|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az
Úr terve marad meg örökké
Rómabeliekhez írott levél 8. fejezet 28-39.
vers
„28Azt pedig tudjuk, hogy akik Istent szeretik,
azoknak minden javukra szolgál, azoknak, akiket elhatározása szerint
elhívott.
29Mert akiket eleve
kiválasztott, azokról eleve el is rendelte, hogy hasonlókká legyenek Fia
képéhez, hogy ő legyen az elsőszülött sok testvér között.
30Akikről pedig ezt eleve
elrendelte, azokat el is hívta, és akiket elhívott, azokat meg is
igazította, akiket pedig megigazított, azokat meg is dicsőítette.
31Mit mondjunk tehát erre? Ha
Isten velünk, ki lehet ellenünk?
32Aki tulajdon Fiát nem
kímélte, hanem mindnyájunkért odaadta, hogyne ajándékozna nekünk vele
együtt mindent?
33Ki vádolná Isten
választottait? Isten, aki megigazít.
34Ki ítélne kárhozatra? A
meghalt, sőt feltámadt Jézus Krisztus, aki az Isten jobbján van, és
esedezik is értünk?
35Ki választana el minket a
Krisztus szeretetétől? Nyomorúság, vagy szorongattatás, vagy üldözés, vagy
éhezés, vagy mezítelenség, vagy veszedelem, vagy fegyver?
36Hiszen meg van írva: »Teérted
gyilkolnak minket nap mint nap, annyira becsülnek, mint vágójuhokat.«
37De mindezekkel szemben
diadalmaskodunk az által, aki szeret minket.
38Mert meg vagyok győződve,
hogy sem halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelmek, sem jelenvalók, sem
eljövendők, sem hatalmak,
39sem magasság, sem mélység,
sem semmiféle más teremtmény nem választhat el minket az Isten
szeretetétől, amely megjelent Jézus Krisztusban, a mi Urunkban.”
Imádkozzunk
Drága Mennyei Édesatyánk az Úr Jézus Krisztusban!
Dicsér Téged teljes szívünk. Az ének szavával mondok
Neked hálát, hogy itt a csendes reggel, hálát, hogy éjre nappal jő, hála,
hogy éltünk minden gondját elhordozza Ő. Köszönjük az erőt, hogy szent
házadba jöhettünk, és örül a mi szívünk. Kérünk, végy ki a szívünkből
minden elterelő gondolatot, tisztítsd meg szíveinket, hogy Teneked és
Tebenned örvendezhessünk gyülekezetünkkel együtt e vasárnapon. Köszönjük
hűségedet, köszönjük szeretetedet Uram, örökké Úr vagy Te, megtartó,
alkotó, uraknak Ura, királyoknak Királya, szentek Szentje, köszönjük, hogy
szereteted megváltó terve a Te szent Fiadban lett nyilvánvalóvá előttünk.
Köszönjük, hogy imameghallgató Isten vagy. Köszönjük, hogy a Te terveidet
valóra váltod. Kérünk, hogy áldd meg egybegyülekezésünket, az igehirdetőt
és a hallgatókat egyaránt. Beszélj a mi szíveinkkel, az Úr Jézus Krisztus
nevében kérünk, hallgass meg minket. Ámen.
Egyedüli reményem,
Ó Isten csak te vagy,
Jövel és nézz meg engem,
Magamra ó ne hagyj.
Ne légy tőlem oly távol,
Könyörülj hű szolgádon,
Úr Isten, el ne hagyj!
Ha a nehéz időkben
Elcsügged a szívem,
Vígasztalást igédben,
Uram, te adj nekem!
Ha kétség közt hányódom
És mentségre nincs módom,
Te tarts meg, Istenem!
276. dicséret 1. és 2. vers
Zsoltárok könyve 33. fejezet
„1Vigadjatok az ÚRban, ti
igazak! Az igaz emberekhez illik a dicséret.
