|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
ÉRDEKLŐDÉSTŐL
ELKÖTELEZETTSÉGIG 3.
Mondj
igent a gyülekezetre is!
János első levele 1.
fejezet 1-7. vers
„1Ami
kezdettől fogva volt, amit hallottunk, amit szemünkkel láttunk, amit
megfigyeltünk, amit kezünkkel is megtapintottunk, azt hirdetjük az élet igéjéről.
2Mert
megjelent az élet, mi pedig láttuk, és bizonyságot teszünk róla, és ezért
hirdetjük nektek is az örök életet, amely azelőtt az Atyánál volt, most
pedig megjelent nekünk.
3Amit
tehát láttunk és hallottunk, azt hirdetjük nektek is, hogy nektek is
közösségetek legyen velünk: a mi közösségünk pedig közösség az Atyával és
az ő Fiával, a Jézus Krisztussal.
4Ezt
azért írjuk meg nektek, hogy örömünk teljes legyen.
5Ez
pedig az az üzenet, amelyet tőle hallottunk, és hirdetünk nektek, hogy az
Isten világosság, és nincs benne semmi sötétség.
6Ha
azt mondjuk, hogy közösségünk van vele, és a sötétségben járunk, akkor
hazudunk, és nem cselekesszük az igazságot.
7Ha
pedig a világosságban járunk, ahogyan ő maga a világosságban van, akkor
közösségünk van egymással, és Jézusnak, az ő Fiának vére megtisztít minket
minden bűntől.”
Imádkozzunk
Mindenható Atyánk,
Istenünk!
Gyermeki tiszta szívvel
állunk most itt Előtted, hogy hét nap elteltével újra a gyülekezet
közösségében lehetünk. Hálát adunk Neked mindörökké tartó hűségedért,
oltalmazó kegyelmedért, szeretetedért. Köszönjük Neked a héten kapott
ajándékokat, az ajándékokat, amellyel nemcsak bennünket, hanem reménység
szerint általunk másokat is megörvendeztettél. Köszönjük Neked az intő
szavakat, amelyek által bölcsebbekké válhattunk. Köszönjük Neked a
próbákat.
Kérlek Uram, bocsásd meg
azt, hogy kétkedő kérdések is gyötörnek bennünket. Kérdések, hogy vajon
ezek a terhek, amelyeket kaptunk, ezek elviselhetőek-e számunkra. Vajon
igazak-e Uram a Te döntéseid? Uram add, hogy ezekre a kérdésekre keressük a
válaszokat is, a Te Igéd alapján. Keressük mindig csendes percekben, a
hétköznapi gyülekezeti kiscsoportos beszélgetéseken, és keressük most
együtt a választ a gyülekezet nagy közösségében is. Így áldd meg a mostani
együttlétünket. Ámen.
Örvend
mi szívünk,
Mikor
ezt halljuk:
A
templomba mégyünk,
Hol
Úr Istennek
Szent
Igéjét halljuk.
Megállnak
lábunk,
Örök
Úr Isten,
A
te templomodban
És
tiszta szívvel
Dícsérünk
mi téged.
Áldd
meg, Úr Isten
A
te népedet,
Kik
téged szeretnek,
Tartsd
meg közöttünk
A
gyülekezetet.
163.
dicséret 1-3. vers
Korinthusiakhoz
írott második levél 8. fejezet 1-6. vers
„1Hírt
adunk nektek, testvéreim, Istennek arról a kegyelméről, amelyet Macedónia
gyülekezeteinek adott.
2Mert
a nyomorúság sok próbája között bőséges az ő örömük, és nagy
szegénységükből a tisztaszívűség gazdagsága lett.
3Tanúskodom
arról, hogy erejük szerint, sőt erejükön felül is önként adakoztak,
4és
erősen sürgetve kérték tőlünk, hogy a szentek iránti szolgálatban adakozással
részt vehessenek.
5És
nem csak azt tették, amit reméltünk, hanem először önmagukat adták az
Úrnak, és aztán nekünk, az Isten akaratából.
