|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Ma
teljesedett be…”
János evangéliuma 1. rész 9-18. versig
„9Az Ige volt az igazi
világosság, amely megvilágosít minden embert: ő jött el a világba. 10A világban volt, és a világ általa lett, de a világ nem ismerte
meg őt: 11saját világába jött, és az
övéi nem fogadták be őt.
12Akik pedig befogadták,
azokat felhatalmazta arra, hogy Isten gyermekeivé legyenek; mindazokat,
akik hisznek az ő nevében, 13akik nem vérből, sem a
test, sem a férfi akaratából, hanem Istentől születtek.
14Az Ige testté lett, közöttünk
lakott, és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét,
telve kegyelemmel és igazsággal.
15János bizonyságot tett
róla, és azt hirdette: »Ő volt az, akiről megmondtam: Aki utánam jön,
megelőz engem, mert előbb volt, mint én.«
Mi pedig valamennyien az ő teljességéből kaptunk kegyelmet
kegyelemre.
17Mert a törvény Mózes által
adatott, a kegyelem és az igazság Jézus Krisztus által jelent meg.
18Istent soha senki sem
látta: az egyszülött Isten, aki az Atya kebelén van, az jelentette ki őt.”
Imádkozzunk
Mindenható Istenünk,
kegyelmes mennyei Atyánk!
Köszönjük, hogy eléd
vihetjük hálaadásunkat, vallhatjuk, hogy egyedül Téged illet minden
dicsőség és dicséretmondás. Köszönjük, hogy megtartottad életünket, erre a
mai napra is, és újra itt állhatunk előtted. Hálás a szívünk azért, hogy mi
kereshetünk Téged, és Te kész vagy fogadni bennünket. Köszönjük, hogy ott
van a reménység szívünkben, hogy Veled találkozhatunk. Segíts tovább
bennünket a hit útján járni, segíts, hogy tudjunk Benned bízni és tudjunk
tisztelni Téged Urunk, ahogy illik. Kérünk, hadd kerüljön most a Te
világosságodba a mi életünk, a legtitkosabb gondolataink, bűneink,
szándékaink. Kérünk jöjjön elénk Igédben az, hogy ne hiába legyünk itt, és
ne ítéletté váljon számunkra az Ige. Áldd meg az Ige hirdetőjét, és add,
hogy legyünk az Ige befogadói és engedelmes megtartói. Add meg számunkra,
hogy mindig tudjuk a jót jól cselekedni, és legyen foganatos köztünk, hogy
vezetsz minket... Ámen.
Mennyei
ige, jelenél,
Örök
Atyától kijövél,
Testet
magadra felvevél
S
abban minket idvezítél.
Te
vagy Atyánknak Igéje,
Kit
Ádámnak megígére,
És
Ábrahámnak hirdete,
Dávidnak
is megjelente.
Világosítsd
meg elménket,
Szenteld
meg a mi szívünket,
Hogy
ismerhessünk tégedet,
Útálhassuk
bűneinket.
309. dicséret 1-3. vers
Lukács evangéliuma
4. rész 14-22; 28-30. vers
„14Jézus
a Lélek erejével visszatért Galileába, és elterjedt a híre az egész
környéken.
15Tanított
a zsinagógákban, és dicsőítette mindenki.
16Amikor
Názáretbe ment, ahol felnevelkedett, szokása szerint bement szombat napján
a zsinagógába, és felállt felolvasni.
17Odanyújtották
neki Ézsaiás próféta könyvét, ő pedig kinyitotta a könyvet, és megkereste
azt a helyet, ahol ez van megírva:
18»Az
ÚR Lelke van énrajtam, mivel felkent engem, hogy evangéliumot hirdessek a
szegényeknek; azért küldött el, hogy a szabadulást hirdessem a foglyoknak,
és a vakoknak szemük megnyílását; hogy szabadon bocsássam a megkínzottakat,
19és
hirdessem az Úr kedves esztendejét.«
20Ekkor
összegöngyölítve a könyvtekercset, átadta a szolgának, és leült. A
zsinagógában mindenkinek a szeme rajta fügött;
21ő
pedig szólni kezdett hozzájuk: »Ma teljesedett be ez az írás fületek
hallatára.«
22Mindnyájan
egyetértettek vele, majd elcsodálkoztak azon, hogy a kegyelem igéit
hirdeti, és azt kérdezgették: »Nemde a József fia ez?«
28Amikor
ezt hallották, a zsinagógában mindenki megtelt haraggal, 29felkeltek,
kiűzték őt a városból, és elvitték annak a hegynek a szakadékáig, amelyen
városuk épült, hogy letaszítsák;
30de
Jézus átment köztük, és eltávozott.”
