|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Kik tartoznak Jézushoz?
Lukács szerinti
evangélium 24. fejezet 36-48. vers
„36Miközben ezekről beszélgettek, maga Jézus állt meg
közöttük, és így köszöntötte őket: »Békesség nektek!«
37Azok megrettentek, és félelmükben azt hitték, hogy
valami szellemet látnak.
38Ő azonban így szólt hozzájuk: »Miért rémültetek meg,
és miért támad kétség a szívetekben?
39Nézzétek meg a kezemet és a lábamat, hogy valóban én
vagyok. Tapintsatok meg, és lássatok. Mert a szellemnek nincs húsa és
csontja, de amint látjátok, nekem van.«
40És ezeket mondva, megmutatta nekik a kezét és a
lábát.
41Mikor pedig még mindig nem mertek hinni örömükben, és
csak csodálkoztak, megkérdezte tőlük: »Van-e itt valami ennivalótok?«
42Erre adtak neki egy darab sült halat.
43Elvette és szemük láttára megette.
44Majd így szólt hozzájuk: »Ezt mondtam nektek, amikor
még veletek voltam: be kell teljesednie mindannak, ami meg van írva rólam a
Mózes törvényében, a próféták könyvében és a zsoltárokban.«
45Akkor megnyitotta értelmüket, hogy értsék az Írásokat,
46és így szólt
nekik: »Így van megírva: a Krisztusnak szenvednie kell, de a harmadik napon
fel kell támadnia a halottak közül, 47és hirdetni kell az ő nevében a megtérést és a
bűnbocsánatot minden nép között, Jeruzsálemtől kezdve.
48Ti vagytok erre a tanúk.«”
Imádkozzunk
Dicsőítünk Téged mennyei Atyánk szerető
gondoskodásodért. Köszönjük, hogy már a világ kezdetétől fogva készen van a
terved a megmentésünkre. Hálát adunk Neked Jézus Krisztus, hogy értünk
emberi testet öltöttél, és elhordoztad bűneinket. Hálát adunk, hogy
megváltást szereztél nekünk. Magasztalunk Téged Szentlélek Isten,
köszönjük, hogy velünk vagy minden nap, minden percben. Köszönjük, hogy
segítesz bennünket a mindennapi megpróbáltatások során. Urunk Istenünk!
Olyan kicsi az ember, s olyan nagy a Te jóságod. Urunk, te látod
gyarlóságainkat. Bocsásd meg nekünk a kishitűségünket, bocsásd meg, hogy a
világ forgatagában nem mindig hallottuk meg a Te szavadat, amikor a saját
indulataink szerint cselekedtünk. Bocsásd meg, hogy oly sokszor saját
elképzelésünket akartuk kierőszakolni. Bocsásd meg nekünk Urunk, hogy a
tervedet, akaratodat nem ismerve kétség, aggodalmaskodás, csüggedés vett
erőt rajtunk, amikor nehézségek, betegség, gyász került az életünkbe.
Kérjük Urunk, Te adj gyógyulást, Tőled jöjjön vigasztalás. Te légy támasza
és bátorítója minden megfáradt embernek, Te adj irányíttatást a keresőknek
a Hozzád vezető úton. És kérünk Téged Urunk, hogy tégy bennünket
munkásaiddá ezekben a szolgálatokban. Tisztítsd meg a szívünket, hogy
meghalljuk a szolgálatra hívó szavadat, hogy a Te akaratodat cselekedjük, a
Te dicsőségedre éljünk Uram. Kérünk Téged, Te adj bölcsességet és
szeretetet az evangélium hirdetéséhez, hogy minél több ember meghallja és
megtapasztalja, hogy Jézus a mi Megváltónk. Ámen.
Szűkölködünk
Nagy mértékben,
Segedelem nélkül,
Reménykedünk,
Örök Isten,
Te légy segítségül:
Dicsérhessünk és lehessünk
Jézus szava hallgatói,
Igaz megtartói.
