|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Szeressétek
ellenségeiteket”
Mózes második könyve
23. fejezet 1-9. vers
1Hazug
hírt ne terjessz! Ne fogj össze a bűnössel, nehogy az erőszak mellett
tanúskodj.
2Ne
állj a rosszat akaró többség mellé, és ne vallj peres ügyében a többséggel
tartva, nehogy elferdítsd az igazságot.
3A
nincstelennek se kedvezz peres ügyében!
4Ha
ráakadsz ellenséged eltévedt marhájára vagy szamarára, hajtsd vissza hozzá!
5Ha
látod, hogy összeroskad terhe alatt annak a szamara, aki gyűlöl téged, ne
hagyd magára, hanem segíts rajta!
6A
szegény ember igazságát ne ferdítsd el peres ügyében!
7A
hamis ügytől maradj távol, az ártatlant és igazat ne öld meg, mert én nem
adok igazat a bűnösnek!
8Vesztegetésre
szánt ajándékot ne fogadj el, mert az ilyen ajándék vakká teszi a világosan
látókat, és az igaz beszédet is elcsavarja.
9Ne
sanyargasd a jövevényt, hiszen ti ismeritek a jövevény életét, mert ti is
jövevények voltatok Egyiptomban.
Imádkozzunk
Szentséges Istenünk,
gondviselő mennyei Édesatyánk, aki teremtetted ezt a világot, és naponta
ránk árasztod kegyelmed gazdagságát és szereteted ragyogását. Bűnbánó
szívvel állunk meg Teelőtted, mert érezzük a mi életünknek sok-sok
nyomorúságát, az emberi élet sok-sok terhét, amelyeket szeretnénk lerakni
most Előtted, és kérni a bűnbocsánatot. Kérni a Te erődet, Lelked
vezetését, hogy emeld fel tekintetünket a tengeri mélységekből a Te isteni
csodáidnak meglátására. Áldd meg ezt a gyülekezetet. Áldd meg az
ünneplőket. Áldd meg azokat, akik terheket hordoznak az életben, és Lelked
erejével formálj egy Neked tetsző közösséggé, hogy Téged dicsőítsünk egész
életünkben, ne csak az istentiszteletek óráin, hanem életünk minden napján.
Kérünk Téged Atyánk Istenünk, hogy készítsd szívünket az Ige meghallására,
hogy az Igének ne csak hallgatói, de megtartói legyünk a Te dicsőségedre.
Így kérünk Téged szent Atyánk, hallgasd meg a mi imádságunkat, ne a mi
érdemünkért, hanem szent Fiadért, a mi megváltó Jézusunkért. Ámen.
Jövel
teremtő Szentlélek,
És
híveiddel légy vélek,
Szent
ajándékiddal szívek
Újuljon
és teljesedjék.
Gerjessz
világot elménkben,
Önts
szeretetet szívünkben,
Erősíts
minket hitünkben
És
nagy erőtlenségünkben.
373.
dicséret 1. és 4. vers
Lukács evangéliuma
6. fejezet 27-36. vers
27»Nektek
azonban, akik hallgattok engem, ezt mondom: szeressétek ellenségeiteket,
tegyetek jót azokkal, akik gyűlölnek titeket; 28áldjátok
azokat, akik átkoznak, és imádkozzatok azokért, akik bántalmaznak titeket.
29Aki
arcul üt, annak tartsd oda a másik arcodat is, és aki elveszi felsőruhádat,
attól alsóruhádat se tagadd meg.
30Mindenkinek,
aki kér tőled, adj, és attól, aki elveszi a tiedet, ne követeld vissza.
31És
amint szeretnétek, hogy az emberek veletek bánjanak, ti is úgy bánjatok
velük.
32Ha
azokat szeretitek, akik szeretnek titeket, mi a jutalmatok? Hiszen a
bűnösök is szeretik azokat, akik őket szeretik.
33És
ha azokkal tesztek jót, akik veletek jót tesznek, mi a jutalmatok? Hiszen a
bűnösök is ugyanezt teszik.
34És
ha azoknak adtok kölcsönt, akiktől remélitek, hogy visszakapjátok, mi a
jutalmatok? Bűnösök is adnak kölcsönt bűnösöknek, hogy visszakapják azt,
ami jár nekik.
