|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az Úr most is trónon ül
Zsidókhoz írott
levél 12. fejezet 4-11. vers
„4Mert a bűn ellen való harcban még nem álltatok ellen
egészen a vérig, 5és
elfeledkeztetek a bátorításról, amely nektek mint fiaknak szól: „Fiam, ne
vesd meg az Úr fenyítését, és ne csüggedj el, ha megfedd téged,
6mert akit szeret az Úr, azt megfenyíti, és megostoroz
mindenkit, akit fiává fogad.”
7Szenvedjétek el a fenyítést, hiszen úgy bánik veletek
az Isten, mint fiaival. Hát milyen fiú az, akit nem fenyít az apja?
8Ha pedig fenyítés nélkül maradtok, amelyben mindenki
részesül, fattyak vagytok, nem pedig fiak.
9Azután: testi apáink fenyítettek minket, és
tiszteletben tartottuk őket, nem kell-e sokkal inkább engedelmeskednünk a
lelkek Atyjának, hogy éljünk?
10Mert ők rövid ideig, a saját elgondolásuk szerint
fenyítettek, ő pedig javunkra teszi ezt, hogy szentségében részesüljünk.
11Pillanatnyilag ugyan semmiféle fenyítés nem látszik
örvendetesnek, hanem keservesnek, később azonban az igazság békességes
gyümölcsét hozza azoknak, akik megedződtek általa.”
Imádkozzunk!
Mennyei Atyánk! Tégy alkalmassá minket a buzgó
imádságra. Hálát adunk, hogy Hozzád fordulhatunk, beszélhetünk Veled, Eléd
vihetjük gondjainkat. Te meghallgatsz minket, megszabadítasz, és nem
vádolsz. Milyen felfoghatatlan kegyelem ez, mert erőtlenek vagyunk bűneink
miatt, és tudjuk, hogy büntetést érdemlünk. Érezzük természettől adott
gyengeségeinket, különösen a bajok idején, de éppen ez segít felismerni
kegyelmed erejét, mert a Te büntetésed nevel minket, a javunkat szolgálja
és segít, hogy visszaforduljunk tévelygéseinkből. Egyedül Reád hagyatkozhatunk,
mert Te tudsz segíteni a nehézségek elhordozásában is. Ne engedd, hogy
elcsüggedjünk, megfáradjunk az imában még akkor sem, ha Te végtelen
bölcsességeddel nem teljesíted minden kérésünket. Add Urunk, hogy Pál
apostol szavaival mi is elmondhassuk: „De
azért könyörülsz rajtam, hogy Jézus Krisztus elsősorban énrajtam mutassa
meg végtelen türelmét példaként azoknak, akik majd hisznek benne.”
Áldd meg Uram istentiszteletünket, az Ige hirdetőjét,
és add, hogy szavai nyomán sokan Hozzád térjenek. A Jézus Krisztus nevében
kérünk. Ámen.
Te pedig, kegyes, irgalmas
Isten,
Örökké megmaradsz,
Te országodban, birodalmadban
Örökké megállasz.
Miért örökké elfelejtkezel
Mi rólunk, Úr Isten?
Miért hagysz minket sok
ideiglen
E veszedelemben?
Téríts tehozzád, és mi megtérünk,
Kegyelmes Úr Isten!
Újítsd meg immár mi
napjainkat,
Mint régi időben.
385. dicséret 16-17-18. vers
Az előbb énekelt énekverset, bibliai eredeti szövegét
a Jeremiás siralmai 5. fejezetéből a
19-22. verséig olvashatjuk ekképpen:
„19De te, URam, trónodon ülsz örökké, királyi széked
megmarad nemzedékről nemzedékre.
20Miért feledkezel meg rólunk ilyen sokáig, miért
hagysz el minket oly hosszú időn át?
21Téríts magadhoz, URam, és mi megtérünk, tedd újra
olyanokká napjainkat, mint régen voltak!
22Bizonyára nem vetettél el minket végképp, nem
haragszol ránk annyira!”
