|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Amíg
a reménység be nem teljesedik…
Zsoltárok
könyve 27. fejezet
1Dávidé. Világosságom és segítségem az ÚR, kitől
félnék? Életemnek ereje az ÚR, kitől rettegnék?
2Ha rám támadnak is a gonoszok, szorongató
ellenségeim, hogy marcangoljanak engem, majd megbotlanak, és elesnek.
3Ha egy egész tábor jön is ellenem, nem fél a szívem.
Ha háború tör is rám, én akkor is bizakodom.
4Egy dolgot kérek az ÚRtól, azért esedezem: hogy az ÚR
házában lakhassam egész életemben; láthassam, milyen jóságos az ÚR, és
gyönyörködhessem templomában.
5Megóv engem sátrában a veszedelem napján. Elrejt
sátra mélyén, magas kősziklára helyez engem.
6Így hát fölemelt fővel állok ellenségeim között,
ezért örvendezve mutatok be áldozatot az ÚR sátrában, és éneket zengek az
ÚRnak.
7Halld meg, URam, hívó hangomat! Könyörülj rajtam, hallgass
meg!
8Ha ezt mondod: Járuljatok színem elé! - szívem így
válaszol: Színed elé járulok, URam!
9Ne rejtsd el előlem orcádat, ne utasítsd el haragosan
szolgádat! Te vagy az én segítségem, ne vess el, ne hagyj el, szabadító
Istenem!
10Ha apám, anyám elhagyna is, az ÚR magához fogad
engem.
11URam, taníts meg utadra, vezess a helyes ösvényen,
mert ellenségeim vannak!
12Ne dobj oda ellenségeim indulatának, mert hamis tanúk
támadtak rám, bosszút lihegnek.
13De én hiszem, hogy még meglátom az ÚR jóságát az élők
földjén.
14Reménykedj az ÚRban, légy erős és bátor szívű,
reménykedj az ÚRban!
Hallottuk a zsoltáros bizonyságtételét, lélekben elcsendesedve
imádkozzunk:
Áldalak és magasztallak Tégedet reménység Istene,
hogy Te már akkor meghallod gondolatainkat, amikor a szó el sem hagyja
szánkat. Köszönöm Uram Neked ezt a lehetőséget, hiszen Te ismered szívünk,
szívem rejtett gondolatait, reménységét. Te tudod, hogy reméltem ezt a
pillanatot, amikor Eszterrel együtt itt állhatunk a Te színed elé, Igét
olvashatunk, imádkozhatunk, könyöröghetünk Hozzád. Köszönöm Uram, hogy Te
megtartó Istenünk vagy. Te megtartottál abban az állapotomban is, amikor
anyagi bizonytalanságban éltem, amikor perlekedtek velem, elkérték
alsóruhámat, és én odaadtam nekik a felsőt is, mert Benned reménykedtem. Te
vezettél a felelősségvállalás útjára, Te tanítottál, és Te állítasz most új
útra, a Krisztus új útjára, amelyet még eddig nem jártam. Azzal a
reménységgel és hittel állok erre az útra, hogy ahogy eddig, ezután is hű
leszel Hozzám, és könyörgök, legyél hű gyülekezetünk minden tagjához,
legyél hű ehhez a néphez, ehhez az országhoz, hogy az emberek csak Benned
bízzanak. Ma, amikor ismét elkezdődött Magyarországon a
keresztyénellenesség, Te állj a mi szívünk középpontjában. Tebenned bízzunk,
Tebenned reménykedjünk, és szeretetben fogjuk meg egymás kezét. Így járjuk
a Te utadat. Mindazonáltal ne úgy legyen, ahogy gondolom Uram, hanem ahogy
Te akarod. A Krisztus nevéért, érdeméért könyörülj rajtunk, és hallgasd meg
könyörgésünket. Ámen.
Hinni taníts, Uram, kérni
taníts!
Gyermeki, nagy hitet kérni
taníts!
Indítsd fel szívemet,
Buzduljon fel, neked
Gyűjteni lelkeket!
Kérni taníts!
Hinni taníts, Uram, kérni
taníts!
Jézus, te visszajössz: várni
taníts!
Majd ha kegyelmesen
Nézed az életem:
Állhassak csendesen.
Hinni taníts!
479. dicséret 1. és 4. vers
Zsidókhoz írott
levél 6. fejezet 9-12. vers
9Felőletek azonban szeretteim, jobbat gondolunk, ami
üdvösséggel jár, még ha így beszélünk is.
