|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Tudom,
kiben hiszek
Apostolok
cselekedetei 26. fejezet 22-29.
„»22De mivel az Isten
mind e mai napig megsegített, itt állok, és bizonyságot teszek kicsinyeknek
és nagyoknak, és semmit sem mondok azon kívül, amit Mózes és a próféták
megjövendöltek: 23a Krisztusnak
szenvednie kell, és mint aki elsőnek támad fel a halottak közül,
világosságot fog hirdetni a népnek és a pogányoknak.«
24Mikor pedig ezeket
hozta fel védelmére, Fesztusz hangosan így kiáltott: »Bolond vagy te, Pál!
A sok tudomány őrültségbe visz.«
25Pál azonban így
válaszolt: »Nem vagyok bolond, nagyra becsült Fesztusz, hanem igaz és józan
beszédet szólok.
26Mert tud ezekről a
király, akihez bátran szólok, mert nem hiszem, hogy rejtve volna előtte
ezek közül bármi is, hiszen nem valami zugban történt dolgok ezek.
27Hiszel-e Agrippa
király a prófétáknak? Tudom, hogy hiszel.«
28Agrippa így szólt
Pálhoz: »Majdnem ráveszel engem is, hogy keresztyénnyé legyek!«
29Pál pedig így
válaszolt: »Kérem az Istentől, hogy előbb vagy utóbb nem csak te, hanem
azok is, akik ma hallgatnak engem, olyanná legyenek, amilyen én is vagyok e
bilincsek nélkül.«”
Imádkozzunk
Kegyelmes Istenünk! Oly jó,
hogy szavainkat arra is használhatjuk, hogy Téged megszólítunk. Oly jó,
hogy az Igével nincs vége a Rólad szóló történetnek. Oly jó, hogy
közvetlenül a több száz éve leírt eseményeknek, mi ma megszólíthatunk
Téged. Magasztalunk Téged Urunk, hogy újra összetehetjük kezünket, hogy
újra formálódhatnak gondolataink, hogy újra kimondhatunk Téged dicsérő
szavakat, Téged magasztaló éneket. Oly jó itt Előtted nyugalomban lenni.
Mégis Téged kérünk, hogy ne süppedjünk bele a magunk akarta nyugalomba. A
Te békességedet kérjük Úr Jézus Krisztus, olyat, amilyet nem a világ ad.
Azt a fajtát, amiért esedezik minden ember lelke, legyen az itt, vagy
templomunkon kívül. Téged kérünk Szentlélek Úr Isten, add az erőnek, a
józanságnak és a szeretetnek lelkét. Add, hogy itt lehessünk közösségben és
megérthessük, amit Te üzensz nekünk. Jézus Krisztusért kérünk, hallgasd meg
imádságunkat. Ámen.
Urunk
Jézus, fordulj hozzánk,
Szent
Lelkedet ma töltsd ki ránk,
Kegyelmeddel
minket segélj,
Az
egy Igazságra vezérlj.
Nyisd
meg szánkat hál'adásra,
Készítsd
szívünk buzgóságra,
Hitünk
s értelmünk neveljed,
Neved
velünk ismertessed.
166.
dicséret 1-2. vers
Timóteushoz írott
második levél első fejezet 8-14.
„8Ne szégyelld hát a mi
Urunkról szóló bizonyságtételt, se engem, az ő foglyát, hanem szenvedj
velem együtt az evangéliumért, Isten ereje által.
9Mert ő szabadított
meg minket, és ő hívott el szent hívással, nem a mi cselekedeteink alapján,
hanem saját végzése és kegyelme szerint, amelyet még az idők kezdete előtt
Krisztus Jézusban adott nekünk.
10Ez most
nyilvánvalóvá lett a mi Üdvözítőnk, Krisztus Jézus megjelenése által, aki
megtörte a halál erejét, és az evangélium által világosságra hozta az
elmúlhatatlan életet.
11Ennek az
evangéliumnak a szolgálatára rendeltettem én hírnökül, apostolul és
tanítóul.
12Ezért is szenvedem
ezeket, de nem szégyellem, mert tudom, kiben hiszek, és meg vagyok
győződve, hogy neki van hatalma arra, hogy a rám bízott kincset megőrizze
arra a napra.
13Az egészséges beszéd
példájának tekintsd, amit éntőlem hallottál, a Krisztus Jézusban való
hitben és szeretetben.
14A rád bízott drága
kincset őrizd meg a bennünk lakozó Szentlélek által.”
