|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Gyógyító
szeretet
Istenünk! Tőled elfordulni annyi, mint elfutni.
Hozzád odafordulni annyi, mint felkelni. Benned megmaradni annyi, mint
szilárdan állni. Istenünk! Téged elhagyni annyi, mint meghalni. Hozzád
hazatérni annyi, mint életre támadni. Benned időzni annyi, mint élni.
Istenünk! Add nekünk most a Benned való életet. Ámen.
Ézsaiás
próféta 57. rész 14-19. vers
„14Ezt mondja:
Töltsétek, töltsétek, egyengessétek az utat, vegyétek el népem útjából,
amiben megbotolhat!
15Ezt mondja a magasztos, a felséges,
aki örök hajlékában lakik, szent az ő neve: Magasságban és szentségben
lakom, de a megtörttel és alázatos lelkűvel is. Felüdítem az alázatosak
lelkét, felüdítem a megtörtek szívét.
16Mert nem örökké perlek, és
nem vég nélkül haragszom, hiszen elalélna előttem a lélek, az emberek,
akiket én alkottam.
17Megharagudtam a haszonlesés
bűne miatt, haragomban megvertem őt, és elrejtőztem. Ő pedig elpártolt
tőlem, és a maga esze után járt.
18Láttam útjait, mégis
meggyógyítom és vezetem őt. Vigasztalással fizetek neki és gyászolóinak.
19Megteremtem ajkán a hála
gyümölcsét: Békesség, békesség közel és távol! Ezt mondja az ÚR:
Meggyógyítom őt!”
18.
vers: „Láttam
útjait, mégis meggyógyítom és vezetem őt.”
Szeretett Testvérek!
Szeretem ezt a Hieronimusz egyházatya által írt kis
párbeszédet, ami itt a szerep végén elhangzott, mert úgy állítja elénk az
Úr Jézust, mint aki eljött gyermekként, de meghalt a mi bűneinkért. Nemcsak
a pásztortörténetet látjuk magunk előtt és az idilli karácsonyi történetet,
hanem azt is, hogy Isten ideadta Jézust gyermekként, és ideadta értünk,
hogy értünk adja életét.
Milyen jó nekünk ezt így együtt látni. És talán ezt a
kettősséget érzékeljük Ézsaiás próféta könyvében, a felolvasott szakaszban
is. Ott van a szerető Isten, ott van az igazságos Isten, ott van az a szent
Isten, aki a bűnt gyűlöli, de ott van az irgalmas Isten, aki lehajol
hozzánk.
Egy nagyon régi emléket szeretnék elmondani, hogy ezt
jobban megértsük:
Még Komádiban egy lelkészcsalád-találkozót
szerveztünk, és több lelkészházaspár, lelkészek, családok jöttek el, és még
a megérkezés perceiben mindenki köszöntötte a másikat. Kapu tárva-nyitva,
mert vártuk az autókat, és az egyik gyermek, egy családnak az egyik
gyermeke egyszer csak kisurrant a kapun. Átadtuk ugyan a gyermekeket
gyermek-felügyelőknek, de akiket megbíztunk ezzel a szolgálattal, ezt a
gyermeket nem is látták, tehát nem tudtak rá vigyázni. Ez a gyermek
kóborolt a faluban (most már város), több kilométert megtehetett, mire
észrevettük, hogy nincs meg. És akkor, ez az elkóborlott gyermek valahol a
falu végén, már persze sírva, kereste a szüleit, és ugyanakkor már mi is
kerestük őt a falu másik végéről, és már rendőrt is értesítettünk, hogy
figyeljenek oda. Jó néhány perc, talán egy óra is beletelt abba, hogy megtaláltuk
ezt a gyermeket. És sosem felejtem el azt a jelenetet, ami ekkor történt.
Az édesanyja, akit nagyon szeretett, először kettőt a fenekére csapott. Egy
kicsit összeszidta, s aztán magához ölelte, és elmondta, hogy nagyon
féltünk, nagyon szeretünk, s nagyon izgultunk; féltünk, hogy nem találunk
meg. Hát lehet ezzel vitatkozni nevelési szempontból, de most nem nevelési
tanácsadóban vagyunk, és azt hiszem, hogy ha megfigyeljük, hogy vajon jól
is cselekedett-e ez az édesanya vagy nem, akkor több lehetőség is felmerül.
