|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az értékelés szabályai
Jób könyve 1.
fejezet 1-19.
„1Élt Úc földjén egy Jób nevű ember, aki feddhetetlen
és becsületes ember volt, félte az Istent, és kerülte a rosszat.
2Hét fia és három leánya született neki.
3Hétezer juh, háromezer teve, ötszáz pár ökör és
ötszáz szamár volt a jószága, és igen sok szolgája volt. Ez az ember
tekintélyesebb volt minden keleti embernél.
4Fiai lakomát szoktak tartani odahaza, mindegyik a
maga napján. Ilyenkor üzentek három nőtestvérüknek, és őket is meghívták,
hogy velük együtt egyenek és igyanak.
5Amikor azonban a lakoma napjai sorra lejártak, értük
küldött Jób, és megszentelte őket úgy, hogy korán reggel fölkelt, és annyi
égőáldozatot mutatott be, ahányan voltak. Mert azt gondolta Jób: Hátha
vétkeztek a fiaim, és káromolták Istent szívükben. Így szokott tenni Jób
minden alkalommal.
6Történt egy napon, hogy az istenfiak megjelentek, és
megálltak az ÚR előtt. Velük együtt megjelent a Sátán is.
7Az ÚR megkérdezte a Sátánt: Honnan jössz? A Sátán ezt
felelte az ÚRnak: A földön barangoltam, ott jártam-keltem.
8Erre ezt mondta az ÚR a Sátánnak: Észrevetted-e
szolgámat, Jóbot? Nincs hozzá fogható a földön: feddhetetlen és becsületes
ember, féli az Istent, és kerüli a rosszat.
9A Sátán így felelt az ÚRnak: Nem ok nélkül féli Jób az
Istent!
10Hiszen te oltalmazod őt, a házát és mindenét, amije
csak van! Keze munkáját megáldottad, és jószága elszaporodott a földön.
11De nyújtsd csak ki a kezed, és tedd rá arra, amije
van, majd káromol még téged!
12Az ÚR ezt felelte a Sátánnak: Mindenét a kezedbe
adom, csak rá magára nem vethetsz kezet! És eltávozott a Sátán az ÚR elől.
13Egyszer, amikor Jób fiai és leányai lakomáztak, és
borozgattak elsőszülött testvérük házában,
14hírnök érkezett Jóbhoz, és így szólt: A marhákkal
szántottak, a szamarak pedig mellettük legelésztek.
15De a sébaiak rájuk rontottak, és elvitték azokat, a
legényeket pedig kardélre hányták. Csak én menekültem meg, hogy hírt
adhassak neked.
16Még ez beszélt, amikor megérkezett a másik, és így
szólt: Istentől tűz hullott az égből, amely megégette, és elpusztította a
juhokat és a legényeket. Csak én menekültem meg, hogy hírt adhassak neked.
17Még ez beszélt, amikor megérkezett a másik, és így
szólt: A káldeusok három csapatban rajtaütöttek a tevéken, és elvitték
azokat, a legényeket pedig kardélre hányták. Csak én menekültem meg, hogy
hírt adhassak neked.
18Még ez beszélt, amikor megérkezett a másik, és így
szólt: Fiaid és leányaid lakomáztak, és borozgattak elsőszülött testvérük
házában.
19De hirtelen nagy szél támadt a puszta felől,
megrendítette a ház négy sarkát, az rászakadt a fiatalokra, és meghaltak. Csak
én menekültem meg, hogy hírt adhassak neked.”
