|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Dicsőítsétek Istent testetekben”
János
evangéliuma 8. fejezet 1-11.
„1Jézus pedig kiment az Olajfák hegyére.
2De korán reggel ismét megjelent a templomban, és az
egész nép hozzásereglett; ő pedig leült, és tanította őket.
3Ekkor odavezettek az írástudók és a farizeusok egy
asszonyt, akit házasságtörésen értek, középre állították, 4és így szóltak Jézushoz: »Mester, ezt az asszonyt
házasságtörés közben tetten érték.
5Mózes azt parancsolta nekünk a törvényben, hogy
kövezzük meg az ilyeneket. Hát te mit mondasz?«
6Ezt azért mondták, hogy próbára tegyék, és legyen
mivel vádolniuk őt. Jézus pedig lehajolt, és ujjával írt a földre.
7Amikor továbbra is faggatták, felegyenesedett, és ezt
mondta nekik: »Aki bűntelen közületek, az vessen rá először követ.«
8És lehajolva tovább írt a földre.
9Azok pedig ezt hallva, egymás után kimentek, kezdve a
véneken, és egyedül ő meg az asszony maradt ott a középen.
10Mikor pedig Jézus felegyenesedett, és senkit sem
látott az asszonyon kívül, így szólt hozzá: »Hol vannak a vádlóid? Senki
sem ítélt el téged?«
11Ő így felelt: »Senki, Uram.« Jézus pedig ezt mondta
neki: »Én sem ítéllek el téged, menj el, és mostantól fogva többé ne
vétkezz!«”
Imádkozzunk
Mennyei Édesatyánk! Jöttünk a Te hajlékodba, jöttünk
minden terhünkkel, bűnünkkel. Nem más hozott ide bennünket, de mégis úgy
érezhetjük, mint akiket tetten értél különféle hűtlenségeinkben, különféle
bűneinkben. De jövünk Hozzád úgy, mint kegyelmes Istenünkhöz, mert tudjuk,
hogy Te a töredelmes szívet szereted. Jövünk Hozzád úgy, hogy tiszta szívet
teremts bennünk. Jövünk Hozzád úgy, hogy segíts nekünk megújulni
Szentlelked által, és kérünk Téged, hogy ez az alkalom, ez az együttlétünk
a Te Igéd legyen a mi számunkra valóban felemelő erő, legyen a mi számunkra
újjáteremtő erővé. Így kérünk, hogy áldj meg minket egyen-egyenként. Add,
hogy a szívünkhöz juthasson a Te üzeneted, az Úr Jézus Krisztusért. Ámen.
Nem vagyunk mi magunkéi,
De Jézus vére bére;
Lelkünk, testünk Istenéi
Az Ő tiszteletére,
Urunk Jézus, jöjj most el,
Lelked által segíts fel!
Dicsőítünk mi testünkben,
Magasztalunk mi lelkünkben!
173. dicséret
Korinthusi első
levél 6. rész 19. és 20. vers [1Kor 6:19,20]
19Vagy nem tudjátok, hogy testetek, amit Istentől
kaptatok, a bennetek levő Szentlélek temploma, és ezért nem a magatokéi
vagytok?
20Mert áron vétettetek meg: dicsőítsétek tehát Istent
testetekben.
Szeretett Testvérek!
Nyár van. Bizonyára sokan sokfelé jártunk, sokfélét
láttunk. Láthattunk akár gazdátlan, romos épületeket, láthattunk szépen
felújított épületeket, akár templomokat, és ennek kapcsán jutott eszembe az
a régi történet, amikor valaki egy ilyen romos épületet megvásárolt, meg
akart vásárolni. A barátai értetlenül néztek rá, hogy mit akar ezekkel a
romokkal. Sokan értelmetlen pénzkidobásnak látták, amit ő pedig megtett.
Sokan talán azt is mondták neki, hogy elment az eszed, hogy ilyenbe ölöd a
pénzedet és az energiáidat. De ez a valaki a romokban fantáziát látott, látta
előre ezeknek a romoknak az újjáépítését, látta előre, hogyan fog megújulni
és hogyan fog megtelni élettel újra ez az épület.
