|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Diadalmaskodik
a szeretet az ítéleten
János evangéliuma 8.
fejezet 1-11. vers
„1Jézus pedig kiment
az Olajfák hegyére.
2De korán reggel
ismét megjelent a templomban, és az egész nép hozzásereglett; ő pedig
leült, és tanította őket.
3Ekkor odavezettek az
írástudók és a farizeusok egy asszonyt, akit házasságtörésen értek, középre
állították, 4és
így szóltak Jézushoz: »Mester, ezt az asszonyt házasságtörés közben tetten
érték.
5Mózes azt
parancsolta nekünk a törvényben, hogy kövezzük meg az ilyeneket. Hát te mit
mondasz?«
6Ezt azért mondták,
hogy próbára tegyék, és legyen mivel vádolniuk őt. Jézus pedig lehajolt, és
ujjával írt a földre.
7Amikor továbbra is
faggatták, felegyenesedett, és ezt mondta nekik: »Aki bűntelen közületek,
az vessen rá először követ.«
8És lehajolva tovább
írt a földre.
9Azok pedig ezt
hallva, egymás után kimentek, kezdve a véneken, és egyedül ő meg az asszony
maradt ott a középen.
10Mikor pedig Jézus
felegyenesedett, és senkit sem látott az asszonyon kívül, így szólt hozzá:
»Hol vannak a vádlóid? Senki sem ítélt el téged?«
11Ő
így felelt: »Senki, Uram.« Jézus pedig ezt mondta neki: »Én sem ítéllek el
téged, menj el, és mostantól fogva többé ne vétkezz!«”
Imádkozzunk
Szent vagy, szent vagy, szent vagy Mindenható Isten!
És eljöttünk most vágyakozó szívvel a Te hajlékodba, hogy együtt álljunk
meg színed előtt. De amikor arra gondolunk, hogy Te szent vagy, akkor
bizony csak önvizsgálattal állhatunk meg. Hiszen a mi életünk nem volt
mindig Néked tetsző az elmúlt héten sem. Noha Te gondot viseltél ránk, noha
megáldottad kezünk munkáit, noha örvendezhettünk szeretteinknek, noha
felhoztad napodat, napjainkhoz napokat toldva, lehetőségekkel ajándékoztál
meg a hitre, szeretetre, szolgálatra, engedelmességre. Urunk! Előtted
alázattal állunk meg, és magunkat megvizsgálva, mert a Te szentséged
fényében és világosságában még inkább látjuk a magunk életének vétkeit.
Kérünk, bocsásd meg ezeket. Bocsásd meg, amelyeket fölismertünk a Te szentséged
világosságában, amelyek ránk nehezedtek. Kérünk, bocsáss meg a Krisztusért,
és segíts bennünket, hogy tudjunk úgy állni, úgy együtt lenni, mint akik Tőled
bocsánatot nyert bűnösök vagyunk, de kegyelmet kapva egymás felé is
kegyelmes szívvel tudjunk fordulni. Szentlelkedet kérjük, hívjuk, hogy
töltse be szívünket és életünket. Kérünk és hívunk Szentlélek Isten, hogy
áldd meg, hogy szenteld meg ezt az órát, a mi életünket, hogy megtisztulva,
felfrissülve, kegyelmi jó cselekvésre felbuzdulva tudjunk majd a mi
hajlékainkba térni. A Te áldásodat kérjük Urunk, hiszen Te vagy az
irgalmas, türelmed nagy. Kérünk, bocsáss meg, újíts meg, szentelj meg
minket. Ámen.
Ne vess el engem szent színed elől,
És ne vedd el szent lelkedet éntőlem,
Sőt szerezz teljes örömet énbennem,
Tégy bizonyossá engedelmedről!
Indíts szívemben nagy vígasságot,
És engem vidám lélekkel erősíts,
Értsem örömmel nagy irgalmadat,
Kegyelmességgel engemet bátoríts!
51. zsoltár 6.
vers
Máté evangéliuma 7.
fejezet 1-6. vers
„1Ne ítéljetek, hogy
ne ítéltessetek!
