|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„De…” 6.
Mózes csodálkozott, de az Úr megszólalt
Római levél 10.
fejezet 14-21.
„14De hogyan hívják segítségül azt, akiben nem hisznek?
Hogyan is higgyenek abban, akit nem hallottak? Hogyan hallják meg
igehirdető nélkül?
15És hogyan hirdessék, ha nem küldettek el? Így van
megírva: »Milyen kedves azoknak a jövetele, akik
az evangéliumot hirdetik!«
16Csakhogy nem mindenki engedelmeskedett az
evangéliumnak, ahogyan Ézsaiás mondja: »Uram, ki
hitt a mi beszédünknek?«
17A hit tehát hallásból van, a hallás
pedig a Krisztus beszéde által.
18Kérdem: talán nem hallották? Sőt nagyon is! »Az egész földre elhatott az ő hangjuk, és a
földkerekség széléig az ő beszédük.«
19De tovább kérdem: Izráel
talán nem értette meg? Először is ezt mondja Mózes: »Titeket
egy olyan néppel teszlek féltékennyé, amely nem az én népem, értetlen
néppel haragítlak meg titeket.«
20Ézsaiás pedig nyíltan
beszél, és így szól: »Megtaláltak azok, akik engem nem kerestek,
megjelentem azoknak, akik nem tudakozódtak utánam.«
21Izráelről viszont így szól: »Egész
nap kitártam karjaimat az engedetlen és ellenszegülő nép felé.«”
Imádkozzunk
Mennyei Atyánk! Csodálatosak dolgaid, Te vagy a
Mindenható! Mekkora öröm ezt átérezni. Mi annyira kicsik vagyunk, és mégis
tudsz velünk hatalmas dolgokat cselekedni. A legnagyobb mélységből is ki tudsz
emelni, ha Hozzád kiáltunk. Köszönjük Urunk, hogy az elmúlt héten is
vezettél minket. Olyan jó Reád hagyatkozni, felismerni akaratodat.
Hálát adunk az üdítő, életadó esőért a meleg száraz
napok után. Bocsásd meg gyarlóságainkat, amikor nem halljuk meg szavad, és
nem élünk törvényeid szerint. Sokszor halljuk az igehirdetést, értjük is,
mégis botladozunk, reménytelenek vagyunk, és nem segítjük a Te ügyedet.
Nagy áldás, hogy a hit hallásból van, és nekünk is
küldtél igehirdetőket.
Áldd meg Urunk jövő heti táborozásunkat, hogy tizedik
alkalommal is sokan hívják meg hívó szavad. Kapjanak hitet Tőled, ebben az
evangéliumi közösségben. Vezesd igehirdetőinket, hogy áldozatos munkájuk ne
legyen hiábavaló. Add Urunk, hogy egy hétig csak Rád figyelve, jobban megértsük
Krisztus beszédjét. Légy a mi vezetőnk, mert ez egy életen át tartó biztonságot jelent. Add, hogy a sok fiatal, már
most megkaphassa ezt az áldást, és az idősebbek is, akik keresnek Téged.
Szentlelkeddel segíts, és végy körül bennünket. Ámen.
Szentlélek
, végy körül
bennünket,
Szenteld meg szívünket,
Készíts neved imádására,
Magasztalására,
Hogy téged szívből
imádhassunk,
Hálákat adhassunk:
Hisszük, a mi szánknak
szózatja
Egeid meghatja.
Szentlélek, imádunk mi téged,
Valljuk istenséged.
Hisszük, hogy az új ember
szíve
Saját kezed míve.
Te vagy a hitnek mind
szerzője,
Mind elvégezője,
Te gyújtasz szívünkben
világot,
Forró buzgóságot.
377. dicséret 1. és 3. vers
Apostolok cselekedeteinek
könyve 7. fejezet 30-35. versig
30Negyven esztendő elteltével a Sínai-hegy pusztájában
megjelent neki egy angyal csipkebokor tüzének lángjában.
31Amikor Mózes meglátta, csodálkozott a látomáson, de
amint feléje tartott, hogy megnézze, megszólalt az Úr hangja:
32Én vagyok a te atyáid Istene, Ábrahám, Izsák és Jákób Istene. Mózes megrémült és nem
mert odanézni;
33az Úr pedig ezt mondta: Oldd
le a sarut a lábadról, mert ez a hely, amelyen állsz, szent föld.
34Látván láttam népem nyomorúságát Egyiptomban, és
meghallottam sóhajtozását, le is szálltam, hogy megszabadítsam őket. És
most jöjj, elküldelek Egyiptomba.
