|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„De…” 5.
„Azt gondolta, megértik a testvérei…, de nem értették meg”
14Tudjuk ugyanis, hogy a törvény lelki, én pedig testi
vagyok: ki vagyok szolgáltatva a bűnnek.
15Hiszen amit teszek, azt nem is értem, mert nem azt
cselekszem, amit akarok, hanem azt teszem, amit gyűlölök.
16Ha pedig azt cselekszem, amit nem akarok, akkor
elismerem a törvényről, hogy jó.
17Akkor pedig már nem is én teszem azt, hanem a bennem
lakó bűn.
18Mert tudom, hogy énbennem, vagyis a testemben nem
lakik jó, minthogy arra, hogy akarjam a jót, van lehetőségem, de arra, hogy
megtegyem, nincs.
19Hiszen nem azt teszem, amit akarok: a jót, hanem azt
cselekszem, amit nem akarok: a rosszat.
20Ha pedig azt teszem, amit nem akarok, akkor már nem
én teszem, hanem a bennem lakó bűn.
21Azt a törvényt találom tehát magamban, hogy -
miközben a jót akarom tenni - csak a rosszat tudom cselekedni.
22Mert gyönyörködöm az Isten törvényében a belső ember
szerint, 23de tagjaimban
egy másik törvényt látok, amely harcol az értelmem törvénye ellen, és foglyul
ejt a bűn tagjaimban lévő törvényével.
24Én nyomorult ember! Ki szabadít meg ebből a halálra
ítélt testből?
25Hála az Istennek, a mi Urunk Jézus Krisztus! Én magam
tehát értelmemmel az Isten törvényének szolgálok ugyan, testemmel azonban a
bűn törvényének.
Imádkozzunk
Mindeneknek Ura, mennyei Atyánk! Újra itt állunk
előtted, ezen a verőfényes reggelen, háromszor a Te Neved dicsérni. Áldunk
és magasztalunk, mert felragyogtattad napodat mireánk, együtt lehetünk
szeretteinkkel, a Te szent házadban hallgatjuk Igédet. A mindennapok
forgatagában, oly sokszor elfeledkezünk Rólad. Nem halljuk meg, ha szólsz
hozzánk. A Tőled kapott ajándékot elfelejtjük megköszönni. Mintha olyan
természetes lenne. Ha valamit vagy valakit elveszítünk, mennyire fájdalmas
tud lenni, milyen nehéz beletörődni, de minden mélység és fájdalom mellett,
Te ott vagy mennyei Atyánk; szólsz hozzánk, kezedet nyújtod felénk. Milyen
jó lenne mindig meglátni, Téged megragadni, Veled magasan szárnyalni.
Vágyunk a Veled való kapcsolatra, mégis időnként elcsábulunk Tőled. Úgy
gondoljuk, jó úton járunk, és nem vesszük észre bűnös életünket. Te látod
gyarlóságainkat, ismered emberi természetünket, légy segítségünkre életünk
minden órájában. Szentlelkedet áraszd ki reánk. Látasd meg velünk a
keresztet, legyen számunkra ez a reménysugár egyre fényesebb, egyre
tisztábban tündöklő. Jézus Krisztus, aki vállalt értünk minden szenvedést,
az Ő nevében kérünk, áldj meg bennünket és minden teremtményedet a földön.
Ámen.
Urunk Jézus, fordulj hozzánk,
Szent Lelkedet ma töltsd ki
ránk,
Kegyelmeddel minket segélj,
Az egy Igazságra vezérlj.
Nyisd meg szánkat Hál’adásra,
Készítsd szívünk buzgóságra,
Hitünk s értelmünk neveljed,
Neved velünk ismertessed.
166. dicséret 1. és 2. vers
Cselekedetek
könyve 7. fejezet 22-29.
22Megtanították Mózest az egyiptomiak minden
bölcsességére, és kiváló volt mind szavaiban, mind tetteiben.
23Amikor pedig betöltötte a negyvenedik életévét, az a
gondolat támadt szívében, hogy meglátogatja testvéreit, Izráel fiait.
24Amikor meglátta, hogy az egyiket bántalmazzák,
védelmére kelt, bosszút állt az elnyomottért, és leütötte az egyiptomit.
25Azt gondolta, megértik a testvérei, hogy Isten az ő
keze által szabadítja meg őket. De nem értették meg.