172. dicséret
Lukács szerinti
evangélium 8. fejezet 19-21. vers
„19Egyszer elmentek hozzá anyja és testvérei, de nem
tudtak Jézushoz jutni a sokaság miatt.
20Ezért tudtára adták neki: »Anyád és testvéreid kint
állnak, és látni szeretnének.«
21Ő azonban így válaszolt: »Az én anyám és az én
testvéreim azok, akik Isten igéjét hallgatják, és megtartják.«”
Szeretett Testvérek!
Ott van, úgy gondolom, mindannyiunk szívében egyfajta
missziós vágy, egyfajta vágy a szolgálatra, bizonyságtételre. De másik
oldalról ott van valamifajta bizonytalanság is. Szép a vágy, az elképzelés,
de vajon miért vagyunk bizonytalanok? Próbáljuk megvizsgálni és próbáljunk
ebből a bizonytalanságból bizonyosságra jutni.
Tegyük fel tehát akkor először a kérdést, hogy miért jöttek Jézushoz az emberek?
Mert ha csak innen indulunk el, akkor juthatunk el oda, hogy legyen
látásunk, legyen bizonyosságunk szolgálatunk vonatkozásában. Hiszen a most
olvasott rövid bibliai szakaszban is arról hallhattunk, hogy „nagy sokaság miatt” nem tudtak közel jutni
Jézushoz Mária, illetve testvérei.
Nos, miért jöttek Jézushoz az emberek? Hogyha most
megpróbáljuk összegyűjteni a Szentírásból, az evangéliumi beszámolókból,
akkor néhány tipikus mozgatórugót fölismerhetünk. Nagyon sokan jöttek annak
idején, és néha napjainkban is jönnek kíváncsiságból. Abban az időben
föltétlenül sok emberben ott volt ez a kíváncsiság, hiszen Jézus jeleket
tett, csodákat tett, és ennek terjedt a híre, és mentek az emberek. Mentek,
mert Jézus körül sokan vannak. És tudjuk, hogy ahol sokan vannak, annak van
egyfajta tömegvonzása: „Menjünk már oda, nézzük meg, miért vannak sokan?”.
Ahogyan elmennek sokan most is a vásárba – nincs semmi különösebb szándék,
de elmegyünk, megnézzük. Sokan mentek így Jézushoz is: „Lássuk!”.
Aztán voltak, akik konkrét céllal mentek vagy vittek
valakit, nevezetesen éppen betegségből szerettek volna gyógyulni, vagy
hozzátartozójukat szerették volna gyógyíttatni, mert azt hallották, hogy
Jézus körül „a bénák járnak, a vakok
látnak, betegek gyógyulnak”.
De voltak olyanok is, abban az időben is, akik
ellenőrizni mentek: a korabeli vallásos vezetők vagy éppen azok küldöttei. „Milyen hatalommal cselekszed ezeket?”
– kérdezték Jézustól. „Mutass nekünk
jelt” – mondták máskor –, hogy higgyünk benne. A történelem folyamán
sokszor volt már ilyen, hogy emberek azért jöttek, hogy úgymond ellenőrizzék.
A korábbi évtizedekben is voltak emberek, akik pártmegbízatásként jártak
templomba – az 50-es, 60-as években –, figyelni miről van ott szó és azután
jelentést tenni. Ezt mindannyian tudtuk, hogy így van. Ott voltak, de ilyen
indítékból: ellenőrizni.
Egykori főnököm mesélte el, hogy amikor ő volt
segédlelkész – ugyanazon a helyen egyébként, és ez még valahol az 50-es
évek tájéka volt –, a településen az egykori papi kocsis volt a
tanácselnök. Az én főnököm, mint segédlelkész került sorra igehirdetési
szolgálattal, az Isten országáról szóló bibliai szakaszt olvasta, arról
beszélt. És csörgött a telefon másnap. A volt kocsis üzent: „A pap elvtárs
jelenjen meg a tanácsházán!”. És jött a felelősségre vonás: „Hallom, hogy a
maga segédlelkésze nincs megelégedve a rendszerrel, valami új országról, az
Isten országáról prédikált” – jelentették a megbízott emberek. És a főnök,
aki már bottal járt akkor, az asztalon végigcsapva ennyit mondott: „Amit a
segédlelkészem mondott, én mondtam! Isten áldjon!”
