|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Milyen az Isten-ismeretem?
Mózes 5. könyve
30. fejezet 15-20. vers
„15Lásd, eléd adtam ma az életet és a jót, de a halált
és a rosszat is.
16Ezért parancsolom ma neked, hogy szeresd Istenedet,
az URat, járj az ő útjain, tartsd meg parancsolatait, rendelkezéseit és
döntéseit, és akkor élni és szaporodni fogsz, mert megáld téged Istened, az
ÚR azon a földön, amelyre bemégy, hogy birtokba vedd.
17De ha elfordul a szíved, és nem engedelmeskedsz,
hanem eltántorodsz, más istenek előtt borulsz le, és azokat tiszteled, 18kijelentem nektek már most, hogy menthetetlenül
elvesztek. Nem éltek hosszú ideig azon a földön, ahova most átkeltek a
Jordánon, hogy bemenjetek oda, és birtokba vegyétek.
19Tanúul hívom ma ellenetek az eget és a földet, hogy
előtökbe adtam az életet és a halált, az áldást és az átkot. Válaszd hát az
életet, hogy élhess te és utódaid is!
20Szeresd az URat, a te Istenedet, hallgass szavára, és
ragaszkodj hozzá, mert így élhetsz, és így lakhatsz hosszú ideig azon a
földön, amelyet Istened, az ÚR esküvel ígért oda atyáidnak, Ábrahámnak,
Izsáknak és Jákóbnak.”
Óh Atya Isten irgalmas nagy
Úr,
Bűnbánó szívvel ím eléd
borul,
Hű néped áldva felséges
neved,
Hogy esdve kérje nagy
kegyelmedet.
Nagy jóságodra méltók nem
vagyunk,
Rossz útra térve gyakran
elhagyunk,
Áhítjuk mégis szent igéd
szavát,
Megtérő gyermekid fogadd be
hát."
168. dicséret 1. és 3. vers
Lukács szerinti
evangélium 10 fejezet 21. vers
„Abban az
órában így ujjongott Jézus a Szentlélek által: »Magasztallak, Atyám, menny
és föld Ura azért, hogy elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek elől, és
felfedted a gyermekeknek. Igen, Atyám, így láttad jónak.«”
Szeretett Testvérek!
Úgy gondolom, hogy Lukács evangéliumát olvasva igen
megdöbbentő ez a mondat; megdöbbentő ez a mondat kétszeresen is, tartalma
miatt és mert legfőbbképpen, hogy Jézus mondta: „Magasztallak Atyám, menny és föld ura, hogy elrejtetted… és
felfedted…”. Elrejtetted? Mert azért még, hogy felfedted a kicsinyek
előtt, azért még úgy gondoljuk magasztalható és illendő, hogy magasztaljuk
az Urat. De mi az, hogy elrejtetted? És mi az, hogy Jézus ezért magasztalja
az Istent? Magasztalja az Istent azért, hogy „elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek elől és felfedted a
gyermekeknek?” Hát nem az az Isten akarata, hogy minden ember
üdvözüljön? Nem az az Isten akarata, hogy megtérjen és üdvözüljön minden
ember? De igen.
Figyeljük meg, hogy Lukács hova helyezi el, milyen
szövegösszefüggésbe. Előtte a 10. fejezetben a hetvenkét tanítvány
kiküldéséről olvasunk, valamint, hogy visszajönnek küldetésükből. A
küldetésük tartalma ugye az volt, hogy hirdessétek, hogy „elközelített az Isten országa”,
valamint „gyógyítsatok”. Ehhez
kaptak hatalmat, erőt. És most jönnek vissza a tanítványok, nem a
tizenkettes, hanem a hetvenkettes kör, a nagyobb tanítványi kör, és így
jegyzi fel Lukács: „17Mikor a hetvenkét tanítvány visszatért, örömmel jelentette:
»Uram, még az ördögök is engedelmeskednek nekünk…«”. Egyik részről ez a
szövegösszefüggés. Ezek után helyezi el Lukács Jézusnak előbb olvasott
mondatát: „Magasztallak, Atyám,
mennynek és földnek ura azért, hogy elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek
elől, és felfedted a gyermekeknek.”
