|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Milyen várakozás, reménység éltet bennünket?
Rómabeliekhez
írott levél 8. fejezet 18-25. vers
„18Mert azt tartom, hogy a jelen szenvedései nem
hasonlíthatók ahhoz a dicsőséghez, amely láthatóvá lesz rajtunk.
19Mert a teremtett világ sóvárogva várja az Isten
fiainak megjelenését.
20A teremtett világ ugyanis a hiábavalóságnak vettetett
alá, nem önszántából, hanem az által, aki alávetette, mégpedig azzal a
reménységgel, 21hogy a
teremtett világ maga is meg fog szabadulni a romlandóság szolgaságából
Isten gyermekeinek dicsőséges szabadságára.
22Hiszen tudjuk, hogy az egész teremtett világ együtt
sóhajtozik és együtt vajúdik mind ez ideig.
23De nem csak ez a világ, hanem még azok is, akik a
Lélek első zsengéjét kapták, mi magunk is sóhajtozunk magunkban, várva a
fiúságra, testünk megváltására.
24Mert üdvösségünk reménységre szól. Viszont az a
reménység, amelyet már látunk, nem is reménység; hiszen amit lát valaki,
azt miért kellene remélnie?
25Ha pedig azt reméljük, amit nem látunk, akkor
állhatatossággal várjuk.”
Hallottuk az írott Igét, lélekben elcsendesedve imádkozzunk:
Úr Jézus! Hálát adunk Neked, hogy ezen a mai napon is
Eléd járulhattunk. És köszönjük Urunk, hogy gyülekezetben is megélhetjük a Veled
való közösséget. Olyan jó, hogy adtál nekünk barátokat, akikkel együtt
dicsérhetünk Téged, és akik szükség idején bátorítanak minket. Úr Jézus!
Köszönjük, hogy reménységre hívtad el gyermekeidet. Kérünk, bocsáss meg
nekünk, amikor kilátástalannak látjuk az életünket, amikor úgy érezzük,
elkéstünk ígéreted beteljesítésében. Köszönjük, hogy türelemre,
állhatatosságra tanítasz minket. Könyörgünk a presbiterválasztásért. Uram
Te tudod, hogy kit milyen képességekkel áldottál meg, és milyen feladatra
hívtál el. Kérünk Urunk, hogy Te vezesd a gyülekezet tagjait… és te áldd
meg azokat is, akiket a gyülekezet vezetésére kiválasztottál. Reménység Istene, áldd meg most az Ige
hirdetőjét és hallgatóit, hogy valóban állhatatossággal tudjuk várni, amit
elkészítettél nekünk… Ámen.
Krisztusom, kivüled nincs
kihez járulnom,
Ily beteg voltomban nincs
kitől gyógyulnom;
Nincs ily fekélyemből, ki által
tisztulnom,
Veszélyes vermemből és
felszabadulnom.
Várlak, Uram, azért
reménykedő szívvel,
Miként a vigyázó virradást
vár éjjel;
Hozd fel szép napodat nékem
is jó reggel,
Hogy szolgálhassalak
serényebb elmével.
226. dicséret 1. és 3. vers
Példabeszédek
könyve 10. fejezet 28. vers
„Az igazak várakozása örömre fordul, de a bűnösök
reménysége semmivé lesz.”
Szeretett Testvérek!
