|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
ÉRDEKLŐDÉSTŐL ELKÖTELEZETTSÉGIG 5.
Evangéliumi vezetés és
engedelmesség
Apostolok
cselekedeteiről írott könyv 15. fejezet 22-35. vers [Ap. Csel. 15:22-35]
„22Akkor az apostolok és a vének, az egész
gyülekezettel együtt, jónak látták; hogy férfiakat válasszanak ki maguk
közül és elküldjék őket Pállal és Barnabással Antiókhiába: mégpedig Júdást,
akit Barsabbásnak hívtak, és Szilászt, akik vezető emberek voltak a
testvérek között.
23Ezt a levelet küldték velük:
»Mi, az apostolok és a vének, a ti testvéreitek, az antiókhiai, szíriai és
ciliciai pogány származású testvéreknek üdvözletünket küldjük!
24Mivel meghallottuk, hogy
közülünk egyesek megzavartak titeket, és szavaikkal feldúlták lelketeket -
pedig mi nem adtunk nekik megbízást -, 25egymás között egyetértésre
jutva, jónak láttuk, hogy férfiakat válasszunk és küldjünk hozzátok a mi
szeretett Barnabásunkkal és Pálunkkal, 26olyan emberekkel, akik
életüket tették kockára a mi Urunk Jézus Krisztus nevéért.
27Elküldtük tehát Júdást és
Szilászt, hogy ők tudtotokra adják ugyanazt élőszóval.
28Mert a Szentlélek jónak
látta, és vele együtt mi is úgy láttuk jónak, hogy ne tegyünk több terhet
rátok annál, ami föltétlenül szükséges:
29hogy tartózkodjatok a
bálványáldozati hústól, a vértől, a megfulladt állattól és a paráznaságtól.
Ha ezektől őrizkedtek, jól teszitek. Legyetek egészségben!«
30Ők tehát, miután útnak
indították őket, le is mentek Antiókhiába, összehívták az egész
gyülekezetet, és átadták a levelet.
31Amikor felolvasták, megörültek
a bátorításnak.
32Júdás és Szilász, akik maguk
is próféták voltak, sok beszéddel buzdították és erősítették a testvéreket.
33Azután ott időztek még egy
darabig, majd békességgel elbocsátották őket a testvérek azokhoz, akik
küldték őket.
34 (De Szilász jónak látta,
hogy ott maradjon.)
*Ez a
vers a legrégibb kéziratokban nem található.
35Pál és Barnabás pedig
Antiókhiában tartózkodott többekkel együtt, tanítva és hirdetve az Úr
igéjét.”
Lélekben elcsendesedve imádkozzunk!
Kegyelmes mindenható Atyánk, drága Megváltónk!
Magasztalunk, hogy egyedül igaz, mindenek fölött csodálatos, szerető
Istenünk vagy. Jöttünk ma is hozzád, ki az újonnan születő hit első
lendületével, ki régtől tartó hűséges odaadással és sokadszor is
elbitangolt tékozló fiúként megtérve. Köszönöm az újra és újra érzett
sürgető szomjúságot drága Igéd iránt. Köszönöm, hogy hívsz, elvársz,
elfogadsz, és be is fogadsz a tieid közé mindnyájunkat, ha hittel keressük
akaratodat. Hálás vagyok, hogy mindannyiunknak van feladata a Te tervedben.
A Te néped egy tagja sem marad munka nélkül, ha odaszánja magát az
evangélium hirdetésére. Köszönjük, hogy részesei lehetünk ennek a
legszentebb feladatnak, mindenki a Tőled kapott tehetsége szerint. Bocsáss
meg, ha a tudást, ügyességet, szorgalmat csak a magunk hasznára
kamatoztatjuk, ha a Tőled ingyen kapott kegyelmi ajándékaidat elherdáljuk,
veszni hagyjuk. Add, hogy megtalálja ki-ki a maga dolgát, hogy azt tegyük,
amire Te elhívtál bennünket. Adj érző szíveket, hűséget, bölcsességet,
vértezz fel bennünket azzal az erővel, amit csak a Szentlélek adhat, hogy
szolgálhassunk becsülettel és igaz örömmel. Tartsd mindig ébren a hitet és
a reményt szívünkben, hogy a rendelt időben eljön a Te országod, és mi
megmaradhatunk azon a keskeny úton, ami odavezet. Ámen.