Szeretett Testvérek!
Az elmúlt szombaton abban a
faluban is jártunk a gyülekezeti kirándulás során, ahol felnevelkedtem. Nem
először a harminc egynéhány év óta, de most újra átéltem, hogy minden olyan
nagyon kicsinek tűnt. Hogy egy kis mosoly is legyen az arcokon: mondtam az
ott lévő testvéreknek, hogy most nézzenek jobbra, és ott lesz az iskolám
egy nagy dombon. És amikor mellé értünk, hát az iskola majdnem színelt a
busszal, mert nekem az a nagy domb úgy volt az emlékezetemben, hogy milyen
sokat kellett fölmenni. Az iskola ott volt, csak a domb volt kicsi.
Aztán amikor beértünk a
falumba, és ott a kicsi, valóban kicsi fehér templomunkba bementünk,
beültem abba a padba, amiben azelőtt is szokásunk volt ülni, és azon
gondolkoztam, hogy most felnőttként elférnénk-e a testvéreimmel együtt azon
a helyen, ahol gyermekként ültünk. Igen. Egész másképp tűnt minden, olyan
kicsi lett, olyan kicsinek tűnt. Kicsi is. Többen megállapították, hogy
igen kicsi hely, hiszen ha csak annyit mondok, hogy ma a faluban kevesebben
laknak, mint amennyien mi táborozni voltunk… talán kevesebben, mint
amennyien most itt vagyunk. Igen, azóta nagyon sok embert megismerhettem,
nagyon sok helyen járhattam, nagyon sok minden kinyílt előttem. Az a kis
bezártság, ami annak idején tényleg megvolt… – mert ráadásul ez a falu úgy
fekszik, hogy csak egy oldalról lehet bemenni, egy zsákfalunak is
mondhatnánk, és hát több óráig tartott akár Debrecenből is odáig eljutni.
Igen, valóban kicsinek tűnt, és egészen másnak tűnt. Néhány ismerőssel
találkoztunk csak, és ezek a néhányak nem úgy tartottak engem számon, hogy
lelkésznő, hanem úgy tartottak engem számon, mint egy családnak az egyik
gyermeke, Juditka. Egészen másképpen néztek rám abban a faluban, ahol
felnevelkedtem.
Ez jutott eszembe, amikor a
mai napi Igét elolvastam, és nagyon jó, hogy ilyen közel van a kettő
egymáshoz, tényleg aktuálisnak éreztem.
Jézus visszamegy abba a
városba, ahol felnevelkedett. Én fiatalon eljöttem abból a faluból, 18
évesen. Jézus ott lett felnőtt férfivá, és még felnőtt férfiként is élt
abban a városban, Názáretben. De tudjuk, hogy Názáret sem volt akkor, az
akkori korban egy olyan nagyon jelentős város. Voltak, akik egyenesen
lenézték ezt a várost. Még Jézus egyik tanítványa is, amikor hívják
Jézushoz, és mondják, hogy Názáretből jön a Mester, akkor azt mondta, hogy „Názáretből
származhat valami jó?”– abból a jelentéktelen helyből? Igen, Jézus
Krisztus ebbe a jelentéktelen városba ment, ott nőtt fel. És
elgondolkodtató az, hogy a nagyból a kicsibe visszamenve, milyen kicsinek
tűnik minden, talán szorosnak tűnik minden. És Jézus, akié minden hatalom
mennyen és földön, eljött erre a kicsi földre, eljött a megvetett városba
is; benne, a betlehemi jászolban, ott is a szűkösséget kellett, hogy
megélje születésekor, de felnevelkedni is Názáretben, nem a fővárosban,
talán egy jelentéktelen helyen. Eszembe jutott egy nagyon szép ének, amit
talán többen ismernek:
„Miért, hogy Ő, kit
angyalének dicsért, Költötte ránk szerelme kincseit? Vagy mint a pásztor: elveszett után járt, Elmémmel fel nem
foghatom, miért? De azt tudom, hogy Máriától származott; Hogy Betlehemben
jászolágya volt; Hogy Názáretben élt és ott volt otthona. Ím, így jött el
Ő, a világ Megváltója.”
