|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Szeretetben
meggyökerezve
Máté szerinti
evangélium 1. fejezet 18-23. vers
„18Jézus Krisztus születése
pedig így történt. Anyja, Mária jegyese volt Józsefnek, de mielőtt
egybekeltek volna, kitűnt, hogy áldott állapotban van a Szentlélektől.
19Férje, József igaz ember
volt, és nem akarta őt megszégyeníteni, ezért elhatározta, hogy titokban
bocsátja el.
20Amikor azonban ezt
végiggondolta magában, íme, az Úr angyala megjelent neki álmában, és ezt
mondta: »József, Dávid fia, ne félj magadhoz venni feleségedet, Máriát,
mert ami benne fogant, az a Szentlélektől van.
21Fiút fog szülni, akit
nevezz el Jézusnak, mert ő szabadítja meg népét bűneiből.«
22Mindez pedig azért történt,
hogy beteljesedjék, amit az Úr mondott a próféta által:
23»Íme, a szűz fogan méhében,
fiút szül, akit Immánuelnek neveznek« - ami azt jelenti: Velünk az Isten.”
Imádkozzunk
Téged magasztalunk Urunk,
Istenünk, hogy megajándékoztál bennünket értelemmel, sőt parancsba adtad
nekünk, hogy hódítsuk meg, ismerjük meg e világot. És köszönjük Neked
Urunk, Istenünk, hogy vizsgálhatjuk, kutathatjuk teremtett mindenséged
szépségeit, titkait, törvényszerűségeit, összefüggéseit, és magasztalunk a
már megismert titkokért, a felismert rendért, szépségért, célszerűségért.
Urunk, Istenünk, ugyanakkor
megvalljuk Neked, hogy mi gyakran mindent érteni szeretnénk, és hogy ha
valamit nem értünk, akkor nehezen tudjuk elfogadni. Mert azt gondoljuk,
hogy már mindent megérthetünk, pedig teremtett mindenséged is tele van még
mindig fel nem fogható, még meg nem érthető titokkal, de mindez értelmes és
célszerű, mert Tőled való. Karácsonykor így állunk Eléd. Eléd állunk
alázattal, nyitott szívvel, szeretnénk jobban érteni, de leginkább
őszintébben követni a mi Urunkat, Jézus Krisztust.
Szeretnénk jobban megélni,
hogy Te velünk akarsz lenni. Szeretnénk jobban megélni, jobban, mint
amennyire értjük, hiszen töredékes ismeretünk, rész szerint való
prófétálásunk még gyakran akadálya, hogy igazán bennünk is kiábrázolódjon a
Krisztus.
De jövünk Hozzád Urunk.
Jövünk Tehozzád, hiszen Te tudod megcselekedni, és akarod megcselekedni,
hogy ha nem is érthetünk meg mindent, és nem fejthetjük meg teljesen
titkaidat, de amit kijelentettél, azt nekünk adtad, érettünk adtad. Így
erősítsd a hitet bennünk, szenteld meg mostani összegyülekezésünket,
ünneplésünket, hogy merjünk gyermeki hittel rácsodálkozni megváltó terved
megvalósulására, merjünk rácsodálkozni a Szabadítóra, Jézusra, merjünk
rácsodálkozni a jászolbölcsőre, a golgotai keresztre, a nyitott sír
diadalára. Merjünk rácsodálkozni, hogy Te a Szent, az Örök velünk akarsz
lenni. Szentlelkeddel segíts, hogy mi legyünk Teveled. Ámen.
Dicsérd
Istent, keresztyénség,
Ő
dicsőségében,
Kitől
árad rád idvesség,
Fia
érdemében,
Fia
érdemében.
Leszállván
Atyja kebléből,
Kicsiny
gyermek korban,
Szegénységben,
ruha nélkül
Fekszik
a jászolban,
Fekszik
a jászolban.
Letette
minden hatalmát,
Erőtelen
vala,
Felvette
szolga formáját
Mindeneknek
Ura,
Mindeneknek
Ura.
313.
dicséret 1-3. vers
Efezusiakhoz írott levél 3. rész 14-21. vers
„14Ezért
meghajtom térdemet az Atya előtt, 15akiről
nevét kapja minden nemzetség mennyen és földön:
16adja
meg nektek dicsőségének gazdagsága szerint, hogy hatalmasan megerősödjék
bennetek a belső ember az ő Lelke által;
17hogy
a Krisztus lakjék szívetekben a hit által, a szeretetben meggyökerezve és
megalapozva
18képesek
legyetek felfogni minden szenttel együtt: mi a szélesség és hosszúság,
magasság és mélység;
19és
így megismerjétek Krisztusnak minden ismeretet meghaladó szeretetét, hogy
teljességre jussatok, az Isten mindent átfogó teljességéig.