A múlt vasárnap és az azt megelőző három estén, a
gyülekezeti hétvége előadásainak kezdetén a Siralmak
könyvéből hangzott el egy-egy
bibliai szakasz. Most a könyv utolsó néhány versét olvastuk. Mielőtt
konkrétan figyelnénk a fölolvasott bibliai szakaszra, máris
megállapíthatjuk (visszagondolva a már korábban olvasott bibliai részekre),
hogy a valóság látható része gyakran siralmas, gyakran kétségbeejtő lehet.
Ha visszagondolunk a Siralmak
könyvére, akár a korábbi estéken olvasott vagy részben még a múlt
vasárnap is olvasott szakaszára, akkor itt valóban a romokban lévő
Jeruzsálemet látjuk, éhínséget, halottakat, deportálást. Úgy néz ki, hogy
vége van egy városnak, talán vége van egy nemzetnek, talán letöröltetik a
föld színéről, és valóban lehet könnyeket hullatni. Sőt kellene könnyeket
hullatni, mert siralmas a látvány. És ahogy, ha az előző fejezetben vagy
akár csak itt a Siralmak könyve
5., tehát utolsó fejezetébe beleolvasunk… megdöbbentő, kemény mondatok a
pusztulásról: „Szolgák uralkodnak rajtunk,
nincs, aki kiragadjon kezükből. Életünk kockáztatásával hordjuk be
élelmünket, a pusztalakók fegyverétől veszélyeztetve. Bőrünk tüzel, mint a
kemence, a kínzó éhségtől. Meggyalázták az asszonyokat a Sionon, a szüzeket
Júda városaiban. A vezéreket felakasztották, a vének személyét sem
becsülték. Az ifjaknak kell a malomkövet forgatniuk…” [JSir5:8-13]
Egy teljes mélységbe, nyomorúságba került nemzet,
város képe van előttünk. És ez valóban, ha ennyit látunk csak, siralmas. Ahogy el is nevezték
utólag a könyvet Jeremiás siralmainak.
Ha most egy kicsit magunkra nézünk, a magyarságra,
népünkre, de egyházunkra is, hogyha egy kicsit napjainkat nézzük meg, akkor
hála Istennek, azért nincsenek háborús cselekmények miatt romokban házaink.
De fogyatkozik népünk, anélkül, hogy külső ellenség fegyverrel pusztítaná. Ha
magunkra nézünk, akkor látjuk azt is, hogy sokak munkanélküliséggel
küszködnek, vagy éppen minimálbérből kellene megélniük. Látnunk kell azt
is, hogy széthullanak a kapcsolatok, a közösségek. Látnunk kell azt is,
hogy bizonyos értelemben erkölcsi zűrzavar kezd úrrá lenni népünk életében.
És hogyha szűkebben az egyházakra, még közelebbről a
magunkéra nézünk, akkor bizony nagyon sok helyen azt látjuk, hogy
elnéptelenedő falvak és kiüresedő templomok… de azt is látjuk, hogy ugyan
vannak települések, ahova beköltöznek az emberek, mégsem feszítik szét a
templomfalakat, noha azokat az épületeket korábban lényegesen kisebb
település lakóinak építették.
A valóságot, ha látjuk, és nemcsak a kozmetikázottat
akarjuk észrevenni, akkor ma sincs túl sok örömünk. Kevés okunk van arra,
hogy örüljünk. Inkább kellene ma is könnyeket hullatni, lenne miért
könnyeket hullatni.
Miközben Jeremiás könyvében néhány vers kivételével, a
múlt vasárnap olvasott rövid szakasz és a ma olvasott rövid szakasz
kivételével az egész könyv, ez az öt fejezet a siralmas állapotról szól,
erkölcsi, fizikai romokról szól, aközben mégis azzal zárul a könyv: „De te, Uram…”.