Azt hallottuk János
evangéliumából, az Ige testté lett, és itt él közöttünk. És most különösen
azt látjuk, hogy a testté lett Ige ott van az övéi között Názáretben, ahol
felnevelkedett. Valószínű ott a zsinagógában voltak olyanok, akikkel
gyermekkorában együtt nőtt fel. Valószínű voltak olyanok, akik már akkor is
tanítgatták Őt, és voltak olyanok, akiket pedig már Ő igazíthatott útba.
Igen, „az Ige testté lett, közöttünk lakott”. A názáretieknek
különösen érezniük kellett, de valószínűleg nem ismerték föl, hogy ki lakik
közöttük. Ki az, akit így mond az Ige, hogy „láttuk az ő dicsőségét,
mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét, telve kegyelemmel és igazsággal”.
Valószínű Názáretben nem látták az Ő dicsőségét, nem látták az Ő kegyelmét
és az Ő igazságát igazán. És az jutott eszembe, hogy Jézus egész földi
élete valahol ilyen szorosságban, szenvedésben telt el. Hiszen akié minden
mennyen és földön, kénytelen volt egy kis szűk városban, egy szűk helyen
élni az életét, és nemcsak a kereszt, hanem az egész földi élete az értünk
való szenvedésbe beletartozik. Miért? Nem érthetem sokszor, hogy miért
hagyta ott a menny dicsőségét.
Egyszer a tanítványoknak
azt mondja az értetlenkedésükre, hogy „meddig szenvedlek még titeket?”
Ez is rámutat arra, hogy bizony szenvedett ő sokszor az értetlenségen,
sokszor a meg nem értettségen is. És itt Názáretben valószínű úgy kezelték
Őt, mint egyet a felnőtt férfiak közül. Hiszen bemegy szokása szerint a
zsinagógába – azt olvassuk – igen sokszor lehetett ott, igen sokszor
olvashatott, és most nem ismerik föl, hogy ez egy különleges lehetőség, egy
különleges alkalom. Felolvasást tart, bárki olvashatott a zsinagógában a
felnőtt férfiak közül, ezt tudjuk, és Jézus is, tehát így egynek van
számítva az ott levő férfiak közül. Ő maga kéri a tekercset, és Ő maga
választja ki azt a részt, amit föl szeretne olvasni Ézsaiás próféta
könyvéből. Nem véletlen. Ézsaiásnak ezek az Igéi a Messiásról szólnak
keménységben. A Messiásról szólnak, előrevetítve mindazt, amit az Úr
felkentje fog tenni a népek között. De amikor Jézus elolvasta ezt az Igét,
akkor sokan úgy gondolják, hogy „volt ez már máskor is soron”. Mások is
olvasták már föl ezt az Igét, és nem értik azt a mondatot, amikor Jézus
hozzáfűzi: „Ma teljesedett be ez az Írás a ti fületek hallatára”.
Talán az ismertség, talán ez a beszűkítés, hogy Jézus, aki itt él
közöttünk, most nem tud nekünk olyat mondani, amiben kitágítaná a mi
gondolkozásunkat. De Jézus mellett valószínű tudatos, hogy az Ő
programbeszédét, a messiási Igék magára vonatkoztatását éppen Názáretben
mondja el. Az övéi közé jött – mondja János – és mit kezdenek vele az övéi?