Talán érthetetlen, amikor valaki a romokban látja az
újjáépített épületet. De nem valami hasonló történik velünk? Azt mondta az
Igénk: Isten temploma vagytok.
Másik szava, kifejezése: „…áron
vétettetek meg”. Valakinek fontos volt ez a romjaiban lévő világ,
valakinek, a mi Urunknak fontos ez a bűneiben levő emberiség, valakinek
fontos a mi életünk egyen-egyenként, akármilyen helyzetben is van. Sokan
talán rámondták már az Isten kegyelmére és irgalmára is, hogy értelmetlen
dolog az egyszülött Fiút áldozni ezért a világért. Éppen majd a következő
héten sorra kerülő “István a király” rockoperában mondja el Koppány, hogy
nem kell olyan Isten, aki mindent megbocsát, nem kell olyan Isten, aki
megöli egy fiát. Ezért a népért? Emberekért? Igen, talán sokan rámondták
már, hogy értelmetlen dolog árat fizetni bűnös emberekért, de azt mondja
Pál, áron vétettetek meg. És
Péter még bővebben kifejti ezt (Péter apostol) az első levelében, amikor
így mondja: nem veszendő dolgokon,
ezüstön vagy aranyon váltattunk meg hiábavaló életünkből, hanem a hibátlan,
a szeplőtlen báránynak, a Jézus Krisztusnak a vérén. Valaki fizetett
értünk, nagy árat fizetett értünk. Sokan rámondták már azt is, hogy
érthetetlen ez a kegyelem. Ha emlékszünk arra az énekre, „Óh érthetetlen kegyelem, mely rég
utánam jár, ki tévelygőn, vakon bolyongtam utakon, egyszer csak rám talált.”
Igen. Pál ezt így mondja egy másik helyen: mikor még bűneinkben voltunk, akkor meghalt értünk a Krisztus.
Mikor még romokban volt a mi életünk, vagy a bűntől kikezdett volt a mi
életünk, akkor meghalt értünk a Krisztus megfizetve mindazt, ami szükséges
volt a mi váltságunkért.
Romokban? Milyen állapotban is voltunk? Miről is ír
itt Pál? Pál azt írja a korinthusiak életéről, hogy igenis tele volt sok
mindennel, ami nem tetszik az Istennek. Azt írja itt az előző versekben, „Vagy nem tudjátok, hogy igazságtalanok
nem örökölhetik Isten országát? Ne tévelyegjetek: sem paráznák, sem
bálványimádók, sem házasságtörők, sem bujálkodók, sem fajtalanok, sem
tolvajok, sem nyerészkedők, sem részegesek, sem rágalmazók, sem harácsolók
nem fogják örökölni Isten országát. Pedig ilyenek voltak közületek némelyek
– mondja Pál.
S most szándékosan csak eddig olvasom. Ha eddig
olvassuk, akkor csak a romokat látjuk. Ha eddig olvassuk, akkor talán
eszünkbe juthat Keresztelő János dorgálása és Jézus dorgálása. Hasonló
szavakkal akarja ráébreszteni a követőit, hallgatóit, hogy ilyenek vagyunk,
ilyenek voltunk, ilyen az emberi élet önmagában véve, ami volt a korinthusi
gyülekezetben. És tudjuk, hogy a korinthusi gyülekezet életét különösen
meghatározta az akkori görög gondolkozás, a görög gondolkozásban pedig az a
nagyon fontos kitétel, hogy mindent szabad. „Mindent szabad – ezt később mondja is Pál –, de nem minden használ”. De még
maradjunk itt, hogy abban a gondolkozásban van ma is sok ember, és a Pál
által megszólított emberek is, hogy „ilyenek
voltak közületek némelyek”.
És akkor felsorolja: paráznák… A görög gondolkozás szerint ily szabadosan élni nem
volt olyan főbenjáró bűn, de a mindent szabad nekem gondolkozás bizony a
test kívánságaiban, a szerelemben sokszor addig elment, hogy már a már
keresztyének közé is visszaszivárgott, beszivárgott.
