|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A Király menyegzője
Jelenések könyve
19. rész 1- 10.
„1Ezek után hallottam, mintha nagy sokaság hatalmas
hangon szólna a mennyben: »Halleluja, az üdvösség, a dicsőség és a hatalom
a mi Istenünké, 2mert igazak és
igazságosak az ő ítéletei, mert elítélte a nagy paráznát, aki
paráznaságával megrontotta a földet, mert számon kérte kezéből szolgái
vérét.«
3Még egyszer mondták: »Halleluja, felszáll a füstje is
örökkön-örökké!»
4Ekkor leborult a huszonnégy vén és a négy élőlény,
imádták Istent, aki a trónuson ül, és így szóltak: »Ámen! Halleluja!«
5És megszólalt egy hang a trónus felől: »Dícsérjétek
Istenünket, ti szolgái mindnyájan, akik félitek őt, kicsinyek és nagyok«.
6És hallottam valami nagy sokaság hangját, mely mintha
nagy vizek zúgása és erős mennydörgés hangja volna: »Halleluja, mert
uralkodik az Úr, a mi Istenünk, a Mindenható!
7Örüljünk és ujjongjunk, és dicsőítsük őt, mert eljött
a Bárány menyegzője, felkészült menyasszonya, 8és megadatott neki, hogy felöltözzék fényes, tiszta
gyolcsba. Ez a gyolcs a szentek igaz cselekedeteit jelenti».
8Így szólt hozzám: »Írd meg: Boldogok, akik
hivatalosak a Bárány menyegzőjének vacsorájára!« Ezt is mondta nekem: »Ezek
az Isten igaz igéi«.
10És leborultam a lába elé, hogy imádjam őt, de így
szólt hozzám: »Vigyázz, ne tedd: szolgatársad vagyok, és testvéreidé is,
akikben megvan a Jézus bizonyságtétele. Az Istent imádd, mert a Jézusról
való bizonyságtétel a prófétaság lelke«”.
Imádkozzunk
Mennyei Urunk! Hálát adunk neked a Te Igédért. Hálát
adunk Neked azért, hogy nemcsak hétről-hétre vasárnaponként, de naponként
is megszólalhat, hogy Te nem egy hallgatag Isten vagy, aki nem szól az ő
teremtményeihez. Hanem igenis megszólaló, az embert vezető, segítő, támogató
Isten vagy. Hálát adok én most különösen az Igédért, amely megszólal, és
köszönjük, hogyha meg tud szólalni tanításban, történetben, képes beszédben,
énekben, imádságban. Mi is láttuk, mennyiféleképpen szólal meg a Te
üzeneted ebben a könyvben, amit mi most olvastunk. Te megszólítasz minket,
s most azért könyörgünk, hogy valóban megszólalhasson a Te Igéd, mert
hallottuk, de szükség van arra, hogy meg is értsük. Könyörgünk most
különösen is azért, aki fogja szólni a Te Igédet. Különös alkalom ez,
hiszen először szólalhat meg az egész gyülekezet előtt a Te szolgád. Kérjük
különösen is most, Te légy vele, töltsd be Szentlelkeddel. És kérünk az Ige
hallgatóiért is, hogy az Igére figyelve igyekezzenek megérteni, és nemcsak
megérteni, de hazavinni és beteljesíteni a Te üzenetedet. Kérünk ezért az istentiszteletért,
áldj meg mindenkit, aki itt van, és légy itt közöttünk. Ámen.
Könyörögjünk az Istennek
Szentlelkének,
Bocsássa ki magas mennyből
fénylő világát,
Végye el mi szívünknek minden
homályát,
Hogy érthessük Istenünknek
Mindenben akaratját.
Ó Szentlélek, árváknak
kegyelmes Atyja,
Szegény gyarló bűnösöknek
bátorítója,
Hitükben tántorgóknak erős
gyámola,
És az ő gyenge hitüknek
Csak te vagy táplálója.
372. dicséret 1. és 2. vers
Lukács
evangéliuma 14. rész 15-24.
„15Mikor pedig ezt az egyik vendég meghallotta, így
szólt hozzá: »Boldog az, aki Isten országának vendége.«
16Ő pedig a következőképpen válaszolt: »Egy ember nagy
vacsorát készített, és sok vendéget hívott meg.