2Mert amilyen
ítélettel ítéltek, olyannal ítéltettek; és amilyen mértékkel mértek, nektek
is olyannal mérnek.
3Miért nézed a
szálkát atyádfia szemében, a magad szemében pedig miért nem veszed észre
még a gerendát sem?
4Vagy hogyan
mondhatod akkor atyádfiának: Hadd vegyem ki szemedből a szálkát! - mikor a
magad szemében ott a gerenda.
5Képmutató, vedd ki
előbb saját szemedből a gerendát, és akkor majd jól fogsz látni ahhoz, hogy
kivehesd atyádfia szeméből a szálkát.
6„Ne adjátok oda a
kutyáknak azt, ami szent, gyöngyeiteket se dobjátok oda a disznók elé,
nehogy lábukkal széttapossák azokat, majd megfordulva széttépjenek
titeket.”
Egy
kis történetet olvasok. Néhányan hallották már tőlem, de szerintem segíteni
fog jól érteni az Igét.
A favágó szeme
A favágó nem találta kedvenc fejszéjét. Átkutatta az
egész házat, jól felforgatott mindent, de mégsem találta meg. Minden hiába.
A fejsze eltűnt. Arra gondolt, hogy talán valaki ellopta.
Erre gondolva kikönyökölt az ablakba. A szomszéd fia
éppen akkor ment el az ablak előtt.
– Pontosan olyan a járása, mint egy tolvajé! – gondolta
a favágó.
– A szeme is olyan, mint egy tolvajé… és még más is:
a haja is olyan, mint a tolvajé.
Pár nappal később a favágó megtalálta a fejszét az
ágy alatt, ahová szokásától eltérően bedobta az erdei szerszámot.
Boldog volt és mit tehetett mást, ismét kikönyökölt
az ablakba. A szomszéd legény épp arra ment.
Nem is olyan a járása, mint egy tolvajnak – gondolta
magában. – Sőt, még a szeme is rendes emberről tanúskodik. Hát még a haja…!
Ez a történet árulkodik a favágóról. Ő a rendetlen,
de másban keresi a hibát. Előítéletei vannak, gyorsan ítél és alaptalanul. És
felületesen. És rosszindulatúan. És hányszor történik ez meg akár
szomszédok között, talán ablakból figyelve a másikat, talán felületesen
ismerve a másikat, de sajnos megtörténik, még ismerősök között is.
A felolvasott igeszakasz alapján előttem egy karikatúra
jelent meg, és tulajdonképpen ebbe behelyettesíthetjük magunkat, én, egy
gerendával a szemem előtt egyensúlyozgatva látom a másikat valamelyest, és
meg akarom nézni a szemét, és kivenni onnan egy szálkát.
Hogyha belegondolunk, akkor nem is látok jól, aztán
nagyon kényelmetlen ott az a gerenda, a kezem, anélkül, hogy igazán jól be
tudná magát célozni, valamit csinál, valószínű inkább elront, mint javít.
Karikatúra, kritika, önkritika kell, hogy előttünk
most megjelenjen. Jézus direkt használ ilyen erős képeket, hogy vegyük
észre magunkat. És bevallom, amikor olvastam ezt az Igét pénteken, akkor
nekem is az önkritika kellett, hogy először jöjjön, és beláttam azt, hogy sokszor
én is így ítélkezek. És figyeljük meg a mi életünket, saját életünket is,
hogy a legtöbb vagdalkozás, a legtöbb igazságtalan ítélkezés akkor
történik, amikor bennünk nincs rend. Amikor nincs rendben az életünk.
Ítélkezhetünk? A felolvasott szakasz legelején az
van, hogy „ne ítéljetek, hogy ne
ítéltessetek”. A végén viszont van egy ilyen, hogy kiveheted azt a
szálkát – de mikor? Hát először a saját szemedből a gerendát, és csak utána
a másik szeméből a szálkát. Először is önmagamba kell néznem, felismerni a
saját hibáimat, saját korlátaimat, meglátni mindazt, ami előítéletként odatornyosul
elém, ezért tudok a másiknak olyan jól beolvasni. Aztán meg kell látnom az
álarcaimat is, hiszen itt a képmutatásról is szó van. Meg kell látnom, hogy
mikor bújok én-magam, talán egy jóságálarc mögé, talán egy tökéletesség
álarc mögé, hogy észrevegyem a másiknak a hibáit. Jézus itt korának
képmutatói, farizeusai bűnére mutat rá, akik szeretetlenül keresték, hogy
hol is találnak megítélni valót.