Igen, mindig voltak ilyenek. Az evangélium is
beszámol róla, elmentek megbízatásból emberek – a tömegben ilyenek is
voltak – ellenőrizni. De ott voltak sokan őszinte vágyakozásból. Őszintén
kereső lélekkel és szívvel. És azóta is sokan jönnek őszintén, keresve,
keresve az élet értelmét, életük újulását.
Emlékezzünk Zákeusra, aki fővámszedő volt, nem
restellte fölmászni egy fa ágára (alacsony ember lévén), hogy a tömegtől
legalább láthassa! az arra elmenő Jézust. De a kíváncsiságánál több volt,
ezt a történet végéből tudjuk, hiszen megváltozott Jézussal való
találkozása után.
Vagy gondoljunk arra, amikor együtt vannak egy
farizeus házában étkezésnél, és megjelenik valaki, akit nagyon bűnös
asszonynak tartottak a település lakói, és könnyeivel öntözte Jézus lábát.
Igen, jöttek emberek, akik szerettek volna gyógyulni, tisztulni, megtérni.
És ma is vannak, akik ilyen őszinte vágyakozással jönnek.
A fölolvasott történetünkben pedig arról olvasunk,
hogy jöttek a rokonok. Jött Mária és jöttek Jézus testvérei. De a sokaságtól
nem tudtak bejutni a házba, ahol Jézus volt, így hát jött az üzenet
szájról-szájra: itt van anyád, itt vannak a testvéreid. És ekkor mondja
Jézus: „Az én anyám és az én
testvéreim azok, akik az Isten Igéjét hallgatják és megcselekszik”.
Vegyük észre, Jézus a teremtési rend szerinti családi köteléket nem tagadja
meg, de valami többről, valami újról, valami radikálisan újról kezdett
beszélni. Azok tartoznak igazán hozzám, akik az Isten Igéjét hallgatják és
megtartják.
Tegyük föl a következő kérdést most már, a “Miért
jöttek Jézushoz az emberek?” kérdés után: Miért jött Jézus? Mit akart Jézus? Mi volt az ő küldetése, amikor
testben e világra érkezett? Fontos ezt is tisztázni, hogy utána
szembenézzünk önmagunkkal: és mi
hogy gondolkozunk? Mi, mit akarunk hívő emberként? Nézzük tehát a második
kérdést: miért jött Jézus, mit akart? Egy bűneset utáni világban Jézus egy
radikálisan új kapcsolatról beszél. Egy bűneset utáni világban… – és a
bűneset a családi kapcsolatainkat is megrontotta, mindent megrontott. Nos,
egy bűneset utáni világban Jézus valami új családról beszél, nem megtagadva
a biológiai családot, de valami radikálisan újról beszél, amit az Isten
akar elkezdeni ebben a világban.
Miért jött Jézus? Rendkívül fontos: „Az Emberfia azért jött, hogy megkeresse
és megtartsa, ami elveszett”. Maga Jézus fogalmazza meg saját maga
küldetését. Vagy: „Úgy szerette Isten
e világot… – és tudnánk folytatni a mondatot –, hogy az Ő egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne
vesszen, hanem örök élete legyen”. A most fölolvasott újszövetségi
szakaszban Jézus így fogalmazta meg, azok tartoznak hozzám, „akik az Isten Igéjét hallgatják és
megtartják”. Sokan vannak itt, de nem
mindenki tartozik hozzám. Sokan voltak a történelem folyamán és vannak
ma is, akik valahol ott közel mozognak, de nem tartoznak Jézushoz.