35Ti azonban szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót,
és adjatok kölcsön, semmit sem várva érte: nagy lesz akkor a jutalmatok, és
a Magasságos fiai lesztek, mert ő jóságos a hálátlanok és gonoszok iránt.
36Legyetek
irgalmasok, amint Atyátok is irgalmas.«
Mindenki szeretetre vágyik,
de mégsem ez vesz körül bennünket. Ha körülnézünk a világban, akkor nagyon
sokszor az ellenkezőjével találkozunk. Éppen ezért nagyon sok embertől
lehet hallani keserű panaszokat, lehet hallani keserű zúgolódást.
Valakinek, akivel időnként, mikor találkozunk és elkezdünk beszélgetni,
második vagy a harmadik mondata már ez: „Ez a mocskos világ!”. Igen. Elég
sok szenny van benne, de ebben a világban mi is benne vagyunk. Mindenki
szeretetre vágyik, és azt tapasztaljuk, hogy a közös érdek és a közös nézet
szerint van is néha némi szolidaritás emberek között. De ugyanakkor azt is
tapasztaljuk, hogy akikkel ütközik a nézetünk, akivel nem azonos
állásponton vagyunk, nem azonos véleményen, attól egyre távolabb fogunk
kerülni, és elég hamar bekövetkezhet az a szituáció, hogy már-már gyűlölni
kezdjük. Nos, akkor mit tehetünk? Mert ha az embereket megkérdezzük, akkor
természetes, hogy szeretetre vágyunk. Bizonyára mondanánk a költővel:
„Szeretném, ha szeretnének, s lennék valakié…” – no de ezt sokan mondják,
sokan várják. De mit tehetünk?
A fölolvasott bibliai
szakaszok alapján nézzünk meg három lépcsőt. Az első, amit így fogalmaznak
meg sokan a világban: amit nem akarsz magadnak, azt ne tedd másokkal
sem. Nem rossz tanács. Tehát, amit nem akarsz magadnak, azt ne tedd
mással. Ez egy negatív formula. Ez egy tiltó formula. Mi az, amit ne
cselekedjek, amit ne mondjak, mert különben én is ezt fogom viszontkapni.
Ez alig indít a másik ember felé, sőt majdhogynem passzivitásra
ösztönöz, hiszen miről szól? – Ne bántsuk egymást gyerekek! Szépen
hangzik. Bár sokan eljutnának legalább idáig!
No de sokan emlékszünk –
másoknak történelem –, amikor ezt hallottuk – a két korabeli világhatalom
mondta –, a “békés egymás mellett élés” politikája. Persze ezt addig
mondták, amíg a fegyvereik vonatkozásában éppen patthelyzet volt. Amikor
egyik sem merte megkockáztatni, hogy direkt módon leteperje a másikat, mert
félt attól, hogy lehet, hogy rajtaveszít.
Néha van olyan helyzet,
hogy azt kell mondanunk: Bár legalább ennyi lenne, legalább ne bántanák
egymást emberek, népek! De mégis az „amit nem akarsz magadnak, azt ne tedd
mással” – az mégis passzivitásra kényszerít, kárhoztat bennünket.
Mondhatnánk azt is, hogy türelmet követel. Viszont Jézus nem a passzív
ellenállást hirdeti. Bár halottam már emberektől Jézusra hivatkozva, hogy
Jézus a passzív ellenállást hirdeti. Ő többet hirdet. Egy nagyszerű
kulcsról beszél. Az előbb olvasott bibliai szakasz egyértelműen ezt bizonyítja.
Nézzük a következő lépcsőt.
Azt megfogalmazhatjuk úgy is: amit akartok, hogy az emberek veletek
cselekedjenek, ti is azt tegyétek velük – ez ismerős is, Jézus is
mondott ilyet, de nem nagyon láttam az arcokon, hogy valakik tiltakoztak
volna, hogy nem mondtam végig a mondatot. Hiszen, ha Máté evangéliumában
keressük meg ezt a szakaszt, akkor ott van folytatása – nem nagyon láttam
az ajkakon, hogy valaki mondta volna tovább –, csak én abbahagytam. Pedig
nagyon fontos, hogy az egész mondatra odafigyeljünk. „Amit akartok, hogy
az emberek veletek cselekedjenek, ti is azt tegyétek ővelük…” – ezt
szoktuk néha “aranyszabály”-nak nevezni. De Jézus így folytatja az
evangéliumi beszámolóban: „…mert ezt tanítja a törvény és a próféták”.