6Úgyhogy
bátorítottuk Tituszt, hogy amint már előbb elkezdte, fejezze is be nálatok
ennek az adománynak az összegyűjtését.”
Szeretett Testvérek!
Úgy gondolom, mindannyian
tapasztaltuk már azt, hogy nagyon sok ember nem tud mit kezdeni a
gyülekezettel; nem tud mit kezdeni az egyházzal. Megfogalmazza a
kritikáját, észrevételeit, és miközben a kritikáját, észrevételét
megfogalmazza (merthogy sok embert együtt lát valahol, ahogyan a 2003-as
tábori felvételünk ezt szimbolizálja), ott, a sokféle ember között lát
ilyet, olyat, és elmondja a maga kritikáját, elmondják velünk kapcsolatosan
is. Ebben a kritikában mindig van sok igazság is. Mert mi magunk is gyakran
vétkesek vagyunk mulasztásaink, engedetlenségeink miatt. Azonban ezekben a
kritikákban van valami más is. Mert nemegyszer takaró is lehet, hogy arról
kezdenek beszélni emberek, hogy „hát milyenek járnak a templomba, hát
ilyen, meg olyan az a gyülekezet!”. És a saját engedetlenségeink, a saját
gyengeségeink között vagy mellett észre kell vennünk, hogy abban is van
mulasztásunk, hogy nem igazán bibliai az a kép, az az ismeret, ami sok
emberben él a gyülekezetről, az egyházról. És mert torz elvárása van, annak
a torz elvárásnak meg nagyrészt nem is tudunk megfelelni. Az emberek
zömében olyan gondolat van, hogy a templomba járók, azok már a tökéletesek
közössége; ha meg nem az, akkor legyen az. Igen, a megszentelődés útján
elindult emberek közössége. És éppen ezért, mert látják gyengeségeinket,
hibáinkat, ezért sokan úgy gondolják, akkor nekem nem kell a gyülekezet.
Nézzük meg most közelebbről
egy kicsit ezt a kérdést. Immár harmadik vasárnapja, ezzel a címmel
(összefoglaló címmel) hangzanak az igehirdetések, hogy „Érdeklődéstől
elkötelezettségig”.
Nos vannak emberek (nem is
kevesen) ebben az országban, akik Isten létében hisznek. Legtöbben ezt így
szokták megfogalmazni: „Valakinek azért kell lennie!”. De ezt az Urat, ezt
az Istent személyes Uruknak, személyes Istenüknek, életük gazdájának,
megváltójának még nem fogadták el. Isten létében hisznek, de ez az Isten
nekik nem lehet gazdájuk, nem lehet Uruk. Éppen ezért, vagy ezzel
párhuzamosan, ezek az emberek, ezek a barátaink legtöbbször egy régi
szlogen szerint a hitet magánüggyé nyilvánítják. Magánüggyé nyilvánítják,
éppen ezért a gyülekezetről, az egyházról is teljesen torz gondolataik
vannak. Magánüggyé nyilvánítják, pedig a keresztyén hit, a Krisztus-követés
az a legszemélyesebb közügy. A legszemélyesebb közügy – nem magánügy. Az
egy egészen más dolog! Legszemélyesebb, mert a belső döntésemet, igenemet
igényli. Mert igent mondtam az Úr hívó szavára. Ezt más helyettem nem
teheti meg. Helyetted sem teheti meg más. De ha igent mondtam az Úr hívó
szavára, akkor ennek kihatása van a környezetemre. Mert akkor az életem
kezd megváltozni. Kihatással van a családra, kihatással van a körülöttem
élőkre. Ha igent mondtam az Úrnak, akkor ez kihatással van a közösségre, és
így már közügy. Igen furcsa lenne, ha ezek a barátaink, akik azt mondják,
„hát én hiszem az Istent, de a hit az magánügy!”… ha ezek a barátaink azt
mondanák nekünk: „Tudod, én nagyon szeretem a házastársamat. De meg ne
mondd neki! Még én sem mondtam meg, és az életemből meg ez nem látszik” –
hát akkor biztos nem szereti. A magánügy azt jelenti, hogy semmi közöd
hozzá! A személyes döntés egészen más.