20Aki
pedig mindent megtehet sokkal bőségesebben, mint ahogy mi kérjük vagy
gondoljuk, a bennünk munkálkodó erő szerint:
21azé
a dicsőség az egyházban Krisztus Jézus által nemzedékről nemzedékre,
örökkön-örökké. Ámen.”
Kiemelem a felolvasott
szakaszból a 18. verset: „…képesek legyetek felfogni minden szenttel együtt:
mi a szélesség és hosszúság, magasság és mélység; és így megismerjétek
Krisztusnak minden ismeretet meghaladó szeretetét…”
Szeretett Testvérek!
A napokban sokszor
elhangzott, hogy a karácsony a szeretet ünnepe. A karácsony a vendégeskedés
ünnepe. A karácsony a szeretet ünnepe, de sokszor nem is gondolnak bele
emberek, hogy milyen szeretetet ünnepelnek. Sokszor nem gondolnak bele
abba, amit így énekeltünk, hogy az Úr Jézust hívjuk a mi életünkbe, az Ő
jászolánál kérjük Őt, hogy nálunk szálljon meg. Sokszor nem gondolunk bele,
hogy mit is jelent Jézust a szívünkbe hívni, Jézust a szívünkbe fogadni,
Jézust az életünkbe fogadni.
Egy ilyen kezdetleges
meghívást szeretnék először olvasni, egy valakinek a meghívása Jézus felé:
„Jézus! Légy a vendégem,
szeretnék beszélgetni Veled. Jöjj, és légy a vendégem! Jézus fogadd el
meghívásomat! Hallottam, hogy szívesen elfogadtad a meghívásokat. Jöjj, és
látogass meg engem! Jézus, szeretnék a vendéglátód lenni! Boldog lennél, ha
meglátogatnál! Jöjj, mindent elkészítettem! De Jézus, csak vendégnek hívlak
meg és nem azért, hogy örökre nálam maradj. Szeretném a véleményedet
hallani Jézus, dönteni azonban természetesen magam fogok. Jézus, talán
szeretnél a házamban lakni. Előre megmondom, az nem megy, nem vállalom.
Csak, mint vendéget látlak szívesen.”
És erre a képzeletbeli
válasz így hangzik:
„Köszönöm a meghívásodat,
elfogadom, habár korlátoztad azt. De ha majd elbúcsúzol tőlem, szomorú
leszel. Ha megengednéd, hogy állandóan házad lakója legyek, nagyon örülnék,
és te örömmel lakhatnál mindenkor az én országomban. Még van időd, hogy
megfontoljad meghívásodat.”
Hogyan hívjuk Jézust?
Korlátozott módon? Korlátokat szabunk neki, hogy milyen módon vehet
lakozást az életünkben? És ez máris ráirányítja a figyelmünket arra, hogy a
mi szeretetünk ilyen korlátozó szeretet, bizonyos korlátok között mozog
csupán, de még az emberek iránti szeretetünk is ilyen korlátozódott
szeretet, hiszen hely szerint is korlátozott lehetőségeink vannak, hogy
kikkel tudunk együtt ünnepelni, hogy kikkel tudunk kapcsolatot tartani. Más
városban, vagy más országban élő szeretteinkkel nyílván sokkal nehezebb, de
aztán az idő is korlátoz bennünket sokszor, hiszen nincs elég időnk
egymásra, nincs elég időnk a szeretetkapcsolatokra, nincs elég időnk
mindazokra, akikre pedig szeretnénk időt szánni. Aztán a mi földi életünk
is korlátoz bennünket, hogy mi fér bele a mi szeretetünkbe, mi fér bele a
mi földi életünk szeretetébe.
És most gondoljunk azokra,
akik még tavaly velünk karácsonyoztak, és most nem lehetnek velünk. De
ugyanígy korlátoz bennünket – ha talán együtt vagyunk is – a mi akaratunk,
hogy tudunk-e és akarunk-e egyáltalán egymással szeretetközösségben lenni?
