|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Keressétek először Isten országát…”
Krónikák 2.
könyve 1. rész 3-13.
„3…és elment Salamon az egész gyülekezettel együtt a
gibeóni áldozóhalomra, mert ott volt az Isten kijelentésének sátra, amelyet
Mózes, az ÚR szolgája készíttetett a pusztában.
4Az Isten ládáját azonban már fölvitette Dávid
Kirjat-Jeárimból, amikor helyet készített annak, mert sátrat vont föl neki
Jeruzsálemben.
5De a rézoltár, amelyet Becalél, Úri fia, Húr unokája
készített, ott volt az ÚR hajléka előtt. Ezt kereste föl Salamon és a gyülekezet.
6Fölment tehát Salamon az ÚR színe előtt álló
rézoltárhoz, amely a kijelentés sátránál volt, és ezer égőáldozatot
mutatott be rajta.
7Azon az éjszakán megjelent Isten Salamonnak, és ezt
mondta neki: Kérj valamit, én megadom neked.
8Salamon ezt felelte Istennek: Te nagy szeretettel
bántál apámmal, Dáviddal, és engem tettél utána királlyá.
9Most azért, URam, Istenem, váljék valóra apámnak,
Dávidnak adott ígéreted, mert te tettél engem e nép királyává, amely oly
sok, mint a föld pora.
10Adj azért nekem bölcsességet és tudományt, hogy
tudjam ennek a népnek az ügyeit intézni. Különben ki tudná kormányozni a te
nagy népedet?
11Isten ezt felelte Salamonnak: Mivel ez volt a
szívedben, és nem gazdagságot, vagyont és dicsőséget kértél, nem is
gyűlölőid életét vagy hosszú életet kértél, hanem bölcsességet és tudományt
kértél, hogy kormányozni tudd népemet, amelynek a királyává tettelek:
12ezért megadom neked a bölcsességet és a tudományt,
sőt olyan gazdagságot, vagyont és dicsőséget is adok neked, amihez fogható
nem volt és nem is lesz egy királynak sem, sem előtted, sem utánad.
13Azután visszament Salamon Jeruzsálembe a gibeóni
áldozóhalomról, a kijelentés sátra elől, és uralkodott Izráelen.”
Imádkozzunk
Mennyei Királyunk! Eléd jöttünk most hódolatunkkal,
mint Salamon király is elment a gyülekezettel Teeléd. A Te kijelentésedre
várunk, Igéd erősítsen most bennünket. Szólj hozzánk Urunk, és köszönjük,
hogy ma is Eléd tárhatjuk a mi kéréseinket. Segítsd a mi szívünket, hogy mi
is jót kérhessünk Tetőled, hogy azáltal is jól kormányozhassuk a mi
életünket, hiszen részt adsz nekünk is a Te királyi tisztedben. Segíts,
hogy harcoljunk a mi bűneink ellen, és bölcsen tudjunk élni. Megvalljuk,
hogy sokszor megfáradunk ebben a harcban, de most kérünk, bocsáss meg
nekünk, és erősíts minket hitünkben. Megvalljuk, hogy nem mindig élünk
bölcsen, talán azért sem, mert nem kértünk hittel bölcsességet. De most
kérjük Urunk, és segíts minket engedelmességre Lelked által Jézus
Krisztusért. Ámen.
Seregeknek hatalmas nagy
királya,
Könyörgésem székedet
megtalálja,
Mert szívemet sok bú állja,
Olyan bűntől, mint megterhelt
gálya.
Ím előtted megaláztam magamat,
Földre hajtván szomorodott
orcámat;
Halld meg, Atyám, csendes
szómat,
Add meg szívből kívánt lelki
jómat.
207. dicséret 1. és 2. vers
Máté evangéliuma
6. rész 33. vers
„De keressétek
először az ő országát és igazságát, és ezek is mind ráadásul megadatnak
nektek.”
Kérj valamit! Kérj bármit! – Vajon mit kérnénk, ha az
Úr ezt a lehetőséget adná nekünk? Vagy mit kérünk? – mert adja nekünk ma
is. És azt tudja mondani az Isten Salamonnak, hogy „azt kérted, ami a Te szívedben van”. Most tulajdonképpen ez a
fontos, hogy „mi van a mi szívünkben?”. Mi az, amit különösképpen kérnénk
az Istentől?
Előfordulhat olyan is, hogy most, ebben a pillanatban
mást kérünk, mint valamikor máskor. Nyílván, Salamon királynak most,
életének ezen a nagyon fontos lehetőségén, valami nagyot kell kérnie az
Istentől, most valami olyat, ami az egész életére nézve fontos lesz majd.