Másik részről a szövegösszefüggésben ott van az is,
hogy ahogy elküldte a tanítványokat, ezt a népesebb kört, utána ilyeneket
olvashatunk: „Jaj neked, Korazin! Jaj
neked, Bétsaida! Mert ha Tíruszban és Szidónban történtek volna azok a
csodák, amelyek nálatok történtek, zsákban és hamuban ülve régen megtértek
volna. De Tírusznak és Szidónnak elviselhetőbb sorsa lesz az ítéletkor,
mint nektek. Te is, Kapernaum, talán az égig emelkedsz? A pokolig fogsz
levettetni!” Ez is ott van a fölolvasott rövid részletünk előtt.
Egyik oldalról tehát ott van a kiküldött hetvenkét
tanítvány beszámolója, ott van, hogy íme eredményes a misszió. Eredményes a
misszió, hiszen „még az ördögök is
engedtek a te nevedre” – mondják a tanítványok. Másik oldalról Jézus
tisztában van azzal is, hogy eredménytelen is. Egyszerre eredményes és
egyszerre eredménytelen az evangélium hirdetése. És ezért beszél itt arról,
hogy „Jaj neked…!”. A “jaj
mondások” is itt vannak: Jaj neked Korazin, Bétsaida, Kapernaum! Jaj
nektek, akik hallottátok már, ismeritek már, mondjuk az ószövetségi
kijelentést; ismeritek már, amit az atyákon keresztül az Isten mondott és
ígért, és nem nagyon akartok megtérni! De ha Izrael határán kívül, mondjuk
Tíruszban, Szidónban történtek volna ezek a messiási jelek, ők megtértek
volna hamuban, zsákban. Itt az ószövetségi kifejezések jelennek meg. Ahogy
Ninive megtért, mire végül elment oda Jónás.
Nos, ez a szövegösszefüggés, amiből olvastam az előbb
a 21. verset… És, hogyha a szövegösszefüggést, a történeti összefüggést is
látjuk, ahova Lukács elhelyezi Jézusnak ezt a mennyei Atyát magasztaló
mondatát, akkor már nagyjából jó vágányon vagyunk ahhoz, hogy helyesen
értsük meg, mert egyébként megakadunk. Rendben van, hogy Uram kijelentetted,
felfedted, de mi az, hogy elrejtetted? És mi az, hogy ezért magasztalod az
Atyát? Hát nem azért jött az embernek Fia, hogy megkeresse, megtartsa, ami
elveszett? De igen. Mégis egyszerre jelen van az eredmény és az
eredménytelenség, egyszerre jelen van a megtérés és a megkeményedés. Már
akkor is jelen volt, azóta is, napjainkban is, és ezt együtt kell látni.
Nem lehetünk naivak, és nem ülhetünk föl saját szép vágyainknak: „Milyen
szép lenne, ha mindenki megtérne és szeretnénk egymást!” – Hát ez nagyon
szépen hangzik. De nemcsak a magvető megy ki vetni, hanem valahol valaki
vetett. Hát nem tiszta búzát vetettél? De igen. Akkor honnan van benne a
konkoly? Ellenség tette azt.
Mi egy olyan bűneset utáni világban élünk, ahol
hirdettetik az Isten Igéje, de jelen van a gonosz is, ezért ne tévesszenek
meg bennünket szép vágyaink, amelyikből mindig kifelejtjük a gonosz
jelenvaló hatalmát is, mert akkor fölöttébb csalódni fogunk. Jézus
egyszerre látja a kettőt, és nekünk is együtt kell látnunk.
De miért beszélt így, hogy “elrejtetted… és felfedted…”? Annyit még értenünk kell az itt
fölolvasott megfogalmazás szerint is: „elrejtetted
ezeket a bölcsek és értelmesek elől” – kik voltak ezek? A korabeli
kegyesek bizonyos csoportjai tartoztak ide, akik magukat vallásilag
bölcseknek, képzetteknek tartották, akik magukat értelmesnek tartották,
mert ők ismerik az Isten Igéjét. De a föld népe, ahogy szószerinti
fordítással mondhatnánk, az átkozott. Emlékezzünk, Jézus perében a
nagytanács tagjai mondanak ilyet.
