|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Életünk legyen bizonyságtétel az Úrról
Korinthusbeliekhez írott első levél 2. fejezet
1-9. vers
„1Én is, amikor megérkeztem
hozzátok, testvéreim, nem úgy érkeztem, mint aki ékesszólás vagy bölcsesség
fölényével hirdeti nektek az Isten bizonyságtételét.
2Mert úgy határoztam, hogy nem
tudok közöttetek másról, csak Jézus Krisztusról, róla is mint a
megfeszítettről.
3És én erőtlenség, félelem és
nagy rettegés között jelentem meg nálatok.
4Beszédem és igehirdetésem sem
az emberi bölcsesség megejtő szavaival hangzott hozzátok, hanem a Lélek
bizonyító erejével; 5hogy hitetek ne emberek bölcsességén, hanem
Isten erején nyugodjék.
6A tökéletesek között azonban
mi is bölcsességet szólunk, de nem e világnak, sem e világ múlandó
fejedelmeinek bölcsességét, 7hanem Isten titkos bölcsességét
szóljuk, azt az elrejtett bölcsességet, amelyet az Isten öröktől fogva
elrendelt a mi dicsőségünkre.
8Ezt e világ fejedelmei közül
senki sem ismerte fel, mert ha felismerték volna, a dicsőség Urát nem
feszítették volna meg.
9Hanem hirdetjük, amint meg
van írva: »Amit szem nem látott, fül nem hallott, és ember szíve meg sem
sejtett«, azt készítette el az Isten az őt szeretőknek.”
„Adj Úr Isten, nékünk
Szentlelket,
Szent igédben építs meg
minket,
Adjad megismernünk
természetünket,
Tekintsd meg szükségünket,
könyörgésünket:
Adj igaz hitet.
Te vagy, Atyánk, örök Úr
Isten,
Kiben semmi kétségünk
nincsen;
Neveljed hitünket te szent
igédben,
Szent Fiadnak, Krisztusnak
ismeretében,
Idvességünkben.”
246. dicséret 1. és 2. vers
Krónikák második könyve 28. fejezet 1-5;
22-25. vers
„1Húszéves volt Áház, amikor uralkodni kezdett,
és tizenhat évig uralkodott Jeruzsálemben. De nem azt tette, amit őse,
Dávid, amit helyesnek lát az ÚR, 2hanem Izráel királyainak az
útján járt, sőt istenszobrokat is csináltatott a Baaloknak.
3Tömjénezett a Ben-Hinnóm
völgyben, és a fiait elégette áldozatul, azoknak a népeknek az utálatos
szokása szerint, amelyeket kiűzött az ÚR Izráel fiai elől.
4Áldozott és tömjénezett az
áldozóhalmokon, a dombokon és minden bujazöld fa alatt.
5Ezért Arám királyának a
kezébe adta őt Istene, az ÚR. Megverték, sok foglyot hurcoltak el tőle, és
Damaszkuszba vitték őket. Izráel királyának is a kezébe került, és az is
nagy vereséget mért rá.
22Nyomorúsága idején továbbra
is hűtlen volt az ÚRhoz Áház király.
23Damaszkusz isteneinek
áldozott, akik megverték őt, de ezt mondta: Mivel Arám királyait megsegítik
isteneik, ezért nekik áldozom, és engem is megsegítenek! Pedig ezek okozták
bukását, és egész Izráelét is.
24Összeszedte Áház az Isten
háza fölszerelését, és összetörette az Isten háza fölszerelését, az ÚR háza
ajtóit pedig bezáratta. Azután oltárokat csináltatott magának Jeruzsálemben
minden utcasarkon.
25Júda minden egyes városában
áldozóhalmokat csináltatott, és más isteneknek tömjénezett. Így bosszantotta
ősei Istenét, az URat.”
Szeretett Testvérek!
Most kicsit szokatlannak tűnő kérdéssel indítok: mi
az axióma? Teszem mindezt azért, hogy a későbbiekben ne a meghatározást
kelljen hosszabban elmondani, hanem egyszerűen csak a kifejezésre utalhassak.
Mi tehát az axióma? A külön bizonyítás nélkül
elfogadott alapfeltevést, feltevéseket szoktuk az élet bizonyos területén
axiómákként emlegetni. Tehát olyan valamit, amit nem tudunk bizonyítani,
mégis teljesen természetes módon elfogadunk. Hadd mondjak egy egyszerű
példát, és így könnyebb lesz a későbbiekben érteni bizonyára mindenkinek.
