|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„De…” 3.
„Eladták, de
Isten vele volt”
Római levél 8.
fejezet 31-39.
31Mit mondjunk tehát erre? Ha Isten velünk, ki lehet
ellenünk?
32Aki tulajdon Fiát nem kímélte, hanem mindnyájunkért
odaadta, hogyne ajándékozna nekünk vele együtt mindent?
33Ki vádolná Isten választottait? Isten, aki megigazít.
34Ki ítélne kárhozatra? A meghalt, sőt feltámadt Jézus
Krisztus, aki az Isten jobbján van, és esedezik is értünk?
35Ki választana el minket a Krisztus szeretetétől?
Nyomorúság, vagy szorongattatás, vagy üldözés, vagy éhezés, vagy
mezítelenség, vagy veszedelem, vagy fegyver?
36Hiszen meg van írva: »Teérted gyilkolnak minket nap
mint nap, annyira becsülnek, mint vágójuhokat.«
37De mindezekkel szemben diadalmaskodunk az által, aki
szeret minket.
38Mert meg vagyok győződve, hogy sem halál, sem élet,
sem angyalok, sem fejedelmek, sem jelenvalók, sem eljövendők, sem hatalmak,
39sem magasság,
sem mélység, sem semmiféle más teremtmény nem választhat el minket az Isten
szeretetétől, amely megjelent Jézus Krisztusban, a mi Urunkban.
Imádkozzunk
Urunk Istenünk! Jövünk a hétköznapokból, jövünk
életünk örömeiből, hogy hálát adjunk Neked. Jövünk életünk munkáiból, hogy
megpihenjünk. Jövünk életünk gondjaiból, jövünk a nyomorúságokból, jövünk szomorúságból,
jövünk erőtelenségből, hogy segítségül hívjunk Téged. Jövünk a bűnnel
viaskodás hétköznapjaiból, hogy Általad győzedelmeskedjünk. És jövünk
engedetlenségünkből, az elmúlt hét vétkeiből is. Kishitűségeinkből,
fölösleges aggodalmaskodásainkból, jövünk fölösleges kétségeinkből is. De
jó nekünk, Urunk, hogy jöhetünk Hozzád! Jöhetünk, hogy együtt Előtted is
megálljunk, hogy Tőled bocsánatot kérjünk, hogy letegyük terheinket, hogy
Téged segítségül hívjunk. Így ezzel a reménységgel és ezzel a
bizonyossággal jöttünk a Te hajlékodba, a gyülekezet közösségébe, hogy
egymás hite által is épüljünk, hogy Téged magasztaljunk, lélekben,
imádságban segítségül hívjunk. És jöttünk, Urunk, mert vágyakozik a mi
szívünk a Te bátorító szódra. Kész a mi életünk, kész a mi lelkünk,
értelmünk figyelni Reád. Segíts Szentlelkeddel, hogy legyen megújulásunkra,
és legyen dicsőségedre ez az óra. Ámen.
Jézus vígasságom! Esdekelve
várom Áldó szavadat!
A te jelenléted Megvidámít
éltet, Bátor szívet ad.
Légy velem, Ó mindenem! Nálad
nélkül nem is élek:
Te vagy örök élet!
Jézus, Menedékem! Hű oltalmam
nékem Te vagy egyedül!
Lelkem a viharból, Bűnből,
minden bajból Hozzád menekül.
Bár a föld Mind romba dőlt, S
ha a pokol hada hány tőrt:
Jézus maga áll őrt!
294. dicséret 1. és 2. vers
Egy közleményt olvasok föl:
Eltűnt egy 17 éves fiú. Utolsó ismert ruházata
feltűnően tarka volt. Szüleitől testvéreihez indult, de állítólag oda nem
érkezett meg. Meg nem erősített hírek szerint nem egyedül volt. Az
illetékesek még vizsgálják az eltűnttel kapcsolatba hozható tárgyakat.
