|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Öltsétek fel a szeretetet”
Zsoltárok könyve 133. fejezet
„1Zarándokének. Dávidé. Ó,
mily szép és mily gyönyörűséges, ha a testvérek egyetértésben élnek!
2Olyan ez, mint mikor a
drága olaj a fejről lecsordul a szakállra, Áron szakállára, amely leér köntöse
gallérjára.
3Olyan, mint a Hermón
harmatja, amely leszáll a Sion hegyére. Csak oda küld az ÚR áldást és
életet mindenkor.”
Imádkozzunk
Urunk Istenünk, a
zsoltárossal együtt mi is mondjuk: szép, gyönyörűséges, ha a testvérek
egyetértésben élnek. Sokak vágya ezen a földön, hogy valamilyen módon
egyetértésben legyünk. Szeretetben legyünk családban, szeretetben legyünk a
gyülekezetben. Jöttünk Urunk, mert vágyódunk erre a szeretetre, vágyódunk a
Te irántunk való szeretetedre, és vágyódunk az egymás iránti szeretetre.
Jöttünk magunkat megvizsgálva, hogy ebben a szeretetben bennünket
megszólító Igéd meghallásában, hogy ebben a szeretetben, a szent jegyek
által a testvéri közösségben, a Veled és egymással való közösségben
részesüljünk. Urunk, ne vétkeinkre tekints. Azokat Krisztusért bocsásd meg,
és a Krisztusra tekintve munkáld bennünk az új embert, hogy ez a testvéri
egyetértés, hogy egymás szeretetben való elfogadása valóban jó gyümölcsöt
teremjen, Téged magasztaljon. Szenteld meg életünket, gondolatainkat,
szívünket, közösségünket. Ámen.
Felséges
Atya Úr Isten,
Ez
napnak ő kezdetiben.
Könyörgünk:
tarts meg hitünkben
És
az igaz szeretetben.
Bűneinket
megbocsássad,
És
szívünket vígasztaljad,
Vallásunkat
bátorítsad,
És
Szentlelked nékünk adjad:
Adjad
meg nékünk éltünkben
Egymást
szeretnünk szívünkben;
Élhessünk
nagy békességben,
És
hitnek jó gyümölcsében.
492.
dicséret 1, 2. és 4. vers
Kolossébeliekhez írt levél 3. fejezet 12-15. vers
„12Öltsetek tehát magatokra - mint Isten választottai, szentek és szeretettek
- könyörületes szívet, jóságot, alázatot, szelídséget, türelmet.
13Viseljétek el egymást, és
bocsássatok meg egymásnak, ha valakinek panasza volna valaki ellen: ahogyan
az Úr is megbocsátott nektek, úgy tegyetek ti is.
14Mindezek fölé pedig öltsétek
fel a szeretetet, mert az tökéletesen összefog mindent.
15És a Krisztus békessége
uralkodjék a szívetekben, hiszen erre vagytok elhíva az egy testben. És
legyetek háládatosak.”
Szeretett Testvérek!
Mi tarthat össze embereket?
Valószínűleg sok helyen azt fedeznénk föl: a közös anyagi érdek. Esetleg
másokat közös, hasonló politikai érdek. Netalán a diktatúra kényszerít
rövidebb-hosszabb ideig össze embereket, vagy azt a látszatot mutatja,
minthogyha emberek összetartoznának.
De fogalmazzunk meg egy kicsit
pozitívabb példát is. Bizonyára az azonos érdeklődési kör is összetarthat
embereket, vagy talán a szokások, amelyek szintén valamilyen módon az
életünk valamilyen területén átmenetileg embereket összetartanak.
Mindezekről a teljesség igénye nélkül szóltam persze, de mindezekről
elmondhatjuk, hogy egy dologban közösek: mindegyik változó. Egyik sem
állandó. Az anyagi érdek vagy a politikai érdek egy ideig fennáll, aztán
megváltozik. Megváltozhatnak az érdeklődési körök, megváltozhatnak a
szokások, amelyek rövidebb-hosszabb időre embereket összehoznak vagy
összetartanak. És tudom, hogy sokakban már megfogalmazódott: hát, azért ott
van a családi közösség, ott van a vérségi kötelék, ott vannak a rokoni
szálak, ott van a szimpátia. Igen, mindez szintén összetarthat embereket.