Vagyis az Ószövetségben, a mózesi törvényben ott van, hogy amit akartok,
hogy veletek cselekedjenek, ti is azt tegyétek másokkal – erről beszélnek,
tanítanak a próféták is már az Ószövetségben. Bár itt tartanánk! Bár ott
tartanánk minél többen, hogy “szeretném, ha szeretnének”, hát akkor
“szeressük egymást gyerekek”. De mégis bonyolultabb a helyzet, mert
valójában ez a megfogalmazás, ez az elv, hogy „amit akartok, hogy veletek
cselekedjenek, ti is azt tegyétek”, ez tulajdonképpen az adok és kapok
elve – nem bunyóra gondoltam, amikor összevesznek az emberek, és jól
elnáspángolják egymást, és hát az adok-kapokban aztán minden volt; hanem az
a fajta számítgatás egy részleges aktivitás. Szeretni? – Jó rendben van,
adok egy kis szeretetet, de csak azok felé, akiktől nagy valószínűséggel
remélhetem, hogy visszakapom a szeretetet; jót teszek valakivel, csak
azokkal, akiktől nagy valószínűséggel jót kaphatok vissza. Tehát adok, de
annak a biztos reményében, hogy vissza is kapom ugyanezt. Itt már van egy
részleges aktivitás, tudniillik a jóra. Nem egyszerűen csak ne bántsuk
egymást, hanem valami jót próbáljunk adni.
Egy ókori író, aki a
Krisztus utáni I. században élt, egy epigrammaköltő, egész pontosan Martianus
írja egyik helyen: „Vágysz szeretetre? Szeress!” Igen, nagyon ismerős a
hétköznapi életből ez a gyakorlat. Jó néhány épület, jó néhány ház épült
fel úgy, amit úgy szoktak mondani, hogy kalákában; összefog a sógorság, a
rokonság, néhány jó barát és jó szomszéd: elmegyek segíteni neki, mert
építi a házát. S ez egy szép dolog. De ugye nagyon jól tudjuk, hogy ha majd
én fogok építkezni, és ő nem jön vissza segíteni, akkor kezdődik a balhé.
Mert ám be fogok majd olvasni neki, hogy én adtam segítséget: én elmentem
és dolgoztam nálad, és én otthon ezt keményen felírtam, hogy mennyit
dolgoztam nálad! – no mikor kapom vissza? Ezt neveztem: adok-kapok elvnek.
Bár néha itt tartanánk legalább! Néha itt tartana a világunk, hogy
valamelyest legalább ez működne. Ez a – még a meséből is ismerjük – “jó
tettért jót várj”: „de jó, hogy így szólítottál…, de jó, hogy segítettél…,
na kérhetsz hármat, és én is visszasegítek, a kívánságodat teljesítem”. Hát
ez. Ez az elv. De már ezt is határozottan kellett, hogy az Ószövetség
népének is parancsolja az Úr. Mert ez nem olyan természetesen jön belőlünk.
Már ezt is parancsba kellett adni. De Jézus arról beszél, hogy ha ezt
megtesszük, ha adunk valami szeretetet azoknak, akiktől nagy
valószínűséggel vissza is fogjuk kapni, akkor tulajdonképpen ugyanannyit
tettünk csupán, mint a bűnösök, mint a pogányok. Ők is szokták egymást
kisegíteni, ebben a bizonyos szűk körben. Vagyis ez egy jó üzleti
gondolkozás, egy kis befektetés: „Elmegyek én, segítek a komának, dolgozok
egy-két napot az építkezésén, aztán majd kerülök én is olyan helyzetbe,
amikor az ingyen munkaerő és segítség jó lesz nekem; no akkor el is várom,
hogy visszaadja a segítséget”. Nem baj, ha fölépülnek így házak, de Jézus
többről beszél. Jézus sokkal többről beszél, hiszen itt ez az elv
tulajdonképpen semmi más, mint hogy ki-ki megtalálja a maga számítását. Ami
jár nekem, azt megkapom, mert befektettem, munkáltattam, segítséget adtam,
jót tettem vele, majd visszakapom ugyanezt, amikor nekem lesz erre nagy
szükségem.
