|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„De…” 1.
„Nem adott neki ebből örökségül egy talpalatnyit sem,
de megígérte…”
János szerinti
evangélium 15. fejezet 18-26.
18»Ha gyűlöl titeket
a világ, tudjátok meg, hogy engem előbb gyűlölt, mint titeket.
19Ha e világból valók volnátok, a világ szeretné a
magáét, de mivel nem e világból valók vagytok, hanem én választottalak ki
titeket a világból, azért gyűlöl titeket a világ.
20Emlékezzetek arra az igére, amelyet én mondtam
nektek: Nem nagyobb a szolga az uránál. Ha engem üldöztek, titeket is
üldözni fognak, ha az én igémet megtartották, a tieteket is meg fogják
tartani.
21De mindezt az én nevemért teszik veletek, mert nem
ismerik azt, aki elküldött engem.
22Ha nem jöttem volna, és nem szóltam volna hozzájuk,
nem volna bűnük, most azonban nincs mentségük bűneikre.
23Aki engem gyűlöl, gyűlöli az én Atyámat is.
24Ha nem tettem volna közöttük olyan cselekedeteket,
amilyeneket senki más nem tett, nem volna bűnük; most azonban látták
azokat, és mégis meggyűlöltek engem és az én Atyámat is.
25De be kell teljesednie annak az igének, amely meg van
írva az ő törvényükben: Gyűlölnek engem, ok nélkül.«
26»Amikor eljön a Pártfogó, akit én küldök nektek az
Atyától, az igazság Lelke, aki az Atyától származik, az tesz majd
bizonyságot énrólam; 27de ti is
bizonyságot tesztek, mert kezdettől fogva velem
vagytok.«
Hallottuk Jézus szavait, lélekben elcsendesedve imádkozzunk:
Hatalmas Istenünk! A te végtelen szereteted,
bölcsességed, tökéletességed uralkodik a világ felett, és a legbuzgóbb
imádság sem képes méltón megköszönni mind azt az ajándékot, amiért csakis
Neked tartozunk hálával. Te rendelted számunkra ezt a napot, hogy újra és
újra eljöhessünk testvéri közösségben hallgatni az Igét és erősödni a
Szentlélek által. Te ébresztetted fel a szívünkben a vágyat, hogy keressünk
Téged. Uram! Olyan nagy szükségünk van a Te Szentlelkedből fakadó erőre és
az útmutatásra, melynek tiszta forrása a Szentírás. Hiszen a világ tele van
dogmákkal. Saját erőnk és eszünk nem elég a bűn ellen Uram. Köszönjük
Atyám, hogy minden lépésünket számon tartod. Igédben figyelmeztetsz
bennünket fenyegető veszélyekre, felkészítesz a megpróbáltatásokra. Bocsáss
meg, amikor nem vesszük komolyan az intéseidet. Bocsáss meg, amikor a
kényelemszeretet, hiúság, irigység, nagyravágyás süketté és vakká tesz a
tanításaiddal szemben. Az Igéd nélkül végtelenül kiszolgáltatottak vagyunk,
kérünk ezért Uram, éleszd újra és újra a vágyat, hogy a Te utadat járjuk.
Add szüntelenül látni és átérezni a csodát, hogy Krisztushoz tartozhatunk,
hogy az Isten országának örökösei leszünk általa. Ez erősítsen minket a
világ gyűlöletével szemben. Taníts minket ma is Igéd által, áldj meg
mindnyájunkat a gyülekezet közösségében. Ámen.
Úr Jézus, mely igen drága,
A te igédnek világa,
Mely bölccsé tévén az elmét,
Szüli az Úrnak félelmét.
Gerjeszd fel most indulatunk,
Hogy míg igédre hallgatunk,
Végyen bennünk épületet
A hit, reménység és szeretet:
Tégy bölcsekké, tégy
szentekké!
154. dicséret
Apostolok
cselekedetei 7. rész 1-5.