2Adjatok hálát az ÚRnak
citeraszóval, tízhúrú lanttal zengjetek neki!
3Énekeljetek neki új éneket,
szépen zengjenek hangszereitek!
4Mert az ÚR igéje igaz,
mindent hűségesen cselekszik.
5Szereti az igaz ítéletet, az
ÚR szeretetével tele van a föld.
6Az ÚR igéje alkotta az eget,
egész seregét szájának lehelete.
7Gáttal torlaszolta el a
tenger vizét, mederbe zárta hullámait.
8Féljen az ÚRtól az egész
föld, rettegjen tőle a világ minden lakója,
9mert amit ő mondott, meglett,
és amit parancsolt, előállott.
10Semmivé teszi az ÚR a
nemzetek tervét, meghiúsítja a népek szándékait.
11De az ÚR terve örökké
megmarad, szívének szándéka nemzedékről nemzedékre.
12Boldog az a nemzet, amelynek
Istene az ÚR, az a nép, amelyet örökségül választott.
13Letekint a mennyből az ÚR, és
lát minden embert.
14Lakóhelyéből rátekint a föld
minden lakójára.
15Ő formálta mindnyájuk szívét,
ismeri minden tettüket.
16Nem a nagy sereg segíti
győzelemre a királyt, nem a nagy erő menti meg a hőst.
17Csalódik, aki lovaktól vár
segítséget, mert nagy erejük nem ment meg.
18De az ÚR szeme ügyel az
istenfélőkre, akik szeretetében bíznak.
19Megmenti őket a haláltól,
éhínség idején is megtartja életüket.
20Lelkünk az URat várja, ő a mi
segítségünk és pajzsunk.
21Benne van szívünk öröme, mert
szent nevében bízunk.
22Maradjon velünk, URam,
szereteted, mert mi is benned reménykedünk!”
Szeretett Testvérek!
Egy rövid idézetet fogok olvasni. Vajon mikor és hol
hangzott el a következő néhány sor?
„A magyar honi reformáció örökségének hordozói, a
magyar protestantizmus egyházai különös hálaadással tartoznak Istennek
ezért, mert az újreformáció időszakában megértették, hogy maguk is
megújulásra szorulnak. Minden egyházhoz, minden egyház keresztyénjeihez
szól a felhívás: térj meg! A mi református egyházunk is úgy emlékezik az
atyák korára, hogy egyben hálát ad Istennek az újreformáció ajándékaiért, a
megítélő szóért, amely elmarasztal bennünket a cselekedetek ügyében, és a
megújító kegyelemért, amely felkészíti egyházunk népét az emberszeretet
parancsa iránti teljesebb engedelmességre. Ez az újonnan épült templom,
amelynek felszentelésére ma egybegyülekeztünk, beszédes jelképe ennek az
újreformációnak, és az újreformációt befogadó magyar reformátusságnak két
okból is. Először: Ez a templom jele és bizonysága a Magyarországi
Református Egyház és a szocialista magyar állam között fennálló jó
viszonynak.”
Egy sokkal nagyobb terjedelmű szövegből olvastam föl
ezt a részletet. Vajon mikor és hol hangozhatott el? Volt néhány
kifejezés benne, amely igen-igen nagy segítség lehet időileg elhelyezni.
Részben, mert megnevezte a magyar államot, az akkori államformát. Úgy
gondolom ez már nagyjából segítség.
És előtte egy másik kérdéssel folytatom: ki az, aki
hallotta már ezt, ki az, aki 30 évvel ezelőtt itt volt? – mert 30
éve hangzott el ez, 30 éve lesz holnap, hogy fölszentelték ezt a templomot,
az akkori püspök igehirdetésének egy rövid részletét olvastam föl.
Nem szoktuk tenni, emelje föl a kezét, ki az, aki itt
volt 30 éve, amikor ezt a templomot fölszentelték? 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8,
ha jól számoltam, meg jól láttam minden kezet.
