|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A
mindennapok adventje
Zsoltárok könyve 130. fejezet
1Zarándokének.
A mélységből kiáltok hozzád, URam!
2Uram,
halld meg szavamat, füled legyen figyelmes könyörgő szavamra!
3Ha
a bűnöket számon tartod, URam, Uram, ki marad meg akkor?
4De
nálad van a bocsánat, ezért félnek téged.
5Várom
az URat, várja a lelkem, és bízom ígéretében.
6Lelkem
várja az Urat, jobban, mint az őrök a reggelt, mint az őrök a reggelt.
7Bízzál,
Izráel, az ÚRban, mert az ÚRnál van a kegyelem, és gazdag ő, meg tud
váltani.
8Meg
is váltja Izráelt minden bűnéből.
Zsoltárok könyve 144. fejezet 3-5. versek
3Ó, URam, micsoda az
ember, hogy törődsz vele, az emberfia, hogy gondolsz rá?
4Az ember a
lehelethez hasonló, napjai a tűnő árnyékhoz.
5Hajlítsd le az eget,
URam, és szállj le, érintsd meg a hegyeket, hogy füstölögjenek!
Adventben élünk. Advent
van, a készülődés ideje. A hosszú éjszakák ideje, és a rövid nappalok
ideje. Az az idő, amikor csikorgóra válik a reggeli ébredés, és didergővé
az utcán való járás. Az az időszak van, amikor a mézeskalács, fahéj,
narancs és szegfűszeg illata tölti be a házakat, minden szoba tele van
elsuttogott és elrejtett titokkal. Adventben élünk. Olyan idő van, amikor
várjuk az Urat. Amikor belátható közelségbe jön a betlehemi bölcső, olyan
időt élünk, amikor csak néhány nap, hogy szembenézzünk Jézus születésével.
Emlékezni fogunk. Emlékezni az Isten Fiára, aki eljött ebbe a világba. Mert
Isten szerette ezt a világot. A mi világunkba jött, ebbe a se nem jó, se
nem rossz világba. Ebbe a világba, amelyben – ahogy az előbb az
idézetekben, versekben, énekekben megszólalt – oly sok szomorúság,
tragédia, szenvedés van, ugyanakkor nevetés is, és öröm. Azok között,
akiktől idéztünk, vannak börtönt vállaló lelkipásztorok, mártírteológusok,
művészek és egyszerű emberek, akik megélték az életük során a magasságot és
a mélységet egyaránt. Az utcákat járva egyszerre tárul elénk szépség,
csúnyaság egyaránt. A világunkban helyet kap a születés és a halál, a könny
és a kacagás. Így válik teljessé. Isten ebbe a világba küldte el a Fiát.
Értünk küldte el Őt.
Mi az örök advent idejét
éljük. Nem csupán egy múltbéli eseményre emlékezünk, hanem arra is, hogy
egy napon dicsőségesen meg fog érkezni a Király. A keresztyén világ kétezer
éve várja Őt vissza hittel, és azzal a bizonyossággal, hogy az Ő szava
megáll, és ha megígérte, akkor valóban el fog jönni.
Egykor a zsoltáros ugyanúgy
körbenézett a világban, ebben a se nem jó, se nem rossz, akkoriban
háborúval és békével teli világban, és ugyanígy várta az Urat: „Hajlítsd
le az eget, Uram, és szállj le!” Ő ekkor még nem tudhatott Jézus
Krisztusról, nem tudhatott a betlehemi jászolról, vagy épp a Golgota
keresztjéről, de azt tudta, hogy neki olyan Istene van, aki tud róla, aki
törődik vele! Ez az imádkozó ember világosan érezte, ahogyan ki is mondja:
lehelethez hasonló az ember, és élete a tűnő árnyékhoz, szüksége van
Istenre, az egyetlenre, aki kapaszkodót, biztonságot adhat neki.
Mennyire nem ez az ember
alapvető beállítottsága! Még hogy lehelet az ember? Még hogy olyan
tünékeny, mint az árnyék? Ugyan már? Az ember újra és újra maradandót akar
építeni a Bábel tornya óta. Építkezik anyagi értelemben, de lelkileg és
szellemileg is, hogy mutassa nagyságát, hatalmát, és nevet szerezzen
önmagának. Az ember lassan képes lesz létrehozni önmagát. Csak épp nem
veszi komolyan, hogy Isten életet adó szerepébe kíván ezzel beleszólni,
aminek beláthatatlan következményei lehetnek az emberre nézve. A tudomány
által olyan magas szintű technikát hoz létre, hogy az minden kényelmi
igényünket kielégítheti. A világ bármely része elérhető pillanatok alatt,
ami egy nagyszerű dolog! Az informatika és kommunikáció pedig napról-napra
fejlődik, látjuk a mobil telefon, reklámokból. Olyannyira, hogy az ember
lassan követni sem bírja ezt a változást, ahogy azt sem, amilyen mértékben
nő tengerek mélyén és más elzárt területeken a veszélyes hulladék
mennyisége, amelyet a gyárak termelnek, miközben a mi igényeinket
igyekeznek kielégíteni, illetve mi hozunk létre eldobott elemeinkkel,
fölöslegesen égve hagyott villanyunkkal, egyszer használatos eszközeinkkel.
Felpörgetett életünkbe egyre kevésbé férnek bele tartós, mély kapcsolatok,
amikért küzdeni, harcolni is tudunk, hiszen még arra se jut időnk, hogy
önmagunkat igazán megismerjük. (Nemhogy Istent, aki egykor teremtett és
alkotott bennünket!) Szenvedünk a magánytól, a közösség hiányától, amikre
pótszereket, kapaszkodókat keresünk. Az ember lassan elpusztítja saját
világát, kiírtja erdőit, elpusztítja állatait, felborítja ökológiáját,
miközben nevét igyekszik maradandóvá tenni…
Nem új ez a probléma.