Mégis van egy „de”. „De te, URam, trónodon ülsz…”. Vagyis a próféta másik
nézőpontból is próbálja látni a valóságot, illetve az egész valóságra akar
figyelni. Nemcsak arra, ami a szeme előtt van, ami siralmas, ami keserves,
ami rettenetes, ahol kevés a reménység: lesz-e még itt talpra állás? Hanem
látja a valóság másik részét is. De hát ez a hívő ember kiváltsága! Hogy
nemcsak a múlandókra, nemcsak a láthatókra nézünk, mert azok ideig valók,
hanem a láthatatlanokra is: azok örökkévalók – tanít bennünket majd később
az apostol. Itt a Siralmak
írója egyik oldalról látja a hétköznapi szörnyű valóságot, az erkölcsi,
fizikai mélységet és romokat, és ezért valóban sírni kell, de látja a
valóság másik részét is. Miközben tehát nézünk önmagunkra, nézünk mai
egyházi állapotainkra, és a valóságot látjuk, nemcsak az ünnepi
pillanatokat, aközben, másik oldalról néznünk kell a valóság másik részére.
Néznünk kell, látnunk kell, és akkor eljuthatunk oda, hogy hitvallás. Tulajdonképpen itt a Siralmak írója hitvallással zár
többek között. Könyvének végén kimondja: de te Uram trónodon ülsz örökké. Vagyis: Tied a hatalom mennyen
és földön. És ez is a valóság. A hívő ember számára legalább, sőt még
inkább olyan valóság, mint ami esetleg pillanatnyilag a szemünk előtt van.
Örökké trónodon ülsz. Jöhetnek itt ilyen világi hatalmak és olyanok,
pusztíthatnak kisebb és nagyobb népeket, már-már letörölhetnek a térképről,
de az Úr örökké ugyanaz, trónján ül,
vagyis övé a hatalom – a hitvallás szava.
Vajon amikor saját nyomorúságainkat látjuk, családunk
gondjait látjuk, egyházunk nehézségeit, vagy népünk jelenlegi erkölcsi
állapotát látjuk, akkor, ugyanakkor látjuk-e az Urat, aki az ő trónján ül?
Emlékezzünk Ézsaiás próféta elhivatására. Ezzel
indult: az Urat, a szentet látja. A hívő embernek ezt látnia kell: „Királyi széked megmarad nemzedékről nemzedékre.”
Itt lehet, hogy egyik nemzedék vagy a másik nemzedék életében nagy
mélységek lesznek különböző okok miatt – erre még később visszatérünk –, de
nemzedékről nemzedékre az Úré a hatalom. Az Isten királyi széke megmarad. Noha,
ha Ézsaiás könyvébe
beleolvasnánk, akkor ott a 14. fejezetben találkozhatunk azzal, ahogyan
Babilon királya felfuvalkodottan beszél. Úgy gondolta, övé (legalábbis a
Közel-keleten, de mondhatjuk úgy is, az általa akkor ismert világon) szinte
a teljes hatalom. És erről, az akkori egyik világhatalomról így szól a
próféta Ézsaiás könyvében: „Leestél az égről, fényes hajnalcsillag!
Lehulltál a földre, népek legyőzője! Pedig ezt mondtad magadban: Fölmegyek
az égbe… hasonló leszek a felségeshez” – és most itt vagy a porban.
Igen. Hívő emberként látjuk-e a teljes valóságot, vagy csak túlságosan annyit látunk, ami a szemünk előtt van. Ha csak azt látjuk, tudjuk mi a
következménye: az elkeseredés, a reménytelenség és az elképedés. De hívő
emberként látnunk kell a teljes valóságot.
Akkor, Jeruzsálem és a környéke erkölcsi, fizikai,
egzisztenciális teljes válságban, szó szerint a pusztulás, az elpusztulás
határán van. És mégis a több fejezeten keresztül szóló siralom, a
pusztulásról szóló siralom közepette, már a múlt vasárnap is hallottuk,
hogy „Szeret az Úr, azért nincs még
végünk”, és a könyv ezzel zárul: „De
te Uram trónodon ülsz, királyi széked megmarad nemzedékről nemzedékre”.
Vagyis: nem azoké az utolsó szó, akik itt most mindent a földdel egyenlővé
tudnak tenni, vagy agymosással tudnak mindent a maguk képére és
hasonlatosságára, igényeikre és üzleti szándékaikra alakítani.