Nézzük a harmadik lépcsőt.
Ez az, amit röviden így ismerünk: szeresd ellenségedet! No itt
szoktak elakadni az emberek. És valljuk be, hogy sokszor hívő emberként mi
is kudarcot vallunk. Mi is elakadunk. Szeresd ellenségedet! „No, Uram
Jézus, ez már azért kicsit magas követelmény. Hát azért ezt csak nem várod
el tőlem?” Pedig Jézus azt mondta az előző két lépcsőről: ezt a világ fiai
is csinálják. – Hát akkor ti mitől vagytok hívő emberek? Igen, valahol ott
kezdődne, hogy szeresd ellenségedet: vagyis azt is, akiről emberi számítás
szerint azt gondolod, hogy nem fogsz jót visszakapni tőle; nagyon minimális
az esélye ennek. Szeresd ellenségedet, tegyél jót azzal, akitől nem
remélheted. Vagy azért mert nem tudja, vagy esetleg nem is akarja most még
visszaadni. Ez már a pozitív formula. Itt már nem arról van szó egyszerűen,
hogy ne bántsuk egymást, hogy annyira legyünk jók, hogy legalább ne bántsuk
egymást – ez a békés egymás mellett élés politikája. Fölhúzzuk a nagy
műszaki határzárt, és aztán innen-oda, onnan-ide alig lehet menni, így
aztán jól megvagyunk egymás mellett, amíg valamelyikünk meg nem erősödik
ahhoz, hogy ráerőszakolja akaratát, hatalmát a másikra.
Szeresd ellenségedet – ez
már pozitív formula. Ez már egymás felé indít, ez már aktivizál bennünket.
Ez nem passzivitás a rosszal szemben, hogy legalább én nem teszek annyi
rosszat; hanem jóra aktivizál bennünket. Ez már elindít egymás felé. De nem
csupán azok felé, akiktől tudom, hogy vissza is kaphatom ugyanezt a jót,
segítséget, hanem mindenki felé. A legnagyobb aktivitásra ösztönöz Jézus,
amikor azt mondja követőinek: „szeressétek ellenségeiteket”. És
valójában az emberi közösség, a megromlott közösség, a bűneset utáni világ
megromlott közösségeinek (legyen ez házasság, család, rokonság,
szomszédság, faluközösség, gyülekezet, nemzet, népek közötti kapcsolat)
helyreállítására és fenntartására ez az egyetlen járható út. Ez az egyetlen
eredményes út. Azzal nem lehet helyreállítani a megromlott közösséget, hogy
azután nem szólunk egymáshoz, nehogy megint csak rosszat mondjunk, és
megint megbántsuk egymást. Így konzerváljuk a haragot, meg hogy nem
beszélünk egymással. És még az is kevés, hogy én jó szót szeretnék, én
szeretetet szeretnék, ezt várom el a másiktól. Hát nagy válogatás után
kettőnek megadom, mert ő majd visszaadja nekem. Jézus azt mondja, hogy
mindenkivel, sőt nagyon radikálisan az ellenségre teszi a hangsúlyt,
akire úgy nézek, vagy aki valamiért nekem ellenségem. Induljak el felé,
mert a megromlott kapcsolat helyreállítása csak így lehetséges, és az emberi
közösségben a kapcsolat egészséges fenntartása is csak úgy lehetséges.
Vagyis minden romboló gyűlöletre csak építő szeretettel szabad válaszolni.
Az előző két lépcső kevés, legfeljebb konzerválja a rossz állapotot, a
feszültséget, a haragot, de az ellenségeskedés megváltoztatása, legyőzése
csak építő szeretettel lehet. És itt Jézus határozottan megfogalmazza, hogy
érzésben, szóban és tettben, mert mindegyik fontos.
Mindenhol meg kell, hogy nyilvánuljon ez a fajta szeretet. Vagyis a
gonoszságot gonoszsággal nem lehet legyőzni, még megállítani sem lehet. Aki
kardot ránt, kard által esik el. Ebben a világban mi sokszor gondoljuk,
hogy az emberi gonoszságot majd erőszakkal megállítjuk. Még megállítani se
nagyon tudjuk, nemhogy megváltoztatni. Igen, a rosszat mivel kell
meggyőznünk? Az Ige azt mondja: jóval győzd meg.