Imádkozzunk
Örökkévaló Isten, mennyei Édesatyánk! Ezer esztendő
előtted egy pillanat, ezer esztendő előtted annyi, mint a tegnapnak
elmúlása. Ura vagy az örökkévalóságnak, és Ura vagy a pillanatnak is. Hatalmas
vagy, mégis fordulhatunk Hozzád mi emberek, parányiak, akiknek egy esztendő
e földi múlandóságon is hosszú idő. Fordulhatunk Hozzád kéréssel,
fordulhatunk Hozzád könyörgéssel és hálával. Urunk Istenünk! Hálát adunk
Neked az elmúlt esztendőért, annak minden Tőled kapott ajándékáért. Hálát
adunk Neked a családokért, családjainkért, szeretteinkért, a barátokért, a
munkatársakért. Hálát adunk Neked minden hozzánk érkezett jóért és minden
adományért, mely Tőled származott. Hálát adunk Urunk a gyülekezetért, a
gyülekezet közösségéért, és különösképpen is hálát adunk az esztendőn
túlmenően azért a hat évért, amit itt a gyülekezetben szolgálattal
eltölthettünk presbitertársakkal, s eltölthettem személyesen magam is. Jó
visszaemlékezni erre az időre, visszaemlékezni mindarra, ami Hozzád köt,
ami Rád mutat, ami Tőled származott. De bocsáss meg nekünk Uram az
elkövetett hibákért, vétkeinkért, bűneinkért, amikor nem Rád figyeltünk, a
kishitűségeinkért, az aggodalmaskodásainkért, a vádoló szóért, a
szeretetlenségért, amikor embertársainkat, talán éppen közvetlen
családtagjainkat megbántottuk, vagy hűtlenek voltunk Hozzád. Bocsásd meg
Urunk, amikor nem értettük meg az akaratodat, nem értettük meg a
cselekedeteidet, amelyeket láttunk és érezhettünk. Taníts, nevelj, oktass
Urunk, kezdd már a mai istentiszteleten. Fordíts figyelmünket Szent Igédre,
hogy ne csak halljuk, hanem megértsük, befogadjuk és megtartsuk a Te
beszédedet. Áldd meg istentiszteletünket, szentelt meg az Igét, az Ige
hirdetőit, áldd meg és szenteld meg a hallgatókat, hogy ne szóljon Igéd
hiába. Ámen.
Jézus Krisztus, egy
Mesterünk,
Mennyei szent bölcsességünk,
És nékünk bizonyos idvességünk.
Mostan néked mi könyörgünk,
Szent nevedért esedezünk:
A te Szentlelkedet adjad
nékünk!
Mi szívünket megújítsa,
És sebeinket gyógyítsa:
Bűnös életünket megjobbítsa.
371. dicséret 1-3. vers
Jób könyve 8.
fejezet
„1Akkor megszólalt a súahi Bildád, és ezt mondta:
2Meddig beszélsz ilyeneket, meddig lesz heves szél
szádnak beszéde?
3Meghamisítja-e Isten a jogot, elferdíti-e a
Mindenható az igazságot?
4Ha fiaid vétkeztek ellene, hibájukért fizetett meg
nekik.
5Ha te az Istent keresed, és a Mindenhatóhoz
könyörögsz,
6ha tiszta és becsületes vagy, bizonyosan őrködik
fölötted, és békés otthont ad igazságodért.
7Bár először kicsiny voltál, végül igen naggyá leszel.
8Kérdezd csak meg az előző nemzedéket, jegyezd meg,
amit kikutattak az atyák!
9Mi csak tegnapiak vagyunk, és semmit sem tudunk,
életünk csak árnyék a földön.
10Majd ők megtanítanak, és megmondják neked, tőlük
származnak az értelmes szavak!
11Felnő-e a nád mocsár nélkül? Megnő-e a sás víz
nélkül?
12Alig hajt ki, és ha le sem tépik, akkor is elszárad,
minden fűnél előbb.
13Így járnak, akik elfeledkeznek Istenről, az
elvetemültek reménysége elvész.
14Szétfoszlik bizakodásuk, bizodalmuk olyan, mint a
pókháló.
15Ha házára támaszkodik, nem marad meg,
belekapaszkodik, de nem tud megállni.
16Virul ugyan a napfényben, indája túlnő a kerítésen,
17gyökerei átbújnak a kőrakáson, megkapaszkodnak a
kőhalomban is,
18de ha kiirtják helyéről, még az is megtagadja őt: Nem
is láttalak!
19Csak ennyi öröm van az útján. Azután más nő a
földből.
20Nem veti meg Isten a feddhetetlent, és nem fogja
kézen a gonosztevőket.
21Megtölti még szádat nevetéssel, és ajkaidat
ujjongással.
22Gyűlölőidet szégyen borítja, és nem lesz sátra a
bűnösöknek.”
Szeretett Testvérek!
Egy újságíró többek között ezt írta:
„Milyen volt ez az év? Jó és rossz. Gazdag és szegény.
