|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A jog útvesztőiben
Apostolok
cselekedetei 24. fejezet 1-9. versek
1Öt nap múlva azután lement Anániás főpap néhány
vénnel és egy Tertullusz nevű ügyvéddel, és panaszt tettek a helytartónál
Pál ellen.
2Amikor behívták, Tertullusz így kezdte vádolni: 3»Nagy békességet biztosítasz számunkra, nagyra
becsült Félix, és üdvös változások történnek népünk javára a te
gondoskodásod folytán. Ezt mindenkor és mindenütt teljes hálával ismerjük
el.
4De hogy hosszan ne fárasszalak, kérlek, hallgasd meg
rövid beszédünket, jóindulattal.
5Mi ugyanis megállapítottuk, hogy ez az ember
valóságos pestis, lázadást szít a földkerekségen élő valamennyi zsidó
között, és a názáreti irányzat feje.
6A templomot is meg akarta szentségteleníteni, de
elfogtuk (és a mi törvényünk szerint akartuk elítélni.
7Liziász ezredes azonban odajött, és erőszakkal
kivette őt a kezünk közül, 8és azt
parancsolta, hogy vádlói hozzád jöjjenek). Magad is tudomást szerezhetsz
mindarról, amivel vádoljuk, ha őt kihallgatod.«
9Csatlakoztak ehhez a vádhoz a zsidók is, és
bizonygatták, hogy mindez valóban így van.”
Imádkozzunk
Urunk Istenünk! Mi is azzal a zsoltárostól kapott
bizalommal serkentünk fel, ébredtünk fel a mai reggelen, hogy akár
lefekszünk, akár felkelünk, akár hozott álmot az éjszaka és pihenést, akár
csak forgolódtunk betegségben, nyugtalanságban, de mindenképpen a Te
kezedben tudtuk az életünket, és tudhattuk, hogy akár hogyan is, de
biztonságban vagyunk. Megköszönjük, hogy ebben a biztonságban és
bizonyosságban kezdhettük el ezt a mai napunkat, hogy így kezdhetjük el ezt
a mostani hetünket az Úr napjára felvirradva, hogy ebben a bizonyosságban,
ami több annál, minthogy Te megvédesz minket ellenségeinktől, összetöröd
azoknak fogát, akik Rád acsarkodnak; hiszen Te Fiadban, Jézus Krisztusban a
halálnak hatalmát törted össze, így serkentünk fel új életre és új napra,
akkor ott, a hétnek első napján, hogy lehessen számunkra ez az első nap ma
is új kezdet, új életnek, új reménységnek, új erőnek a forrásává. Így
hozzuk Eléd mindazt, ami ebből az erőből el akar minket tántorítani,
mindazt, ami a mi erőnket töri és mardossa, mindazt, ami ki akar venni a Te
hatalmadból és szeretetedből. Így tesszük le a mi bűneinket és
nyomorúságainkat, terheinket és betegségeinket, így tekintünk Rád
bizalommal, és kérjük, hogy áldd meg a mi Rád figyelésünket, áldd meg a mi
Rád csatlakozásunkat a Te erőid forrására Jézus Krisztusban áldott
Szentlelkeddel. Hallgasd meg imádságunkat Őérte. Ámen.
Hathatós Vígasztalónak
És Isten ajándékának,
Avagy hét ajándékúnak,
Isten jobb keze ujjának;
Mondatol élő kútfőnek,
Tűznek és lelki kenetnek,
Atyának ígéretinek,
És az igaz szeretetnek.
Gerjessz világot elménkben,
Önts szeretetet szívünkben,
Erősíts minket hitünkben
És nagy erőtlenségünkben.
373. dicséret 2., 3. és 4. vers
Apostolok
cselekedetei 24. fejezet 10-21. versek
10Ezután Pál, amikor intett neki a helytartó, hogy
beszélhet, így szólt: „Mivel tudom, hogy sok éve vagy már bírája ennek a
népnek, nagyobb bizalommal védekezem a magam ügyében.
11Megtudhatod, hogy nincs több, mint tizenkét napja,
hogy feljöttem Jeruzsálembe imádkozni.