De tegyük fel a kérdést
úgy, a mostani Ige alapján: miért szeressük egymást a gyülekezetben? Ha nem
látjuk tisztán az okot, az indokot, amiért egymást, nagyon különbözőségünk
ellenére, a gyülekezet közösségében testvérként szerethetjük, akkor
fölöttébb sok csalódásunk lesz, sok kiábrándulásunk lesz, és akkor mehetünk
gyülekezetről-gyülekezetre, nem fogunk találni közösséget, ahol a mi
elképzeléseink szerint szeretik egymást.
De hát miért szeressük
egymást? – mert az Ige erre hív, hogy szeressük egymást. Érdemes tisztázni,
hogy nem azért, mert megérdemli. Ha csak azért szeretnénk egymást
keresztyénként, mert akadnak keresztyének, akik szerintünk megérdemlik,
hogy szeressük, akkor először is elég szűk lenne ez a kör, másodszor igen
személyválogató lenne az ember – aztán egy idő múlva rájönne, hogy mégsem
érdemli meg, mégis csalódtam benne, mégsem olyan, ahogy én gondoltam,
mégsem azt csinálja, amit én mondok neki. Tehát nem azért, mert megérdemli,
nem azért mert kiváló, nem azért, mert olyan szeretetteljes, hogy nem is
lehet mást csinálni, csak viszontszeretni. Akadnak ilyenek is, és ez is
lehet természetesen bennünk, de a keresztyén testvérszeretetnek nem ez az
alapja. Ha valaki csupán erre gondol, ha valaki ilyen világi szeretettel
gondol gyülekezetben közösséget, akkor részben nem érti az Igét, részben
pedig nem jó úton jár. Garantáltan csalódni fog.
Miért szeressük egymást a
gyülekezetben? Hát nem azért, mert azt mondja a Biblia. Nem azért, mert
muszáj. Nem azért, mert így illik. Ha téves a szeretetfelfogásunk,
szeretetértelmezésünk, akkor valóban sok csalódás érhet minket. És ezeknek
a csalódásoknak nagy részét nem is a másik okozza, a gyülekezet másik
tagja, hanem mi magunk. Magunk, mert olyan elvárásaink vannak, mert a
szeretetnek olyan feltételt szabtunk vagy olyan alapot, amelyben benne van
a csalódás. Ha azért szeretnénk egymást, mert megérdemli a másik, ha azért
szeretnénk, mert olyan kiváló ember, mert olyan szeretetteljes a másik,
akkor kiderülne, hogy még a gyülekezetek is alig működnének. Mert nem
vagyunk annyira kiválóak, nem vagyunk annyira szeretetreméltóak – arról nem
is szólva, hogy amit az egyik ember a másikban szeretettel fogad, azt
lehet, hogy egy harmadik nehezen viseli el, mert őneki másabb az érzése, az
ízlése, a felfogása bizonyos részdolgokban. Ha téves a szeretetfelfogásunk,
akkor a csalódás újra meg újra megjelenik; és erőtlen a gyülekezet. Erőtlen
a gyülekezet közössége, a szeretet nem nagyon működik, mert ez a szeretet
kevés – és nem erről beszél az Isten Igéje.
Ha téves a
szeretetfelfogásunk, akkor mi lesz? Hiszen erőtlen lesz a gyülekezeti
közösség – és akkor még inkább kezdünk kihátrálni belőle? „Hát nem ilyet
gondoltam! Hát ez itt ilyen, ez olyan, emez megint másmilyen.” Nagyon
sokszor lehet tapasztalni, hogy megfogalmazzák gyülekezeti tagok, hogy hát
ők több szeretetet vártak, megfogalmazzák, hogy több figyelmet,
figyelmességet. És ez idáig rendben is lenne, de vajon jól értjük és
gondoljuk mi a választ a kérdésre, hogy: miért szeressük egymást a
gyülekezetben?
A fölolvasott bibliai
Igénk, amely talán többeknek szokatlanul hangzott, hogy a megterített
úrasztalánál nem az istentisztelet vége felé hangzott el magyarázat nélkül,
hanem az igehirdetés előtt olvastam fel, hogy gondoljuk végig ezt az
egyébként már elég jól ismert bibliai szakaszt, egész pontosan ennek egy
részét, mert igen gazdag a mondanivalója.