Lakosság segítségét kérik az eltűnt fiúval és feltételezett társával
kapcsolatosan.
Próbáljunk segíteni akkor mi is, és olvassuk a Cselekedetek könyve 7. fejezetéből a 8.
verstől a 12. versig az Igét:
8A körülmetélés szövetségét is adta neki – tudniillik Ábrahámnak. – Így nemzette Ábrahám Izsákot, és
körülmetélte őt a nyolcadik napon, Izsák pedig Jákóbot, Jákób viszont a
tizenkét ősatyát.
9Az ősatyák pedig féltékenykedtek Józsefre, és eladták
Egyiptomba, de az Isten vele volt.
10Megszabadította őt minden nyomorúságából, kedvessé és
bölccsé tette Egyiptom királya, a fáraó előtt, és kormányzóvá emelte
Egyiptom és a fáraó egész háza fölé.
11Éhínség jött egész Egyiptomra és Kánaánra, és olyan
nagy nyomorúság, hogy atyáink sem találtak élelmet.
12Amikor azonban meghallotta Jákób, hogy van gabona
Egyiptomban, elküldte atyáinkat.
A történetet mindannyian – úgy gondolom – elég jól
ismerjük. Megdöbbenve kell látnunk ebből az ismert családtörténetből, hogy
a bűnök láncolata vonul végig egy vallásos családban. Hiszen Ábrahám és
utódai a maguk módján istenfélő emberek voltak. És mégis miket ismerünk a
történetből? Itt van az atya, az apa, akinek van egy kései születésű,
öregségére született fia sok fiú után, és ez a fiú kedvenc lett neki. És
ráadásul ki is mutatta ezt az érzését, hogy ő a kedvenc: cifra ruhákat
adott neki vagy készíttetett, így járatta őt. Föl is jegyzi a Szentírás: „minden fiánál jobban szerette.” Ez
nagy tragédia, amikor a szülő személyválogató. És ráadásul még ez
nyilvánvaló is, ő maga nyilvánvalóvá teszi cselekedeteivel. Ezzel elvetette
a feszültség magvait saját gyermekei között és családjában. A bűnök
láncolata egy vallásos családban. Ott vannak a testvérek. Látva, hogy
milyen kivételezett ez az öccsük, mármint József, meggyűlölték – jegyzi fel
az Írás. És nagyon röviden, nagyon tömören így fogalmaz: „egy jó szót sem tudtak szólni hozzá.”
A szülői személyválogatásnak beérett a gyümölcse. A gyermekek között nagyon
komoly feszültség keletkezett. Aztán ott van ez a kivételezett fiú, ott van
József, aki rossz híreket hordott a testvérekről. Nem jegyzi föl az Írás,
hogy ezek igazak voltak-e, vagy csak ő a valóság egy részét mondta el, mint
a modern tömegtájékoztatás, hogy csak bizonyos tendencia, bizonyos nézőpont
alapján mond el részleteket, a többit elhallgatják, és innen kezdve már nem
teljesen igaz a hír. Ennyit jegyez fel az Írás, hogy József rossz híreket
hozott a testvérekről. Maga az Írás nem mondja meg, hogy igazak voltak vagy
nem, a szövegösszefüggésből sejthetjük, hogy valószínűleg részigazság
lehetett. Aztán ez a József elmesélte ugye álmait kévékről, napról, holdról
és csillagokról, ezzel csak tetézte mindazt a feszültséget, amit már az atyjuk
elvetett a testvérek között. És hát ott vannak a testvérek ugye, akikről
azt olvassuk, hogy „még jobban
meggyűlölték” az öccsüket, miután hallották ezeket az álmokat – kérdés,
hogy mennyire volt jó, de leginkább az, hogy milyen hangnemben mondta el
József? Mert ugyanazt a dolgot sokféleképpen, sokféle hangsúllyal el lehet
mondani, és egészen mást jelent egyik hangsúlyban, pedig szó szerint ugyanaz
hangzik, mint hogyha máshova tesszük a hangsúlyt. Nem tudjuk pontosan, de
hogy az eredmény az lett, hogy meggyűlölték, ez fel van jegyezve.
