|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„De…” 2.
De a nyomorgatókat megítéli az Isten
Ézsaiás könyve
14. fejezet 4-17.
„…4ezt a
gúnydalt fogod énekelni a babiloni királyról: Vége van a sanyargatónak,
vége van az erőszaknak!
5Összetörte az ÚR a gonoszság vesszejét, a zsarnokság
botját.
6Aki népeket vert dühében szüntelen veréssel, aki
nemzeteket taposott haragjában, most azt üldözik kíméletlenül.
7Megnyugodott, csendes az egész föld, ujjongásba
törtek ki az emberek.
8Még a ciprusok is így örülnek, meg a Libánon cédrusai: Mióta elterültél, nem jön favágó
ellenünk!
9Megrendült ott lent a holtak hazája, látva jöttödet. Felkölti miattad az árnyakat, a föld összes
hatalmasait, fölkelti trónjukról a nemzetek királyait.
10Rákezdik mindnyájan, és ezt mondják neked: Te is
erőtlen lettél, mint mi, hozzánk hasonlóvá lettél!
11Sírba omlott gőgöd, lantjaid zengése! Férgek a
derékaljad, pondrók a takaród!
12Leestél az égről, fényes hajnalcsillag! Lehulltál a
földre, népek legyőzője!
13Pedig ezt mondtad magadban: Fölmegyek az égbe, Isten
csillagai fölé emelem trónomat, odaülök az istenek hegyére a messze
északon.
14Fölmegyek a felhők csúcsára, hasonló leszek a
Felségeshez!
15De a sírba kell leszállnod, a gödör mélyébe.
16Akik csak meglátnak, bámulnak, elgondolkoznak rajtad:
Ettől az embertől reszketett a föld, ettől remegtek az országok?
17Ez az, aki pusztává tette a világot, lerombolta a
városokat, és nem engedte haza a foglyokat?”
Imádkozzunk
Urunk, mennyei Atyánk! Dicsőítünk és magasztalunk
mindazért, amit megtapasztalhattunk Belőled, Általad alkotott környezetünkből.
Te vagy csak hatalmas. Felette ennek a világnak, te tudsz csak megoldást
életünkre, és annak problémáira. Mi néha
hitetlenül, hűtlenül, türelmetlenül keresünk magunknak utat, de nem találunk,
és messze kerülünk Tőled. Megvalljuk Neked Urunk, hogy amint látod is,
sokszor gyenge a hitünk, nem merünk egyedül Rád hagyatkozni, Benned bízni.
Ma is kísért bennünket, hogy a szemünk előtt lévő hatalomtól féljünk, neki
engedjünk Veled szemben. Hiába tapasztaltuk meg a saját életünkön is az
elnyomás alól való szabadításodat. Félelem van bennünk. Féltjük a jövőnket,
a munkahelyünket, az emberi és üzleti kapcsolatainkat, egészségünket.
Féltjük magunkat. Kérünk Urunk, gyere közel ma hozzánk, szólíts meg. Adj
nekünk látást, mely túl tud tekinteni a pillanaton, a jelenen, be tud
tekinteni a távlatokba is. Add, hogy lássuk a Te szereteted, mely kiűzi a
félelmet, hogy a környező világot a Te hatalmad alá rendelt voltában
lássuk. Ámen.
Siess keresztyén, lelki jót
hallani,
Régi törvényből harcolni
tanulni,
Az igaz hit mellett mint kell bajt vívni,
Krisztusban bízni.
Mert nem hiába ezt az ó
törvénybe,
Próféták írták Biblia
könyvébe;
Szép tanulság ez most az új
törvénybe,
Mi eleinkbe.
Jól tudja földön ezt minden
keresztyén:
Nemcsak fegyverrel oltalmaz
Isten,
Ezt minden népnek tudására
adom:
Istenünk vagyon!
161. dicséret 1-3. versek
Cselekedetek
könyve 7. fejezet 1-7.