35Ezt a Mózest, akit megtagadtak, amikor ezt mondták:
Ki tett téged fejedelemmé és bíróvá? - ezt küldte el az Isten fejedelmül és
szabadítóul az angyal által, aki megjelent neki a csipkebokorban.
Nyári szünet… Kirándulások, nyaralások ideje. Amikor
elindulunk, szeretnénk látni érdekes, furcsa, szép természeti jelenségeket,
épületeket, olyan tájakat, amelyeket nem láttunk talán sosem még;
szeretnénk egy kicsit mindezekben gyönyörködni, rácsodálkozni, kicsit
álmélkodni.
Mi hasznunk van mindebből? Van e valami hasznunk
abból, hogy ritka természeti jelenségeket személyesen megnézhetünk? Vagy
csupán annyi lesz: “Na! Ezt is láttam!” Vagy csupán annyi lesz, hogy majd
gyermekünk eldicsekedheti az iskolában vagy a barátok között: “Mi ott
voltunk…”. Aztán kiderül, hogy azt sem tudja pontosan, hogy melyik
országban, vagy melyik városban, vagy faluban, vagy milyen nevű hegy
mellett, vagy milyen nevű folyó mellett látta, amit látott. Jó dolog látni
új dolgokat, rácsodálkozni nagyszerű jelenségekre!
Néhány évezreddel ezelőtt, szép nyári idő lehetett,
mint ahogy arrafelé gyakorta mindig az van. Nem kirándulni volt a mi
emberünk, akit Mózesnek hívnak, hanem végezte a napi munkáját; őrizte a
nyájat. Ismert terület, naponta ismétlődő feladatok, és egyszer csak egy
érdekes jelenség… Semmi rendkívüli nem volt abban, hogy az a kevés kis
bozót, az a kicsi növényzet, ami ott a Sínai-félszigeten élt abban az
időben, hogy a nyári hőségben, egyik vagy másik része olykor lángra kapott.
De feltűnt valami. Feltűnt az, hogy már rég el kellene hamvadni ennek a kis
bokornak, már rég vége kellene, hogy legyen a lángolásnak, és ez még mindig
ég. István az ő védőbeszédében föleleveníti ezt az eseményt is. Beszél,
erről az eseményről is, és ebben az eseményben is találunk egy érdekes
feszültséget, amit magyarra fordítva, megint ezzel a kis szóval jelöl a
fordítás, hogy de. A csipkebokor
nem akar elaludni. Égett, lángolt – na ez már világszám! És valóban az! Bár
nem volt ott egyetlen egy nagy TV-társaság sem, mégis a világ jelentős
részén sok millió ember, ezt a bokrot ismeri. Erről már hallott. Talán
kicsi gyermek korában, talán felnőttként… de mégis világszám lett. Nos, azt
olvassuk, és így beszél róla István is, fölidézve Mózes könyvéből
az eseményeket, hogy amikor Mózes meglátta, csodálkozott. És valóban ez
csodálatos volt, és valóban ez elgondolkoztató volt; csodálja ezt a kis
csipkebokrot: ég… ég… lángol… és nem hamvad el. Sokat lát, de ilyet nem
látott. Mi lehet mögötte? Miért nem alszik el ez a tűz? Valóban világszám
ez az esemény, és valóban lehet csodálkozni rajta, Mózes is elindult, hogy
közelebb menjen, és közelebbről is megnézze, jól meggyőződjön róla, hogy
amit lát az úgy van-e? De, ez a fajta csodálkozás
és álmélkodás könnyen meg is téveszthet. Mint ahogy a csodálkozás és
álmélkodás egy bizonyos határig nagyszerű és hasznos lehet, de egy bizonyos
pont után veszélyessé is válhat. Hiszen a puszta csodálkozás, ahogy
rácsodálkozott, ahogy kíváncsian nézte, figyelte, hogy ennek már rég el
kellett volna hamvadnia, és még mindig lángol! Nos, ez a puszta
csodálkozás, ez nem kért választ. Legfeljebb lehetett rajta gondolkozni.