10Mert nem igazságtalan az Isten, hogy elfeledkeznék a
ti cselekedeteitekről és arról a szeretetről, amelyet az ő nevében
tanúsítottatok, amikor a szenteknek szolgáltatok és most is szolgáltok.
11De kívánjuk, hogy közületek mindenki ugyanazt az
igyekezetet tanúsítsa mindvégig, amíg a reménység egészen be nem
teljesedik, 12hogy ne
legyetek restek, hanem kövessétek azokat, akik hit és türelem által öröklik
az ígéreteket.
Szeretett Testvérek!
A múlt vasárnap a Példabeszédek
könyvéből hangzott – advent kezdetén – egy rövid Ige: „A bűnösök reménysége semmivé lesz, de az igazak várakozása örömre
fordul”. De mi lesz addig? Mi lesz addig, amíg az igazak várakozása
örömre fordul? Mi lesz addig – ahogy most a Zsidókhoz
írott levél 6. részéből hallottuk az Igét – „…amíg a reménység egészen be nem teljesedik”? Mert adventben
nagyon sokszor – egyébként helyesen – az Isteni ígéretre nézünk, a megígért
Messiásra, de most egy kicsit figyeljünk arra, hogy mi lesz addig, amíg az
Isteni ígéretek egészen, teljesen be nem teljesednek. Mert ez is legalább
annyira izgalmas kérdés, és annyira a várakozáshoz tartozik, mint maga az
ígéret. Az ígéretek, amelyeket az Isten adott nekünk.
Mindannyian nagyon jól tudjuk, hogy a várakozásnak
van egy szent titka, varázsa, de a várakozásnak mindig, mindenkor van
veszélye, nehézsége is. Jó dolog valahol karácsony előtt ez a fajta szent
várakozás, de tudjuk, hogy egészen mást jelent betegágyon várakozni.
Egészen másképp telnek a napok, amikor nyomorúságban, bajban, családi,
személyes, vagy más jellegű gondok között kell élni, és így kell várnunk
egy néhány napra, talán hétre, vagy talán egy hónapon keresztül, hogy
valamilyen eredmény szülessen. A várakozás, ami ugyanúgy része a mi
életünknek, mint a reménység, bizonyos nehézségekkel is jár. Vajon nem a
várakozás idején derül ki, hogy olykor szalmaláng a lelkesedésünk?
Fellobban, és pillanatok alatt, néhány nap vagy néhány hét leforgása alatt
odavan. A várakozás különösképpen, hogyha az hosszú ideig, hosszabb ideig
van, ahogy a múltkor énekeltük a 270. dicséret utolsó versében, nehezünkre
esik, és bizony előfordulhat, hogy tudatos elfordulás lesz úrrá, vagyis az
Isten Lelke ellen való vétek lesz Úrrá a Krisztus útján elindult ember
életében.
A Zsidókhoz
írott levél föl nem olvasott, korábbi verseiben erről van szó. Erre
vonatkozik a „még ha így beszélünk
is” megjegyzés, a most fölolvasott igeszakaszból. De a várakozás
nehézsége és veszélyei közepette bizony előfordulhat, hogy belefáradunk,
előfordulhat, hogy megtorpanunk, elbizonytalanodunk, talán megállunk, mert
kétségek gyötörnek. Igaz-e, helyes-e a várakozásunk, be fog-e ez
teljesedni, mikor fog beteljesedni? Lehet, hogy hitünk lángja már csak
parázs lesz, lehet, hogy hamu alá kerül ez a parázs, de még megvan.
A fölolvasott igeszakaszunkban a szentíró a korabeli
gyülekezettel kapcsolatosan beszél a gyülekezet szolgálatáról. Nemcsak
erről a veszélyről, amiről az előbb szóltam, hanem beszél a gyülekezet
szolgálatáról. Jóllehet az első szeretet tüze, lángja mintha ellobbant
volna, vagy elhalványult volna, de „szeretetet tanúsítottatok az ő, azaz a Krisztus
nevében”. És így szolgáltatok a Krisztusnak szentelt életű emberek között –
olvassuk. Sőt! még szolgáltok. Nemcsak múlt idő: szolgáltatok, ellobbant a láng és szinte
odavan, hanem még szolgáltok is.