Itt van tehát egy vallásos család, ahol a családon
belül feszültségek, és tulajdonképpen a bűnök láncolata van előttünk. És
így a kedvencből, a kivételezett helyzetű fiúból egy eladott,
tulajdonképpen rabszolgának eladott, egy elhagyott ember lett. Nos, amikor
ilyet lát az ember, amikor ilyet lát a világ, akkor föl szokta tenni a
kérdést: hol van az Isten? Hát
ilyenek a vallásos emberek? Hát ilyen szörnyűséget, ilyen viselkedést a szülő
részéről, a fiak részéről, a testvérek egymás között! Hol van az Isten?
Szokták ilyenkor a kérdést föltenni. Hiszen itt valóban emberi indulatok
uralják a terepet, annak minden következményével együtt. Nagyon feltolul a
sok gonoszság, és a gonoszság miatt valaki, valakik mindig szenvedni
szoktak. Nos, hol van az Isten? – kérdezik az emberek. Hol van a te
Istened? – kérdezték a zsoltárostól, amiről énekeltünk az előbb. Hol van az
Isten, amikor a vallásos emberek ilyen felháborító módon viselkednek? Hol
van az Isten? – kérdezik az emberek, amikor egy családot látunk, és egy
családon belül ilyen balga módon viselkedik egy szülő, és ilyen rettenetes
módon gyűlölik egymást a testvérek. Hol van az Isten? Pedig valószínűleg nem
ezt kellene kérdezni. Sőt nem ez az igazi kérdés. Az igazi kérdés szerintem
az, hogy hol van az ember? Hol
van a homo sapiens? Hol van a civilizált ember? Mert ez a történet nem
csupán háromezer egy-kétszáz éves, hanem meg kell nézni a művészeteket, vagy
sajnos a híreket, és akkor nagyon jól tudjuk, hogy csak a neveket kellene
kicserélni, és mai családtörténeteket is sorolhatnánk. Hol van az ember?
Szerintem ez az igazi kérdés itt: hol
van a vallásos ember? Hol van a magát istenfélőnek nevező ember, legyen
szülő vagy felnőtt fiatal, aki így viselkedik saját családtagjaival
szemben? Itt nem az Istent kell kérdeznünk, és keresnünk, kutatnunk: Hol
van? Miért engedte? Szörnyű ez az Isten! – hanem itt az embernek kellene
magát megnéznie. Hol vagyok én? Ki vagyok én? Hogyan viselkedek én? – az
egyébként művelt, civilizált, egy-két-három-négy diplomával rendelkező, jól
képzett, jól fésült, szépen öltözött, tisztességes gazdasági helyzetben
lévő, aztán még vallásos is; hol van
az ember?
És van még egy másik kérdés, amit érdemes tisztáznunk
mielőtt továbblépünk. Ez pedig, hogy nem azonos a ‘jelen van az Isten’ és a
‘vele van az Isten’ megállapítás. Ezt is össze szokták keverni az
emberek, néha mi is összekeverjük. A ‘jelen van az Isten’ igaz, és a ‘vele
van az Isten’ az is igaz lehet, de nem mindig. A kettő nem azonos. Jelen van az Isten – gondoljunk a 139.