Például az ókorban a föld mozdulatlanságát axiómaként elfogadták. Senki nem
tudta bizonyítani se a mozdulatlanságát, sem azt, hogy esetleg mozog,
forog, kering, hanem egyszerűen a közvélemény elfogadta, hogy van egy nagy
lapos föld, és ez egy mozdulatlan valami.
Ma néhányszor fogom használni ezt a kifejezést (hogy
ne kelljen mindig a magyarázó mondatot mondanom). Tehát axiómának nevezzük
a külön bizonyítás nélkül elfogadott alapfeltevést. Így is mondhatnánk,
hogy “sarokigazságot”. Aztán persze azt is hozzátehetjük mindehhez, hogy a
részismeretek ráépülő rendszere, és az abból származó gyakorlati
eredményekkel, hogyan igazolják őket. Nem a bizonyításról van szó, csak
hogy ez az alapfeltevés igaznak tűnik. Ezt, a ráépülő részismereteknek a
rendszere, az abból származó gondolati egység igazolhatja. Újra mondom: nem
bizonyíthatja, mert az már más, és másként kellene elneveznünk.
Nos, ennyi furcsának tűnő bevezetés után röviden
tekintsük át, mit is olvastunk a mai ószövetségi Igében, a Krónikák második
könyve 28. fejezetéből? Áház, Júda királya életéről, cselekedeteiről néhány
mondat itt elhangzott. Ami a legfontosabb most számunkra, hogy kétféle
út volt előtte. A Dávid példája, az az út, amit helyesnek lát az Úr – a
Krónikák könyvében gyakran találkozunk ilyen rövid, summás
megfogalmazással, valakikkel kapcsolatosan, hogy „azt tette, amit
helyesnek látott az Úr”, vagy „azt tette, amit nem látott helyesnek
az Úr”. Nos, Áház előtt is ott lett volna az ősök közül, és a Krónikák
könyve egyszerűen csak Dávidra hivatkozva nevezi ezt meg, hogy a Dávid
útja, a hit és engedelmesség útja, amit helyesnek lát az Úr. És a másik
út, ami a kettészakadt országban, Izraelben, az északi országrész
királyainak az útja volt, az engedetlenség, az Úr iránti engedetlenség
útja. Ami azt jelentette Áház esetében is, hogy a Baáloknak áldozott.
Sőt, fiait elégette a pogány bálványok oltárán. Idáig süllyed egy, úgymond,
istenfélő király. Tömjénezett minden bujazöld fa alatt (ez a környező
kánaáni népeknek a termékenység kultuszhoz a helyszín volt) a bálványoknak.
Kétféle út – és az Úr iránti engedetlenség útján
járt. Ezért jegyzi fel a Krónikák könyve: „Ezért Arám királyának a
kezébe adta őt Istene, az ÚR”. Olyannyira, hogy megverték – ahogy itt
olvassuk –, sok foglyot hurcoltak el a harci cselekmények folyamán,
Damaszkuszba vitték a foglyokat, nagy vereséget mértek Áházra és
csapataira.
És akkor most visszatérek a bevezetőben említett
kifejezéshez: egy ókori axióma hatása Áház gondolkozásán és tettein nagyon
jól nyomon követhető. Tehát egy ókori, külön bizonyítás nélkül elfogadott
alapfeltevés hatása a gondolkozására és cselekedeteire nyomon követhető.
Most így is nézzük meg egy kicsit, hogy miről is volt
itt szó? Ez a bizonyos ókori alapfeltevés (nevezzük axiómának), amit minden
bizonyítás nélkül általánosan elfogadtak sokan az ókori pogány világban, az
így fogalmazható meg jelen esetben: a győztes nép istenei az erősebbek.