Két kifejezés volt: az egyik, amelyik az akkori
államformát jelölte (ez nyílván segítség lehetett elhelyezni időileg), a
másik pedig az “újreformáció” kifejezés, ami nem egy közelmúltban megjelent
németországi könyv címével azonos, hanem az 1970-es években a Magyarországi
Református Egyház akkori vezetője által kedvelt kifejezés volt, aki újra és
újra azt hangoztatta, miközben az egyházak mélyrepülésben voltak, hogy
újreformáció bontakozott ki. Az újreformáció persze valóban kibontakozhat,
sőt, amikor mélyrepülések kezdenek lenni a hívő ember, a hívők közössége,
az egyház életében, akkor valóban szükség lenne egy újreformációra. De
mégis. Az új reformációnak az a két jele, amit ő itt akkor hangoztatott, és
abból az egyiket fölolvastam, a másikat hosszan taglalta – a fél prédikáció
majdnem arról szólt –, nos ez: „a templom jele és bizonysága a
Magyarországi Református Egyház és a szocialista magyar állam között
fennálló jó viszonynak”. Ez volt úgymond az egyik bizonyíték. A másik
pedig, hogy ezt az épületet, akkor ő Martin Luther King emlékének akarta
szentelni. Ez lett volna a másik bizonyítéka annak, hogy mi megújultunk,
hogy egyházunk életében valóban egy újulás indult el. Mert egyébként a
fölolvasott részlet első néhány fejezete vagy gondolata teljesen igaz és
bibliai. De a folytatása körül már néhány kérdés fölmerülhet.
Nos, amikor most 30 esztendőre, ezzel az idézettel
egy picit visszatekintettünk, egész pontosan 30 évvel ezelőtti eseményekre:
a templom fölszentelése alkalmával ugye nem volt még új karzat, és nem
voltak bent a pótszékek a templomban. Az akkori fotók tanúsága szerint
éppen tele volt, hátul, ahol még nem volt pad, ott álltak a fal mellett az
emberek, hiszen körben a fal mellett sehol sem volt pad 30 évvel ezelőtt,
és az akkori fotók tanúsága szerint a palástos lelkészek a keresztút első
padjában is ültek, vagyis nagyon sok meghívott vendég volt.
Mindez része a mi gyülekezetünk történetének is. Ha
egy kicsit visszafelé tekintünk, akkor észre kell vennünk azt is, amit a
prédikátor így fogalmaz meg: „Minden érhet mindenkit”. [Préd.
9:2] Bizony öröm
és szomorúság, bánat egyaránt érhet mindenkit. Az egyéni életünkben is és a
közösségi életben is. Lehetnek örvendetes pillanatok, és bizony vannak
olyan alkalmak, amikor könnyet hullat az ember.
Minden érhet mindenkit. Azt is érezzük és látjuk,
hogy ebben a világban a bűneset óta különösképpen folyamatosan jelen van és
munkálkodik a gonosz, melynek eszközeivé adtuk magunkat; hogy ebben a
világban jelen van az erőszak, hogy ebben a világban jelen van a bűn, és
minden érhet mindenkit, azt is, aki áldoz az Istennek, Isten-tisztelő, és
azt is, aki nem áldoz az Istennek, sőt egyenesen elfordul tőle. Ebben a
világban, társadalmi rendszerekben, és magában a társadalomban, és bennünk
is, az egyénekben is, jelen van a gonosz. Jelen van a bűn. Ezt folyamatosan
érezzük és látjuk a napi hazugságoktól kezdve a keményebb cselekedeteken
át, de jelen van ebben a világban a betegség, jelen van a halál, jelen van
éhínség, van szomorúság, van gyász, és mindez nem számolható ki, hogy
pontosan kit, mikor, mi ér. Jelen van mindez, hiszen gyülekezetünk egykori
temploma is, annak idején állami kézre került, és a gyülekezetet ide
kellett átköltöztetni.