26Másnap éppen veszekedtek, amikor megjelent közöttük,
békességre intette őket, és ezt mondta: Férfiak, testvérek vagytok, miért
bántjátok egymást?
27De aki bántalmazta felebarátját, elutasította őt, és
ezt mondta: Ki rendelt fölénk téged fejedelemmé és bíróvá?
28Talán meg akarsz ölni bennünket, mint ahogyan tegnap
megölted az egyiptomit?
29Mózes ezt a beszédet meghallva elmenekült, és
jövevény lett Midján földjén, ahol két fia született.
Szeretett Testvérek!
Hányszor mondtuk már, vagy hányszor hallottuk már: „pedig
én jót akartam!”? Úgy gondolom, mindannyiunk életében volt már olyan
élethelyzet, amikor ezt a mondatot talán ki is mondtuk, de ha hangosan nem
is, magunkban biztos megfogalmaztuk: „pedig én jót akartam!”. És hányszor
gondoltuk, mondtuk ezt a mondatot kicsit csalódva; nem úgy történtek a
dolgok, ahogy mi terveztük, gondoltuk, és akkor mondtuk: „pedig én jót
akartam!”. Vagy hányszor mondtuk keseredve, amikor nagyon nem úgy történtek
a dolgok; amikor úgymond félreértették szavainkat, cselekedeteinket,
egyenesen szándékainkat, és akkor keseregtünk, vagy talán mentegetőzve
mondtuk: „hát értsd meg, én jót akartam!”. És vajon hányszor volt bennünk
az értetlenkedés: „hogy van az, hogy lehet az, hogy nem értik, hogy én jót
akartam!” – pedig én őszintén jót akartam.
Néhány hete István úgymond védőbeszédét tanulmányozva
olyan bibliai részekre figyeltünk, amely bibliai részekben benne volt ez a
kis szócska, hogy de. Benne volt
egyfajta feszültség: Nem adott neki (mármint
Ábrahámnak) egy talpalatnyi földet
sem, de ígéretet tett. És ehhez hasonlókat olvastunk és próbáltuk
egy kicsit végiggondolni, mit jelenthet a mi számunkra.
Vagy majd később, már a néppé szaporodó zsidóság
nyomorgatásával kapcsolatosan, ott az egyiptomi eseményekről olvastunk
ilyet, hogy nyomorgatni fogják majd
őket 400 esztendeig, de azt a népet, amelynek
szolgálnak, ítélettel sújtom – mondja az Úr. Vagy: először csak ez történt, (már hogy
kaptak gabonát József testvérei), de másodszor megismertette
magát, és
akkor egészen megdöbbentő módon alakultak a dolgok.
Ebben a védőbeszédben (egész pontosan Izrael
történetében) többször találkozunk ilyenfajta feszültséggel, ahol középütt
(magyarra fordítva általában ez a szó szerepel, hogy de). A mostani, mai
szakaszunkban is van egy ilyenfajta feszültség. Azt gondolta, hogy testvérei megértik, de nem értették meg Mózest.
Nézzük akkor gyorsan az eseményeket, kicsit fölelevenítve,
hiszen egy segítő, jó szándék kudarca áll előttünk, ahogy röviden István
összefoglalja az eseményeket. Már egyáltalán azon érdemes elgondolkozni,
hogy Mózes 40 éves, és ez abban az időben már idősödő embert jelentett, hiszen
nagyon alacsony volt az átlagéletkor. Negyven éves, amikor Mózes
tevőlegesen elkezd érdeklődni saját népe iránt. Addig ő felnevelkedett a
fáraói udvarban, addig élte ott, azt az életet, és ilyen sok idő kellett,
hogy rádöbbenjen: Én nem ezekhez tartozom! Ezek nem az én népem! És ezeknek az istenei nem az én Istenem!
Nem atyáim Istene. De végre eljut oda Mózes, hogy érdeklődik népe iránt. Érdeklődik
a gyökerei iránt, érdeklődik véreinek sorsa iránt. Ez arra is
figyelmeztetés lehet a mi számunkra, hogy bizony előfordul ez ma is, amikor
valaki sok éven, évtizeden keresztül elfeledkezik az Isten népéről; bár
valahol ott indult, ott nevelkedett, és sok-sok évtizeddel később, hogy
fölébredjen benne, hogy visszajöjjön, hogy vágyakozzon – ezt is szabad így
észrevennünk. Vagyis ne mondjunk le azokról – gyermekekről, unokákról –, “Pedig
én jót akartam, tanítottam imádkozni; pedig én mikor gyermek volt kézen fogtam,
hoztam magammal, de most nem jön. Holnap sem jön. Már tíz éve nem jön… már
húsz, már harminc éve nem…”. Mózes ugye kicsi gyermekként, egészen kicsi,
páréves gyermekként nevelkedhetett anyja dajkálása folytán, és tanulhatta
meg azt és testén is viselte, hogy ő nem Egyiptomhoz tartozna; bár ott él,
nem a rabszolga népben, hanem a kiemeltek között.