1A főpap megkérdezte: »Valóban
így van ez?«
2Ő erre így szólt: »Atyámfiai,
férfiak és atyák, halljátok! A dicsőség Istene megjelent a mi atyánknak,
Ábrahámnak, amikor Mezopotámiában volt, mielőtt letelepedett Háránban, 3és ezt mondta neki: Menj ki földedről és rokonaid
közül, és menj arra a földre, amelyet mutatok neked.
4Ekkor kiment a káldeusok
földjéről, és letelepedett Háránban. Miután pedig
meghalt az apja, Isten áttelepítette őt onnan erre a földre, amelyen ti
most laktok.
5Nem adott neki ebből örökségül egy talpalatnyit sem,
de megígérte, hogy neki adja azt birtokul és majd utódjának, pedig nem volt
gyermeke…«
Ígéretek – a fölolvasott bibliai szakaszunkban is…
István, akit megvádoltak, hamis tanukat állítottak elő, mint annak idején
Jézus esetében; megvádolták, hogy káromolta Mózest és Istent, megvádolták,
hogy arról beszélt, hogy Jézus lerombolja ezt a helyet és megváltoztatja a
szokásokat. Nos István, az első vértanú, amikor így megvádolják, akkor nem
úgy védekezik, ahogy általában az emberek szoktak. István nem arról beszél,
hogy egy szó sem igaz az egészből. Nem mondja, hogy kikérem magamnak. Nem
arról beszél, hogy hamisak a tanuk. Hanem, az Isten üdvözítő tervéről
beszél. Az ígéretekről. Nos ígéretek: Ja kérem, azokkal már tele van a
padlás!
Úgy gondolom, hogy mi, ma élő emberek is gyakran mondhatjuk
magunkban vagy hangosan ezt, amikor újra és újra zúdulnak felénk a
különböző ígéretek. Pedig még a választások egy kicsit messzebb vannak. Ígéretek
halmaza. De mielőtt azt mondanánk: Ígéret? – Tele a padlás, köszönjük, oda
se figyelünk! – Előtte egy kicsit gondolkozzunk el azon, hogy hogy is van ez? Mert nem mindegy, hogy ki ígér, nem
mindegy, hogy mit ígér. És nem mindegy, hogy miért ígér valaki valamit.
Csupán az önző mulandó ember ígér, valamilyen politikai csoport ígér vagy ígérget, vagy az örökkévaló Isten tesz ígéretet.
Ígéret itt is, és ígéret ott is. Mégis nagyon nagy különbség van a kettő
között. Mielőtt tehát: Ígéretek? – Ja azzal tele a
padlás! – és innen kezdve már nem is figyelnénk mi magunk sem, előtte
kicsit vizsgáljuk meg, kinek az ígéretéről van szó. Mert bizony a mai ember
gyorsan szeretne birtokolni. Máris megszerezni. Persze nem annyira modern
jelenség ez. Már az Ószövetségben a próféták vagy az Újszövetségben az
apostolok is beszélnek kortársaikról, tehát 2500-2600 évvel ezelőtt, közel
2000 évvel ezelőtti nemzedékről úgy: „Együnk, igyunk, holnap úgyis
meghalunk”. Sokan így gondolkoznak.
Ígéretek – Ó, az nem érdekes! Az az
érdekes, hogy most mi lehet az enyém. Ez a percemberkék dáridója nagyon
sokszor. És ennek nagyon hamar kiégés, csalódás lesz az eredménye.
Nos, ígéretek. Menj arra a földre, amelyet mutatok
neked, hangzott egykor, nem tudjuk hogyan, miképpen, Ábrahám felé. És
elindult. Menj el a földedről. Ez nem egy elmenekülés, hiszen ott
biztonságban volt. És most az ismertből az ismeretlenbe. A biztosnak
látszóból a bizonytalan felé kell elindulnia Ábrahámnak. És ott,
Palesztinában ő jövevény lesz, idegen lesz, kiszolgáltatott lesz, ott
semmije nincs szemben azzal, atyái földjén, ahol ismert volt, ahol bizonyos
védelemben részesült, ahol volt közössége. Mégis elindult. Így lesz majd a
hívők atyja Ábrahám. Menj tehát arra a földre, amelyet mutatok neked. És
amikor Istvánt megvádolják hamis vádakkal, akkor István tehát nem önmagát
védi, hanem rámutat az Isten üdvözítő tervére, az Isteni ígéretekre. Azzal
szembesíti a hamis tanukat, és az egyébként vallásos emberekből álló zsidó Nagytanácsot.