Van idő, mikor
a szolgálatát hűségesen végző, elhívott szolga életében is jól jön a figyelmezető
szó, a bátorítás, a küldetés folytatására biztató üzenet. Van idő,
mikor az egyház lelkes szolgái, pásztorai, tanítói, presbiterei és
szeretetszolgálatot végzők elbizonytalanodnak, visszahúzódnak,
elhallgatnak, szégyellik a Krisztus evangéliumát. Van idő, és ez már
Timóteus korában is így volt, amikor az egyház szolgáiban is felvetődik,
vagy esetleg felvetik nekik mások, ahogyan Kálvin szerint
Timóteusnak is felvethették:
„Nem
látod, mi történt a mestereddel? Avagy nem tudod-e, hogy rád is ugyanaz a
jutalom vár? Minek kényszeríted ránk azt a tanítást, melyről látod, hogy az
egész világ kifütyüli?”
Azt hiszem,
mindnyájan voltunk olyan élethelyzetben, amikor jól jött a bátorító,
erősítő szó, keresztyénségünk folytatására biztató üzenet. Pál ezt teszi.
Timóteust, arra biztatja, hogy ne torpanjon meg, hanem folytassa a rá váró
munkát. Mivel is indokolja bátorítását?
1. Az evangélium Isten ereje, és
minden körülmények között az is marad.
Nem
szégyellnivaló sem az evangélium, sem az érte vállalt szenvedés, fogság.
Pál úgy bátorítja Timóteust szolgálatának folytatására, hogy reális képet
tár elé jelenről és jövőről.[1]
Valóságosan írja le,
amit tud és lát, nem köntörfalaz, és nem színezi szépre az eseményeket.
Pedig az idős apostolnak közönséges gonosztevőhöz hasonló elbánásban van
része. Éppen Rómában, ahol Néró eszét vesztve duhajkodik és dühöng. És az
is köztudott, hogy Timóteus kicsit csüggedésre hajlamos, kisebbrendűségi
érzésekkel küzdő félénk tanítvány. Mégis őszinte Pál.
Őszintén írja le a
szenvedést, de annak megoldását is. Mi sokszor elfelejtjük a
jót elmondani. Okosan elmondjuk egy-egy helyzetben mennyire rossz nekünk,
vagy másnak, és elfelejtjük a jót. Vagy fiatalabb testvérekkel való
beszélgetésben, de sokszor hajlamosak vagyunk saját negatív tapasztalatát
elmondani egyházról, világról, és közben elfelejtjük, hogy belül mégis van
reménységünk. Kezdünk olyanok lenni, mint hírközlőink. Csak a rossz hír a
hír. Pedig ez így nem igaz.
Pál bátorítja
Timóteust, hogy akkor is végezze szolgálatát, ha nem kíséri azt taps,
kitörő örömujjongás. Vagy éppen ellenkezőleg, szenvedéssel jár a Krisztus
ügyéért való kiállás. Jézus nem ígért fényes pályát, könnyű utat
tanítványainak. Előre megmondta követőinek, hogy aki nem veszi fel a keresztjét,
nem lehet tanítványa.[1]
Vagy emlékezzünk csak a
Hegyi Beszédre: „Boldogok vagytok, ha énmiattam gyaláznak és üldöznek
titeket, és mindenféle rosszat hazudnak rólatok.” (Mt 5,11) Sőt, amikor
kiküldi tanítványait még életében, ezt mondj nekik: „Elküldelek titeket,
mint juhokat a farkasok közé: legyetek tehát okosak, mint a kígyók, és
szelídek, mint a galambok. Óvakodjatok az emberektől, mert átadnak a
törvényszékeknek, és megkorbácsolnak zsinagógáikban, sőt helytartók és
királyok elé hurcolnak énmiattam.” (Mt 10,16-17)
De saját bőrükön
tapasztalták ezt az apostolok, akik közül János ezt írja 1. levelében: „Ne
csodálkozzatok, testvéreim, ha gyűlöl titeket a világ. Mi tudjuk, hogy
átmentünk a halálból az életbe, mert szeretjük testvéreinket: aki nem
szereti a testvérét, az a halálban van. ” (1Jn 3,14)
Letűnt időknek múló
eseménye a keresztyénüldözés, nem tartozik hozzá hitünkhöz?
Szoktuk mondani, hogy
manapság nincs szenvedés, nincs meghurcoltatás a keresztyén hitünk miatt.