Hallgass meg minket, nagy Úr
Isten.
E mostani nagy szükségünkben,
És tekints meg minket mi
életünkben,
Hogy ne essünk e-földön
hitetlenségbe,
Ördög kezébe.
Mert csak te vagy a
világosság,
Életünkben te vagy igazság.
Mi setét szívünkben nagy
világosság,
És szomorú lelkünkben te vagy
vigasság,
Örök boldogság.
Távoztass tőlünk hamisságot,
Add szívünkbe az igazságot,
És a mi lelkünkbe nagy
bátorságot,
Hogy nyílván elhihessük a
boldogságot:
Örök országod.
Adj Szentlelket a tanítóknak,
Egyetemben a hallgatóknak,
Hogy mind engedhessünk
akaratodnak,
Dicséretet mondhassunk te
szent Fiadnak,
Jézus Krisztusnak.
235. dicséret 1-4. vers
Efezusi levél 4. fejezet 9-16. vers [Efezus
4:9-16]
„9Az pedig, hogy »felment«, mi mást jelent, mint
azt, hogy le is szállt erre a földre.
10Aki leszállt, az »fel is
ment«, feljebb minden égnél, hogy betöltse a mindenséget.
11És ő »adott« némelyeket
apostolokul, másokat prófétákul, ismét másokat evangélistákul, vagy
pásztorokul és tanítókul, 12hogy felkészítse a szenteket a szolgálat
végzésére, a Krisztus testének építésére, 13míg eljutunk mindnyájan a
hitnek és az Isten Fia megismerésének egységére, a felnőttkorra, a Krisztus
teljességét elérő nagykorúságra, 14hogy többé ne legyünk kiskorúak, akik
mindenféle tanítás szelében ide-oda hányódnak és sodródnak az emberek
csalásától, tévútra csábító ravaszságától;
15hanem az igazsághoz
ragaszkodva növekedjünk fel szeretetben mindenestől őhozzá, aki a fej, a
Krisztus.
16Az egész test pedig az ő
hatására egybeilleszkedve és összefogva, a különféle kapcsolatok
segítségével, és minden egyes rész saját adottságának megfelelően működve
gondoskodik önmaga növekedéséről, hogy épüljön szeretetben.”
Szeretett Testvérek!
A fölolvasott bibliai szakaszban, a Cselekedetek
könyvében, egy olyan mondattal találkozhattunk, amely nem csupán közel 2000
évvel ezelőtt, hanem sajnos azóta is többször igaz. Nevezetesen: egyesek
megzavarták tanításukkal az anthiókiai gyülekezetet. Megzavarták
tanításukkal a gyülekezetet. Nevezetesen ott, akkor, Jeruzsálemből érkezett
zsidó származású keresztyének egy csoportja arról kezdett beszélni, hogy
„csak akkor fogtok üdvözülni, ha körülmetélkedtek”. És zavar keletkezett,
viszály támadt az anthiókiai gyülekezetben. Nem értették, nem tudták, hogy
akkor most hol az igazság? Akkor most mit tegyenek? Az egyház története már
megmutatta, hogy ez nemcsak ott, akkor Anthiókiában, hanem ehhez hasonló
sokszor, máshol, újra és újra bekövetkezett, és éppen ezért – sajnos
mondhatjuk, nem kell meglepődni – be is fog következni. Álltak már elő,
napjainkban is jönnek és holnap, holnapután is fognak jönni olyan emberek,
akik Pál apostollal szólva, amikor az efezusi vénektől elbúcsúzik: fonák
dolgokat tanítanak.
Az anthiókiai gyülekezetben vita, viszály támadt. Ez
egy természetes következménye annak, amikor a bibliai tanításba belekerül
téves hangsúly vagy egyenesen igeellenes gondolat is.
Mit tehetünk, hogy a tanítás ilyen és olyan szelében
ne hányódjunk jobbra és balra? Hogyan tájékozódhatunk? Figyeljük meg,
elemezzük egy kicsit, hogy mit tettek ebben a helyzetben az anthiókiai
keresztyének, és hogyan cselekedett ebben a helyzetben a jeruzsálemi
gyülekezet. Mit lehet tenni akkor, amikor egyesek megzavarják mások hitét,
igeismeretét, kegyességét? Hogyan lehet tájékozódni akkor, amikor nem
érezzük, vagy nem tudjuk egészen pontosan, de mégis sejtjük, hogy sok
minden rendben van, de valami még sincs rendben. Valami mégis sántít abból
vagy abban, amit valakik mondanak.