„Mennek Jézus után, ez a műveletlen, ez a vallásilag képzetlen
tömeg, ez a föld népe! Nem nekik való az Isten Igéje!” – vélekedtek sokan.
„De mi, akik kegyesek vagyunk, mi, akik bölcsek vagyunk, mi, akik
értelmesek vagyunk… (vallási értelemben)! – Ez az egyik. Nos, ott „elrejtetted ezeket a bölcsek és
értelmesek elől.”
Másik oldalról: itt Lukácsnál így olvassuk, hogy „felfedted a gyermekeknek”, vagy a
kicsiknek, vagy a szegényeknek, olvassuk a másik helyen. Igen, a
szegényeknek, akik itt nem föltétlen gazdasági értelemben szegények (bár
sokszor azok is voltak), hanem azokról van szó, meg azokat nevezik
gyermekeknek a kor emberei – és Jézus innen veszi természetesen a
kifejezést –, akik nem voltak vallásilag műveltek, értelmesek, képzettek,
akik kevésbé ismerték az ószövetségi kijelentést, hiszen a gyermek is még
keveset tud. Tehát itt nem egyszerűen biológiai életkorról van szó, hanem
az adott kor kifejezéseit használja Jézus, akik gyermekek, kicsik még
ismeretben, hitben.
„Magasztallak,
Atyám, menny és föld Ura azért, hogy elrejtetted ezeket a bölcsek és
értelmesek elől, és felfedted a gyermekeknek.” Felfedted a kor azon emberei
előtt, tömegei előtt, akik vallási értelemben valóban még kicsik voltak,
keveset tudtak.
De nézzük meg ezt az ismeretkérdést egy kicsit, mert
akkor jutunk még közelebb Jézus szavaihoz. „Ja! Ezt már hallottam valahol!”
– van ilyenfajta ismeret is. Amikor valamit hallottam, az egyik fülemen
bement, oda se figyeltem, majszoltam közben a vacsorát; és mondjuk ment a
TV vagy a családtag valamit mondott, oda se figyeltem, nem hagyott bennem
mély nyomot, nem is tartottam fontosnak, amit hallottam. Mondták –
összefüggéseiben talán nem is értettem, talán el se tudom mondani pontosan,
hogy miről van szó, csak valaki mondta, hallottam. Sokaknak ilyen a
bibliaismerete is. Amikor valahol, valamilyen összefüggésben újra előkerül,
akkor mondják: „Ja! Ezt már hallottam valahol! Ja! Mintha láttam volna a
TV-ben valamilyen vallásos, bibliai filmet, mintha abban lett volna szó
erről az emberről vagy arról a történetről… Ja! Igen, mintha ezt már mondta
volna valaki!” Valakinek ennyi az ismeret. Egyszer valahol… mégis… mintha…
én hallottam volna már ilyet, de nem tartottam fontosnak, nem figyeltem
oda, nem jártam utána, és tulajdonképpen semmi hasznom nincs belőle.
Aztán van olyan szintű ismeret is, ahol reménység
szerint majd bekövetkezik: „Aha! Na most már értem!” Bibliai vonatkozásban
is nagyon sok embernél jó, ha már ez bekövetkezett, hogy “most már értem!”.
Tudniillik: „Eddig ismertem részleteket, el tudtam mesélni történeteket…
nem mindig pontosan, de nagyjából el tudtam mondani, hogy a Bibliában ilyen
meg olyan történetek vannak. Igaz, hogy magukat a történeteket se teljesen
értettem, de legalább elmesélni el tudtam. Olykor még tetszettek is ezek
nekem. Néha, ha nagyon ráértem, elővettem és elolvastam, de nem értettem
összefüggéseiben. Tudtam ezt a történetet… hallottam Jézus születéséről…
Arról a Jónásról is valamit hallottam – ugye az az…? Na idáig még csak
tudjuk, de hogy hogyan lehet összerakni a törvényt és a kegyelmet, hogy
hogyan kapcsolódik egymáshoz az ószövetségi kijelentés és az újszövetségi
kijelentés, ezt nem értettem.”