Vagyis, az egyik kisnép legyőzte a másik kisnépet, akkor ezen eseményekből
általánosan elfogadott volt a közgondolkozásban, hogy ezek szerint a
győztes nép istenei az erősebbek – merthogy le tudta győzni a másik népet,
annak isteneit. Ez egy korabeli axióma volt, egy alapfeltevés volt. Hogyha
ezt nézzük, akkor jobban érthetjük az egyébként érthetetlennek tűnő
viselkedést, ahogyan Áház viselkedik. Ilyet olvasunk itt: azt állapította
meg Áház, hogy „Arám királyait megsegítették isteneik”, tudniillik
megverték Áházt és csapatait. Arám csapatai győztek. Tehát – mondja Áház –,
ezek szerint Arám istenei erősebbek, mint a mi Urunk, Istenünk. Levonja a
következtetést – egy általánosan elfogadott alapfeltevésből. Nem vizsgálja,
nem kutatja, sőt az ellenkező gondolatokra utaló jelekre oda se figyel.
Arám királyait megsegítették isteneik – ennyi a megállapítás. Ez egy
felszínes megállapítás, de a korabeli pogány közgondolkozás logikája
szerinti megállapítás. És mi lett a gyakorlatban? Hogyan viselkedett Áház
király? Így olvassuk, ezt mondta a király: „ezért nekik áldozom” –
nem az Úrnak, hanem Arám isteneinek. Mert Arám istenei az erősebbek,
megvertek bennünket, legyőzték a mi Urunkat, Istenünket is – mondta a
király az ókori gondolkozás szerint. Ezért neki áldozok. Sőt így folytatta
Áház: azért áldozom Arám isteneinek, elfordulok az Úrtól, és Arám
isteneinek fogok áldozni, hogy „engem is megsegítsenek”; hogyha
legközelebb, ha ilyen konfliktus-helyzet lesz, akkor győztesen kerüljek ki
belőle.
Kicsit érthetetlen ez a logika, de ha más
alapfeltevésből indul ki valaki (már a mi alapfeltevésünkhöz képest más
alapfeltevésből), akkor sokszor nehéz érteni a másik ember gondolkozását és
viselkedését. A mi világunk is ilyen. Ma is ilyen. Ha két különböző
alapfeltevésre épülő viselkedést, gondolkozást vizsgálunk meg, akkor
gyakran alig értjük a másikat. Olyan értelmetlennek, érthetetlennek tűnik.
Igen. Mert más axiómára épül.
Nem csupán áldozni kezdett Áház Arám isteneinek, az
őt megverő nép isteneinek, hanem még bezáratta Jeruzsálemben az Úr
templomát is. Sőt a templom felszerelési tárgyait összetörette.
Megsemmisítette. Egész idáig süllyedt Áház király. Ez egy ókori axióma, egy
ókori alapfeltevés, amit külön bizonyítás nélkül elfogadott, átvett Áház
is, és eszerint kezdett cselekedni. És nemcsak akkor (kétezer egynéhányszáz
évvel ezelőtt), hanem azelőtt is, és azóta is, ma is hasonlóképpen
gondolkoznak, viselkednek emberek, gondolkozunk, viselkedünk mi magunk is.
Ezt vagy észrevettük, vagy nem. De külön bizonyítás nélkül elfogadott
alapfeltevésekre építenek emberek, azok szerint gondolkoznak és
cselekszenek.
Nézzünk néhányat napjaink tévesnek bizonyult
alapfeltevéseiből, axiómáiból és azoknak a következményeiből. És mindjárt
közelebb kerül hozzánk – nemcsak időben, hanem gondolkozásmódban,
cselekvésben is –, ez a látszólag nagyon régi, de nagyon elgondolkoztató
történet. Tehát nézzünk napjainkban (napjaink alatt értem az utóbbi közel
kétszáz évet vagy másfélszáz évet), nézzünk napjaink téves axiómáiból
néhányat. Mert ugyan ezek nagy része körülbelül másfél évszázada
keletkezett, de még napjainkban is nagyon sok ember gondolkozását és
cselekedetét meghatározza.
Nézzünk tehát a XIX. század meghaladott
alapfeltevéseiből néhányat, és az azokra épülő cselekedetekből néhányat. A
természettudományos ismeretek gyarapodása révén eljutottunk odáig a XIX.
században, hogy azt kezdték állítani némelyek, hogy “a tér és az idő
végtelen”. Ma már nem ezt hirdeti a természettudományos elképzelés. Vagy
még emlékezhetünk (mert még jócskán hallottunk ilyet, sőt tanítottak ilyet
néhány évtizeddel ezelőtt is): “az anyag örök, változhatatlan”. Ilyet soha
nem lehetett bebizonyítani, ez nem egy tudományos, bebizonyított tétel, ez
egy alapfeltevés volt. Egy alapfeltevés, amit külön bizonyítás nélkül
általánosságban sokan elfogadtak. Eszerint kezdtek ám gondolkozni és
viselkedni! Hogy mi lesz a következménye, mindjárt azt is megvizsgáljuk.