Miért jött Jézus? Azért jött, hogy bennünket az Isten
szavához való helyes hozzáállásra hívjon, tanítson, vezessen. Azért jött,
hogy meghalljuk és megvalósítsuk az Isten Igéjét. És akkor észre kell
vennünk, ez a Jézus azért is jött, hogy a tanítványait, a Krisztus-követőket
elküldje. És a Lukács evangéliuma
utolsó fejezetében a föltámadott Úr már így szólt a tanítványokhoz: „Ezt mondtam nektek, amikor még veletek
voltam: be kell teljesednie mindannak, ami meg van írva rólam a Mózes
törvényében, a próféták könyvében és a zsoltárokban” – vagyis az egész
Ószövetségben – „Akkor megnyitotta
értelmüket, hogy értsék az Írásokat, és így szólt nekik: »Így van megírva:
a Krisztusnak szenvednie kell, de a harmadik napon fel kell támadnia a
halottak közül, és hirdetni kell az ő nevében a megtérést és a
bűnbocsánatot minden nép között, Jeruzsálemtől kezdve. Ti vagytok erre a
tanúk«”. Tanúk vagytok! – mondja Jézus. Minden Krisztus-követő ember,
erről az isteni megváltó szeretetről tanú. Még ha nem is így nevezzük
magunkat, de mégis Krisztus tanúinak kell lennünk. Ezért jött Jézus, hogy
az általa megszólított és megragadott embereket, a Krisztus-követő
embereket elküldje ebbe a világba, hogy tanúk legyünk erről a megmentő
isteni szeretetről.
S akkor most már tegyük föl a harmadik kérdést, ami
már ránk vonatkozik. Az első általában
az emberekre: miért jöttek, jönnek Jézushoz? A második: Jézus miért jött, és mire küldött?
A harmadik kérdés ránk
vonatkozik: mi hogyan gondolkozunk?
Mert ahogy gondolkozunk, többé-kevésbé úgy fogunk cselekedni. Mi hogyan
gondolkozunk? Vajon csak az egyházat akarjuk megmenteni, megtartani? Mert
nagyon megtépázták a történelem utóbbi évtizedeiben? Nagyon szép a
gondolat, de valahol sántít. Valami lényeges dolog hiányzik. Vajon formális
vallásosságot szeretnénk erősíteni az emberekben? „Azért illendő egy derék,
becsületes embernek néha templomba menni” – talán ennyi? Szép, de valami,
pontosan a lényeg hiányzik. Vajon a névleges egyháztagok számát szeretnénk
gyarapítani, hogy a gyülekezet választói névjegyzékébe minél több nevet
beírhassunk? Nagyon szép, csak félek, hogy megint a lényeg veszett el.
Wass Albert egyik regényében így kérdezi az egyik
szereplő a másikat:
– Mondja Grana úr! Hisz maga tulajdonképpen Istenben?
– Én egész életemben jó egyháztag voltam. Pontosan
fizettem az egyházi adómat és a járulékokat is; és perselypénzt is adtam.
És amikor a templomot újra kellett fedni…
– Én nem azt kérdeztem, hogy jó egyháztag volt-e?
Hanem, hogy hisz-é Istenben?
Milyen nagy különbség! A kérdés arra vonatkozott, hogy
hogy állsz az Úr Istennel? A válasz szép volt, de mellébeszélés volt. Az
egyházzal való valamilyen kapcsolatomat kezdem sorolgatni. Jó, ha van a
kettő között valami kapcsolat, az Úr Isten meg a népe, földi vonatkozásban
egyházként megjelenő népe között, de az egyház iránti valamilyen
kapcsolatunk nem pótolja a Krisztus-követést. Az nem teljesen azonos. Nem
elég az, hogy az egyházfenntartói járulékot befizettem. Ez nem azonos a
Krisztus-követéssel. Elmentem, be is fizettem, de nem biztos, hogy ettől
még Krisztus-követő vagyok. Viszont ha Krisztus-követő vagyok, akkor kell,
hogy tartozzak az Isten népéhez, kell, hogy tartozzak az ott élő
gyülekezethez. Jézus körül nagyon sokan ott voltak, némelyek vérségi alapon
is hozzátartoztak, Jézus mégis arról beszélt, hogy igazán az az ő anyja, az
az ő testvére, aki az Isten akaratát hallja és cselekszi. Vagyis a mennyei
Atyában tartozunk egymáshoz. Ez az az igazi új közösség, amiről Jézus
beszél, amiért jött.