Amikor nem kiszámolható, nem igazán megtervezhető
általunk a holnap és a holnapután, amikor ennyi minden hat ebben a
világban, és olykor ezért tudunk örülni, máskor szomorkodunk, akkor
különösképpen nagy üzenete lehet számunkra az előbb olvasott 33. zsoltárnak.
A 33. zsoltár szerzője mégis felismerte az Úr hatalmát. Ez az első, ami
számomra nagyon fontos volt a zsoltárból. Pedig az akkori világban is jelen
volt – maga a zsoltár is elmondja – az éhínség, jelen volt a halál, jelen
volt a gyász, jelen voltak a nyomorúságok, a próbatételek, és mégis
felismerte az Úristen
hatalmát. Fölismerte, amikor a teremtett mindenségre nézett, és így
fogalmazta meg mindezt: „Az ÚR igéje alkotta az eget, egész seregét
szájának lehelete. Gáttal torlaszolta el a tenger vizét, mederbe zárta
hullámait”. Igen: „amit ő mondott, meglett, és amit parancsolt,
előállott” – mondja a zsoltáros. Amikor mi is körülnézünk, akár egy
kicsit visszafelé emlékezve – akár népünk történetére, akár egyházunk
történetére, gyülekezetünk történetére, akár ki-ki saját családja történetére,
vagy éppen elköltözött szeretettére emlékezik –, akkor, amikor a bűn, a
múlandóság erőit is látjuk ebben a világban, jó nekünk észrevenni az Úr
hatalmát is. Jó nekünk tudni, hogy az Úré a hatalom, és erről az egész
teremtett mindenség beszél. A zsoltáros, másodszor, azért is észrevette az
Úr hatalmát, mert a népek felé is nyilvánvaló. Mi nem így látjuk. Mi
túlságosan alulnézetből szoktuk látni az éveket, évtizedeket, a
történelmet, a társadalmi változásokat. A zsoltáros azonban ilyeneket mond:
„Semmivé teszi az ÚR a nemzetek tervét, meghiúsítja a népek szándékait”.
Mi, a saját emberi nézőpontunkból látjuk a világot, és mi úgy látjuk, hogy
ezek a társadalmi mozgások, sokszor igazságtalanságok, ezek teszik semmivé
a mi terveinket és gondolatainkat. De nekünk jó látni a zsoltároshoz
hasonlóan, hogy az Isten hatalma alatt van ez az egész világ. Ő nagyobb
mindenek fölött. És jó észrevenni a történelemben is, mert valóban az Úr
Isten nem egyszer semmivé teszi a nemzetek tervét és meghiúsítja a népek
szándékait.
Majd később a zsoltáros így fogalmazott, hogy
csalódnak, akik lovakban bíznak: „Csalódik, aki lovaktól vár
segítséget…”. A korabeli, a zsoltáros-korabeli haderő legkomolyabb,
legütőképesebb része a lovas egység volt, a legnagyobb katonai potenciált
jelentette. Csalódnak tehát, akik a legnagyobb fegyverekben, a
leghatásosabb fegyverekben bíznak – mondja a zsoltáros.
Vajon mennyire vesszük mi észre, vagy csak olyan
elszenvedői vagyunk, hogy Isten semmivé teszi a nemzetek tervét és
meghiúsítja a népek szándékait? Bizony újra meg újra ezt is átélhettük
pedig. Hiszen eszmék omlottak össze és birodalmak lettek semmivé. Hatalmas
tervek, világmegváltó elképzelések voltak, hogy itt nem soká földi
paradicsom lesz. Aztán már azok sincsenek, azok a hatalmak, amelyek ezt
megálmodták.