zsoltárra: ha a mennybe hágnék fel, ott is ott vagy, ha a Seolban, a
halottak birodalmába vetném ágyamat, ott is ott vagy, ha a tenger túlsó
partjára szállnék, ott is ott vagy, Istenem. Az Isten mindenhol jelen
van. De ez nem azt jelenti, hogy a ‘jelen van az Isten’ és a ‘vele van az
Isten’ azonos lenne. Mert a ‘vele van az Isten’-nek van egy másik olvasata
is: mi az Istennel vagyunk-e? Az előbb egy családról volt szó,
és egy családban is ott lehet mindenki, jelen van a család minden tagja, ez
nem azt jelenti, hogy egymással is vannak, hogy egymással szóba állnak; azt
olvastuk, hogy egy jó szót sem tudtak egymáshoz szólni. Ez nem azt jelenti,
hogy együtt vagyunk, egymással vagyunk, hogy egymást segítjük, bátorítjuk, hogy
vele vagyunk örömében, nyomorúságában, munkájában, gondjában. A kettő nem
azonos. De nagyon sokszor össze szokták keverni az emberek. Hol van az
Isten? Az Isten jelen van. De nem biztos, hogy minden gonosz dolgainkban
velünk van.
Van itt egy nagyon megdöbbentő mozzanat, és most
érkezünk el oda, hogy az elmúlt vasárnapokban elkezdett, és a sorozat
címeként, talán a legrövidebb címet sikerült adnom az elmúlt másfél évtized
sorozataiból, nevezetesen ennek a néhány igehirdetésnek ezt a közös címet
adtam: De. Merthogy István úgymond a védőbeszédében Izrael
történetét, az Isten cselekedeteit felsorolva újra és újra megfogalmaz ilyet:
nem adott egy talpalatnyi földet sem, de
megígérte, hogy vele lesz – és ehhez hasonlókat olvashatunk. Vagyis, ezen
nagyon érdemes elgondolkoznunk, mit jelenthet mindez? Aztán olvastunk arról
is, hogy nyomorgatják a népet, ott Egyiptomban, de a nyomorgatókat megítéli az Isten. És a mai igeszakaszunknak
is van egy ilyen kulcsmondata. A kulcsmondatból vettem a mai igehirdetés
címét: eladták – tudniillik a testvérek Józsefet –, de Isten vele volt. Így is fogalmazhatnánk: elhagyták –
tudniillik az emberek, ráadásul a vérszerinti testvérek –, de Isten vele
volt. Nos, a megdöbbentő és elgondolkoztató ebben a mai ellentétpárban az
az, hogy József atyja nem ismerte föl, hogy az Úr Józseffel van. Feljegyez az Írás ugyan annyit, hogy
amikor József felmondta az álmait, akkor az apjuk megjegyezte ezeket a mondatokat. De valójában nem ismerte fel,
hogy a mindenütt jelenlévő Isten Józseffel van; és nem ismerte el. És a
testvérek sem ismerték föl, ők voltak a többség, szemben az eggyel, akit el
lehetett adni, hogy elvigyék Egyiptomba, és ott nyilvánvalóan rabszolgaként
eladják; a testvérek sem ismerték fel, hogy az Isten most nem a többséggel
van, velük, hanem a jelenlévő Isten azzal van, akit ők elhagytak és
eladtak. Az igazán megdöbbentő és nagyon elgondolkoztató – különösen nekünk
kell elgondolkoznunk rajta – az az, hogy szemben a vallásos atyával, az
Istenben hívő atyával, Jákóbbal, szemben a vallásos testvérekkel, Izráel
ősatyjaival, akik nem ismerték fel, hogy az Úr az elhagyottal, az
eladottal, a kicsivel, az egyedül maradottal, a kitaszítottal van, és nem
velük, a többséggel és a nagy vallásoskodókkal. A pogánynak nevezett
Potifár valamit felismer, nos ez nagyon el kell, hogy gondolkoztasson.