17A vacsora órájában elküldte a szolgáját, hogy mondja
meg a meghívottaknak: Jöjjetek, mert már minden készen van.
18De azok egytől egyig mentegetőzni kezdtek. Az első
azt üzente neki: Földet vettem, kénytelen vagyok kimenni, hogy megnézzem.
Kérlek, ments ki engem!
19A másik azt mondta: Öt iga ökröt vettem, megyek és
kipróbálom. Kérlek, ments ki engem!
20Megint egy másik azt mondta: Most nősültem, azért nem
mehetek.
21Amikor visszatért a szolga, jelentette mindezt
urának. A ház ura megharagudott, és ezt mondta szolgájának: Menj ki gyorsan
a város útjaira és utcáira, és hozd be ide a szegényeket, a nyomorékokat, a
sántákat és a vakokat.
22A szolga aztán jelentette: Uram, megtörtént, amit
parancsoltál, de még van hely.
23Akkor az úr ezt mondta a szolgájának: Menj el az
utakra és a kerítésekhez, és kényszeríts bejönni mindenkit, hogy megteljék
a házam.
24Mert mondom nektek, hogy azok közül, akiket
meghívtam, senki sem kóstolja meg a vacsorámat.«”
Kedves Testvéreim!
Kisgyermek koromban a szüleimmel gyakran elmentem a
színház előtt, s általában arról álmodoztam, hogy milyen jó is lenne
bemenni oda. Tudtam, éreztem, hogy ott egy teljesen más világ fogadja az
embert. Mivel már jártam színházi előadáson, láttam azt, hogy ilyenkor az
emberek jelmezekben vannak, díszletek veszik őket körül, másképpen
beszélnek. Úgy éreztem, hogy ez egy mesevilág, ahol minden lehetséges, ahol
más a valóság. Így aztán, amikor alkalmam nyílt egy magyar óra keretében
elmenni, úgy éreztem, hogy még inkább elbűvöl ez a világ. Betekinthettem a
kulisszák mögé, bemehettem abba a szobába, ahol ott voltak a jelmezek,
láttam a hatalmas díszleteket, kinn állhattam a színpadon. Valósággá vált
az álom, betekintést nyertem a kulisszák mögé.
Most ebben a két igeszakaszban valami hasonló dolog
történik. Az öreg János apostol és Lukács evangélista által mi magunk is
betekintést nyerhetünk a menny kulisszái mögé. Ott láthatjuk az Urat, amint
ül a trónusán, angyalok, különböző élőlények és a vének veszik körül.
Előttük hatalmas, fehér ruhába öltözött tömeg van, akik boldogan dicsőítik Őt
– az angyalokkal együtt –, a trónon ülő Bárányt, akinek a menyegzője van. Ezt
olvashatjuk: „Örüljünk és ujjongjunk,
és dicsőítsük Őt, mert eljött a Bárány menyegzője, felkészült menyasszonya…
Boldogok, akik hivatalosak a Bárány menyegzőjének vacsorájára!”.
Milyen hatalmas kitüntetés az, hogy ott lehetnek a
leghatalmasabb királynak, a királyok királyának a trónja előtt, és részesei
lehetnek ennek a nagy vacsorának!
Mi már magunk abba is beleremegnénk, ha mondjuk az
angol királynő meghívna bennünket; meghívót kaphatnánk egy audienciára.
Talán életünk legfényesebb alkalma lehetne, ha odaállhatnánk elé… sőt ha
esetleg még meg is szólítana bennünket! Az volna csak a kegy!
Kedves testvéreim, itt és most, én egy meghívást
szeretnék átadni a Bolyai utcai gyülekezetnek. A nagyerdei gyülekezet
minden tagja meghívást kaphat erre a vacsorára. Isten valamennyiünket hív
és vár az Ő Fiának menyegzői vacsorájára. Valamennyiünket válogatás nélkül.
Sőt! Jézus példázata és János apostol szavai által még a kulisszák mögé is
betekinthetünk, megláthatjuk azt, megsejthetünk valamit abból a hatalmas
dicsőségből, amely ránk vár ezen a menyegzőn. De, hogy mit is mond el Jézus
a mi mennyei Atyánkról? Mindenekelőtt arról beszél, hogy nekünk olyan
Istenünk van, aki adni akar nekünk. Ez Isten egyik legfőbb jellemvonása,
hogy ad. Lakomát, örömünnepet ad, erre hívja meg a barátait és az
ismerőseit.