12De nem láttak engem sem a templomban, sem a
zsinagógákban, sem a városban bárkivel is vitatkozni vagy a nép között
lázadást szítani.
13Azt sem tudják rám bizonyítani, amivel most vádolnak.
14De azt megvallom előtted, hogy én a szerint a tanítás
szerint, amelyet ők eretnekségnek mondanak, úgy szolgálok atyáim Istenének,
hogy hiszek mindabban, ami megfelel a törvénynek, és ami meg van írva a
próféták könyvében.
15És azt remélem Istentől, hogy - amit ők maguk is
várnak - lesz feltámadásuk mind az igazaknak, mind a gonoszoknak.
16Ezért magam is arra törekszem, hogy lelkiismeretem
mindenkor tiszta legyen Isten és emberek előtt.
17Több év múltán eljöttem népemhez, hogy alamizsnát
adjak, és áldozatokat mutassak be.
18A tisztulási fogadalom teljesítése közben talált rám
a templomban néhány Ázsiából való zsidó, nem pedig csődületben vagy lázítás
közben.
19Nekik kellett volna megjelenniük előtted, és
vádolniuk engem, ha valami panaszuk van ellenem.
20Vagy mondják meg ezek maguk: találtak-e bennem
valamilyen vétket, amikor a nagytanács előtt álltam.
21Ha csak azt a kijelentést nem, amelyet közöttük állva
kiáltottam: A halottak feltámadása miatt vádolnak engem ma előttetek.”
Kedves Testvérek!
Azt gondolom, hogy nem vitatott az a mondat, hogyha
azt mondom, hogy a világirodalomnak, meg egyáltalán nekünk író, olvasó,
TV-t néző embereknek különösen nagy érdeklődésünk van a jogi procedúrák
iránt. Nem tudom, hogy honnan van ez bennünk, úgy a más baját vagy a más
dolgait, úgy szeretjük látni, vagy belenézni más életébe – de ez úgy megvan
bennünk. Számtalan regény, vers, film készült már, ami egy-egy perről, egy-egy
bírósági tárgyalásról szól, vagy ilyen, vagy olyan módon. Talán nagyon vidám
és humoros formában, mint Arany János: Fülemüléje; talán nagyon nyomasztó
módon, mint Kaffkának a Pere; talán valamilyen nagy-nagy társadalmi mozgást
vagy éppen korszakot jelöl egy-egy ilyen mű, ami leképezi a valóságot,
gondoljunk a tiszaeszlári vérvádról szóló művekre, vagy éppen filmben a 12
dühös emberre. Hogyha azt mondom, hogy nemcsak az irodalom van ezzel így,
hanem a Szentírás is meglehetősen jogi érdeklődésű és jogi természetű,
akkor lehet, hogy már többen ráncolják a homlokukat, hogy hát hogy lehet a
Szentírásról ilyet mondani. Mégis úgy tűnik, hogy valóban erős jogi
érdeklődése van nemcsak az Újszövetségnek, ami több pernek a leírását,
ítéletnek vagy kivégzésnek a leírását közli, középpontjában Jézus perével,
de megjelenik ez már az Ószövetségben is, és amire Pál is utal itt a
felolvasott szövegben, ott van az Isten nagy drámájának a középpontjában az
az utolsó ítélet, amiben szintén jogi kategóriákat használnak a szentírók
vagy éppen Jézus maga is. A perben, a bírósági tárgyalásban elméletileg
mindig azt próbálják emberek eldönteni, akörül folyik minden, hogy kinek
van igaza? Illetve ez a mi sok kiábrándultságunkat magunkban hordozó
alapállás, sokszor az talán, hogy ki tudja bebizonyítani az igazát. Ez a
kettő nagyon sokszor nem esik egybe. Vagy talán – és ezt is látjuk nagyon
sokszor – csak süketek párbeszéde, mindenki mondja a magáét, és nem lehet
igazán ítéletet hozni, nem lehet igazán megállapítani igazságot.