Valahogy úgy, mint az a bizonyos etióp főember, vagy
szerecsen komornyik, aki utána jár, hosszú utat megtesz, beszerzi a Bibliát
– ahogy ma mondanánk, hiszen Ézsaiás tekercse már van –, azt olvasgatja
hazafelé menet ezen a hosszú úton, és amikor megkérdezi tőle Fülöp, hogy
„érted is, amit olvasol?”, akkor nem restelli bevallani, hogy nem. Például:
kiről mondja ezt a próféta? Magáról, másról? Vagy: „mint bárány, melyet mészárszékre visznek”? És akkor elfogadja,
hogy Fülöp, ott, társuljon mellé az úton és kezdje elmagyarázni. És kezdve
az Ószövetségtől, a prófétáktól, elmagyarázta, megérttette vele az Isten
Igéjének összefüggéseit. Végre valaki megmagyarázta!
Vagy emlékezzünk egy másik történetre, szintén a
Cselekedetek könyvéből, amikor Péter bizonyos látomáson keresztül, a
mindenféle tisztátalan állatokon, a lepedőben… És mindazok után, ami
történt a pogányok közötti misszióban jut el oda, hogy kimondja: „Most
látom, most már értem, hogy nem személyválogató az Isten. Eddig is voltak
elképzeléseim az Istenről, nagyon sok mindent tanultam én. Hiszen Jézus
tanítványa is voltam. De most már értem!” Sok részismeret, és végre
bekövetkezik az, hogy „aha!”. „Most már értem ezt is, ezt is, és ezt is…
Most már fel tudom fűzni az Isten üdvözítő tervének fonalára a sokféle
általam ismert és szeretett bibliai részletet. Végre valaki megmagyarázta!”
Igen, jó dolog, ha már legalább idáig eljutottunk. Jó dolog, hogyha ez a
készség, nyitottság megvan bennünk, hogy ezt a fajta segítséget elfogadjuk.
Jó dolog, ha ott van bennünk a vágy, hogy keressük, hogy értsük is, hogy „értsem” – és majd a következő
pontban utalok rá – „szeressem
elrendelt utamat” – ahogy az előbb énekeltük. Mert hogyan szeretem én
az Isten útját, ha nem értem? Vannak ilyen emberek is, akik magukat
istenfélőnek tartják, de nem értik Istent. Azt sem, amit kijelentett. Mert
mi sem értünk mindent, hiszen tükör által homályosan látunk. De amit
kijelentett, azt azért jelentette ki, hogy értsük is. De nem egyszerűen
csak arról van szó, hogy „Aha! Végre megvilágosodott! Végre értem már
legalább ezt a néhány részt!” – hanem, hogy mit fogok vele csinálni? Mert
mire megyek, ha ugyan most már értem – nemcsak: jaj már valahol hallottam!
Hanem végre értem! –, de magamra nézve elutasítom.
Emlékezzünk, hogy amikor Jézus Keresztelő Jánosról
beszél… ott az a bizonyos szakasz a Lukács evangéliuma 7. fejezetében, ahol
többek között ezt mondja, hogy embertől, asszonytól születettek között
nincs nagyobb nála [Lukács 7:28]; és akkor ilyet olvashatunk, Jézus ilyeneket
mondott: „Miután meghallgatta őt – tudniillik Keresztelő Jánost – az
egész nép, még a vámszedők is igazat adtak Istennek azzal, hogy
megkeresztelkedtek János keresztsége által…”. A farizeusok és
törvénytudók – vagyis a mai Igénk szerint a bölcsek és értelmesek – tehát „…a
farizeusok és a törvénytudók azonban elvetették Isten akaratát, és nem
keresztelkedtek meg általa” – mert magukat nem tartották bűnösnek.
