|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Szolgálni
szabadon
Máté evangéliuma 25.
fejezet 14-30. vers
14„Mert úgy van ez,
mint amikor egy idegenbe készülő ember hívatta szolgáit, és átadta nekik
vagyonát.
15Az egyiknek adott öt
talentumot, a másiknak kettőt, a harmadiknak pedig egyet, kinek-kinek
képessége szerint, és elment idegenbe.
16Az, aki az öt
talentumot kapta, azonnal elindult, vállalkozásba fogott velük, és nyert
másik ötöt.
17Ugyanígy az is, aki
a kettőt kapta, nyert másik kettőt.
18Aki pedig az egyet
kapta, elment, gödröt ásott a földbe, és elrejtette ura pénzét.
19Hosszú idő múlva
aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük.
20Eljött az, aki az öt
talentumot kapta, odavitte a másik öt talentumot, és így szólt: Uram, öt
talentumot adtál át nekem: nézd, másik öt talentumot nyertem.
21Ura így szólt hozzá:
Jól van, jó és hű szolgám, a kevésen hű voltál, sokat bízok rád ezután,
menj be urad ünnepi lakomájára!
22Odament az is, aki a
két talentumot kapta, és ezt mondta: Uram, két talentumot adtál át nekem:
nézd, másik két talentumot nyertem.
23Ura így szólt hozzá:
Jól van, jó és hű szolgám, a kevésen hű voltál, sokat bízok rád ezután,
menj be urad ünnepi lakomájára!
24Odament hozzá az is,
aki az egy talentumot kapta, és ezt mondta: Uram, tudtam, hogy
kérlelhetetlen ember vagy, aki ott is aratsz, ahol nem vetettél, és onnan
is gyűjtesz, ahová nem szórtál.
26Félelmemben elmentem
tehát, és elástam a talentumodat a földbe: nézd, itt van, ami a tied.
26Ura így válaszolt
neki: Te, gonosz és rest szolga, tudtad, hogy ott is aratok, ahol nem
vetettem, és onnan is gyűjtök, ahova nem szórtam?
27Ezért el kellett
volna vinned a pénzemet a pénzváltókhoz, és amikor megjöttem, kamattal
kaptam volna vissza azt, ami az enyém.
28Vegyétek el tőle a
talentumot, és adjátok annak, akinek tíz talentuma van!
29Mert mindenkinek,
akinek van, adatik, és bővelkedni fog; attól pedig, akinek nincs, még az is
elvétetik, amije van.
30A haszontalan
szolgát pedig vessétek ki a külső sötétségre: ott lesz majd sírás és
fogcsikorgatás.”
Római levél 12. fejezet
3-6. vers
„3A nekem adatott
kegyelem által mondom tehát közöttetek mindenkinek: ne gondolja magát
többnek, mint amennyinek gondolnia kell, hanem arra igyekezzék mindenki,
hogy józanul gondolkozzék az Istentől kapott hit mértéke szerint.
4Mert ahogyan egy
testnek sok tagja van, de nem minden tagnak ugyanaz a feladata, 5úgy
sokan egy test vagyunk a Krisztusban, egyenként pedig egymásnak tagjai.
6Mert a nekünk
adatott kegyelem szerint különböző ajándékaink vannak, eszerint szolgálunk
is.”
Alex Haley: Gyökerek
című regényében írja a következőket: „Ezreket raboltak el egyenkint,
mint ősömet, Kuntát, de összehasonlíthatatlanul többen voltak, akik éjnek
idején, sikoltozva ébredtek a fölgyújtott, rabszolgavadászoktól körülvett
falvakban. Az életben maradt, munkaképesnek látszó foglyokat nyakuknál
fogva egymáshoz szíjazták, és hosszú, nemegyszer mérföldes menetoszlopba
sorakoztatták. Elképzeltem, hányan haltak meg a tengerparthoz vezető
gyötrelmes menetben, s hány embert, már lépni is gyengét hagytak hátra,
hogy nyomorultul elpusztuljon. Elképzeltem, hogyan ütlegelték, vonszolták
őket a csónakok felé; hallani véltem sikolyaikat, látni, hogy tíz körömmel
kapaszkodnak az anyaföldbe, s hogy végül már a part homokját harapják.