És azt nem tudom figyeltük-e a felolvasásból, Salamon nem egyedül megy az
Isten színe elé: a gyülekezettel megy. Mert tudja, hogy nem egyedül ő a
felelős a nép sorsáért, nem egyedül ő az, aki megkaphatja az Isten
kijelentését, hanem együtt megy a gyülekezettel. Az Isten színe előtt
először hódolatát fejezi ki és majd csak utána a kérését. Ez a kérés már
Istennel való négyszemközti találkozásban van, és itt már valóban a
királyra vonatkozó kérésnek kell elhangzania, és Salamon így tudja kérni
azt, amit a legfontosabbnak érez ebben a pillanatban: „bölcsességet és tudományt”. Talán azért is, mert hát volt már
neki gazdagsága – szokták mondani –, talán azért is, mert viszonylag olyan
túl sok kívánnivalója nem volt, de mégis fontos az, amit az Igében így
olvastunk: „ami a szívében első
helyen volt”. Ami a szívében a legfontosabb volt: bölcsességet, Isten szerinti bölcsességet kér az Úrtól és tudományt. És nemcsak maga miatt;
hanem, hogy tudja úgy kormányozni a népet, ahogyan az Isten azt elvárja
tőle: „hogy tudjam kormányozni a Te
nagy népedet” – mondja. Igen, cél az Isten országa. Célja: keresni az Isten országát; az Isten
népének a boldogulását, az előrehaladását. Célja az, hogy vezesse Isten népét. És azt látjuk,
hogy ráadásul minden más megadatik
neki. Ez már valóban ráadás, mert valószínű, hogy eddig is volt kicsiny
gazdagsága, eddig is volt sok minden az életében, amit mi talán nagynak
tartunk, de Isten még ráadásképpen még nagyobb gazdagságot adott neki,
olyat amit Sába királynője majd úgy fog jellemezni, hogy ilyet aztán nem
látott az akkori világban sehol. Igen, ráadásul minden megadatik neked.
És most, hogy tegnap István király neve sokszor
elhangzott, hiszem azt, hogy mi magyarok is boldogok lehetünk, mert valami
hasonlót élhettünk át magyarságunk történelmében, hogy István királyunk is
valami hasonlót kért az Istentől, már nem úgy, mint Salamon – a Bibliában
nincs följegyezve –, de mi emlékezhetünk rá, hogy ő maga is kereste az
Isten országát. És az, hogy ő olyan szívesen keresztyén lett, és hogy olyan
komolyan vette a megtérést, a keresztséget, az, hogy ő olyan komolyan vette
az Isten törvényét, az Isten tanítását, mindenképpen azt jelzi a mi
számunkra, hogy ő egy ilyen példa a magyarok életében, aki először is az
Isten országát és az ő igazságát kereste. És ráadásul megadattak neki egyéb
dolgok is. Ráadásul megadathattak neki mindazok, amik jók lettek a
magyarság életére; a keresztyénség, a jogbiztonság, mindaz, amit érvényre
tudott juttatni a pogányság ellenében, mindazt az Isten dicsőségére
cselekedte és ráadásul megadatott neki sok minden. Megadatott neki az is,
ami megadatott Salamon királynak is, hogy mai napig tiszteljük őt, mai
napig megvan a tisztelete az emberek között. És hogy mennyire így gondolta
ezt István, az Imre fiához adott intelmeiben, éppen Salamonhoz hasonlítja
magukat, királyságukat, amikor azt mondja fiának: Te pedig fiam,
valahányszor Isten templomához járulsz, hogy Istent imádd, Salamonnal, a
király fiával, magad is király lévén, mindig mondjad: »Küldd el Uram a
bölcsességet a Te nagy jóvoltodnak székétől, hogy velem legyen, és velem
munkálkodjék, hogy tudjam, mi legyen kedves Nálad minden időben. Uram,
Atyám, én életemnek Istene, ne hagyj engem álnokságnak gondolataiban, az én
szemeimnek ne adj kevélységet, és a gonosz kívánságot távoztasd el tőlem
Uram!«.