„Nekünk nincs mit lemosni, nincs mitől tisztulni; mi vagyunk az értelmesek,
a bölcsek, a kegyesek, a templomosok. Hát a föld népe… meg ilyen vámszedők…
meg ezek… hát van nekik mit lemosni!”
Mi hasznom van abból, ha ugyan már megértettem, de
magamra nézve elutasítom; ha magamra nézve nem tartom fontosnak a megértett
isteni Igét, akaratot. Az ilyen típusú ember sértve érzi magát, amikor
megtérésre hívó szót hall, amikor Isten bűnbocsátó kegyelméről van szó:
„Hát én derék és becsületes ember vagyok, tiszteletes úr, ne nekem mondja!
Hát látja, mennyi ember szaladgál! Meg tudnék én a családból is sok
mindenkit sorolni. Na annak mondhatná! Nekem ez nem kell. Értem én, amit
tetszik mondani, de nekem ez nem kell! Én jó ember vagyok.”
Mi hasznom akkor a megértett Igéből? Nem bezárultak a
szemeim? Nem arról van szó, hogy mégis elrejtetett az Isten kegyelmes
szeretetének jó híre? Ahogy Jézus mondja: mert becsukják a szemüket, hogy
ne lássanak, bedugják a fülüket, hogy ne kelljen meghallani az Isten nekik
szóló üzenetét – és így elrejtetik. Elrejtetik a nyilvánvaló Ige számukra.
Elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek elől. Így kevés hasznom lesz.
Értelmi szinten van már hasznom, mert legalább értem. De az ítélet is lesz
rajtam, hogy nem élem, és nem élek az Isten kegyelméből. „Elrejtetted
ezeket a bölcsek és értelmesek elől, de felfedted a gyermekeknek”
– ahogy itt olvassuk.
Nézzük meg akkor a harmadik fajta fokozatát az
ismeretnek, amikor az Isten-ismerettől a Vele való közösségig jut el az
ember. Itt kezdődne a keresztyénség. Itt kezdődik a Krisztus-követés, amikor
az ismerettől a közösségig. Vagyis, nemcsak valami rémlik: „Tényleg! Én
valamikor… amikor gyerek voltam!”.
A közelmúltban találkoztam valakivel, akivel 15 éve
nem találkoztam. Egy fiatalember, és annyit mondott 15-16 évvel ezelőtt –
még a korábbi szolgálati helyünkön az utolsó konfirmandus csoportunkba járt
néhány hétig –, de annyit mondott, amikor találkoztunk egy bizonyos helyen…
Megkérdezte, hogy megismerem? Mondom: igen. Emlékszek még! – mondja a
fiatalember –, hogy ezt az éneket tanultuk az első hetekben, amikor még
jártam: „Most, most, még ifjú korodban, add át Jézusnak szíved…”.
Ennyi megmaradt. Ez jó dolog. Csak jutna tovább is. Az Isten-ismerettől a
Vele való közösségig eljutni. Felfedted a gyermekeknek, a kicsiknek, az
úgymond vallási bölcsek és értelmesek által kicsiknek nézett, lelki
szegényeknek nézett, a föld népének nézett emberek előtt, akik immár
nemcsak megértették az Isten üdvözítő tervét, hogy a bűnös emberért
elküldte az egyszülött Fiút, fölkínálta a bűnbocsátó kegyelmet, és lehet élni
ebből a kegyelemből, hanem el is fogadták ezt a kegyelmet. Jézus így mondja
ott Keresztelő János munkásságával kapcsolatosan, hogy a vámszedők, a
bűnösök igazat adtak Istennek, hogy tudniillik megtérésre van szükségük,
tisztulásra van szükségük és megkeresztelkedtek. De a nép korabeli, bölcs,
értelmes vallásosai elutasították: „Hát azért ennyire nem fogjuk magunkat
megalázni, nem fogjuk beismerni itt mások előtt, hogy hát azért nekünk is
vannak vétkeink!” És nem keresztelkedtek meg. Elutasították János előkészítő,
a Messiás fogadására felkészítő szolgálatát. Nem vállaltak közösséget, nem
készültek közösségre a megérkező Messiással. Vagyis igazán az a jó, ha
nemcsak valami rémlik, mintha valamit tizenöt, húsz, negyven éve hallottam,
olvastam volna valahol. Nem elég az, de fontos lépés, ha eljutok odáig,
hogy most már értem; hanem igazán akkor van hasznom belőle, ha magamra
nézve elfogadom az Isten megértett üdvözítő akaratát. Ha elfogadom, akkor
kerülök életközösségbe az Úrral.