„1A főpap megkérdezte: »Valóban
így van ez?«
2Ő erre így szólt: »Atyámfiai,
férfiak és atyák, halljátok! A dicsőség Istene megjelent a mi atyánknak,
Ábrahámnak, amikor Mezopotámiában volt, mielőtt letelepedett Háránban, 3és ezt mondta neki: Menj ki földedről és rokonaid
közül, és menj arra a földre, amelyet mutatok neked.
4Ekkor kiment a káldeusok
földjéről, és letelepedett Háránban. Miután pedig
meghalt az apja, Isten áttelepítette őt onnan erre a földre, amelyen ti
most laktok.
5Nem adott neki ebből örökségül egy talpalatnyit sem,
de megígérte, hogy neki adja azt birtokul és majd utódjának, pedig nem volt
gyermeke.
6Így mondta meg Isten, hogy utódja jövevény lesz
idegen földön, és rabszolgává teszik, és nyomorgatják négyszáz esztendeig.
7De ezt a népet, amelynek szolgálnak, ítélettel
sújtom, így szólt az Isten, ők pedig ezek után
kiszabadulnak, és szolgálni fognak nekem ezen a helyen…«”
Szeretett Testvérek!
Úgy gondolom, hogy mindannyiunk szívében ott vannak
azok a szép vágyak, amelyek békéről, békességről, nyugalomról szólnak,
igazságosságról szólnak. És elég sok ilyen jellegű szöveget is hallunk
magunk körül. Másik oldalról viszont, ha a valóságot nézzük meg, akkor
észre kell vennünk, hogy ott nem nyugalom, nem béke, nem békesség, nem
igazságosság, hanem nagyon sokszor irigység, gyűlölet, nagyon sokszor
hatalmaskodás, egyenesen háborúk vannak.
Milyen erők mozgathatnak bennünket? Csak a szép naiv
vágyak? Vagy valami más, valaki más? A múlt vasárnap, István úgynevezett
védőbeszédét kezdtük el olvasni, és ebben a beszédben föl kell figyelnünk
arra, hogy többször megismétlődik egy rövid, kicsiny kis szócska: de. És ez a kicsiny kis szócska egy
olyan kiegészítő gondolkozásmódra hívja föl a figyelmünket, amiről be kell
vallanunk, nem igazán erőssége az embernek. Be kell vallanunk, nem igazán
erőssége sokszor a hívő embernek sem. Pedig ha valakinek, akkor nekünk
kellene, hogy erősségünk legyen. Vagyis a múlt alkalommal ezt olvastuk, ez
volt hangsúlyos, hogy nem adott egy
talpalatnyi földet sem az Úr Ábrahámnak, de megígérte, hogy majd
utódainak adja. Ábrahámnak, aki elindult az ígéret szerint, az elhívás
szerint… aki odahagyta ősi földjét, rokonságát, egy hosszú utat megtett,
aki emberileg a biztosból, a láthatóból, a már ismertből elindul a
bizonytalan, az általa nem ismert felé. És mielőtt azt gondolnánk, mielőtt
azt gondolta volna Ábrahám, hogy innen kezdve már minden csupa szép lesz,
innen kezdve csupa nyugalom, békesség, igazságosság, biztonság lesz, az Úr
több információval is ellátja. És ez a több kijelentés bizony nagyon el kell,
hogy gondolkoztasson. Merthogy – így foglalja össze István az eseményeket,
amit Mózes könyvéből részletesebben is olvashatunk –, „Így mondta meg Isten, hogy utódja jövevény lesz idegen földön, és
rabszolgává teszik, és nyomorgatják négyszáz esztendeig”. Hát ezért
induljunk el? Ezért hagyjuk el atyáink földjét, az emberileg biztosat, a
megfoghatót, ahova már beépítettük magunkat? Ezért induljunk el egy nem
ismert, egy bizonytalan felé, amiről előre megmondja az Úr Isten, hogy
nagyon küzdelmes lesz? (Sőt!) nyomorúságok is lesznek! Rabszolgává teszik
őket – az 1Mózes 15-ben egyébként olvasunk erről, erre utal itt István –,
hatalmaskodnak felettük sok időn keresztül, évszázadokon keresztül. Hát
Uram, nem csupán valami tejjel-mézzel folyó föld lesz? Hát nem csupán
valami szép, nyugalmas idő lesz? Hát miért induljak el? És valóban nem
csupán a Gósen földje van; ez is van. Hiszen emlékezzünk a József történetből: a fáraó