Nos, aki a hitet magánüggyé
silányítja, az a hit már nem a bibliai hit. Az már nem Krisztus-hit. Az az
önzés világának lehet valamilyen torzult hite, de nem az, amiről az Írás
beszél. Ha viszont ilyen magánügyes hite van valakiknek, akkor ebből
logikusan következik, hogy a gyülekezet nem kell, a közösség nem kell. A
gyülekezet? – hát az, valami vallásos klub! Sokan, sokfélék vannak a
világban, hát vannak vallásosak is – és ez megint nem bibliai gondolat.
Ennek nem sok köze van a Bibliához. Nos így, persze hogy nem tudnak mit
kezdeni a gyülekezettel. A saját hibáink, gyengeségeink, ezt még
tetézhetik, de az alapvető probléma a hittel van. És az alapvető hiányosság
ott van, hogy ha mi sem bibliai módon gondolkozunk a gyülekezetről, és
legfőbbképpen nem úgy élünk.
Alkalmi érdeklődőktől
templomlátogatókig jutottunk el a múlt alkalommal. Nos hogyan lehet
templomlátogatóból közösségnek tagjává lenni? Mert a kettő nem azonos. Bár
van hasonlóság és átfedés a kettő között. Hogy lehet az, hogy sokan együtt
vagyunk, és ahogy sokan együtt vagyunk, az még nem közösség, az még lehet
tömeg is. De hogyan lehet közösségé?
Nézzük az előbb hallott
bibliai szakaszt a korinthusi első levélből. Egy nagyon megdöbbentő
megfogalmazás hangzik el, amit leír Pál apostol, az egyébként önmagáról
sokat tartó, sok kegyelmi ajándékkal megáldott korinthusi gyülekezetnek. A
szövegösszefüggés ugye az, hogy Palesztinában (valószínűleg szárazság
miatt) ínséges, éhínséges idők járnak, és a jeruzsálemi gyülekezet is nehéz
helyzetbe kerül. Pál apostol bátorítja a máshol lévő gyülekezeteket, hogy
próbáljunk segíteni. Többek között így jut el a hír Macedónia
gyülekezeteihez is, hogy lehetne segíteni a jeruzsálemi, éhező
gyülekezeten. És ebben az összefüggésben hangzik el, hogy a macedóniai
keresztyének igényelték, hogy ők is részt vehessenek ebben a segítésben, és
a kulcsmondat ez: „És nem csak azt tették, amit reméltünk, hanem először
önmagukat adták az Úrnak, és azután nekünk, az Isten akaratából”. Nos
figyeljünk erre! Először az Úrnak – és itt a sorrend rendkívül fontos. Először az Úrnak, azután
nekünk adták magukat.
És most újra látjuk azt az
ábrát, amivel próbálnánk segíteni, hogy könnyebb legyen a helyére tenni a
bibliai tanítást. Először az Úrnak adták magukat – a keresztyén élet ezzel
kezdődik. Elkötelezem magamat igent mondva az Úr hívó szavára. Odaadom
magamat. Odabízom magamat. Elkötelezve pedig, akkor ez azt jelenti, hogy az
életemben egy átrendeződés kezdődik. Az értékrendem is kezd változni, sok
minden, ami eddig rettenetesen fontos, már-már bálványozott volt, szépen a
háttérbe szorul – mert „ne legyenek idegen isteneid!”.
Először önmagukat adták –
átadni életünket, odaadni az Úr irányításának, az Úrnak, hogy az Úr
irányítsa azt.