Mi van akkor, hogyha csak megöleli ezt a gyermeket, és azt mondja, hogy
semmi baj kicsim. Lehet, hogy ez a gyermek legközelebb megint úgy gondolja,
hogy nyugodtan elmehet. Semmi baj, nem történt semmi, tehát megtehetem
máskor is. Aztán mi van akkor, hogyha ez az édesanya csak megbünteti a
gyermekét, ugyanakkor nem biztosítja a szeretetéről. Talán megkeményedik ez
a gyermek, talán csak azért is(!) megteszi máskor is, talán úgy
megkeményedik, hogy rosszat is gondol a szüleiről, az édesanyjáról. Aztán a
harmadik, amit azt hiszem, hogy nehéz elképzelnünk, de sajnos előfordulhat:
mi van akkor, hogyha az édesanyja azt gondolja, hogy ha elment, akkor
elment. Majd hazajön vagy nem. Ez bizony kegyetlenül hangzik.
De tudjuk, Ézsaiás próféta leír egy ilyen párhuzamot,
hogy az édesanya igenis elfeledkezhet a gyermekéről, de azt mondja, hogy „…én
terólad el nem feledkezem!”.
Valami hasonló történt Izrael népe és Isten között.
Izrael népe elkóborolt, messze elment Istentől. Olyan utakra ment, ami nem
Isten szerint való. „Láttam útjait” – láttam azokat az útjait, amik
hűtlenségre vezettek. Láttam azokat, amik nem tetszettek nekem, amiben
figyelmeztettem is őket, és „megharagudtam rájuk a haszonlesés bűne
miatt, haragomban megvertem őket”. Igen, valóban az Isten bizonyítja az
Ő szeretetét, ugyanakkor kénytelen bizonyítani az Ő igazságát is. A
gyermeknek a szülő mellett a helye. Az embernek az Isten mellett a helye.
Az Isten népének Isten mellett a helye. De „elpártolt tőlem az én
népem”, és a maga útjain jár. „A maga esze után járt” – ezt
mondja az Úr.
Milyen sokszor járunk mi is a magunk feje után. És
bár szépítjük a karácsonyt, milyen szép és csodálatos ünnep, mégis azt kell
látnunk, hogy a karácsony bűneink miatt kellett, hogy megtörténjen. Mert
ilyen ez a nép, ilyen volt egykor és ilyen most is, hogy elpártol, a maga
feje után jár. És hogyha most az Atyára nézünk, az Atyára gondolunk, akkor
nyílván sokakban felmerül a kérdés, hogy miért adott büntetést az Ő
népének, miért verte meg őket? Aztán jön a kérdés, hogy mégis miért
kegyelmezett (és itt a ‘mégis’ nagyon fontos!), és miért nem hagyta sorsára
ezt az engedetlen népet, amikor azt mondtuk, hogy még egy szülőnél is
kegyetlenség lenne, hogy sorsára hagyni az elkóborló, az elvesző gyereket.
Az első kérdés, hogy miért is adott büntetést? Mert
az Ő szentsége és tisztasága nem szenvedheti a bűnt, nem szenvedheti azt a
szennyet, amit az ember belehozott a világába. De azt mondta, hogy bár én
fenségben lakozom, mégis szeretnék lakni azokkal, akik megtört szívűek és
alázatos szívűek. Igen. Ez a csoda, hogy megvan ugyan a büntetése az
embernek, megvan a sötétség ebben a világban, mégis azt mondja az Úr, hogy
én szeretnék együtt lakni a megtört szívűvel, szeretnék együtt lakni a
bűneit megbánó emberrel, és ezért küldte el az Ő Szent Fiát. Isten igazsága
nem szenvedhet csorbát, vagyis Ő azt mondta, hogy a bűnt nem hagyhatja
büntetés nélkül. És ezt láthattuk itt a kis szidásban, a kis büntetésben, s
ezt láthatta Isten népe a fogságban, ezt láthatta otthon, amit így mond
Isten, hogy megvertem az én népemet. De ez a megveretés nem tart örökké.