hálából, hogy az országa megmenekülhetett – a hét szűk és bő esztendő
idejére visszagondolva –, Józsefnek és az ő családjának, hozzátartozóinak
adja a Gósen földjét, valahol ott a Nílus delta
vidékének az egyik legtermékenyebb egyiptomi területét; vagyis emberileg
úgy néz ki, hogy “Óh tényleg milyen nagyszerű lesz a világ!”. De nemcsak
erről van szó? Úgy néz ki, hogy emelkedő karrier,
nagy elismertség, itt minden nagyszerű lesz! És milyen nyugalomban és
biztonságban élhetnek ezen a termékeny területen, a kopár palesztin legelőkhöz képest! Azonban Isten fölkészíti
Ábrahámot és utódait is, hogy küzdelem lesz. Mégpedig lesz olyan időszak
is, amikor hatalmaskodnak felettünk. Hát ezért legyek én istenfélő ember? Ezért
induljak el én a hit útján, hogy még ennyire sem vigyáz rám az Isten, hogy
még nyomorúságok is lesznek, hogy hatalmaskodni is fognak felettem? Hogy ilyen
lesz a történelem? Hát a történelemről, a magunk történetéről,
családunkról, a mi szép vágyainkban nyugalmat, békességet, egészséget,
tisztes előrehaladást, karriert álmodunk. Ez nem
baj egyik oldalról. Azonban az Isten Igéje sokkal reálisabb,
mint a mi szép vágyaink, amelyet aztán néha meg is lovagolnak politikai
erők. Észre kell vennünk azt is, hogy még nincs a törvény – mármint a Tízparancsolat,
ahogy mi szoktuk ismerni, még nem adatott –, még nincs a templom, és mégis,
és máris az Isten védelme alatt vannak. Vagyis ebből észre kell vennünk,
hogy nem a szertartások teljesítésével nyerjük el az Isten oltalmát és
védelmét, mint ahogy ezt nagyon sokszor vallásos emberek gondolják. Aztán
elég nagyot csalódnak: “Hát én pedig letudtam a
szertartásokat, és az Úr Isten nem védett meg, nem gondoskodott rólam”; bajok
jöttek, nyomorúságok jöttek, akár kisebb bajok, akár nagyok, akár
történelmi léptékű elnyomatások jöttek.
És akkor nézzük most ezt a bizonyos de-t. Mert István, amikor
áttekinti, hogy az Isten hogyan cselekedett saját őseink, népünk
történetében, akkor megint eljut egy ilyen kettős megfogalmazáshoz, hogy
van egy első fele az állításnak, és van egy második fele is. Az első fele
ugye arról szólt, „Nem adott neki
ebből örökségül egy talpalatnyit sem, de megígérte, hogy neki adja azt
birtokul és majd utódjának…”. Hát, ha Ábrahám nem is kaphatta meg
azonnal, de hát legalább majd az utódai, majd legalább az unokáinak.
Viszont, „Így mondta meg Isten, hogy
utódja jövevény lesz idegen földön, és rabszolgává teszik, és nyomorgatják
négyszáz esztendeig”. Na Uram! – Még ez is? Hát nemcsak az, hogy áldást
kapok, hogy végre lesz utódom? Hogy végre szaporodik a család, hogy nem hal
ki a nemzetségünk? Igen, ez a bizonyos de
ma így szól: de a hatalmaskodókat
ítélettel sújtom. Vagyis erre is oda kell figyelnünk. Ez a de ugyanúgy fontos. A tétel második
fele is ugyanúgy fontos. Nagyon sok ember Isten-képében
egy olyan Isten-kép él, egy olyan Isten-gondolat él, hogy “Igen, hát a jó
Isten, a jó Isten, aki gondoskodjon rólunk; a jó Isten, aki mindig nekünk
jót adjon; a jó Isten, aki soha semmi bajt ne engedjen meg; a jó Isten, aki
mindig megáldja a munkánkat; a jó Isten, aki mindig, mindent nekünk úgy
csináljon, ahogy nekem tetszik”. Ebben az Isten-képben csalódni
fogunk! Mert ez a magunk gyártotta istenkép, amiről azt mondja a Tízparancsolat,
hogy ilyet ne csinálj magadnak! – se kiábrázolva,
se csak az agyadban, vagy a hitedben. Hatalmaskodni fognak rajtunk. Uram,
hát ezért bízzak Benned, hát ezért járjak a Te utadon, hogy hatalmaskodni
fognak rajtunk? Hát, ha bízok Benned, akkor legalább védjél meg! Akkor
legalább én kapjam meg, az unokáim az áldást!