Ártó és boldogító. Rengett a föld és a tenger. Robbant a sújtólég a
bányákban. Zúgó folyókba hulltak túlzsúfolt autóbuszok, taroltak tájfunok
és tornádók. Pusztított szárazság és sárlavina. Árvízbe fúltak százan és
ezren. Tombolt a kizsákmányolás világszerte, hisz egyre több tulajdon kerül
egyre kevesebb ember kezére, és egyre több ember osztozik a szegénységgel. Merényeltek
a merénylők. Gyilkoltak a háborúzók, loptak a tolvajok, tiportak a
hatalmasok, szenvedtek a gyengék. Gyakran érezhettük úgy, hogy veri az
Isten a világot. Hamarosan lepereg 2005. Elmúlik tőlünk e keserű pohár, s
jön számunkra, nekünk, valami új, valami más. Születik, születhet valami új.
S mi is újjászületünk? Újjászülethetünk? Ha lesz hozzá erőnk, kitartásunk,
elszántságunk.”
Nézőpont kérdése milyen volt az esztendő. Milyen volt
ez az esztendő, amelynek lassan a végén vagyunk. Amit az előbb olvastam, ezt
napjainkban fogalmazták meg 2005-ről. És amit az előbb gondnoktestvérem
olvasott Jób könyvéből, az pedig évezredekkel ezelőtti.
Mit is tudunk Jóbról? Mit hallottunk, illetve mit
ismerünk? Istenfélő, kegyes, segítőkész, szép család, tisztességes vagyon;
Ugyanakkor idegenek elvették állatait, embereit megölték, égi tűz pusztította
juhait és embereit, a szélvihar döntötte össze a házat, azt a házat, amely
gyermekeit maga alá temette. Gyermekei halálát kellett megélnie. Aztán (ez
ma nem hangzott el), de a rosszindulatú fekélyekről is olvashatunk, ha
továbbolvastuk volna a szakaszt, sőt arról is olvashatunk, hogy ezen próbák
sorozatában, mintegy újabb próba lesz, hogy az, aki segítőtársként mellé
rendeltetett, az nem értve mindezeket: „Még
mindig bízol az Istenben? Átkozd meg az Istent és halj meg!”
Milyen volt az esztendő? Nagy volt a különbség az
előbb olvasott, mai újságíró által írt évértékelés és a Jób könyvéből
olvasott események között? Nem túl nagy volt a különbség, csupán kétezer
egynéhány év. Aztán hol az igazság? Hiszen Jób könyve 8. fejezete, mai
ószövetségi szakasz elején Bildád mindjárt az Isten igazságával
kapcsolatosan mondja: „Meghamisítja-e
Isten a jogot, elferdíti-e a Mindenható az igazságot?”. No de hol van
itt a jog, és hol van itt az igazság, ahol kevesek uralkodhatnak, egészen
pontosan kizsákmányolhatnak? Hol van ott az igazság, ahol kegyes emberekre
rádőlhet a ház, mégpedig szélvihar miatt? Hol van ott az igazság, ahol
egyesek elvehetik azt, ami a másoké? Hol van ott az igazság, ahol égi tűz
jön, úgymond természeti csapások jönnek? Vannak miértjeink.
Ha 2005-re gondolunk, akkor bőségesen lehetnek
miértjeink. Hiszen valóban itt is volt sok minden: földrengés, robbanás,
katasztrófák, tájfunok, tornádók – talán több is, mint más esztendőkben.
Hol az igazság? És miértjeinkre hol a válasz? Amikor valamiféleképpen
emlékezünk, akarjuk, nem akarjuk, értékelünk is. Hogyan értékelhetjük
életünknek, lassan lepergő, mostani esztendejét? Vajon válaszaink olykor
nem sematikusak? Már-már veszélyesek?
Nézzük akkor közelebbről Jób könyvét. Jób Istennel
küzd, de nem ellene, hanem érte. És ez egy nagyon nagy különbség, hogy nem
az Isten ellen küzd Jób, de viaskodik, mert sok mindent ő sem ért.
Viaskodik, mert a korabeli kegyes, megszokott megfogalmazások nem mindig
voltak összeegyeztethetők az eseményekkel. Vagy az események az örökölt
közfelfogással. És ez a Jób, aki ennyi csapáson, ennyi próbatételen
keresztül ment, és ott van egyedül a maga testi nyomorúságával,
cserépdarabbal vakarva sebeit, testét… Ehhez a Jóbhoz eljönnek a barátok.
Először nagyon együtt érzően napokig csak csendben ülnek. De aztán jön a
kioktatás! – segítség címén. Együttérzés címén. Nézzük csak a válaszokat!