A farizeusok önmagukkal szemben is könyörtelenek voltak,
hát még másokkal szemben. És megfigyelhetjük, hogy aki magával szemben
igazságtalan, az a másikkal szemben még inkább az.
Aztán van egy ilyenfajta gondolkozás is, “ha nekem
rossz, akkor másnak se legyen jó!”. Hogyha bennem nincs rend, akkor másnál
is próbáljak rendetlenséget teremteni. És aki magával nincs rendben
belülről, az bizony sokakkal, olykor mindenkivel perben áll. Igen, a bűn,
az ítélkezés megkeresi magának a tisztátalant, megkeresi magának azt a
gyenge pontot, amin aztán örülhet, amit kihasználhat, amit sárba taposhat.
A hosszabb igeszakasz – amit fölolvastunk – a bűnös
nőről szólt. De figyelhetjük azokat, akik odacibálták ezt az asszonyt Jézus
elé, majdhogynem a kárörömmel: “Na végre találtunk valakit! Tetten értünk
valakit! És most kiélhetjük az ítélkezésünket, itt van, kitölthetjük a mi
bosszúnkat, van kit vádolni, van kit hibáztatni, van kin megmutatni, hogy
én különb vagyok, mint a másik.” Még Jézust is kedvük van próbára tenni. És
azt olvassuk, hogy Őt is megpróbálják ezzel, hogy legyen mivel vádolni Őt
majd mások előtt. Igen, a bűn, az ítélkezés megkeresi a maga számára a
tisztátalant, megkeresi a maga számára, hogy kihasználja és sárba tapossa
azt.
És most itt nagyon jól látjuk, hogy mit tesz ezzel
szemben a szeretet. A szeretet is meglátja a tisztátalant, a szeretet is
észreveszi, de nem azért, hogy sárba tapossa, hanem azért, hogy felemelje.
A szeretet mentséget keres, a bűn pedig kifogásokat talál.
Mit tesz a szeretet? Mit tesz Jézus? Leguggol, a
porba ír, és amikor újra faggatják, hogy mit csináljanak ezzel a bűnös
nővel, akkor Jézus annyit mond: „az
vesse rá az első követ, aki nem bűnös”. És újra leguggol, és újra ír a
porba. És közben azok, akik eddig ítélkeztek és vádoltak, elszivárognak
onnan, szép sorban elhagyják a helyet. Talán észrevették a gerendát a
szemükben? Nem biztos. De azt valószínű felfogták, hogy nincs joguk
ítélkezni, hiszen ők is bűnösök. Nem vethetik rá az első követ, és nem
vethetik rá a többit. Pedig arra voltak felkészülve, hogy ott fognak együtt
örülni annak, hogy ítéletet tarthattak valaki fölött. És most elszivárognak
onnan. Jézus felegyenesedik és megkérdezi az asszonyt: „Hol vannak a te vádlóid? Senki sem ítélt el téged?”. És ez az
asszony azt kell, hogy mondja, hogy „Senki,
Uram.” Pedig eddig ott voltak körülötte, és most itt nincs senki. Jézus
azt mondja: „Én sem ítéllek el téged,
menj el, és mostantól fogva többé ne vétkezz!”
Jézus felemeli ezt az asszonyt. Az ítélkezés
lesújtana rá, sárba tiporná. Jézus felemeli
ezt az asszonyt. A szeretet az, ami így tud viselkedni az ítélkezésen túl,
az ítélkezés ellenére. És a szeretet meg kell, hogy tanítsa helyes
önismeretre a farizeusokat, a képmutatókat is. Nem tudjuk, hogy mi történik
bennük ezek után, de megtanítja azt is, aki most az ítélet alól
megmenekült, aki felszabadult az ítélettől. Megláttatni, hogy Istennek van
hatalma bűnöket bocsátani, felemelni, ítélet alól felmenteni.