Az előbb énekeltük a nagyon
szép 260. dicséretet. Arról énekeltünk, hogy az Úr az én pásztorom –
csak más megfogalmazásban, mint a 23. zsoltár szavai mondják. Az ének
többek között arról is szólt, hogy megyek a pásztor után. Megyek a pásztor
után, aki engem akar vezetni. Gondoljunk vissza, hogy a keleti pásztor és a
keleti pásztorság az egészen más volt. Nem olyan, mint itt nálunk úgymond a
Hortobágyon. Nem az a vidék volt. Sziklás, hegyvidékes, vadakkal,
bozótokkal teljes területen, ott nem lehetett azt csinálni, mint ahogy mi gondolkozunk
– hogy elengedte a nyájat, 5-10 km-re egy bozót sincs, be lehet látni a
terepet, a vadak már egyébként is kipusztultak innen, amelyek
veszélyeztetnék a nyájat – hadd legeljen, amerre akar! Nekünk, magyaroknak
egy kicsit ilyen kép ugrik be, és néha így akarunk keresztyének lenni. A
bibliai korban és azon a vidéken nem így volt. Amikor a Biblia arról
beszél, hogy az Úr a pásztor, mi pedig juhai vagyunk, nyája vagyunk, akkor
ne hortobágyi: szanaszét megyünk, amerre akarunk, azt csinálunk, amit akarunk,
meg úgyis magánügy a hit. Ne ebben gondolkozzunk, mert akkor nem Biblia
szerint gondolkozunk. A bibliai pásztorság, ahogy nagyon szépen ezt Károlyi
Mihály megfogalmazta: „Reggel, hogy kiviszen, én előttem mégyen, igaz
tudományával.” Én előttem mégyen – a pásztor elől ment. Föl kellett
deríteni a terepet, meg kellett figyelni, merre van a következő jó legelő,
el kellett kergetni a bozótban rejtőző vadakat, hogy biztonságban legyen a
nyáj. Vagyis a bibliai gondolkozás szerint a pásztor és a nyáj így tartozik
össze. És amikor mi pásztorról beszélünk a Szentírás alapján, így kell
gondolkoznunk. Aki nem megy a pásztor után, aki lemorzsolódik a nyájból,
aki a maga feje után akar menni, az saját vesztébe rohan. Először tehát elkötelezni
magamat, odaadni magamat, teljesen rábízni magamat a pásztorra. Mi
szeretünk önfejű keresztyénnek lenni. Nekünk még az Úr Isten se nagyon
parancsoljon, a gyülekezet meg végképp ne beszéljen bele a dolgainkba. De
emlékezzünk csak, akik természetfilmeket szoktak nézni, mondjuk az afrikai
szavannát, ahol csordában ott vannak, mondjuk a gazellák vagy bármilyen más
állatok, és ott vannak a ragadozók – hogy védik magukat? Úgy, hogy a
kicsit, a fiatalt, a gyengét beterelik a csorda közepébe. És hogy akar az
oroszlán, a tigris, a nagy vad mégis valakit elejteni? Úgy, hogy miközben
üldözi a csordát, megpróbál leszakítani belőle – a gyengébbet, a kisebbet
leszakítani. És hogyha valaki kívül maradt, nem fogadta el a közösség
védelmét, önfejűen a szélre sodródott, azt leválasztja, onnan kezdve halál
fia. „A gonosz, mint ordító oroszlán jár szerte” – ez a kép legyen
bennünk. Az Úr Istennek a közösséggel hatalmas terve van a mi javunkra. És
aki magányos keresztyénséget akar csinálni (ami fából vaskarika), az nagyon
veszedelmes úton indul el.
Először tehát – írja Pál
apostol a korinthusi gyülekezetnek, annak a gyülekezetnek, amely kegyelmi
ajándékokkal megáldott gyülekezet volt –, példaként írja, hogy Macedónia
keresztyénjei „először önmagukat adták az Úrnak”. Mert aki az
Urat szereti (és itt jön a folytatás), az kell, hogy vállalja az Ő
népét is, az Ő nyáját is. Aki a pásztort szereti, aki Jézust szereti,
az kell, hogy vállalja a Jézust követőket; a Jézus nyáját.
Így folytatódik tehát: „azután
nekünk” adták önmagukat. És ma ez lesz hangsúlyos: Azután nekünk
adták önmagukat. Itt jelenik meg a közösség, itt jelenik meg a
gyülekezet.
És most a gyülekezeti virág
hadd emlékeztessen újra az alkalmakra.