Talán a szokásos istentiszteletet várták, talán azt, hogy majd mond nagyon
okosakat, bölcseket, magyarázatot az Igéhez, de hihetetlen számunkra az a
nyitás, az a kitágítása az Igének, amit Jézus magára vonatkoztat, hogy „ma
teljesedett be a ti fületek hallatára”. „Az Úr Lelke van énrajtam”
– és tudjuk, hogy az Úr Lelke nyugodott a prófétákon is, az Úr Lelke ott
volt az Ószövetségben is, de most sokkal nagyobb módon van jelen. „Felkent
engem… Messiás vagyok” – mondja az Úr Jézus.
Valaki, egy nagyon őszinte
asszony, a samáriai asszony elmondja Jézusnak, hogy „én tudom, hogy fog
jönni Messiás”. Jézus erre a nagyon őszinte megállapításra azt mondja: „én vagyok az, aki veled beszélek”. Van, amikor
Jézus kijelenti magát: tudd meg, hogy én vagyok az, akit Isten fölkent, én
vagyok a felhatalmazott mindarra, amit Isten eltervezett a világ
megváltására. Kijelenti, hogy „mindent nékem adott át az én Atyám”.
Vagy azt, amit még inkább ismerünk, hogy „nékem adatott minden hatalom
mennyen és földön”. Igen, a samáriai asszonynak nagyon kereken, nagyon
egészen elmondja, „én vagyok az, aki veled beszélek”. De itt van a názáretiek
előtt is: „az Úr Lelke van énrajtam, mert felkent engem”. Vagyis
vegyétek tudomásul, hogy ma ez valósággá lett, beteljesedett.
Voltak, akik felismerték
Jézusban a felkentet, a Messiást. Emlékezzünk csak Simeonra, aki a pici
gyerekben, a kis Jézusban felismeri a világ üdvözítőjét, azt mondja, hogy „most
már elbocsáthatod a Te szolgádat békével, mert látták az én szemeim a Te
üdvösségedet”. Majd Keresztelő János is némi kételkedés után, de ki
meri mondani, hogy „Íme, az Isten báránya, aki elveszi a világ bűneit”.
Aztán egyszer üzen Jézushoz, hogy „Te vagy-e az eljövendő, vagy mást
várjunk?” És akkor Jézus majdnem hasonló szavakkal, mondatokkal
bizonyítja: „a vakok járnak, a sánták járnak, az okosok tisztulnak, s a
szegényeknek az evangélium hirdettetik”. Igen, tedd föl a kérdést, hogy
ki a Messiás? De aztán fogadd el a választ.
A názáretiek itt hallják
egy az egyben Jézus programját, Jézus életbeszédét, de nem igazán ismerték
fel. Valahogy beszűkítette őket, hogy Jézust még mindig “Kisjézus”-nak látják,
vagy akár egynek a názáreti férfiak közül. De én azt hiszem, hogy ma is van
ilyen beszűkítő gondolkozás, nekünk is. Sokan mondták már, hogy Jézus is
ember volt. Persze, ember volt. De ha beszűkítem csak ember voltába, akkor
nem látom meg, hogy az Atya Isten küldte Őt, és valóságos Isten is.
Igen, ma is nagyon sok
ember, talán így beszűkít, hogy „hát a Bibliát is emberek írták!” és nem
látják meg az isteni ihletettséget, nem látják meg a Lélek erejét mögötte,
benne. A názáretieknek az a mostani beszűkítésük, hogy Jézusban József fiát
látják. Nem látják meg az Isten kegyelmének a nagyságát. Azt hiszik, hogy
újra csak a megszokott ígéretként és reménységként ott levő Ige van
előttük, és nem látják meg Jézust. Az írástudók nagyon jól ismerték a
prófétai könyveket. Mindent egy bizonyos szintig, de nem tudnak kilépni
abból, nem tudnak továbblépni abból. És minket is gyakran fogva tartanak
ezek a határaink, korlátaink, hogy eddig éltem, eddig fel tudom fogni, és
akkor kell, hogy kérjük az Isten Lelkének a megvilágosító erejét, a
pünkösdi Lelket, hogy valóban megértsük az Atya akaratát.