Akkor mégis van nagyobb hatalom? Vajon mi látjuk-e
így is az életet? Látjuk-e úgy is, hogy ki tudjuk mondani, hogy „de Istené
a hatalom minden birodalom, nemzet és nép fölött”. Látjuk-e úgy is, hogy
lehet templomokat elvenni és bezárni, és magtárrá alakítani, vagy esetleg
ateista múzeummá, ahogy Kárpátalján. És lehet, hogy akik mindezt tették,
terveikkel együtt „meghiúsulnak”, ahogy a zsoltáros fogalmaz. Látjuk mi ezt
is? Vagy csak a napi gondokba beleveszünk, meg a napi ilyen-olyan hírekbe
belefáradunk, és már elegünk van az egészből, és nem vesszük észre azt,
amit a zsoltáros már évezredekkel ezelőtt észrevett, pedig lényegesen
kevesebb földi információja volt (talán jobb is volt ez neki), mint amennyi
információ nekünk van.
A zsoltáros, noha beszél az erőszakról, gonosz
tervekről, halálról, bűnről, mégis látja az Isten hatalmát. És szabad
nekünk most 30 évre visszagondolva is ezt látni. Meglátni azt, hogy az
Isten meg tudja hiúsítani a nemzetek tervét és a népek szándékait is.
Aztán a zsoltárostól tanulhatjuk (érdemes tanulni)
azt a hitvalló hangot, azt a hitvalló bizonyságtételt, ahogy szólt. „Nem
a nagy erő menti meg a királyt” – mondja. Nem azoké a hatalom, akik
lovakban, a legmodernebb fegyverekben bizakodva bárkit leigáznak, és sárba
taposnak. Akik ezekben bíznak, csalódni fognak – mondja a zsoltáros már
évezredekkel ezelőtt. „Csalódik, aki lovaktól vár segítséget, mert nagy
erejük nem ment meg.” De ezt csak akkor látjuk és merjük kimondani, ha
a legnagyobbat, az Urat, Úrnak látjuk. Ha csak magunkhoz
viszonyítjuk a gonoszt, ha magunkhoz viszonyítjuk az e világban jelenvaló
bűnt, akkor persze, az erősebb nálunk. És akkor el lehet keseredni, bele
lehet fáradni, akkor megalkuvóvá válhat az ember, nincs értelme küzdeni
jóért, nincs értelme becsületesnek lenni, úgyis másoké a pillanatnyi siker.
A zsoltáros azonban már évezredekkel ezelőtt fölismerte: ezek átmeneti
dicsőségek, és ezekért nem érdemes törtetni, taposni, nem érdemes ezekben
bízni. A zsoltáros fölismerte azt is, hogy éppen ezért nem érdemes ezeknek
hódolni, mert a mindenkori hatalom mindig igényelné a mi hódolatunkat,
dicshimnuszunkat. Ahogyan igényelte az előző hatalom is, hogy az “állam és
egyház jó viszonya” – merthogy a cenzúrázott egyházi sajtóban is csak ilyen
jelenhetett meg. Az nem jelenhetett meg, hogy valójában egyházellenes
politika folyt évtizedeken keresztül.
A zsoltáros hitvalló módon tud beszélni, és mert
hitvalló módon látja az eseményeket, és az eseményekben és az események
fölött az Urat, akié a hatalom, ezért nem hajbókol akárki előtt. Pedig
minden korban, minden hatalom igényelné, hogy előtte hajbókoljunk.
A zsoltáros, mivel látja az Úr hatalmát – pedig
nagyon sok minden, mintha eltakarta volna akkor is –, látja az Úr hatalmát
a teremtett mindenség fölött és a népek fölött is, ezért tudja hitvalló
módon kimondani: nem e világ előtt kell hajbókolni, azok kegyeit keresni,
hanem „Adjatok hálát az Úrnak… Énekeljetek neki…” – mondja a
zsoltáros. Levonja az etikai következtetést is, hogy valóban,
cselekedetekben sem legyünk elmaradva, ne csak hitigazságokat
hangoztassunk, és higgyünk, hanem egyre inkább aszerint próbáljunk élni.