Nos 40 esztendős – mondja István –, amikor végre
érdeklődik saját népe iránt. És ennek az érdeklődésnek, legalábbis amiről a
Szentírás beszámol, mindjárt a legelső alkalma egy nagy ‘segítő jószándék’:
felbuzdul, “Hát mégis csak szörnyű, hogy ott püföli az egyiptomi
rabszolgahajcsár azt, aki az én népem fia! – akihez én is tartozok; hát
intézkedni kell! hát kinek, ha nem nekem!?” És ugye az intézkedés
eredménye, hogy agyonüti az egyiptomi hajcsárt. Gyorsan elássa – olvassuk a
Mózes könyvében – és úgy sejtette, hogy senki nem vette észre. Aztán másnap
– amiről itt István is röviden beszél –, újra kimegy tájékozódni,
érdeklődni népe fiai közé, és amikor megdöbbenve látja, hogy egy
rabszolgasorsba taszított nép fiai egymást is bántják! … – és mi hányszor
csináltuk, amikor megszálló csapatok voltak Magyarországon, és egymást
bántottuk és emésztettük! –, nos hát ezt látja Mózes is nagyon megdöbbenve.
Megszólítja őket: Testvérek, hát miért bántjátok egymást? És megkapja
mindjárt a nagy kérdést: ki rendelt fejedelemmé, bíróvá felettünk…? Mit
dumálsz te bele a mi dolgunkba?! Semmi közöd az egészhez! De az igazán
megdöbbentő Mózes számára az lesz, amikor így folytatja az erőszakoskodó,
bántalmazó valaki: avagy minket is meg akarsz ölni, mint tegnap az
egyiptomit?” – Tudták? Valaki látta? Mózes úgy tudta, hogy senki nem vette
észre. De mégis híre ment, hogy mi történt. Innen kezdve menekülni kell.
Menekülni kell annak, aki úgy gondolta, hogy én most segítek
honfitársaimon. És el kell menekülni. Kimegy a birodalom szélére a hegyekbe,
és végül ott pásztorkodik. Ez akkor nagyon megbecsült foglalkozás volt. De
vége! emberileg nézve a segítés lehetőségének. Hát ő maga is üldözött lesz,
menekült lesz, nem teheti be a lábát újra a birodalom központi területeire,
mert életveszélyessé vált számára a helyzet. Valószínű, hogy Mózesben is
megfogalmazódott egyszer-kétszer: “Hát, pedig én jót akartam! Hát, én
segíteni akartam! Hát én meg akartam menteni, hogy ne püfölje már annyira…
nem elég, hogy dolgoztatja, hát legalább ne korbácsolja már! Én ki akartam
békíteni egy nép fiait, az én népem fiait.” Hát nem nemes dolgok ezek? – megvédeni
az elesettet, a rabszolgasorsba taszítottnak a pártjára állni? De nemes
dolog! Nem nemes dolog az, hogy megpróbálni összebékíteni két veszekedő
testvért, egy nép azonos fiait? Hát nemes dolog! Hát nem jó dolog? Hát jó
dolog! Uram, hát én jót akartam! Vajon ott, Midián hegyei között, ott a
juhok mellett, hányszor fogalmazódhatott meg Mózesben… – mert ott is el fog
tölteni néhány évtizedet –, hányszor fogalmazódott meg visszagondolva
életének korábbi szakaszára, amikor a fáraó udvarában volt, amikor elkezdett
érdeklődni népe sorsa iránt, amikor közéjük ment, amikor segíteni akart,
amikor menteni akart, békíteni akart: “Uram, hát én jót akartam! És most
itt kell menekültként leélnem az életemet? Vége minden lehetőségnek, pedig
én segíteni akartam! – de hát ezek az okosok nem fogadják. De hát milyenek
ezek? Ez az én népem?” Ilyen helyzetben megfogalmazódik az emberben, hogy “pedig
én jót akartam!”, de ezek nem értik, félreértik, félremagyarázzák, rossz
hírbe kevernek.