Sok mindent átél Jób és családja, fölmerül a sok
kérdés, nehéz feldolgozni az eseményeket. És akkor jön Elifáz, az egyik
barát. A könyvben a már eddig olvasott szakaszokból látjuk, aztán tudjuk,
hogy még hosszú-hosszú, nagy beszélgetések lesznek.
Nos Elifáznál látjuk azt, hogy neki van valamifajta
személyes Isten-élménye. Nem tudjuk egész pontosan megfogalmazni, ő maga is
elég nehezen tudja megfogalmazni, a 4. fejezetben [Jób 4:12-16] olvashattunk ilyet:
„Titokzatos szó
jutott hozzám, de csak suttogást fogott fel belőle a fülem, éjszakai
látomásoktól felizgatva, amikor mély álom száll az emberekre.
Rettegés és
reszketés fogott el engem, és rettegés töltötte el minden csontomat.
Szellő suhant
el az arcom előtt, felborzolódott a szőr testemen.
Megáll, de nem
ismerem fel, amit látok. Egy alak van a szemem előtt, halk hangot hallok:”
Valamifajta élménye volt Elifáznak, de Elifáz sem
érti meg Jóbot és elítéli: „Biztos valamilyen vétket követtek el fiaid, és
azért büntette meg őket az Isten.” Mert ok nélkül nem történik semmi. És az
Isten az igazságot nem ferdíti el! Az igazság pedig az Elifáz szerint: ha
bűn volt, büntetés lesz! És van valami igazság ebben! De biztos, hogy ez a
teljes igazság? Hogy az Isten mindig minden bűnt, ott, azonnal megtorol?
Vagy Bildád, akinek szavait olvastuk, a másik barát,
szintén nem érti Jóbot. Elítéli Jóbot. Elítéli Jóbot és hivatkozik az atyák
tapasztalatára: „Kérdezd csak meg az
előző nemzedéket, jegyezd meg, amit kikutattak az atyák! Majd ők
megtanítanak, és megmondják neked, tőlük származnak az értelmes szavak!”
És akkor ő is elkezdi: „Felnő-e a nád
mocsár nélkül? Megnő-e a sás víz nélkül?” Ok és okozat merev, zárt
törvényszerűségei a kegyes gondolkozásban is. Bildád, aki szintén nem érti
meg Jóbot, de nemcsak, hogy nem érti meg, elítéli Jóbot. És
mindenféleképpen rá akarja bizonyítani, hogy „Te és gyermekeid vétkeztetek!
– és ami történt, az azért történt. Az Isten megbüntetett titeket!” Nos az
atyák tapasztalata, a nemzedékek sok tapasztalata valóban mond ilyet, mert
igaz az is, hogy „amit vet az ember,
azt aratja”. De biztos, hogy ez a teljes igazság? Biztos, hogy ez
mindig vastörvényszerűséggel és következetességgel így történik? Biztos,
hogy itt is ez történt? Bildád mindenféleképpen így akarja értelmezni a
helyzetet. Hiszen itt tulajdonképpen nem történik más, mint egy kicsit
ahhoz hasonló, mint így esztendő vége felé, amikor leülünk és megpróbáljuk
átgondolni ezt az évet, megpróbáljuk értelmezni az eseményeket.
Megpróbáljuk megérteni az Istent. Nos az atyák tapasztalatára hivatkozik
Bildád, és ebben a tapasztalatban van részigazság. De biztos, hogy ez a
teljes igazság lenne? Bildád, amit látott, és az atyák tapasztalata alapján
ítélkezik. És ő nem ismeri az első fejezet előbb olvasott, úgymond mennyei
szín eseményeit. Csak amit ott lát. Azt látja, hogy ennek a derék,
becsületes, kegyes, istenfélő embernek, Jóbnak az életét mennyi csapás
érte, valahol titkos bűnöknek kell lenni, csak mutatta ez a família a szép
kegyességet – mondja Bildád a tannal, a dogmával, az atyák szavával együtt.