Lepergett előttem, hogyan tuszkolják le őket, ütlegek és szidalmak
közepette a bűzös hajóűrbe, hogyan láncolnak oda minden embert a
priccséhez, olyan sűrűn, hogy sokszor még hanyatt sem fértek el, csak
oldalt, mint a dobozban az élükre állított kanalak...”
Rabszolgaság,
feltétlen engedelmesség, a szabadság elvesztése. A szolga gyakorlatilag
teljes függősében él, alárendeltségben van az urával szemben, nem lehet
magántulajdona, hanem mindig az urának és uráért dolgozik. Igen-igen
rosszul csengő szavak ezek! Különösen napjainkban érzünk nagy taszítást,
amikor annyi szó esik az esélyegyenlőségről, és sokan küzdenek a hátrányos
megkülönböztetés ellen, illetve valljuk, hogy mindenkinek egyenlő jogokat
kell(ene) biztosítani. Az előbb felolvasott részlet feketékről szólt, de
hasonló volt a helyzet Jézus korabeli Izráelben. Abban az időben
természetes volt, hogy az úr, az úr, a szolga pedig szolga. Nem rugódozott
senki különösebben a státusza ellen, mert nem volt hova. Nem volt átjárás a
különböző társadalmi osztályok között. Az ember elfogadta a maga helyét,
mert természetes volt a számára.
Abban az időben
háromféleképpen válhatott valaki szolgává:
1. úgy,
hogy valaki hadifogságba került, és annak a népnek a szolgálatába állt,
mint szolga, vagy rabszolga,
2. úgy,
hogy valaki eladósodott, elszegényedett, és a szabad kategóriából a szolgai
sorba süllyedt.
3. úgy,
hogy megvásárolták.
Mi ebbe a 3.
kategóriába tartozó szolgák vagyunk! – vagy legalábbis erre hív el
bennünket Isten. Mi, akik
rendszeresen járunk templomba, istentiszteletre, már megszoktuk ezt a
gondolatot, de a legtöbb mai embernek igen nehéz ezt hallani, hiszen a
szabadságunk szinte mindennél fontosabb. Nem bírjuk elviselni a korlátokat,
és az a kép, amit az előbb felvázoltam a szolga-úr viszonyról ellenállást
vált ki belőlünk is. „Nekem senki ne mondja meg, hogy mit csináljak, még az
Úristen se!” Ez talán az egyik leggyakrabban elhangzó válasz Isten
hívása ellen. Ez volt az indulat is, ami Ádám és Éva szívében megfogant, a
Sátán csábítása nyomán. Ezért akarnak olyanok lenni, mint az Isten, aki
tudja, hogy mi a jó, és mi a rossz. Nekem senki ne mondja meg, mert én
tudom, hogy mi a jó nekem! Én döntök az életem folytatásáról, arról, hogy
mikor és hogy szállok be-, vagy ki egy kapcsolatból, én döntök a megfogant
gyermekem sorsáról, mert az én testemben van, én akarok dönteni a
halálomról. Én nem leszek szolga, mert én szabad vagyok, és én döntök!