Potifár fölismeri, így jegyzi fel az Írás: látta ez az egyiptomi ember,
Potifár, hogy az Úr Józseffel van, szerencséssé teszi munkáját, olyannyira,
hogy Józsefért Potifár házát megáldja. A pogány, a derék vallásos emberek
által lenézett, sokisten-hívő népséghez tartozó Potifár sejt meg valamit,
hogy itt van egy rabszolga, ezzel az
Istene lehet. Olyan dolgok történnek körülötte, hogy az csak az Isten
által lehet. Az Úr Józseffel van. És ezt nem Jákób ismerte fel. És nem a
testvérek ismerték fel. Megdöbbentő, amikor az Isten népének egy része nem
ismeri föl, hogy hol van az Isten, és hol cselekszik az Isten? Hanem megy a
maga feje után. Ahogy Saul is ment egy darabig a maga nagy vallásossága,
atyai hagyománya szerint, míg végül a damaszkuszi úton fölismerte, hogy hol cselekszik az Isten? Mindenhol
jelen van – de hogy hol történik
az Isten akarata szerint?
Aztán szintén nagyon el kell, hogy gondolkoztasson
bennünket, mert hatalmas figyelmeztetés rejlik benne, hogy a pogány fáraó
az, aki megint megsejt valamit. Amikor megfejti József az álmait, a fáraó
álmait, és elmondja jó tanácsként, hogy jönnek ugye majd a bő esztendők…
nem szabad elpazarolni a termést, hanem raktárházakat kell építeni,
elraktározni, mert jön hét szűk esztendő, fel kell készülni. Nem szabad, merthogy
most sok van, most szórjuk a pénzt, aztán majd lesz, ami lesz; hanem
tudatosan tervezni kell. Amikor elmondja ezeket a jó tanácsokat, levonva az
álomról a következtetéseket József, akkor a fáraó azt mondja, hogy isteni lélek van vele. Ki tudna
ilyen bölcsen szólni, ha nincs az Isten véle, benne? Ez a pogány ember
valamit megsejtett, mindenesetre többet ismert fel a fáraó, többet ismert
fel Potifár, mint amit a vallásos apa meg a vallásos testvérek, az
állítólag ugyanabban az Istenben hívők fölismertek. És ez mindig nagy
tragédia, hogyha az egyházban is ilyen történik: ugyanazt az Istent imádva nem
ismerjük föl, hogy az Isten most miképpen cselekszik, hanem megyünk a
magunk vallásos, és nagyon sokszor bűnökkel terhelt útján. Mert mi vagyunk a
többség! Mert nyilvánvaló, hogy többségben voltak, hiszen tíz testvér volt
ott kint a mezőn, és csak az egy József jelent meg; Benjámin ugye otthon
volt, hát József a kisebbség. És megdöbbentő: az Isten nem mindig a
vallásos többséggel van. Fogalmazhatjuk pontosabban: vallásos többséget
alkothatunk, de nem biztos, hogy az Úrral vagyunk. Mert nagyon szép egyházunk
jelmondata: „Ha az Isten velünk, kicsoda ellenünk?” De a kérdést fel kell
tennünk, hogy Istennel vagyunk-e, vagy csak a jelenlétében élünk? Merthogy
Övé az egész világ. Történetünkben félelmetes és ítéletes ez, hogy Potifár
és a fáraó, akire olyan nagyon könnyen úgy néznénk: “hát ez a szegény
politeista, ez a sok istenben hívő, bálványokat tisztelő ember”; hát szegényre
mi, akik egyistenhívők vagyunk, és az egyistenhívő família tagjai nem
ismerik föl az Isten cselekedeteit. Nem ismerik föl, hogy hol van az Isten,
kivel van az Isten. És a történetet végiggondolva, eladták Józsefet,
elhagyták Józsefet, de Isten vele volt. És ez egy óriási dolog. Elhagyták a
testvérek, így az apja is, elhagyták mindazok, akik ismerték, és idegen
földre kényszerül rabszolgasorsba taszítva, de az Isten az idegen földön is