Először is: észre kell vennünk, hogy a jeruzsálemi
gyülekezetben az apostolok, a vének, mindenkit meghallgattak. Pált,
Barnabást, akik beszámoltak az anthiókiai eseményekről, az ottani
gyülekezetről; beszámoltak a pogány misszióról, meghallgatták Pétert, meghallgatták
Jakabot, tehát többen megszólalhattak. Nem egy ember uralta le a területet.
Aztán: hogyan tájékozódtak? Keresték az igei
kontrollt a közösségi megbeszélésben, mert az mindeneknél fontosabb.
Mit láthatunk itt? Jakab, amikor megszólal,
hivatkozik arra – így jegyzi föl ezt Lukács a Cselekedetek 15, már olvasott
szakaszában: „Atyámfiai, férfiak… Simon elbeszélte, hogyan gondoskodott
Isten először arról, hogy a pogányok közül népet szerezzen az ő nevének. És
ezzel egyeznek a próféták szavai, ahogyan meg van írva: Ezután visszatérek,
és felépítem Dávid leomlott sátorát, romjait is felépítem, és helyreállítom,
hogy keresse az emberek maradéka az Urat…” – Jakab, Ámós prófétára
hivatkozik. Vagyis az akkori gyülekezet számára az Írásra hivatkozik. Igen,
mindig, minden tanítást a Szentírás egészén kell megvizsgálnunk. Bármilyen
hangzatos is, bármilyen szép is, és bármennyire egy mondatot esetleg lehet
hozzá keresni, az egész Írás alapján kell megvizsgálni.
Azután: látjuk azt is, hogy az apostolok, a vének, a
jeruzsálemi gyülekezet közössége a fölmerült kérdésben, a fölmerült
problémában, amikor tájékozódni próbálnak, a Lélek aktuális munkájának a
felismerése és elismerése. Ezt is megteszik. Felismerni. Nevezetesen,
hogy az Isten hogyan cselekedett a nem Ábrahám fiai között, a pogányok
között. Fölismerni és elismerni, hogy ez is az Isten Lelkének munkája, ráadásul
egybevág a próféták által adott, korábbi isteni kijelentéssel.
Azután: A Jézusi szeretet rendje szerint járnak
el. Mert lehet egy tanítás hangzatos, még egy-két bibliai mondatot is
lehet hozzá idézni, de ha nem felel meg a Jézusi szeretetnek, akkor tovább
kell vizsgálódni. A Jézusi szeretet szerint jártak el, tudniillik, amikor
majd a levelet írják, amikor a választ megadják, abban ott van, hogy ne
terheljünk titeket feljebb. Ne rakjunk rátok több olyan terhet, ráadásul
olyan terhet, amit mi sem tudtunk elviselni. Nevezetesen: tartsátok meg a
törvényt és akkor fogtok üdvözülni. Nem tudjuk megtartani a törvényt, a
törvény nem ezért adatott. Ha mi se tudtuk elviselni, akkor ne terheljük
már szeretetlenül rá: na, ti aztán tartsátok meg, mert majd akkor vagy csak
ekkor fogtok üdvözülni! – nem akarunk titeket feljebb terhelni. Mi sem
tudtuk elhordozni. Akkor rátok se rakjunk olyan terhet.
Aztán, hogyan tájékozódtak? Úgy, hogy egységes
mérce szerint próbáltak cselekedni. Nem úgy, hogy ‘ti csak hadd cipeljétek’
– mi így jól megrendszabályozunk titeket, még adunk 25 vallásos szabályt,
amit mi ugyan nem tartunk meg, és magunkra vonatkoztatva nem tartjuk
kötelezőnek. Egységes mércével próbálnak mérni, és így érkeznek el oda,
amit leírnak majd abban a rövid kis levélben, amit elküldenek az anthiókiai
gyülekezetnek: „a Szentlélek jónak látta és vele együtt mi is jónak
láttuk”. Így lehet eljutni oda, hogy fölismerheti a közösség az Isten
aktuális akaratát egy-egy helyzetben. És így igaz lesz az, amit az Efezusi
levélből olvastunk, hogy az Ő (tudniillik a Krisztus) hatására, aki a fej,
aki az egyház, a test feje, egybeilleszkednek a tagok, és össze vannak
fogva a tagok, hogy majd épüljön szeretetben a közösség. A tájékozódásban
tehát fontos a bibliai példákat tanulmányoznunk, hogy el tudjunk igazodni,
és ne hányódjunk az ilyen, s olyan tanítás különböző szelében.