Azt mondja Jézus, hogy
engem az Atya kent fel arra, hogy evangéliumot hirdessek a szegényeknek. És
ez nem egyenlő azzal, hogy szociális gondoskodást végezzek a szegények
között. Sokan ezt várták Jézustól, sokan azt várták, hogy „na majd a
gazdagok adják oda a fölöslegüket a szegényeknek”, és ez legyen az alapja a
Jézus, illetve a Messiás küldetésének. Ma is nagyon sokan csak eddig
látnak. Igen, ha keresztyén vagy, ha hívő vagy, akkor segíts, és semmi mást
nem kívánnak. Pedig Jézus többet akar, többet tud adni a szegényeknek.
Ahhoz, hogy ezt jól értsük, ahhoz el kell gondolkodnunk azon, hogy milyen
is volt a szegények helyzete akkor… hogy az éhezők, a munkanélküliek, a
rabszolgák, a szolgává lett eladósodott emberek, vagy a munkaerő piacon
lévő emberek tulajdonképpen egy gyűjtőfogalomban voltak majdnem hogy
személytelenül. Majdnem hogy név nélkül – bocsánat a kifejezésért – darab.
Darab a szolgákból – sokszor. Igen, egy szerénytelenné vált réteg, akik hát
olykor jók, olykor nem kellenek nekünk. Számukra az az igazi evangélium,
hogy Jézus azt mondja, hogy „jöjjetek ti is, jöhettek ti is, és számon
tartom a ti életeteket is, azért jöttem erre a világra, hogy mindenki
meghallhassa az evangéliumot”. Isten gyermeke lehet mindenki, aki befogadja
az Úr Jézust a szívébe.
Néhány hete hallottuk: a
kerítés mellől is jöhettek a királyi menyegzőbe, a király asztalához. És ez
máris felemel egy koldust, máris felemel egy szegényt, máris felemel egy
olyan embert, aki úgy érzi, hogy nem tartják semmire. Mert nekünk van
nevünk, de sokakban van sajnos olyan érzés, hogy „én kisebb vagyok, én
gyengébb vagyok, engem nem figyel senki”. A hit legyőzheti akár még ezt az
érzésünket is. Jézus alanynak, személynek lát bennünket, nem egy
személytelen tömegnek. És így igaz az, hogy lelki szegényekké válhatunk,
boldogok lehetünk, mert Jézusnál fontosak vagyunk. „Övék a mennyek
országa” – ígéri Jézus –, nyitva van a mennyek országa a megvetettek, a
letaposottak előtt is. És ez több mint egy szociális intézkedés. Utána
követhetné akár az is, de nem ez a lényeg, hanem az, hogy evangélium,
örömhír, hogy Jézus Krisztus érted is jött, értem is jött ebbe a világba.
„Szabadulást
hirdessek a foglyoknak…” – mondja Jézus. Már
Ézsaiás próféta korában is nagyon égető volt az a kérdés, hogy Izrael nem
volt független, de most Jézus korában megint csak függőségben van politikai
értelemben, és ebből érthető, hogy nagyon sokan politikai Messiást vártak,
aki majd felszabadít bennünket a minket nyúzó hatalom alól, az elnyomás
alól. De Jézus itt is többet akar, itt is többet tud tenni. Ez jelentette
volna esetleg annak a népnek a függetlenségét, de tudjuk, hogy nagyon
sokszor nem attól függ a mi életünk, hogy hogyan is élünk politikailag,
hanem attól, hogy személyesen a mi lelkünk, hogy van. Amikor más dolgok
bilincsbe vernek, amikor a mi bűneink lehúznak, akkor sokszor mellékes,
hogy milyen is a külső körülmény. Jézus ott akarja kezdeni a mi életünkben
személyesen a felszabadítást, a megszabadítást a bűneink alól, és sokkal
több lesz az, hogy Ő a világ Királya, és az egész világ bűneiért jött, hogy
azokat elvegye.