István meg is fogalmazza, hogy Mózes azt gondolta,
hogy megértik testvérei, hogy
Isten az ő keze által fogja megszabadítani őket, de nem értették meg. És ehhez hasonló tapasztalata, azóta is
sok mindenkinek volt, úgy gondolom nekünk is. Nem értették meg. Nem értette
meg a házastárs, nem értette meg a gyermek, nem értette meg az idős szülő,
nem értette meg a gyülekezetben a testvér, nem értette meg népünk, tudnánk
még sorolni… Talán csalódva, talán keseregve, olykor mentegetőzve, máskor
értetlenkedve.
De tegyük fel a kérdést: miért nem értették meg? Mert igazán ez az izgalmasabb része a
dolognak. Önmagában ezen csalódni, keseredni, vagy mentegetőzni, vagy
értetlenkedve emlegetni, hogy “én jót akartam, de hát ezek nem értik!”…
Miért nem értik? Vajon nekem, vajon Mózesnek nem kellett valamit megtanulni
ebből? Mielőtt csupán csak a többiekre mutogatunk: “de ezek nem értik meg!”.
Bizony van mit tanulni. Miért nem értették meg? Talán azért, mert túl
sokáig volt az egyiptomi fáraó udvarában. Túl sokáig volt úgymond “egyiptomi”
Mózes. Hát 40 éves, amikor kimegy; vagyis harminc egynéhány éven keresztül
az udvarban, az egyiptomi udvarban élt. Talán túl sok volt ez az idő.
Megszakadt a kapcsolata, a valós kapcsolata népével. Talán nem is volt sok
éven keresztül. És most, amikor hirtelen odament, és az érdeklődés, a
segítő szándék föltámadt benne, akkor nem értik. És nagy valószínűséggel a
ruházata is árulkodott, vagyis úgy nézhettek rá Izrael fiai: “ez az
egyiptomi”. Mert nagy valószínűséggel olyan öltözetben lehetett, ami az
egyiptomiakra jellemző. “Mit jön ide ez az egyiptomi? Mit akar ez itt?”
Miért nem értették meg? Talán azért nem, mert hiányzott az előzetes bizalmi kapcsolat. A segítésnél ez
kulcsfontosságú. Az előzetes bizalmi kapcsolat. Ha ez nincs, akkor kevés
önmagában a jó szándék, és kevés, még ha úgymond majdnem teljesen helyesen
is próbálja megvalósítani. Bár már önmagában nem teljesen helyes, ha
bizalmi kapcsolat nélkül próbálunk segíteni. Ezt mindenki nagyon jól tudja.
Ha most becsengetnénk itt, valamelyik utca valamelyik épületének valamelyik
ajtaján, ahol tételezzük föl, hogy elég sok gond is van egyébként,
becsöngetnénk, és azt mondanánk, hogy én a Nagyerdei Református Gyülekezet
egyik hívő tagja vagyok, jöttem, hogy segítsek. Hát néznének ránk! Ki vagy
te? Ki küldött? Mit akarsz te itt? Nincs, nincs, nincs szükség segítségre.
Még azok is azt mondanák, ahol egyébként akár anyagi, akár lelki, akár
szellemi segítségre van szükség. Mit akarsz itt? Ki ez az idegen? Milyen
házaló valaki ez? Vagy üzletelni akar? Vagy csak földeríteni a terepet?