Nos, miért szeressük
egymást a gyülekezetben? Amikor erre a kérdésre a feleletet keressük, akkor
mindjárt az olvasott Igénkre kell visszagondolnunk: „ahogyan az Úr is
megbocsátott nektek, úgy tegyetek ti is”. Mert mi szoktunk úgy
megbocsátani, hogy „de nem felejtek”. Ez nem megbocsátás. Az nem
megbocsátás: „Na jó, megbocsátottam, de nem felejtek!” – vagyis
alkalmasint, ha jön egy következő helyzet, megint a képedbe törlöm, és
megint felhánytorgatom, és akkor szépen gyűlik bennem a felháborodás, ami
egyszer töréssé, nagy bajjá növekedhet. Ha az Úr így bocsátott volna meg
nekünk, akkor mi már nem ülhetnénk itt. Ha úgy bocsátana meg az Isten, hogy
nem a tenger mélyére veti, nem a háta mögé veti, ahogy erről a Szentírás
nagyszerű képekkel beszél; hanem csak úgy, hogy „jó megbocsátok neked, de
majd mikor legközelebb ilyen vétket fogsz elkövetni, akkor megint
fölhánytorgatom a tegnapit, a tegnapelőttit, hogy már 826-odszor csinálod
ezt…”. „Ahogyan az Úr is megbocsátott, úgy tegyetek ti is”. Hogyan
bocsátott meg? Úgy, hogy a háta mögé vetette, úgy, hogy a tenger mélyére
vetette – megbocsátott.
És akkor most fogalmazzuk
másképp a választ: az Úr szeret bennünket annak ellenére, hogy nem a
legtökéletesebbek, nem a legnagyszerűbbek vagyunk, nem a legkiválóbbak, nem
érdemeljük, hogy szeressen bennünket. Ennek ellenére szeret bennünket az
Úr.
Vagyis, miért szeressük
egymást a gyülekezetben? Annak ellenére szeressük egymást, hogy a másik nem
olyan, amilyennek én gondolnám, meg ahogyan én elvárnám. Annak ellenére
szeressünk, hogy én magam sem vagyok mindig olyan kiváló, és olyan
nagyszerű, és olyan szeretetreméltó és szeretetteljes. Annak ellenére
szeressünk.
Miért szeressünk? Mert a
Krisztus is szeretett minket. És már akkor meghalt a mi bűneinkért, mikor
mi még bűneinkben voltunk. Meghalt érettünk, hogy nekünk legyen
bocsánatunk. Vagyis, ez az “annak ellenére való szeretet”, ez egy előbb
való szeretet, ez egy feltétel nélkül való szeretet. A gyülekezet
közösségében, a hívők közösségében ezért kellene szeretnünk, így kellene
szeretnünk egymást, ahogyan előbb szeretett minket. Mi is adjuk ezt a
szeretetet – feltétel nélkül. Ne keressük az indokot, hogy „na találok-e
néhány jó, pozitív tulajdonságot?”, akkor szeretem; de ha kiderül, hogy túl
sok negatív is van, akkor méricskélek, és befejezem a szeretetet és
eltávolodok. „Ahogyan az Úr is megbocsátott nektek, úgy tegyetek ti is.”
Miért szeressünk tehát? Mi
ez az “annak ellenére való szeretet”? Így is megfogalmazhatjuk a választ: az
Úrért szeressük egymást. Mert az Úr szeretett minket. Az Úrért. Nem
azért, mert sikerül nagy nehezen néhány jó tulajdonságot összeszedni, és
erre építenénk a szimpátiát. Az megvan a világban is. Az Úrért. Mert engem
is szeretett az Úr. Ezért szeressem a Krisztusban testvéremet. Úgy is
fogalmazhatnánk, hogy hálából. Az Úr iránti hálából, és ezt a hálámat, ezt
a szeretetemet árasszam a testvérem felé. Árasszam a másik ember felé,
adjam tovább a gyülekezet közösségében, merítsek a krisztusi szeretetből,
mert az enyém véges, az emberi nagyon véges és nagyon sokszor feltételekhez
szabott és kötött. Merítsek erőt a krisztusi szeretetből. János is
hasonlóképpen tanít első levelében, amikor azt írja: „ha így szeretett
minket az Isten, akkor mi is tartozunk azzal, hogy szeressük egymást”.