Ha megkérdeznék tőlünk, hogy mi kell az élethez, úgy
gondolom, elég sok mindent fölsorolnánk, de ha a legfontosabbakat kellene
fölsorolni, akkor bizonyára eléggé szűkülne a kör, hiszen talán valaki
mondaná: „hát oxigén!”. Lehet, hogy más mondaná, hogy víz, táplálék… És
sorolnánk még néhány, az élethez fontos, nélkülözhetetlen dolgot. Nem
tudom, hogy a listán vajon hányadik helyen lenne a reménység, a vágyakozás,
a várakozás. Vajon az első tízbe belekerülne-e? – vagy az anyagiak, karrier
és sok minden más megelőzné. Pedig nagyon jól tudjuk, hogy igen nagy
szüksége van az embernek reménységre, várakozásra, vágyakozásra. És azt is
jól tudjuk, hogy mivel az emberi életnek ez egy alapvető jellemzője, ezért
a történelem folyamán már sokan, különbözőképpen meglovagolták,
kihasználták az embernek ezt az alapvető, teremtésbeli sajátosságát. Kihasználták,
visszaéltek a reménységével, a vágyakozásával, a várakozásával hatalmas ígéreteket
téve – ahogy valamikor évtizedekkel ezelőtt egyik korábbi szolgálati
helyünkön egy presbiter bácsi szavajárása szerint mondhatnánk (ő is
valakitől tanulta anno): „Olyan szegény sosem voltam, hogy amit megígértem,
meg ne ajánljam”. Igen, nagyon sokszor visszaéltek már a történelemben az
emberi vágyakozásokkal, várakozásokkal, hogy megígérték, aztán majd
megajánlották. De nem teljesítették, vagy nem úgy teljesítették, ahogy ígérték.
És mindezek ellenére mégis szükségünk van reménységre, mégis az emberi
életnek egyik legalapvetőbb sajátossága a várakozás, a vágyakozás.
Vizsgáljuk meg most egy kicsit közelebbről ezt a
kérdést. Advent első vasárnapján különösképpen vizsgáljuk meg, mit is jelenthet
a várakozás. Mit jelenthet a mi számunkra?
A Példabeszédek
könyve 10. fejezetének 28. verséből fölolvasott egyetlen mondat: „Az igazak várakozása örömre fordul, de a bűnösök
reménysége semmivé lesz”. Van két kifejezés, amit mindjárt az elején tegyünk a helyére: ‘igazak’
és ‘bűnösök’, mert hogyha ezt nem biblikus módon értjük, ha nem az
ószövetségi szóhasználat szerint értjük, akkor nagyon hamis vágányra
mehetnek el a gondolataink. Az ószövetségi szóhasználatban nem teljesen azt
jelenti, mint amit napjainkban értenek sokan rajta. Az ószövetségi
szóhasználatban az igaz, igazak, nem
tökéletest jelent! Nem bűn nélkül valót jelent, hanem az Isten akaratát kereső embert jelent. Az Isten akaratát
kereső, cselekedni próbáló embert jelent. Tehát nem tökéletest jelent, nem
bűn nélkül valót az ószövetségi szóhasználatban, de az Istenre figyelni
akaró embert jelenti.
A másik kifejezés, ami ebben az egyetlenegy mondatos
megfogalmazásban – amit a Példabeszédek
könyvéből olvastunk – kulcskifejezés: a bűnösök. Minden ember bűnös, nincs egyetlenegy igaz sem. És itt
az igaz már másmilyen értelemben jelenik meg egy kicsit, de mégis az
ószövetségi nyelvezet használja az igaz és a bűnös kifejezést és
megkülönböztetést. Az Ószövetségben, amikor a bűnös kifejezéssel találkozunk,
akkor ott a tudatosan Istentől
elfordulót jelenti.
Tehát az igaz nem tökéletes, nem bűn nélkül való, de
Istent kereső; az életébe, gondolataiba, terveibe az Istent bekalkulálót
jelenti. Míg ezzel szemben a bűnös, aki tudatosan Istentől elfordult – hiszen
ez! a bűn, a többi már csak a gyakorlati cselekedetekben való megnyilvánulása
–, vagyis aki szándékosan más úton jár. Aki szándékosan kihagyja, tudatosan
kihagyja terveiből, életéből az Istent. És hogyha így a helyén van a két
kifejezés, az ‘igaz’ és a ‘bűnös’, akkor nézzük meg, hogy mit mond nagyon
röviden megfogalmazva a bölcsességirodalom.