Mint valami rejtvényen, mint valami nehéz feladaton… mi lehet a
magyarázata? De tulajdonképpen, ha nem tudja megmagyarázni, akkor sem változott
semmit a világ, a juhok ott vannak, a napi feladat ugyanaz, a puszta
ugyanaz… legfeljebb még este lefekvés előtt eszébe jut: “Hm! Nem találom a
magyarázatát”. Na de ettől a juhokat legeltetni kell, a nyájra vigyázni
kell, meg kell találni az ivóvízhelyet… mi változik ettől? Tulajdonképpen
semmi! Rácsodálkozott, aztán néha talán eszébe juthatott volna, hogy
“érdekes, ilyet még nem láttam, na elmondom otthon!” – lesz téma. “Nem
voltatok ott! Nem láttátok!” De mi változik? Változik-e valami Mózes életében
attól, hogy rácsodálkozhatott valami sajátságos jelenségre? Változik-e
valami a mi életünkben, amikor rácsodálkozhatunk a teremtett mindenség
valamelyik szépségére, talán első látásra, felszínes ismereteink alapján
meg nem magyarázható jelenségére? Tudnánk jó néhányat sorolni, bizonyára
többen jártak már olyan helyen, ahol mondjuk egy természeti jelenségben
valóban lehetett csodálkozni. De mi változik ettől? Vagy még mindig marad
ez a passzív csodálkozás, ami legfeljebb odáig mozdít meg, hogy megpróbálok
közelebb menni, megpróbálom megfejteni. De ettől maradok pásztor, ettől a
juhok ugyanúgy juhok, ettől a napi feladat ugyanaz, ettől se jobb, se
rosszabb nem leszek. Vajon, meddig maradunk meg, ilyen passzív, csodálkozó
hitben? Nem kellene tovább is haladnunk? Nem kellene előrébb lépnünk? Hát a
mi emberünk, Mózes, lépett, közeledett, közelebbről megnézze: “Jól látok?
Vagy csak a szemem káprázik?” Feléje tartott, hogy megnézze. És itt
találkozunk a történetnek egy fordulópontjával: „…de az Úr megszólalt”. De megszólalt!
Eddig erről nem volt szó. Eddig arról volt szó, hogy egy arra tévedt, vagy
egy nyáját éppen arra legeltető régi turista látott egy nagyon érdekes
dolgot. És csodálkozott. És talán azon járt az agya, mi lehet ennek a
fizikai magyarázata. Ez önmagában nem rossz, de megszólalt az Úr hangja. És ez egy új helyzet. Ez egy
radikálisan más helyzet! Mert addig, amíg csak ott vagyok, csodálkozok,
nézelődök, álmélkodok, addig én vagyok. Van ez a jelenség, ha tetszik,
tetszik nekem, ha nem tetszik, nem tetszik, ha két percet szánok rá,
kettőt, ha egy fél óráig álmélkodok ott, akkor egy fél órát… de az én
életem attól nem változik.
De megszólalt az Úr hangja: „Én vagyok a te atyáid Istene”. És emlékezzünk arra, hogy
Jézus, amikor a halottak feltámadásáról vitatkoznak kortársai, és némelyek
azt mondták – a szadduceusok –, hogy nincs
feltámadás, a farizeusok azt mondták, hogy van, Jézus többek között erre is
hivatkozik, hogy Isten nem a halottaknak, hanem az élőknek az Istene. És
így hivatkozik: Ábrahám, Izsák, Jákób Istene. Már
az Ószövetség is így beszél, Előtte, a hitben meghalt nemzedék tagjai
ugyanúgy élnek. S ekkor Mózes megrémült, ekkor már nem mer odanézni, innen
vége a jelenségnek, innen vége a csodálkozásnak, vége a passzív
csodálkozásnak: “Ilyet még nem láttam, de érdekes!” Innen egy teljesen új
helyzet kezdődik. Most már oda sem mer nézni. És különösképpen akkor,
amikor hangzik a felhívás: „Oldd le
sarudat a lábadról, mert szent föld az a hely…”. Vagyis, ide
tisztelettel közeledj. Az Isten elé alázattal közeledj ember. És ezt nekünk
mai hívőknek is meg kellene tanulnunk. Egy kicsit kiesett a
kegyességünkből, hogy az Isten elé alázattal és tisztelettel közeledhetünk.
Önvizsgálattal és bűnbánattal, és nem haverkodással. És nem követelőzéssel.
Nos, Mózesnek is meg kellett tanulnia, és ezt így fejezi ki itt az Ige: „oldd le a sarudat, szent ez a hely”.
Tisztelettel közeledj! Ne a turista kíváncsiságával. Bizonyára többen
jártunk már kirándulva olyan templomban, talán nagyon híres, nagyon szép,
művészetileg nagyon értékes templomban, ahol nagyon nagy a turistaforgalom.