Nos, nézzük akkor most ezt a második de-t. Mire taníthat minket? „De ezt a népet, amelynek szolgálnak,
ítélettel sújtom…” – mondja az Úr. Először is tisztázzuk… mert itt
megint sok emberben kicsit torz az istenkép! – vagyis az Úr Isten, a “gondviselő
jó Isten” isten-képen kívül, még az a “naiv, szerető, jó mennyei Atyácska”
sokak gondolatában. De a Szentírás szerint az Isten szent, és a szentsége
azt is jelenti, megköveteli, hogy igenis van ítélet is. Az Isten igazi nagy
szeretete abban mutatkozik meg, hogy először a kegyelmét kínálja föl, hogy
megtérjünk. De az ítélet az akkor is komoly dolog. A kegyelem nem teszi
semmivé azt, hogy az Isten számon kér. Hát a kegyelemnek is ezért van
értelme és jelentősége. Vagyis az ítélet nem az Isten önkényes érzelmi
cselekvése, mint ahogy mi ezt néha gondolni szoktuk, hanem a bűn
szükségszerű következménye. És ezt komolyan kell venni.
Nemcsak az Ószövetség beszél erről, az Újszövetség is
erről beszél. Ez a vetés-aratás képében jelenik meg Jézus tanításában is.
Amit vetünk, vagy ahogyan vetünk, aszerint fogunk
aratni. Aki a testnek vet, testből arat. Jézus beszél arról, hogy igen,
majd jönnek aratáskor és begyűjtik a kévéket, beszél arról, hogy jobb és
bal keze felől állít. Igen, az Isten szentsége megköveteli, hogy a bűn
szükségszerű következményét megkapja. Viszont, mielőtt félreértenénk és
elindulnánk egy olyan úton, ami minket is megkísérthet, észre kell vennünk,
hogy már Mózes 5. könyvében például, de a Római levélben is – vagyis az Ó
és Újszövetségben egyaránt úgy van –, „ne
álljatok bosszút önmagatokért”. Az ítéletet, az Isten ítéletét, a
magunk hatalmába venni, az Isten elleni lázadás. Nem az én dolgom az
ítélet. Az Isten tartja meg az ő saját hatáskörébe. Ezért „ne álljatok bosszút önmagatokért!”.
Ezért fogalmazza így Jézus, hogy „szeressétek
ellenségeiteket”. De az Ó- és Újszövetség egyaránt tanítja.
Az előbb Ézsaiás könyvéből olvastunk egy sajátságos
szakaszt – nem sok ilyen van a Szentírásban –, így kezdődött ez a szakasz: „Ezt a gúnydalt fogod énekelni a
babiloni királyról”. Gúnydalt. Ritka kifejezés, de fontos igazságot
fogalmaz meg. Babilónia kétezer-ötszáz,
-hatszáz, -hétszáz évvel előttünk a Közel-Kelet egyik világhatalma,
melynek uralkodója magát az Isten fölé szerette volna helyezni. Ilyeneket
olvastunk itt, ezzel kapcsolatosan, hogy „Rákezdik mindnyájan, és ezt mondják neked: – tudniillik a
babiloni uralkodónak – Te is erőtlen
lettél, mint mi, hozzánk hasonlóvá lettél!”. Te is erőtlen lettél, mint
mi, hozzánk hasonlóvá lettél – mondja a többi kiskirály, aki már elbukott. „Sírba omlott gőgöd, lantjaid zengése!