Ezt a valóságot, ebből a nézőpontból is látjuk mi?
Folyamatosan rajta tartjuk a szemünket? Mert ha nem, akkor annyi vagyunk,
mint a világ fiai közül a válságjeleket látó, nemesen, bölcsen gondolkozó
és aggódó barátaink. De hol a reménység? Akkor nem vagyunk többek mi sem.
A nyomorúság elmondása után tehát kimondja a
hitvallás szavát. Aztán a könyv azzal zárul, hogy noha kimondta a hitvallás
szavát, hogy „de te Uram trónodon
ülsz”, akármi történik itt, és a bűnök, meg a saját bűneink akárhogy
ülnek tort, akkor is tied a hatalom, mégis kérdez. Megdöbbentő, hogy az
utolsó néhány mondat micsoda hatalmas gondolatokat rak egymás mellé. A
hitvallás után jönnek mégis a miértek:
„Miért feledkezel meg rólunk ilyen
sokáig, miért hagysz el minket oly hosszú időn át?” A miértek; az előbb
még a hitvallás magaslatai voltak, de amellett ott vannak a miértjeink is.
Kérdezz! Szabad kérdezni. Szabad sorolni
kérdéseinket, aggodalmainkat is. Szabad, ismeri az Úr úgyis azokat. És
elmondja a Siralmak írója a
maga miértjeit. Ha viszont megfigyeljük, hogy a miérteknek mi a tartalma,
akkor még inkább el kell, hogy gondolkozzunk: „Miért feledkezel meg rólunk ilyen sokáig, miért hagysz el minket
oly hosszú időn át?” – tulajdonképpen az Úr Istent vádolja. Az előbb hitvalló
magaslatok, és most hirtelen mégis a miértek. És ezek a miértek nem arról
szólnak, hogy mi milyenek vagyunk! Hanem: „Uram! Ennek az egész
nyomorúságnak, amiben benne vagyunk már évek óta, ennek a hosszúsága, hát
Uram, ez a te hibád! Uram miért hagysz el ilyen hosszú ideig bennünket?
Miért kell ennyi ideig nyomorúságban lenni? Miért engeded ennyi ideig a
válságot?” Ezt is föl szabad tenni. Szabad, szinte panaszkodva mondani a
miérteket az Úr előtt, ott jó
helyen mondjuk. Ott jó helyen. És ki is mondja itt a könyv írója.
Harmadszor észre kell vennünk, hogy a siralmas
állapotok leírása után, a hitvallás és a miértek, az Úr kérdezése után, jön
a kérés. Ez a harmadik, a kérés:
„Téríts magadhoz Uram és mi
megtérünk.” Az előbb még arról beszélt: „Uram, miért hagysz el ilyen
sokáig minket? Uram ideje lenne, hogy megkönyörülj, mi már alig bírjuk
ezeket a nehéz időket. Hát látod, romokban a város! A templomot is
kifosztották, felgyújtották! Az istentelenség uralkodik! Uram, meddig még?”
És mindjárt utána, a miért után, a kérdések után kérés jön. Ha megfigyeljük
ezt a kérést, akkor ez a kérés nagyon el kell, hogy gondolkoztasson. És a Siralmak könyve summáját olvasva
most, az utolsó verseket olvasva, immár tehát a harmadik gondolat, a kérés,
az nem arról szól: Uram, legyen már vége ennek a nyomorúságnak! Hanem arról
szól: „Téríts magadhoz Uram” – ebben
benne van az önismeret hangja.
A múlt vasárnap ez hangzott a harmadik fejezetből, a
személyes vallomás többes számaként: „Szeret
az Úr, azért nincs még végünk”. Nemcsak egy valakinek. Jóllehet az egész fejezet
egyes szám első személyben szólt, de az Isten irgalmas szeretete
mindenkinek felkínált szeretet, a megtérés lehetősége mindenkinek felkínált
lehetőség. A szent író itt önmagába szállva kér. És amikor kér,
tulajdonképpen bűnt vall: Téríts
magadhoz Uram, és mi megtérünk. Ebben benne van a fölismerés. Uram az
előbb ugyan én azt kérdeztem: miért ilyen sokáig engeded ezt? De hogyha
jobban megvizsgálom, akkor ki kell mondani: „Uram, ebben, hogy ez így van,
hogy idejutottunk, hogy ilyen ítéletet engedtél ránk, és hogy ennyi ideig
engeded, ebben benne van a mi felelősségünk. Téríts magadhoz Uram.”