Próbáljuk meg ennek a ma olvasott pernek,
processusnak egynéhány elemét, egynéhány szereplőjét körüljárni, talán egy
kicsit így beletekintve ebbe a perbe és így kielégítve a mi saját jogi
érdeklődésünket is.
Talán a legkönnyebb azonosulni a per szereplői közül
Pállal, hiszen róla azt érezzük, hogy nem is kell beszélni, hiszen hány
igehirdetésnek a középpontjában ott áll, az Újszövetség nagyobb részében az
ő leveleit olvassuk. Ő a pozitív hős ebben a történetben, úgy tűnik ő az
áldozat, ő az ügy mártírja, ővele, mint ahogy gyerekekkel eljátszva bibliai
történeteket mindig és mindenki könnyen tud azonosulni; ő a folt és
gáncsnélküli lovag. Szeretjük magunkat ilyen helyzetekbe és ilyen pozícióba
beleélni, és azt mondani, hogy hát igen, mi is pont olyanok vagyunk, mint
Pál, és amikor nehézséget vagy hátratételt szenvedünk, akkor valami hasonló
történik velünk is, mint Pállal. Vajon ezek a mondatok, amiket sokszor mi
magunk mondunk, sokszor nekünk mondanak, hogy “hát igen, igen, én pont
ilyen vagyok vagy énvelem pontosan így történik”… Vajon tényleg mi
vagyunk-e Pál apostol, vajon tényleg mi vagyunk-e az az áldozat, aki a
Krisztus ügyéért áldozza az életét? Hogyha szeretjük felvenni ezt a pozíciót,
ugyanez e tényleg a státuszunk, az állapotunk, a helyzetünk, mint a Pálé?
Hogy ehhez közelebb jussunk és ezt megválaszolhassuk, ahhoz látni kell azt,
hogy hogy is látják Pált, hogy is látja ő magát, mi a vád egyáltalán. A
vádlottról átléphetünk a vádra.
Különböző olvasatok vannak a váddal kapcsolatban,
ahogy látjuk is. Más a Pál álláspontja és más a vádlóinak az álláspontja.
Jó, hogyha először Pálnak a gondolkodását ismerjük meg. Visszautal arra,
amivel védekezik a Nagytanács előtt is, a vitatott Jézus ügynek az egyik
alaptételét hozza fel Pál: „a
halottak feltámadása miatt vádolnak engem”. Hiszen nincsen más a Jézus
ügy mögött, hogyha hisszük azt, hogy a halottak feltámadnak, hogy lesz
feltámadása igazaknak és hamisaknak, amire itt Pál utal, akkor hinniük kell
abban is, hogy ezt az Isten a gyakorlatban is megteszi. Akkor hinniük kell,
el tudják, el kell tudják fogadni, hogy valóban Isten meg tudja tenni, és
feltámaszthatta Jézus Krisztust, mint az Ő Fiát. Nagyon gyakran van az
életünkben az, hogy kettéválik az életünk, a hitünk, a gondolkodásunk egy
ilyen dogmatikus emberre, a hittételeknek, a tanításoknak az emberére. Amit
el kell hinni, arra azt mondjuk, hogy hát persze, természetesen elhiszem,
elfogadom, de amikor ezt a hitet valahogy aprópénzre kellene váltani,
amikor valahogy ezt meg kellene élni, amikor valóban konkrétan szembesülni
kell azzal, hogy ez élet, nemcsak
beszéd, akkor nagyon nehéz már vele mit kezdeni.