Férgek a derékaljad, pondrók a takaród! Leestél az égről, fényes
hajnalcsillag! Lehulltál a földre, népek legyőzője! Pedig ezt mondtad
magadban: Fölmegyek az égbe, Isten csillagai fölé emelem trónomat, odaülök
az istenek hegyére a messze északon. Fölmegyek a felhők csúcsára, hasonló
leszek a Felségeshez!” – az önmagát istenítő hatalomról szól ez a
gúnydal. De mindezt az ‘egykori kollegák’ mondják úgymond ebben az énekben,
akik már megbuktak; akik hatalmaskodtak, erőszakoskodtak, zsarnokoskodtak
és megbuktak.
Tegyük föl tehát az igazi
kérdést: kié a hatalom? Mert ez az egész szakasz erről szól. És jó ezt újra
és újra föltenni az istenfélő embernek, jó ezt újra és újra föltennie a
gyülekezetnek, jó ezt újra és újra föltennie önmaga számára az egyháznak
is. Kié a hatalom? Mert ha ezt nem tisztázzuk, akkor nagyon könnyen
tévelyegni fogunk, és nagyon könnyen a magukat egekig magasztalók
talpnyalóivá süllyedünk, és velük együtt bukunk.
Kié tehát a hatalom? Észrevehetjük, az Isten ügyét
támadó, az Istennel szembehelyezkedő magatartás egyáltalán nem a modernkor
szüleménye. Már a babiloni uralkodóról szóló szakasz, amit itt az előbb
olvastunk, ha nem mondtam volna, hogy Babilónia, és hogyha nem tudnánk,
hogy ez a Szentírásból, Ézsaiás könyvéből való, akkor lehet, hogy valaki
Hitlerre gondolt volna, lehet, hogy valaki Sztálinra gondolt volna vagy
tanítványaira. Mert oda is igaz. És sajnos a világ jelenkori diktátoraira
is igaz, és a holnapiakra is igaz.
Nem új dolog tehát az, amikor az Istennel az önmagát
istenítő ember és az önmagát istenítő hatalom szembehelyezkedik. Nem új
dolog az, amikor így az Isten ügyét és az Isten ügyében járókat támadják.
Nem új dolog az, amikor az egyházat a zsarnok leigázni próbálja. És az sem
új dolog, amikor az egyház üldöz, és vallásszabadságnak nevezik. Ebben
semmi új nincs. De talán legalább ilyen veszedelmes, ha nem veszedelmesebb,
amit valaki így fogalmazott meg: a világ mosolya veszélyesebb, mint a világ
haragja. Amikor a világ, a világi hatalom megdicsér, akkor ez néha
veszélyesebb, minthogyha ellentmond az Isten Igéjének. Veszélyesebb.
Részben, mert a gyarló emberi oldalunkat simogatja, és veszélyesebb, mert
olyan útra bátorít bennünket, amely úton az Ige szerint éppen nem volna
szabad egy lépést sem továbbmenni. Vagyis, ahol már nem az Úré és nem az
Istené a hatalom, hanem az időlegesen, de föltört hatalmat birtoklóknak
adjuk a hatalmat.
Kié tehát a hatalom? Testi szemeinkkel mi gyakran
csak a hatalmasokat látjuk. De a hit szemeivel látjuk-e Istent, a
hatalmast? Mert ha nem, akkor nem vagyunk különbek a világ fiainál, ha nem,
akkor veszedelmes útra indulhatunk el.