Azzal kezdtem az elején,
hogy mindenki szeretetre vágyik. És valahogy mégsem ez uralkodik a
világban. Emiatt rengeteg ember panaszkodik. Nemcsak az az ember, akit
idéztem az előbb, hogy akárhányszor találkozok vele, második vagy a
harmadik mondatánál mindig elkezdi mondani, hogy „Ez a mocskos világ!”.
„Hát szörnyű milyen ez a világ!”. Hanem gondolhatunk másvalakire, meg egy
harmadik meg egy tizedik valakire, aki azon kesereg, hogy „szörnyű ez a világ”,
ezért „bebújok a kis csigaházamba; jó, én se bántok senkit, de most már
engem se bántsanak” – de így ott marad a maga sértettségében, a maga
keserűségében. Még esélyt sem ad arra, hogy gyógyulhasson, mert elzárkózik,
bezárkózik, visszabújik, mint a csiga a házába. Jézus viszont arról beszél,
hogy mégis útját kell állni a gonosznak. Noha a gonoszt gonosszal nem
tudjuk legyőzni. Nem ez az útja. Nem azt mondja Jézus: akkor csak passzívak
legyetek; hát akkor egy kis passzív ellenállás. Sokkal többről beszél. A
gonosznak útját kell állni, a jézusi szeretetből merített
jócselekedetekkel. A szeretettel lehet legyőzni. Vagyis a jézusi etikát
megfogalmazhatjuk úgy is, hogy ez az embertársat kereső szeretet. Nem
a szeretetet váró emberi indulat.
Szeretném, ha szeretnének.
Jó, de ki fog itt szeretni? – Ha mindannyian ezen az állásponton vagyunk,
hogy szeretném, ha szeretnének engem – Szeretném, ha megértenének engem –
Szeretném, ha türelmesek lennének velem – Szeretném, ha nekem segítenének.
Nagyon sokan vannak, akik ezen az állásponton vannak: élnek és
csodálkoznak, hogy így egymás felé nem tudnak elindulni, és akkor nincs,
aki szeresse, nincs embere – panaszolta annak idején is, ama bizonyos
beteg. Nem Isten nincs! A sok évtizede betegségben lévő nyomorult ember ott
a bibliai történetben nem az Isten ellen lázad, azt mondja: emberem nincs,
aki nyomorultként odavigyen, ahol a gyógyerő jön, amikor a víz megmozdul.
Jézus etikája tehát az embertársat kereső szeretet, és azt mondja, hogy ez
a ti utatok, ez a tanítvány útja, ez az Isten népének az útja. Merthogy a
krisztuskövetőknek is ebben a világban kell élni. Nem elég tehát
panaszkodni, hogy szörnyű milyen ez a világ, meg néha sopánkodni, meg néha
csak ítélkezni. „Atyám nem azt kérem, hogy vedd ki őket e világból, hanem
azt, hogy őrizd meg a gonosztól” – könyörgött Jézus tanítványaiért és
azokért, akik az ő szavaira hallgatnak, vagyis többek között miérettünk is.
A zsoltárossal ugyan mi is
mondhatnánk, hogy ha énnékem szárnyam lett volna, én innen rég elrepültem
volna. Csak az Úr Isten nekünk nem adott szárnyat, csak a madaraknak. És
akkor most mi lesz? Akkor most mit fogunk csinálni? A krisztuskövetőknek is
ebben a világban kell élni, amit nevezhet valaki mocskosnak, nevezhet
másképpen, ki-ki hogy szokta titulálni. De akkor csak kesergünk? Háborgunk?
Ujjal mutogatunk? Végül bezárkózunk? Vagy mi lesz?