A gyülekezetben, baráti társaságban igyekszünk számon tartani egymást, de
előbb-utóbb rájövünk arra, hogy milyen korlátozottak a lehetőségeink, nem
fér bele minden és mindenki a fejünkbe, és minden és mindenkinek a gondja
és baja. Igen, korlátoz bennünket a kapacitásunk. És most gondoljunk arra,
hogy talán ha lett volna is rá erőnk, hány levél nem ment el most
karácsonyra, hány telefonhívás nem történt meg most. Pedig ezzel is
építhettük volna a szeretetkapcsolatot. És hány imádság nem hangzott el
szeretteinkért, akikért pedig el kellett volna, hogy hangozzon. Igen.
Sokszor azt szoktuk mondani, hogy ilyenkor karácsonykor még azt is
szeretjük, aki messze van, aki távol van, de hogyha magunkba nézünk, akkor
ebben is azt látjuk, hogy sok-sok tévedés van. Hiszen könnyű talán egy
jótékonysági akcióban segíteni rászorulókon most, egy alkalommal. De aztán
hordozzuk a szeretetünkben ugyanazokat, akiken egyszer segítettünk?
Vagy talán könnyű szeretni
azokat, akikkel nem kell a mindennapi élet súrlódásait megélni, nem kell a
mindennapi életben találkozni, és újra és újra cselekedni a szeretet
tennivalóit. Sokan szokták mondani, hogy én ezt az egész világot szeretem.
Talán könnyebb kimondani ezt (nem szeretni, hanem kimondani), mint a velünk
egy fedél alatt lakókkal békességben és szeretetben élni.
Aztán ott van a mi
szeretetünknek a korlátja érzelmi téren is, hogy bár én adnék szeretetet,
de talán a másik nem. Vagy csalódnom kell valakiben, és akkor már nem is
tudok úgy szeretni. Vagy amikor úgy érzem, hogy senki sem szeret, senki
sincs igazán közel hozzám.
Milyen sok korlát hirtelen,
pedig csak néhányat említettem. És ezzel szemben látnunk kell, és meg kell
látnunk karácsonykor az Isten határtalan szeretetét. Az Isten határtalan
szeretetét, amelyet Pál apostol is csak meghajtott térddel, alázatosan tud
magasztalni, dicsőíteni: „meghajtom térdemet az Atya előtt”. És
valóban, így kell most nekünk meghajtanunk a térdeinket az Atya előtt, és a
gyermek Jézus előtt, ahogy meghajtották a térdeiket a pásztorok,
meghajtották térdeiket a bölcsek, úgy kell, hogy mi is meghajtsuk a mi
térdeinket, és észrevegyük azt a nagy szeretetet, amely valóban átölelte
ezt a világot. Meghajtani a mi térdeinket, és észrevenni, hogy az Isten
milyen nagy módon, milyen csodálatos módon lehajolt értünk ebbe a világba,
és így keresni a karácsonynak az értelmét. Pál azt mondja, hogy lehet
növekedni, erősödni, hiszen nem ugyanazok vagyunk, mint voltunk talán
évekkel ezelőtt, és ha még vannak is hiányosságok az életünkben, de azt
kéri Pál az imádságában: „…hatalmasan megerősödjék bennetek a belső
ember az ő Lelke által; hogy a Krisztus lakjék szívetekben…”. Ezt
énekeltük, ezt imádkozzuk, ezt kívánjuk, hogy valóban a Krisztus lakozzék a
mi életünkben.
De vajon úgy, mint vendég,
vajon úgy, csak mint időszakosan ott tartózkodó valaki? Vagy ahogy Ő kérte:
hogy állandóan a házadban lakjam. És hiszem, hogy előfordult a mi
életünkben is, hogy először csak vendégnek hívtuk: most jöhetsz, most
szalonképes vagyok, most rendben van a gondolkozásom. Aztán pedig újra
hiányát éreztük, és újra hívtuk Őt, és már visszatérő vendég lehetett. És
ez a fokozatosság nyílván sokak életében ott van, hogy először csak kis
időre, először csak egyszer-kétszer, és aztán pedig azt kívánja az ember,
azt kívánjuk egyenként, hogy állandóan velem lakozzon, hosszabb időt
töltsön nálunk, mintha már teljesen családtaggá lenne. És ez a mintha, ez
feltételes mód, de Isten azt mondja, hogy akik befogadják Őt, azoknak
valóságosan megadja, hogy Isten gyermekeivé legyenek, és akik befogadják Őt
a szívükbe, azoknak megadja, hogy örökös társai legyenek a Krisztusnak,
vagyis nemcsak mondás az, hogy Krisztusban testvér vagy Krisztus által
testvér, hanem igenis Krisztus a mi testvérünk, és Benne valóban egymásnak
testvérei vagyunk.