Szeretett Testvérek! Jézusnak megdöbbentő a mondata
tömény megfogalmazásban. Nem egyszerűen megállapító mondat, hanem az Atyát
magasztaló mondat. Az Atyát magasztalja, és látszólag olyan furcsa: „Magasztallak, Atyám, menny és föld Ura
azért, hogy elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek elől, és felfedted a
gyermekeknek. Igen, Atyám, így láttad jónak.”.
Tegyük föl magunknak a kérdést: milyen a saját
Isten-ismeretünk? Milyen az én Isten-ismeretem? Hol tartok én
ismeretben, hitben, közösségben?
Ott: „Hogy hallottam?” Meg „olykor, ha ráérek
szívesen is hallom, ma is…”? Vagy ott, hogy „Aha! Na, most már néhány
részét értem is az Isten üdvözítő tervének!” Vagy pedig ott, hogy a
megértett üdvözítő kegyelmet elfogadva, abból élek? Hol tartunk most?
Ezeket természetesen – ezeket az úgymond lépcsőfokokat – nem szabad egymás
ellen kijátszani, de mégis valahol haladnom kellene előrébb, hogy az
elméleti Isten-ismerettől a gyakorlati keresztyénségig eljussak. Eljussak
az Istennel és népével való közösségbe. Hiszen ne feledjük el, ilyen
összefüggésekben mondta Jézus, hogy elsőből utolsók lehetnek, akik ilyen
vallásilag bölcseknek, értelmeseknek gondolták magukat, meg nagyon
tisztának és rendesnek, akik úgy néztek ki, hogy elől vannak, hogy vezetik
a népet, de elutasították ezt a kegyelmet, amely Krisztusban megjelent,
utolsókká lettek. És akik emberi megítélés szerint utolsók voltak, „hiszen
ezek nem is értik, nem is érthetik” – mondták az akkori vezetők –, azok
megértették. Jézus megdöbbentő, sokakat felháborító mondata, hogy „megelőznek
titeket a paráznák, a vámszedők, a bűnösök az Isten országában”, erre
vonatkozik. A szegényeknek, a kicsiknek, az ismeretben szegényeknek
kijelentette, és azok nagy része örömmel fogadta.
Magasztalja Istent Jézus. Magasztalja, hiszen itt
arról van szó, hogy mindenki megismerhette volna, de némelyek nem akarták
elfogadni, így elrejtetett most már számukra, ítéletté lesz számukra, mások
pedig örömmel, nyitott szívvel fogadták ezt a kegyelmi jó hírt.
Mózes 5. könyvéből hallottuk az előbb az Igét, ahol
többek között a fölszólítás már-már a törvény világában, már az Ószövetség
századaiban így hangzott: „Szeresd az Urat, hallgass szavára, ragaszkodj
hozzá, mert Ő a te életed, és életed hosszúsága”. Hallgass szavára,
ismerd meg, szeresd, ragaszkodj, legyél közösségben vele. Nem egyszerűen
csak valamit tudogatok, valamit hallottam, meg olykor szívesen hallom,
hiszen ebből kevés hasznom lesz. Jézus tulajdonképpen azért magasztalja a
mennyei Atyát, hogy a Krisztusban fölkínált kegyelem mindenki számára
elérhető kegyelem. Azok számára is, akik számára a korabeli kegyesek úgy
gondolták: „Ezek úgysem értik meg! Hát ez egy primitív tömeg!” És kiderül,
hogy akik azt hitték, nem értették, és nem fogadták el, akikről meg mások
gondolták, hogy nem értik, azok megértették és elfogadták. Igen. Az Isten
nem személyválogató. Jézus azt mondja: nem azért jöttem, hogy ítéljek, de
azok az Igék, amelyeket mondtam, azok ítéletté lehetnek rajtatok.