Aztán másodszor észre kell vennünk, hogy miután
fölismerték az Isten időszerű akaratát – ebben az egyébként akkor nem
könnyű kérdésben –, a feladatokat is
megfogalmazták. Szétosztották a feladatokat, felhatalmaztak embereket
bizonyos feladatok, szolgálatok elvégzésére.
Viszály, feszültség keletkezett Anthiókiában.
Megszületik a teológiai válasz, az Isten időszerű akaratát fölismerve ezt
megfogalmazzák, de azután a gyakorlatban ezt végre kell hajtani. A
gyakorlatban úgymond aprópénzre kell váltani.
Nos, mit láthatunk mindkét gyülekezet részéről nagyon
egybecsengően? Először is azt, hogy amikor Anthiókiában zavar támadt, mert
némelyek előálltak, hogy először legyetek zsidóvá pogányok –
körülmetélkedés és majd utána, ha hisztek a Krisztusban – nos, ebben a
kérdésben, amikor ott viszály, zavar támadt (bár Pálék sokat küzdöttek a
helyes tanításért, de mégis feszültség volt), akkor az anthiókiai
gyülekezet Pált és munkatársát elküldi az apostolokhoz, vénekhez. Vagyis
miről van szó? Megbízzák őket: Menjetek el! Egy küldöttséget
küldenek, a közösség cselekszik, felhatalmaz néhány tagot. Menjetek el,
tanácskozzatok, konzultáljatok az ottani testvérekkel, hogy legyen
megoldása, Isten szerint való megoldása a most nálunk zavaros helyzetnek.
Így megy el Pál és munkatársa. Nem pedig arról van szó, hogy Anthiókiában
némelyek kapták magukat, senki nem tudott róla és elrohantak, mások
véleményét begyűjtötték, aztán hazajöttek és még nagyobb viszály lett a
gyülekezetben, mert mindenki mondta a magáét; hanem arról van szó, hogy a
feladatot rábízzák néhány emberre, és megbízás alapján mennek el.
Aztán észre kell vennünk azt is (majd a
válaszlevélben a jeruzsálemi gyülekezetből, az apostolok, a vének által
küldött levélben ott van ez a kicsi mondat), hogy igen, halljuk, hogy
némelyek mit csináltak. Így olvashattuk: „Mivel meghallottuk, hogy
közülünk egyesek megzavartak titeket, és szavaikkal feldúlták lelketeket -
pedig mi nem adtunk nekik megbízást…”. Vagyis a jeruzsálemi
gyülekezetből néhány zsidó keresztyén lement, és elkezdte mondani a maga
tanítását, nem azt, ami a jeruzsálemi gyülekezetben hangzott, és amit ott
követtek, hanem a maga látását és gondolatát. És akkor az apostolok, vének
leírják: igen, halljuk szomorúan, hogy némelyek elmentek, pedig mi nem
adtunk nekik megbízást. Nem volt felhatalmazásuk arra, hogy úgymond a
jeruzsálemi gyülekezet álláspontját képviseljék.
Aztán a feladatok felismerése, szétosztása és a
felhatalmazás, hogy mennyire fontos, hogy épülhessen szeretetben egy
gyülekezet… azt is látnunk kell, hogy nemcsak az anthiókiai gyülekezet
választotta ki Pált és munkatársát és küldte el Jeruzsálembe, hogy menjetek
és kérjetek segítséget, hanem a válasz is hasonlóképpen lesz. A jeruzsálemi
gyülekezet, az apostolok és a vének szintén egy küldöttséget választanak
ki, és úgy megy a válasz. Kiválasztják őket, férfiakat választottak ki
és elküldték Anthiókiába. Nem pedig úgy, hogy majd gyorsan némelyek mobilon
fölhívták, hogy figyelj, a részeredmény az, hogy a másik is mond valamit,
szerintem azt, hogy… és ettől kezdve még nagyobb zavar lesz a gyülekezetben
majd; hanem amikor fölismerik, hogy ebben a kérdésben mi az Isten akarata,
akkor nagyon pontosan törekednek arra, hogy a jót jól juttassák el
Anthiókiába. Küldöttséget választanak és elküldik őket. Pál apostolt és
munkatársát, és Júdást és Szilászt. Figyeljük meg: visszafele egy nagyobb
küldöttség megy. Vagyis nemcsak azok, akiket Anthiókiából küldtek, hanem
mások is. Ez is igen fontos.