Ilyenek voltunk, voltatok: bálványimádók… Más istenek tisztelete volt a fontos számotokra
és nem az élő Isten.
Nyerészkedők, akik csak haszonlesésből
éltetek másoknak a kárára. Goethe azt mondja erre: a pénz ilyen módon
tönkretette az ember teremtő erejét.
Ilyenek voltatok, részegesek,
akiknek eltorzult a személyisége; rágalmazók,
akik nyelvükkel szítottak békétlenséget és háborúságot; harácsolók, vagyis csak a saját
hasznára dolgozó emberek.
Egy mai megfogalmazást olvastam – mielőtt még azt
gondolnánk, hogy ez ránk nem vonatkozik –, hiszen mi törvényt nem
sértettünk talán a harácsolásban, de egy mai megfogalmazás így mondja: a
költséges életmód lefoglalja teljesen a szívedet. S azért ezen érdemes
elgondolkozni. A test kívánsága lefoglalja teljesen a szívedet? A más
istenek imádata lefoglalja teljesen a szívedet? Vagy a költséges életmódod
– a mai szóval szólva: a fogyasztói társadalom – lefoglalja teljesen a
szívedet? Ilyenek voltak némelyek közületek.
És most nézzünk körül… És nem mondhatjuk el ma?
Ilyenek ma nagyon sokan körülöttünk a keresztyénnek mondott Európában,
magyar népünk közösségében Magyarországon. A ‘mindent szabad’ ideológiája
igazán nagy közkedveltségnek örvend. Aztán, minden fontosabb, mint az Isten
ügye – ez is nagyon sokaknak ott van a gondolkozásában. Aztán a költséges
életmód lefoglalja sokaknak idejét és szívét teljes mértékig.
Igen. Talán így látjuk sokszor magunk körül, hogy
romokban van sok-sok ember élete. Rossz látni egy romos épületet, de még
rosszabb látni romokban levő életeket, amikor az alkohol, kábítószer
torzításában valaki már nagyon nehezen ismerhető fel, mint ember, vagy a
prostitúciónak a megalázottságában, vagy akár az önmegvalósításoknak a
zsákutcáiban is, milyen sok kudarcos, kiégett életet láthatunk.
Igen. Körülnézünk magunk körül, és nézzünk magunkba
is. „Ilyenek voltak némelyek
közületek” – mondja Pál. És nézzünk magunkba: mi milyenek voltunk, milyenek
vagyunk talán? Hol talált meg bennünket a kegyelem, mikor még bűneinkben
voltunk, és milyen módon kezdte ki a mi életünket is a bűn? Milyen módon
kezdte ki a mi életünket is, amikor már nem fért az Úr Isten a szívünkbe,
vagy amikor a korszellem újra kezd begyűrűzni talán keresztyén emberek
gondolkozásába is.
Igen. Ilyenek voltunk, talán ilyenek vagyunk sok
tekintetben, de szól az üzenet: „áron
vétettetek meg”. És nem azért, hogy romokban hagyja az Úr a mi
életünket, hanem, hogy újra felépítse. És az is kérdés, hogy hogyan
gondolkozunk mi a romokról. Hogyan gondolkozunk mi akár egy romos
épületről? Talán úgy, hogy semmi értéke? Semmi értelme tovább? Azért
olvastam az első igeszakaszként, amikor odaviszik a házasságtörő asszonyt
Jézus elé, mert ott azt látjuk, hogy a kegyes, istenfélő emberek az amúgy
is összetört életet, ennek a házasságtörő nőnek az összetört életét még
jobban össze akarják törni. Hiszen az a szokás, hogy akkor kövezzük meg. Akkor
haljon meg. Akkor ne legyen lehetősége felállni. És akkor Jézus a homokba
ír, és azt mondja: „az vesse rá az
első követ, aki nem bűnös”. Mi emberek, emberi gondolkozásunkból csak
azt tudjuk tenni, hogy a romokat még jobban rommá tegyük. Meg lehet
figyelni, hogy ha elkezd egy épület romlani, széthordják a köveit, még
jobban szétverik, akik arra járnak. Ezt teszi az ember. Az amúgy is bajban
levő, romokban levő emberi életet még jobban tönkre tenni.