Figyeljük meg, nem általában megtérésről szól.
A Tékozló fiú
példázatában arról olvasunk, hogy amikor rájött, hogy nem otthon van a baj,
ahonnan el akart jönni, mert ott nem lehet boldognak lenni, az atyai ház
közösségében… amikor a maga útján elindult, és mindent szétszórt, és
siralmas állapotba került, akkor először nem hazamegy. Megpróbál korrigálni
az életén, elment munkát vállalni, elment disznópásztornak. Aztán, amikor
rájött, hogy a saját korrekcióval sem jutott sokkal jobb helyzetbe, akkor
jut el oda, hogy magába szállva azt mondja, hogy hazamegyek, visszamegyek,
és azt mondom az atyámnak, hogy vétkeztem.
Igen, téríts magadhoz Uram. Nem
egyik csöbörből a másikba, hanem Hozzád
kell visszafordulni. Nem Asszíriához vagy Egyiptomhoz, hiszen korábban ez
volt az egyik nagy bűn, hogy csupán a világi hatalmakban, az akkori
világbirodalmakban próbált bizakodni a maroknyi Izrael és kevésbé az Úrban.
Nem Asszíriához, nem Egyiptomhoz Uram, Hozzád! Ahogy majd a második
menetben, a második átgondolásban jut el oda a tékozló fiú, hogy vissza az
atyához. Nem egy kicsi javítást az életemben – eddig nem dolgoztam, csak
fogyasztottam, hát most már dolgozok is valamit, mert nincs mit fogyasztani;
most már meg kell keresnem az ennivalót – hanem vissza az atyai házhoz.
Eszünkbe juthat Ady
Endre: Istenkereső lárma
című versének két sora: „Próbáltam sokféle mesét, De hajh, egyik sem volt
elég.”
Téríts magadhoz Uram! Ne erre, meg arra! – megint
kipróbálunk valami emberi ötletet, aztán megint kipróbálunk, meg megint
kipróbálunk egy kis ötletet, hátha kicsit jobbak leszünk, hátha kicsit
jobban megy népünk sorsa, hátha az egyház is egy kicsit elevenebb lesz,
egy-két ötlet – Magadhoz téríts!
És ami nagyon megdöbbentő, hogy a kérés, kérés itt. Nem az jön: Uram, mi
megtérünk! Hanem kér, segítséget kér. Téríts
magadhoz, és mi megtérünk. Ebben benne van tehát, hogy nyomorúságunk okai
részben mi magunk vagyunk, másrészt
a korabeli világhatalmak; aki magát hajnalcsillagnak gondolta népeket
legyőzve, aki azt mondta magáról, „felmegyek, és a felségeshez leszek
hasonló”, aki önmagát istenítő hatalom volt. Igen, az akkori
világbirodalmak is nagyon sokat vétettek a kis népekkel szemben, és az
utóbbi évszázad világbirodalmai is vétettek kisnépek ellen és vétenek ma is
a kisnépek ellen, de ez nem azt jelenti, hogy föl vagyunk teljesen mentve.
Nem az a kérés: Uram, térítsd már meg Egyiptomot, meg Asszíriát, hogy
nekünk jobb legyen! Nem minthogyha az nem ártana. Hanem arról szól a kérés,
hogy minket, Uram, minket téríts
magadhoz. Fölismertük, hogy részben a bennünket körülvevő világ, de
másrészt mi magunk vagyunk, a
magunk hitetlenségével – mert azokban jobban bíztunk, mint Benned –, ennek
a siralmas állapotnak az okozói. Téríts magadhoz! Mi hagytunk el Téged.
Nekünk vissza kell térnünk.