Vagy emlékezzünk, napjainkban is még mindig lehet
találkozni olyan elképzeléssel, hogy “az anyagi világmindenség mindig
létezni fog, az egy örök, örökkévaló”. A mai természettudományos elméletek
nem ilyesmit mondanak. De nem is olyan régen még ez volt az elképzelés, nem
lehetett bebizonyítani, alapfeltevés volt, egyfajta axiómaként működött. Az
emberek elfogadták. Legalábbis igen sokan.
Vagy gondoljunk arra, hogy ha az eseményeket
vizsgáljuk, akkor gyakran találkozunk azzal, amit így lehet nevezni, hogy
“oksági összefüggés”. Mert az élet sok területén ez így működik. De amikor
az események, a történések oksági rend szerint determináltak,
meghatározottak, akkor itt már átcsúsztunk egy alapfeltevésbe, ami így
megint nem bizonyítható. Vagyis, hogy itt minden az oksági rend szerint
előre determinált. Mi következett például ebből: a csoda lehetetlen, mert
nem fér bele az oksági összefüggés általunk feltételezett rendszerébe.
Vagy gondoljunk még arra is, amikor ilyeneket
hallottunk, mondanak ma is nagyon sokan, hogy “csak az létezik, ami az
ember által megismerhető”; az érzékszerveink és most már a segédeszközök
által megismerhető. Ez alapfeltevés, ez nem tudományosan bizonyított dolog.
Ez egy alapfeltevés, egy axióma tulajdonképpen.
Mit mondott Áház? – Áldozni fogok az engem legyőző
Arám isteneinek, bálványainak, mert ő a nagyobb. Ez egy alapfeltevés volt.
Ő az eseményekből ezt olvasta ki. És ezért bezáratta az Úr templomát,
összetörette a templom berendezési tárgyait, saját fiait megégette bizonyos
pogány népek vallásos szokása szerint. Nos, ma is hatnak ilyen feltevések,
alapfeltevések, amelyek valójában jó néhány évtizeddel, évszázaddal ezelőtt
voltak divatosak, de még nagyon sok ember gondolkozásában, agyában mindig
ez van.
Mi következik ebből a cselekedetekre, ezekből a
cselekedetekre? Legfőbbképpen az következett, hogy egy ilyenfajta
világképben nincs helye az Istennek. Ahol minden determinált, ahol mindent
az anyag határoz meg, ahol az anyag majd fejlődik, és majd minden így
magyarázhatónak tűnik, egy ilyen alapfeltevésre épülő gondolkozásmódban,
világképben az Istennek nem volt helye. És akkor innen kezdve már
mindannyian tudnánk folytatni, hogy milyen életmódot folytat az az ember,
aki azon alapfeltevést hiszi el – és most már ki kell mondanom, hogy hiszi
el – amilyenekből az előbb néhányat példaként említettem.
Valóban ebben a világképben nem volt helye az
Istennek. És talán jó páran vagyunk itt, akik emlékezhetnek még bizonyos
arcokra, akik ilyenfajta alapfeltevéseket soroltak diadalittasan, és
belevigyorogtak egy hívő ember képébe 30-40-50 évvel ezelőtt, hogy „milyen
elmaradott ember vagy!”. Pedig valójában ő is egy alapfeltevést hitt el,
külön bizonyítás nélkül elfogadott alapfeltevést. Más szóval, axiómát hitt
el.
És eszünkbe juthat, hogy a Zsidókhoz írott levél 11.
fejezetének az eleje, hogyan fogalmazta meg már közel 2000 évvel ezelőtt: „a
hit, a nem látható dolgok létéről való meggyőződés”. A nem látható
dolgok valóságáról való meggyőződés. A hit ilyen értelemben alapfeltevés.
Hiszen, amikor bizonyos tételeket, amelyeket ugyan nem tudunk bizonyítani…
Mint ahogy az ókorban sem tudták bizonyítani, hogy a föld mozdulatlan.