Emlékezzünk, hogy József is a testvéreit azzal vádolta, hogy kémek vagyok,
azért jöttetek csak ide gabonavásárlás címén, hogy kikémleljétek az
egyiptomi helyzetet. Hát ez biztos csak azért jön (mármint itt valamelyik
utca, valamelyik ház, valamelyik ajtajához), hogy kikémlelje a lakást, meg
ki lakik ott, és majd aztán jön a betörő. Ő vagy a bandája. Csak úgy, hogy
nincs semmi kapcsolat, odaállítani, hogy “én segítek!”? – ez rendkívüli
esetben működhet. Egy országúti balesetnél, ahol leállítjuk az első autót,
nem tudjuk, hogy kicsoda; vagy meg is áll önként és felajánlja a
segítségét, és akkor bizonyos határig ezt elfogadjuk. Nem azt kezdjük
kérdezni, hogy ki vagy, mi vagy, milyen a vallásod, milyen a munkaköröd,
értesz-e hozzá? – hanem valami szinten, valamilyen mértékben elfogadjuk,
esetleg kérjük, hogy menj, szólj, hívjál mentőt vagy ha van telefon… De
úgy, hogy nincs előzetes bizalmi kapcsolat emberek között, úgy a legjobb szándékú
segítés is nagyrészt kudarcot fog vallani. Így nem szabad! Nem bölcs és nem
helyes dolog az esetek többségében. És nagy valószínűséggel Mózes és népe
tagjai között annyira nagy lett az évek, évtizedek alatt a szakadék, a
távolság, az ismeretlenség, hogy idegenként fogadták; ezért tolakodásként
vették. Vagyis nem csupán Izrael fiaiban lehetett a hiba, Mózes sem igazán
bölcsen járt el. Nem ismerték föl – mondja István – Mózes gondolatát, hogy
Isten általam! akar segíteni. Mert ki által, ha nem énáltalam, akinek olyan
befolyása van az udvarban, hogy egynek se a népem közül?! Ebben van némi
ráció. De mégsem teljesen így működik. Komolyan kell vennünk, hogy Mózes
azt gondolta, hogy Isten az ő keze által ad szabadítást. A gondolat nem is
lett volna olyan rossz (ismerve az egész történetet), de ez nem úgy
működik, hogy én azt gondolom, hogy… és akkor már biztos mások is azt
gondolják, hogy… És akkor jön a csalódás, a félreértés, a kesergés, a
mentegetőzés, az értetlenkedés, netalán a vádaskodás. Vagyis
felkészületlenül érte Izrael fiait is, de Mózes is felkészületlen volt.
Felkészületlenül pedig komoly, nagy ügyekben nem szabad lépni! A legkisebb
kórházi műtéthez is be kell mosakodni, a beteget elő kell készíteni. Nem
úgy van, hogy besétálunk az utcáról, és két perc múlva már darabolnak
bennünket – hanem bizony előző nap be kell menni, ha sok vizsgálatot már
lebonyolítottak, akkor ennyi is elég, de néha több nappal előtte, és sok-sok
vizsgálat megelőzi, hogy az egyébként helyes beavatkozás végrehajtható-e.
Felkészületlenül nem szabad lelki dolgokban mozdulni, mert nagyon könnyen
és nagyon gyorsan elefánt lesz az ember a porcelánboltban. És nem elég
akkor azt mondani, de én jót! akartam. Persze, hogy jót akarna az orvos, az
orvosok ott, amikor műtéttel segíteni akarnak, de ha az előkészítő
folyamatot elmulasztják, a beteget sem készítik föl, ők maguk sem készülnek
föl rá, akkor nagy bajok lesznek. És hányszor bekövetkezik ez lelki
dolgokban is! – felkészületlenül belerontunk. Berontva, belerontunk a
dolgokba. Ilyen felkészületlen volt bizony Mózes is, de felkészületlen volt
a nép is a segítés fogadására. Nem véletlen, mondja is ott az egyik testvér:
„ki tett téged fejedelemmé, meg
bíróvá közöttünk?” – erre nem voltak felkészülve. Ki vagy te? Mi vagy
te? Milyen jogon szólsz te bele a mi dolgainkba?
De van ennél súlyosabb ok is, nemcsak ezek, amelyeket
az előbb próbáltam felsorolni. Hanem van súlyosabb ok is, amiért Mózes
óriásit tévedett, amikor azt gondolta, hogy népe megérti. De nem értették
meg. És nagyot tévedünk mi is, ha valamit kifelejtünk, és ez az a valami,
amit az előbb súlyosabb oknak neveztem; hogyha ezt kifelejtjük, akkor
biztos, hogy tévedtünk! És ahogy mondanák ma: borítékolható az eredmény, az
elutasító eredmény. Ez a súlyosabb ok pedig: az ember természete. A mi emberi természetünk. Mózesé is, meg
népe tagjaié is, meg a miénk is. Az ember természete: vágyunk a jóra, de
gyakran mégis a gonoszt szoktuk cselekedni. Emlékezzünk, mit hallhattunk az
előbb a Római levélből Pál apostol vallomásaként, kettősség van bennünk.