Gondoljuk csak meg, hogy Palesztinában, abban az
időben a legtöbb ember nagyon szegény volt. Az életük eseménytelenül telt egyik
nap a másik után. Ebben a szürke, gondokkal teli világban oázisokként
jelennek meg a lakomák és a menyegzők. Ilyenkor kicsit több kerül az
asztalra, hiszen a családok gyakran éveken is vagy hónapokon keresztül gyűjtögettek
arra, hogy megvendégelhessék szeretteiket, barátaikat, ismerőseiket akár
több napon keresztül is. Ilyenkor le lehetett együtt ülni, mulatozni,
beszélgetni, híreket cserélni, örvendezni, akár még táncolni is. Az emberek
kicsit elfelejtkeztek a gondjaikról, a terheikről, felszabadulhattak és
felüdülhettek. A keleti ember nagyon szeret vigadozni, ünnepelni, és erre
minden tőle telhető alkalmat meg is ragad.
Hát nem véletlen az, hogy Jézus pont egy ilyen lakomának a képét
tárja elénk ebben a példázatban. A király lakodalomba hívja azokat, akik
közel állnak hozzá, és mindenkit, akit csak akar. Nem akarom most nagyon részletezni,
de az egész Szentírás végig arról beszél nekünk, hogy Isten az, aki adni
akar nekünk. Ezt olvashatjuk a korinthusbeliekhez írt levélben. Isten
meghívott bennünket az Ő Fiával, a mi Urunk Jézus Krisztussal való
közösségre. Ez az evangélium lényege. Isten egy meghívást közöl velünk.
Magához hív bennünket azért, mert nem vagyunk ott az Ő közelében, mert
eljöttünk Tőle messzire, és éppen ez az a lakodalom, ez a lakoma az, amely
hiányzik az embernek. Csak ezt éppen sokan nem veszik észre. Vagy úgy is mondhatnánk,
hogy nem vesszük komolyan.
Vannak, akiknek bizony nagyon sok minden hiányzik, és
nem veszik észre, hogy az Istennel való közösség lenne a megoldás kulcsa,
hiszen ez az, ami alapvetően az ember életéből a bűneset óta hiányzik. És
ezért van az, hogy sokaknak talán fizikailag, fizikai értelemben, anyagilag
mindene megvan, vagy legalábbis az elégséges és szükséges, de mégis
gondokkal van tele az élete, mégis nyomorultnak érzi magát. És sokak
életében bizony a lelkiek nagyon hiányoznak: a békesség, amely segítene
megélni a családi élet terheit; az öröm, ami belülről kellene, hogy
fakadjon, vagy éppen a szeretet, amely kész megbocsátani a bántásokat és a
sértéseket is. Persze az ember próbál kiutakat találni, próbálja
megvásárolni a szeretetet, a kapcsolatokat, mindazt, ami a boldogsághoz
szükségesnek éreztetik. Az ember pótszerekkel próbál örömöt szerezni
magának szórakozás vagy akár luxuscikkek által. De aztán, miután ezek véget
érnek, az ember talán még mélyebbre süllyed, és újra érzi az ürességet,
amely a lelkét marcangolja, mert ezek csak pótszerek, s az igazi öröm,
békesség és szeretet forrását nem találja, mert nem találkozik vele, de
hiányzik az ember életéből.
Valamikor a bűneset előtt mindebben része volt az
embernek. A szíve tele volt örömmel, békességgel, biztonságban érezte magát
az ember az Istennel való közvetlen kapcsolatban. Mindezekben most
szűkölködünk. Akkor természetes volt, hiszen olyan közvetlen kapcsolatban
volt az ember Istenével, hogy megszólíthatta Őt, beszélgethetett vele, együtt
voltak. Ez azonban mára nincsen így. Az ember küszködik az Istennel való
kapcsolat híján.
Az a lakoma, amelyről Igénk beszél, az Istennel való
közösséget jelenti, azt a kimondhatatlan gazdagságot, amelyet Isten
felkínál nekünk, az Őt követőknek. Az, amit Ő a teremtményeinek szeretne
adni, amire hív valamennyiünket. Valamennyiünket, akik Istennek hátat
fordítottunk. Ez az evangélium lényege, hogy Isten visszahívja magához az embert.