Nekünk adták önmagukat.
Egészen megdöbbentő, amit ír Pál apostol: „És nemcsak azt tették, amit
reméltünk…” Tudniillik, hogy biztos fognak segíteni, gyűjtenek egy kis
adományt, és a jeruzsálemieknek el fogjuk küldeni. Ezt a világ is meg tudja
tenni! Nagyszerű, nemes akciók történtek a cunami kapcsán, és bármilyen
nagyobb tragédia történik, a világ fiaiban is föltámad egy kis
segítőkészség. Ez még nem keresztyénség. Egy kis emberi szolidaritás,
dicséretes szolidaritás.
Azt írja Pál apostol a
korinthusiaknak, hogy „nem csak azt tették, amit reméltünk, hanem
először önmagukat adták az Úrnak, azután nekünk…” Nekünk adták. Akkor
tudom odaadni magamat a közösségnek, hogyha valóban Krisztus az én
Pásztorom. Ha valóban egy pásztor nyájához tartozók vagyunk, akkor a
közösség is fontos nekünk – azután nekünk adták önmagukat. És így
folytatja: „…az Isten akaratából”. Mert ez az Isten akarata. Az
Istennek terve van a gyülekezettel. A gyülekezet az nem a kegyes, ráérő
emberek közössége, mint ahogy sokan néha ezt gondolják, és néha mintha mi
is hagynánk, hogy ebben megerősödjenek; hanem az Úr Istennek nagyon komoly
terve van a gyülekezettel és a gyülekezet által. Nem véletlen, hogy
használja a ‘nyáj’ képet már az Ószövetség is, az Újszövetség is. Nem
véletlen, hogy a zsoltáros azt mondja, hogy: „az Úr az én pásztorom”.
Nem véletlen, hogy beszél arról, hogy legelőinek nyája vagyunk, és nem
véletlen, hogy Jézus azt mondja, hogy „én vagyok a jó pásztor”. És
mi? Mi pedig juhai, mi pedig nyája, a megszentelődés útján elindult emberek
vagyunk. Nem tökéletesek, de elindult emberek, akik döntöttünk az Úr
mellett, akkor döntenünk kell az Ő népe mellett is. Noha sok minden kritika
igaz velünk szemben sajnos. Sőt, ha őszinték vagyunk, mi még több hibánkat
el tudnánk mondani, meg tudnánk nevezni. Mégis terve és gondolata van
Istennek a gyülekezettel, az egyházzal. A testvéri közösség által az Isten
sok mindent szeretne cselekedni. A közösség által akar az Úr cselekedni, és
a gyülekezeti alkalmak hadd jelöljék így mindezt. A koncentrikus körök itt
is igazak, csak itt saját gyülekezetünk alkalmait látjuk az érdeklődők
számára, látjuk a templomlátogatók számára, látjuk a gyülekezeti közösséget
vállalók számára.
Néhányat, csak
fölsorolásszerűen az Írás alapján, hogy mit szeretne cselekedni Isten a
gyülekezeti közösség által velünk, bennünk és általunk: Tanítani akar
minket. Erről is nagyon szépen énekeltünk. De mennyire fogadjuk? – hogy
tanít az Ő igaz tudományával. Az Úr vezetni akar a közösség által.
Vezetni akar bennünket, hogy ne sodródjunk ki, mert aki kisodródik, az a
védelemből is kisodródik – a közösség által adott isteni védelemből. A
közösség által erősíteni akar bennünket, biztatni akar, példát
akar adni, hogy egymás példája által is felbuzduljunk. A közösség által
csiszolni, formálni akar bennünket az Isten, mert valljuk be, elég
szögletesek vagyunk. Ránk fér így is a csiszolódás. És a csiszolódáshoz két
fél kell. Kell a csiszolópapír, és kell az, amit csiszolunk. Nos sokszor
így vagyunk egymás számára (egy vers címével szólva) smirgli-testvérek.