Akarom a jót, de nem tudom végrehajtani, a gonoszt meg nem akarom, annak
meg nem tudok ellenállni – ez a kettősség ott van. Az emberi bűnt nem
szabad kifelejteni, mert akkor kevés a jó szándék. Akkor biztos, hogy
elrontjuk a dolgokat. Az ember természetével, bűnösségével, bizony
számolnunk kell.
Tegnap a Zsuzsi vonattal negyven egynéhányan voltunk
a Hármashegyalján, és valahol ott késő délután vagy tizenegypáran csoportba
verődve beszélgettünk, és sok minden szóba került, többek között egy ilyen
kérdés is, ami most az Ige alapján előjön: az emberi bűnt, ha kifelejtjük
az emberi tervekből, és a nagy jó szándékokból, a világmegváltó társadalmi
ötletekből és ideológiákból, akkor még egy világrendszer is össze fog
omlani. Mert nem elég, ilyen naiv dolgokat mondani (hacsak nem, ez álnok
csapda), hogy egyenlő munka, egyenlő bér, minden egyenlő! Egy dologban
vagyunk eléggé hasonlóak: a bűnben. Még ott sem vagyunk egyenlők és
teljesen egyformák, de ott igen hasonlítunk. De minden másban mennyi
különbség van! Ez nagyon szépen hangzik a lusta ember számára: nem kell
dolgozni sokat, én is ugyanannyit fogok kapni, mint a nagyon szorgalmas
ember. Annak lehet, hogy ez tetszik. De ez életképtelen ötlet. Az emberi
bűnt, az emberi önzést kihagyni, akkor összeomlik egy ilyen ideológiára
épített világrendszer is. Ezt lehetett évtizedekkel ezelőtt is tudni, mert
ezt az Igéből tudnia kell a hívő embernek.
Nos, Mózes elfelejtett valamit. A nagy, jó szándékában
kifelejtette az ember bűnösségének realitását. A bűn valós jelenlétét
önmagában is, meg népe fiaiban is. És ő nagy, jó szándékkal megpróbált ott hirtelen
segíteni; ezért borítékolható volt az eredménye. Bizony ez az a nyomós ok,
amit nagyon komolyan figyelembe kell vennünk mai gyülekezeti terveinkben
is. Mert lehetnek szép álmaink, de amikor tervezünk, akkor számolni kell az
emberi bűnnel is. Mert ha ezt kifelejtjük, akkor az ilyen mérnököt
elcsapják. Aki a legfontosabb természeti törvényszerűséget kifelejti egy
épület, egy híd tervezésekor, az nem tud tartós dolgot alkotni, azt az első
körben el fogják zavarni, ha egyáltalán diplomát adtak a kezébe.
Vajon mi hívő emberként nem szoktunk néha ilyen
balgaságot elkövetni? – nagy naiv jó szándékunkkal: mi jó jót akarunk!
Igen. De az emberi bűnnel számolni kell. És az emberi bűnnel számolva oda
kell figyelni, hogy az sem mindegy, hogy milyen indítékok mozgatnak
valakit. Az sem mindegy, hogy mi a cél, amit el szeretnénk érni. Az sem
mindegy, hogy milyen módon próbáljuk elérni, az időzítés is nagyon fontos
kérdés. Sok minden van, amelyiknél valahol a bűn keresztbe tehet mindennek.
Ilyen értelemben is igaz egy kicsit az, amit Jézus mondott: aki tornyot
épít, avagy az nem ül le előtte, és nem vet számot, nem csinál egy
költségvetést, van-e miből befejezni? Amikor mi segíteni akarunk, amikor mi
nagy lelki munkát akarunk elvégezni, amikor össze akarjuk békíteni a
családtagokat, a gyülekezeti tagokat, amikor társadalmi méretekben akarunk
nagy, szép dolgot csinálni: először üljünk le, és vessünk számot
önmagunkkal, vessünk számot a realitással, az emberekkel, az emberi
mentalitással, és ezeket is kalkuláljuk be. Vagyis Mózesnek is tanulságos
volt ez a lecke. Az Úr Isten szépen, ezt az egyiptomi udvarban – ma így
mondanánk – több diplomát szerzett embert elküldi szépen oda a Midián
hegyei közé pásztornak a juhok mellé: tanuld meg, hogy hogyan kell egy
csoporttal bánni, hogyan kell vezetni, hogy ne elefánt legyél a
porcelánboltban jó szándékkal, hanem pásztor egy nép közösségében. Egy népért…
Mózesnek is volt tehát mit tanulni, és Izrael fiainak is volt mit tanulni,
mert mind a kettőjükön állt a vásár.