Nagyon megdöbbentő és nagyon érdemes ezen, komolyan
elgondolkozni, így könyörög: „Téríts
magadhoz Uram, és mi megtérünk”. Nem azt olvassuk a kérdés után, hogy „miért,
miért, miért hagytál el?”; hogy „igen Uram, mi megtérünk, látod, milyen
nagyszerűek leszünk, visszatérünk hozzád” – hanem könyörög, hogy téríts magadhoz, és mi megtérünk.
És nagyon fontos igazságot mond ki már az Ószövetség, pontosan a Siralmak könyve ebben a nyomorult
nehéz helyzetben: a megtérés egyik
oldalról emberi feladat, de nem emberi teljesítmény. Ezt nagyon
komolyan látnunk kell. Így érkezhetünk el oda, amikor egyenesen azt mondja
már az Újszövetség, hogy a hit az ajándék. Tehát emberi feladat, de nem
emberi teljesítmény a megtérés. Nem azzal jön a Siralmak írója: Uram, sok bűnt elkövettünk, most már
megtérünk, nagyszerűek leszünk, vedd el az ítéletet! – hanem könyörög: téríts
magadhoz, hogy megtérjünk; és mi megtérünk. Bizony komolyan kell ezt
vennünk. A megújulás, a helyreállítás Isten
által lehetséges. A megtérés Isten nélkül nem megy. Az nem a mi emberi
teljesítményünk, de a mi feladatunk.
Az Isten szólít, az Isten hív, az Isten előkészít
mindent, az Isten lelkiismeretünket újra és újra mozgatja, hogy megtérjünk.
Ezért könyörög így: téríts meg!, és megtérünk; eljutottunk oda, hogy készek
vagyunk visszamenni Hozzád.
Ahogy a tékozló fiú azt mondja: visszamegyek. De
igazán visszatérni azért tud, mert az atya messziről meglátva kiment elé,
és átkarolta, megcsókolta, visszafogadta. Mert az atya már régóta várta, és
azon munkálkodott, hogy visszatérhessen.
Szeretett Testvérek!
Gondoljuk végig így népünket, egyházunkat, életünket.
És ne csak az egyik oldalt lássuk, a valóság egyik részét, a pillanatnyi
fogyatkozást, a veszteségeinket, ne csupán ennyit lássunk, hanem hívő
emberként lássuk az egészet. Vagyis lássuk az Urat, aki ma is trónján ül.
Aki trónján ült akkor is, amikor Egyiptom és Asszíria a korabeli Közel-Keletet
el akarta nyelni, és trónján ült a múlt században és most ebben a században
is az Úr – bármilyen erők is dolgoznak ebben a világban! De ugyanakkor a
miértjeink nekünk is megvannak, és szabad elmondani. De ha ezeket
elmondtuk, akkor ne feledjük el a hitvallás és a miértjeink után kimondani
a kérésünket: Uram téríts meg minket! Mert változnia kell életünk irányának
és a konkrét cselekedeteinknek is; mindegyikre szükség van. Ha még nem
tértünk igazán az Úr útjára, csak próbálunk benne bízni, akkor az iránynak is változni kell; ha pedig
a Krisztus útjára tértünk, akkor elbotlásaink, engedetlenségeink konkrét
cselekedeteiből kell megtérnünk, megváltoznunk – az atyák szóhasználatával
szólva: magunkat igazán odaszentelni
az Úr ügyére.
A Zsidókhoz írott levélből hallottunk egy szakaszt,
ahol szintén mondták a kortársak az apostoli korban a miértjeiket, és akkor
a felelet így hangzott: „Szenvedjétek
el a fenyítést, hiszen úgy bánik veletek az Isten, mint fiaival”. Isten
javunkra teszi, hogy szentségében részesüljünk. „Jogos az ítéleted” – mondaná a zsoltáros. Pillanatnyilag
persze ez a fenyíték, ez az ítélet, ez nem örvendetes, de később meghozza a
maga gyümölcsét. Lássuk tehát úgy nemzetünk, egyházunk, családunk, magunk
életét, hogy az irgalmas isteni szeretetben vizsgáljuk a most látható
valóságot. Nem csak a most
látható, meg általunk, kicsit szemellenzőnk által beszűkített valóságot
lássuk, hanem az Isten hatalmas,
irgalmas szeretetét. Lássuk, hogy az
Úr most is trónon ül! És lehet nekünk, szükséges nekünk mélységekben
hitünket megvallani, szabad nekünk kérdéseinket és miértjeinket elsorolni,
és szabad kérni, hogy téríts vissza, vagy téríts meg a konkrét
eltévelygéseinkből, mert mi megtérünk.