És kizárólagosan csak így tudja elképzelni az eseményeket. Logikus, Bildád
amit mond logikus. De az ismeret, ami alapján beszél, az hiányos. És ha
hiányos az ismeretünk, ha csak a pillanatnyit, a láthatót látjuk, akkor bár
lehet, hogy logikus, amit következtetésként levonunk, de nem biztos, hogy a
teljes igazságot jelenti. És a nyomorúságban lévő Jóbot még jobban beletapossák
a nyomorúságba. Még jobban. Még jobban meggyötörik. Hiszen egy ember, aki
elvesztette családját, annak a fejéhez vágni, hogy „bűnösök voltak a
gyerekeid, azért kaptad, azért a betegség, azért a nyomorúság!”.
Nem voltunk néha ilyen Bildádok? Amikor kegyes
szövegekkel, Igékre hivatkozva, az atyákra hivatkozva, nagy vallási
tanítókra hivatkozva egy részigazságot odavágtunk a másik fejéhez vigasztalás
címén? Bildád a tanhoz
ragaszkodik. És ebben a tanban, ebben a tételben van igazság. De vajon ennyi a teljes igazság? Vagy csak
egy töredék? Bildád nem ismeri a mennyei szín eseményeit, csak a földit
látva próbál logikusan gondolkozni és beszélni.
Aztán egy nagyon érdekes dolog: Bildád, amit mond,
hogy „megtölti még szádat nevetéssel”
az Úr, tulajdonképpen egyfajta prófécia, mert ez bekövetkezik. Ismerjük a
könyvet végig, és ismerjük, hogy a könyv végén arról van szó, hogy Isten
sokkal jobban megáldotta Jóbot, mint a kezdet kezdetén. Bildád igazat mond:
„megtölti szádat nevetéssel” az
Úr. De ahogy Bildád gondolta, nem úgy cselekszik az Úr. Bildád úgy
gondolta: „bűnös vagy, ismerd be, bűnös vagy, bűnösök a gyerekeid! Térj
meg, térj meg, térj meg! – majd akkor az Isten megáld. Állandóan ezt sulykolja
Bildád is Elifázzal együtt, Elifáz a személyes
Isten-élményére hivatkozva, Bildád a tanra
hivatkozva, a sok tapasztalatra
hivatkozva. És igaz lesz, az Úr megtölti Jób száját nevetéssel, vagyis jóra
fordítja sorsát. De egészen másképpen, mint ahogy a kegyes barátok ezt
gondolták, ahogy értékelték az eseményeket, és ahogy a megoldást látták.
Észre kell tehát vennünk, hogy Isten nem
kényszeríthető. Hát ezt tudjuk! Csak éppen mi hívő emberek szoktunk néha
beleesni ebbe a hibába, hogy az Úr Istent is szeretnénk belekényszeríteni a
tanba, a dogmába. Istennek úgy kell cselekednie, ahogy mi gondoltuk! Úgy
kell cselekedni, ahogy erről olvastunk valamit, például a Szentírásban.
Vagyis rá akarjuk kényszeríteni Istenre a magunk részigazságait, a
leegyszerűsített kegyes formákat és megfogalmazásokat. És ilyenkor kegyetlenül
törvénnyé emeljük a töredékes ismeretünket. Mert igaz az is, hogy amit vet
az ember, aratja. Igaz, hogy a bűnnek van büntetése. Igaz, hogy megbüntetem
harmad és negyedíziglen, ebben is sok igazság van. De az is igaz, hogy
irgalmas vagyok ezeríziglen. Csak mi le szoktunk ragadni vagy az egyik,
vagy a másik részigazságnál, mi így értelmezzük a helyzetet.
Nos, amikor most visszagondolunk erre az esztendőre,
jó lenne kiemelkedni, ebből a bennünket megkísértő nyomorúságból, hogy
valamilyen töredékes részigazságot felemeljünk törvénnyé, már-már az
Úristen fölé, hogy az Istennek is így kell cselekednie. Ő nem fog! Csak
akkor mi iszonyatosan nagyot csalódunk. És azt hisszük az Úrban, pedig csak
a magunk – fogalmazzunk finoman – töredékes ismeretében és kegyes
gondolataiban. Isten nem kényszeríthető, a Szentírásból fölismert,
megismert, általunk megfogalmazott tantételszerűen is megfogalmazott
igazságokba. Isten fölötte áll ezeknek. Ettől még egyébként ezek igazak. De
fölötte áll. Nem köthetjük gúzsba az Istent. Igaz, hogy a gonoszt
megbünteti, de a kegyelme is működik. És mi, vagy a gonoszmegbüntetés
logikájában tudunk gondolkozni, vagy a kegyelmet olyan semminek gondoljuk,
hogy akkor már számonkérés sincs. Akkor felelőtlenül bármit csinálhatunk.