Ezt a meghívást közlik az Isten szolgái, hogy vissza lehet hozzá térni.
Ilyen Istenünk van – beszél erről Jézus Krisztus. Nem követel, nem kér
számon, nem tesz szemrehányást, nem értékel, hanem hív. Kéri az embert,
hívja magához az embert, és nem ítéli el, mert már önmagában ítélet az az
emberen, hogy Isten nélkül kénytelen élni, hogy Isten nélkül maradt. Amikor
Isten hív, önmagát adja, magához hív vissza: „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy az Ő egyszülött Fiát adta,
hogy aki hisz őbenne el ne vesszen – nélküle, Isten nélkül –, hanem (újra) örök élete legyen”.
A király először azokat hívja, akik az ismerősei, a
barátai, a rokonai, akik egészen közel állnak hozzá. Az Ószövetségben arról
olvasunk, hogy Isten először Izráel népét, az általa választott népet
hívja, őket hívja elsősorban az Isten. Ma pedig azokat hívja, akik már
hallottak róla, akiknek talán hívő szülei vannak, vagy éppen nagyszülei,
akiknél otthon van Biblia, akik eljönnek olykor-olykor vagy éppen
rendszeresen az Isten házába, és hallják a hívást. Úgy is mondhatnánk, hogy
Isten először a vallásosokat hívja: jöjjetek, minden készen van! Isten
közösségbe akar lenni velünk, erre hív bennünket, a Vele való szoros
kapcsolatra és közösségre, mert Isten örömét leli abban, hogyha együtt
lehet az övéivel. És nemcsak az önmagával való közösségre hív, hanem arra
is, hogy együtt mi, az Ő gyermekei együtt lehessünk, egymás közösségében és
a Vele való közösségben. Ő az, aki megteszi felénk az első lépést, Ő az,
aki hív bennünket.
De milyen meglepő, amikor azt olvassuk az Igében,
hogy bár hívja őket a király, az embereknek, a meghívottaknak bőven van
kifogása. Az egyik ingatlant vásárolt, a másik ökröket, a harmadik pedig
éppen nősült. Mindezek nagyon fontosak!, hiszen az élet alapvető dolgaihoz
tartoznak; nagyon fontos a család, és nagyon fontosak az anyagiak, a
megélhetés, a munka – mindezek a létkérdések közé tartoznak az életünkben.
És nem is arról beszél Urunk, hogy ezek ne kellenének nekünk, hanem arról
beszél, hogy nagy gond van akkor, hogyha mindezek megelőzik Őt az
életünkben, hogyha azért nem engedünk az Ő hívásának, mert ezek váltak
igazán fontossá a számunkra.
Hányszor lehet azt hallani, hogy emberek azért
maradoznak el hétről-hétre és hónapról-hónapra a gyülekezetből, mert
építkeznek és hét közben nincs rá idő. És hányszor halljuk azt, hogy a
nagyszülőknél, szülőknél akár a gyermek fontosabbá válik, talán tudattal és
akaratlanul is, mint az Isten országa. És nem ezekkel van a gond! Nem a
házépítéssel, nem a munkával, és nem a gyermekkel vagy az unokával, hanem
azzal van a gond, hogyha ők megelőzik az Urunkat az életünkben.
És különösen fájdalmas a visszautasítás azoktól, akik
hétről-hétre ott vannak az Ő házában, a templomban. Akik talán már
elindultak egyszer a Vele való járásban, de megálltak és megtorpantak. Akik
esetleg ott ülnek hétről-hétre, alkalomról-alkalomra, de igazából semmi
változás nem történik az életükben. Hallják az Igét, hallják azt, hogy
Isten szól hozzájuk, de mégsem hallják meg azt. Nem adják át a szívüket, s
a döntéseikben, a kapcsolataikban nem jelenik meg, hogy ők valóban az Úrral
járnának. Isten azonban nem kényszeríti rá ezt a meghívást senkire. Ő hív
és vár valamennyiünket, de ha valaki visszautasítja, akkor hív helyette
mást. Valamennyiünket válogatás nélkül hív, és valamennyiünknek lehetőséget
ad arra, hogy a Bárány menyegzőjén részt vegyünk. Semmiféle feltétel nincs.
De a választ mi adjuk meg.