És ha egészen őszinték
vagyunk, néha mi is ugyanígy gondolkodunk. Beszélünk mi arról, hogy az Urat
szolgáljuk, de mégsem úgy döntünk sok esetben, és mégsem úgy élünk. Nehezen
adjuk ki a kezünkből a gyeplőt! Szeretünk biztosra menni, amikor a
megélhetésről van szó. Persze, tudjuk, hogy Isten gondoskodását ígéri
azoknak, akik először Isten országát keresik. Mégis hányszor, de hányszor
viselkedünk úgy, mint a választott nép a pusztában, amikor Isten megmondta,
hogy gondoskodik róluk minden nap mannával, mégis szedtek belőle másnapra
is biztos, ami biztos alapon. Sose lehet tudni. Isten megígérte, rendben,
de az a biztos, ami a kezemben van. Aztán kiderül, hogy megrohad, büdös, és
az ember csak áll, látva, hogy milyen jó lett volna várni! Mi fiatalok
pedig könyörgünk Istenhez, hogy „Te szerezd meg a segítőtársat, hozzám
illőt, ahogy egykor Ádámnak,” de mi már pontosan tudjuk, hogy kit is
szeretnénk, annak a bizonyosnak; „Te mutasd meg hol van a helyem a
világban…”, de már pontosan tudjuk, hogy hol akarunk lenni, és mit akarunk
elérni. Nehezen adjuk fel a szabadságunkat, terveinket, vágyainkat még
keresztyénként is.
Talán igazunk is
lenne, ha így gondolkodnánk a mai ember szemszögéből, ha nem Isten lenne
az, aki megvásárolt bennünket. Ha nem Ő lenne az, aki először lépett és
szolgált felénk, ahogy a Krisztus-himnusz írja a Filippibeliekhez írt
levélben: „Az az indulat legyen bennetek, ami Krisztus Jézusban is
megvolt: mert ő Isten formájában lévén nem tekintette zsákmánynak, hogy
egyenlő Istennel, hanem megüresítette önmagát, szolgai formát vett fel,
emberekhez hasonlóvá lett, és magatartásában is embernek bizonyult;
megalázta magát, és engedelmeskedett mindhalálig, mégpedig a
kereszthalálig.” Ő volt az, aki megvásárolt bennünket, hogy ne a Sátán
szolgái legyünk. Tévedés azt hinni, hogy szabad lehet az ember! Senki nem a
maga ura, érezhetjük ezt, amikor dúl bennünk az indulat, ahogy mondani is
szoktuk „kivetkőzünk önmagunkból,” amikor úgy döntünk, vagy beszélünk, hogy
magunk is meglepődünk. Amikor rádöbbenünk tehetetlenségünkre egy-egy
betegség, haláleset, vagy egyéb krízis kapcsán. Jézus maga volt az, aki
szolgált az embernek Isten létére, amikor eljött hozzánk, járta az utakat,
gyógyított, elviselt megaláztatást, elutasíttatást, vádakat, fáradtságot,
meg nem értettséget, köpéseket, verést és halált. Ez nem egy zsarnok kényúr
képe, aki kihasznál, megkötöz és elveszi a szabadságot. Egy ilyen urat jó
szolgálni, önként - szabadságból!
Aki egyszer
szembenéz azzal, hogy Isten milyen drága árat fizetett értünk, az felismeri
azt is, hogy semmije sincs, amit ne kapott volna. Annyira természetesnek
vesszük az egészségünket, ép tagjainkat, otthonunkat, azt, hogy van elég
élelmünk, ruhánk, hogy minden kényelmünket kielégítő tárgyak vesznek
bennünket körül, hogy el is felejtjük, hogy mindez egyáltalán nem
természetes, hanem ajándék! Ahogy ajándék minden képességünk, tudásunk,
amit nem önmagunkért kaptunk, hanem hogy szolgáljunk velük, hogy betöltsük
küldetésünket: életünkkel dicsőítsük Urunkat!
A hosszabb
igeszakaszban felolvasott példázatban az úr mindhárom szolgájának bőségesen
ad a vagyonából, hogy gazdálkodjanak vele.
A király az egyiknek ötöt adott, a másiknak kettőt, a harmadiknak
egyet, kinek-kinek a képessége szerint. Mi általában, akárcsak a szolgák, a
nagyobb összegre szoktunk gondolni másokra tekintve, és egy tálentumra
önmagunk esetében.