A fölolvasott Ige a korabeli hallgatót, a korabeli
Krisztus-követő embert, gyülekezetet megszólítva elismeri, hogy ugyanakkor
a szolgálat, a cselekvés, az még folyamatos. És itt egy sajátságos
helyzetet láthatunk, ez olykor bekövetkezik a mi életünkben is. A hit nagy
lángja mintha alábbhagyott volna, de a jó cselekvése folytatódik, a
szolgálat folytatódik, mintha a Krisztus-követés, mintha a keresztyén élet
cselekedetei kicsit rutinszerűvé, kicsit megszokottá kopottak volna, de
megvannak.
Nem egyszer hallottam már emberektől, amikor mondták,
hogy „igen, mi Krisztuskövető emberek vagyunk, erre neveltek bennünket,
erre az útra elindultunk, mi ezen az úton megyünk, mi nem is tudunk már más
utat elképzelni, mi így szoktuk, így tesszük”. Vagy éppen így advent,
karácsony környékén: „igen, nagyanyám, nagyapám is így cselekedett,
apámtól, anyámtól is így láttam, mi is így ünnepelünk; el se tudjuk
képzelni másképp”. Ebben van sok jó, de ugyanakkor van egy kis veszély is,
hogy megszoktuk. A szokás sok
pozitívumot hordoz, de sok veszélyt is hordoz, amikor már megüresedik,
amikor már nincs ott a belső töltés, a belső lángja, csak ‘így szoktuk’,
nem tudjuk másképp csinálni, nem ismertünk meg más szokást.
A korabeli gyülekezettel kapcsolatosan is valami
hasonló helyzet alakult ki. Az Ige nem arról beszél, hogy hogy lobog a hit
lángja; de arról beszél, hogy a szeretet, melyet a Krisztus nevében
tanúsítottatok az megvan, szeretettel szolgáltatok és szolgáltok. A
cselekedet még megy. Még jól megy. Talán kicsit megszokottan. De ebben
benne van az is, hogy az Úr újra örvendezővé és örömmé teheti ezt a
szolgálatot, amit már kicsit megszokottan cselekszünk. Amiben nincs ott az
a varázs, mint amikor valamit először kigondolunk, akár a gyülekezetben is,
valami újszerű dolog; hát ez így volt tavaly is, tavaly előtt is, 10 éve
is. Mi ezt így szoktuk. Az idén is elvárják, elvárjuk, az idén is legyen
így.
Valaki egyszer ezt mondta nekem: „Hát hogy lehet egy
karácsonyi istentisztelet, egy szenteste »Csendes éj« nélkül?” Igen, nagyon
szép és nagyon kedves az ének, de ugyanakkor mégsem biztos, hogy be kellene
ennyire zárni és szűkíteni, hogy csak
akkor van karácsony, hogyha az elhangzik. Más énekben nem tudunk
nagyszerűen, szépen erről a nagyszerű isteni cselekedetről énekelni? Csak
már egyhez kötődik, amelyet már ezekben a hetekben az üzletekben
elkoptatnak? Hiszen a tartalom nincs meg, csak a hangulatot akarják
imitálni nekünk.
Szolgáltatok és
szolgáltok –
de ugyanakkor valahol nem lobog a
hit tüze, lángja. Nézzük meg másik oldalról is, mert fölolvasott Igénk
másik oldalról is beszél erről a helyzetről.
Tehát mi lesz addig, amíg a reménység egészen be nem
teljesül? Mi lesz addig… holnapig? Jövőig? Egész földi életünk végéig? Mi
lesz addig, amíg az Isten, ígéreteit be nem teljesíti. Mi lesz a várakozás
időszakában?
Néztük az emberi oldalt. Igénk beszél az isteni
oldalról is. És az Isten? Mit csinál az Isten? Mit tett az Isten akkor,
amikor a korabeli gyülekezet életében ez a kettős dolog jelent meg, hogy a
hit lángja alább hagyott, de a cselekedet még ment, szinte rutinszerűen
begyakorolt módon? – egyébként jót tettek. Nos, azt olvassuk: Isten nem
igazságtalan, hogy megfeledkeznék cselekedeteitekről, hogy megfeledkeznék
szeretetetekről. Vagyis az Úr Isten nem valahol ott egy búbos kemence
padkáján ül ilyen téli estén, és onnan néha ábrándozik arról, hogy mit
csinálnak a teremtményei, hanem az Isten is aktív. Nem feledkezik meg cselekedeteitekről és szeretetetekről. Hát
hogy feledkezne meg, amikor mindez a saját műve! Amikor az Ő Lelke által
munkálja bennünk a hitet, munkálja bennünk az engedelmességet, munkálja
bennünk a cselekedetet. Persze hogy nem feledkezik meg! De nekünk szükségünk van arra, hogy emlékeztessenek bennünket erre. És a
szentíró emlékeztette a korabeli gyülekezetet, hogy az Isten nem feledkezik
el cselekedeteitekről, szeretetetekről. Ismeri, és számon tartja ezeket.