Isten nem kényszeríthető. Mert az Úr nagyobb! Nagyobb még az adott
kijelentésénél is. Vagyis nem arról van szó, hogy ellenkezőt fog
cselekedni, hanem többet, nagyszerűbbet, bölcsebbet, mint amennyit mi
fölismertünk belőle.
Nos, amikor visszagondolunk erre az esztendőre és
ennek jó és rossz dolgaira, ártó és boldogító eseményeire, amikor értékelni
próbáljuk, amikor válaszokat keresünk, mert vannak kérdéseink, akkor észre
kell vennünk, hogy nehogy belecsússzunk mi is ilyen Elifáz és Bildád-féle
sablonokba, amik ugyan a maguk összefüggésében részben igazak. Bildádnak
viszont abban nagyon igaza van, és ezt merjük végiggondolni, nagy segítség
lehet az események értelmezésében és az Úr megértésében, már amennyire mi
megérthetjük Őt, amikor is Bildád azt mondja: „Mi csak tegnapiak vagyunk, semmit se tudunk…”. Mi csak
tegnapiak vagyunk, rövid életűek vagyunk, semmit sem tudunk. De
megdöbbentő, Bildád mégis mindent tudni akar, és mindent megmagyaráz a maga
sablonjaival. Vagyis kimondja az igazságot, hogy tegnapiak vagyunk, és Istenhez
képest semmit nem tudunk, mégis úgy tesz, mintha mindent tudna, mintha
mindent megértene és mindent meg tudna magyarázni. Ezért irgalmatlan lesz
barátjához, bár nem az akar lenni. „Mi
csak tegnapiak vagyunk, és semmit sem tudunk…” Hogy is van akkor ez?
Hódítsd meg a földet, ismerd meg, uralkodj! Igenis, sok ismeretet szerezhettünk,
nyerhettünk. Ez az egyik része a dolognak. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy
az élet kérdéseiben egy csomó mindent nem tudunk, nem értünk. És minden
nemzedék, ahogy nekünk magunknak is, gyermekeinknek is, úgy unokáinknak is
meg kell viaskodnia a felelet megtalálását. Ez minden nemzedéknél így van.
Ebben ugyan próbáljuk az atyák tapasztalatát tovább adni, amire hivatkozik
Bildád, és amiből sokat lehet tanulni, de az Isten több és nagyobb, mint
amennyit összesen az eddigi nemzedékek megérthettek belőle. Nem
szoríthatjuk bele abba, amit a nemzedékek megértettek. Arról nem is
beszélve, hogy a születendő, felnövekvő új nemzedék egyszerre nem ért meg
annyit, mint amit már sok nemzedék vagy sok évtizedet élt ember
megtapasztalt.
Hogy mondja ezt Pál apostol? Olyan szépen tudjuk
mondani, csak olyan kevésbé merjük komolyan magunkra alkalmazni, mert a Szeretethimnuszban nemcsak a
szeretet van benne, hanem az is, hogy „rész
szerint való, töredékes az ismeretünk és a prófétálásunk”. Bennünket,
hívő embereket nagyon megkísért az, hogy mi már mindent értünk, és mindent
megmagyarázunk, legfőbbképpen a másokat ért csapásokat és próbákat, mert
biztos ott van a bűn mögötte! Ki vétkezett? Ez, vagy az ő szülei? Jézus is
beszél arról, nem! Sem ez, sem a szülei. Másképp is történhetnek dolgok.
Bár van igazság benne a szülő - gyermekvonatkozásban, de másképp is
történhetnek.
Mi csak tegnapiak vagyunk, Istenhez képest, valóban
nagyon-nagyon rész szerint és töredékes az ismeretünk. Vagyis észre kellene
vennünk, hogy mi a láthatók egy részét ismerjük. De a láthatatlannal együtt
lehet a láthatót értelmesen a helyére tenni.
Szeretett Testvérek!
Tulajdonképpen Jób könyvének most fölolvasott majdnem
két fejezete segítsen bennünket, amikor az értékeléshez néhány szabályt,
néhány tanácsot, néhány útmutatást ad, amikor megpróbáljuk végiggondolni és
valamelyest értékelni a sokszor érthetetlen eseményeket, amik értek
bennünket, népünket, egyházunkat, ezt a világot ebben az esztendőben.