És elkezdi Ábrahámtól Mózesen át Jézusig fölmutatni, hogy az Isten, aki ígéretet
tesz, hogyan teljesítette a történelem évszázadai alatt ígéreteit.
A fölolvasott szakaszunknak van azonban egy nagyon
érdekes mondata. Ez a mondat gondolkoztatott el engem: „Nem adott neki ebből örökségül egy talpalatnyit sem, de megígérte,
hogy neki adja azt birtokul és majd utódjának, pedig nem volt gyermeke.”
Nem adott egy talpalatnyit sem, de
megígérte. Ez a de. Hogyha István
beszédét végig olvassuk (már pedig gondolom, sokan elkezdték olvasni),
akkor fölfigyelhetünk arra, hogy ebben a beszédben legalább nyolcszor
találkozunk ezzel, hogy de. Sőt többször is, csak akkor
nem így szerepel a kifejezés, de tartalmilag erről van szó; erről az
ellentétes vagy ellentétpáros helyzetről. Isten ígéretet tett, de nem adott egy talpalatnyi földet
sem. Pedig milyen jó lenne birtokolni! Milyen jó lenne, hogyha tulajdon lapja
lett volna Ábrahámnak róla! Milyen jó lenne, hogyha az most meglenne! –
mondanák sokan az utódjaik közül. De egy talpalatnyi földet sem adott.
Viszont ígéretet tett. Ja már megint ígéret! Ez a nem létező padlás, hiszen
egy nomád vándoremberről van szó, a sátornak nincs padlása, de mégis
mondom, hogy Ábrahámnál is ígéretekkel már tele lehetett a padlás. Újra és
újra Isten megerősíti az ő ígéretét. De Ábrahám is mondhatta volna: no jó
Uram, de most már legalább egy négyzetmétert… kettőt… legalább egy holdat…
vagy talán egy kicsit több területet; nem adott, de ígéretet tett.
Hogy van hát mindez? Ígéretet tett, mégpedig olyan ígéretet
tett, hogy nagy néppé teszi őket, miközben még utódja sem volt. És a
történetet többé-kevésbé ismerve tudjuk, hogy eléggé idős ember volt már
Ábrahám.
„Nagy néppé
teszlek” – Na, jó Uram, de hát az meg sok idő! Az sok évszázad! Mi
lesz most nekem? Legalább egy talpalatnyi földet Uram! Aztán megígérte
Isten, hogy „Megáldalak, és áldássá
leszel”; „Megáldatnak benned a
népek” – De hol lesz az, meg mikor lesz az Uram? Tudjuk, hogy mivel még
utód, egyetlenegy gyermek sem volt, volt is idő, amikor még Ábrahám is Sára
közbenjárásával megingott az ígéretben, az isteni ígéret valóságában, és
úgy gondolta, hogy talán nekünk, embereknek be kell segítenünk az Úr
Istennek, mert megígérte ugyan, de nem tudja teljesíteni. Megígérte, mint
ahogy sokan szokták ebben a világban ígérgetni a nagy dolgokat, aztán nem
sok minden valósul meg belőle. És hogyha olvassuk Mózes könyvéből, itt, a
Cselekedetek könyvéből, vagy a Zsidókhoz írott levél 11. fejezetéből, ahol
a hit hősei között is találkozunk Ábrahámmal, akkor olvashatunk arról, hogy
Izsákkal, Jákóbbal, ugyanannak az ígéretnek az
örököseivé tette őket. Vagyis itt több nemzedék jelenik meg. A mai ember nem
nagyon szeret így gondolkozni! Az ember nem nagyon szeret távlatosan
gondolkozni, pedig a vállalkozások korában nem ártana. Nem ártana, ha ki-ki
önmaga gondolkozna, és nem azt várná, ahogy évtizedekkel ezelőtt: hogy a
mindenható államocska, atyácska majd gondoskodik mindenki örök
boldogságáról. Izsákkal, Jákóbbal jön a gyermek,
jön az unoka, a következő generáció, az Isten ígéretei
nemzedékeket felölelnek. Szemben a mi gyarló emberi ígéreteinkkel, amit
sokszor már másnapra elfelejtünk, harmadnap már le is tagadunk, hogy
egyáltalán olyat ígértünk; és hogyha valaki véletlenül bízott volna az ígéretben,
akkor gyorsan kimagyarázzuk: ezt nem úgy kellett volna érteni – félreértettem.