Hogy mit jelent a válasz? Meghallani és elfogadni a
meghívást. Úgy is mondhatnánk más szavakkal, hogy ezt jelenti a hit és a
megtérés. Azt, hogy komolyan veszem az Isten szavát, komolyan veszem az Ő
hívását, és ahhoz igazítom az életemet. Ha engem hív, akkor megyek. Ha
magához hív, akkor odamegyek, és ha most hív, akkor mindent félreteszek és
engedelmesen követem Őt abban a biztos tudatban, hogy a Vele való közösség
meg fogja gazdagítani az életemet, hogy olyan tartalmat fog adni, amely
áldássá válik a számomra. Akármint vagyok, bűnösen és nyomorultan, ahogy
szoktuk énekelni: „Amint vagyok sok
bűn alatt…”, úgy ahogy vagyok, hallom a hívását és megyek Hozzá.
Ha a Biblia sehol máshol nem beszélne arról, hogy kegyelemből,
hit által van üdvösségünk, ez a példázat elegendő lenne arra, mert
méltatlanok vagyunk, de a meghívás valamennyiünknek szól, és ezt a
meghívást meg lehet hallani, és el lehet fogadni, mert nyilvánvaló az, hogy
Isten az Ővele való közösségre hív bennünket, és erre Jézus Krisztus vére
által van számunkra lehetőség. Mert Isten az Ő Fiával jött hozzánk a
legközelebb. És lehet, hogy méltatlanok vagyunk, és lehet, hogy bűnösök
vagyunk, és el van rontva az életünk sok tekintetben, de Jézus Krisztus
vére által ez a kapcsolat helyreállhat.
Ezért küldi ki az utakra a szolgáit a király, és
behívja a szegényeket, a nyomorékokat, a vakokat; behívja Isten azokat,
akikre igazából senki nem gondolna.
Máté evangéliuma még ennél is radikálisabban
fogalmaz. Máté evangéliuma arról beszél, hogy a gazda behívja a jókat és a
gonoszokat is egyaránt. Nem csupán azokat akarja Isten az Ő országában
látni, akiknek mondjuk egyházi múltja van, hanem a gonoszokat is, azokat,
akiket talán mi méltónak se tartanánk arra, hogy belépjenek az Isten
házába. Azokat is, akiknek most még semmi közük sincsen hozzá, egyelőre. A
testi és lelki csonkabonkákat egyaránt hívja magához Isten. Azokat, akiknek
összetört az élete, akik nehézséggel, fájdalmakkal, sebekkel küszködnek. Az
olyanokat, mint amilyenek mi vagyunk valamennyien. Valamennyiünket hív
Isten. Ezért ül le Jézus Krisztus akár vámszedőkkel egy asztalhoz, ezért ül
a farizeusokkal is egy asztalhoz, sőt akár prostituáltak is mehetnek Hozzá,
még velük is közösséget vállal, mert Ő nem szégyellte ezeknek az embereknek
a társaságát. Ő világosan megmutatta, hogy kik is azok, akikhez Ő
küldetett. S ezért mondja a szolgáinak, hogy menjenek a városon is kívülre,
arra a helyre, ahol már csak azok éltek, akiknek otthona sem volt. Küldött
a hajléktalanokhoz, a munkanélküliekhez, munkakerülőkhöz, azokhoz, akik már
az életet is feladták, minden elveszetthez.
S hogy miért kell kényszeríteni őket? Hát ennek két
oka van. Az egyik, hogy ezek az emberek valószínűleg maguktól soha nem
lépnének be a király házába. Méltatlannak érezték magukat. Hát kik ők, hogy
oda beléphessenek? A másik ok pedig az, hogy a király őket is keresi. A
király őket is szereti, és velük is közösségben akar lenni. Az a szíve
vágya, hogy az Ő háza az ilyen emberekkel is telve legyen, hogy szeretetét
és áldását minél többekre áraszthassa ki. És hogy ez pontosan mit is
jelent? Még teológus koromban értettem meg egy saját példából.
Egyszer meghívtak bennünket egy településre egy
szakmunkásképző iskolába, hogy evangelizáljuk, hogy tartsunk egy ifjúsági
napot. Mi nagyon készültünk, mindenféle fiatalos dolgot akartunk vinni
hozzájuk, hogy az ő nyelvükön közvetíthessük az evangélium üzenetét.