Bizonyos látszólagos megfigyelések azt kutatták, mintha! – aztán ez az
egész megdőlt. Nos, hogyha ilyen alapfeltevéseket hisz el az ember, akkor
milyen alapon utasítja el az Isten-hitet? Milyen alapon utasítja el a
Szentírást? Milyen alapon utasítja el Krisztust? Mert nem
természettudományos alapon. Olyan alapon nem utasíthatja el, és nem is
bizonyíthatja. Vagyis, elérkeztünk oda, hogy a XIX. század ilyen úgymond
axiómái alapján nagyon sok ember azt gondolta, hogy nem lehetek keresztyén,
hívő ember, mert ez a kettő ütközik, kizárja egymást. De itt tudnunk kell
különbséget tenni a természettudományosan bizonyítható – legalábbis jelenleg
bizonyítható tételek, amelyek lehet, hogy holnapután újabb fölismerések
révén korrekcióra szorulnak –, tehát a természettudományosan bizonyítható
tételek és az alapfeltevések, feltevések között. Ezt sokan ma is
összekeverik, és innen kezdve egyfajta válságba kerülnek, vagy
diadalittasan elutasítják az Úr Istent – ez kicsit balga, logikátlan
cselekvés –, vagy legalábbis zavarba kerülnek, hogy hát „hogy higgyek én a
Szentírásnak?”. Pedig már a Szentírás is megfogalmazta, hogy a hit a nem
látható dolgok létéről való meggyőződés.
Nos valóban, a korábbi ilyen halott feltevések
szerint a kicsit is természettudományosan képzett, művelt ember nem
lehetett volna hívő ember, Krisztus-hívő ember. Csakhogy ezek az axiómák
nagyrészt megdőltek.
Vonjunk le következtetéseket. Ez a régi történetünk,
Áház királynak ez a fajta viselkedése nagyon komolyan el kell, hogy
gondolkoztasson, mert megdöbbentően hasonlóan gondolkozott a XIX. század
embere, a XX. század embere; és még sajnos a XXI. század embereinek
jelentős része hasonlóképpen gondolkozik, mint Áház. Legyőztek bennünket
Arám csapatai. Ezek szerint Arám istenei erősebbek, mint a világot teremtő
Úr Isten. Tehát, idáig volt az alapfeltevés, jön a cselekedet: tehát, nem
az Úr Istenben fogok hinni, bízni, hanem Arám bálványaiban, tehát
becsukatjuk az Úr Isten templomát, de áldozunk Arám oltárain. Alapfeltevés,
levont következtetés, és a hétköznapi életben, cselekedetekben, ami
megnyilvánul.
Nos, mindezt érdemes végiggondolnunk, mert az
alapfeltevések változtak, de az emberi viselkedés nem nagyon változott. És
ha nem tudunk különbséget tenni természettudományosan pillanatnyilag
kimondott álláspont vagy alapfeltevések között, ha ezeket összemossuk mi
magunk is, akkor magunk is zavarba kerülhetünk. Vagy hitünkben, vagy tudományos
ismereteinkben, kutatásunkban, nyitottságunkban. Pedig ez a kettő nincs
ellentétben egymással. Más terület az egyik, és más terület a másik.
Nézzük tehát végezetül. Meg kell fogalmaznunk,
egyértelműen kimondva, hogy a bizonyíthatatlan alapfeltevéseket (idegen
szóval axiómáknak neveztem most őket): hisszük. Hisszük. A
természettudományosan képzett ember is, ha ilyen bizonyíthatatlan
alapfeltevéseket elfogad, akkor tulajdonképpen hisz. És akkor a “Zsidó
11”-hez érkeztünk: „A hit a nem látható dolgok valóságáról való
meggyőződés”. Nem tudjuk bizonyítani. Egy alapfeltevés. Ezt
egyértelműen látnunk kell. Ha pedig elérkeztünk oda, hogy hisszük az
alapfeltevéseket, akkor miért utasítjuk el, amikor az Írás egészen más
területről szólva szintén azt mondja, hogy „aki az Istent keresi, annak
hinnie kell, hogy Ő van, és megjutalmazza azokat, akik Őt keresik”.
Hinnie kell, hogy Ő van és így jut majd tapasztalatra – mondja az Írás.