„A bűnösök
reménysége semmivé lesz.” – olvastuk az előbb. Vagyis, máris a megállapításban
benne van, hogy minden embernek, még az Istenre nem figyelő, az Istent
tudatosan kihagyó, az Istentől szándékosan elforduló embernek is szüksége
van reménységre. A várakozás, a vágyakozás, az az élet egy nagyon fontos
hajtó, megtartó motorja. Még neki is, az Istent tudatosan elutasítónak is
szüksége van erre a reménységre, erre a vágyakozásra, várakozásra. A
bűnösök reménysége – ezt olvastuk – semmivé lesz.
„Az igazak
várakozása örömre fordul.” Az igazak, az Istent keresők, az Isten akaratát
kereső emberek életének is fontos jellemzője a fölolvasott bibliai
mondatunk szerint a várakozás. Mégis a kettő között nagyon nagy különbséget
lát és fogalmaz meg az Írás. A bűnösök várakozása, reménysége semmivé lesz,
mert Isten akaratát tudatosan elutasítják. Van várakozásuk, van
reménységük, szükségük van erre, de ez a várakozás, amiben ők reménykednek,
az semmivé lesz. Hiszen ha nem az Úrra várunk, ha nem benne reménykedünk,
akkor csinálunk magunknak bálványt. Bármit vagy bárkit isteníteni kezdünk.
És Isten a bálványozásnak, az önistenítésnek véget vet. Semmivé lesz az
ilyen reménység. Látnunk kellene, és komolyan kellene vennünk történelmi
szinten is, minden önistenítő kísérlet, akár társadalmi, akár világrendszer
méretben, akár egyén szintjén jelenik meg, az Isten semmivé teszi. Vége
lesz. Össze fog omlani. És így, akik ebben reménykedtek, innen várták a
megoldást, azok reménysége semmivé lesz. Hiszen aki szelet vet, az vihart
arat. Aki az Istentől elfordulva próbálja felépíteni az életet, az életét,
a családot, a társadalmat, akkor ne csodálkozzon rajta, hogy ez nem lesz
maradandó.
A bűnösök reménysége semmivé lesz. Pedig mennyi időt,
mennyi energiát belefektet az ember, hogy fölépítse a maga reménységei
szerint, a maga várakozásai szerint az életet.
Aztán eszünkbe juthat Jézus megfogalmazása, hogy „ha ti gonosz létetekre tudtok jó ajándékot
adni a ti fiaitoknak…” Igen, az általános kegyelem világában is, vagyis
az egész emberi világban a bűneset után az élethez, az élet továbbadásához
szükséges jó megmaradt, de ez nem azt jelenti, hogy Isten előtt igazak és
tökéletesek vagyunk. Másképp is megfogalmazhatjuk: még ezt is, házasságot
és családot, még a gyermeknevelésünket is, mindent megrontott a bűn! De az
élet továbbadásának alapvető funkciója megmaradt a bűneset után. Tehát még
ott is, ahol tényleg a legjobbat reméljük: gyermekeink vonatkozásában, ahol
a legjobbat szeretnénk, ahol nagy várakozásaink vannak! Hogyha az összes
szülő eddig nem is tudta jól nevelni a gyerekét, de majd most mi! Valljuk
be, majdnem mindannyian így szoktuk kezdeni. Legfeljebb nem nagyon
hangoztatjuk. Könnyen és hamar pálcát törünk mások fölött, mert ők nem jól
csinálták. De majd én megmutatom! Aztán rá kell jönnünk, hogy bár tudunk jó
ajándékot adni, és tényleg van szülő és szülő között különbség, de azért
egy bűneset utáni világban még ezt a területet is megrontotta a bűn. És ami
csak emberi szándékból, bármilyen
jó szándékból történik, az végül is
semmivé lesz. „A bűnösök reménysége
semmivé lesz” – összegez a bölcsességről valló. És ezzel szemben: „Az igazak várakozása örömre fordul”
– fogalmaz.
Mit is jelenthet akkor mindez? Miért fordul az igazak
várakozása örömre? Észre kell vennünk, hogy úgy a bűnösök vonatkozásában, mint az igazak, tehát az Istent
tudatosan elutasítók vagy az Isten akaratát keresők, de nem tökéletes emberek világában is
szükséges, nagyon fontos az élethez a reménység, a várakozás. Ha ez nem
lenne, akkor az élet iszonyatossá válna. Kérdés, hogy mennyire lenne az már
élet.