Vajon mit szeretnénk mi? Hogyan gondolkozunk mi? Mert
missziós bizonytalanságunknak sokszor itt van a gyökere, hogy valamit a
következményekből szeretnénk megcsináltatni emberekkel: „Figyelj gyermekem!
Jó lenne azért, ha az unokámat megkeresztelnétek!” – Ez nagyon szép. De ha
a gyermekem se Krisztus-követő, akkor mit ért ő abból, és miért fogja
megkereszteltetni a gyermekét. Azért, mert ez a rend? Mert engem is, meg
apámat, meg nagyapámat is… meg a nagymamának így a kedvében járunk? Jézus
nem ezért jött, hogy mi egymás kedvébe járhassunk néhány ilyen gesztussal.
Jézus nem ezt bízta a tanítványokra, hanem hirdessétek a “megtérést és a
bűnök bocsánatát”. Jézus nem azért adta keresztre önmagát, hogy minekünk
lehessen egyházfenntartói járulékot fizetnünk, és ezzel megnyugtatni
magunkat (netalán másokat), hogy te már rendes, becsületes, tisztességes
keresztyénember vagy.
Hogyan gondolkozunk mi? Vajon úgy, mint ez a Grana
Úr? – aki összekeverte az Úr Istenhez való személyes, biztos, engedelmes
kapcsolatát némi, egyébként nemes és jó, de csak következménydologgal: „Adok
én valamit az egyháznak, csak ne kelljen ezt a Krisztust követni” – hadd
nyugtassam meg a lelkemet azzal, hogy én precízen, pontosan, az előírás
szerint teszem.
Gyülekezetünkben az a gyakorlat – ha itt most
példaként Wass Albert regényéből éppen az egyházfenntartói járulékot említi
ez a Grana úr –, hogy amikor megkérdezik – mert meg szokták kérdezni tőlünk
is: Tessék mondani mennyit kell fizetni? Én nem egyszer azt mondom erre:
nem kell. Ha kell-ve fizet, akkor köszönjük szépen, nem kell. De mondjam
meg, hogy mennyit? A válasz annyi: mindenkinek a szívére és a pénztárcájára
van bízva. Először az Úr Istennel rendezd a dolgodat, és akkor nem kell valamit teljesíteni, hanem
hálaáldozatot hozok. A kettő nem azonos. Az egyik valami törvényes rend
letudása, a másik pedig a Krisztus-követő élet, örvendező élet hálából
fakadó jócselekedete. Akkor nem úgy érzem, hogy ezt is le kell tudni, hanem azon gondolkozok, hogy anyagiakkal is
hogyan tudom segíteni az evangélium terjedését?
Jöttek Jézushoz sokan, Mária és testvérei oda se
jutottak, és Jézus megtartva a teremtési rend, a család nagyon fontos földi
szerepét, tisztázta: emberek ne keverjük össze a két dolgot. Az én
küldetésem az, hogy a bűnös megtérjen és éljen. Ha ez családtag, neki is
meg kell térnie, hogy éljen.