Szeretett Testvérek! Jézus magasztaló szava, hogy
mindenki felé fölkínálja a mennyei Atya az Ő kegyelmét, ragadjon meg
bennünket is, mert ez az út mindenkinek járható lenne. Járható lenne annak
is – mondjuk így mai nyelven –, aki kapott gyermekségétől fogva komoly
vallási neveltetést. Járható a sok évtizede templomba járóknak, nekünk is,
és járható annak is, aki most kezdi ismerni az Isten Igéjét. Járható út
mindenkinek. Az Isten részéről járható. A mi részünkről következhet be,
hogy megkeményedik a szívünk, és akkor elrejtetik, nem látjuk, nem értjük,
nem fogadjuk magunkra nézve, vagy megnyílik a mi életünk és életté lesz
számunkra.
„Hallgass szavára, szeresd, ragaszkodj hozzá,
mert ő a te életed.” Ámen.
Jézusom, ki árva lelkem,
Megváltottad véreddel,
Kárhozattól óvtál engem,
Bűnös szívem ó vedd el!
Add, hogy néked megháláljam,
Hogy nem hagytál a halálban,
S megmutattad: bármit adj,
Én oltalmam csak te vagy.
Jézus, benned bízva-bízom,
Elpusztulnom ó ne hagyj!
Te ki bűnön, poklon, síron,
Egyedüli győztes vagy:
Gyönge hitben biztass engem,
Készíts arra, hogy én lelkem,
Láthat majd fenn, ó, Uram,
Mindörökké boldogan.
295. dicséret
Örökkévaló Isten!
Teremtett világod hatalmadról beszél. Prófétáid által
szabadítót ígértél, és az eljött Jézusban, beteljesítetted ígéreteidet.
Jézus által kegyelmet kínáltál mindenkinek. Bocsásd meg, hogy megelégszünk
bibliai foszlányok gyenge ismeretével. Bocsásd meg Istenünk, hogy
megelégszünk üdvterved értelmi megismerésével, de közben kegyelmedet
elutasítjuk. Segíts Urunk bűnismeretre, bűnbánatra és megtérésre. Segíts,
hogy Krisztust követve megújult életben járjunk. Segíts, hogy ne csak
tudjuk, értsük, hanem éljük megváltó kegyelmed. Segíts, hogy ne csak
értsük, hanem szeressük elrendelt utunkat.
Urunk, Istenünk! Segíts, hogy megújult életünk Téged
magasztaljon, hogy békességet, örömet talált életünk másoknak is áldás
forrásává lehessen. Könyörgünk légy irgalmas türelmes nemzetünkhöz, hogy
engedelmes szolgálatunk által lelki ébredés újítsa meg népünket. Könyörgünk
az életkorban gyermekekért és fiatalokért, a közöttük végzett lelki
munkáért, és könyörgünk az ismeretben gyermekekért, legyenek azok ugyan
felnőttek. Könyörgünk azokért, akikhez eddig nem, vagy alig juthatott el a
Te Igéd. Urunk, használd föl életünket is, hogy eljuthasson hozzájuk
irgalmas szereteted örömhíre. Könyörgünk így a kereső, érdeklődő
barátainkért, hogy az egyház külsőségei, hogy a mi hibáink ne takarhassák
el a Te kegyelmes szeretetedet, hanem ez a szeretet megragadhassa őket és
megismerhessék a Te utadat. Könyörgünk betegekért és gyászolókért, a
próbák, nyomorúságok útján járókért, hogy a mélységekből Hozzád fohászkodhassanak.
És kérünk Urunk, Istenünk, hogy minden felekezet megújulva a hitben és
engedelmességben legyen ennek a népnek megújítására. Jézus Krisztusért
hallgasd meg könyörgésünket. Ámen.
„Ti azonban választott nemzetség, királyi
papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett népe vagytok, hogy annak nagy
tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott
el titeket.”
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|