Hangszereket vittünk: gitárt, ritmushangszereket, erősítőket; vittünk
projektort, filmeket, direkt csináltunk egy diaporámát, játékokat,
nyereményeket, vetélkedőt. Egy teljes napot szerveztünk, nagyon lelkesek
voltunk. Megérkeztünk, és elmondták az ottani ifjúság tagjai, hogy ők is
nagyon készültek. A hét minden napján, minden szünetben bemondták az iskolarádióba,
hogy Debrecenből fiatalok érkeznek, és hogy milyen programok lesznek, hogy
miről is lesz itt szó. Járták közben a szünetekben a fiatalokat
szórólapokkal, próbáltak velük beszélgetni, mindenkit hívogattak. Lelkesek
voltunk, imádkoztunk, összeszereltük a kis motyónkat, kiálltunk volna, volt,
aki böjtölt is közöttünk, s már alig vártuk, hogy jöjjenek a fiatalok! S a
percek teltek… Elérkezett az óra, és még nem volt senki. Úgy voltunk vele,
hogy „Ó hát ez így szokott lenni, az emberek késnek!”. Vártunk tovább… Telt
az első negyedóra… Senki… Imádkoztunk újra… Fél óra… Senki… Egy órát
vártunk, s akkor érkezett egy, azaz egy száll fiatalember, de ő is csak
véletlenül, a tornazsákjáért, mert menni akart focizni. Nagyon
elkeseredtünk, borzasztó csalódottak voltunk. Megtettünk körülbelül 150
km-t! – és hiába. És nincs egyetlen fiatal sem, akit érdekelne az
evangélium! Aztán valakinek jött az az ötlete, hogy hát akkor menjünk a
gyülekezetbe, adjuk elő ott, amit hoztunk. Igen ám, de ott is nagy volt a
terem, tudtuk, hogy nem fog mindenki eljönni. De gondoltuk, ha egy kicsit
változtatunk a műsoron, hogy az idősebbekhez is szólhasson, és rendben van.
Kiálltunk a piacra, mert szombat lévén úgy voltunk vele, hogy ott sokan
lesznek. Gitárral énekeltünk, szórólapokat osztogattunk, és próbáltunk
minél többekkel szóba elegyedni és hívni őket az esti szolgálatunkra.
Érdekes volt látni az emberek reakcióját. Voltak olyanok, akik oda-oda
szólogattak nekünk és mondták, hogy ó milyen szívesen eljönnének, de hát
éppen jönnek a gyerekek, meg hát hétvége van. Nagyon érdekes, nagyon jó, de
hát erre nekik nincsen idejük. Aztán jöttek mások is, akik szinte
kigúnyoltak bennünket, szektásnak tartottak, és hát hiába mondtuk, hogy református
fiatalok vagyunk, ez őket igazán nem érdekelte. Voltak megint mások, akik
úgy tettek, mint hogyha semmit nem láttak volna és hallottak volna,
elforgatták a fejüket és mentek tovább a tele kosaraikkal. Aztán megint
voltak olyanok, akik megálltak, akikkel elkezdhettünk beszélgetni, s ők
eljöttek este. Sőt olyanok is előfordultak, akik azt mondták, hogy „de jó,
hogy pont jöttek a gyerekek és az unokák, mert így őket is elhívhatjuk”.
Ugyan már, csak egy óráról van szó! Hogyha ilyen messziről eljöttünk
hozzájuk, akkor ők bizony meghallgatják, és lehet, hogy máskor nem mennek
el a templomba, de ők bizony most eljönnek! És ott is voltak este. No igen
ám, de még ott állt számunkra egy üres délután. S ekkor a lelkésznőnek
eszébe jutott, hogy van a településen egy fogyatékos otthon. Oda igazából
nem szokott senki járni. S elhívott bennünket oda. Bementünk. Voltak ott
egészen fiataloktól egészen idősekig fokozottan, többszörösen fogyatékos
emberek szellemileg is és testileg is. Bevitték őket a tornaterembe, s mi
bementünk a gitárjainkkal, énekeltünk nekik. Döbbenetes volt az élmény.