Nem olyan régen olvastuk éppen a Cselekedetek könyvében ezt a
klasszikus esetet az óegyház életében, amikor Péter megszabadul éjszaka a
börtönből, megy, kopog, a szolgáló jelenti, hogy Péter kiszabadult a
börtönből, itt áll az ajtóban, s a testvérek leállnak és elkezdenek teológizálni,
hogy az nem lehet, hiszen Péter a börtönben van, biztos az angyala, a
szelleme, ki tudja, hogy mije… Mintha nem tudnák elhinni, hogy az Isten
tényleg tud nagyokat tenni, csodákat tenni, akár a halottak feltámadásával
is. Amikor pere van velünk a világnak, pere van velünk talán a világi
hatóságnak, talán uram bocsá’ az adóhivatalnak, a gyámügynek, családtagnak,
szomszédasszonynak… Vajon ebből a szemléletbeli különbségből származik-e ez
a per, ez az összeütközés, hogy mi következetesen ragaszkodunk az Isten
igazságához? – az Isten igazságának a hétköznapokban megnyilvánuló, megélt,
megjelenő valóságához, azzal a tántoríthatatlan elszánással, amivel
ragaszkodik hozzá Pál az élete során, amellyel annak ellenére felmegy
Jeruzsálembe, hogy figyelmeztetik, hogy ott veszélyek várják, el fogják
fogni, meg fogják kötözni, rabságba kerül. Vajon így tudjuk-e az Isten
ügyét képviselni ebben a világban és ezért ér minket hátratétel? Jézus a Hegyi beszédben olyan szépen
fogalmazza meg: „Boldogok vagytok, ha
énmiattam gyaláznak és üldöznek titeket, és mindenféle rosszat hazudnak
rólatok. Örüljetek és ujjongjatok, mert jutalmatok bőséges a mennyekben,
hiszen így üldözték a prófétákat is, akik előttetek éltek”. Igen,
boldogok azok, akikkel ez történik, de nagyon szánalmasok azok, akik ezt
igyekeznek magukról hinni vagy elhitetni másokkal, és közben csak ‘Krisztus
vitézeként’ tetszelegnek ott, ahol kritikák, szemrehányások, vádak nagyon
is megalapozottak és nagyon jogosak velünk vagy velük szemben.
Kik a Pál vádlói és kik a Pál ellenfelei? – erről is
érdemes egy néhány szót hallanunk. Vannak vádak és vannak vádlók. Vád van
három is. Az egyik az, hogy felforgatja
az egész világot ez az ember, úgy terjed és olyan, mint a pestis (nagyon
csúnya és halálos fertőző betegség, erről nem kell sokat mondani), a názáreti irányzatnak a feje (tehát ő
a főkolomposa ennek az irányzatnak) – hangzik el –, s a harmadik pedig,
hogy a templomot is tisztátalanná
teszi, meggyalázza és megszentségteleníti. Pál védekezése alkalmával
kiderül, hogy ezek a vádak nagyon ingatagak, merthogy, akik vádolnak, maguk
sem mennek igazán utána, olyan mintha a vádak csak ürügyek lennének.
Mindegy, hogy mik ezek a vádak, egy a cél: eltörölni Pált a föld színéről,
ahogy egy néhány résszel hamarább ez kiderült. El lehet gondolkodni azon,
hogy mi bennük ez a gyilkos és nagyon testvérietlen indulat. Mi fűti, miből
származik mindez? Nagyon leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy talán a
hatalom elvesztése. Hiszen már Jézus körül is megfogalmazódott, hogy ha nem
kezdünk ezzel a názáreti tanítóval valamit, elveszik tőlünk ezt a helyet is
és a népet is. Mert a názáreti szektának a célját egyedül a hatalommegnyerés
szándékában látják. Nem tudnak ettől szabadulni, és nem tudnak tovább
látni; nem tudják azt látni, amiről Jézus beszélt, amit az egész élete,
halála és feltámadása hirdetett és megpecsételt. De talán nem olyan távoli
gondolat ez, hogy minden emberi törekvésünkben csak a hatalomnak a
megszerzését lássuk, vagy tapasztaljuk meg. A keresztyénséget története
során nagyon sokszor megkísértette ez a gondolat és ez a gondolkodás. Ilyen
nagyon egyszerű módon így szoktam megfogalmazni magamnak, hogy az egyházszakadásoknak
a tényleg csontig leegyszerűsített és lecsupaszított történetét úgy lehetne
igazán megfogalmazni: több aspiráns, több jelölt van a püspöki székre, mint
ahány szék. Létre kell hozni egy új felekezetet, egy új csapatot. És ez
akkor is így van sokszor, hogyha ott van ezek mögött a szakadások mögött az
őszinte megújító szándék. Mi az, amit féltek, mi az, ami igazán fontos
számomra? Az Isten ügye, vagy a magam biznisze, a magam hatalom-vágya?