Ahol szabályszerűen őrök vannak, és mindennel lehet foglalkozni, csak éppen
azzal nem, amiért az az épület épült. Tavaly
nyáron nekünk is volt ilyen élményünk. Az egyik közeli főváros igen híres
templomába bementünk. Ott van a személyzet, az őrök, természetesen fizetni
kell a fotót, fizetni kell a videofelvételt, fizetni kell a belépést, mert
ez a rész már üzlet, meg fenntartás kérdése; iszonyatos tömeg, szinte
egymást lökdösik – és mi történik? Itt is akar valaki sunyiba fotózni, ott
is, és az ott lévő őrök, köztük még papok is, azzal voltak elfoglalva, hogy
szaladgáltak, hogy “állj, állj, és mutasd a bilétádat, hogy fizettél-e hogy
fotózhatsz”. A hely, az, hogy szent ez a hely, hogy ez az Istennek szentelt
hely, és nem a te álmélkodó turista butaságodnak, ez már elveszett. Ez itt
már nincs. Vagyis, bejönnek az emberek, de semmi nem változik bennük. Bejönnek,
marad minden ugyanúgy, mint más turista látványossági helyen, ahol sok száz
ember tolong egyszerre, hogy végre odajuthasson; hogy végre azt mondhassa:
“Ezt is láttam!”.
Mózes – Itt nem volt hosszú turistasor a
csipkebokornál. És nem volt senkinél kamera, és nem volt fényképezőgép,
belépődíjat sem kellett fizetni, mégis vedd le a sarudat, ha az Isten előtt
állsz, akkor tanulj meg alázatosnak lenni, és tisztelettel közeledj a te
Istenedhez. Mert Isten szent! Oda nem lehet ezzel
a hányja-veti kis turistakíváncsisággal odasodródni.
De megszólalt az Úr – és tovább szól: „Láttam népem nyomorúságát…”. Megszabadítom.
Mózes, nem csak te láttad! Én láttam… és én megszabadítom! Te nem tudtad
megszabadítani! Agyonütötted ugyan azt az egy rabszolgahajcsárt, de nem
változott semmi. Neked kellett elmenekülni, üldözötté lettél… Én is láttam
Mózes! Én szabadítom meg! Ez egy egészen más helyzet. És Mózesnek néhány
évtized kellett, hogy elteljen, a kudarca, a szabadító kudarca után, és
hogy meghallja, hogy az Isten akar szabadítást adni. És ekkor jön a
legfélelmetesebb és legmegdöbbentőbb kijelentés: Jöjj! – Jött. – Gyere
Mózes! Elküldelek Egyiptomba. – Hova? – Ahol nevelkedtél. – Hova? – Ahol
kudarcot vallottál. – Hova? – Oda, azok közé, akik megtagadtak. Saját néped
fiai közé küldelek vissza. Nem valami másik égő csipkebokorhoz. Nem valami
újabb látványossághoz. Hanem vissza, oda. Nagyon sokszor megkísérti az
istenfélő embert az, hogy igen, én hiszem az Istent, de kimenekülök. Ott
hagyom a családom, ott hagyom a munkahelyet, ott hagyom a gyülekezetet, mert
ez ezért nem jó, az azért nem jó, a gyülekezet amazért nem jó, és megyek,
és mindig keresem az újat. Azt hiszem, hogy a krisztuskövetés, az egy ilyen
‘turistacsavargás’. Láttuk a csipkebokrot: Azt már meguntam! Most már kéne
egy kétszer ekkora csipkebokor! Most már ezt is láttam, most már kellene
olyan, amelyik fordítva van. Mert a kíváncsiságunk ilyen. Jöjj Mózes és
visszaküldelek. Vissza oda, ahol kudarcot vallottál. Ahol így üldözötté
lettél, ahonnan el kellett menekülnöd, saját szabadító, kicsit kapkodó
cselekedeteid miatt. Oda, azok közé, saját néped közé, akik megtagadtak.
Hogy van hát? Ég a bokor… Mózes csodálkozik… mert ennek a néhány kis
ágacskának már rég el kellett volna lobbannia… Mi van? De még nagyobb lesz
a csodálkozás, amit István így fogalmaz: „de megszólalt az Úr”!
Mert nem a csipkebokor a világszám, hanem az, hogy az isten megszólít. Az
sokkal nagyobb világszám. Az Isten exkluzív
interjút ad? Nem. Személyesen megszólít. Megszólít téged, megszólít engem
is, és ennél nagyobb világszámot nem fogsz kapni. Bejárhatjuk az egész
földet, dollármilliókért a világűrbe is elturistáskodhatunk, de nem fogunk
nagyobbat tapasztalni, mint hogyha egy kicsit csöndben vagyunk – „csak légy
egy kissé áldott csendben” –, és meghalljuk az Isten személy szerint nekünk
intézett, megszólító szavát. Mózes életében milyen sok évnek el kellett
ehhez telni! Évtizedek teltek el, mire végre meghallotta a megszólító szót.