Hogyan gondolkozunk, és hogyan cselekszünk? Vajon nem
azért vannak missziós bizonytalanságaink, mert így összemosódnak bennünk
is, összekeverednek a megkülönböztetendő dolgok? A következmény a lényeg
helyére tolakszik be? A megtérés helyére akar betolakodni valami más? Mert
nem egyszer – az egyébként szükséges – hasznos kultúrprogramokat könnyű
összekeverni a Krisztus-követéssel. Vagy egy nagyszerű kirándulást, amit az
egyház szervezett, ne keverjük össze, ne engedjük, hogy összekeveredjen az
emberekben, ez még nem Krisztus-követés. Nagyszerű kirándulást a világ is
tud szervezni, akár nemzetünk ügyében, akár más céllal. Lehetőség viszont
arra, hogy egy lépést valaki közelebb tegyen. De nem ez a cél. Ige nélkül,
az Isten Igéje nélkül, annak meghallása és megcselekvése nélkül nem lesz
megtérés, legfeljebb külső, formális jelenlét. És aztán csodálkozunk, hogy
el is tűnik, elmegy. Amikor jön az életnek ilyen-olyan szele, akkor, mint
az a bizonyos mag, amelyik nem gyökerezett meg, semmivé lesz. Mert nem
eresztette mélyre a gyökereit, ugyan kicsirázott, kibújt, és a szárazság
elvitte. Hogyan gondolkozunk mi? Mert azt üzenjük a többieknek is. Azt
üzenjük gyülekezeti tagként is.
Emberekkel beszélgetve, vagy emberek velem
beszélgetve, jó néhányszor belefutottunk már abba a szituációba, amikor az
illető nem tudta, hogy hivatásunkat nézve lelkészek vagyunk. Amikor ez
kiderül, akkor azonnal átváltanak az emberek, és elkezdik bizonygatni, hogy
az ő nagyapjuk milyen derék, becsületes református volt – ami nagyon szép
dolog. De hát ez takaró! – mert arról nincs mit mondani, hogy ők kicsodák.
Vagy nem egyszer hallottam már családokkal
beszélgetve, amikor szóba került a lelki élet: „Jaj, tetszik tudni
nyaraláskor, amikor elmegyünk, akkor mindig meg szoktuk nézni a műemléktemplomokat!”
Mondom, nagyon örülök, nagyon szép és nagyon jó, de ez nem Krisztus-követés.
Jézus nem arról beszélt, hogy azért jöttem, hogy idegenvezető legyek a
Jeruzsálemi templomban. Nem minthogyha az idegenvezetés megvetendő dolog
lenne. Csak az más.
Jézus, amikor ott van Mária, és ott van a biológiai
testvérek közül néhány, akkor arról beszél, hogy mi az Istenben kell, hogy
testvérek legyünk. Ez az igazi, mert ez örök életre szól. A mi családi
kapcsolataink erre az életre szólnak. Ott nem házasodnak és nem mennek
férjhez – mondja Jézus – ez erre az életre szól, és itt fontos ajándéka az
Istennek. De ne keverjük össze, mert ha mi magunk is összekeverjük, akkor
ezt üzenjük az embereknek, és ők még jobban összekeverik, még jobban
zavarban lesznek, és eljutnak oda, mint a Grana úr a Wass Albert
regényében, hogy amikor azt kérdezik tőle, hogy „Hisz maga tulajdonképpen
Istenben?”, akkor elkezd arról beszélni, hogy az egyháznak néha szoktam
pénzt adni.
Néhány tanulságot végül fogalmazzunk meg. Éppen
azért, hogy ne legyen bizonytalan a bizonyságtételünk. Mert hogyha
bizonytalan a kürt zengése, ki fog harcba indulni? Ha bizonytalan
katonáéknál a harcba hívó szó, akkor néznek egymásra a katonák: Te, ez most
mi akar lenni? Mert olyan mintha… de mégsem az. Most mit csináljunk?
Vajon nem azért maradnak emberek távol az Úrtól,
azért indulnak el nehezen, mert mi sem vagyunk tisztában pontosan, hogy mi
a küldetésünk. Mi az elsőszámú, és mi az, ami egyébként szép, hasznos, de
nem a Krisztus-követéshez lényegileg tartozó.
Először is, és tulajdonképpen ezzel össze is lehetne
foglalni, az Úr akarata szerint cselekedjünk. Hogy hogyan lesz
bizonyságtevővé az életünk, erről az Ige tanít bennünket. Ezt nem nekünk
kell kitalálni! Erre tanít az Ige.