Gamáliel sokat idézett mondata itt is megáll: az Isten ügyét nem kell
félteni, hiszen ha Istentől való valami, akkor megmarad az. A vádak mellett
van olyan, aki megfogalmazza a vádat, ez pedig ebben a bírósági
tárgyalásban az ügyész, az az ügyvéd, akit magukkal visznek a nagytanácsnak
a képviselői. Sok mindent el lehetne róla is mondani a beszéde alapján, egy
nagyon körmönfont beszéd ez, amiben benne van a jóakarat megnyerése. Mindjárt
az elején nagyon szépeket mond Félix helytartónak, de ezzel szemben talán
az az első, amit el kell róla mondani, hogy van… Hogy van egy ember, aki professzionálisan, szakszerűen tud
valamilyen ügyet képviselni. Hogy a Pált vádló zsidók nem játszanak el
azzal, hogy “ó majd megcsináljuk ezt mi!”, hanem szakemberre bízzák. És
ebből lehet sokat tanulni. Az egyház az egy olyan hely, ahol illik
mindenhez érteni, lehetőleg a lelkipásztornak és lehetőleg mindent vele
elvégeztetni. Egy-egy lelkipásztor az építési szakemberségtől az adó
tanácsadáson keresztül a számítógépes guruságig mindenhez ért, vagy értenie
kell, vagy azt hiszi magáról, hogy ért, merthogy úgy hozzák a körülmények.
Jó, hogyha ebből a történetből ez is lejön, hogy milyen nagy szerepe van a
szakembereknek, tovább merek menni, a hívő szakembereknek az Isten népe
életében. Hol vannak, hol vagyunk szakemberek ebben az egyházban? Pál
perében, ott, ott van. Viszik a vádlói, és ez a szakember úgy néz ki, hogy
tudja a munkáját, tisztában van vele, ez egy ékesszóló ember, ahogy az
előbb mondtam. Mert azok, akik Pált vádolják, ők biztosra mennek. Ők nem
bíznak semmit a véletlenre. Nekik kell egy ilyen ember, akin sok múlik. Ő a
kulcsfigura. És itt talán megint nagyon sokan nagyot sóhajtanak, és
életüknek egy-egy szakaszára gondolnak vissza, amikor talán valaki ilyen
kulcsfigura volt, talán nem egy ügyvéd, de talán az, aki az életüknek
nagyon-nagyon máshogy alakuló szakaszát nyitotta meg a szaktudása, a
munkája által. Sokakban talán keserűség van, talán éppen ahogy mondtam
egy-egy ügyvédre gondolva, vagy jogi szakemberekre gondolva, mert nagyon
sokszor egy-egy ilyen szakemberen törik össze a jog és az igazságosságba
vetett bizalmunk. A jog és az igazság az ő személyükön szenved hajótörést,
a jog és az igazság az ő személyükön válik ketté és kerül egymással
kibékíthetetlen ellentétbe. Jó ügyvédje volt! – szokták mondani egy-egy
eset kapcsán, amikor valaki futhat, akinek mindenki szerint nem kellene
futni, vagy éppen pontosan az ellenkezőjét látjuk. És megint lehetne talán
TV-filmek tucatját sorolni. De azért felesleges, mert ezeknek a filmeknek
az igazságát, a valóságát, az a valóság, amit mi tapasztalunk meg a saját
bőrünkön, amivel naponta konfrontálódunk, találkozunk, az mindig-mindig
felülírja. Valóban köztörvényes bűnözőket látunk sokszor, amint elegánsan
kisétálnak kamerákba vigyorogva, talán popsztárokat lelkes rajongóikkal,
vagy kevésbé lelkes szülőkkel, és az igazság és a jog még csak köszönőviszonyban
sincsenek egymással. Olyan esetek ezek, ahol igen plasztikusan képződik meg
előttünk Luther mondása azokról a kisstílű és pitiáner tolvajokról, akiket
Luther szerint felakasztanak, és azokról a nagystílű (talán ma így
mondanánk fehérgalléros) bűnözőkről, akiket meg magas állami
kitüntetésekkel kitüntetnek. És hogyha ezt a szereplőt, ezt az ügyészt vagy
ügyvédet szakmaiság dicséretével kezdtem bemutatni, akkor jó, ha hozzá tesszük,
és hozzá tehetjük: az első századokban talán nem véletlenül, a rétor, az
ügyvéd, nem lehet a keresztyén közösségnek a tagja éppen azért, mert a
keresztyén közösség nem tudja feldolgozni az igazságnak ezt a kettősségét.