Igazán azon kell elgondolkoznunk: mi az Isteni ígéretek szerepe és célja? Mert
az István beszédében (amit ha az Isten éltet bennünket, tovább fogunk
tanulmányozni az elkövetkező hetekben), az István beszédében, erről az ígéretről,
az Isten üdvözítő tervének lépéseiről olvashatunk. És itt vizsgálhatjuk
majd újra és újra, ezt a de
helyzetet. Mert a de helyzetekkel
nem nagyon tudunk mit kezdeni, ezt be kell vallanunk – néha még mi sem,
hívő emberek. „Nem adott egy
talpalatnyi földet sem, de megígérte.” És eszünkbe juthat, ahogy valaki
ezt megfogalmazta: olyan szegény sose voltam, hogy amit megígértem, meg ne
ajánljam. Az Úr Isten ennél gazdagabb. De ígéreteit megerősíti, és ígéreteit
lépésről-lépésre megvalósítja. Mi hát ezeknek az ígéreteknek a szerepe és
célja? Mert a hívő embernek tisztában kell ezzel lennie, különben
tévelygünk. Különben becsapnak minket. Különben csalódunk és azt hisszük,
hogy az Úr Istenben csalódtunk; pedig csak a saját tudatlanságunkban.
Először is tehát: az isteni ígéretek távlatot
nyitnak. És ez rendkívül fontos. Távlatokat nyitnak, célt mutat, az isteni
üdvözítő tervet mutatja meg, ragyogtatja föl előttünk. És ez az isteni üdvözítő
terv az, amiben hív bennünket és szeretne betagolni bennünket az Isten.
Vagyis így lesz értelme igazán az életünknek. Egyébként annak van igaza,
aki azt mondja, hogy “együnk, igyunk, holnap úgyis meghalunk”. És akkor
sokat együnk, és sokat igyunk, és sokat markoljunk; és nem egy talpalatnyi
földet, hanem a fél országot vágjuk zsebre, mert holnap úgyis meghalunk.
Akkor annak lenne igaza, aki azt mondja: most gyorsan ki kell élvezni az
életet, de hát itt áldozat, segítés, szolgálat, szeretet szóba se jöhet,
itt csak én vagyok és az én érdekeim. Ha azonban hívő emberként tudunk az
Isten ígéreteiben gondolkozni, bízni, akkor mindjárt távlatosan kezdjük
látni az életet. És akkor lesz igazán értelme és célja a küzdésnek, a
szolgálatnak, az áldozathozatalnak.
Mi az isteni ígéretnek szerepe és célja? Az is, hogy
összekapcsoljon bennünket, különböző nemzedékeket. Ábrahámot megszólítja,
elhívja. Ábrahám néhány lépést megtesz, volt már száz kilométer földrajzilag,
és az ígéret folytatódik a gyermekben, és az ígéret folytatódik az
unokában, és az ígéret folytatódik az azután következő nemzedékek sorában.
Vagyis közösségbe helyez bennünket az Isten, közös feladatra hív bennünket
az Isten.
Egyszer valaki egy bizonyos ügyet nagyon a magáénak
érzett, és mindenáron keresztül akarta vinni, még egy közösségen keresztül is,
még annak ellenére is. És amikor vele beszélgettem és mondtam, hogy de nem
szabad ilyen türelmetlenül és ilyen erőszakosan és ennyire erőltetni, akkor
azt mondta, rövid az élet, és én ezt meg akarom csinálni.