Azt mondja az Úr: nem tart örökké az én haragom, hanem „Láttam útjait,
mégis meggyógyítom és vezetem őt”. Isten igazsága csorbát szenvedne,
hogyha valakit nem büntetne meg a mi bűneink miatt. Ott a nép is kapott
büntetést. De tudjuk, hogy leginkább az Úr Jézus Krisztusban tette ezt az
igazságot a mi Urunk, Istenünk, amikor az Ő sebei árán gyógyultunk meg,
amikor Őt büntette mindnyájunk vétkéért, amiért elküldte ebbe a világba; Ő
bűnhődött mindannyiunk vétkéért, Ő fizette meg a mi adósságainkat. És talán
sok okos választ tudnánk adni, hogy „hát persze, hát teljesen logikus, hogy
ezért jött el az Úr Jézus ebbe a világba”. De hogyha bennünk van az a
harmadik gondolat, hogy miért is nem hagyta a sorsára az édesanya azt a
gyermeket, vagy miért is nem hagy sorsunkra minket az Isten, akkor bizony
azt mondjuk, hogy ez a logikus válasz kevés, hogy „persze a bűnt meg kell
gyűlölni, ezért jött Jézus, aki magára veszi a mi bűneinket”. Ez egy szükségszerűség
lenne, ez diktálná azt a lehetőséget, hogy a bűnnek a büntetése Jézus
Krisztusban látszik majd, de úgy, ahogy ennek az édesanyának a cselekedetét
sem a szükségszerűség indokolja leginkább. Ugyanúgy Urunk Istenünk
kegyelmes cselekedetét sem csak ez a szükségszerűség irányítja, hiszen
hagyhatta volna az Ő népét bűneiben, hagyhatta volna elveszni, hagyhatta
volna elkóborolni. Őt nem a szükségszerűségek határozzák meg. S erre igaz
az, hogy „az Ő gondolatai nem a mi gondolataink”, mert ha egy
anya meg is feledkezhet gyermekéről, de az Úr nem feledkezik meg mirólunk.
Igen, Isten nemcsak azért cselekedett így, mert ezt
diktálta a logika. Nemcsak azért cselekedett így, mert ezt diktálná az Ő
igazsága, hogy a bűn nem hagyható büntetés nélkül, tehát valakinek
szenvednie kell. Van valami, ami ennél sokkal nagyobb, ami megokolja azt,
hogy Isten ezt a hatalmas dolgot cselekedte miértünk. Isten nem
kényszeríthető szükségszerűségből, és Istennek a szeretete ilyen
megokolhatatlan, megindokolhatatlan szeretet, amellyel szereti az embert. „Szeretem
őt, hiszen én alkottam” – mondja egy másik helyen. És „Úgy szerette
ezt a világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta” érte. Milyen jó, hogy
nemcsak a szükségszerűség határozza meg Isten cselekedeteit, hanem így
mondja, hogy megszánta az Ő népét – Megszántam az én népem hűtlenségét.
Isten szeretné most ebben a karácsonyban is megszánni az Ő népét, szeretné
ezt a népet úgy látni (és gondoljunk azokra, akik még különösen messze
vannak az Úrtól), hogy szeretné közel hozni magához.
Igen, elkóborolt, ellene cselekedett, olyat tett, ami
nem tetszik az Istennek, „mégis meggyógyítom őt”. És erre a mégis-re
nem lehet okos választ adni, erre csak azt a választ lehet adni, hogy „mert
szerettem az én népemet, mert szeretem az én népemet”. Igen, Isten azt
mondja: „Láttam útjait…”. És ismeri a mai ember útjait is, ismeri a
mai ember engedetlenségét is, s azt mondja, hogy „mégis meggyógyítom
őt”. Annak ellenére, hogy így cselekedett, meggyógyítom őt. És milyen
jó, hogy a kegyelem nemcsak beszéd, nemcsak beszédben áll, hanem ez a
meggyógyítás valóságos cselekedete az Istennek.