Pál apostol azt mondja, hogy „menthetetlen vagy óh ember, bárki légy, a ki ítélsz: mert amiben
mást megítélsz, önmagadat kárhoztatod; mivel ugyanazokat míveled te, aki
ítélsz.” (Róma
2:1) Igen, „Az vesse rá az első követ, aki nem
bűnös”. Vagyis az önigazságomból ki kell, hogy mozdítson a szeretet, ki
kell, hogy mozdítson abból a tudatból, hogy én azért különb vagyok, én
azért más vagyok, és ráébreszt az én szeretetlenségemre, ráébreszt sokszor
a könyörtelenségre, ráébreszt a szeretetlen ítélkezés jogtalanságára.
Jób könyvét olvastuk az elmúlt hetekben, és ott is
azt látjuk, hogy a Jób barátai igaztalanul vádolják Jóbot, valahol nem
értik meg, hogy mi történik belül. És mindig ez a baj a mi vádjainkkal, a
mi ítélethozatalunkkal, hogy nem értjük, hogy mi van a másikban, és így
könnyű elítélni, és így természetes, hogy elítéljük a másikat.
Egy másik vonatkozást is szeretnék említeni, hiszen
ez az Ige arra is tanít, hogy ez a gerenda nem kell, hogy mindig ott legyen
az életünkben. Ne hagyjam, hogy ez a gerenda tönkre tegye az egész
életemet, megsavanyítsa az életemet, az örömömet. Isten felszabadíthat a
gerendák alól. És ez az a legfontosabb, amit meg kell engednünk a mi
Urunknak, hogy önmagunkkal szemben kérjük az ítéletet, a műtétet, a
felszabadítást, alázatban felismerni, hogy Isten az, aki egyedül
megszabadíthat.
Talán voltunk már olyan helyzetben, amikor hallottuk,
hogy Isten felszabadít, Isten megbocsát, és mégsem igazán hittük el, és
tovább vádolt a mi szívünk, és tovább húzott lefelé a mi sok bűnűnk és
terhünk. És erre mondja János evangélista az apostoli leveleiben, ha a
szíved elítél, ha a szíved vádol téged, akkor vedd észre, hogy „bár a szívünk elítél, Isten mégis
nagyobb a mi szívünknél”. Nagyobb az Isten és meg tud szabadítani. Hogyha
benne maradunk abban a gondolkozásban, abban az érzésben, hogy még mindig
vádol a szívem, még mindig ott van a teher az életemben, akkor ez
megakadályoz az örömmel és szeretettel végzett szolgálatban is. Engedjük,
hogy Isten kivegye a gerendát a szemünkből, elvegye a mi terheinket.
Isten ítélete olykor összetör bennünket, de nem
azért, hogy ott hagyjon az összetörettetésben, hanem, hogy felemeljen.
Dávid királyhoz, amikor bemegy Nátán próféta – nem a
kárörömmel megy oda a próféta, hogy “na most majd én megmondom neki, hogy
mi is a baj az életében”, hanem azért, hogy felemelje, hogy megmutassa az
Isten szabadító szeretetét Dávidnak: „Te
vagy az az ember” – mondja neki, és ez valóban összetör, ez a
felismerés összetör minket is, de ugyanakkor fel is emelhet. És ezért
énekeltük az előbb az 51. zsoltárt, amiben azt kéri a király: „Tiszta szívet teremts bennem, és az
erős lelket újítsd meg bennem”. Vagyis: vedd el a terhemet, vedd el a
gerendát, vedd el azt, ami vádol engem, és ugyanakkor újíts meg.