Az igazság képviselője vagyok, vagy azé, aki megfizet, az igazság bajnoka
vagyok, vagy annak a bajnoka vagyok, ami éppen megéri, annak szelébe fogom
a vitorlámat, ami legmesszebb hajtja a hajómat. Ezen is érdemes
elgondolkodni, ebbe a szerepbe beleélve magunkat. S van ebben a történetben
még egy szerep, a bírónak a szerepe. Félix helytartó lesz a bírája Pálnak
ennél a kihallgatásnál. Látjuk azt azonban, hogy ez a Félix legalábbis
ebben a szakaszban nem szól semmit, majd a következő (amit már nem
olvastam), a következő szakaszban szólal meg és így kommentálja a szentíró:
Félix elnapolta az ügyet, mert sokat tudott erről a tanításról. Ez is
nagyon sokatmondó információ. Milyen célból, milyen lelkülettel tud sokat
egy római helytartó erről a tanításról, a Jézus ügyéről, arról, hogy az
Isten hatalmas kézzel feltámasztotta az ő Fiát a halottak közül. Félix
szintén nagyon ellentmondásos szereplő. Hiszen egyfelől ellenség,
megszálló, a gyűlöletes római birodalomnak a reprezentánsa, és mégis milyen
furcsa, mégis hozzá szaladnak, mégis milyen jó, hogy el lehet vele
végeztetni a piszkos munkát, és mégis milyen jó, hogy valóban az történik
vele is, amit sokszor szoktunk mondani, hogy az ellenségem ellensége az én
barátom. Vannak olyan esetek, amikor úgy egymásra találnak emberek.
Gondoljunk Jézus perére. Ott is van egy ilyen egymásra találás. Itt is
azonnal odaszaladnak, és azonnal panaszkodnak, mint a gyerekek az óvóbácsinak
vagy óvónéninek: tessék megbüntetni, mert ezt és ezt csinálta! Olyan jó
lenne, hogyha egyháztörténeti párhuzamokat nemcsak a középkorból tudnánk
felhozni, amikor az eretnekeket a triofáló középkori egyház az éppen
uralkodó államhatalommal igyekezett elnémíttatni vagy eltüntetni. A nagyobb
baj az, hogy bőséggel állnak rendelkezésre a XX. századból is, éppen a
mögöttünk levő korszakból is olyan történetek, események, amikor egy-egy
egyházvezető, esperes, püspök a saját szolgatársait, vagy éppen a saját
híveit az államhatalommal félemlítette meg, vagy éppen büntette meg. Talán
ezért mondja Pál az első korinthusi levélben, hogy hívők ne pereskedjenek
egymással világi hatóság előtt. Talán ismerjük ezeket a mondatait Pálnak.
Jó lenne, hogyha komolyan tudnánk venni azt, amit ő mond nekünk, s komolyan
rá tudnánk állni arra, hogy az Isten az, aki igazságot tesz, és a mi
javunkat akarja. Mindennek ellenére azt hihetnénk, hogy Pál nem is veszi
igénybe ezt a fórumot, hogy Pál nem is akar semmit Félixnek mondani, vagy
talán hallgat, mint ahogy hallgat Jézus az ő pere során. Mégis azt halljuk,
hogy azt mondja Pál, hogy bizalommal
fordulok hozzád nemes Félix. Az államhoz való viszonyát fejezi ki ezzel, a Római levélre gondoljunk, ahogy Pál
látja az államot, mint ami az anarchia ellen van, a megszálló hatalom is
hatalom. Egyfajta védőháló, a jogbiztonságnak a megtestesítője. Lehet, hogy
azt mondjuk, hogy optimizmus ez a szkepszissel szemben, mégis nagyon fontos
az, hogy Pál látja, hogy azok a földi eszközök, instrumentumok, amik
rendelkezésre állnak, azok eszközök lehetnek az Isten dolgában, és eszközök
lehetnek az ő személyes életének a védelmében is. Kit használok fel, mit
használok fel az igazságomnak a védelmére, mire hagyom magam használni az
igazság nevében vagy az igazság védelmében.