„Vakoknak szemük
megnyílását” – mondja Jézus. Sok vakot gyógyított meg
Jézus testiképpen, de még többet lelkiképpen. Sok vakot gyógyított meg, és
ezekben a gyógyításokban tudjuk, hogy nem mindig csak a testi szabadulás
volt a fontos, hanem ugyanakkor „a te hited megtartott téged, eredj el,
és többé ne vétkezzél”. És hasonló felszabadító Igék hangzottak el, és
ez a gyógyulás több minthogyha valaki lát, minthogyha valakinek vannak
szemei. Igen, a vakság betegség, és ilyen értelemben egyfajta beszűkülést
jelenthet, de ugyanakkor a gyógyítás, a vakságból való gyógyítás új látást,
egy új ismeretet, egy új gondolkozást is adhat az embernek. Valaki úgy
fogalmaz, hogy a gyógyítás, akár a halálos betegségből való gyógyítás,
mintha egy feltámadás lenne az új életre. De ugyanígy, ha halottak voltunk
bűneink miatt, Isten megelevenít bennünket a kegyelem miatt.
Igen, a beszűkült látás
sokszor nem ismeri fel a Megváltót. Ott az emmausi úton, ahogy mennek a
tanítványok a feltámadott Jézussal, számukra érthetetlen – mert mi már
tudjuk, hogy az a feltámadott Jézus volt mellettük –, de valami akadályozta
az ő látásukat, nem ismerték föl majd csak a kenyér megtöréséről. És akkor
azt írja az Ige: „erre megnyílt a szemük és felismerték, hogy Ő az”.
De olyan is előfordul a
Szentírásban, hogy valaki direkt vakká lesz, hogy aztán igazán láthasson.
Saul… Ott a damaszkuszi úton, három napra testiképpen megvakult. Lelkileg
vak volt már azelőtt is. S aztán, amikor Anániás megy hozzá, akkor azt
mondja, hogy „engem az Úr küldött, hogy láss és megtelj Szentlélekkel” –
testiképpen is láss, de Szentlélek által is láss és megtelj
Szentlélekkel. Nagyon jól van leírva, azt írja ott az Ige, hogy „mintha
pikkelyek estek volna le a szeméről”. Igen. Mi is figyeljük meg, mik azok
a pikkelyek a mi szemünkön, amik miatt nem látunk. Talán ilyen beszűkítő
gondolkodás miatt, mint a názáretiek, hogy „hát ez a József fia!”. Vagy sok
embertársunk részéről halljuk, hogy „de hát Jézus is ember volt!”. Vagy „a
Bibliát is emberek írták!”. És bizony ez máris akadály, pikkely lehet sok
ember szemén, hogy igazán megismerje az Úr Jézust.
„Szabadon bocsássam
a megkínzottakat, az üldözötteket, az ártatlanul szenvedőket” –
és Jézus azt mondja, hogy boldogok vagytok, ha értem üldöznek titeket, ha
miattam üldöznek titeket. Nem feltétlen azt jelenti, hogy megszűnik az
üldöztetés. De szabadnak érzem magam még megkínozva is, még üldözötten is.
Boldognak érezhetem magam, mert azt mondja az Ige: „jutalmatok bőséges
lesz a mennyben”. Szabadon is bocsáthatja, vagy véget vethet akár az
üldözésnek, kínzásnak, de akár abban a helyzetben is adja az Ő
vigasztalását és erejét.