Engedelmeskednünk kellene. Nagyon fontos, tudnunk kell, hogy az embereknek
persze, hogy fontos a kulturális érték, és sok minden fontos része az
életünknek, de az embereknek igazán új életre van szüksége. Mert a világ is
tud szép, kulturális értékeket adni. Nem baj, ha az egyház is tud, de az
még nem az Isten iránti engedelmesség. Az embereknek pedig szükségük van az
Isten fiaira. Sóvárogva várják, de az Isten fiait. Sóvárogva várják azokat,
akik valóban Krisztus követői – nem pedig az egyházfenntartói járulékot
akarják tőlük bezsebelni.
Fontos tanulság: az embereknek megtérésre, bűnbocsánatra van szükségük; rendezetlen dolgaikat Istennel, önmagukkal és egymással rendezniük
kell. Ez a bajok gyökere.
És mire kaptunk küldetést? Menjetek – mondta
tanítványainak Jézus – és hirdessétek
a megtérést, a bűnök bocsánatát. Hát erre szól a küldetésünk! Arra
szól, amit egyedül az egyház népe tudna ennek a világnak adni, senki más.
Sok más nagyszerű dolgot tud adni a világ, de az új életre hívó
evangéliumot, a megtérés és a bűnbocsánat nagyszerű örömhírét egyedül az
tudja vinni, aki maga is átélte ezt, aki a Krisztustól vette ezt a
küldetést. Hát ez volna a küldetésünk. Ha ez bennünk tiszta, ha ez bennünk
világos, ha ez bennünk
egyértelmű, akkor nem szabad, hogy bizonytalan legyen a kürtzengés.
Mi az, ami a tanulságok között még nagyon fontos?
Fontos, hogy az emberek észre vegyék, nem a mi elvárásainkkal van dolguk,
hanem az Úr Istennek van számukra mondanivalója. Nem azonos a kettő.
Nem egyszer találkoztam már ilyen kérdéssel,
véleménnyel néhány évtizedes lelkészi szolgálatom alatt, amikor valaki
hozta az adományát, és akkor azt kérdezte: „a Tiszteletes Úr meg van
elégedve?”. Mondom, lehet, hogy én meg vagyok, vagy nem vagyok, de ez itt
most teljesen lényegtelen. Az Úr Istent kérdezze meg, hogy az Úr Istennel
rendben van-e az élete! Mert majd annak lesz következménye a többi. Vagyis
ne a mi elvárásainkat, ne az egyház elvárását, az egyház szabályait, az
egyház életének a szokásait állítsuk oda az emberek elé, mint követelményt,
nem erre küldettünk. Azok fontos segítők lehetnek. Mi arra küldettünk, hogy
a megtérést és a bűnbocsánatot hirdessük, melyet Krisztusban hozott és
adott az Isten nekünk. Tehát, egyértelmű legyen az emberek számára, hogy
nem nekünk kell, hogy megfeleljenek, letudva néhány általunk támasztott
követelményt, hanem az Istenre kell hallgatni, és az Ő szavát kell
megtartani. Ha Isten Igéjét
hallgatják és megtartják – mondja Jézus – akkor tartoznak hozzám. És ezt figyeljük meg, milyen kiélezett
helyzetben mondta – bár Lukács
evangéliuma nagyon finoman adja vissza az eseményt. A másik
evangéliumban élesebben meg van fogalmazva. Amikor ott szintén mondják,
hogy itt van anyád, és itt vannak testvéreid, akkor Jézus föltesz egy
viszontkérdést: „Ki az én anyám, kik
az én testvéreim?” [Mt 12:48]
és ezután mondja – Lukács ezt a kérdést ki is hagyja, csak a választ közli:
„Az én anyám és az én testvéreim
azok, akik hallgatják az Isten Igéjét és megtartják”. Ki tartozik
igazán az Úrhoz? Nem az, aki be van írva az egyháztagok névsorába!