Azonban egy pillanatra itt meg kell állnunk, mert
például ezt az igeszakaszt is olykor félreértik és félremagyarázzák, amikor
ebből azt magyarázzák ki, hogy tehát a cselekedetek, azok érdemszerző
erővel bírnak. „Mert lám itt ezt olvassuk, hogy az Isten nem feledkezik meg
a cselekedeteinkről!” Ezt olvassuk, és valóban így van, és ez egy nagyon
nagy bátorítás kell, hogy legyen a hívő embernek. Csak a sorrendet se
felejtsük el! Itt a már kegyelmet nyert, a már megtért emberek
cselekedeteiről van szó, azokról nem feledkezik meg az Isten. Az Írás több
helyen beszél a hívő ember jó cselekedeteiről, de soha nem, mint
érdemekről. Itt sem. Arról beszél, hogy Isten ingyenes kegyelméből a már
kegyelmet nyert emberek életében jelenik meg a jó gyümölcs, a jó
cselekedet; jelenik meg a szeretet cselekedete. A már kegyelmet nyert! Vagyis nem a cselekedeteinkért bocsát meg
az Isten és fogad el minket, hanem a Krisztusért fogad el és fogad magához,
és munkálja bennünk a jó cselekvését. Nem véletlen írja majd Pál apostol a
filippi gyülekezetnek: „aki elkezdte
bennetek a jó dolgot, el is végzi”. Vagyis az Isten is cselekszik
eközben.
És igazán elérkeztünk a nagyon fontos kérdéshez, ami
a várakozásban foglalkoztatja az embert, foglalkoztatja a hívő embert,
bennünket is: de mi lesz addig, amíg
a reménység egészen be nem teljesül? Mert sokszor sokat foglalkozunk
adventben különösen az Isten ígéreteivel, helyesen, és a várakozásokkal. No
de mi lesz addig? Hogyan várakozzunk? Aközben lelkesedésünk tovatűnik?
Belefáradunk a jó cselekvésébe? Elbizonytalanodunk, hogy megígérte és még
mindig várni kell? Mi lesz addig? Velünk, bennünk mi lesz addig?
Hogyan tovább? Fölolvasott Igénk igazán ebből a
szempontból fontos és igazán ebből a szempontból nagy bátorítás. A hogyan
továbbhoz először is észre kell vennünk, hogy közösségről van szó. Az előbb olvasott Ige több kifejezése is
utal a hivő emberek közösségére. Ahhoz, hogy a várakozásba és a várakozás
idején a jó cselekvésébe ne fáradjunk meg, az Isten közösségbe állított,
közösséget rendelt mellénk, testvéreket adott mellénk. Merthogy a mi földi
életünk, ama bizonyos történetbeli suszter szerint… ahogy megkérdezték
tőle, hogy „hát te mit csinálsz?” – egy hívő susztertől –, és ő azt
válaszolta, hogy „várom vissza a Krisztust…”. És nagyot néztek. De aztán
így folytatta: „…közben meg a cipőket javítgatom”. Melyik van az első
helyen? A napi gondjaink vannak, a napi kis feladataink vannak, ez tölt be
bennünket, és nem látjuk a fától az erdőt, vagy pedig… Nos, nézzük akkor:
hogyan várakozzunk hát, hogy ne fáradjunk meg. A közösség így jelenik meg
fölolvasott Igénkben, hogy kívánjuk (többes szám). Jobbat gondolunk felőletek. Közösségvállalás és
többes szám. Aztán kövessétek a hitben, a türelemben a jó példákat, akik már előttetek jártak, az
ígéretekben bizakodva a Krisztus-követés útján. A keresztyén élet, a
Krisztus-követés ezért nem magánügy, hanem a legszemélyesebb közügy. Az
Isten úgy rendelte, hogy egymás
hitét erősítve, egymás hite által erősödve, egymást bátorítva, egymást
segítve haladjunk az úton.