Jézus azt mondja: „ma
teljesedett be ez, a ti fületek hallatára”. Én remélem, ezt már mi
sokszor hallottuk, és remélem, hogy egyszer nagyon meghallottuk, hogy “ma
beteljesedett” a mi életünkben is, hogy felismertem, hogy Jézus a Krisztus,
hogy felismertem, hogy Ő az én Megváltóm és Uram. És nem kezdtünk el talán
kifogásokat keresni, vagy nem kezdünk el most kifogásokat keresni, kibúvókat
keresni. Az Igénk azt írja: „mindnyájan egyetértettek vele”. Egy
bizonyos szintig valószínű. Elcsodálkoztak rajta, hogy a kegyelem Igéit
hirdeti. Elcsodálkozhattak rajta azért is, mert tudták, hogy Ézsaiás
prófétánál a kegyelem mellett az ítélet meghirdetése is ott van. Azt mondja
ott a próféta, hogy „hirdetem az Úr kegyelmének esztendejét, Istenünk
bosszúállása napját”. Igen. Jézus itt addig idézi Ézsaiást, hogy a
kegyelem hirdettetik, a bosszúállás most nem. Számotokra készen van a
kegyelem – mondja a názáretieknek, de jaj, mert ott lesz az ítélet akkor,
amikor eltávozik közülük. Jézus a kegyelmet hirdeti, az Ő jelenléte az,
hogy az övéi közé jött, a kegyelmet jelenti a mi számunkra. A beszűkült
gondolkozás, az eltompult akarat, s valaki így fogalmaz nagyon szépen: a
bedugult lélekcsatornák miatt most nem érzik igazán Jézus kegyelmét. És
aztán elterelik ezt az üzenetet maguktól. Megérinti őket egy kicsit, de
aztán elterelik maguktól, kibúvót keresnek ott Názáretben. „Most még nem
kéne feladni a régit, a megszokottat!” És akkor jön a mentőgondolat
mindazok számára, akik nem akarják elfogadni Jézust; van egy ilyen elterelő
gondolat: „nemde a József fia ez?”. „Nemde ember ez?” – nemde
ugyanolyan, mint mi, vagy ugyanolyan, mint más magukat Messiásnak mondó
valakik? A názáretiekben felmerül: nem az Úr felkentje számunkra, nem az
Isten Fia, hanem József fia; nem az Atyától jött, hanem csak Máriától és
Józseftől származott, és itt élt köztünk. Igen. Hogyha az ember valamit nem
akar befogadni, és nem tud befogadni, akkor keres kibúvókat, sőt hoz ellene
föl olyan dolgokat, amik aztán átcsaphatnak akár ellenséges indulatba is.
Jézus még tágítani akarta a
gondolkozásukat ezután a kijelentés után, hogy “nem József fia ez?”. Elmond
két ószövetségi történetet, amit most itt nem olvastam föl. A sareptai
özvegynek a példáját, aki ott a próféta szavára engedelmeskedve, így éli
túl az éhínséget. Úgy éli túl az éhínséget, hogy engedelmeskedik a
prófétának. És elmondja Naamánnak, a szír, leprás hadvezérnek a történetét,
aki megint csak – igaz először ellenkezik, hogy nem akarok én a Jordán
vizében megfürödni –, de aztán mégis engedelmeskedik a prófétának és
megfürdik, és megtisztul.
Igen, aki nem
engedelmeskedik, az kibúvót keres. Aki nem engedelmeskedik, az ellentétes
indulatba megy át Jézussal kapcsolatban is. Jézus itt kitágítani akarja a
gondolkozásukat, hogy a kegyelem el van készítve a népek számára is. Én
hozzátok jöttem, mert az enyéimnek akartam először meghirdetni. De megyek a
népekhez is, és az egész világ bűneiért meghalok a kereszten. Ezután azt
olvassuk, hogy noha egyetértettek vele bizonyos szintig, noha
elcsodálkoztak rajta, hogy a kegyelem Igéit hirdeti, aztán megteltek
haraggal, kiűzték a városból a szakadék széléig, hogy letaszítsák onnan.
Igen, a szűk
látókörösökből, amikor nem akarom a Lélek erejét, az újat teremtő erejét,
akkor átcsaphat az indulatom akár ilyen haragba, akár gyilkosságba is.
Talán kicsiben közöttünk is, amikor nem akarom elfogadni az Isten akaratát,
lázadok ellene.
„Az övéi közé jött.
Az övéi nem fogadták be, de akik pedig befogadták, azoknak hatalmat adott
arra, hogy Isten gyermekeivé legyenek.” Ezt a történetet
közbefogja néhány vers az elején arról, hogy Galileában dicsőítette Jézust
mindenki, és Kapernaumban pedig álmélkodtak tanításán, mert szavának
hatalma volt, és Názáretben pedig kiűzik a városból, és le akarják
taszítani.