És most is, nem a csodálkozásban, az álmélkodásban valahol belerévedt,
belesimult az Istenségbe, hanem ezt az álmélkodását és csodálkozását első
lépcsőként használta fel az Isten arra, hogy “Mózes állj meg már egy picit,
mert beszélni akarok veled!”. És
elmondja az Úr azt, amit csak
Mózesnek mondott. Mert majd mást mond Áronnak, és más lesz a feladata
később Józsuénak és a többieknek. Hogy van tehát?
Pál apostol arról beszélt, arról írt, hogy a hit
hallásból van, a hallás Isten Igéje által. Igen. A csoda puszta
látása tanítás nélkül kevés. Első lépésként, hogy Mózes megálljon, és egy
kicsit csendben legyen, arra az Úr egy csodálatos jelenséget felhasznált.
De nem hagyta ott Mózest a bizonytalanságban, hogy most már vonja le ebből az
égő csipkebokorból, elaludni nem akaró csipkebokorból a maga számára a
következtetést, mert lehet, hogy tévedésbe jutott volna Mózes. Mint ahogy
később tévelygésbe jutott Izrael, amikor a pusztai vándorlás némelyik
tárgyát el kezdte isteníteni. Bálványozni. Az égő csipkebokorból nem szabad
bálványt csinálni. Ne legyen kultusz tárgya. Ha
nincs isteni kijelentés, akkor pedig mi hajlunk
arra, hogy az eszközökből Istent csináljunk. De van kijelentés! Az isteni
kijelentés védhet meg bennünket a tévelygéstől. És ezért fontos az Írás.
Ezért fontos a Szentírás olvasása, tanulmányozása, ezért fontos annak a
magyarázata, ezért fontos, hogy újra és újra egy kicsit elcsendesedjünk. De
nem csak úgy, hogy “HM! – miért nem alszik már el ez a kis tűz?”; hanem,
hogy „szólj Uram, mert hallja a te
szolgád a te szódat”. Az isteni kijelentés védhet meg tehát a vallásos
tévelygéstől is. De az isteni kijelentés, a bennünket megszólító
kijelentés, döntés elé állít. A csipkebokor látványa nem állított döntés
elé! Legfeljebb egy pár perc erejéig, hogy most nem figyelek a juhokra, mert
nézem, még várom, na még várok egy kicsit… Még várok egy kicsit… Mire? És
esetleg közben a juhok közül némelyik eltéved, vagy a vadak
megeszik lehet, legfeljebb ennyi lesz. De, amikor az Isten megszólít,
“Mózes jöjj, és menj Egyiptomba!”, akkor itt választ kell adni. Az Isten
így használja fel az Írást. Előkészítésként fölhasználhat sok mindent, mint
ahogy az égő csipkebokrot is, többek között arra, hogy Mózest megállítja
egy pillanatra. De megszólítja.
De nem hagyja bizonytalanságban, nem hagyja Mózesre, hogy ebből az égő
csipkebokorból csináljon magának egy vallást. Az
emberi gyarlóságunk hajlana erre, hogy bármiből kultuszt csináljunk.
Isten azonban kijelenti magát. Viszont, amikor kijelent és megszólít, akkor
válaszolnunk kell! Az égő csipkebokornál, ott lehet szájtátva állni, lehet
gondolkozni; lehet vakarni a fejünket: “Na én meg fogom találni a
magyarázatát!”; vagy lehet azt mondani: “Hm! Érdekes!”, lehet azt mondani:
“Na, ezt is láttam! Menjünk tovább!”. De, amikor azt mondja az Úr, “Mózes
jöjj és menj Egyiptomba”, akkor vagy igent,
vagy nemet lehet válaszolni. Akkor
nem lehet tovább álmélkodni! Nem lehet tovább csodálkozni! Ott színt kell
vallani. Vagyis, amikor az Isten megszólít, akkor aktivizál.
Akkor megmozdít. A csodálatos jelenségek elindíthatnak,
elgondolkoztathatnak, de nagyrészt még inkább csak passzív hit lesz belőle.