Talán megbarátkozunk
a gondolattal, hogy Isten szolgái vagyunk, részek a testben, de ahogy
másokra tekintünk, egyből kicsinek, jelentéktelennek, ügye-fogyottnak
érezzük magunkat, és egyébként is csinálja más, aki jobban rátermett.
Vállaljon inkább a másik kis-csoport vezetést, mert nekem nincs elég
teológiai ismeretem, meg úgyis túl fiatal; imádkozzon inkább a másik
hangosan, mert én csak hebegnék; süssön inkább a másik süteményt, mert neki
jobbak a receptjei; vállaljon inkább más gyermek-istentiszteletet, mert én
mit kezdenék a lurkók között; munkálkodjon inkább más a kertben, mert én a
gaz helyett még a virágot húzom ki. Félünk, rémüldözünk, kevésnek tartjuk
magunkat. Elárulom, hogy gyakran mi is, akiket arra hívott el az Isten,
hogy hirdessük a szavát, és szószéken álljunk. Nem vagyunk ilyenkor
olyanok, mint a harmadik szolga, az egy tálentumos?
Nem lopjuk-e meg a
Gazdánkat, aki kincseket bízott ránk, és sáfárságra szólított fel? De
bizony. Mi is pont úgy rejtegetjük, ásogatjuk a tálentumainkat, ahogyan a
harmadik szolga tette. Talán nem azért, mint ő, aki félreismerte urát,
hanem azért, mert nem vesszük elég komolyan a mi Urunkat! Nem vesszük elég
komolyan azt a kincset, amelyet egyenként ránk bízott, mert folyton a
másikra nézünk, aki jobbnak hívőbbnek, áldottabbnak látszik.
Pedig ha Isten csak
egyetlen tálentumot bízott ránk, akkor mérhetetlenül gazdagok vagyunk!
Egyetlen tálentum kb. 43 kg ezüstnek felelt meg, ami a dénár 6000X-e. 1
dénár pedig egy munkás 1 napi bére volt, vagyis 1 tálentum 19 évnyi munka
fizetsége. Ha pedig az ezüst mai árát nézzük, nagyjából 70-80 millió
forint! Ha mindezt beszorozzuk 3-mal, illetve 5-tel, akkor kiderül, hogy a
gazda hatalmas vagyont bízott a szolgáira. Márpedig nincs az az úr, aki
vállalná a kockázatot, hogy eltékozolják a kincseit!
Isten ugyanilyen
bizalommal van felénk, szolgái felé, amikor bennünket bíz meg feladatokkal,
ruház fel képességekkel, ajándékokkal, kit-kit képessége szerint! Mi gyakran vagy kicsinyhitűek vagyunk,
és megijedünk, ahogy erről már beszéltem, vagy azon háborgunk, hogy csak
ennyit akar ránk bízni az Isten? Abban, hogy kinek-kinek a képességei
szerint ad Urunk nagyon is pozitív üzenet van! Olyan Istenünk van, aki ismeri
gyermekeit! Édesanyák tudják, hogy milyen gondosan kell kiválogatni a
gyermekek ruháit, különösen akkor, amikor a kicsik hirtelen nőnek, és
minden oly hamar rövid lesz, és szoros. Isten pont ilyen gondoskodó
szeretettel vesz körül bennünket: nem ad ránk olyan ruhát, képletesen
szólva, amelyet már rég kinőttünk, szűk lenne, szorítana, de nem ad túl
nagyot sem, amiben elvesznénk, esetlenek lehetnénk, felbukhatnánk. Isten
olyan feladatokat bíz ránk, amiknek eleget tudunk tenni, ha rá figyelünk,
és ad hozzá képességeket, kegyelmi ajándékokat Szentlelke által, amelyekkel
betölthetjük küldetésünket!