És mit tesz Jézus? Nem követ ragad, hanem azt tudja
mondani, hogy „én sem kárhoztatlak
téged”. Felmentelek az ítélet alól, „eredj
el, és többé ne vétkezzél”. Nem úgy menti föl, hogy maradj csak a
romjaidban, hanem azt mondja, hogy emelkedj
föl, eredj el, és többé ne vétkezzél. Vagyis újjáteremti, megújítja ennek az asszonynak az életét.
Ilyenek voltak közületek némelyek – mondja Pál – és
hogyha magunkba nézünk, akkor ilyenek voltunk, mikor még bűneinkben voltunk
teljesen. És hogyha csak eddig olvasnánk el az igeszakaszt, akkor ez egy
gyászszertartás is lehetne. Siratni a romokat – azt is kell –, mert fáj nekünk, hogyha látjuk magunk
körül ezeket a romokat.
Gondoljunk csak az ószövetségi történetre, amikor
Nehémiás látja a lerombolt falakat Jeruzsálemben – sír, böjtöl, imádkozik.
Igen. Ezt is kell. De utána hozzá kell kezdeni az újjáépítéshez. Utána engedni
kell, hogy Isten újjáteremtse a mi életünket.
Ilyenek voltunk, voltatok, voltak közületek némelyek.
De! Azt mondja Pál: „de
megmosattatok, megszentelődtetek, és meg is igazultatok az Úr Jézus Krisztus
nevében és a mi Istenünk Lelke által”. Megmosattatok. Nem veszendő holmin, ezüstön vagy
aranyon, hanem drága véren váltott meg minket a mi Urunk. Aki csak
eddig tudja olvasni az Igét és ítélkezéssel van, hogy ilyenek… hát igen,
ilyen a világ! – szokták megállapítani sokan – de! de áron vétettetek meg, de megmosattatok, de Isten elküldte ebbe a világba az Ő
egyszülött Fiát, hogy a romokból újat teremtsen, hogy a mi összetört
életünket megújítsa. Van, aki csak az első részt olvassa, és ítélkezéssel
van mások felé, és nem tud a kegyelmes Istenről – és ez fájó.
Zürichben van egy Roden szoborcsoport kompozíció. “A
pokol kapuja” a címe, és erről írt valaki: mint egy örvény húzza le a
különféle embereket a pokolba. Voltak, akik megálltak a szoborcsoport
mellett, és elkezdték mondani: persze, hát paráznák! Persze hogy
odakerülnek! Persze, hát a pénz ott a kezében, persze hogy odakerül. És
akkor az idegenvezető egy szál rózsát tett oda a szoborcsoportra. Igen.
Ítélkezéssel vagyok ott? Vagy pedig úgy, hogy van egy de. Áron vétettetek meg, de
megmosattatok a Krisztus vérében. És így már egészen más szemlélni a
romokat. Talán sokszor egy felújított épületnél el sem hinnénk, hogy hogyan
nézett ki, ha nem tennénk mellé a régi fényképet. Hát valahogy így kellene
látszani a mi életünkön is, hogy Isten újjáteremtő ereje van a mi életünkön
is. Megszentelődtetek Istenünk Lelke által. És azt mondja Jézus: „eredj el, és többé ne vétkezz”. És
azt mondja nekünk a megszentelődés, hogy igyekezzünk ne vétkezni,
igyekezzünk megszentelt életet élni. Megigazultatok, vagyis Isten igaznak
nyilvánít minket, nem kárhoztatlak többé, ha magadra veszed a Jézus
Krisztus által való megmosattatást. Igen. A baj ott lehet, hogyha csak
félig készül el a mi életünk. Van olyan, amikor valaki még a maga életére
elfogadja, hogy Isten elküldte az Ő Szent Fiát, de már nem akarja teljesen
átadni az életét, nem akarja teljesen odaszentelni Isten szolgálatára.