Ezért, amikor Jézus messiási jeleket cselekedett,
figyeljük meg, némelyek hittek, mások nem. Önmagában a csodálatos események
nem fognak automatikusan hitet támasztani. De amikor
az Úr megszólít! De! amikor megszólít, akkor vagy igent, vagy nemet
mondhatunk. Vagy igent mondok az Úrnak, vagy engedetlen leszek. István
védőbeszédében jó néhány ilyen feszültség van. Egyfajta dialektika. Mert
ismeri a Szentírást, és ezt a kifejezést ne engedjük át egy bizonyos
ideológia önmaga számára kisajátított jelzőjévé. Vagyis, itt mozgások
vannak, itt események vannak, itt mintha ellentmondások lennének, itt
mintha kölcsönhatások lennének, és így halad előre az Isten üdvözítő terve.
Ennek ellenére, ezek közepette halad előre, ezt magyarul ezzel az egy kis
szóval szoktuk általában jelölni, a mondat első és második fele között,
hogy de.
És akkor, mielőtt a tanulságokat összegyűjtenénk most
a sorozat hatodik, utolsó igehirdetésében – bár még van jó néhány a
védőbeszédben ezek közül –, emlékezzünk csak: Nem adott egy talpalatnyi földet sem Ábrahámnak, de megígérte. Még nincs
birtokukban a föld, de az isteni terv az megy tovább. Nem teljesül
ugyanúgy, ahogy Ábrahám is gondolta, hanem úgy, ahogy az Isten gondolta. Hatalmaskodnak majd ott rajtuk
Egyiptomban, de a
hatalmaskodókat, a másokat eltiprókat megítéli az
Isten. Nem teljesen úgy történtek az események, ahogy megálmodták az
ősatyák, de úgy, ahogy az Isten akarta. Hogy az Ő hatalma és dicsősége,
szabadítása nyilvánvalóvá legyen. Eladták
Józsefet testvérei – nem minden történik úgy egy családban, még a
legrendesebb családban sem, mint ahogy azt szép álmainkban megálmodjuk –, de ettől az Isten még vele volt.
Azzal, akit elhagytak, azzal, akit eladtak, azzal az Isten volt. És nem azt
olvassuk, hogy a többséggel, akik a kútba dobták és eladták Józsefet, hogy
velük lett volna az Isten. Az Isten nem demokrácia kérdése. Ezt sokszor
össze szoktuk keverni: hogy amit a többség szavaz, az az
Isten akarata. Ez egyáltalán nem biztos. Az Isten akarata a Szentírásban
van. Azon keresztül szólal meg. Jó, ha minél többen megértjük, és így
többségként is tudjuk képviselni. Aztán ez a feszültség ott van, és jó
ezeket felismerni, mert saját életünk különböző eseményeiben is könnyebben
el tudunk igazodni. Először csak ez
történt, tudniillik kaptak a testvérek gabonát, de másodszor József megismertette magát,
és ekkor teljesen új fordulatot vettek az események. Amikor szembesültek a
testvérek egykori cselekedetükkel, szembesültek azzal, hogy József nem állt
bosszút. Sőt megfogalmazta: nem ti küldtetek ide, az Isten küldött ide,
hogy sok nép életben maradjon. Egészen más
megvilágítás! A reménytelenségben reménysugár. Mózes azt gondolta, hogy ő,
aki az egyiptomi fáraó udvarában nevelkedett, – hát ki, ha nem ő? – majd
segít a rabszolgasorsba taszított vérein. Kimegy, segíteni próbál, egy
egyiptomit, egy rabszolgahajcsárt eltesz láb alól, még volt sok ezer
persze, megpróbálta kibékíteni saját népének veszekedő tagjait, és mi lett?
Ő azt gondolta, hogy megértik az
ő segítő, nagy jó szándékát, de nem értették meg. Nem úgy értették Mózes gondolatait és
cselekedeteit, mint ahogy ő szánta. Hányszor vagyunk mi is így? Azt gondoltuk hogy… és a másik ember másképp gondolkozik, az
ő más nézőpontjából, más tapasztalatából, mást ért ki belőle. Bár jó volt a
szándék, de például nem biztos, hogy a módszer volt jó.
És most, a „De”
című igehirdetés sorozat utolsó darabjaként: Mózes csodálkozott, de
az Úr megszólalt. És itt vége a csodálkozásnak. Most már ne álmélkodj
itt! Nem vallásos álmélkodásba kell révülni… egy életen át! – bár mindig
szabad csodálni az Úr nagyságát –, hanem megszólal az Úr, és válaszolni
kell. Vagyis, a csak álmélkodó
hit, az egy életen keresztül csak álmélkodó hit, könnyen eltévedhet. Olykor
még babonaságba is süllyedhet. Az isteni kijelentés védhet meg bennünket a
vallásos csodálkozásaink és buzgólkodásunk közepette, ezektől az
eltévelyedésektől. A már meglévő hitet erősíthetik csodás jelenségek, de
nem feltétlen kell, hogy csodák történjenek. Nem igazán egészséges az a
hit, amelyiknek mindig újabb meg újabb csoda kell! – ez a turistaszemlélet.