Szögletességeinkkel néha belekarcolunk egymásba. De az Úr Isten még ezt a
gyarlóságunkat is föl tudja használni, hogy jó jöjjön ki belőle. A közösség
által szeretne Isten bennünket fegyelmezni. Ez az, amit sokan nem akarnak
hallani, pedig az Ige nagyon komolyan beszél fegyelemről is. A gyülekezet
az nem az a hely, ahol mindenki azt csinál, amit akar. Az nem gyülekezet. A
gyülekezeten belül az Ige nagyon határozottan beszél fegyelemről is. Igen,
először is az Ige fegyelme alatt, de a közösség szintén segít. Amikor a kis
fiatal állatot ott a szavannán, amikor a nagyvad elkezdi űzni a csordát, a
nagyok kívülről bekerítik és próbálják befele lökdösni, hogy ott legyél –
akkor ez fegyelem is, mentő fegyelem. Értsd meg, hogy akkor van esélyed
megmaradni, ha ott maradsz a közösségben. Ne bravúroskodj valahol ott a
szélen. De nem egyszerűen csak szólni, hanem odaállni mellé, az erőtlen
mellé. A közösség által szeretne felkészíteni bennünket az Isten,
felkészíteni a szolgálatra és beállítani a szolgálatba. Szeretne a szolgálatba
állítani, hogy egymás számára szolgáljunk, és a világ felé szolgáljunk.
Mert az Istennek így is terve van a gyülekezettel.
Szeretett testvérek, amikor
Pál apostol az önmagáról nagyon sok szépet gondoló korinthusi gyülekezetnek
ír, akkor, mintegy példaként állítja eléjük Macedónia gyülekezeteit: „És
nem csak azt tették, amit reméltünk (hát fognak egy kicsit segíteni), hanem
először önmagukat adták az Úrnak, és azután nekünk, az Isten akaratából”.
Vagyis, most érkeztem el oda, hogy a mai igehirdetés címét kimondjam,
mintegy utolsó ötödik gondolatként az igehirdetésben: Mondj igent a
gyülekezetre is!
A múlt vasárnap így
hangzott: Mondj igent a megismert Úrnak! De ha Krisztust megismerve,
Krisztusnak igent mondtam, akkor igent kell mondanom népére is. Nem azért,
mert tökéletes ez a nép, nem azért, mert tökéletes ennek a népnek itt,
Debrecen, Nagyerdőn lévő közössége, hanem mert ez az Isten akarata. Mert ez
jó nekem és neked, mindannyiunknak, és így akar bennünket Isten
fölhasználni ebben a városban és népünk javára is. Mondj igent a
gyülekezetre is! „Önmagukat adták az Úrnak, és önmagukat adták nekünk”
– írja Pál apostol. Ez a nekünk, hogy a közösségnek odaszánjuk
magunkat, ebben gyengék vagyunk. Inkább szeretünk magányos keresztyénséget,
meg bravúroskodást, mert én már akkora hívő vagyok, hogy nekem már
gyülekezet se kell.
Mit is írt János apostol?
Mit hallottunk az előbb? Hogy „közösségetek legyen velünk”. „Ezeket
azért írjuk nektek, azért hirdetjük nektek, hogy közösségetek legyen
velünk, a mi közösségünk pedig közösség az Atyával és az Ő Fiával,
Jézussal.” Mert, akiknek ugyanaz az atyja, azok testvérek. Akik
ugyanazon valakit vallanak pásztoruknak, azok egy nyáj tagjai. Közösségetek
legyen! És ez a közösség több, mint a templomba járás! Több! – ezt ki
kellene tudni mondani. És látni kellene: más, mint alkalmilag érdeklődni;
több, mint látogatni istentiszteleteket. Ez: egy körrel beljebb vagyunk, ha
a koncentrikus körök szerint gondolkozunk: Ez már a gyülekezeti tag, a
közösség tagja, aki a közösséget is vállalja, nemcsak ugyanabba az épületbe
megy be, mint ahova mások vasárnap délelőtt menni szoktak. Közösségetek
legyen velünk.