Kívánatos lenne, hogy az mind odatartozzon. Az tartozik az Úrhoz, aki
hallja és megtartja. Ha viszont halljuk és megtartjuk az Úr szavát, akkor
nekünk a pásztor nyájához kell
tartoznunk! – de ez már következmény. Ha Jézus a mi pásztorunk, ha ezt
sokan valljuk, akkor mi testvérek vagyunk; mi egy nyáj tagjai vagyunk, és
valahol egy helyre telepedett gyülekezetben megéljük ezt a közösségünket.
De ne a közösségünk szabályait állítsuk az emberek elé, hogy annak
feleljenek meg; hanem azt, amit Jézus mondott – mert erre van
felhatalmazásunk –, hogy „aki hallja
és megtartja az Isten beszédét”.
A mostani igehirdetésnek ennyi címet adtam: Kik tartoznak Jézushoz? Akik hallják és
megtartják az Isten szavát. Ámen.
Hát vajjon hogy lehetne,
Ó Jézus, egy drága kincs,
Hogy lelkem ne szeretne,
Holott nálad főbb jó nincs,
Csak te vagy a valóság,
Út, élet és igazság.
Szeretlek is bizonnyal,
Lelkem hozzád kiterjed,
Bár halnék meg azonnal,
Ha szívem rád nem gerjed:
Mert halál és ítélet
Nálad nélkül az élet.
Szívem vallástételét
Jó lelkiismerettel
Megtartom, s adom jelét
Kegyes és szent élettel,
Hogy életem folyása
Légyen másnak lámpása.
449. dicséret 4-6. vers
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk, hogy Jézust értünk küldted,
megbocsátottad tévelygéseinket, hogy életünk a Te kegyelmedből
megújulhatott.
Magasztalunk, hogy Igéd és Lelked által egy népet
hívtál ki, és hogy mi ennek a népnek tagjaivá lehettünk.
Bocsásd meg Urunk, amikor ugyan jó szándékból, de
csak vallásos formában az egyházhoz való névleges tartozásra hívtunk és
tanítottunk embereket, amikor így eltakartuk a lényeget, a Te kegyelmedet,
pedig az embereknek arra lett volna igazán szükségük. Segíts hogy
kegyelmedből megújult életünk megtérést, bűnbocsánatot hirdessen. Segíts,
hogy élő, Neked engedelmes gyülekezetként éljünk nemzetünk javára is.
Segíts, hogy őseink hitének, áldozatának jobb példái serkentsenek minket is
hűségesebb szolgálatra.
Könyörgünk Urunk, hogy evangélium szerint gondolkozva
készülhessünk a gondnok és presbiterválasztásra is, hogy ne a mi emberi, olykor
már-már világi mércénk, hanem a Te Igéd legyen az útmutató. És kérünk
minden erőtlenért, akik az élet nyomorúságában vannak, betegség, gyász
miatt, vagy más családi gond miatt. Segítsd őket és segíts bennünket, hogy
ne csupán egymás iránti részvétet tudjunk nyilvánítani, hanem Rád, az élet
fejedelmére mutassunk.
Könyörgünk gyülekezetünk minden csoportjáért, hogy
áldásos és közösséget építő legyen, Rólad szóló minden foglalkozásunk.
És kérünk Urunk, Istenünk, szenteld meg életünket,
hogy egyházunk megújulásért, Ige szerinti szolgálatáért jobban odaszánjuk
magunkat, hogy Hozzád tartozzunk hallva és cselekedve akaratodat, és így
hívjunk másokat is Tehozzád, hirdetve a megtérést, a bűnbocsánatot. Adj
megújuló életet, megszentelt gyülekezetet és megtéréseket. Ámen.
„A békesség
Istene pedig, aki az örök szövetség vére által kihozta a halottak közül a
mi Urunkat, Jézust, a juhok nagy pásztorát, tegyen készségessé titeket
minden jóra, akaratának teljesítésére; és munkálja bennünk azt, ami kedves
őelőtte Jézus Krisztus által, akinek dicsőség örökkön-örökké.” [Zsid. 13:20,21] Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|