A keresztyének öröme lehet az, hogy aki minket vádol,
az ugyanaz az Úr, aki felemel, aki örömet adhat, aki szabadulást ad. Pál
így írja a rómabelieknek: „Ki
vádolhatná Isten választottait? Isten, aki megigazít.” – Aki nemcsak
vádol, hanem felemel, megigazít. „Ki
ítélne kárhozatra? A meghalt, sőt feltámadt Jézus Krisztus, aki az Isten
jobbján van, és esedezik is értünk?” Aki nem gyönyörködik a meghaló
halálában, aki nem gyönyörködik a bűnös büntetésében, hanem azt akarja,
hogy megtérjen és éljen. (Ez 18:23)
És az utolsó mondat itt az Igénkben azt mondja: „…hogy kivehesd atyád fia szeméből a
szálkát.” Ez már nem a megítélés, ez nem az elítélés, hanem a
helyreigazítás, a helyreállítás lehet. Egyikünk sem mondhatja, hogy sohasem
ítélkeztem. Egyikünk sem mondhatja, hogy sohasem alkottam ítéletet. De
vajon ezt kívánja tőlünk Isten, hogy ne lássuk a jót, és a rosszat, a kettő
közötti különbséget? Nem. Ne ítéld el a te testvéredet! Ne úgy ítéld meg a
te testvéredet, szeretetlenül. És, hogyha önmagunkkal harmóniában és
békességben vagyunk, akkor valóban nem szorulunk rá arra, hogy a másiknak
is rosszat akarjunk, a másikat is megítéljük.
Jézus azonban nem azt kívánja, hogy az Ő követői ne
lássák a különbséget a jó és rossz között. Hiszen amiből olvastam, a Hegyi
beszéd is ezt próbálja előttünk felmutatni, hogy mi az a jó, és mi az, ami
nem Isten szerint való. Képesek legyünk megítélni, hogy mi a jó és mi a
rossz. Ez a feladatunk is, de elítélni valakit valamiért, ez már nem a mi
tisztünk.
Pál így mondja egy másik helyen: „Ki vagy te, hogy más szolgája felett ítélkezel? Tulajdon urának
áll, vagy esik.” (Róma 14:4)
A mi tulajdon urunknak hagyjuk meg az ítélet végzését.
Isten nem vakságot kíván tőlünk. Nem azt kívánja,
hogy ne vegyük észre, hogyha valami gond van a másik ember életében, de nem
valaki ellen kell ítélkeznünk, hanem valaki érdekében kell nekünk
figyelmeztetnünk a másikat.
Aranyszájú Szent János amikor egy bűnös emberrel
kapcsolatban kérdezték, ezt mondta: „Igazítsd meg őt, de ne ellenségesen.
Ne úgy, mintha büntetést követelő ellenség, hanem mintha gyógyírt kínáló
orvos lennél.” Mint aki aggódik a másik felépüléséért. Mint aki aggódik a
másik lelki épségéért. Nem szeretetlenül, nem előítéletekkel, nem
rosszindulattal, hanem segítőkészséggel.
És az önmagával rendben lévő ember megláthatja a
hibákat a másik életében, és megpróbálhatja azt szeretettel kivenni, de nem
mindegy, hogy hogyan. Biztos tapasztaltuk már, hogy talán ugyanaz a mondat,
hogyha valaki indulatból (pláne rosszindulatból) mondja, nem éri el azt a hatást,
minthogyha a helyén, a maga idejében és szépen történik. Nem mindegy, hogy
könyörtelenül a másik szemébe vágom a hibáit, beolvasok neki, vagy pedig
megpróbálom az alkalmas időben, a megfelelő módon elmondani. Erre is
vonatkozik, amit így ír az Ige, hogy olyan lehet, akár ez a fajta
figyelmeztetés, mint aranyalma ezüst tányéron. Igen, a jó szándékú bírálat
lehet az Isten nevelő akarata a mi számunkra, hiszen adja nekünk ma az
utasítást, hogy ti lelkiek igazítsátok helyre a többieket, a testieket.
Igen, szükségünk is van rá mindannyiunknak, hogy a lelkiek igazítsák helyre
mindazt, amit Istentől megláttak, és valóban jóvá akarják tenni. Miért?