Ez nagyon szép, de hát ezt sokan mondták már, akik egy népet, a népeket
akaratuk ellenére, rövid távon gyorsan boldogítani
akarták, és földi paradicsomba akarták bevinni. A hívő ember távlatokban
tud gondolkozni, nemcsak a nyitott sírig, amely nem tudjuk, hogy nem holnap
lesz-e a miénk. A hívő embernél összekapcsolódnak még a nemzedékek is, és
nem egymás ellen vannak, és nem lehet egymás ellen kijátszani. Igen.
Izsákkal, Jákóbbal, a gyermekkel, az unokával
ugyanazon ígéret örökösei.
A mi világunk ma is attól szenved, hogy bizonyos erők
kijátsszák egymás ellen a társadalom különböző csoportjait. Most nektek
adunk, akkor ők háborodnak föl; akkor nektek adunk, akkor megint egy másik
csoport, aztán egy harmadik csoport fog fölháborodni. Mert egymás ellen
játsszák ki az erőket, olykor a nemzedékeket is. Az isteni ígéret pedig összekapcsolja az ígéretben bízó
nemzedékeket, és közös feladatra mozgósítja. Így maradhat meg egy nép is,
mint nép, és nem fogyatkozik el. Ha egymás ellen hagyjuk magunkat
kijátszani, ha a szülői érdek az, hogy együnk, igyunk, holnap úgyis
meghalunk, akkor ne nagyon szülessenek gyermekek, mert az mind pénzbe és
időbe kerül, és akkor mi marad nekünk szülőknek? Az isteni ígéret minden
nemzedékről gondolkozik, minden nemzedéknek helyet, feladatot ad.
Mi az Isteni ígéretek, szerepe és célja? Tulajdonképpen
István úgymond a védőbeszédében a történelem teológiai olvasatát adja; és
hívő emberként ez egy nagy kiváltságunk: hogy a történelemnek az isteni
olvasatát, a teológiai olvasatát is láthatjuk, és nem csupán az
osztályharcok történelmének fogjuk fel. Az isteni olvasat. Erről beszélünk.
Most még csak a legelejét olvastuk, de majd végigolvassuk a beszédet, ahol
semmi mást nem tesz, mint az Ószövetség történeteire utalva, megrajzolja az
Isten üdvösséget készítő tervét, amit ígért, és lépésről-lépésre cselekszik
meg.
Szabad nekünk így is nézni a Himnuszunkra, hiszen
Kölcsey a magyar reformátori igehirdetéssel együtt egy kicsit teológiai
olvasatát adja a magyar történelemnek is.
Aztán mi az Isteni ígéretek szerepe és célja? Várni
az erős alapokkal bíró várost. Vagyis tulajdonképpen türelemre tanít. Nem
véletlen, hogy az Újszövetség úgy beszél az Ószövetségről, két helyen is,
úgy értelmezi az Ószövetség történeteit, hogy mindezek megtörténtek velük,
leírattak a mi tanulságunkra, hogy az Írásból türelmet és vigasztalást
merítve reménykedjünk. Hogy ne kelljen kapkodnunk, és kétségbeesnünk, és
kapkodásban és önző kétségbeesésben bolond dolgokat cselekedni. Van idő az
Isten tervének, van bőven ideje, és nem veszítem el a lényeget, ha nem
fogok kapkodni ebben a világban. Nem adott egy talpalatnyi földet sem
Ábrahámnak. Már ott volt azon a földön, de nem lett övé tulajdonjogilag. De
Ábrahámé maradt az Isten ígérete, hiszen az Isten hívó szava alapján indult
el, és az Istennek még van terve még a fiával meg az unokájával is. Így
nézünk mi a gyermekeinkre? Így nézünk mi a nemzetünkre? – hogy az Istennek
van terve a gyermekeinkkel és az unokáinkkal is? Vagy csak annyiban
gondolkozunk, ameddig ellátunk?