vele van. Ez abban az időben különösképpen nagy üzenet volt, néha ma is,
hiszen az ókori emberek, az ókori népek úgy gondolkodtak, hogy ameddig a mi
országunk határa tart, addig van a mi Istenünknek is a hatalma. Átmegyünk
egy másik birodalomba, ott más istenek hatalma alá megyünk. Majd később,
sok száz évvel később a babiloni fogság idején kellett felismerni nagy
vívódások árán az odahurcolt istenfélő zsidóknak, hogy az Úr nem maradt
Jeruzsálemben, nincs odakötve a jeruzsálemi templomhoz, az Úr jelen van az
Eufrátesz vidékén is. Nos, itt is, József Egyiptomba került más istenek,
bálványok világába, de az Isten vele volt. Vele volt, és ezt a pogányok
ismerik föl. És még észre kell vennünk azt, hogy majd nyilvánvalóan sok év
eltelte után, József is kezdi fölismerni. József is kezdi fölismerni,
hiszen azt mondja, amikor majd a testvérei többször elmennek gabonáért és
megismerteti magát velük: nem ti
küldtetek ide, hanem az Isten küldött ide, hogy nagy szabadítással, sok
néppel titeket is megtartson. A másik megfogalmazást ismerjük jobban: „Ti gonoszt gondoltatok ellenem, de az
Isten jóra gondolta fordítani.” De már előtte, hamarabb, József
megfogalmazza ezt is, nem ti küldtetek ide, hanem az Isten küldött ide, hogy
nagy szabadítással titeket is megmentsen. Nyilvánvaló, hogy József ezt nem a
pusztai kútban töltött órái idején ismerte föl, amikor a testvérek
odataszították, hanem ehhez sok-sok év telik el, amíg fölismeri József,
hogy nagy mélységeket is meg kellett járnia, és nagy magasságot is, hiszen
második ember lesz Egyiptomban, tulajdonképpen
az Isten cselekedett. Nem azt mondja, hogy az Isten velem volt, de
gyakorlatilag szavaiból ez derül ki. Más megfogalmazással fogalmazta ezt
meg. Bizony, nagyon el kell gondolkoznunk, mert mi néha nagyon elbízzuk
magunkat, hogy az Isten természetesen velünk van, mi bármilyen útra
megyünk, bármit csinálunk; esetleg igeellenes dolgokat művelünk – hát akkor
is velünk van? Az Isten jelen van, de engedetlenségeinkben nem lesz társunk
– ezt a Zsoltárok könyve is megfogalmazza, találkozunk ilyennel, például az
50. zsoltárban. A költő írja: „Mikor elhagytak, mikor a lelkem roskadozva
vittem, Csöndesen, és váratlanul átölelt az Isten.” Igen. Ady így
folytatja, hogy „nem harsonával”, hanem csöndesen. Amikor azt hittem, hogy
egyedül maradtam, amikor azt mondtam, hogy hol az Isten, mert az emberek
eltaszítottak, akkor egyszer kiderül: ott
van! Közel van az Isten. Ehhez persze néha nagy mélységeket kell
megjárnunk, hogy az Isten igaz ölelését megtapasztalhassuk.
Szeretett Testvérek! A mai igehirdetésnek ezt a címet
adtam: Eladták, de Isten vele
volt. És itt érezhetjük igazán,
hogy micsoda kemény szó ez, hogy de.
Összefoghat egy egész népes família, de az Istennek más a gondolata és
terve. Összefoghatnak vallásos emberek, és félelmetes, hogyha kiderül, hogy
de az Isten másokkal van.
Tegyük föl végezetül a kérdést: Miért, miben, hogyan van velünk az Úr? Mert igazán most már ez
kell, hogy izgasson bennünket: miért, miben, hogyan van velünk az Úr? Mert
az Úr nem automatikusan velünk van; bárhova megyünk és bármennyire írásellenes
módon viselkedünk, akár a családban, akár a munkában, akár a gyülekezetben.