Azt kéri Pál, hogy a
szeretetben meggyökerezzünk mindannyian, mély gyökereket eresszünk, és
szilárd alapra építsük az életünket. Az a barátság, az a házasság, az a
családi élet marad meg, akik tudják, hogy honnan gyökereztek, akiknek van
biztos alapjuk az életre, a közös életre.
Egy kedves karácsonyi versben
így fogalmazódik meg kérdésként: növel-e lelked az évek során Krisztust
átfonó új gyökereket? Vagyis Krisztusból tápláltatik-e az életem?
Növesztek-e gyökereket a Krisztusban, hogy aztán onnan tápláltassam? Jézus
majd ezt úgy mondja a tanítványainak: maradjatok énbennem, mint a
szőlővessző a szőlőtőn, hogy valóban közösségben legyünk, hogy egy éltető
közösségben legyünk, hogy az az éltető erő, az az éltető szeretet, amely
van a Krisztusban, az a miénk lehessen és abból élhessünk.
„Képesek legyetek felfogni a felfoghatatlant” – azt
mondja itt Pál. Képesek legyetek felfogni, és azt mondja ugyanakkor, hogy
az Isten ismerete, az Isten szeretete minden ismeretet meghalad.
Ellentmondást látunk. Egyik oldalról a Szentlélek képessé tehet minket a
mindent meghaladó, minden értelmet meghaladó szeretet megértésére. De Lélek
nélkül ez lehetetlen. Isten Szentlelke nélkül lehetetlen számunkra, hogy
megértsük ezt a nagy szeretetet. Talán rácsodálkozunk, talán azt mondjuk,
hogy szép, de nem értem. De az Isten Lelke által érthetővé válik. És itt
van ez a csodálatos kép, amit Pál apostol elmond, hogy a Krisztus
szeretetének szélessége, hosszúsága, mélysége és magassága tulajdonképpen
betölti ezt az egész világot. Az Isten szeretetének a dimenzióit így
ismerhetjük meg Krisztusban.
És ez nem véletlen, ez a
négy irány. Azt mondja az Igénk, hogy az Isten szeretete olyan széles, hogy
betölti ezt az egész világot. Elég széles ahhoz, hogy körülvegye az
embereket, körülvegye ezt a világot.
Az elején a korlátainkról
beszéltünk. Mi egy bizonyos mértékig látunk el csupán, de meg kell értenünk
azt, hogy az Istennél ezek a korlátok nincsenek, és Ő belátja az egész
világot szélességében.
Mostanában sokat gondolok
Amerikára is, mióta a fiunk kint van, és belegondoltam abba, hogy ők most
még alusznak. Mire mi befejezzük a délelőtti istentiszteleteinket, akkor
ébredeznek talán, és ők akkor kezdik a reggeli imáikat. Igen, hogyha ebbe
belegondolunk, hogy mi most kezdtük a napunkat, talán tőlünk távolabb levők
kicsit később kezdik a napjaikat, később kezdik az istentiszteleteiket, ha
ebbe belegondolunk, akkor szinte minden percben, minden órában kezdődik
valahol az Isten dicsőítése ezen a földgolyón. Isten szeretetének
szélessége, Isten dicsőségének szélessége, amit meg kell látnunk, amit megérthetünk
ebben a világban. Igen, Isten szeretetének szélessége átölel mindent,
körülöttünk is és bennünk is, és ugyanígy érthető ez időtávlatokban is, ha
nem is tudjuk felfogni, mégis sejtjük, hogy Isten szeretete elég hosszú,
vagyis elég régtől fogva van, és az örökkévalóság felé megy, és ilyen
hosszútávon érzékelheti, értheti meg, élheti meg sok ember az Isten
szeretetét. És így igaz, hogy az Isten szeretete az, ami örök.
Charles Vesli így mondta: „Szeretett
minket, szeret minket, mert szeretni akar minket az Isten”. Igen, ilyen
értelemben és az Isten szeretetére érvényes az, hogy a szeretet soha el nem
múlik, soha nem hervad el – ez az eredeti jelentése. Sohasem szárad el,
sohasem semmisül meg az Isten szeretete. És ezt időben éreznünk, értenünk kell.