Adjatok hálát, tehát, az Úrnak, és neki énekeljetek – mondja a zsoltáros.
Mert az Úr mindent ismer, mert hűséggel és szeretettel cselekszik az Úr.
Ezért tudja kimondani a zsoltáros: „Boldog az a nemzet, amelynek Istene
az ÚR”.
Sok mindenki jött már, hogy magát istenként ajánlja.
De boldog csak az, akinek a mindeneket teremtő és megváltó Isten az Ura. Az
az Úr, aki mindeneket formált, aki a nemzetek tervét (és nem is csak egy
nemzetről szól) meg tudja hiúsítani. Pedig a zsoltáros is nagyon jól tudta,
hiszen egy olyan országban élt, amelyiktől keletre (észak-keletre) mindig
egy világbirodalom volt, és dél-nyugatra Egyiptom, a másik világbirodalom. Egy
kis maroknyi nép közösségében élt a zsoltáríró. És mégis ki tudja mondani
hitvallóan, és meg tudja indokolni, hogy miért boldog az a nemzet, akinek
Istene az Úr: „a nép, amelyet
örökségül választott”. Ezért jut el oda a zsoltáros: „Lelkünk az URat várja, ő a mi
segítségünk és pajzsunk. Benne van szívünk öröme, mert szent nevében
bízunk”. Pedig a zsoltáros is, magában, az énekében, zsoltárában
egyértelműen és határozottan beszél az élet nyomorúságairól, bajairól,
próbájáról, gyászáról, halálról, a hatalommal visszaélő hatalmaskodásáról,
annyi mindenről, ami szomorúsággal kell, hogy eltöltsön bennünket. De a
világ fiai látnak csak ennyit. Az istenfélő embernek látnia kell az Úr
hatalmát, minden felett álló hatalmát. Immár Jézus Krisztus által, a
Krisztus föltámadása által vallhatjuk, hogy a halál fölött való hatalmát
is. Ha pedig ezt látjuk, akkor hitvalló módon lehet szólni és cselekedni.
Egyenesnek, gerincesnek maradni akkor, amikor különböző irányból fújdogálnak
a szelek, hol erről, hol arról, és mindenáron várják, hogy dicshimnuszt
zengjünk nekik. Hogy elkötelezzük irántuk magunkat.
Amikor ki-ki saját örömével, vagy éppen szíve
szomorúságával jött ma ide, amikor eljöttünk a reformáció ünnepén is, hogy
együtt legyünk a gyülekezet közösségében, akkor egyénként és gyülekezetként
is merjük megfogalmazni, amit megfogalmazni már évtizedekkel ezelőtt is
megfogalmaztunk, nevezetesen: az
egyház nincs társadalmi rendszerekhez kötve. Az egyház nincs társadalmi
rendszerekhez, nincs pártokhoz kötve, nem lehet ezekhez kötve. Nem a
nemzetek terve, hanem az Úr terve kell, hogy irányadó legyen számunkra. A
nemzetek terve nagyrészt meghiúsul, az
Úr terve marad meg örökre – mondja a zsoltáros. Napjainkban pedig,
amikor nem egy párt várja a hűségünket, hanem esetleg több is, akkor valamit
meg kell fogalmaznunk, mert sokan zavarban vannak, és nem tudnak
megkülönböztetni egymáshoz kapcsolódó, de megkülönböztetendő dolgokat. Nem
kell attól félnünk hívő emberként és gyülekezetként, egyházként, hogy a
Szentírás alapján kimondunk bizonyos igazságokat, és esetleg a bennünket
körülvevő társadalom egyik vagy másik pártja néha hasonlót mond. Az nem azt
jelenti, hogy mi elköteleztük magunkat irántuk, hiszen az Isten Igéje már
évezredek óta ezt mondja, a jelenlegi pártok pedig másfél évtizede léteznek.