Az igazak várakozása örömre fordul, mert… Egyedül
Isten jó – ahogy Jézus emlékeztette a hozzáfordulót – „Jó Mester, mit cselekedjem…?” Egyetlen jó van, az Isten. Ezért,
akik az Istenre várakoznak, az Isten akaratát keresik, és annak
teljesülését próbálják munkálni, azok várakozása örömre fordul. De a
megfogalmazásban benne van, hogy nem azonnal, nem mindig csak csupa öröm,
hanem örömre fordul. Az igazak
várakozása örömre fordul, hiszen itt az örökkévaló Isten akaratáról van
szó. De egy bűneset utáni világban a bűn is munkálkodik, a gonosz is ott
van. Ezért örömre fordul. Azért fordul örömre, mert Isten ígéreteit beteljesítő. Ígéreteit beteljesítő Isten – ez
nem biztos, hogy mindig azonnal fordul, nem biztos, hogy mindig, minden ígéret
a mi életünkben, földi életünkben már beteljesül, de Isten ígéretét
beteljesítő. És azért fordulhat az igazak várakozása örömre, mert Istennek van
hatalma az ígéretét nem megajánlani, hanem megtartani, megcselekedni. És ez
egy nagyon nagy különbség.
Az igazak várakozása örömre fordul, mert a bűneset
utáni világ ember számára Szabadítót, Megváltót ígért az Isten, és küldött
az Isten. És Istennek ez a szabadító terve, ez nemzedékeken keresztül
bontakozik ki, és nemzedékek kapcsolódhatnak be ebbe a tervbe. Ezért örömre
fordul, még ha benne van ugyan az is, hogy „ti gonoszt gondoltatok ellenem, de az Isten jóra gondolta
fordítani” – örömre fordult. Egy bűneset utáni világban az Isten
akaratát kereső ember is ugyanebben a világban él: „Nem kérem, hogy vedd ki őket e világból – könyörgött Jézus – de őrizd meg őket a gonosztól”.
Ezért az igazak várakozásában is meg-megjelenik a gonosz és a gonosz
hatása. Növekszik konkoly is ebben a világban. De Isten örömre fordítja ezt a
reménységünket és várakozásunkat. És így érthetjük igazán Pál apostolt,
hogy „akik az Istent szeretik,
azoknak minden javukra szolgál”. Minden javukra szolgál! Nem arról
beszélt Pál apostol, hogy soha nem lesz semmi baj, nyomorúság, betegség,
erőtlenség, özvegység, csalódás… hanem javukra szolgál. Az igazak
várakozása örömre fordul. Pillanatnyilag lehet, hogy nem úgy látjuk, vagy
nem látjuk a teljes örömöt benne, de arra
fordul. És ez egy nagyon nagy különbség a másik várakozással szemben,
hiszen a bűnösök reménysége semmivé
lesz. Az lefelé tart. Az igazak várakozása örömre fordul, itt pedig,
felfelé ível minden.
Valóban, az isteni akarat megvalósul, és az igaz, az
Isten akaratát tudatosan kereső, szívből fogadó és cselekvő, bár nem
tökéletes embernek így a várakozása örömre fordul.
Bibliakörön, éppen most a héten egy ilyen címmel
gondolkoztunk közösen, misszióval foglalkozva: „A szekuláris reménységtől a
keresztyén reménységig”. És Advent kezdetén, az egyházi év kezdetén
különösképpen hangsúlyos lehet a mi számunkra, mi éltet bennünket? Csak az oxigén? Csak az, hogy megehettük a
kis finom vacsorát? Az, hogy még van innivaló? Az, hogy… és sorolhatunk itt
még sok mindent, ami a teremtés rendje szerint az Isten ajándéka az élethez?