Tulajdonképpen a kegyelmet elfogadná, de a továbbiakban nem igazán tart igényt
az Isten újjáteremtő munkájára, megszentelő munkájára.
Pál azt mondja: „a
ti testetek a Szentlélek temploma, amit Istentől kaptatok.” Igen, lehet
szép a mi testünk a Szentlélek templomaként. És itt figyelhetünk arra, amit
Pál több helyen is kifejt, hogy a mi testünk olyan egység, a mi egész
emberi életünk, ami áll a hústestből, áll a mi pszichénkből, a mi
lényünkből és ebbe jöhet az Isten pneumája, az Isten Szentlelke, és ezáltal
lesz igazán egységgé a mi életünk.
Igen. Az Isten temploma vagytok. És
belecsodálkoztunk-e már abba, hogy Isten a maga Lelkéből ad nekünk a mi
életünkbe? Így akarja, hogy mi az Ő templomaivá legyünk, az Ő képviselőjévé
legyünk ebben az életben.
A Heidelbergi Káté azt mondja: „Nem a magamé, hanem
az én hűséges megváltómnak, a Jézus Krisztusnak a tulajdona vagyok.” Igen.
És a végén pedig ez áll: „Szív szerint késszé és hajlandóvá tesz engem
arra, hogy ezentúl neki éljek.”
A korinthusi gyülekezetben két nagyon nehéz probléma
ütközött. A testtel kapcsolatosan nagyon sokan különféleképpen
gondolkoztak. Volt, aki istenítette a testet, és mindazt imádta, ami a
testtel kapcsolatos. A másik vonulat pedig az, amikor a test teljes
megvetését láthatjuk némelyeknél, ami aszkézissel való pusztítással is járt
együtt. Egyik oldalról a test istenítése, másik oldalról a test megvetése
volt jellemző. Talán a test istenítésére a mai korunkat hozhatjuk föl,
amikor nagyon sok minden forog a test istenítése, imádata mellett, s talán
a középkor az, amire rá szoktuk mondani, hogy a test megvetése az, ami
jellemző volt rá, és csak a lélek a fontos. És ezzel el is szakították
egymástól a kettőt.
A bibliai reformátori tanítás pedig az, amit
énekeltünk is: „Lelkünk, testünk istenéi, az ő tiszteletére.” Vagyis a mi testünk
a Krisztus tulajdona, a Lélek temploma, és szolgáljon az Isten dicsőségére
a mi szavunk és életünk. „Nem tudjátok…?
Áron vétettetek meg: dicsőítsétek tehát Istent testetekben.”
Mai világunk nagyon sokszor támad kívülről. A már
megszentelődő, a már megigazult emberre is akár testi próbákon keresztül.
Nemrég hallottam egy történetet a most fellőtt
Kolumbia űrsiklóról. Egy különleges építmény az egész, egy külső, hőálló
kerámia lapokból elkészített építmény, és ezek a kerámia lapocskák védik a
túlmelegedéstől. És tudjuk, hogy most megsérült egy kis részen ez a külső
réteg, és ez a kicsi sérülés életveszélyessé tette magát a repülést, de
majd a földet érést különösképpen. Valahogy figyelmeztethet bennünket, hogy
a kicsi sérülések, a kicsi gondok-bajok, a kicsinek titulált bűnök
kikezdhetik az életünket, a már megszentelődött ember, a már megmosattatott
ember életét is. Igen. Folyamatosan figyelnünk kell, hogy az Isten
dicsőségére élünk-e? A mi életünk sokszor a szabadosság miatt ilyen
veszélybe is kerülhet. Igénk felelősségre hív, hogy a mi testünk miatt
lelkünk el ne vesszen. És gondolkozhatunk felelősséggel azokról az
emberekről, akik még teljesen romokban vannak, és imádkozhatunk értük, és
kérhetjük az Isten újjáteremtő erejét az ő életükre.
Kérdezzen meg az Isten Szentlelke most minket: az
Isten temploma vagyok? Az Ő dicsőségére élek? Nem látszanak rések és
repedések? Teljesen megmosattam? Akarom, hogy újjáteremtsen teljesen engem
az Isten?