Aztán azt is észrevehetjük, megérthetjük az Igéből,
hogy távlatosan kell gondolkoznunk. Ez a hívő embernek különösképpen
nagy kiváltsága. Ezt így olvastuk, hogy „üdvösséggel
jár…”, reménységetek üdvösséggel jár. Megvan a cél. Távolinak tűnik, de
ha látjuk a célt, akkor az egész közeli. Távlatosan gondolkozni, és ez
rendkívül fontos dolog.
Hogyha mondjuk kirándulunk, és különösképpen, ha
vannak kisebb gyermekek is velünk, de olykor nagyok is vagy felnőttek,
amikor kirándulunk mondjuk a hegyekbe le-föl, egy kilométer, két kilométer,
kisebb kaptató, nagyobb kaptató, mikor kimegyünk az erdőből, és tűző napon
kell haladni, akkor előbb-utóbb elkezdik néhányan mondani ott a csapatban,
hogy „Messze van még a cél? Én már nagyon elfáradtam!” Már-már kezdenék
feladni, némelyek esetleg visszaforduláson gondolkoznak. Nos, akkor jó,
hogyha bátoríthatjuk egymást, de a távlatos gondolkozásnál nagyon fontos a
célt is látni, és hogyha egy olyan pontot találhatunk, ahol azt tudjuk
mondani, hogy „Nézd csak, ott van, oda fogunk menni! Látod, onnan jöttünk,
már itt tartunk, és oda érkezünk!” – akkor ez megerősít mindenkit. Van
értelme továbbmenni! Mert itt, ebben a hatalmas rengetegben már nem láttam
a célt. Már olyan régóta megyünk, talán már nem is jó irányba megyünk. De
ha meg tudjuk mutatni egy jó kilátó pontról, hogy „Na ott van, látod, hogy
hova megyünk! Látod, hogy mennyivel közelebb vagyunk már?” – akkor ez nagy
segítség. Üdvösséggel jár, nem pusztán a várakozásért várakozunk.
Hogyan tovább? Nézzünk az ígéretekre folyamatosan. És itt a folyamatost
is szeretném hangsúlyozni. Mindvégig így olvastuk itt az előbb.
Folyamatosan szükségünk van erre az erősítésre, erre a visszajelzésre, erre
a megerősítésre, hogy ne fáradjunk bele a Krisztus-követés útján, és hogy
megerősödjünk, hogy igazak az Isten ígéretei és azok beteljesedései.
Aztán hogyan tovább? Hogyan lehet megmaradni jó
reménységben, bár még nem teljesült be? Mindig a célra kell néznünk és
közben helyileg cselekedni. Napjainkban kezdi ezt a világ is fölismerni.
Ezt így szokták mondani, hogy globálisan kellene gondolkozni, és lokálisan
cselekedni. Ha az ember nem figyel az egész teremtett mindenségre, bár csak
itt szemetelünk éppen, meg ahol vagyunk, ott szemetelünk éppen, csak
mindenki ott helyben szemetel, de az egész világ szemétdomb lesz. Ha nem
figyelünk az egészre, akkor nem jól fogunk helyileg cselekedni.
Nos az Isten népe ezt már régen megtanulhatta az
Igéből. Persze mennyire tesszük meg? Mennyire cselekszünk így? Hogy az
Isten üdvözítő tervének egészében gondolkozva cselekedjük a mostanit, a
pillanatnyit.
Várom a Krisztust vissza, és közben cipőket
javítgatok – a cipőktől, a napi munkától, a kenyérkeresettől messzebb
látok. A napi munka, ami robotszerű… mindennap kijavított egy cipőt, s
megint hoztak egy új rossz cipőt, aztán megint egy újat hoznak, és már 5
éve, már 30 éve csak cipőket javítgat. De van értelme! – mert közben ő
valójában az Urat várja, és közben végzi a hétköznapi munkáját. Nem
téveszti szeme elől a célt, az Isten ígéretét. Az életnek ez az igazi
értelme, nem pedig a napi robot, hogy valahogy fönntartsuk magunkat.
Szükséges tehát az egészre tekinteni, és ugyanakkor helyileg, a pillanatban
cselekedni, de úgy, ahogy az egész tanít erre bennünket.