Az Újszövetségben van egy
ember, aki újra és újra úgy beszél magáról, mint rabszolgáról. Pedig
előkelő zsidó családba született nagyszerű neveltetésben részesült, a legjobb
iskolákba járt, farizeus volt, ráadásul zsidó létére római polgárjoggal
rendelkezett születésétől kezdve. Minden volt társadalmi helyzetét nézve,
csak épp rabszolga nem. Mégis arról beszél újra és újra, hogy szolgál,
engedelmeskedik, alá veti magát, kényszernek enged. Ő Pál, ennek a levélnek
is a szerzője, Isten rabszolgája, aki Krisztusnak engedelmeskedik, és a
Szentlélek kényszere alatt áll.
Pál nem önmaga ura
volt, hanem feltétlen hűséggel szolgált. Emberfeletti módon vállalt
bebörtönöztetést, megkövezést több alkalommal, megaláztatásokat, veszélyt,
üldöztetést, otthontalanságot, sőt esetlegesen a halált is, amikor
Jeruzsálembe készül, ahol tudja, hogy szenvedés vár rá, és vallja, hogy „én
mindezekkel nem gondolok, sőt még az életem sem drága, csakhogy
elvégezhessem futásomat és azt a szolgálatot, amelyet az Úr Jézustól azért
kaptam, hogy bizonyságot tegyek az Isten kegyelmének evangéliumáról.” (Ap.
Csel 20,24.) Megy, engedelmesen, önként. Jézusért. Szolgaként. Megrendítők ezek a szavak, súlyosak,
mert van mögöttük tartalom. Pál minden sorára az élete tesz bélyeget,
ahogyan hűséggel követi és szolgálja Urát. Tudunk-e mi így, megalkuvás
nélkül hinni, és szolgálni?
Isten országában
nincsenek olyanok, akinek ne lenne feladata, legfeljebb olyanok, akik nem
akarják betölteni azt! Most presbiterválasztásra készülünk, és nem sokára
kiállnak a jelöltek, hogy bemutatkozzanak. Tudom ezekről az emberekről,
hogy Isten előtti komolysággal tusakodták meg azt, hogy most itt kint
állnak. Valamennyien tudják, hogy szolgálatra hívta el őket az Isten,
felelősségteljes közös munkálkodásra. Talán legtöbbjük még nem tudja, hogy
milyen és hány tálentumot kapott, milyen kegyelmi ajándékokkal bír, de azt
igen, hogy be szeretné tölteni azt a feladatot, amit Isten rá bízott, és
nem elásni a rábízott kincset.
Testvérek, kincsek,
feladatok ránk is bízattak, valamennyiünkre, akik most itt ülünk! Egy test
vagyunk, akinek a feje Krisztus! Nincs közöttünk senki, aki felesleges
volna, túl idős, magatehetetlen. Ha mást nem is, de imádságban hordozni
biztosan mindenki tudja a többieket, szolgálattevőket, fiatalokat,
gyerekeket, bibliaiskolásokat, betegeket, gyengéket. Ez pedig az egyik
legkomolyabb, és legnehezebb szolgálat, mert állhatatosság, türelem kell
hozzá, és sok-sok hit.
Ne meneküljünk
félelemből, nézegessünk másokra, magunkat lebecsülve, vagy épp mentegetve,
hanem vegyük komolyan, hogy egy test vagyunk, és Isten ránk bízta az Ő
országának evangéliumát, hogy hirdethessük, megélhessük az örömhírt, hogy
nekünk olyan Gazdánk van, aki maga szolgált felénk, aki az életét adta
értünk, hogy bennünket meggazdagítson, bűnbocsánatot, örök életet adjon.
Vegyük komolyan a ránk bízott kincset, sáfárkodjunk bátran, hogy egy nap,
amikor Urunk színe előtt leszünk, nekünk is azt mondhassa, hogy „Jól
van, jó és hű szolgám, a kevésen hű voltál, sokat bízok rád ezután, menj be
urad ünnepi lakomájára!” (Mt. 25,23)
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|