Még egy utolsó gondolat,
hogy átgondoljuk, hogy hogyan is volt itt minden Názáretben. Jézust szinte
szorítják ki a városból. Emberileg szűk lehetőségei vannak, sokan veszik
körül. El tudjuk képzelni a feldühödött férfiakat, és azt halljuk, hogy
Jézus nem hadakozik ellenük, nem kell neki seregnyi angyalt vagy hadsereget
odahívni, hanem „átment köztük és eltávozott”. Azt hiszik az ott
lévő emberek, hogy no majd ők tudják, hogy mi az igazság, majd ők
megmutatják. Csak nem kalkulálják be a Jézus hatalmát, nem kalkulálják be,
hogy sokkal erősebb és hatalmasabb, és Ő átmegy közöttük harc nélkül. Mert
igenis tudomásul kell venniük, hogy „akié minden hatalom mennyen és
földön”, annak most még nem árthatnak, most még nem adhatják halálra.
Nem ők fogják előírni, hogy mikor teljesedik be az idő, amikor Jézus
valóban életét adja a bűnösökért, a világért, hogy mikor jön el a megváltás
ideje. Jézus átment közöttük, és eltávozott.
„Ma, ha az Ő szavát
halljátok, ne keményítsétek meg a ti szíveteket.” –
s ezen gondolkozva, énekeljük a 457. dicséretünk mindhárom versét:
Óh
Jézus árva csendben az ajtón kívül állsz,
Bejönnél
már, de némán kulcsfordulásra vársz.
Mi
mondjuk, hogy miénk vagy, te vagy a név, a jel:
Ó
szégyen, hogy te légy az, akinek várni kell.
Ó
jézus, most kopogtatsz, sebhelyes még a kéz;
Könnymarta
kedves arcod oly búsan intve néz.
Ó,
áldott, drága jóság, mely ennyit tűrve vár!
Ó,
bűnök szörnyű bűne, mely téged így kizár!
Ó
Jézus, szólsz s a szívhez a szó szelíden ér:
„Így
bánsz velem? – teérted hullt testemből a vér!”
Bús
szégyennel behívunk, az ajtónk nyitva már.
Jőjj,
Jézus, jőjj, ne hagyj el, a szívünk várva vár.
Jöjj Jézus, jöjj, ne hagyj
el, a szívünk várva vár. Köszönjük mennyei Édesatyánk, hogy elküldötted
hozzánk az egyszülött Fiadat. Elküldötted Hozzánk, a mi megváltásunkra, s
köszönjük Úr Jézus, hogy nem sajnáltad odahagyni a menny dicsőségét
miérettünk. Áldunk Téged a kegyelem meghirdetéséért. Áldunk Téged, hogy
elkészítetted a számunkra a kereszt által. Segíts Szentlelkeddel, hogy mi
teljesen befogadjunk Téged, hogy éljünk a Te kegyelmedből naponként. Segíts
minket, hogy ne legyünk szűklátókörűek, mint akik híjával vannak a
szeretetnek és ismeretnek. Tedd ezt nyilvánvalóvá sokak előtt ma is, hogy a
Te kegyelmed élő valóság, oda lehet menni Hozzád, hogy megszabadíts
bennünket bilincseinktől, bűneinktől.
Kérünk így most
szegényekért, enyhíts anyagi gondjaikon, de ugyanakkor hadd legyen övék a
személyes bizonyosság, hogy Te érettük is meghaltál. Kérünk betegekért,
akik talán csak testi bajaik körül forognak, enyhítsd fájdalmukat, de
ugyanakkor a Te Lelked szerint is adj gyógyulást és erősödést nekik.
Kérünk gyászolókért, akik
csak lefelé tudnak tekinteni, add, hogy meglássák a Te országod lehetőségét
is.
Bocsásd meg a mi bűneinket,
és add vissza nekünk a Te szabadításod örömét.
Kérünk Téged mindazokért,
akik most katasztrófák áldozatai, testi, lelki kárvallottjai, állíts
melléjük is vigasztalókat, s olyan bizonyságtevőket, akik Hozzád vezethetik
őket.
Kérünk népünkért,
városunkért, hogy hadd halljuk meg együtt az evangéliumot, hadd láthassunk
meg Téged és cselekedjük a Te akaratodat.
Áldunk Téged Urunk, hogy
mindezt elkészítetted, s nekünk pedig adj engedelmes szívet, hogy éljünk
általa, az Úr Jézus Krisztusért. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|