Aztán Igénk arra is emlékeztet, hogy mindenki ugyanazt
az igyekezetet tanúsítsa. És megint a közösség jelenik meg, ráadásul,
hogy a közösségben mindenki ugyanaz. És így erősíthetjük egymást.
Ha egy labdajátékban, egy csapatjátékban, az olyan
sportban, ahol csapat kell, ha ott valaki túlságosan egyénieskedik, azt a
többiek nagyon hamar meg fogják róni, szólnak neki, hogy „csapatjáték”.
Többre megyünk együtt, mintha egyedül akarsz villogni! Hányszor szokták
mondani, amikor valaki, ott a 16-os tájékára kerül a focimeccsen és
megkapja a labdát, nem ő van a legjobb helyzetben, van csapattársa, aki
jobb helyzetben van, mégis kapura szúrja a labdát, és akkor nézőként is
megjegyezzük: önző volt. Magának akarta a dicsőséget, persze nem tudta
berúgni, nem ő volt a legjobb helyzetben. Neki az lett volna a feladata,
hogy még eggyel továbbadja és akkor biztos, hogy gól lesz. Vagy legalábbis
nagyon nagy lesz az esélye. Mindenki ugyanazt az igyekezetet teljesítse. A
gyülekezet bármilyen tagjaként, bármilyen életkorúként, csoportvezetőként
vagy gyülekezetet fogadóként, presbiterként, vagy gondnokként, vagy
lelkészként, mindenki ugyanazt az igyekezetet tanúsítsa, és így adódnak
össze szolgálataink.
Mi lesz addig, amíg a reménység egészen be nem
teljesedik? Addig ne megfáradjunk, megtorpanjunk, hanem figyeljünk
mindazokra, amelyek által, és ahogyan az Isten erősíteni akar bennünket.
Aztán Igénk arra is megtanít, hogy higgyetek abban,
hogy Isten igazságos. Fordított megfogalmazással olvastuk itt: Nem
igazságtalan az Isten, hogy elfeledkezne a ti jócselekedetetekről, az
egymás iránti szeretetről. Ő ezt számon tartja, ennek meg lesz a jutalma.
Nem az üdvösség a jutalma. Az kegyelemből van. Isten igazságos. És ez is
nagyon fontos.
Gondoljunk a Zsoltárok
könyvének jó néhány fejezetére, és a Zsoltárok
könyvét olvasgatva, ha megtaláltunk néhány ilyen fejezetet, akkor talán
magunkban azt is mondtuk: Hát igen, ez engem is sokszor foglalkoztatott! –
röviden így szoktuk ezt megfogalmazni, a Zsoltárokban
találunk ilyen fejezeteket: „a gonoszok jó szerencséje”.
Istentelenül élnek, nem foglalkoznak az Isten akaratával, mégis
egészségesek, mégis jól megy nekik, nem bántja őket senki – sorolja a
zsoltáros fölháborodva, elkeseredve, vitatkozva, gyötrődve, hogy „Uram,
akkor hogy van ez az egész?”. Én meg bíznék benned. No de hogy van ez?
Hogy az előbb olvasott, 27. zsoltárban is: ránk támadnak állandóan, de én
reménykedek benned, de én téged várlak Uram!
Higgyetek abban, hogy Isten igazságos! Még ha ezt
pillanatnyilag mi a részismereteink következtében nem is teljesen így
látjuk.
Ahogy a 73.
zsoltárban a zsoltáros mondja: „de amikor elmentem az Isten szent
helyére, akkor megértettem” – egyébként „már majdnem megcsúszott a
lábam”, már majdnem megtorpantam, majdnem elestem a hitben.
Hogyan tovább a várakozás idején? – és a mi földi
életünk bizonyos értelemben egy folyamatos várakozás – Úgy, ahogy itt az
Ige mondja: „kívánjuk…”. Kívánjuk, és valahol ebben benne van az,
amit így lehet mondani, hogy imádság a másikért. Imádság
egymásért. A jót kívánjuk, akarjuk, kérjük megtenni. Hogy megmaradjatok
a hitben és a jó cselekvésében, ne fáradjatok bele mindebbe. Vagyis a hit
és a cselekedetek, itt sajátos módon egymást erősítik. Hiszen ahhoz, hogy
cselekedjünk, a reménység alapján cselekedjünk hittel, amikor pedig
megcselekesszük, az visszahathat a hitre, erősítheti a hitet bennünk. Ilyen
értelemben, ha olykor már-már csak szokásból tesszük a jót, de az segíthet
és erősíthet, mert az Úr Isten újra visszaadhatja az örömünket,
visszaadhatja a lendületet, visszaadhatja a hitnek a lángolását is. Hogy ne
megszokássá fakuljon az Ige szerint való élet. Vagyis az Úrral és az
egymással való közösség megtart, amíg a reménység egészen beteljesül.