Végül a bibliai realizmus, amit hívő emberként is
komolyan kell vennünk: A keresztyén embert is megkísértheti a naiv, szép,
emberi vágy, és úrrá lehet a gondolatainkon, de a Szentírás realizmusra
tanít bennünket. Lássuk reálisan önmagunkat, a környezetünket, lássuk
reálisan az erőforrásokat, lássuk reálisan az emberi bűn valóságát, lássuk
reálisan, hogy nemcsak a magvető ment ki vetni! – és éjjel, amíg pihent… ahogy
a tanítványok is megkérdezték Jézustól: hogy van? Hát honnan van itt a
konkoly? Ellenség tette azt. Amíg a magvető elvetette a tiszta magot, jött
a gonosz is, és az is közészórta a magáét… és mind a kettő növekedni fog! Nemcsak
a jó, amit fontosnak tartunk. Jézus nagyon komolyan tanít erre, de már itt
a Mózes történetből is meg kell értenünk, meg kell tanulnunk.
Lássuk tehát pontosan, reálisan az ember elesett
állapotát. Lássuk pontosan és reálisan azt is, hogy mi nem tudjuk
megváltani egymást, az Úr tud megváltani és megváltoztatni. Lássuk reálisan,
hogy ne csaphassanak be bennünket illúziókkal. Lássuk reálisan a helyzetet,
hogy ne vezethessenek félre bennünket, nagyon szép és jó vágyainkat
meglovagoló, de alaptalan elméletekkel, sem gazdaságban, sem politikában,
sem családban, sem gyülekezetben. Mindig van ilyen kísértés. Bibliai
realizmusra kell eljutnunk, meg kell tanulnunk mindezt, hogy ne
csaphassanak be bennünket. És magunkat se csapjuk be. Mert utána hiába
mondjuk, hogy én jót akartam, értsd meg, hogy én jót akartam! Ez egyébként
lehet, hogy igaz! – de felkészületlen voltam. Magamból sem készültem föl,
és a közösségből sem készültem föl mielőtt cselekedtem volna. Akkor ennyire
reménytelen a helyzet? Nem ennyire reménytelen a helyzet! Jézus azt mondja:
„szükség néktek újonnan születnetek”.
Meg föl kell készülni, tervet kell készíteni, be kell kalkulálni! – nemcsak
a jó szándékot, hanem azt, hogy a gonosz konkolyt is vet.
Milyen küldetést kaptunk? Tegyetek tanítvánnyá minden
népet! Pál apostol hogy fogalmazza? – figyeljük meg ezt a realizmust, ezt a
realitásérzéket: „mindenkinek
mindenné lettem, zsidónak zsidóvá, görögnek göröggé, szabadnak szabaddá,
törvény alatt lévőnek törvény alatt lévővé, hogy némelyeket megnyerjek”
– ezt a realizmust. Mindenkinek mindenné, de tisztában van vele az apostol,
hogy csak némelyek fognak megtérni. Emlékezzünk: tíz leprást meggyógyít
Jézus. Hány ment vissza hálát adni? Egy. Emlékezzünk, a magvető
példázatában – nem szabad százalékokat számítani, mégis végig kell gondolni
– négyféle talajról beszél ott Jézus, négyféle emberi szívről, fogadtatásról.
Némely a kövek közé esett, némely a tövisek közé esett, némely az útfélre
és némely jó földbe. Melyik termett, amelyiknek meg is maradt a termése?
Egy. Ez egy negyede a négyfélének, de az harminc, hatvan és száz annyit
hoz! Nem hozott mindegyik termést, de mindenhova vet. Ez a tegyetek
tanítvánnyá, ez mindannyiunkra vonatkozik, és mindenki felé mondanunk kell,
de tisztában kell lennünk vele, hogy nem mindenkié a hit, mielőtt padlóra
kerülnénk, mielőtt csalódva fölháborodnánk, mielőtt az Úr Istent is
megtámadnánk elkeseredésünkben: Uram én jót akartam! Uram én szót fogadtam!
Uram én mondtam! De hát ezek nem fogadják, de hát nem értik! Számolnunk
kell ezzel. Az apostol nagyon pontosan számol, mindenkinek mindenné, és utána nem az van, hogy mindenki
megtérjen, hanem az van, hogy némelyek
megtérjenek.