Szembe kell néznünk egy
nagyon-nagyon fontos kérdéssel, mert Jézus is valami nagyon fontos
nézőpontváltást szeretne elérni a tanítványaiban. Nevezetesen amikor Jézus
az ellenség szeretetére tanít, akkor szeretne felszabadítani attól a
kérdéstől, attól a kínzó, gyötrő kérdéstől és vágytól: mit kapok? Mit kapok
a többiektől? Ha így közelítesz az emberekhez, ha így közelítünk az
élethez, hogy én mikor kapok szeretetet, megértést, türelmet, segítséget,
akkor garantáltan örökké csalódott ember leszel – és az is maradsz. Jézus
figyelmünket másra irányítja. Másképp kell föltenni a kérdést. Másképp kell
közelíteni az élethez. Jézus arra fordítja a figyelmünket, mit tegyek én az
emberekkel? A mi természetünk azt mondja: mit kapok én? Jézus azt mondja,
azon gondolkozz, mit adhatsz te! Itt kezdődik változni a világ. Legalábbis
ott környezetünkben, aztán esetleg tágabb környezetünkben is.
Rosszul szoktuk föltenni
sokszor hívő emberként is a kérdést, és rossz kérdésre rossz, keserű
választ fogunk találni. Jézus arra tanít: jól tedd föl az élet kérdését.
Tedd föl azt a kérdést, mit adhatok én egy bűneset utáni megromlott
világban, hogy jobb legyen, hogy változzon mindaz, amit a bűn elrontott,
benne a saját bűnöm is.
Jó. Lehet, hogy idáig
eljutottunk. Akkor nézzük így az életet. No de kinek van erre energiája? Ki
képes arra, hogy úgy nézze az életet, úgy közelítsek az emberekhez, hogy én mit adhatok; hogy én hol, s mikor adhatok szeretetet,
türelmet, megértést, jótettet anélkül, hogy számolgatnám a strigulákat
húzva, hogy „már ötöt adtam, akkor most már illendő lenne – még csak kettőt
kaptam vissza –, hogy adjon már vissza többet!”. Mert különben én leállok;
és tovább egy jó lépés nem lesz, egy jó szót nem fog tőlem kapni. Jézus
arra hív bennünket, a kérdést úgy tedd föl – mert az életnek ez az egyetlen
normális nézőpontja –, mit tehetek
én, mit adhatok én? Csak akkor azonnal jön a következő kérdés: Jó, jó
Uram, de miből? Honnan merítek én ehhez szeretetet? Még az ellenséget is
szeretni? Uram miből? Nekem nincs ennyi szeretetem. Én nem vagyok ennyire
jó – és ebben igazunk van. Akkor miből? Jézus erről is beszélt,
egyértelműen megjelölte a forrást. Amit így olvastunk az utolsó
mondatokban: „Ti azonban szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót, és
adjatok kölcsön, semmit sem várva érte: nagy lesz akkor a jutalmatok, és a
Magasságos fiai lesztek, mert ő jóságos a hálátlanok és gonoszok iránt.”
Miről van szó? Van egy forrás, és
ez az Isten irántunk való szeretete, amely szeretet előbbvaló szeretet –
ahogy ezt János írja: „Szeressük Őt,
mert Ő előbb szeretett minket.” Van egy forrás, ez az isteni
szeretetforrás, hiszen amikor még bűneinkben voltunk, már akkor meghalt a
Krisztus értünk, amikor mi semmi jót nem tudtunk adni az Úrnak, Ő már akkor szeretettel jött hozzánk.