Jelen van az Úr, és ismeri, amit csinálunk. De önmagában azért, mert mi
Benne hiszünk, nem tudjuk odakényszeríteni, hogy velünk is legyen, és
áldást adjon arra, amire Ő nem ígért áldást, sőt ítéletet helyezett
kilátásba. Kivel van az Úr? Hogy
a Szentírást elkezdjük ilyen szemmel vizsgálni, hogy kivel van az Úr, és
hogy miért van ott, hogyan van ott, akkor ilyesmi válaszokat találhatnánk: először
is az Isten kegyelméből és
irgalmából van ott, és van valakivel. Nem az érdemeinkért, nem
azért volt az Úr Józseffel, mert egyedül József érdemelte volna meg a
testvérek közül. Hanem az Isten az Ő kegyelméből és irgalmából az Ő nagy terve szerint volt vele.
Aztán, hogy kivel van? Ha az Írást lapozgatjuk, és ilyen szemmel is olvassuk,
akkor észre kell vennünk: az elhagyottal,
az elnyomottal hamarabb vele van az Úr, mint a büszke istenfélő,
másokra oda nem figyelő emberekkel; az elhagyottal és az elnyomottal. Aztán megint, hogyha elkezdjük
lapozni a Szentírást, és azt kutatjuk, hogy a mindenütt jelenlévő Úr kivel van, akkor ilyen választ
is adnunk kell, hogy a megtérővel és
az engedelmessel. Emlékezzünk, Jézus a tékozló fiakról szóló példázatban
milyen csodálatosan megfogalmazza mindezt. A messzire került, és most már
visszatérő fiú elé kiment az atya, megölelte, megcsókolta, és máris adta az
utasítást, hogy tiszta ruhát, arany gyűrűt, ünnepi vacsorát. A fiú, a
példázat szerint, meg sem tudott szólalni, pedig már betanulta azt a kis
mondatot, imádságot, hogy na végre mit fogok kimondani: „Atyám vétkeztem az
ég ellen és ellened”; Jézus a példázatban nem is engedi szóhoz jutni a
megtérő, a hazatérő fiút. Ugyanígy kimegy az atya a példázat szerint az
otthon maradott, de aztán a ‘durcit’ bevágó vallásos, rendes, jó fiához is,
de az nem volt hajlandó vele bemenni a házba. A megtérő, a messzire ment,
aki mindent tönkre tett és eltékozolt, az megtérve az atyával megy be a
házba. A másik nem megy be az atyával, pedig elé is kiment az atya. Jelen
van az atya mindegyiknél, de csak az egyik fiúval van, mert az akar vele
lenni. Igen, az Úr a megtérővel és
az engedelmessel van. Az Úr nem a hatalmaskodókkal szokott lenni. Bár jelen
van, és ismeri tetteiket; hanem az eltaposottal, az elnyomottal, a
megtámadottal, a kisemmizettel.
Mi következhet mindebből végül? A bevezetőben
említett közleményt, amit úgymond felolvastam, ne várja senki a déli hírekben…
vagy nem tudom, ilyenkor van-e Híradó, szóval a tömegtájékoztatásban ezt a
felhívást, hogy újra fogja hallani. Szóval az igehirdetés bevezetéseként
olvasott közleményben így fogalmaztam: nem megerősített hírek szerint nem
egyedül volt, tudniillik ez az eltűnt 17 éves fiú, ez József; az
illetékesek még vizsgálják az eltűnttel kapcsolatba hozható tárgyakat (ugye
véres cifra ruhák), és a lakosság segítségét kérik az eltűnt fiúval és feltételezett társával
kapcsolatosan. Ez a feltételezett társ: az Úr vele volt. És erre hívtam a gyülekezetet, induljunk el
segíteni, nyomozzunk egy kicsit. Kivel
van az Úr? A mindig jelenlévő Úr? Nos, miután fölismerhettük, hogy
Isten kegyelméből, irgalmából az elhagyottal, az elnyomottal, a megtérővel,
a neki engedelmessel van, akkor levonhatjuk a következtetést: hatalmas bátorítás ez! Hatalmas
biztatás ez, és óriási erőforrás ez, ha
az Úrral vagyunk. Nem pedig elbizakodott vallásosságunkban elvakultan
megyünk a magunk útján. De ugyanakkor el is kötelez bennünket szent életre, odaszánt életre.