Való igaz. Félreértés ne essék, nem vagyok mazochista, nem akarom
mindenáron, hogy szenvedjünk, de érdekes a kérdés. Mivel egykor volt, most
nincs szenvedés hitünk miatt, ezért felmerülhet két indok:
– Nem végezzük jól
keresztyén szolgálatunkat. Emiatt nincs támadásban részünk. Kaméleonhoz
hasonlóan szépen beleszínesedünk, pontosabban beleszürkülünk, belesimulunk
a környezetünkbe. Félünk más lenni. Jobb értelemben más lenni. Óvatosan
vigyázunk, hol hogyan és mit mondunk.
– A másik hogy nem mi,
hanem társadalmunk a hibás. Ami egykor provokatívnak tűnt, az most nem
érdekes. Amiért egykor, a keresztyénség kezdetén fenevadak közé dobtak
családokat, megfeszítettek hívőket, az a hit most semmiféle ellenreakciót
nem vált ki.
A válaszunk, ellentét van a
világ és a keresztyénség között. Egyik önmaga kívánságai, az önzés, a
mammon után tör, a másik Krisztus akaratát, a közösségvállalást vallja. És,
ha a két ellentétes erő ütközik, ott feszültség keletkezik. Feszültség,
amiben a kívülről erősebbnek tűnő le akarja győzni a másikat.
2. Az evangélium = Isten
szabadítása Jézus Krisztusban. Ennek lehetősége és tartalma.[1]
Az evangéliumot nem szabad
szégyellni, mondja Pál. Nem szabad szégyellni, mert Isten
megszabadított. Megszabadította Pált és Timóteust is. Márpedig a szabad
azt teheti, amit hisz, amit gondol.
Nem csak a szabad
demokraták „tudhatnak – merhetnek – tehetnek” ahogy jelszavuk biztatta őket
15 éve.
Nekünk is
szabad szabad keresztyénekké kell lennünk! De minket nem saját tetteink
tesznek szabaddá, hanem Jézus kegyelme. Pál és Timóteus tudnak Isten
ingyen kegyelméről. Teljesen tudatában vannak annak, hogy a kegyelem által
szabadok. Ezt Pál olyan tömören és ünnepélyesen fogalmazza meg, hogy
istentiszteleti használatban is voltak ezek a versek. Nem véletlen, hogy
éppen keresztelések alkalmával olvasták vagy énekelték el a szabadító
Istenről szóló gondolatokat.[1]
Pál valóban
felszabadult arra, hogy Urát minden körülmények között hirdesse.
Erre bizonyíték, ahogyan Agrippa király előtt bizonyságot tesz.
Tisztában a szenvedéssel, tisztában van azzal ki előtt áll. De tudja, mi a
teendője. A rab szabadabb, mint a király. Szabadabb, mert megéli, meg meri
élni hitét. Agrippa szinte görcsösen ragaszkodik pogány, sokistenhitű,
emberek által kreált vallásához. És szenved, mert nem lehet szabad. Szenved,
mert nem mondhatja, nem élheti meg, amit hisz. És ezt Pál látja. Mintha Pál
lenne a vádló és Agrippa a vádlott. A tét Agrippa lelke, amiért Pál mindent
megtesz.
Megtesszük a
felismert igazságokat? Tudjuk felszabadultan elmondani Isten
igazságát a másiknak? Higgyük el, lehet szeretetben odaillő szavakkal a
felebarát, a testvér lelkére beszélni. Még a nehézségeket, bűnöket is el
lehet egy kegyelmi órában mondani!
Nem teszi meg helyettünk
ezt senki ezt meg! Esetleg majd a helyettünk kiáltó kövek! Jézus munkája
kezdetén kiválasztott 12-őt. Nem angyalokra bízta, hanem emberekre, hogy
adják tovább, tegyék közhírré a Jóhírt, az evangéliumot. Pál ugyan később,
de magától az elhívó Jézustól kapta küldetését.
És példát adott,
nemzedékekre előre bemutatta, hogyan kell üldöztetésben, szorongattatásban,
kötelek közt szolgálni az Urat. De éppen azért, mert hivatása mögött az
elhívó Krisztus van, a nehéz körülmények között is vallja: „tudom, kiben
hiszek”.
Ez a megoldás.
Tudni, kiben hiszünk.
Gyülekezeti nagytáborunk
utolsó napjának morzsaszedegetésén elhangzott egy bizonyságtétel után: „De,
hát Isten létét csak hinni lehet, nem? Hogyan lehet ezt tudni is?!” (DL)
Úgy pl., hogy megéljük, és
nem kikerüljük a szenvedéseket, amiket a keresztyén hit megvallása okoz.