Igen, hogyha mi is így tudunk gondolkozni, akkor
ugyanúgy részt vehetünk a királyi tisztben, akár abban, azáltal, hogy a
magunk életét, és a ránk bízottak életét kormányozzuk. És nyílván
belegondolunk abba, hogy a mai vezetőink kérik-e ezt a bölcsességet. Én
most nem akarok ebbe belemenni, de jó volt hallani, amikor a köztársasági
elnökünk elmondta az eskü szövegét, és annak ellenére, hogy nem volt előre
mondva neki, ezt a záradékot, ezt a nagyon fontos záradékot hozzá merte és
akarta mondani: „Isten engem úgy segítsen!”. Igen, valahogy így lehetne
vezetőnek lenni, hogy az Isten bölcsességével, az Isten vezetésével élne
minden vezetőnk.
Két konkrét királyságról hallottunk, és ebben a két
konkrét királyságban két országról. Sokszor szoktuk azt tenni, hogy egy-egy
országot egy bizonyos korban azonosítunk a királyával. Akár a bibliai
korokat is szoktuk így megnevezni, hogy „Dávid királysága idején”, vagy „Salamon
királysága idején”, vagy akár a mi magyar történelmünket is szoktuk így
jellemezni: „Mátyás király idején”, vagy éppen az államalapító „István
király idején”.
Igen: Az Isten országa szintén azonosítható egy
királlyal, egy csodálatos királlyal. Az Isten országa azonosítható Jézus
Krisztussal; de nemcsak egy korszakra vonatkoztatva, hiszen a mi
történelmünknek, akár a bibliai történelemnek, akár a mi magyar
történelmünknek ez a baja, hogy csak egy-egy kis rövid korszak az, amit
azonosíthatunk így. De az Isten országa azonosítható az Úr Jézus
Krisztussal nemzedékről nemzedékre.
Amikor Keresztelő János meghirdette, hogy jön az Úr
Jézus, akkor ezekkel a szavakkal hirdette meg: „Térjetek meg, mert elközelített a mennyek országa, elközelített az
Isten országa!”.
Igen, személyében, Jézus Krisztusban, eljött az Isten
országa erre a földre. És ez a csodálatos, hogy nekünk így lehet keresni az
Isten országát, hogy Isten közel hozta hozzánk az Ő országát Jézus
Krisztusban, az ő Fiában – „Keressétek
először az Isten országát és az ő igazságát!”. És az a jó, hogy Jézus
is úgy vált igazán Krisztussá, hogy ezt az országot nyitotta meg a mi
számunkra az ő kereszthalála által, de aztán az ő megdicsőülése által a
mennyben.
Igen, a földre jövetel tette őt valóban Krisztussá
közöttünk, nekünk, a mi javunkra, az Isten országa keresése szempontjából.
Az az érdekes, hogy Jézus nem magyarázgatja az Isten országát. Ha figyeljük
majd azokat a részeket a Bibliában, ahol ez a kifejezés szerepel: “Isten
országa”, vagy “mennyek országa”, akkor nem egy filozófiai eszmefuttatás,
nem csupán egy tanítás van, hanem az a jó, hogy úgy figyelhetjük ezt a
kifejezést, ahogyan Jézus közénk élte, hozzánk elhozta az Isten országát. „Aki tökéletes egységben volt az Atyával”
– azt jelzi, hogy nekünk is ilyen tökéletes egységben kellene lennünk az
Atyával, a mindenható Istennel. Jézus nem magyaráz, hanem érzékelteti az
emberekkel, hogy milyen is az Isten országa.
És egy kis magyarázat ehhez: lehet talán az élet
dolgairól beszélni, talán nagyon szépeket mondani, és egészen más dolog az,
hogy „helyesen élünk-e?”; vagy
lehet a boldogságról beszélni, kifejezéseket mondani róla, de más dolog „boldognak
lenni”. Na, hát ez a különbség! Nem csak!
tanítás hangzik el az Isten országáról, hanem valóságosan eljött Jézus
Krisztusban. És ez az, amivel sokkal több, mint minden eddigi tanítás, a
Jézus tanítása; a Jézus élete itt e földön. „Közel jött, közöttetek van!” – azt mondja az Ige – hisszük ezt
igazán? Elhitték ott az emberek igazán? Sajnos nem. Ha igazán elhitték
volna, hogy az Isten országa van közöttük, akkor másképp kellett volna viszonyulni
Jézus Krisztushoz. És nyílván, aki elhiszi ma is, másképp viszonyul Jézus
Krisztushoz.
Jézus aztán mond példázatokat az Isten országáról, és
a tanítványokat egy kicsit, hát meg is pirongatja, meg hát úgy gondolja,
hogy már nem kellene, hogy mindent magyarázzon nekik, azt mondja, hogy „nektek megadatott, hogy értsétek az
Isten országa dolgait”. Valóban megadatott? Kész a mi lelkünk, hogy
felfogjuk az Isten országának dolgait? Csak a Lélek által lehet! Nem az
eszünk által! – de fölfogható az Isten országának a lényege.