Van egy forrás, amit a Tékozló fiak példázatában Jézus így mond el, hogy
miután rájött az önfejű ember, hogy a saját feje után nem lesz boldog,
akkor egy kicsit korrigált és elment dolgozni; aztán csak rájött, hogy így
sem boldog, és akkor végül visszamegy az atyai házhoz. Nagy nehezen
megfogalmazza magában, „Hát ott valamit mondani kéne! Hát majd azt mondom,
hogy Atyám, nem vagyok méltó, hogy fiadnak hivattassam.” Majd valamit mondok…
És hogy folytatja Jézus a példázatot? Az Atya messziről észrevette (mert
várta), elébe ment kitárt karokkal, magához ölelte, átkarolta, megcsókolta,
és azonnal rendelkezett, hogy „tiszta ruhát és ünnepi vacsorát” –
visszafogadta. És a mi emberünk még ki se tudta mondani, hogy „bocsáss meg
nekem!”. No, ez az a szeretetforrás! Ha hívő ember vagyok, akkor vagy ebből
élek, vagy nagyon nagy baj van a hitemmel. Ez a forrás nem merül ki. Van
forrás, ahonnan meríthetünk. Vagyis nem arról van szó, hogy az énbennem
lévő gyarló emberi természetem szerinti kis jót, meg szeretetet adjam
tovább. Ez kevés, és ezt rettenetesen féltjük. Jézus arról beszél, hogy
amit kaptál a mennyei Atyától, a magasságos fiává lehettél, az Isten
gyermekévé lehettél, hát akkor ebből nem tudsz tovább adni, ebből nem jut
másoknak? Vigyázz, mert megromlik, mint a manna a pusztában! Amikor arról
szólt az ígéret, hogy mindennapra megkapjátok a napit, azt szedjétek össze
– és akkor elkezdtek harácsolni, raktározni, és rájuk romlott. Másoknak meg
nem nagyon jutott. Mert nem hitték el, hogy az Úr holnap is szeret, és
holnap is gondoskodik, ad mannát. Mi gyakran így vagyunk az Istentől nekünk
adott szeretettel is: Hálát adok Uram, köszönöm, mennyei Atyám köszönöm, köszönöm,
de ebből másnak nem jut. Mert félek, hogy holnapra kevés marad. És itt
visszaérkeztünk a hitünkhöz. Hát nem hiszem, hogy holnap is ad az Isten
nekem szeretetet, kegyelmet? Mert ha nem merem tovább adni, akkor arról
teszek bizonyságot, hogy nem hiszek a mennyei Atyám irántam való szeretetében.
Mert ha komolyan hiszem, akkor tudom, hogy holnap megkapom megint, és lesz
miből tovább adni. Még az ellenségnek is adhatok, akitől nem fogok
visszakapni valószínűleg sok szeretetet és sok jót.
Van tehát forrás, és Jézus
ezt a tanítványoknak mondta; Nem a világnak mondta, hogy szeressétek
ellenségeiteket, mert ők nem ismerik még ezt a forrást. Jézus a
tanítványoknak mondta. Beszél arról, hogy a világ fiai is segítgetik
egymást. De ti ennél sokkal többre hivattattatok.
Szeretett Testvérek! Tegyük
föl végül a kérdést a magunk számára: hol tartok? Hol tartok, ha ezt a
három lépcsőt nézzük. Talán csak ott, hogy „Igen, hát ne bántsuk egymást!”.
Tehát tisztes távolságot tartok az emberek felé, hogy nehogy véletlen
szóval, tettel bántsuk egymást. Hát ez nem nagy keresztyénség!
Vagy talán ott tartok, hogy
én szeretetet szeretnék kapni, türelmet szeretnék kapni, megértést
szeretnék kapni, szeretném, ha szeretnének… jó, hát kiválogatom azt a
néhány embert, aki felé adok egy kicsit, de nagyon jól megnézem, hogy kinek,
hogy biztos vissza is kapjam majd. Ez volt ugye a mások lépcső.
Vagy pedig: szeresd
ellenségedet. Nem azért, mert tőle visszakapom (egyébként néha bekövetkezik).
De nem ezért. Hanem azért, mert a mennyei Atyád megbocsátott. A mennyei
Atya elfogadott. Kapok felülről, és továbbadom.
Tegnap a munkatársakkal,
csoportvezetőkkel a nyári tábor értékelésére kimentünk a városon kívülre
egy napra, és ott, azon a portán nem ilyen városi vízvezeték van, hanem egy
fúrott kút. Az épület gondnoka mondta, hogy most már kicsi ott a forgalom,
nyáron sokan jönnek-mennek, a kutat rendszeresen szívják, használják, de most
már kicsi ott az igény, és éppen ezért nem igazán jó már inni az a víz –
ami nyáron még erre alkalmas volt, mert állandóan húzták, és ugye
folyamatosan tiszta és friss volt –, célszerű, ha viszünk magunkkal vizet.
Nos igen. Ha nem merem elhinni, hogy az Isten nekem adott szeretetéből
adhatok tovább, mert fogok Tőle kapni, akkor ilyen beposhadó kúttá válik a
hívőségünk, hogy ihatatlan lesz. Van víz, csak nem igazán jó. Van hit,
össze is jövünk, énekelünk is, van valamilyen egyházszerűség, csak nem
nagyon kell a világ fiainak, pedig azok sóvárogva várják az Isten fiainak
megjelenését.