Hiszen nem mindegy, hogy hogyan kapcsolódunk be a múlt és jövő
láncszemeibe. Néhány ilyet fogalmazzunk meg tehát. Fel kell ismernünk, és el kell ismernünk korlátainkat. Hívő
emberként is. Sőt, hívő emberként még inkább. Ezt így szokta mondani az Írás,
hogy alázat. Az Isten előtt
merjünk alázatosak lenni. Fölismerve és elismerve értelmi korlátainkat,
ismeretbeli korlátainkat, megértésbeli korlátainkat, ne akarjunk töredékes
ismeret alapján mindent megmagyarázni, mert akkor olykor irgalmatlan
szabályokat fogalmazunk meg. Vagy irgalmatlanná torzítjuk az egyébként igaz
bibliai szabályt. Az értékelés néhány szabálya? – amit majd így mond Jézus
az egyik tanítványnak: „Te ezt most
nem érted, de meg fogod érteni”. Vagyis értelmes, logikus – majd
megérted. Most fogadd el egyelőre alázatosan, hogy még nem. Talán azért,
mert nem bírnád elviselni, talán más okok miatt, talán egyszerűen mert még
nincs annyi információd – de majd meg fogod érteni.
Az értékelés, ennek az esztendőnek a végiggondolása
vonatkozásában legyen segítség számunkra, hogy tanuljunk meg árnyaltabban gondolkozni és értékelni. A mi
világunk a tömegtájékoztatás révén nagyon kísért, hogy mi is úgy kezdjünk
gondolkozni, ahogy röpködnek a félmondatok és a negyed-igazságok, és ahogy megbélyegeznek
emberek, csoportok, pártok és különböző érdekek egymást. Tanuljunk meg
árnyaltabban gondolkozni és árnyaltabban értékelni. A dolgok mindig
bonyolultabbak, minthogy egy mondatban sablonosan oda lehetne mondani. Ha
jobban szeretnénk érteni, akkor mindezekből azt is meg kell tanulni, ne ítélkezzünk túl gyorsan és főleg ne
kegyes sablonokkal. Mert a megdöbbentő az, hogy Bildád kegyes sablont
vág Jób fejéhez. És abban a Bildád-féle megállapításban, hogy igen – amit
így fogalmaz meg, hogy felnő-e a nád mocsár nélkül? –, ok és okozat, van
összefüggés, hát ebben persze hogy van igazság. De ennél több és
bonyolultabb a világ és az élet, és az Isten nagyobb és nagyszerűbb
dolgokat cselekszik. Ne ítélkezzünk tehát túl gyorsan, és ne dobáljuk
ezeket a kegyes sablonokat, mert akkor esetleg a bajban lévőnek, a
gondokkal viaskodónak, a kérdésekkel küszködőnek nemhogy nem segítünk,
hanem még inkább megnehezítjük. Jóbnak, aki elvesztette gyermekeit, ez nem
magyarázat, ez nem a sebek begyógyítása. Ez lebunkózása, agyonverése egy
szenvedő, gyötrődő, lelkileg-fizikailag gyötrődő embernek.
Az értékelés szabályaiban nagyon nagy segítséget
adhat nekünk, ha Jób könyvét tanulmányozzuk, hogy fontos a tan, fontos egy részigazság, egy szabály – nagyon
fontos. Fontos a személyes élmény,
amit személyesen tapasztalunk meg, de a másik embernél ez másmilyen lesz.
Mégis nagyon fontos. És fontos a
nemzedékek tapasztalata is. Mindegyik fontos, de egyikből sem csinálhatunk kizárólagos igazságot. Mert akkor
megint félreértjük az eseményeket, félreértjük az Urat, és még több bajt
okozunk magunknak és másoknak. Még inkább megnehezítjük a dolgokat.
Az értékelés szabályai? Amikor egy esztendőt
próbálunk végiggondolni minden örömével, gondjával, bajával együtt? – akkor
nagyon fontos, hogy szemünk előtt legyen, hogy Isten nagyobb mindezeknél. Mindannál, amit kijelentett, és amit
abból valamelyest megértettünk és megismertünk. Az Isten sokkal nagyobb.