Na, de ezek az axiómák is, vagy az ezekre jellemző
dolgok is… a bevezetőben így fogalmaztam meg, hogy a részismeretek rájuk
épülő rendszere, és az abból származó gyakorlati eredmények kell, hogy
igazolják – nem bizonyítják, csak igazolják – ezen alapfeltevés
működőképességét.
Nos, ha bizonyíthatatlan civil alapfeltevéseinket is
hinnünk kell, akkor milyen alapon utasítjuk el az Istenbe vetett hitet?
Milyen alapon utasítja el valaki: „Ó, hit! – ez egy maradi dolog.” Hát
nézzen a tükörbe, és döbbenjen rá, hogy alapfeltevéseket hisz ő maga is.
Másmilyen alapfeltevéseket. Áháznak is volt egy ilyen alapfeltevése. A
környező népektől hallotta, amelyik nép legyőzte a másikat, annak az istene
a nagyobb. Áház kikapott, tehát a mi Istenünk kicsi, Arám istenei nagyok.
Akkor Arám Isteneinek áldozok.
Azután, mindannyian látjuk és tudjuk, hogy mindenki
hisz… az igazi kérdés tehát nem az, hogy hívő és nem hívő, hanem az, hogy
kiben, miben érdemes hinni. Ez az igazi nagy kérdése az életnek. És még ma
is nagyon sokszor majdnem axiómaként jelentkezik az, sokak gondolkozásában,
hogy „hit – hát az nem, hát az egy maradi dolog!”. Pedig az az élet
legszervesebb velejárója.
Azután látnunk kell azt is, hogy az Úr Isten léte
természettudományosan nem tagadható, ezen ma már rég túlvagyunk, legalábbis
a komoly tudományos gondolkozás, de természettudományosan nem is bizonyítható.
Tudniillik abban a percben ő nem Úr Isten, hanem egy bábú a kezünkben; ott
mi vagyunk a nagyobbak, a teremtmények. Tehát Isten nem tagadható
természettudományosan és nem is bizonyítható természettudományosan. Nekem
kell döntenem. Nekem kell döntenem, hogy kiben vagy miben hiszek. Ebben a
természettudomány nem tud segíteni, de ne is gátoljon, mert ahhoz nincs
joga, nem tud az istenkérdésben nekem egyértelműen segíteni.
Látnunk kell, hogy az Isten létét tagadó korábbi
tételeket napjainkban a természettudományos gondolkozás tagadja. Ez a
kettős tagadás tétele. Ugyanazt mondtam el, amit az előző mondatomban, hogy
Isten természettudományosan nem tagadható, de nem is bizonyítható. „Aki az Istent keresi, annak hinnie
kell, hogy Ő van, és Ő megjutalmazza azokat” – mondja az Írás. Megint
ide érkeztünk vissza.
Aztán, ha így végiggondoljuk a dolgokat, akkor
eljutunk oda, hogy a természettudományosan képzett ember is szabad a
Krisztus-hitre. Semmi akadálya nincs, nem lehet! abban, hogy Krisztus-hívővé
váljon valaki, aki egyébként e világ dolgaiban, a természettudományos
területen nagyon képzett ember. Ez a fajta ellentét ez már rég a múlté
kellene, hogy legyen, mert már rég megcáfolták. De még sokakban mindig
alapfeltevésként, mintegy hittételként él, és ezért röstelli kezébe venni a
Szentírást, vagy ha kezébe is veszi, ezért elakad, és nem meri magát
odabízni az Isten… Pedig most már el kellene jutnunk odáig, hogy
természettudományosan képzettként szabad vagyok arra, hogy döntsek Krisztus
mellett vagy ellene. Áháznak is el kellett döntenie, Dávid útján jár, azon
az úton jár, ami az Úrnak tetszik, vagy Izrael királyainak pogány útjain
jár. És Áház a pogányságot választotta. Képes volt azon isteneknek áldozni,
amelyektől az ő feltevése szerint vereséget szenvedett. Kiszolgálni a
hódítók isteneit. Nem ismerős ez a magatartás mondjuk a magyarság utóbbi
60-70 évéből? A hódítók isteneit, ideológiáit kiszolgálni, az a győztes.
Hittétellé merevedett, dogmává merevedett tételként gondolkoztak emberek,
és így is cselekedtek sokan. Merthogy világnézetünk és hitünk határozza meg
ugye cselekedeteinket.