– vagy pedig mindezeket nem lebecsülve komolyan fölismertük, hogy az élethez nagyon szükséges a
várakozás, a reménység. Félelmetes dolog és ki-ki talán élt át olyan
szakaszt, amikor úgy érezte, úgy látta, hogy oda a reménység. Már nem volt
várakozása, vágyakozása. Olykor hallom emberektől egy-egy súlyos beteg
kapcsán: föladta. Föladta. Már nincs reménysége a meggyógyulásra, de még tragikusabb,
amikor nincs reménysége az örök életre sem. Feladta. Vége! – most már valahogy
minél hamarabb fejeződjön be. Igen, sok nagyszerű dolgot adott nekünk az
Isten, és reménységgel nézhetjük gyermekeinket és munkálkodhatunk azon,
hogy növekedhessenek, hogy ők is elinduljanak. Lehet várakozásunk és
reménységünk nemzetünkkel kapcsolatosan, sok mindennel kapcsolatosan,
ezeket nem szabad lebecsülni, de nagyon vigyázzunk, mi az, ami ideig való,
és mi az, ami örökkévaló. Éljünk hálaadással tehát mindazzal, amit az Isten
itt, ebben az ideig való világban nekünk ajándékozott, és amiben rész
szerint szabad reménykednünk, sőt kell bizakodnunk. De tegyük föl magunknak
a kérdést, és vizsgáljuk meg: milyen
várakozás, milyen reménység éltet igazán bennünket? Vagy csak úgy
átdöccenünk, átbillenünk az egyik kis reménységből a másikba? Hát az egyik
nem jött be, hátha bejön a másik!? Hol van a hívő ember reménysége?
A kiindulópont mindenféleképpen az kell, hogy legyen,
hogy az Úrhoz forduljunk. És az Úrhoz fordulva, az Ő akaratát keresve, az Ő
ígéreteiben bízva, akár a szabadító, akár a hétköznapi életünkkel
kapcsolatos ígéreteiben bízva merjünk és akarjunk élni. Várjuk nagyobb
bizonyossággal hívő emberként az Isten ígéreteinek a beteljesülését! És
megtapasztaljuk, hogy örömre
fordul ez a várakozásunk. Áradjon a mi
életünkből, ha hívő emberek vagyunk, jobban
a beteljesülés öröme, hogy amit az Isten ígért, abban érdemes bízni. Az Úrra érdemes
várni. Örömre fordul ez a várakozás. Ezt az örömet nagyon várja ez a világ,
sóvárogva várja. Emlékezzünk a Római
levélből olvasott, hallott szakaszra. Ez a világ annyira várja már,
hogy legyen igazi reménysége, hiszen iszonyatosan sok a bizonytalanság – évezredekkel
ezelőtt is és napjainkban is. A modern ember egyre bizonytalanabb ember! Egyre
jobban bebiztosítjuk magunkat, és egyre inkább kiderül, hogy
kiszolgáltatott helyzetet teremtünk magunknak.
Hogy egy nagyon egyszerű példát mondjak… 12-én
többszörös csőtörés történt a parókián, és mivel úgy építették meg harminc
éve a rendszert, hogy egyetlen főcsap van, az egész lakás onnan kezdve tíz
napig víz nélkül volt. De nincs az udvaron kút. Sok minden nincs meg, ami
megvolt, és évezredeken keresztül nem okozott gondot. Hála Istennek van egy
hivatali vizesblokk, és így túléltük. Olyan kényelmesen, olyan jól
bebiztosítjuk magunkat az élet legegyszerűbb szintjén is, hogy ha
egyetlenegy dolog nem működik, akkor hirtelen mindent át kell szervezni,
hogy túl lehessen élni.