Emlékezzünk csak egy fogoly, egy hamisan megvádolt
valaki, Istvánnak a mestere, akit úgy hívtak, hogy Jézus; aki ellen szintén
hamistanukat állítottak, akit többek között odahurcoltak a Római Birodalom
helyi illetékességű helytartója, Pilátus elé, és Pilátussal szerették volna
a halálos ítéletet jóváhagyatni; és Pilátus kérdéseire Jézus alig felel, és
már kezd dühös lenni Pilátus, és kezdi Jézusnak mondani: hát semmit nem
felelsz? Hát nem tudod, hogy hatalmam van, hogy életre vagy halálra
adjalak? – jön a lelki zsarolás. És mit mond Jézus? – Hatalmad van, mert
onnan felülről kaptál. Pilátus, most te vagy a helytartó. De te itt addig
leszel, amíg az Isten megtűr. Nem tied az örök hatalom. Nem tied minden. Ne
fitogtasd te azt, amit te is csak kaptál. Vajon Jézus tanítványaként így látjuk
mi is? – azt, ami a szemünk előtt van. Amiben benne élünk egyénileg és
egyházként, közösségként is. Hatalmad van, mert a hatalom, mint olyan, az
Istentől van. Az Írás elmondja azt is, hogy mi a feladata, tudniillik az
emberi gonoszság fékezése és a jók jutalmazása, de a hatalom, a világi
hatalom nem istenítheti önmagát. És amennyiben isteníti, akkor egy nehéz,
de fontos kérdés elé kerülünk: kinek adjuk végül is a tisztességet, ki lesz
számunkra az Isten? Az önmagát bálványozó vagy bálványoztató, ideig való
hatalomé, vagy pedig Isten az Isten és övé a hatalom. Mert erre kaptunk
szabadságot és felelősséget is, hogy ezt nekünk egyen-egyenként meg kell
válaszolnunk. Nem menekülhetünk el, nem mondhatjuk azt, hogy “hát majd a
többség, amit mond, akkor én is aszerint fogok
viselkedni”; hanem személy szerint kell válaszolnunk. Hívő emberként nagyon
komolyan látnunk kell, hogy Isten ígérete erősebb az Istentől kapott,
korlátozott időre adott hatalomnál.
Fogalmazzuk meg végül: amilyen reménységünk van, úgy viselkedünk. Ahogyan látjuk a bennünket körülvevő világot, amilyen nagynak avagy
kicsinek látjuk az Istent, és amilyen nagynak vagy helyénvalónak látjuk a
fölénk rendelt világi hatalmat, aszerint fogunk viselkedni. Nagyon komolyan
végig kell gondolnunk, hogy ez a kettő összetartozik: amilyen reménységünk
van, úgy viselkedünk. Akkor először is hívő emberként tisztán kell látnunk,
hogy a hatalmaskodó is és mi is az Isten kezében vagyunk. Ő sincs feljebb.
Mindannyian az Isten kezében vagyunk. És mindannyian az Isten ítélete alatt
vagyunk. Ez rendkívül fontos. Ha nem így látjuk, már nem reális,
nem bibliai a látásunk, és szomorú következményei lesznek majd életünkben.
Ha csak a láthatókra tudunk, s akarunk nézni, és a láthatatlanokat – ahogy
az Újszövetség fogalmazza – nem ismerjük hitben, akkor megint szomorúan
elindulunk a látható előtti hajbókolás irányába. A múlandó hatalom
istenítésének irányába. Az Isten ígéretei reális
világlátásra tanítanak. Miért kapta Ábrahám azt az ígéretet is, azt a
kijelentést is, hogy nemcsak utódaidnak adom majd a földet, hanem utódaidat
nyomorgatni is fogják? Hát nem félelmetes egy ilyen dolog? Hát az Úr
Istentől ezt várni, hogy megmondja, hogy lesznek bajok, nyomorúságok, mert
az emberi gonoszság kitermeli ezeket? Miért volt mindez? Nyilvánvalóan
azért jelenti meg az Úr a várható nyomorúságokat is, hogy fölkészítsen rá.