A Szentírás komoly realitásérzékre segíthet
bennünket, hogyha megtanuljuk azt is, hogy ne azért cselekedjünk jót, mert
ezt várjuk viszont, mert akkor tele leszünk csalódással, esetleg be is
dobjuk a törölközőt. Cselekedjünk
jót – ahogy az úrvacsoránál szoktuk mondani – az Istentől kapott kegyelemért. „E kegyelemért hálából egész életünket az Úrnak szenteljük.” És
nem azért, mert viszonzásul mindig jót fogunk a jóért kapni. Nem fogunk
mindig jót kapni a jóért. Nem is biztos, hogy jónak fogják minősíteni azt,
amit mi egyébként jónak szántunk. Ezzel tisztában kell lennünk. Vagyis
jócselekedeteinkért ne emberektől várjunk visszaigazolást. Majd az Úr
megadja annak idején.
Szolgáljunk tehát az Úrnak örömmel az Isten Igéje
szerint úgy, ahogy erről szintén az Újszövetség beszél, hogy ha fogadják,
ha nem, vagy ahogy már az Ószövetségben is: ha meghallják, ha nem, te
menjél, te mondjad, ez a feladatod. De tanuljunk az Igéből és az Írásból,
hogy az sem mindegy, hogy milyen indíték, milyen cél, milyen mód és milyen
időzítés közepette próbáljuk cselekedni a jót és hirdetni az Igét. Mózes
azt gondolta, hogy megértik – az Úr küld, most jön a szabadulás –, de nem
értették meg. Mózesnek kellett negyven év alatt majd a pusztában megérteni,
hogy másképp kell az Úr szolgálatában hűségesen cselekedni. Ámen.
Tagjaink mind és bennük
minden részek
Restek a jóra, a gonoszra
készek,
Nincs erőnk s a jót, noha
jónak hisszük,
Véghez nem visszük.
Fertőbe estünk, Uram végy ki
onnan,
Szülvén minket Szentlelkeddel
újonnan;
Újítsd meg rajtunk, hogy
legyünk te néped,
Isteni képed.
209. dicséret 4. és 5. vers
Imádkozzunk
Bocsásd meg Istenünk világmegváltó tévedéseinket.
Bocsásd meg könnyelmű fellelkesedéseinket és ígéreteinket, alaptalan
felbuzdulásainkat. És kérünk Urunk, bocsásd meg csalódásaink miatti
háborgásainkat, értetlen keserűségeinket, vádaskodásunkat. Bocsásd meg,
amikor toronyépítésbe számvetés nélkül kezdtünk. Bocsásd meg, amikor olykor
illúziókkal minket is becsaptak mások. Segíts Urunk pontosabb emberismeretre,
valóságosabb önismeretre. Segíts, hogy a bűn valóságával reálisan
számoljunk ebben a világban. De segíts arra is, hogy jobban lássuk a Te
megváltó hatalmadat és kegyelmedet, hogy mindig számoljunk Lelked újjáteremtő
erejével. Vezess, bátoríts minket Urunk Igéddel, Lelkeddel, a közösség
bölcsességével, hogy harcoljunk a bűn ellen magunkban, hogy megtérésre
hívjunk mindenkit. Vezess, bátoríts bennünket Urunk, hogy az emberi
értetlenkedés, elutasítás ellenére is akaratodhoz ragaszkodjunk, és azt cselekedjük.
Segíts Urunk, vezess és bátoríts, hogy bölcsen, tapintatosan, de határozott
mentő szeretettel fordulhassunk másokhoz. Könyörgünk így betegeinkért és
gyászolókért is, az élet gondjaiban járókért, hogy ilyen szeretettel
tudjunk feléjük is lenni. Könyörgünk az itthoni gyermekhétért, a ránk
következő napok áldásaiért. Kérünk gyülekezeti nagytáborunkért. Mi sok
mindent próbálunk megtervezni, előkészíteni, de tudjuk, és ezért kérjük,
hogy az áldás Tőled jön. És könyörgünk, egyházunk országos és különböző
helyein szervezett konferenciáira, nyári programjaira is Tőled jöjjön
áldás.
Mennyei Atyánk! Te készíts, Te vezess, Te taníts
bennünket bölcsebb, hűségesebb szolgálatra. Ámen.
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|