A bibliaiskolásokkal való személyes beszélgetésekben,
tizen- pár esztendő alatt néhánytól megkérdeztem,
hogy ha most önmagát tavaly, tavalyelőtti vagy három évvel
ezelőtti önmagával összehasonlítja, lát-e valami változást? És tizenegypár
évfolyamból jó néhányszor hallottam (jóllehet ezek négyszemközti beszélgetések
voltak, tehát nem beszélhettek össze), jó néhányszor hallottam azt: az
egyik legnagyobb változás az, hogy türelmesebb lettem. Nem egyszer
hallottam azt is, hogy még a környezetem is megállapította, hogy
türelmesebb lettem. Igen. Hogyha komolyan merjük venni az Isten ígéreteit,
akkor nem fogunk itt kapkodni, és könyökölni és taposni mindenáron, hogy “na
most gyorsan, ebben a nagy tülekedésben legalább egy talpalatnyi földet!” –
de azt aztán kipréseljem. Ha komolyan vesszük, hogy az Istennek ígérete
igaz, sőt az többet ér, mint a mindenáron
kipréselt talpalatnyi, akkor tudunk türelmesebbek is lenni. A percemberkék
dáridója közepette türelmesen tudunk figyelni az Istenre, és tudjuk, hogy
ami szükséges, és ami nekünk jó, azt Ő megadja. Ahogy mondani szokták:
kiparancsolja az Úr.
Mi az Isteni ígéretek szerepe és célja? A türelem
mellett, hogy reálisabb, pontosabb, biztosabb
legyen az Isten-képünk. Nagyon sok, magát istenfélőnek nevező ember nagy
csalódásának az az oka, hogy nem bibliai az
Isten-képe, hanem a maga gyártotta Istenkép. És ami abból nem bibliai,
abban hiába bízok, abban csalódni fog. Ha Ábrahámnak olyan Isten-képe lett
volna: „Na végre van egy Istenem! Ígért,
megmarkolhatom ezt a földet.” – ha ilyen lett volna az Isten-képe, akkor
Ábrahám hatalmasat csalódik. Ábrahámnak nem teljesen ilyen volt az Isten-képe,
úgyhogy elmondhatta István róla sok-sok évszázaddal később, hogy ugyan nem
adott az Úr Ábrahám életében Ábrahámnak egy talpalatnyi földet sem, de ígéreteit
megerősítette. És ez az ígéret több, ez az, amit nem vehet el senki. A
talpalatnyi földet, vagy a száz hold földet, vagy a tizenkét hold földet
sajnos még alig fél évszázada sokaktól elvették, pedig biztosnak látszott;
az egyháztól is elvették, pedig milyen biztos alapnak látszott, hogy mi
működjünk. Az Úr Isten nem ezt ígérte. Jézus nem azt mondta a
tanítványoknak, hogy ha sok hold földet szereztek, akkor be lesztek
biztosítva az evangélium hirdetésére. Azt mondta, hogy még tarisznyátok se
nagyon legyen. Majd én gondoskodok róla. Ti menjetek és hirdessétek az
Isten országát. Ha az Úr ad hozzá még szükséges anyagiakat a legkülönbözőbb
módon, ez az ő szuverén joga, hatalma és bölcsessége. De akkor is az Úrban
bízzunk és ígéretében, és ne abban, amit adott adományként. Legyen reális a mi Isten-képünk, hogy nehogy nagyon nagy
csalódás érjen bennünket. Így érkezhetünk el oda, és ez is szerepe az Isten
ígéreteinek, hogy erős szívűvé lehetünk, mint aki látja a láthatatlant – tudjuk,
hogy az Írás, valakiről így fogalmaz. Erős szívű volt, mint aki látta a
láthatatlant. Vagyis az Isten ígéretei közmondásszerűen kellene, hogy
forogjanak közöttünk. És néha nem ártana a vasárnapi istentiszteletünk
rendjét egy kicsit más formába venni.
Vagyis tegyük fel a záró kérdést: mit jelentenek nekünk Isten ígéretei? Mit jelent ez
a de? És akkor most nagyon jó
lenne, hogyha mondjuk én, itt leülnék vagy öt percre. Csendben maradnánk.
Kiosztanánk mindenkinek egy papírt, egy írószerszámot, és tessék: fejből
hány ígéretet tudnánk följegyezni? Mennyire ismerjük mi az Isten ígéreteit?