Ezek az emberek reagáltak Isten hívására. S kértek bennünket – el sem
akartak engedni, még másfél óra után sem –, kértek bennünket, hogy még,
még… újabb történeteket és énekeket, hogy még többet hallhassanak Istenről,
hogy még jobban megérthessék, hogy ki is Ő. A maguk kis fogyatékos, talán
korlátozott voltával, ők bizony keresték Istent, és minél többet akartak
megtudni róla. Nem egy elsírta magát, amikor megtudta, hogy őt Isten
szereti. S el kell, hogy áruljam, hogy bizony mi is elérzékenyültünk látva
azt, hogy ők, akiket a társadalom talán a perifériájára szorít, akikkel oly
keveset vállalunk közösséget, ennyire Isten közelében szeretnének lenni, és
ennyire vágynak az Istennel való közösségre. Számomra ez egy életre szóló
meghatározó élmény volt. Ekkor értettem meg, hogy mit is jelent az, hogy
Isten valamennyiünknek valóban felkínálja az Ő evangéliumát és az Ő
hívását. Nincs különbség. Nincs különbség idős és fiatal, nincs különbség
egészséges és fogyatékos között, nincs különbség a sérült, a lelki-beteg
vagy akárki között, mert Isten valamennyiünket hív és vár a Vele való
közösségre. Az ajtó valamennyiünk számára nyitva van. De az, hogy mit
válaszolunk, az bizony rajtunk áll.
És itt értem el az igehirdetésemnek az utolsó fő
gondolatához, ahhoz, hogy a példázatban lévő szolgák, azok mi vagyunk.
Isten bennünket küld ki azokra a bizonyos útszélekre és kerítésekhez. Isten
bennünket hív, akik már megtapasztalhattuk a Vele való közösséget, akik már
elfogadtuk a meghívást a Bárány menyegzőjére. Isten biztat bennünket, hogy
általunk minél többen megismerhessék Őt. Mi vagyunk, akik átadhatjuk ezt a
meghívót másoknak is. Sokszor visszariadunk ettől a feladattól, mert nehéz.
Mert bizony nagyon nehéz megszólalni. Az ember úgy érzi, hogy a hite az egy
nagyon személyes dolog. És olyan nehéz arról beszélni, hogy esetleg mi itt
vagyunk vasárnapról-vasárnapra a templomban, hogy esetleg, amikor döntési
helyzetbe kerülünk, akkor elővesszük az Isten Igéjét és megimádkozzuk a
dolgot. Nem könnyű ezekről beszélni másoknak. Főleg akkor, hogyha
elutasítanak és kinevetnek bennünket. De jusson eszünkbe, hogy ez nem
mérce, hanem kiváltság. Kiváltság az, hogy Isten bevon bennünket a Vele
való szolgálatba, s adjon számunkra erőt, merjük megélni a többi ember
között, hiszen ezáltal sokan, akik talán még nem is tudják, hogy ők
hivatalosak erre a menyegzőre, bizony ott lehetnének. Sokan talán
méltatlannak érzik magukat, vagy azt sem tudják, hogy mit jelent az
Istennel való közösség. Pedig Isten őket is szeretné látni.
Az, hogy mi itt vagyunk, az annak köszönhető, hogy
volt egyszer valaki, egy nagyszülő, egy édesanya, egy testvér, vagy egy
teljesen ismeretlen ember, egy barát, aki elhívott bennünket, aki beszélt
nekünk arról, hogy nekünk Istenünk van, aki hív minket magához, aki
értékesnek lát, aki által van bűnbocsánat a számunkra.
Nagyszerű dolog az, hogy meghívottak lehetünk, hogy
közösségbe lehetünk Istenünkkel, és részesei lehetünk a Bárány menyegzőjének.
S Isten másokat pontosan ugyanezzel a szeretettel vár, mint ahogy
bennünket. Ne féljünk elindulni. És ne elégedjünk meg azzal és annyival,
hogy nekünk már ebben részünk van, hogy mi már jelen lehetünk a Bárány menyegzőjén.
Merjük ezt elmondani másoknak is. És megélni! – hogyha nem vagyunk a
szavaknak urai.
Jézus példázata arról beszél számunkra, hogy nem telt
meg ez a ház, hanem újra és újra küldi a szolgáit. Isten ma is küldi az Ő
szolgáit, mert azt szeretné, hogy az Ő háza telve legyen. Újra és újra
küld, mert nagyon sok hely van abban a házban, és a kapuk szélesre vannak
tárva.