Egybecsengően Pál apostollal János is erre hív.
Miért tartozunk az egymás
iránti szeretettel? Mert így szeretett minket az Isten, és nem azért, mert
megérdemli néhány ember a gyülekezetben, hogy őket szeressük. Ez a fajta
szeretet személyválogatásba szokott fulladni, és akkor a gyülekezet
egységét széttördeli, akkor szankciók jönnek, csoportok alakulnak, amelyek
nem funkciót töltenek be, hanem a szétszakadozásnak biztos kezdőjelei. Ha
így szeretett minket az Isten, tartozunk mi is, hogy egymást szeressük.
Miért szeressük a
gyülekezetben egymást? Azért, mert az Úr elfogadott. Elfogadott engem, és
én ezért szeressem a gyülekezetet; szeressem a másik embert annak ellenére
amilyen, úgy ahogy van, azon fáradozva, hogy jobb legyen ő is. De nem
feltételként, szeretetem feltételeként szabva, hogy „akkor és addig
szeretlek, amíg legalább hajlandó leszel egy-két dologban megváltozni”.
Szeretett Testvérek!
Fölolvasott Igénk,
harmadszor, arra emlékeztet minket, hogy ez a szeretet – és itt az agape
kifejezés van, amit a Szentírás legtöbbször az Isten irántunk való
szeretetére használ –, „tökéletesen összefog mindent”. Igen, ez fog
össze. Ha csak az emberi jóindulat, az emberből táplálkozó szeretet működik
a gyülekezetben, az ugyanolyan, mint a világ bármilyen emberi társulásában
meglévő, töredékesen vagy részben meglévő emberi szimpátia; akkor semmi
különösebb nincs, semmi több nincs a gyülekezetben, közöttünk, bennünk,
mint a világ bármely emberi társulásában. Ez a szeretet tökéletesen
összefog mindent. Figyeljük meg, hogy az apostol nem azt írja, hogy
összemos mindent. Hanem összefog mindent. Vagyis, maradnak
különbözőségek: zsidó és görög, szolga és szabad, férfi és nő, maradnak
képességbeli különbségek is, sokféle különbség megmarad. Ennek ellenére ez
a fajta szeretet, az Úrért egymást szerető szeretet összefog bennünket a
különbözőségek ellenére; sőt így, gazdagít a különbözőség, egymást
kiegészítjük a magunk különbözőségeivel.
Miért szeressük egymást a
gyülekezetben? Nemegyszer tapasztaltam már magunk köreiben, más
gyülekezetekben is: amikor mi nagyon szeretjük egymást, „tudod kedves
testvérem, csak van itt egy-két ember, aki…”. És addig sikerült szeretni
egymást, hogy azt az egy-két embert sikerült kitudni, mert ők a nehéz eset.
Őket nehezebb elhordozni. Ők nem teljesen olyanok, mint én, meg mint mi. Ez
nem a krisztusi szeretet. Ez az emberi személyválogató szeretet.
Nos a megszentelődésben, az
egyéni és a közösségi megszentelődésben csak akkor léphetünk előrébb, hogyha
az egymás iránt való szeretet, az először is az Úrért való szeretet, és az
Úr irántunk való szeretetéből, hálából merít és táplálkozik – akkor a
megszentelődésünkben is előrébbléptünk. Ez a szeretet tarthatja össze a
gyülekezetet és tarthat össze most bennünket is. És ez a szeretet kell,
hogy összetartson, ez az a más, ez az a több, ez az, amire Jézus azt
mondja, hogy „ti nem ebből a világból valók vagytok”. Ott születtek
a tanítványok is, ott volt jó néhány halász a Genezáreti tavon, ott voltak,
mindegyik annak a világnak az emberei voltak, Jézus mégis arról beszélt,
hogy „ti nem e világból valók vagytok, én választottalak ki titeket”.
Igen, az, ami nem ebből a világból való, az a krisztusi szeretet. De a
krisztusi szeretet nem szab ilyen vagy olyan feltételeket. Már akkor
szeretett, amikor még bűneinkben voltunk. Szeretett, hogy változzunk, de
nem akkor foglak szeretni, ha megváltozol.