Mert nem mindegy, hogy miért akarok segíteni. Segíteni akarok, vagy az
önmagam nagyságát akarom bemutatni. Igen, Isten itt Jézus Krisztusban
különösképpen megmutatta, hogy az irgalmával jön közel hozzánk. Látom-e azt
az irgalmat, ami velem történt? Látom-e azt az irgalmat, amivel a gerendám
kikerült a szememből? És látom-e a másik embert is ebben az irgalomban, ahogy
Isten helyre akarja állítani. Ha igen, akkor már nem az ítélkezés a
legfontosabb, akkor már nem ez a vágyam, hanem az Isten irgalmának és a
szeretetének a közlése. És aki így rendben van, az már egészen másként fog
szólni.
Jakab apostol csodálatos Igéjével fejezem be: „Az ítélet irgalmatlan az iránt, aki nem
cselekszik irgalmasságot, és diadalmaskodik az irgalmasság az ítéleten.”
Így van-e a mi életünkben? Hogy diadalmaskodik
a szeretet, az irgalmasság az ítélkezésen, mert az Úrnál ez a rend.
Ámen.
Szelíd szemed, Úr Jézus,
Jól látja minden vétkemet,
Személyemet ne vesse meg,
Szelíd szemed, Úr Jézus.
Szelíd szemed, Úr Jézus,
Tekintsem rám, ha roskadok,
Adjon békét, bocsánatot,
Szelíd szemed, Úr Jézus.
Szelíd szemed, Úr Jézus,
Tudom, hogy vádat is emel:
Vétkeztem én, ítéljen el
Szelíd szemed, Úr Jézus.
Szelíd szemed, Úr Jézus.
Elítél bár, lásd, én megint
Csak várom, hogy majd rám
tekint
Szelíd szemed, Úr Jézus.
465. dicséret
Imádkozzunk
Szelíd szemed, Úr Jézus! Elítél, vádol, de olyan jó
tudnunk, hogy Te, aki vádolsz, ugyanakkor meghaltál a mi bűneinkért.
Köszönjük, hogy Te vagy a mi bíránk is. Köszönjük, hogy a Te ítéletedben
bízhatunk, hiszen Te bocsánatot akarsz adni nekünk, bocsánatot adsz nekünk.
Köszönjük, hogy felemelsz minket. Jó tudnunk, hogy Te az irgalomban
gyönyörködsz, és a megtérő bűnösben van örömöd. Urunk megvalljuk, sokszor
terhelt már bennünket a szemünkben levő gerenda, a képmutatásunk,
előítéleteink, szeretetlenségünk. Kérünk Téged, hogy szabadíts meg ezektől
minket. Bocsáss meg, amikor éppen amiatt voltunk ingerültek és ítélkezők,
mert bennünk nem volt rend, nem éreztük a Te szabadításod örömét, és ezért
másokat is bántottunk. És kérjük, hogy irgalmadból segíts rajtunk. Segíts
minket, hogy tisztuljon a mi életünk. Szentlelkeddel indíts minket egymás
elfogadására a szeretetben, hogy tudjuk egymást elhordozni, szeretni. Add,
hogy valóban megítélhessük, hogy mi a jó, és mi a rossz, és ugyanakkor ne
váljunk szeretetlen ítélkezőkké. Segíts erre minket családunkban a
különböző generációk tagjaiként, segíts szomszédi, baráti közösségben, hogy
ne az ítélkezés lelkületével, mégis merjük helyreigazítani egymást. Különösképpen
kérjük, a hitben testvérek között add meg, hogy valóban lelki módon tudjuk
egymást helyreigazítani, és úgy, hogy Tőled kapjuk ezt.
És most kérünk egyházunk egészéért, vezetőiért, és
most különösképpen a különböző keresztyén felekezetekért. Urunk add, hogy
ne az ítélkezés legyen bennünk, a közösségekben, hanem teremts egységet
valóban a hitben, az Úr Jézus Krisztusban.
Köszönjük Neked a Te irgalmadat, és kérünk téged
Urunk, segíts minket is, hogy valóban diadalmaskodhasson az irgalom, az
ítélkezés és a szeretetlenség felett. Ámen.
„És az Isten
békessége, mely minden értelmet felülhalad meg fogja őrizni a mi szívünket
és gondolatainkat a Krisztus Jézusban.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|