A bibliai részt! Nem a magunk vágyait! – hanem amit ígért az Isten. A mi
vágyainkra nem mondta, hogy mindent teljesíteni fog, de az ígéreteire megígérte,
hogy azok megmaradnak és igazak. Vajon hányat tudunk? Le kellene-e venni a
cipőt a lábunkról, hogy összeszámoljuk. Vagy talán az egyik kezünk ujjai is
sok lenne hozzá, mert olyan keveset tudnánk? Hát
ha nem ismerjük az Isten ígéretét, akkor miben bízunk? A magunk vallásos
istenképében? Mit jelentenek nekünk Isten ígéretei? Be kell vallanunk, hogy
sajnos eléggé hiányosak az ismereteink; az ilyen ismereteink, és többek között
ezért vagyunk gyengék. Hát hogyha nincs meg a
biztos bátorító ígéret, akkor marad a mi bölcsességünk, a mi kis hitünk,
meg hogy próbáljuk egymást pátyolgatni, segíteni. Ábrahámnak egy
talpalatnyi földet nem adott, de ígéreteivel körülvette, és ezeket az ígéreteket
szépen, fokozatosan teljesítette be az Úr. De ezek az ígéretek adhatnak
erőt és eligazíthatnak. Mit jelentenek nekünk az Isten ígéretei? – ha
egyáltalán jól ismerjük azokat. Mit jelentenek? Valóban erőforrást? Valóban
eligazítást? Valóban bátorítást? Valóban türelemre ad erőt? Vagy be kell
vallanunk, hogy gyakran mi a magunk tervét szeretnénk valahogy az Úr Istennel
jóváhagyatni. És, hogyha ez a magunk terve nem nagyon egyezik az Isten ígéretével,
mi még akkor is a magunkét erőltetjük.
Mit jelentenek az Isten ígéretei? Nem véletlen mondta
Jézus kortársainak, hogy „Tévelyegtek,
mert nem ismeritek az Isten ígéreteit és az Isten hatalmát”. És vajon a
mai hívő nép, vajon mi, nem tévelygünk néha? – Mert nem ismerjük az Igét.
Sok történetét el tudjuk mondani, de nem ismerjük az Isten ígéreteit. Vajon
nem ezért tévelygünk? És nem azért tévelygünk, mert az Isten hatalmát sem
ismerjük hatalmasnak? Csak a földi hatalmakat látjuk nagyoknak? Bizony
szükséges tehát, hogy kutassuk, tanulmányozzuk az Isten ígéreteit is, ne
csak a nagyon kedves bibliai történeteket történetként ismerjük.
Mit jelentenek nekünk az Isten ígéretei? Értjük a mi
életünkben, mit jelent ez, hogy de?
Egy talpalatnyi földet sem – pedig valószínű nem tévedek, ha azt mondom,
Ábrahám szívében azért ott volt a vágy: Uram, legalább úgy jelöljük már ki,
hogy akkor mi az enyém itt Palesztinában, itt a sok idegen között. És az Úr
nem adott, nem lett tulajdona, maradt vándor, mint nomád pásztor ember, és
vándorolt, úgy legeltetett. Igen. Mi szeretnénk birtokolni, mi szeretnénk a
magunk akaratát ráerőltetni, pedig hányszor imádkozzuk magunk ellen: legyen
meg a Te akaratod Uram. De az Úri imádságban tanított minket arra is az Úr,
hogy vannak dolgok, amik itt, amik nekünk személyesen fontosak; és az Úr
tanított, hogy könyörögjünk érte, a mindennapi kenyértől kezdve, néhány
dologra tanított. De nem kaptunk fölhatalmazást arra, hogy mi a magunk feje
után menjünk, mert mi hívő emberek vagyunk, és majd az Úr Istentől a
pecsétet, a jóváhagyást mindig beszerezzük. Ezt nem ígérte meg az Úr, hogy
megadja, viszont igaz a de. Mi
szeretnénk birtokolni néhány négyzetmétert, néhány biztos pontot; néhány
dolog úgy legyen, ahogy én akarom. Az Úr meg ígéretet tett és azt mondja,
hogy gyere, és az ígéret, az üdvözítő terv útján tegyél néhány lépést, és
ott megáldalak. Sőt megáldatnak a gyermekeid, az unokáid, sőt a népek is
megáldatnak. Vezessen tehát minket, és tanítson, segítsen minket az Isten
megismert ígérete, így fogunk látni a történelem pillanatnyi helyzetei
közepette és ellenére is. Legyen így tehát erősítés, bátorítás, hogy
valóban legyünk eléggé türelmesek, és legyen erős a szívünk, mint akik
látják a láthatatlant. Hogyha eljutottunk idáig, hogyha fölismerjük a
megismert isteni ígéretek szerepét a mi életünkben, akkor igaz lesz, hogy
megáldalak, és áldássá leszel. Ámen.