Gondoljunk arra a másik Ézsaiás Igére, amit Jézus
majd magára vesz, és azt mondja: „Az Úr lelke van énrajtam, mivel
felkent engem, hogy a foglyoknak szabadulást hirdessek, s a vakoknak szemük
megnyílását, s hirdessem az Úr kedves esztendejét”. Vagyis gyógyulást
hirdet és cselekszik. Gyógyulást hirdet Jézus majd a földi életében és
cselekszik is sokak életében. Mindazok életében, akik hittel fogadják az Ő
szavát. És a kegyelem valóban gyógyít. A kegyelem gyógyít, mert érzem, hogy
drága vagyok Valakinek. Olyan drága, hogy értem küldte a Jó Pásztort, hogy
megkeressen. Olyan drága vagyok, hogy Atyám akar lenni a Jézus Krisztus
által, hogy nem mond le rólam, hogy nem hagy elveszni engem. És majd még
egyszer mondja a felolvasott Igét: „meggyógyítom őt”. Így is mondja
a próféta egy másik helyen: „kigyógyítom hűtlenségéből”. Ez is
magában foglalja a gyógyítást, hogy meggyógyítom az ő hűtlenségéből, vagyis
hozzám térítem. Ezért küldte el Keresztelő Jánost, hogy a mi
bűneinkből megszabaduljunk. Ott sokakat megtérésre hívott Keresztelő János.
Itt is azt olvastuk, amit az útkészítő feladatáról: „Töltsétek,
töltsétek, egyengessétek az utat, vegyétek el népem útjából, amiben
megbotolhat!”. Vagyis a bűneinket, az engedetlenségünket, a
hűtlenségünket Isten el akarja venni a mi utunkból, hogy valóban így
várhassuk a Messiást, így jöhessen el személyesen a mi életünkben. „Meggyógyítom
és vezetem őt” – így akar vezetni bennünket, hogy ha minden út
simává lesz, egyenessé lesz, és eljön a mi Megváltónk, akkor követhetjük
Őt. És ahogy Ézsaiás próféta egy másik helyen mondja: az elveszettet
megkeresi, szelíden vezeti: vezetem őt, mint a jó pásztor. És az eltévedt
báránykát megkeresi, és sebét bekötözi, és most hívja vissza magához. Ezt a
megokolhatatlan szeretetet, ezt a gyógyító szeretetet, ezt a vezető
szeretetet várjuk és kérjük most is. Ámen.
Kegyelem vagy, égi jó,
Mely minden bűnt eltörül,
Hagy, hogy gyógyító folyó
Tisztogasson meg belül.
Élet-kút vagy, lüktetés,
Vízmerítni drága hely,
Ó buzogj fel bennem és
Öröklét felé emelj.
300. dicséret 4. vers
Jöjjetek, imádkozzunk!
Mennyei Édesatyánk! Most valóban úgy érezzük, hogy
egyre közelebb kerülünk Hozzád advent vasárnapjaival. Valóban úgy érezzük,
hogy Te egyre közelebb jössz hozzánk. És köszönjük, hogy mi is érezhetjük
ezt a közelséget. Köszönjük, hogy Te, noha szentségben lakozol ott az egek
egében, mégis velünk akarsz lakni az Úr Jézus Krisztusban. Velünk akarsz
lakni a Te Lelked által. Urunk Istenünk! Megvalljuk, hogy kegyelmedre
szoruló emberek vagyunk. Köszönjük, hogy Te kész vagy most is a Te
kegyelmedet adni, bűneinket megbocsátani. Köszönjük Neked, hogy utánunk
jöttél, bár megvalljuk, hogy mi sokszor jártunk a magunk feje után, és te
ugyan ismered a mi útjainkat, mégis vissza akarsz vezetni Hozzád.
Urunk! Mindannyiunkat megsebeznek a mi
engedetlenségeink, bűneink. És sokszor érezzük magunkat fáradtnak és
betegnek, és most kérjük és várjuk a Te gyógyító erődet, áraszd ki ránk,
testünkre, lelkünkre egyaránt most az ünnepvárásban és majd az
ünnepszentelésben is. Kérünk azokért, akiknek nincs meg ez a békessége.
Kérünk azokért, akiknek most vigasztalásra van szükségük, vedd körül őket
szereteteddel. És kérjük a Te megígért békességedet, add közel és távol
családjainkra, gyülekezetünkre és minden emberre.
Add Urunk, hogy valóban Lelked általi készülődésünk
lehessen, és valóban Veled való találkozásunk legyen. Az Úr Jézus
Krisztusért, aki érettünk adta életét, hallgass meg minket. Ámen.
„Növekedjetek a kegyelemben, a mi Urunk,
üdvözítő Jézus Krisztusunk megismerésében. Övé legyen a dicsőség most és
mindörökké.”
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|