Merjem ezt hinni, és nem mindenáron kegyesen megérteni akarjak mindent, ha
nem sikerül, akkor kicsit torzított, erőszakos, de kegyes sablonba
belepréselni az eseményeket, az embereket, a gyülekezetet, az egyházat, a
népet és az Isten cselekedeteit. Vagyis, kegyes sablonok helyett merjünk tusakodni az igazságért,
hiszen ez a könyv többek között erre is nagy tanítás. Nagy tusakodás ez,
nagy belső alázattal – Jób részéről – való küzdelem az igazságért.
Milyen volt ez az év? Sokféle választ tudunk rá adni.
És amikor próbálnánk valamifajta összefüggéseket is megérteni, akkor legyen
itt segítségül legalább ez a néhány megértett szabály és útmutatás a mi
számunkra. Legyen segítség, amikor most, helyünkön ülve maradva egy kicsit
próbáljuk átgondolni így is ezt az esztendőt, az Isten cselekedeteit, a
magunkét, a bennünket körülvevő világ eseményeit. Legyünk így egy picit
csendben és gondolkozzunk így egyenként.
A személyes csendesség után szóljunk együtt a 256. dicséret 6., 7., és 8. versét
énekelve:
Kész már az én szívem néked
énekelni,
Kész most jóvoltodért nagy
hálákat adni,
És mindenek előtt téged
megvallani,
A te szent nevedet örökké
dicsérni.
Kelj fel azért mostan, én
nagy dicsőségem,
Légy mindenben nékem kedves
segítségem,
Erőtlenségemben légy én
erősségem
És veszedelmemben légy
oltalmam nékem.
Én felmagasztalom
irgalmasságodat,
Mindenkoron vallom te
igazságodat,
Mind ez egész földön
hatalmasságodat:
Mindenkor hirdetem a te
jóvoltodat.
Imádkozzunk
Urunk Istenünk!
Kész a mi szívünk és a mi életünk néked énekelni,
nagy dicsőségedet hirdetni, hálát adni. Hálát adunk az életért, hálát adunk
a nekünk adott lehetőségek sokaságáért, útmutatásodért, gondviselésedért,
megváltó irgalmadért, a Krisztusban kapott új életért. Neked adunk hálát
egyházunkért, gyülekezetünkért, nemzetünkért, városunkért, családunkért,
kicsikért és nagyokért. És Neked adunk hálát az áldásokért, az
eredményekért, életünket próbáló, formáló, csiszoló nehézségekért,
küzdelmekért. Neked adunk hálát az egészségért, a Krisztus-hitért.
És bocsásd meg Urunk kishitűségünket, gyakori
tétlenségünket, szeretetlenségünket, ítélkezéseinket. Bocsásd meg
kegyességünk hibáit, értetlenkedésünket, szolgálatunk hiányosságait.
Bocsásd meg, amikor fölismert részigazságokat teljesnek képzeltük, és így
gyakran félreértettünk Téged, és másoknak is rosszul szóltunk és
cselekedtünk.
De magasztalunk Urunk, Istenünk, hogy megtartó
kegyelmeddel elhoztál bennünket e mai napig. Magasztalunk, hogy közben
napok, hónapok és esztendők telnek aközben, amíg életünket szolgálatra
készíted. Magasztalunk, hogy készítesz az örökkévalóságra, a szemtől-szembe
dicsőítés csodájára. És magasztalunk Urunk, Istenünk az előttünk járt
nemzedékek jó példáiért, magasztalunk Hozzád való kegyelmedért, minden
áldásodért, amellyel körülvettél bennünket ez esztendőben. És leginkább
azért dicsőítünk Téged, hogy Te sokkal nagyobb, sokkal nagyszerűbb, sokkal
bölcsebb és még inkább kegyelmesebb vagy, mint ahogy mi ezt töredékesen, de
megtapasztalhattuk ebben az esztendőben. Segíts tanulni ez esztendő sokféle
eseményéből, segíts jobban érteni Téged, de leginkább jobban bízni és még inkább
engedelmeskedni Teneked. Hálaadásunkban és könyörgésünkben Jézus
Krisztusért hallgass meg minket. Ámen.
Istennek népe! „Áldjon
meg Tégedet az Úr, és őrizzen meg tégedet. Világosítsa meg az Úr az ő
orcáját terajtad, és könyörüljön rajtad. Fordítsa az Úr az ő orcáját tereád,
és adjon néked békességet.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|