Volt ebben a történetben minden. Volt vádlott, volt
vádló, volt ügyész, volt bíró. Két dolog hiányzik, hogyha az mondjuk, hogy
ez egy klasszikus bírósági tárgyalás. Nincsen ügyvéd, Pálnak nincsen
ügyvédje, védőügyvéd (ügyész az van), és nincsen ítélet. Utóbbi azért nem
születik, mint látjuk, mert még nincsen ideje, még folytatódik a
bizonyságtétel sok nép előtt, Pálnak a római utazása során. De mi a helyzet
az előbbivel? Miért nincsen ügyvéd? Megint csak rendes amerikai filmekre
utalok, ahonnan jól megtanultuk: joga van hallgatni, joga van ügyvédet
fogadni. Hiányozna a római jogból annak a lehetősége, hogy a vádlott
megvédhesse magát valakin keresztül? Már hogy hiányozna! Nem hiányzik, de
Pál nem él vele, mert senki se tudná hitelesebben védeni, hiszen ez az ő
története, ez az ő élete. S Pál tudja azt, hogy akkor is, hogyha látszólag
neki nincsen emberi ügyvédje, mégis van pártfogója, van ügyvédje. Az a
paraklétosz, amelyikről Jézus beszél, akit Jézus ígér: másik paraklétoszt,
másik ügyvédet, másik pártfogót, másik vigasztalót (fordítás kérdése, hogy
hogy fordítjuk a Szentlélekre vonatkozó jelzőt) küldök nektek – mondja
Jézus – aki megmondja nektek abban az órában, hogy mit kell mondanotok).
Isten Szentlelke, aki megmondja abban az órában, hogy mit kell szólnia. Ez
az ereje Pálnak, és ez nem valami önhipnózis, nem valami önmaga biztatása,
hogy velem van az Isten, velem van az Isten, velem van az Isten, és hogyha
majd sokáig mondom, akkor elhiszem és úgy lesz, hanem biztos tudás. Olyan
biztos tudás, ami nem teszi feleslegessé az emberi segítséget, az emberi
jelenlétet, az emberi kiállást. De kipótolja annak a hiányát, amikor
nincsen. És majd fog róla beszélni Pál, hogy első védekezésem alkalmával
senki nem állt mellettem. Talán még egy kicsit szemrehányólag is írja ezt.
Talán éppen egy ilyen kihallgatásra gondol (bár nem valószínű, hanem inkább
a római kihallgatásaira gondolhat), mégsem omlik össze. Érdemes megint csak
kérdéssel zárni ezt a szakaszt: ki a kezesem, ki az ügyvédem, ki a
vigasztalóm, ki a pártfogóm – különösen akkor, mint a 38 éve beteg embernek:
„nincsen emberem”. Ha az emberi
segítségek és támaszok elfogynak, elég erő e számomra a Lélek ereje?
Belekukkantottunk egy tárgyalásba, bekukkantottunk
egy tárgyalóterembe. Néhány alakkal, néhány szereplővel szembesültünk,
néhány szereplőnek beleéltük a helyzetébe magunkat, néhány kérdést
fogalmaztunk meg. Talán néhány válasz is megfogalmazódott bennünk azért,
hogy segítsen eligazodni az élet sok-sok perpatvarában, bonyolult perében,
processusában és procedúrájában. Segítsen meg a mi Istenünk így, használni
az Ő Igéjét, és használjon így nekünk az Ő szava, beszéde, a mai történet,
a heti bibliai szakasznak ez a tanítása. Ámen.