Egyházunk nem véletlen
fogalmazza meg a maga törvényében is, az Ige alapján az egyháztagság
fogalmát. Amikor arról beszél, hogy aki a keresztség közösségébe kerül,
hogy aki a hitét megvallotta, konfirmált, és ezt rendszeresen életében is megvallja,
az a gyülekezet életében, szolgálatában részt vesz, és az a gyülekezet
szolgálatát a maga szellemi, fizikai képességeivel, anyagi javaival segíti.
Egyházi törvényeink szerint ez az egyháztagság fogalma. A gyülekezethez
való tartozás, ahova bejelentkezünk. Hogy itt vagyok, nemcsak ‘szoktam járni’
ebbe a templomba. Itt vagyok, én is idetartozónak vallom magamat. Nem
véletlen, hogy van egy bejelentkezési lapunk is, nekünk is itt a
gyülekezetben, hogy én idetartozónak vallom magamat. János első levelének
negyedik fejezetében ezt olvashatjuk a 11. versben: „Isten szeretett
minket, mi is tartozunk azzal, hogy szeressük egymást.” Szeret Isten
bennünket, és mi tartozunk azzal, hogy szeressük egymást. Figyeljük meg a
testvérszeretet indokát. Nem arról beszél a Biblia, hogy akik aranyos,
kedves, már jól megcsiszolt, finom kis testvérek, azok szeressék egymást.
Ezt a világ tudja, gyakorolja is. A testvérszeretet a gyülekezetben azért
történik, mert az Isten szeret minket. Nem azért, mert mi nagyon
megérdemeljük! De hányszor mégis így gondolkozunk. És hányszor úgy
próbáljuk szeretni egymást, hogy vannak szeretetre méltóbb természetű
emberek, és vannak kevésbé szeretetreméltó, nehezebb, nagyon szögletes
típusú emberek. Hát, akik kedvesebbek, azokat szeretjük, ezt a világ is
tudja – ez nem keresztyénség! Arról beszél János, levelének későbbi
szakaszában – a közösségvállalást, hogy közösségetek legyen velünk, a
gyülekezetről szólva –, arról beszél, hogy tartozunk egymásnak a szeretettel. Azért, mert az Isten szeretett
minket. És nem azért, mert szeretetreméltók vagyunk, mármint, hogy
egymás számára szeretetre méltók vagyunk. Ez az a több, amit nekünk föl
kell mutatni ebben a világban. Ez a mi kiváltságunk, hogy gyülekezet
legyünk. Erre fölkapja a fejét a világ. Arra nem, hogy az aranyos emberek
szeretik egymást, hát ezért vannak a klubok, nagyon helyesen. A hasonló
érdeklődésűek megtalálják egymást a kocsmától kezdve, az értelmes
elfoglaltságon át sokféle módon. De ahhoz, hogy a nagyon különböző emberek
mégis elfogadják egymást, mert őket is elfogadta, mindegyikőjüket az Isten
– nos, erre fölkapja a fejét a világ. Ez a misszió.
Mondj igent a gyülekezetre
is! János első levele, amiből az előbb hallottuk, hogy „közösségetek
legyen velünk”, nekünk közösségünk (a közösség az az Atyával való
közösség). Nos a levél már említett 4. fejezetének még későbbi verseiben
egyenesen így fogalmaz János apostol – egybehangzóan Pállal – aki
szereti az Istent, szeresse a testvérét is. A
gyülekezet minősége itt kezdődik.
Szeretett Testvérek! Amikor
egy kicsit a gyülekezetre gondolunk, mint az Isten népére, mint a pásztor
nyájára, akkor valahogy így gondolkozzunk. Így gondolkozzunk és próbáljuk
ezt megérteni, megértetni érdeklődő, kereső barátainkkal is. Próbáljunk
ezen az úton előrébb lépni, követni a pásztort.
A 260. dicséretben nagyon-nagyon
szépen, részletesen megénekeltette velünk Sztárai Mihály. Jó lenne, ha most
már nemcsak el tudjuk énekelni ezt az éneket, hanem egyre inkább gyakorlat
lenne közöttünk is és sok helyen ebben az országban. Ha igent mondtál az
Úrnak, akkor igent kell mondani az Úr népére is. Annak gyarlósága, hibái
ellenére is. Isten szeretett minket.