Nem az a fajta szenvedés ez, mint Pál korában. Nekünk, itt Európában inkább
szellemi, lelki, mint testi.
Ha komolyan vesszük Isten
elhívását, akkor ez várható. Elmúlt héten olvastam: ha valami páratlanra
vágysz, tegyél valami páratlant. Banálisnak tűnő egyszerű igazság. Mind a 6
milliárdunk páratlan. Páratlan vágyakkal és páratlan lehetőségekkel. Csak
ránk vannak várnak dolgok, emberek, hogy megtegyük, elmondjuk, megéljük,
ami ránk van bízva, amiket senki más nem tehet meg.
Jézusért is. Akár kudarc,
akár siker a honoráriumunk, ne felejtsük a lényeg a mennyei kincs. Hadd
zárjam két idézettel, amit egy fiatal misszionárius, Jim Elliot mondott.
Egyik a mennyei kincsre utal, másik a kudarcra.
„Nem bolond, aki odaadja,
amit úgysem tarthat meg, hogy megnyerje, amit soha nem veszíthet el.”
„Nem bánt a kudarc –
megtanított élni. A siker jelentősége is lényegtelen, csupán további
tapasztalatot adott arra, hogyan használhatom Isten nagy ajándékát, az
életet. Szeretlek téged, Élet. Nem azért, mert hosszú távon bírhatlak, vagy
mert nagy dolgokat tettél értem, egyszerűen csak azért, mert Istentől
nyertelek.” Ámen.
E
nagy királynak nálam is zálogja,
Igaz
hit által én is vagyok tagja,
Őtet
ismerem, mint fő Uramat
És
keresztyénnek vallom magamat.
Áldott
nevéről bátran vallást tészek,
Szent
törvényének követője lészek,
Lelkem
és testem hálaadással,
Nékie
vallom hív ajánlással.
RÉ
292,5
Imádkozzunk
Mindenható Atyánk! Bárcsak
úgy lenne: lelkem és testem hálaadással, nékie vallom hív ajánlással.
Bárcsak ne állnánk útjába a Te akaratodnak Urunk! Bárcsak mindig komolyan
vehetnénk a Te soha ki nem apadó erődet! Bárcsak mindig tudnánk kihívott
elménket! Bárcsak mindig előttünk lenne kincsünk és ajándékunk! Téged
kérünk, ébressz, eszméltess bennünket. Eszméltess arra, hogy meglássuk a
valódi igazságot. Meglássuk a nehézségeket, de rögtön annak sokkal nagyobb
megoldását. Meglássuk a hívő tudományt, hogy tudjunk szintjén a mai
világnak beszélni, és tudjunk egészségesen tanítani, nem ásítást okozva.
Könyörgünk Urunk, hadd nézhessünk szembe Jézus kimondhatatlan valóságával.
Tudhassuk, hogy Ő él, lássunk túl e világ nyomorúságán. Tudjuk megtenni,
amit csak ránk bíztál. Könyörgünk szenvedőkért, műtét előtti és műtét után
lévő betegekért. Könyörgünk azokért, akik szerettüket elbúcsúztatták az
elmúlt napokban. Könyörgünk azért, hogy onnan felülről kapjanak
vigasztalást, olyat, amely örökké megmarad, és amelyhez örökké ragaszkodnak
is. Add Urunk, hogy minél többen mi magunk is vigasztalhassunk, és a
valóság, a szenvedés komolyan vétele mellett örömhírt hirdethessünk.
Vigyázz azokra, akik már aratásodban állnak. Vigyázz konkrétan
gyülekezetünk lelkipásztoraira, akik a testi pihenés mellett családjuk
körében lelki és szellemi feltöltődést is kaphassanak. Könyörgünk
presbitereinkért, szolgáló testvéreinkért, könyörgünk, hogy a 120-féle
szolgálatot felvállalók tudjanak eleget tenni a Te elhívásodnak. Könyörgünk
mindannyiunkban a kincs felélesztéséért, add, hogy megerősödhessünk és
tudjunk e világban nem egyszerű porszemek, sokkal inkább só lenni.
Krisztusért kérünk, hallgasd meg imádságunkat. Ámen.
„Lélekből jó
akarattal szolgáljatok… A kegyelem legyen mindazokkal, akik el nem múló
szeretettel szeretik a mi Urunkat, Jézus Krisztust.” (Ef.
6:7,24) Ámen.
|