A Korinthusi gyülekezetet ezért kellett, hogy
figyelmeztesse Pál, mert bár befogadták a Krisztust, mégis ott volt a
veszély az életükben, hogy akár a testet másképpen értékeljék, nem látták
igazán, hogy milyen méltóságra hívta el őket az Isten: „…a bennetek lévő Szentlélek temploma, és ezért nem a magatokéi
vagyok. Mert áron vétettetek meg, dicsőítsétek tehát Istent testetekben.”
Megjegyzi az egyik magyarázó, hogy ott lehetett talán
az a szöveg is, hogy testetekben, lelketekben.
De hogyha igazán látjuk az egységet, akkor igenis a mi életünk, a mi
szavaink, és cselekedeteink egységben kell, hogy dicsőítsék a mi mennyei
Atyánkat. Ámen.
Jöjj és lakozz bennem:
Hadd legyen már itt lenn
Templomoddá szívem-lelkem!
Mindig közellévő:
Jelentsd magad nékem,
Ne lakhasson más e szívben;
Már itt lenn
Mindenben
Csakis téged lásson,
Leborulva áldjon!
165. dicséret 6. vers
Imádkozzunk
Urunk Istenünk! Hálát adunk Neked azért, hogy fontos
Neked ez a bűnös világ. Hálát adunk azért, hogy fontos Neked a bűnös ember,
hogy Te figyelsz ránk. És hálát adunk legfőbbképpen azért, hogy elküldted
az egyszülött Fiadat miérettünk. Elküldted, hogy az ő vére által megválts
minket. Köszönjük Neked Urunk, hogy elkezdetted a jót a mi életünkben. És
kérünk Téged, hogy vidd ezt teljességre. Kérünk, hogy valóban szenteld meg
a mi életünket Lelked által. Kérünk, hogy valóban segíts bennünket, hogy
tudjunk a Te dicsőségedre élni.
És most könyörgünk azokért, akik még mindig romokban
vannak, akik még megromlott erkölcsök rabjai. Kérünk így alkoholistákért,
kérünk így kábítószer rabjaiért, kérünk így maguk elképzelésében megfásult,
zsákutcába került embertársainkért, de kérünk azokért, akik csupán
nélkülözik a Te kegyelmedet, a Te bűnbocsátó irgalmadat. Kérünk azokért,
hogy felismerhessék, hogy Te tudsz és akarsz segíteni, és Te tudsz és
akarsz megváltani minden embert a hiábavaló életéből. Kérünk Téged az
elkezdődött új életek megerősödéséért, azokért, akik nem régen térhettek
Hozzád. Add nekik, hogy valóban elinduljanak a megszentelődés útján. S kérünk
azokért az embertársainkért, gyülekezeti tagjainkért, akik gyászt hordoznak
a szívükben, vagy betegek, akik most ilyen módon sérültek életükben.
Kérünk, hogy Te építsd meg őket, Te építsd fel testileg, lelkileg őket és
adj nekik reménységet.
Kérünk most az évforduló kapcsán a háborús sebek
hordozóiért szerte e világon, amikor talán emberi rosszindulat miatt sokan
áldozatul eshettek, ártatlanul is, atombombának vagy más fegyvernek. Kérünk
Urunk, hogy Te kötözd be ezeket a sebeket is. És kérjük a megújulást Urunk
a mi egyházunkra, népünkre, adj nekünk erkölcsi tisztulást, adj
felemelkedést, és add Urunk, hogy teljes szívvel akarjunk Neked szolgálni a
gyülekezet közösségében, református egyházunkban és népünk közösségében is.
Így add Urunk, hogy a romokon újra ébredés lehessen, újra újjáteremtés
lehessen a Te Lelked által és sokan Hozzád térjenek. Az Úr Jézus
Krisztusért kérünk, hallgasd meg a mi könyörgésünket. Ámen.
„Az Isten
békessége, mely minden értelmet felülhalad, meg fogja őrizni a mi
szíveinket és gondolatainkat a Krisztus Jézusban.” [Fil 4:7] Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|