Hol tartok? A negatív
formulától vagy az adok-kapok méricskéléstől eljutottam a pozitív
formuláig, hogy ha én az Isten kegyelméből és szeretetéből élek, akkor
ebből adjak tovább? Személyválogatás nélkül adjak tovább? Jézus azt mondja:
szeressétek ellenségeiteket. Mi
is egykor – mondja az apostol – ellenségei voltunk az Istennek. És Ő mégis
szeretetével győzött meg bennünket. Akkor ebből a szeretetből adjak tovább,
mint a Magasságos fia. Ámen.
Szentháromság,
egy istenség,
Ki
vagy mindenre elégség:
Csak
tiéd minden tisztesség,
Néked
adassék dicsőség.
Te
teremtettél bennünket:
Bírd
hát jóra életünket;
Ne
nézd gyarló esetünket:
Segéld
erőtlenségünket.
Hogy
mi csak tiéid legyünk,
Téged
szüntelen dícsérjünk:
Légyen
szeretet mi bennünk,
Egymás
közt egyesek légyünk.
490. dicséret 4. 5. 6. vers
Imádkozzunk
Magasztalunk örökkévaló
Isten, hogy amikor mi bűneinkben, engedetlenségeinkben voltunk, te már
Krisztust érettünk kiválasztottad és elküldötted. Dicsőítünk Téged Jézus
Krisztus, hogy önmagadat megüresítve szolgai formát vettél föl, és
kereszthalált szenvedtél, hogy nekünk bocsánatot szerezz. Téged áldunk mennyei
Atyánk, ily nagy szeretetért, melyet megkaptunk Tőled kegyelemből.
Urunk Istenünk! Te akarsz a
mi életünkben, a mi hitünkben, kegyességünkben új szakaszt kezdeni. Új
szakaszt kezdeni, felénk áradó, feltétel nélküli nagy szereteted által.
Segíts Urunk, hogy ne csak vágyakozzunk békére, igazságra, szeretetre,
segíts, hogy ne csak tartózkodjunk felebarátaink megbántásától, és segíts,
hogy ne csak számítgató módon adjunk némi szeretetet azoknak, akiktől úgy
gondoljuk, hogy biztos visszakapjuk ugyanezt a szeretetet, hanem a Tőled
való szeretetet merjük továbbadni bátran másoknak, még ellenségeinknek is.
Könyörgünk Urunk Istenünk, hogy személyes életünk újuljon meg először a
hitben, a szeretet jó cselekedeteiben. És könyörgünk, gyülekezeteinkben áradjon
a közösségen keresztül is a Tőled kapott szeretet feltétel nélkül mindenki
felé. És könyörgünk, segíts, hogy ellenségeink felé is el tudjunk indulni a
szeretet jó cselekvésével.
Könyörgünk most gyülekezeti
közösségünkben és szerte egész egyházunkban gondnok- és presbiterválasztásért,
hogy felelős szívvel, imádságos lélekkel és aktívan készüljünk, vállalva a
felelősséget, hogy ajánlunk testvéreket erre a szolgálatra. Könyörgünk
Urunk, hogy mindazok, akik sokat csalódtak az életben, vagy emberekben,
netalán bennünk, könyörgünk mindazokért, akik szeretetre éhesek, hogy
valamit kaphassanak nem a mi kis emberi szeretetünkből, hanem a Tőled való
szeretetből a mi szolgálatunk által. Könyörgünk így betegekért és
gyászolókért is, hogy ilyen próbákban járva és élve a Te végtelen
szeretetedet keressék, és a mi életünk pedig alkalmas legyen az ő
gyógyulásuk, vigasztalásuk munkálására.
Urunk Istenünk! Könyörgünk,
hogy gyülekezetünk legyen a Te szeretetedet továbbadó szolga lelkileg beteg
nemzetünk gyógyulására, hogy legyen a mi életünk egyénileg és közösségileg
is a Te dicsőségedre. Ámen.
„Ti azonban választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet,
Isten tulajdonba vett népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek,
aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el titeket.”
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|