Fordítsd hozzám, szent Atyám,
szemeidet,
Bocsássad el mennyből te
Szentlelkedet,
És tartsad meg mindvégig te
hivedet,
Hogy a világ előtt
vallhassalak tégedet.
Én kivallom a te igazságodat,
Mindeneknek szent
irgalmasságodat;
Adjad nekem a te szent
malasztodat,
És bátorítsad meg ilyen
szegény szolgádat!
399. ének 12. és 13. vers
Imádkozzunk
Urunk, Istenünk! Bátorítsad meg ilyen szegény
szolgáidat, amikor bátortalanul, tehetetlenül állunk sokféle váddal,
sokféle szemrehányással, sokféle ránk zúduló kéréssel, kérdéssel szemben.
Amikor nem tudjuk azt mondani, hogy igen, azért élünk így, ahogy élünk,
azért vagyunk mások, mint a világ fiai, mert Krisztus feltámadott a
halottak közül, s az Ő halálával, feltámadásával életet ajándékozott
nekünk, hogy meg tudjuk mondani azoknak, akik számadást kérnek tőlünk, hogy
nekünk van reménységünk, van bizalmunk, nem emberekben, nem helytartókban,
nem bírákban, nem az igazság elvont gondolatának talán még elvontabb győzelmében,
hanem abban, aki maga az Út, Igazság és Élet, abban, aki maga adta önmagát
miérettünk, abban, akivel naponta meghalhatunk és feltámadhatunk, abban,
akiben erőnk és életünk nyugszik. Azért kérünk Urunk, hogy hadd tudjuk mi
is naponta megélni ennek a valóságát, hogy a Krisztus feltámadása az
nemcsak dogma, nemcsak elvont tanítás, hanem az valóban élet és nemcsak az
Ő élete, hanem ebbe az életbe beleoltódva a mi életünk is. Megköszönjük,
hogy ennek az élő testnek a tagjaivá fogadtál minket, megköszönjük, hogy
ennek az életnek a dinamikáját élhetjük meg, tapasztalhatjuk meg a
gyülekezet közösségében. Megköszönjük, hogy ennek a testnek részesei
lehetünk a Te sokszor gyengélkedő, sokszor szakadozó egyházadban, de mégis
újból és újból örömmel érezhetjük, hogy nem vagyunk egyedül, hogy a Te
áldott Szentlelked vigasztaló támasztékot adó, erősítő jelenlétén kívül
vannak testvérek, akik gondolnak ránk, akik megerősítenek, akik megvédenek,
s akik kiállnak mellettünk. Hadd lehessünk így mi magunk is mások testvéreivé,
mások megerősítőjévé, vigasztalójává, pártfogójává és ügyvédjévé. Kérünk
Téged, hogy ebben erősíts meg minket, ebben adj nekünk a Te Szentlelkedből
újból és újból lüktető, erősítő hatalmat. Kérünk Téged Jézus Krisztus
nevében, hogy így áldd meg a gyülekezet táborozó, távollevő részét, így
áldd meg a nyári szüneten levő gyermekeket, azokat, akik pihenésüket
töltik, azokat, akik talán betegségükkel, talán gyengeségükkel küszködnek
ezekben a forró, meleg napokban, azokat, akik talán a viharkárokkal
küszködnek. Emeld fel azokat, akiket a terrorizmus sújtott, emeld fel a mi
tekintetünket és bizalmunkat, hogy valóban Benned, Nálad és Veled van
jövendője ennek az emberiségnek, és nem az összeomlás és nem a káosz vár
ránk. Nem magunkért, hanem azért az Úr Jézus Krisztusért kérünk, hogy
hallgasd meg ebben a könyörgésben a Te népedet, aki maga így tanított
minket imádkozni: Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben… Ámen.
„Istennek
békessége, amely minden értelmet felülhalad, meg fogja őrizni a mi
szíveinket és gondolatainkat az Úr Jézus Krisztusban” [Fil 4:7], akinek legyen dicsőség
mind most, mind örökkön örökké.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|