Legyünk az Úrral engedelmesen, és akkor igaz, hogy kicsoda ellenünk?
Józseffel szembefordultak a testvérei hatalmas többséget alkotva,
Józseffel, úgy néz ki, hogy szembefordult mindenki; Potifár is felesége
hamis szavai alapján; Józseffel szembefordult egy akkori világbirodalom,
hiszen börtönben tartotta Egyiptom Józsefet, úgy néz ki, hogy egyedül
maradt. És milyen nagy dolog, amikor fölismerhette: de a Legnagyobb velem van. És milyen hatalmas dolog, hogyha mi így az Úrral vagyunk. Mert
lehet, hogy elhagytak, lehet, hogy a lelkem roskadozva vittem, de ha
keresem, ha nyitott vagyok, akkor fölismerhetem, hogy átölelt az Isten.
Ámen.
Mind jó, amit Isten tészen:
Ha oly pohárt innék is,
Amelynek íze szívemnek
Nagy-keserűn esnék is,
De eltűröm, Mert víg öröm
Felváltja ezt végtére,
Sok búm enyhítésére.
Mind jó, amit Isten tészen,
Mind örökké ezt vallom,
Ha rajtam bú, bánat lészen,
S kell bosszúságot látnom.
Mindazáltal Megvigasztal,
Mint édes Atyám, engem,
Mert csak ő segítségem.
272. dicséret 5. és 6. vers
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk teremtő hatalmadért, gondviselő
irgalmadért és megváltó kegyelmedért. Téged dicsőítünk üdvösséget szerző
szeretetedért, és Téged magasztalunk, áldunk, hogy jelenléted betölti az
egész teremtett mindenséget. Bocsásd meg Urunk gyakori kishitűségeinket,
engedetlenségünket, bocsásd meg lelki vakságunkat, amikor nem ismertük fel
jelenlétedet, nyilvánvaló akaratodat. Bocsásd meg, amikor bűneink
következményeiért is Téged kezdtünk vádolni, és bocsásd meg, amikor
visszaéltünk pozíciónkkal, beosztásunkkal, testi-szellemi erőnkkel,
képességeinkkel, és így másoknak különféle kárt okoztunk. Segíts Urunk
felismerni, elfogadni és cselekedni akaratodat. Segíts próbák, bajok,
nyomorúságok idején, ne bűnbakot keressünk, hanem bűnbánattal Hozzád térve
járjunk az engedelmesség útján. Segíts, hogy hozzánk hajló szeretetedbe
simulva éljünk egymás javára és a Te dicsőségedre. Segíts, hogy készek
legyünk Veled lenni, mert Te velünk akarsz lenni. Könyörgünk így látó
szemekért, halló szívekért, megújuló gyülekezetért, megszentelt életért. És
könyörgünk mindazokért, akik az élet próbáiban, erőtelenségben,
betegségben, gyászban kell, hogy járjanak ezekben a napokban, hogy a
mélységből Reád nézzenek, és fölismerjék, hogy közel vagy hozzájuk; hogy
Nálad kész van a vigasztalás, a testi-lelki gyógyulás. És könyörgünk a
gyülekezetünk nyári programjaiért: a gyermekhetekért, a többgenerációs nagytáborért,
könyörgünk a családok nyári alkalmaiért, találkozásaiért, hogy bárhol
forgolódunk is, újra és újra jelenlétedben, de legfőképpen Néked
engedelmeskedve Teveled járjunk, Teveled éljünk dicsőségedre. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|