Ezt sokan összekeverik, és azonnal azt hiszik, hogy ha valahol valaki
hasonlót mond a világ hatalmai közül, mint amit mi itt mondunk, akkor már
mi lettünk az ő szolgái. Nem. Hiszen az Isten Igéje alapján az egyházunk is
sokkal régebb óta, évszázadok óta bizonyos fontos erkölcsi, hitbeli
igazságot kimond és próbál gyakorolni. Ha ehhez közel kerül valaki a
jelenlegi világban, a jelenlegi politikai berendezkedésben, akkor annak
örülni kell. De ez még nem azt jelenti, hogy kiszolgáltuk őket. Ne keverjük
össze az irányt. Mert nagyon sokszor tapasztalom, hogy: „jaj ne szóljunk,
ilyet ne mondjunk!” – akkor végül még a tisztességes jó szót sem szabad
kimondanom, mert ha véletlen valaki ilyet mond a világi hatalom pártjai
közül, akkor abba a gyanúba keveredtünk, hogy őket szolgáljuk ki? Hát nem
erről van szó.
A zsoltároshoz hasonlóan tisztán kell látnunk. Az Úr
hatalmát látó és arra figyelő ember kimondja az Isten Igéjének igazságát,
és az Úr hatalmára figyelő és azt komolyan vevő egyház ki kell, hogy
mondja. De, ha a világból hallunk néha ezzel hasonló gondolatokat is, akkor
nem kell kétségbe esnünk, hanem hálát kell adnunk, hogy bizonyos bibliai
igazság vagy érték mások számára is fontos.
A zsoltáros hitvalló módon tud tehát beszélni, és
nekünk is látni kell, hogy nem szabad odakötni magunkat semmilyen evilági
hatalomhoz. De lehet, hogy olykor némelyek hasonlót is mondanak, mint amit
az Ige alapján nekünk hirdetnünk kell.
A 30 évvel ezelőtti idézet utolsó mondata ez volt: „Ez
a templom jele és bizonysága” – miután egy sokkal-sokkal nagyobb viszont
állami kézre került… „Ez a templom jele és bizonysága a Magyarországi
Református Egyház és a szocialista magyar állam között fennálló jó viszonynak.”
Ez addig mindig jó viszony volt, amíg mi hallgattunk. Addig mindig jó viszony
volt, amíg minden úgy lett, ahogy a hatalom gondolta. De az egyháznak nem
ezen kell tájékozódnia; hanem először is azon, hogy az Úr és egyháza között legyen jó viszony. Természetesen
ápolnunk kell a tisztességes kapcsolatot a mindenkori hatalommal. De nekünk
először és mindenek felett, ha mi keresztyénnek valljuk magunkat, az Úrral,
a mi teremtő és megváltó Istenünkkel kell jó viszonyban, engedelmes
kapcsolatban lennünk. És a zsoltáros tulajdonképpen ezt is nagyon
egyértelműen ki tudja mondani. Vagyis szükségünk van nekünk is
reformálódásra, hiszen a világnak mondott dicshimnusz, az, bálványimádás.
És ezt mi az Ige szerint nem tehetjük.
Tanítson tehát bennünket a zsoltáros, hogy az Úrnak
mindenek felett van hatalma. Tanítson bennünket ennek a hatalomnak a látása
Isten iránti engedelmességre, hálaadásra, az Úr magasztalására, ezért
kezdődik így ez a zsoltár: „Vigadjatok
az ÚRban, ti igazak! Az igaz emberekhez illik a dicséret. Adjatok hálát az
ÚRnak citeraszóval, tízhúrú lanttal zengjetek neki! Énekeljetek neki új
éneket, szépen zengjenek hangszereitek!” – az Úr Istennek. Ebben ma is
van mit változtatnunk, hogy valóban csak az Úrnak mondjunk hálát, őt
magasztaljuk.