Az egyháznak a Jézus
a fundamentuma,
A szent Igére épült fel
lelki temploma
Leszállt a mennyből hívni
és eljegyezni őt,
Megváltva drága vérén
a váltságban hívőt.
Sok bajban
küzdelemben
Meghajszolt
,
megvetett,
De szent megújulásért
És békéért eped,
Míg látomása egykor
Dicsőn beteljesül
S a győzedelmes egyház
Urával egyesül.
392. dicséret 1. és 4. vers
Imádkozzunk
Bevalljuk előtted Istenünk, hogy mireánk is nagyon
hat a világ, hogy olcsó, gyors sikereket érjünk el, hogy a magunk akaratát
erőszakoljuk egymásra, sőt még Tereád is. Bevalljuk előtted Istenünk, hogy
nem igazán szeretünk hosszútávon gondolkozni, legfeljebb kicsinyes
érdekeink mentén. Bevalljuk előtted, hogy bár magunkat hívő embernek
nevezzük, mégis kevésbé figyelünk ígéreteidre. Ezért gyakran vagyunk
türelmetlenek, erőszakoskodók. Bevalljuk előtted Istenünk, hogy gyakran
jobban bízunk, és jobban hiszünk gyarló szemünknek, a világnak, mint a Te
igaz ígéreteidnek. Bocsásd meg mindezt nekünk Jézus Krisztusért. És segíts
Urunk megismételt ígéreteiddel, Szentlelkeddel, az Igével, a testvéri
közösséggel, hogy jobban értsük a Te üdvözítő tervedet. Segíts Urunk, hogy
jobban bízzunk ígéreteidben, és így erős szívűek legyünk e világ
forgatagában, hogy kitartóan munkálkodjunk a Te országod épüléséért. Segíts
Urunk, hogy ígéretedhez igazítsuk életünket, egyházunkat. Könyörgünk így
újítsd meg hitünket, gyarapítsd igeismeretünket. Könyörgünk a felekezetek
reformálódásáért, tisztulásáért, újulásáért, hogy mindannyian egyre
komolyabban közeledjünk az Íráshoz, így a Krisztushoz, hogy egymáshoz is
közelebb kerülhessünk. Könyörgünk, hogy a megelevenedett, megújult keresztyénség
által népünk is erkölcsileg, lelkileg tisztulhasson. És kérünk a földi élet
nehezebb terheit most hordozókért, betegeinkért, gyászoló szívekért,
próbákban járókért, segítsd őket, hogy amikor különösképpen érzik az élet
nehéz terhét, akkor még nagyobb vágyakozással forduljanak Feléd, keressék,
akarják megismerni ígéreteidet, és Benned bízva gyógyulni, vigasztalódni.
Urunk Istenünk! Kérünk, hogy Te szenteld meg nyári
gyülekezeti programjainkat is, hogy azok a közösség épülésében, a személyes
lelki épülésben és az irántad való engedelmességben lehessenek segítségül
nékünk.
Urunk Istenünk! Csodálatos a Te üdvözítő terved,
hatalmas ígéreteket tettél, és ígéreteidet betartó, beteljesítő Úrnak
ismertünk meg. Segíts, hogy így bízzunk Benned, hogy a mi életünk
megerősödött hittel szolgálatra készen dicsőíthessen Téged. Ámen.
„A reménység Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel
és békességgel, hogy bővölködjetek a reménységben
a Szentlélek ereje által.” [Róma 15:13]
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|