És a Krisztus szeretete
elég mély. Így mondjuk, hogy lehajolt érte, hogy megkeresse és megmentse,
ami elveszett. Hogy a legmélyebbre süllyedő bűnöst is elérje. És miután
elérte a legmélyebben levőt, engem is, akkor föl tud emelni. Vagyis az Ő
szeretetének van magassága is. Elég magas ahhoz, hogy felemelje a hozzá
térőt. Aki hisz Őbenne, annak örök élete van, örök élete legyen, és így
járulhatunk hozzá ezzel a hittel, hogy Ő lesz az ajtó a mennybe, és Ő az Út,
az Igazság és az Élet. Pál itt nemsokára éppen erről beszél: felment a
magasságba, foglyokat vitt magával, ajándékot adott az embereknek.
Foglyokat vitt magával, a bűn foglyait viszi magával, mindazokat, akik
megszabadulnak bűneikből.
Isten szeretetének
szélessége, hosszúsága, mélysége és magassága bemutatja nekünk az Ő
határtalan szeretetét, és ezt valaki úgy fogalmazta meg, hogy ez a
keresztben, a Krisztus keresztjében ábrázolódik ki igazán, hiszen a
Krisztus keresztje a földbe ér, ugyanakkor a magasba mutat. Az Ő két kitárt
karja, a kereszt két szára mutatja a szélességet és a hosszúságot, hogy
átöleli ezt az egész világot. Képesek vagyunk felfogni? Képesek lehetünk
felfogni az Isten Szentlelke által. Imádkozhatunk, hogy nyílj meg szívem,
és lásd meg jobban, ki fekszik itt e jászolban. Képesek lehetünk felfogni
az Isten szeretetének teljességét, ha kérjük az Isten Szentlelkét, és
igyekszünk aszerint élni.
A szeretet gyümölcs. A
szeretet a lélek gyümölcse. A szeretet csak akkor terem a mi életünkben
igazi gyümölcsöket, hogy ha lélekből fakad. Nem a mi szorgalmas munkánk
eredménye, nem a mi nagy hitünknek az eredménye, nem a mi elhatározásunk
gyümölcse, hanem az Isten dicsősége, az Isten Szentlelke által teremhetjük
meg napról-napra.
Azt mondja Pál, Övé a
dicsőség. És mennyire egybecseng ez: „Dicsőség a magasságban Istennek, és a
földön békesség a jóakaratú embereknek”. S a békesség magában foglalja a mi
szeretetünket, szeretetközösségünket.
Azzal kezdtem, hogy hogyan
hívjuk Jézust a szívünkbe. És most azzal fejezem be, hogy Jézus hív minket
az Ő vendégségébe. Azt mondja, hogy örökre, de most éppen az Ő asztalához,
hív minket az Ő szeretetközösségébe. Nem korlátozó módon, hanem mindenkire
kiterjedő módon az Ő határtalan szeretetével. Ámen.
Imádkozzunk
Dicsőség légyen Neked
mennyei Édesatyánk mérhetetlenül nagy szeretetedért, hogy Te sokkal
bőségesebben adod ajándékaidat, mint azt mi elképzelni is tudnánk. Bocsáss
meg nekünk, hogy mi sokszor korlátozzuk a Te szereteted áradását,
ugyanakkor hisszük, hogy Te képessé tehetsz minket Szentlelkeddel növekedést
adni szeretetben és erőben. Köszönjük, hogy ezen a karácsonyon is erre
tanítasz, erre buzdítasz minket, hogy ne csak mondjuk, hogy a szeretet
ünnepe a karácsony, hanem éljük meg.
Segíts, hogy rajtunk
keresztül is áradjon a Te szereteted jó híre, és tudjuk valóban egymást
tiszta szívből szeretni és elfogadni. Kérünk Téged azokért, akik most
nagyon nehéz szívvel ünnepeltek, talán elköltözött szeretteikre emlékezve,
azokat nélkülözve. És kérünk azokért, akik nem kaptak szeretetet, bár
adnának, akiknek nincs közösségük, vagy magányosan élnek, vagy betegágyon
vannak kórházainkban. Kérünk Urunk, hogy állíts melléjük is szerető
testvéri szíveket. És add nekünk, hogy a Veled való közösség mindannyiunkat
megerősítsen most hitünkben és szeretetünkben, az asztalközösségben is.
Az Úr Jézusért kérünk,
hallgass meg minket. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|