Így mond el példázatot a magvetőről például, amikor a
magnak a titokzatos élete van előttünk, és láthatjuk azt is, hogy hogyan
lesz egyik helyen a mag életté, a másik helyen pedig sajnos kárba vész.
Vagy láthatjuk így az Isten országát, mint a
növekedésnek a lehetőségét, amikor a mustármagról beszél Jézus. Kicsinyke
mustármagról, ami fává növekedhet, ami naggyá lehet.
Igen, Isten országának vannak ilyen jelei ebben a
világban, de legnagyobb jele az, amikor valami változás történik az
életben, az életünkben. Ilyen változás a megtérés, amikor például a tékozló
fiú visszatér, és akkor azt mondja az Ige, hogy „öröm van a mennyben egy megtérő bűnösön”. Az Isten öröme is
ott van ebben. Az Isten országában benne van az Isten öröme a megtérő bűnösön,
aki nem akarja a bűnös halálát, hanem, hogy megtérjen és éljen. És ismét
feltehetjük a kérdést, hogy ott van-e az öröm a földön, amikor egy-egy
megtérő bűnös visszatalál.
Az Isten országa kincs lehet, ami a szántóföldben
elrejtett kincs példázatából kiderül: érdemes mindent feladni, mindent
eladni azért, hogy miénk! legyen ez a kincs. Érdemes keresni az Isten
országát! Mert ha valaki rátalál, akkor csodálatos boldogságot talál. De az
Isten országa nem valami távoli dolog csupán, hiszen azt mondja a másik
példázatban a menyegzőn, a királyi menyegző példázatában, hogy „boldog az, aki az Isten országának
vendége”. És itt megint arról van szó, hogy megízleljük-e az Isten
királyi menyegzőjének az ízeit. Vajon belegondolunk-e, vajon átérezzük-e
mindazt, amit Ő ad nekünk azzal, hogy közösségben van velünk.
Isten országa nem magyarázva, de jelen van Jézus
gyógyításaiban, Jézus szabadításában is, a csodákban, amiben láthatjuk az Ő
hatalmát és erejét, amiben kész megeleveníteni, kész meggyógyítani. De azt
is megláthatjuk, hogy Isten országa csak akkor jelenik meg, gyógyulás
sokszor csak akkor következik be, amikor jelen van Jézus ereje, de ott van
az ember hite is, és a kettőnek találkoznia kell, és úgy jön létre az Isten
országa. És ez ma is igaz.
Az Úr Jézus hatalma ma is itt van közöttünk, ezt
hisszük. És a mi hitünk találkozik-e a Jézus Krisztus erejével? Az Isten
országa így jön létre a közösségben, amikor Jézus le mer, és le akar ülni a
bűnös emberrel egy asztalhoz; amikor le mer ülni egy Zákeussal, le mer ülni
másokkal; amikor a kirekesztett emberek is jöhetnek Őhozzá, mert az Isten
országába nem mi mondjuk meg, hogy ki tartozhat oda. Nem az akkori
farizeusok mondhatták meg, hogy ki tartozhat oda! És aki magát ilyen nagyon
méltónak érezhette akkoriban is, hogy Jézussal egy asztalhoz üljön, rá
kellett, hogy jöjjön, nem a saját jóságunk az, ami az Isten országába
bevisz, hanem a Jézus Krisztus kegyelme.
Igen, Isten országa közöttetek van, egészen közel van.
„Elközelített” – mondja a másik
fordítás – időben is. És egy csodálatos feszültség jelenik meg időben és
térben az Isten országával kapcsolatosan, hiszen azt látjuk, hogy már ott,
Jézus eljövetelekor jelen van az Isten országa, és mégis azt mondjuk, hogy „jöjjön el a te országod”. Azt
látjuk, hogy térben ott van, egészen közel van, és azt mondjuk, hogy mégis
szeretnénk közelebb lenni Őhozzá. Ez a sajátos feszültség, amiben élünk.
Keressétek most! az Isten országát, mert itt és most megadathat nektek.
Keressétek most, mert közel van, meg lehet találni Őt bárkinek és bármikor.