Lássuk tisztán mindenekfelett való hatalmát akkor is,
amikor az evilági élet sokféle hatása néha elhomályosítani próbálja a
látótért. És az Úrnak ez a magasztalása ad eligazítást, tart meg egyenesen
bennünket. Az Úrnak ez a magasztalása ad vigaszt és reménységet személyes
életünk próbáiban, gyászában is – az Úrnak, az Úr hatalmának ez a látása és
magasztalása, mert, ha nem magasztaljuk, el fogjuk felejteni, és e világ
tornyosul nagyhatalomként elénk. Nekünk van szükségünk arra, hogy az Urat
magasztaljuk, hiszen ezáltal idézzük föl újra magunkban az Úr hatalmát és
erősödünk meg, hogy folyamatosan az Urat, mint legnagyobbat lássuk, és így
bizakodjunk és így legyünk engedelmesek.
Bátorítson erre a zsoltáros bennünket.
Így fogalmazta meg a zsoltáros, és a mai igehirdetés
címének is ezt adtam: „Az Úr terve marad meg örökre”. Ámen.
Ha szívemet bánat járja,
Szemem keserűség árja:
Előtted való zokogásom;
Titkon ajtómat behajtva
És magánosan sóhajtva
Akkor is édes újulásom,
Mert minden könnyűvel, jajjal
Könnyebbül sorsom egy bajjal.
Ha templomban megjelenek,
Ahol összesereglenek
Felséges neved imádói:
Velük együtt fohászkodva
Úgy tetszik, mintha vigadva
Ott volnék, hol a menny lakói
A te királyi székednek
Előtte letelepednek.
480. dicséret 3. és 4. vers
Imádkozzunk
Bocsásd meg Istenünk, hogy hívő emberként is gyakran
nem látjuk az emberi társadalmi bűnöktől világkormányzó bölcsességedet.
Bocsásd meg nekünk, hogy hívő emberként is gyakran
nem látjuk gyászunktól, személyes veszteségeinktől mégis mindig közellévő
üdvözítő szeretetedet. Ezért gyakran minket is nagyon nagy félelmek
töltenek el.
Bocsásd meg Urunk mindezeket, és segíts folyamatosan
figyelni Reád.
Segíts látni a te hatalmadat e világ zűrzavarában,
látni e hatalmadat személyes veszteségeink idején; látni a te hatalmadat
társadalmi átalakulások fölött is.
Segíts egyedül Benned bízni, hogy mindig neked
engedelmeskedjünk, hogy valóban megújuljunk hitben és a jó cselekvésében,
és így egyházad megújulva áldás lehessen gerincében megroppant nemzetünk
megújulásához is.
Könyörgünk most betegeinkért és mindazokért, akik
betegeket ápolnak, különösképpen könyörgünk emlékező, gyászoló szívekért,
akik visszagondolnak az elmúlt esztendőben őket ért veszteségükre,
szomorúságukra, gyászukra, azokért, akik talán egyedül is maradtak.
Segíts Urunk, hogy valóban Téged keressenek, és ne
csupán a mulandóság szomorúságát lássák. Segíts Urunk, hogy tudjanak
fölnézni a föltámadott Krisztusra is, reménység által vigasztalódni.
Segíts Urunk, hogy szomorúsággal vagy magányosságból
a gyülekezet közösségébe, egymás közösségébe vágyakozzanak sokan, hogy Igéd
által és testvéri szeretet által egymást is vigasztalhassuk.
Urunk, Istenünk, szükségünk van hitben,
engedelmességben való megújulásra, szükségünk van, hogy reménységünkben
megújuljunk. Láttasd velünk hatalmadat, és segíts bennünket, hogy tudjuk
vallani a zsoltárossal együtt, tudjuk kérni a zsoltárossal együtt: „Maradjon velünk, URam, szereteted, mert
mi is benned reménykedünk!”. Ámen.
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|