És Jézus is beszél erről: „nyomorúságotok
lesz, de bízzatok, én meggyőztem e világot”. Jézus is fölkészíti a
tanítványait, csak mi olykor nem akarunk erről tudomást venni. Kergetjük
saját kis vágyainkat, a szép kis aranyos, nyugodt életről. Aztán
megdöbbenve tapasztaljuk: az élet nem ilyen. És némelyek ilyenkor hitükben
padlót fognak. Pedig ha komolyan vennénk azt, amiről István beszél, idézve
az ószövetségi Írást és eseményeket… „Így
mondta meg Isten, hogy utódja jövevény lesz idegen földön, és rabszolgává
teszik, és nyomorgatják négyszáz esztendeig. De ezt a népet, amelynek
szolgálnak, ítélettel sújtom”. Ez az egyiptomi szolgaságról szól, és
majd egy jó félezer évvel később a babiloni szolgaság, amiről az Ézsaiási Ige
beszélt, emlékeztet bennünket arra, hogy Isten ad hatalmat, világi
hatalmat, de azt is számon kéri. Azoktól is számon kéri, akik ezt kapták,
mint ahogy tőlünk is számon kéri, amit nekünk adott, hogy hogyan sáfárkodunk
vele. Az emberi gonoszság egyfajta vessző lett az Isten kezében, az ítélet
vesszeje lett Izrael fölött. A babiloni király és a Babilon világtörő
hatalmi elképzelése, és így népeket lesöprő, hódító szándékát az Isten
fölhasználta az engedetlen Izrael megbüntetésére. De azonnal adatott ott is
a kijelentés: de számon kérem Babilonon is a vétkét. És őt is megbüntetem
érte. Mert amit vet az ember, azt
fogja aratni.
Mit mondhatunk tehát? – amilyen reménységünk van, úgy
viselkedünk. Néhány újszövetségi megfogalmazással szeretném zárni: a római
levélben az apostoli vallomástétel arról szól, hogy semmi sem választhat el minket az Isten szeretetétől, amely
megjelent Jézus Krisztusban. Sem hatalmasság, sem mélység, sem
jelenvalók, sem eljövendők, sem fejedelemségek, semmi nem szakíthat el
minket az Isten szeretetétől, amely megjelent Jézus Krisztusban. Aztán nagy
bátorítás lehet, és akkor tudjuk igazán a mi életünket az Isten Igéje szerint
formálni – olykor szembekerülve az e világi hatalom ilyen-olyan elvárásaival
is –, az ellenállási jogot fenntartva, gyakorolva kell élnünk. A római
levél 8. fejezetében így vall erről szintén az apostol: „Diadalmaskodunk azáltal,
aki szeret minket.” Vagyis, ebben a világban szembe kell néznünk a
jelenlévő gonoszsággal, amely olykor hatalmi szinten megjelenik, olykor
népi és népek szintjén megjelenik, akár még világrendszerek méretében is
megjelenik. De aki a babiloni királyhoz hasonlóan fölé akarja magát
helyezni a felséges Istennél, arról ugyanazt lehet elmondani előre, amit
itt róla mondtak: „Leestél az égről
fényes hajnalcsillag, lehulltál a földre népek győzője!”.
István az ő beszédében a de kifejezést többször emlegeti, több összefüggésben. Merjük mi
is komolyan venni. Merjük komolyan venni, hogy mindannyian, a nálunk
nagyobbak, a hatalom is az Isten kezében van, és mi is. De merjük komolyan
venni hívő emberként, hogy a végső hatalom, az az
Istené. És merjük komolyan venni, hogy számon kér az Isten mindenkit,
minket is és rajtunk is, és másokon is, mindazt, amit cselekedtünk. Hogyha
mindezt komolyan vesszük, ha valóban hitben figyelünk az Isten ígéreteire,
akkor ez adhat lelki erőt, ez adhat tartást, ez adhat gerincességet; ez
lehet türelmesség, amikor a földi életünkben néha szembetaláljuk magunkat
azzal, hogy van hatalmaskodás, irigység, gyűlölet, emberi gonoszságból
háborúk, és minden olyan dolog, amit naiv álmainkban természetesen nem
szerettünk volna.
Milyen erők mozgatnak minket? Ha hívő emberek
vagyunk, akkor merjük komolyan venni, hogy legyen meg az Isten akarata, de nem egyszerűen úgy, hogy elszenvedjük,
hanem úgy, hogy neki engedelmeskedve
cselekesszük. Akkor juthatunk el oda, hogyha kell
– Dánielre gondoljunk, a bibliai Dánielre –, ha kell, akkor szembe merünk
fordulni, és nemet merünk mondani a nálunk nagyobb, de Istennél kisebb
gonosztevőknek is.