És ugyanakkor mégis vágyjuk a teljességet, mégis várunk arra, hogy időben
még közelebb legyen az Úr Jézus Krisztus visszajövetele, és mondjuk az Úri
imádságban naponként: „Jöjjön el a te
országod…”, vagy mondjuk: „Marana
Tha – Jövel Uram Jézus”. Vagy azt is érzékeljük, hogy a mi életünkben
is megtapasztaljuk számtalanszor az Isten országának jelenlétét, közel van
az Úr mindenkihez, aki hívja. És mégis várjuk azt az újjáteremtő hatalmat,
amit majd az Ő országában igazán láthatunk. Ebben a feszültségben, de ebben
a reménységben élhetjük a napjainkat, és kereshetjük az Isten országát
személyesen is, kereshetjük együtt a gyülekezet közösségében. De ez több
mint csupán óhajtani valamit; csupán mondogatni, hogy „Jöjjön el a te országod…”. Keresni az Isten országát azt is
jelenti, hogy tenni valamit! az Isten országáért. Valahogy úgy, mint a
királyaink kérték az Isten bölcsességét, hogy aztán kormányozhassák az
Isten népét, vagy magyar népünket. Keressétek, hogy mit tehettek az Isten
országáért a magunk javára és mások javára is. Igen, az egyházban is
sokszor ez a baj, hogy már azt hisszük, hogy teljesen megvan minden, és már
nem is keresünk, már nem is kérdezzük naponként, hogy mi az, amit tehetünk
az Isten országa érdekében; már úgy megy nekünk! – sokszor. Isten azt kéri
tőlünk, hogy „keressétek”, vagyis
kérjétek az Úrtól mindig azt, amit tennetek kell. Ez nem egy filozófiai
keresés, nem csupán egy meditálgatás, hanem egy eleven kapcsolat az Úr
Istennel. Mi az, amit most! akar tőlem, hogy cselekedjek az Ő országa
érdekében. Igen, nem egy elérhetetlen fogalom, hanem azt szeretné Isten,
hogy ilyen eleven kapcsolatban legyünk Ővele.
János azt mondja az ő levelében, hogy „aki a szeretetben marad, Istenben marad,
és Isten is őbenne”. Aki az Isten akaratát cselekszi, az az Istenben
marad, az az Isten országának az embere, az az Isten országának a munkása.
És ezért merjünk élni az Isten Lelkének erejéből, és merjük így várni, hogy
megvalósuljon a Lélek által az Isten országa közöttünk, bennünk és általunk.
Ámen.
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD,
Töltse bé uralkodásod,
Ó, mi királyunk, e földet;
Szaporítsad seregedet,
Drága igédnek kész szállást,
Adj mindenütt szabad folyást.
483. dicséret 6. vers
Imádkozzunk
Mennyei Édesatyánk, mennyei Királyunk! Áldunk Téged
azért, hogy közöttünk lehet a Te országod. Segíts bennünket keresni, segíts
bennünket óhajtani, és segíts bennünket, hogy a mi hitünk készenlétben
legyen, hogy kapcsolódjon a Te akaratodhoz, a Te hatalmadhoz. Kérünk Téged
így betegeinkért. Kérünk azért, amikor olyan csodát adsz, hogy felépülhet
valaki kórházban vagy otthonában, és ebben is megtapasztalhatjuk a Te
országod jó ízét. Kérünk gyászolókért. Kérünk azokért, ahol már csak a
túlnani országban való reménység a fontos, és ezt kérjük számukra is.
Kérünk azokért, akik lelki válságban vannak, akik keresnék a Te akaratodat,
de gyengének érzik hozzá magukat. Urunk, Te vedd el a megkötöző erőket, Te
szabadítsd fel új életre mindazokat, akik vágyakoznak Hozzád, de most,
valami akadályozza őket. És kérünk a Benned hívőkért. Add Urunk, hogy a
passzivitásból kiemelkedhessenek sokan, és merjék keresni, hogy mi az,
amiben a Te országod érdekében munkálkodhatnának. Segíts, hogy másoknak is
felmutassuk a Te országod csodáit. Így kérünk egyházunkért is, vezetőinkért
is, hogy először az Isten országát keresve engedelmeskedhessenek Neked a
mindennapokban. S kérünk így magyar népünkért, országunkért, adj erkölcsi,
lelki felemelkedést, hogy a Te igazságod érvényesülhessen a mi időnkben a
földön. Kérünk Téged így Urunk, adj nekünk bölcsességet, bölcs szívet, adj
nekünk erős hitet, hogy Hozzád ragaszkodjunk, Benned bízzunk, Neked
engedelmeskedjünk. Az Úr Jézus Krisztusért. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|