Így olvastuk az előbb: Felőletek azonban szeretteim, jobbat gondolunk, ami üdvösséggel
jár… Mert nem
igazságtalan az Isten, hogy elfeledkeznék a ti cselekedeteitekről és arról
a szeretetről, amelyet az ő nevében tanúsítottatok, amikor a szenteknek
szolgáltatok és most is szolgáltok. De kívánjuk, hogy közületek mindenki
ugyanazt az igyekezetet tanúsítsa mindvégig, amíg a reménység egészen be
nem teljesedik, hogy ne legyetek restek, hanem kövessétek azokat, akik hit
és türelem által öröklik az ígéreteket”. Ámen.
Testvérek, menjünk bátran,
Hamar leszáll az éj,
E földi pusztaságban
Megállni nagy veszély.
Hát merítsünk erőt
A menny felé sietni
Nem állva megpihenni
A boldog cél előtt.
Úgy járunk itt, lenézve,
Mint ismeretlenek;
Sokan nem vesznek észre,
Hangunk se hallva meg.
De aki ránk figyel,
Víg énekünket hallja.
Szent reménység sugallja,
Mit ajkunk énekel.
455. dicséretünk 1. és 6.
vers
Magasztalunk Istenünk emberlétünk csodálatos
lehetőségeiért, a nekünk adott szabadságért és a jó választáshoz kapott
útmutató szavadért.
Dicsőítünk Urunk, hogy a bűneset után meghirdetett
Szabadítót elküldted.
Magasztalunk Urunk, Jézus Krisztus, hogy önmagadat
megüresítve, szolgai formát vettél föl, hogy hozzánk hasonlóvá legyél, hogy
bennünket megválts.
És áldunk mennyei Atyánk a még be nem teljesült
ígéreteid bizonyosságaiért. De kérünk, bocsásd meg nekünk, hogy ugyan
Krisztus-követőkké lettünk, de mégis gyakran kételkedünk, kishitűek
vagyunk. Bocsásd meg megtorpanásainkat, a szeretet jó cselekvésében való
meglankulásunkat. Bocsásd meg, amikor elbizonytalanodtunk e világ
forgatagában és zajában. Segíts Urunk folyamatosan ígéreteidre figyelni,
követni a hitben előttünk jártak jó példáit. Segíts, hogy egymást is tudjuk
s akarjuk bátorítani, ragaszkodva néped közösségéhez. És kérünk Urunk,
segíts bennünket beteljesült ígéreteid által reménykedni a még be nem
teljesült ígéreteid valóságával, hogy jó reménység által cselekedjük a jót,
és szeretettel szolgáljunk. Így könyörgünk betegekért és gyászolókért, a
különböző kétségek, bajok és próbák között lévőkért. Kérünk, Te adj
testnek, léleknek gyógyulást, vigasztalást, amikor tudnak, s akarnak Reád
nézni. Így erősítsd, így vigasztald hit által őket. És könyörgünk Urunk,
Istenünk az egész keresztyénségért ebben a világban, hogy legyen hűségesebb
szolgálatunk, és legyen a Tőled kapott szeretet által gazdagabb szeretet.
Kérünk így nemzetünk lelki, szellemi gyógyulásáért. Könyörgünk ünnepi
készülődésünkért, hogy evangéliumi áldásokban lehessen részünk. És kérünk
Urunk, segíts bennünket, hogy a gyülekezet közösségében a gondnok-,
presbiterválasztás után Rád figyelve együtt keressük a szolgálat új
lehetőségeit, és folytassuk a régieket, amelyek Neked tetszők. A Te
áldásodat kérjük minden odaszánt életre, szolgálatra gyülekezetünkben.
Mennyei Atyánk! Amíg a reménység be nem teljesedik,
addig Te erősíts, Te bátoríts, tarts meg a hitben és a szeretetben,
szolgálatban mindannyiunkat. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|