És azt is meg kell itt végül fogalmaznunk még
(visszautalva a bevezetőre), hogy az axiómák nem a bizonyítástól függnek,
hanem hogy milyen eredményes a rájuk épített gondolatrendszer. Megpróbálom
bibliai nyelven fogalmazni (mert kicsit elvontnak tűnhet ez az előző
mondat), és bibliai képpel befejezni. Tehát az axiómák nem a bizonyítástól
függnek (ezek alapfeltevések, nem bizonyíthatók), de általánosan elfogadott
alapfeltevések. Tehát nem a bizonyítástól függnek, hanem hogy milyen
eredményes a rájuk épített gondolatrendszer és viselkedés. Ezt bibliai
nyelven így fogalmazhatjuk meg: minden jó fa jó gyümölcsöt terem.
Gyümölcseiről ismeritek meg. Ezt így tanítja a Szentírás, ezen a nyelven
értjük mi is. A világ fiai ezen a nyelven nem értik, talán a másikon értik
jobban.
Nos, teremjük meg tehát mi is hitünk jó gyümölcseit.
És láttassuk meg hitünk jó gyümölcseit, mert gyümölcseiről ismeritek meg
őket – mondja Jézus. Igen, az axiómák, ezek az alapfeltevések nem a
bizonyítástól függnek (tudniillik, hogy nem bizonyíthatók), hanem hogy
milyen eredményes a rájuk épülő gondolatrendszer, életforma, viselkedés. A
mi életünk így lehet jó gyümölcsöt teremve bizonyságtétel az Úrról. Ámen.
Úr Jézus hozzád kiáltok,
Ó, halld meg esdeklésem;
Tetőled kegyelmet várok,
Ne hagyj kétségbe esnem!
Az igaz hitet kívánom,
Ó, adjad azt énnékem:
Néked élnem,
Mindennek használnom,
Szent Igédet követnem.
Gyönyörűség vagy félelem
Te tőled el ne űzzön,
Állhatatos mindvégiglen
Légyek az igaz hitben,
Az van kezedben: add ingyen,
Nem cselekedetimből.
De kedvedből
Ments ki a halálból,
Az örök kárhozatból!
Nagy harcban, ellenkezésben
Te segélj meg, Istenem!
Csak a te nagy kegyelmedben
Van nyugtom és védelmem.
Ha kísértet jő, védelmezz;
Szent kezed megsegítsen,
Meg ne ejtsen
Ami kárt szerezhet;
Tudom: nem hagysz elvesznem.
239. dicséret 1., 4. és 5. vers
Imádkozzunk
Hatalmas Isten! Rólad beszél a tenger morajlása, a
madarak éneke, a virágok és a gyümölcsök pompája.
Urunk Istenünk! Te mégis természettudományosan
megcáfolhatatlan és bizonyíthatatlan valóság vagy számunkra.
Bocsásd meg, amikor téves alapfeltevések miatt alig
bíztunk Benned, és így engedetlenek lettünk.
Bocsásd meg nekünk, amikor kishitűségünk miatt
életünk kevés jó gyümölcsöt termett. Segíts Urunk megszabadulni
tudományosnak vélt, téves alapfeltevések béklyóiból. Segíts Urunk erősebb
hittel Benned bízni, és valóban megteremni a jó gyümölcsöket. Segíts Urunk,
hogy hitünk jó gyümölcsei igazolják, hogy Igéd ma is élő és ható.
Könyörgünk így gyülekezetünk minden tagjáért,
csoportjáért, gyülekezetünk újulásáért és kérünk, segíts bennünket
felelősen készülni presbiterválasztásra.
Könyörgünk Urunk, Istenünk, az elindult tanévért,
benne a hitoktatásért különösképpen, hogy szülők érezzék felelősségüket
gyermekeik lelki neveléséért is. És könyörgünk a kereső, érdeklődő
felnőttekért, mindazokért, akiket sokféle más alapfeltevés béklyózott meg,
egy ideig tartott távol Tőled, de ott van már szívükben a vágyakozás, és
keresnek Téged. Segíts, hogy szolgálatunk által is Hozzád közelebb
jussanak, megismerjenek, és Benned bízzanak.
Urunk, Istenünk! Szenteld meg életünket, hogy
hétköznapjaink Rólad szóló bizonyságtétellé legyenek. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|