Ez a világ, a világ fiai szintén várnak. De hogyha
reménységük már többször semmivé lesz, és hogyha nekünk hívő emberként a
várakozásunk már többször örömre fordult, akkor vajon ezt az örömet odaéljük
eléjük, hogy észrevegyék? – hogy merjenek az ideig való reménykedések
világából az Isten akaratát keresve, olyan várakozással Isten felé
fordulni, amely nem szégyenít meg, amely örömre fordul. Hogyha ez az öröm
erősödik meg bennünk, ha hívő emberként, ha gyülekezetként ez az öröm
keresztül áradhat rajtunk, akkor ez bizonyságtétel. Minden szervezett
bizonyságtételnél és missziós akciónál nagyobb bizonyságtétel! Mert a hívő
életnél nincs nagyobb bizonyságtétel. A hívő élet öröménél nincs nagyobb
bizonyságtétel! A bűnösök reménysége
semmivé lesz. Az igazak várakozása örömre fordul. Ámen.
Légy csendes szívvel és
békével
Életednek Istenében!
Ő bír örömnek bőségével,
Véle boldogulsz mindenben,
Ő kútfőd és ő fényes napod,
Ő tőle jön minden vígságod:
Légy csendes szívvel!
A segítség ha kissé késik,
De ugyan csak eljő végre,
A várakozás rosszul esik,
De majd válik üdvösségre;
Ami lassan jő, bizonyosabb,
ami késik, kívánatosabb:
Légy csendes szívvel!
270. dicséret 1. és 7. vers
Magasztalunk
Istenünk a
várakozás, a készülődés csodálatos érzéséért. Magasztalunk, hogy
remélhetünk szebb jövőt. Dicsőítünk, hogy szabadítót ígértél és küldtél, Tőled
elfordult, engedetlenségbe süllyedt teremtett világodnak. És magasztalunk
Istenünk, hogy megismerhettük a testté lett Igét, a mi Urunk Jézus
Krisztust. Bocsásd meg nekünk, hogy mégis megelégszünk gyakran a magunk gyártotta
reménységgel, vágyakozással. Bocsásd meg, hogy hívő gőgünktől, önzésünktől,
olykor többet reméltünk, mint a Te ígéreteidtől. Bocsásd meg nekünk, hogy
bűnös vágyaink hajtottak olykor bennünket, és amikor keserű gyümölcsét
kellett megszenvednünk, akkor képesek voltunk Téged vádolni. Dicsőítünk
Urunk, hogy az igazak vágyakozása örömre fordul, hogy akik akaratodat
keresik, megtapasztalhatják áldásodat, felismerhetik szabadításodat. Segíts
Urunk üdvözítő ígéretedben bízva élni. Segíts reménységgel várni a
hatalommal visszajövő Jézus Krisztust. És segíts addig is odaszentelt
életben örömmel járni, cselekedni akaratodat, hogy így legyen a mi életünk,
a mi várakozásunk és reménységünk, megélt örömünk jó bizonyságtétel.
Könyörgünk így egyházunk újulásáért, hogy a reménység nagyobb örömével éljünk
és szolgáljunk. Könyörgünk nemzetünkért határon innen és túl, hogy egyre
többen Hozzád térve, Benned és Általad örömet, békességet találjanak.
Életük új értelmet, várakozásuk új tartalmat nyerhessen. És könyörgünk
azokért, akik betegségből, testi nyomorúságból, gyászból, szomorúságból
várják a gyógyulást testnek és léleknek, remélik a vigasztalást. A te
irgalmas szereteted karolja át őket, és indítsd őket, bennünket, hogy
együtt keressünk Téged, hogy egymás hite által is vigasztalódhassunk a Te Igédből.
És kérünk, adj bölcsességet most, amikor választunk, és legfőbbképpen
segíts bennünket, hogy a Te ügyedért akarjunk buzgólkodni, hiszen a Te
ügyedben sokaknak, sokféle szolgálata lehet és van a gyülekezetben. Így áld
meg a gondnok- és presbiterválasztásunkat, az ilyen szolgálatra való
megbízatást, és így áldj meg mindenkit a gyülekezet közösségében, aki
reménységgel és örömmel kész szolgálni a Te akaratodat. Urunk, Istenünk, a
Te Lelked buzdítson fel bennünket az örömmel végzett szolgálatra. Ámen.
„A reménység Istene pedig töltsön be
titeket a hitben teljes örömmel és békességgel, hogy bővölködjetek a
reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|