Isten adja, hogy valamennyiünk át tudja venni ezt a
meghívót, sőt mi több, tovább is tudja adni a meghívást az útszéleken lévő,
testileg-lelkileg összetört élettel lévő csonkabonka vagy éppen egészséges
embereknek. Ámen.
Amint vagyok, sok bűn alatt,
De hallva hívó hangodat,
Ki értem áldozád magad:
Fogadj el, Jézusom!
460. dicséret 1. vers
Imádkozzunk
Urunk Istenünk! Valóban azt szeretnénk, hogy amint
vagyunk, sok bűn alatt, nyomorúságokkal terhelve, gondokkal küszködve,
fogadj el bennünket Jézusunk.
Urunk köszönjük azt, hogy Te hívsz magadhoz, hogy Te
szélesre tárod a Te országodnak a kapuját, hogy bemehetünk a Te házadba, és
közösségben akarsz lenni velünk. És Urunk köszönjük, hogy Te ilyen Isten
vagy, aki megteszed felénk az első lépést, aki látod a nyomorúságunkat és
hívsz magadhoz. Urunk köszönjük, hogy elküldted Fiadat, hogy az Ő áldozata
által ez a kapcsolat helyreállhat közöttünk. Urunk köszönjük, hogy ennyire
drága számodra az ember, hogy ily gazdagon áldasz meg bennünket. Segíts
nekünk Urunk, hogy készek legyünk elfogadni ezt a meghívást. S Urunk
különösen is könyörgünk azért, hogy ha már tudjuk, hogy mit is jelent a
Veled való közösség, merjünk lépni, merjük ezt megélni nagyon gyakorlati
módon a hétköznapjainkban. Urunk taníts bennünket arra, hogy miképpen
tudjuk meghallani a Te akaratodat, nyisd meg a fülünket és a szívünket,
hogy valóban kövessünk Téged. Adj nekünk hitet, hogy el merjük hinni, és
hogy el tudjuk hinni, hogy Te valóban vezetsz bennünket, s a kezedbe le
tudjuk tenni az életünk minden terhét és döntését. Urunk segíts nekünk!
Segíts nekünk, amikor kérdeznek bennünket Terólad. Add a szánkba a szavakat!
Adj nekünk bölcsességet és bátorságot Urunk főleg. És Urunk könyörgünk
azokért, akik még nem ismernek, a családtagjainkért, az ismerőseinkért és a
munkatársakért, azokért, akikkel talán egy házban lakunk, Urunk könyörülj
rajtuk. Segíts nekik, hogy meghallják a Te hívásodat. És segíts nekünk,
hogy jó szolgáid tudjunk lenni. Urunk köszönjük Néked, hogy Te
valamennyiünket hívsz válogatás nélkül, az öregeket, a betegeket, a
testi-lelki nyomorékokat. Urunk könyörgünk Hozzád azokért, akik kórházi
ágyon fekszenek. Kérünk Téged, légy velük, adj nekik sok-sok erőt. Urunk
adj bátorságot azok szívébe, akik operációra várnak, és adj testi-lelki
gyógyulást azok számára, akik talán pszichiátriákon fekszenek, akik nagy
nehézségek közepette vannak.
Urunk! Mutasd meg, hogy Nálad van a bűnbocsánat azok
számára, akik talán nagyon komoly bűnöket követtek el, és bűnhődni
kényszerülnek. És Urunk segíts azoknak is újra kezdeni, akik valamilyen
szenvedély rabságában vannak, talán az utcákon élnek, akik elvetettek és
kivetettek, akik magányosak. És Urunk hajolj közel azokhoz, akik gyászolnak,
akik elveszítettek valakit vagy valamit. Adj nekik erőt, légy hozzájuk
közel, s add a Te vigasztalásodat számukra.
Urunk Istenünk! Áldd meg ezt a gyülekezetet,
valamennyi tagját. Áldd meg az ünneplésünket, a vasárnapunkat, a Veled való
közösségünket.
Úr Jézus Krisztus a Te nevedben kérünk, aki így
tanítottál bennünket imádkozni: „Mi
Atyánk Isten, ki vagy a mennyekben…”. Ámen.
„Istennek népe,
áldjon meg tégedet az Úr és őrizzen meg téged. Ragyogtassa rád orcáját az
Úr és könyörüljön rajtad. Fordítsa feléd orcáját az Úr és adjon néked
békességet.”
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|