A szeretet tökéletesen
összefog mindent, írja az apostol. És akkor ki kell mondanunk azt is, hogy
ez a szeretetközösség ebben a világban Krisztusra mutató jel. Mondhatjuk
másképpen is: bizonyságtétel. Akkor jelenik meg az, amikor a világ fiai azt
mondják: nézzétek, ezek hogy szeretik egymást! Pedig tudnának ők is mondani
rólunk egyet-mást. És mégis észrevehetnek valamit. És ha ezt a valamit
észreveszik, akkor elkezdik keresni a forrását. És ha észreveszik, hogy nem
egyszerűen a mi emberi szeretetünk, személyválogatás utáni kis szimpátiánk,
aki még megmaradt vagy maradhatott ebben a csapatban, ha észreveszik, hogy
itt valami több működik, itt valami olyan szeretet is van, ami az emberi,
világi társulásban nincs, akkor lehet nekünk Krisztusról beszélni. Így
lehet Krisztusra mutató jellé a mi életünk. „Ahogyan az Úr is megbocsátott nektek, úgy tegyetek ti is.”
A megterített asztalnál
legyen különösképpen így hangsúlyos, hogy vizsgáljuk meg egy kicsit
magunkat, szeretetfelfogásunkat, mennyire bibliai vagy mennyire még csupán
világi, emberi. Azt nem lenézve, megvetve, de a krisztusi szeretet ennél
több és más. És mi tudunk erről a szeretetről, mi ebből a szeretetből
kaptunk bűnbocsánatot, és nekünk ebből a szeretetből merítve lehet szeretni
egymást.
Mi tarthat össze embereket?
Sokféle mulandó földi érdek. És mi tarthat össze egy gyülekezetet? Ne
csupán ilyen földi mulandó érdekek és szimpátiák, hanem az, hogy az Úr
szeretett bennünket, ahogy János mondja: ha így szeretett minket Isten, tartozunk
mi is egymást szeretni.
Most úrvacsorai közösségünk
is ábrázolja ki ezt az egymáshoz való tartozásunkat. Ámen.
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk, hogy
szeretetedből, teremtő hatalmad által élettel ajándékoztál meg bennünket.
Dicsőítünk Istenünk, hogy gondviselő szereteted jeleit naponta
megtapasztalhattuk, és áldunk Téged Istenünk irgalmas szeretetedért, melyet
Jézusban elkészítettél, elhoztál, megismertettél velünk. Magasztalunk, hogy
ez az irgalmas szeretet bűneink bocsánatát ajándékozta és az új életet
nekünk. Segíts Urunk a Tőled kapott szeretet szerint élni felszabadult
szívvel, örömmel. Segíts egymást így elfogadni akkor is, hogy ha tudnánk
mondani olyan dolgokat, amelyeket nem nagyon tudunk, és nem könnyen tudunk
elhordozni egymásban. Segíts Urunk, hogy a Tőled kapott szeretetért,
kegyelemért hálából hitben testvéreinket elfogadjuk, hogy különbözőségeink
ellenére is ebben a szeretetben, a Te szereteted által legyünk eggyek.
Segíts Urunk ebben a
szeretetközösségben élni, hogy itt egymást is tudjuk a megszentelődés útján
bátorítani. Hogy szeretetközösségünk, hogy gyülekezetünk Reád mutató jel
lehessen. Áldd meg mennyei Atyánk gyülekezetünket ezzel a belső
megújulással. Áldj meg bennünket, hogy ezzel a szeretettel tudjunk fordulni
hittanos gyermekek és szülők felé, ezzel a szeretettel tudjunk fordulni
erőtlenek felé, betegekhez és gyászolókhoz. Segíts bennünket, hogy ezzel a
szeretettel tudjunk fordulni mindenki felé. És áldd meg gyülekezeti
életünket, istentiszteleteinket, kiscsoportos foglalkozásainkat,
hétköznapjainkat, hogy a Te szeretetedből merítve, egymás felé azt
továbbadva, életünk, szavunk Rólad beszéljen. És most a megterített asztal
közösségében Te áldd, és Te szenteld meg testvéri közösségünket. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|