Újuljon meg a mi hitünk és látásunk az Isten ígéretei
alapján, hogy reálisan lássuk e világot, és
megerősödő hittel az Úrnak engedjünk és szolgáljunk. Ámen.
Nagy erősen, igaz hittel
Magam Isten beszédével,
Kegyelmes ígéretével,
Bátorítám Szentlelkével.
Csuda irgalmasságodat,
Hiszem, Uram, hatalmadat,
Onnan vészen bizodalmat,
Én lelkem minden oltalmat.
Kezeidnek karjaiban,
Élet, halál birtokodban,
Megmutatád, hogy markodban,
Vagyon minden oltalmadban.
273. dicséret 5-6-7. vers
Imádkozzunk
Urunk Istenünk! Szívünk vágya szerinti békességet,
igazságot szeretnénk, mégis újra és újra tapasztalnunk kell, hogy gonoszság
vesz körül és nagyon sokszor mi is a gonoszság eszközeivé
válunk. Tőled kaptunk értelmet, tanácsot és útmutatást, hogy a jót
válasszuk, vágyakozunk is erre, mégis gyakran a gyanakvás, irigység,
rágalmazás, harag, veszekedés, háború van bennünk, körülöttünk és
világunkban. Bocsásd meg Urunk, Istenünk, ha mi is így viselkedtünk.
Bocsásd meg, amikor hagytuk, hogy a gonosz győzzön le minket. Bocsásd meg
nekünk, amikor az emberi gonoszságért, az emberi gonoszságból fakadó
háborúkért is Téged vádoltunk. És kérünk, bocsásd meg, ha gyakran kishitűen
éltünk, és a torzult hatalom kiszolgálóivá süllyedtünk. Bocsásd meg nekünk,
amikor csak önzően, a mának élve tettük tönkre közös jövőnket, és unokáink
életét, pedig állítólag őket szeretjük. Segíts Urunk erősebb, tisztább,
bibliai vonatkozású Krisztus-hitre. Segíts bennünket bátrabb hitvallásra,
hogy az emberek önistenítő hatalmaskodásai idején is Rád nézzünk, Tőled nyerjünk
útmutatást, bátorítást, ígéreteid által eligazítást, és Tőled nyerjünk
reménységet, erőt, hogy reálisan látva e világot,
egyházként is és egyénileg is ne a pillanatnyi hatalomhoz és azok
változásaihoz, utasításaihoz igazodjunk, hanem a Te akaratod szerint
éljünk.
Könyörgünk Urunk, Istenünk a nagy hatalmak trianoni
sebét hordozó nemzetünkért, segíts, hogy ami rajtunk áll azt megcselekedjük
népünk megmaradásáért, gyarapodásáért, megtéréséért.
Könyörgünk Urunk a belső háborúskodásban élők
közösségekért, családokért, hogy ne csupán naiv vágyaik legyenek a szépről,
hanem keresve a Te akaratodat, küzdjenek a jóért. És könyörgünk azokért,
akik az élet más próbáiban kell, hogy járjanak, testi erőtlenségben,
betegségben, gyászban, szomorúságban. Kérünk, segítsd őket, hogy a
mélységből egyre inkább Reád nézzenek, Nálad és Általad keressék a jövőt, a
gyógyulást, a vigasztalást.
Könyörgünk gyülekezetünk nyári programjaiért,
gyermekheteinkért, táborozásért, hogy mindezek közösségépítésben, lélekben
áldásul lehessenek.
Urunk Istenünk! Mi oly sokszor valljuk, hogy Tied a
hatalom, segíts bennünket, hogy mi egyedül Neked akarjunk engedni, és így a
Te akaratod szerint éljünk egymás javára, dicsőségedre. Ámen.
„A reménység Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel
és békességgel, hogy bővölködjetek a reménységben
a Szentlélek ereje által.” [Róma 15:13]
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|