Így zárul a Siralmak
könyve, és ezzel válaszolhatunk mi is saját kérdéseinkre: „De te, URam, trónodon ülsz örökké,
királyi széked megmarad nemzedékről nemzedékre. Miért feledkezel meg rólunk
ilyen sokáig, miért hagysz el minket oly hosszú időn át? Téríts magadhoz,
URam, és mi megtérünk, tedd újra olyanokká napjainkat, mint régen voltak!
Bizonyára nem vetettél el minket végképp, nem haragszol ránk annyira!”
Ámen.
Igazságod palástját
Reám kiterjesztetted,
Szentlelkednek áldását
Bennem felgerjesztetted,
Hogy megújulást végyek:
Hozzád hasonló légyek.
De nékem reménységem
Vagyon az én Uramban,
Hiszem: lesz idvességem,
Csak járjak jó útamban:
Ha követem világát,
Meglátom szent országát.
449. dicséret 3. és 9. vers
Imádkozzunk!
Szent és Igaz Isten! Beismerjük Előtted, hogy
nemzetünk önzésünk miatt is fogyatkozik. Beismerjük Előtted, hogy egyre
kevésbé ismerik, tisztelik nevedet hazánkban, hogy lelkileg, testileg
betegek vagyunk, hogy egyházaink sem dicsekedhetnek.
Beismerjük Előtted, hogy úgy véljük, érezzük, mintha
Te feledkeztél volna meg rólunk, pedig nekünk kellene Hozzád térni még
komolyabban. De magasztalunk. Magasztalunk, hogy megmutattad
világrendszerek feletti hatalmadat az évezredek folyamán, és a mi
életünkben is. Magasztalunk Téged Istenünk, hogy fenyítésed és szereteted
hirdeti nekünk irgalmadat és kegyelmedet. Magasztalunk Istenünk, hogy
jöhetünk Hozzád kérdéseinkkel, kételyeinkkel és kérésünkkel is.
Bocsásd meg nekünk, amikor haszontalanságokat
kértünk, hogy hiábavaló gerjedelmeinkre költsük azokat. Bocsásd meg nekünk,
amikor inkább Téged vádoltunk, mint önmagunkat vizsgáltuk meg. Bocsásd meg,
amikor nehezen viseltük ítéletedet, de kérünk Istenünk, téríts magadhoz,
mert először is erre van szükségünk, és mi is Hozzád térünk. Urunk,
Istenünk segíts, hogy életünket megújító kegyelmed a mi számunkra valóban
új életet jelentsen, és így ezt az új életet, az új reménységet
hirdethessük népünknek. Könyörgünk felekezetek, közöttük egyházunk
evangélium szerint való tisztulásáért és újulásáért.
Kérünk mindazokért, akik most a Női Konferencián
vannak, hogy áldást nyerve térhessenek otthonaikba.
Könyörgünk betegeinkért és gyászolóinkért is, hogy a
mélységekből miértjeikkel, kérdéseikkel és szomorúságukkal igazán Hozzád
forduljanak.
És kérünk Urunk, Te adj bölcsességet gondnok- és
presbiterválasztáshoz minden gyülekezetben, a miénkben is, hogy a Te Igéd
és a Te Lelked vezéreljen bennünket, a Te országod építésének szempontjai
irányítsanak minket döntéseinkben.
Segíts bűneinkkel terhelt világunkat, személyes
gondjainkat is a Te életeket megújító kegyelmedben látni, reménykedni és
engedelmesen Krisztust követni. Ámen.
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|