Ismerte már a zsoltáros is, legfeljebb más megnyilvánulási formáját, ami
abban a korban volt jellemző. Egyidős az emberiséggel, hiszen már a kígyó
is ezzel kísértette őket: „ha esztek a gyümölcsből, megnyílik a
szemetek, és olyanok lesztek, mint az Isten.” Ez az, ami mára sem
változott: az ember át akarja venni az Isten kezéből az irányítást, ő akar
lenni az isten, meg akarja mutatni, hogy ő jobban tudja. Ez a bűn. Ez
okozta a szakadékot Isten és ember között, és ez az az indulat, amely
szakadékot támaszt ember és ember között is! Ez okozza a I. Mózes következő
fejezetében, hogy Káin irigységből megöli Ábelt, és hogy Lámek már így
beszélhet feleségeihez: „Embert ölök, ha megsebez, gyermeket is, ha
megüt. Ha hétszeres a bosszú Kainért, hetvenhétszeres az Lámekért!”
Ennek azonban nem kell így
lennie! Bár láthatjuk, hogy az ember újabb és újabb kísérlete, hogy
feljusson, úgymond az isteni magasságba, csúfos kudarccal ér véget, de
Isten azért még nem mondott le az emberről! Mi nem érhetünk fel Hozzá, de Ő
lejött mihozzánk! Az „eget” - maga Isten hozta el a Földre, amikor egy
betlehemi istálló fölött összeért az Ég a Földdel, amikor az ember fiában
itt járt közöttünk az Isten Fia.
Jézus Krisztus abból a
világból, az Atyával való közvetlen szeretetkapcsolat világából jött el
hozzánk, amelyből az ember önmagát zárta ki a bűnesetkor. Az édenbe való
visszajutás lehetőségét hozza el Jézus, és az üzenetet, hogy az Isten nem
haragszik, sőt nem csak hogy közöttünk lakozott, de meg is halt értünk.
Aki járt már külföldi
magyarok között, az tudja, hogy mekkora örömmel várják és fogadják az
otthonról érkezőt. Tudni akarnak mindent, átélni a régi élményeket,
emlékeket újra. Mi is ilyen távol szakadt fiak vagyunk, és ugyanígy szól
nekünk is az üzenet: Isten elküldte a szolgáját, hogy az emberek rá
hallgassanak! Ez a lehetőség ma is nyitva áll előttünk! Az Ő szava ma is
szól, az üzenet ma is ugyanaz, mint kétezer éve, sőt ugyanaz, mint egykor a
zsoltáros felismerése volt: nekünk gondviselő Istenünk van! Sőt mi több,
velünk van az Isten!
Mi, amikor adventről
beszélünk, a múltra nézünk elsősorban, a karácsonyi jászolra, és a
jövendőbe tekintünk, a Királyra, aki vissza fog jönni, ítélni. Akinek
uralma nem fog véget érni, akinek az országa a dicsőséget fogja jelenteni.
Azt a helyet, ahol nem lesz többé könny, fájdalom, betegség, éhínség és
szenvedés. De az advent ennél több! Több ennél a négy hétnél, és több a
gyertyáknál, a koszorúnál, az ünnepi készülődésnél! Mert mi az, ha nem a
Krisztusra való várakozásunk beteljesedése, amikor valaki meghallja az Ő
szavát, leborul, és megtér. Mi ez, ha nem a Királlyal való találkozás a
Szentlélek által! Mi az, ha nem advent, amikor valaki szenvedései,
kérdései, gyásza, vagy fájdalma közepette vár Istenre, és átéli, hogy kapja
a vigasztalást, erőt vagy épp vezetést. Ez is advent, csak épp a jelenben.
Átélhetjük, hogy Ő ma is közel jön hozzánk, lehajol és szól. Velünk van az
Isten, pontosan úgy, ahogy Jézus megígérte mennybemenetele előtt: „Veletek
vagyok a világ végezetéig.”
Rajta nem múlik! Őt lehet
hívni és várni. Mindannyiunkhoz jött, amikor megszületett abban a bizonyos
istállóban, valamennyiünkhöz szólnak azóta is a majd kétezer évvel ezelőtt
elhangzott szavai, ránk is vonatkoznak tettei. Miattunk, valamennyiünkért
hordozta a keresztet, hogy újra helyreállhasson a rég tönkrement kapcsolat
Isten és ember között. És Ő ma is valamennyiünknek felkínálja élete
átformáló jelenlétét, a vele való közösséget. Ehhez azonban be kell Őt
fogadni, komolyan kell Őt vennünk a hétköznapjainkban.
Szinte mindenki ismeri
Jézus születésének történetét, hiszen már az óvodában tanulják a gyerekek,
minden karácsonykor levetítik valamilyen formában, elregélik a
betlehemesek. Mégis, a legtöbb ember nem veszi komolyan az üzenetét, sőt
észre sem veszi, hogy ez a történet róla szól, annyira megtanultunk Isten
nélkül élni. Sokak szívében nincsen számára hely, ahogy egykor Betlehemben
sem volt, pedig szükségük lenne rá, és vágyódnak utána.
Vegyük komolyan a hívását
ebben a se nem rossz, se nem jó világban, mert nekünk szól. Hiszen olyan
Istenünk van, aki törődik velünk, velünk van a mindennapokban akkor is, ha
csupán egy leheletnyi az életünk, és tűnő árnyakhoz vagyunk hasonlók.
Olyannyira, hogy az ég valóban lehajolt a földhöz azon a bizonyos csillagfényes
éjjelen, hogy nekünk újra örök életünk lehessen. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|