Mi is tartozunk azzal, hogy szeressük egymást. De nem távolról, hanem
közelről, közösséget vállalva. Ámen.
Reménységgel
ruházz fel,
Ördög
tőrébe ne essem,
Szívem
hozzád gerjeszd fel,
Ne
csak hasznomat keressem.
Atyafi
szent szeretetet,
Adj
jámbor életet:
Szeress,
mint sajátodat,
Kövessem
akaratodat.
Szent
igédet vallanom
Adjad
tisztán, homály nélkül
És
szolgádnak mondatnom
Minden
képmutatás nélkül;
Kinccsel
semmit sem gondolok,
Más
jutalmat várok:
A
szentek seregében,
Tarts
meg gyülekezetében.
487. dicséret 5. és 6. vers
Jöjjetek, imádkozzunk!
Hálát adunk Istenünk, hogy
elhelyeztél bennünket egy-egy családban. Köszönjük, hogy elhelyeztél
bennünket egy-egy lakóhelyen, köszönjük városunkat. És hálát adunk neked,
hogy elhelyeztél egy-egy nép közösségében. Köszönjük nemzetünket.
Magasztalunk Istenünk, hogy Igéd, Lelked által a világ kezdetétől fogva,
annak végéig az igaz hit egyességében magadnak, kiválasztott gyülekezetet
gyűjtesz egybe, azt oltalmazod és megőrzöd. Hittel valljuk, hogy annak mi
is élő tagjai vagyunk és azok is maradunk. Urunk ezt mi könnyen ki tudjuk
mondani az atyák hitvallásának szavaival, de segíts, hogy ragaszkodjunk
népedhez, segíts, hogy fölvállaljuk egymást szeretetben. Hogy egymást
segítve járjunk a megszentelődés útján, hogy gyülekezetünkhöz hűségesen
ragaszkodva igyekezzünk szolgálni, cselekedni a Te akaratodat. Bocsásd meg,
amikor előítéletek, bocsásd meg, amikor szeretetlenség szabdalta, tördelte
szét a közösséget. Urunk! Mi is valljuk, hogy mindazt, amit Te elkezdtél,
mindazt, amit Te munkálsz a Te néped, a Te egyházad életében, annak mi is
akarunk lenni hittel élő tanúi, és azok akarunk maradni, noha emberi
gyarlóságok néha meg-megbotránkoztatnak, megtorpanásra késztetnek
bennünket. Urunk Istenünk! Könyörgünk így gyülekezetünk lelki erősödéséért,
épüléséért. Könyörgünk, segíts, hogy a kereső, az érdeklődő, a hit útján
elinduló új tagokat, testvéreket szeretetteljesen tudjuk befogadni. Könyörgünk,
hogy közösségünk épüljön, hogy akik magunkat már régóta Krisztuskövetőnek
valljuk, azok egymást is valóban segítsék és erősítsék. Könyörgünk így
különösképpen betegekért, könyörgünk a szívükben friss gyászt hordozókért,
hogy tudjunk együtt sírni sírókkal, de tudjunk együtt vigasztalódni a Te Igédből,
hogy mindig legyen valaki, aki egy testi erőtlenség miatt a közösségből
elmaradozót meg tud, és meg akar keresni és látogatni a közösség nevében.
Könyörgünk városunkban lelki ébredésért, az új gyülekezet szervezéséért.
Könyörgünk nemzetünk lelki újulásáért, odaszánjuk magunkat Urunk Neked,
odaszánjuk a közösségnek, hogy a mi életünkön keresztül is áldásaid
áradhassanak nemzetünkre. Ámen.
„A békesség Istene pedig, aki az örök szövetség vére által kihozta
a halottak közül a mi Urunk Jézus Krisztust, a juhok nagy pásztorát, tegyen
készségessé titeket minden jóra, akaratának teljesítésére és munkálja
bennünk mindazt, ami kedves őelőtte, Jézus Krisztus által, akinek dicsőség
örökkön, örökké.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|