Ezt is láttuk: gyorsan az autóba, rohanjunk, előzünk le még száz autót az
autópályán, mert még ma oda kell érni, és még ma öt percet rászánunk egy
másik valamire, már nem is emlékszünk, hogy reggel hol kezdtük… utána pedig végképp összezavarodik minden bennünk…
néhány nap múlva. Igen, szabad, sőt olykor kell álmélkodva csodálni az Úr
tetteit. Az ilyen jelenségeket is. De látjuk, hogy Jézus nyilvánvaló
csodatételeire sem válaszolt mindenki hittel. Előkészíthet és megerősíthet,
de ahhoz kell az isteni kijelentés. Jézus városról városra ment, tanított,
gyógyított. Nem csak gyógyított, nem csak messiási
jeleket mutatott, aztán értelmezzétek, ahogy tudjátok, hanem egyértelműen
beszélt az Isten országáról. Legyen a helyén mind a kettő a mi
kegyességünkben. Amikor álmélkodva rácsodálkozunk dolgokra, és készek
vagyunk meghallani az Úr minket megszólító szavát,
mert ez a szó vezet, ez a szó irányít, ez a szó hív el, ez a szó bátorít –
ez egyértelmű. Az események álmélkodva látása és értelmezése, ez túlságosan
szubjektív lehet. És ezért néha tévelygésbe is csúszhat. De az isteni
kijelentés egyértelmű, bár még néha azt sem akarjuk egyértelműen megérteni.
Mit jelenthet még a mi számunkra ez a fajta
feszültség? Itt az érzelmi érintettség is, és az elme megérintettsége:
milyen jelenség ez? – mindez erősödjön meg az Isten szava által adott igei
vezetéssel. Mert Ő hív, és Ő küld szolgálatra. Csodálkozzunk tehát rá az Úr
tetteire ma is. És szabad csodálkoznunk a teremtett mindenség
nagyszerűségén, de akkor jussunk el a Teremtő magasztalásáig. És ne csak
továbbrohanjunk, hogy valami újabb még szenzációsabbat lássunk. És hogyha
megszólít az Úr, akkor legyünk készek engedelmeskedni. Legyünk készek arra,
amit meg kell tanítani a gyermekeinkkel is. És amit még az idős Éli pap is
csak harmadszorra értett meg, ismert föl… amikor a gyermek Sámuelt szólítja
az Úr, és Sámuel nem érti, nem tudja, mit kell csinálni,
ebben a rendkívüli helyzetben. Éli pap sem ismeri föl, csak majd
harmadszorra mondja: „Ha majd újra szólít, akkor mondd, hogy szólj Uram,
mert hallja a Te szolgád.” Akkor ajánld föl magad, add oda magad
készségesen az engedelmességre. A maga nemében ez is csoda volt, nem tudjuk
hogy történt Sámuel megszólíttatása. De egyértelmű volt a megszólítás és a
hívás, és arra egyértelmű válasz kell.
Szeretett testvérek, néha jó nekünk így is
tanulmányozni a Szentírást. És ez az István úgymond védőbeszéde, ami látjuk,
tulajdonképpen az Isten üdvözítő tervének a tetteiről szól végig, és nem
önmagát mentegető magyarázkodás. Nos, ez az István-védőbeszéd évszázadokon
keresztül húzza meg, rajzolja meg az isteni cselekedet, az isteni
szabadítás, az isteni üdvözítő terv vonalát. És így nagy segítség lehet
egy-egy konkrét élethelyzetben, hogyha mi is
tudunk gondolkozni, és akarunk gondolkozni az Isten üdvözítő tervében, és
ez a terv nemzedékről nemzedékre megy; nem csak a mi mai pillanatnyi
problémáink vannak. De hogyha látjuk ezt a nagy tervet, akkor egészen
másképp látjuk a napi gondjainkat, bajainkat, kísértéseinket. Volt itt szó
arról, hogy föld, egy talpalatnyi föld; volt szó arról, hogy a népek
egymást eltapossák, hatalmaskodnak, de az Úr megítéli. Volt szó családról, testvérek egymás közötti gyűlölködéséről,
volt szó arról, hogy hogy lehet családi
feszültségeket feloldani; volt szó arról, hogy majd én megmutatom!, csak az
emberek nem ezt értették meg belőle; és volt szó a csodálkozó, álmélkodó
hittől eljutni az engedelmes hitig. Mindez az Isten üdvözítő tervére
felfűzhető, ezek a részletek ebben az üdvözítő tervben kapnak értelmet.
Merjük saját napi, családi, személyes, gyülekezeti, nemzeti kérdéseinket
is, nemcsak ahogy mondani szokták, a napi politika szintjén kezelni, és
akkor acsarkodni, és csak a saját pillanatnyi, rövidtávú
érdekeink szerint, olykor balga módon cselekedni, hanem merjük látni,
akarjuk látni az Isten üdvözítő nagy tervét, mert akkor tudjuk helyén
kezelni családi, gyülekezeti, nemzeti, személyes életünk kérdéseit is.
Mózes csodálkozott, és csodálkozzunk mi is rá az Úr tetteire. De amikor megszólít, akkor mondjuk,
hogy szólj Uram, mert hallja a Te
szolgád. Ámen.
Álmélkodással csudáljuk
Véghetetlen szerelmed,
Ó Isten
ha megvizsgáljuk
Kijelentett kegyelmed;
Ezt száj ki nem mondhatja,
Nyelv nem magyarázhatja.
Mi azért vígan dicsérünk
Ó jó Atyánk, tégedet,
Magasztalunk s arra kérünk,
Hogy te szeretetedet
Gerjesszed fel szívünkben,
Jobban-jobban lelkünkben.
305. dicséret 1. és 4. vers
Imádkozzunk
Teremtő Istenünk! Lenyűgöz bennünket a bolygók
világa, a patakok csörgedezése, rácsodálkozunk mezei virágaid szépségeire,
a madarak repülésére, énekére, az atomok, a gének rejtelmeire, mindez
csodálatos. Csodálatos, hogy kereshetjük, vizsgálhatjuk, kutathatjuk. Bocsásd
meg, amikor legfeljebb csak a csodálatig jutottunk el, de nem magasztaltunk
Téged e csodálatos világért, nem magasztaltunk Téged nagyszerű tervedért.
Bocsásd meg, amikor Istenséged, bölcsességed felismertük, de nem
engedelmeskedtünk hívó szavadnak. Bocsásd meg Urunk, hogy ritka
engedelmességünk miatt kevés áldásban részesülhettünk, bocsásd meg, amikor
engedelmességünk hiánya miatt gyakran mi magunk is tévelyegtünk, és másokat
is tévelygésbe vittünk. Segíts Urunk, csodálattal magasztalni hatalmadat, segíts
engedelmességgel felelni hívó szavadra, segíts, hogy felismerjük
kijelentett akaratodat, megértsük Szentírásban megszólaló üzenetedet. És
segíts, hogy hálából neked szenteljük egész életünket. Így könyörgünk
családokért, így könyörgünk betegekért, így könyörgünk csalódott hitűekért,
így könyörgünk népedért, könyörgünk egyházunkért, és így könyörgünk
nemzetünkért is. Kérünk Urunk, segíts, hogy tisztább és önkritikusabb
legyen a mi látásunk, hogy az igei kontroll alatt
figyeljük a világ eseményeit, megtévesztő ragyogásait; segíts, hogy
tisztább legyen és önkritikusabb látásunk, hogy észrevegyük, hogy mi is
megmaradtunk egy passzív álmélkodásban, passzív hitben, és észrevegyük,
hogy közben Te hívnál, mozgósítanál, szolgálatba küldenél. Könyörgünk a
többgenerációs nagytáborért, kérünk a sok
konferenciáért, táborozásért szerte, a különböző felekezetek által
szervezett nyári programokért, hogy ezek szintén a Te dicsőségedet, sokak
megtérését, hitben, engedelmességben való megújulását szolgálhassák. És így
könyörgünk a Csillagpont Református Ifjúsági Találkozóért is, hogy sok
fiatalt megmozdítson, sok fiatal közelebb kerüljön Hozzád, és beálljon a Te
szolgálatodba, ki tudja mondani: Szólj Uram, mert hallja a Te szolgád.
Mennyei Atyánk! Mi gyakran nehezen értjük az eseményeket, amikor eljutunk a
‘DE’ fordulópontjáig, jó nékünk meglátni a Te hatalmadat. Segíts, hogy
üdvözítő terved nagy összefüggésében vizsgáljuk hétköznapi életünk kisebb
és nagyobb ügyeit, örömeit, munkáit, szolgálatait vagy keserűségét,
csalódását, hogy ebben a nagy üdvözítő tervben minden, mindenki helyére
kerülve Téged dicsőítsen. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az Ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|