Aztán a feladatok felismerése és szétosztása a
gyülekezet közösségében olyan értelemben is rendkívül fontos, hogy leírták.
Egy rövid kis levelet küldtek. De nem a római postával – mert akkor el
lehet oda jutni, hogy az írást, vagy így vagy úgy értelmezik; a levelet ki,
hogy értelmezi –, hanem elküldik ezzel a népesebb delegációval, hogy
élőszóban is, részletesen is be tudjanak számolni, hogy hogyan, s miképpen
született meg a válasz. Mind a kettő rendkívül fontos. Az egyik, az írás
megvéd attól, hogy rossz emlékezet alapján pontatlanul adják meg a választ;
viszont a küldöttség, a személyes kapcsolat pedig megvéd attól, hogy valami
törvényeskedő, betűhöz való ragaszkodás, és azt, ki hogy értelmezi majd, e
szerint történjenek a dolgok, és megint zavar keletkezzen.
A feladatok felismerése, szétosztása és a fölhatalmazás
vonatkozásában rendkívül fontos az is egy közösségben, hogy hiteles
embereket küldtek. Ezt így olvastuk ott, hogy „akik az életüket
kockáztatták az evangéliumért”. Az apostolok, a vének, amikor a választ
küldik, akkor hiteles munkatársakat küldenek. És észre kell vennünk, hogy
akkor most, hogy van a két dolog? Az önkéntesség és a meghatalmazás? Az az
igazán jó, és az az Isten Lelke szerint való, amikor az önkéntesség és a
meghatalmazás találkozik.
Talán még emlékszünk, ha nem is személyes gyermekkori
emlékként, de mindig akadnak (különösen kicsi korban) gyerekek óvodákban,
alsó tagozatban, hogy még a kérdést föl sem tették, de ő már jelentkezik.
Még a feladatot el sem mondták, de ő már két kézzel jelentkezik. Fogalma
sincs miről lesz szó, de ő már vállalja, ő az önkéntes, ő az aki… Ez egy
gyülekezetet is megkísérthet. A keresztyén embert is megkísértheti. A
feladat még nincs is megfogalmazva, meghatalmazása nincsen, senki nem bízta
meg, de ő már megy és intézkedik. Nem elég a jó szándék. Hányszor keletkezik
átmeneti feszültség és zavar, amikor magunk akarunk megoldani valamit, és
nincs hozzá ott (mert fontosabb kérdésekhez ott kell, hogy legyen) egy
meghatalmazás. Vagyis az önkéntességnek és a közösség által való
meghatalmazásnak együtt kell járnia, hogy ez valóban építő is legyen.
És ne utólag kelljen majd magyarázkodni, és valahogy helyrehozni az
egyébként jó szándékú és nagyrészt még talán majdnem szerencsés
cselekedetet vagy szavakat.
Az Úr Isten nem azért adta az erőket, az energiákat,
a képességeket nekünk, a gyülekezetnek, hogy a nem bölcs, a nem helyes
lépéseket próbáljuk valahogy helyrehozni. Akkor mi marad az Ige szerint
való cselekvésre? Mennyi idő és energia marad, ha nem győzzük helyrehozni a
magunk… Hogy írták az apostolok? – „Pedig mi nem adtunk meghatalmazást
nekik”. És most halljuk, hogy némelyek mégis elmentek a mi
gyülekezetünkből hozzátok, és ott elkezdtek össze-vissza beszélni. A
feladatok felismerése és szétosztása, a meghatalmazás nagyon fontos. Mert
így lesz építő a szolgálat és a cselekvés. A meghatalmazás nélküli buzgóság
gyakran okozott már kisebb-nagyobb zavart gyülekezetben, az egyház
életében.
Így érthetjük igazán Pál apostolt, amikor azt írja az
egyik helyen: „legyetek követőink, legyetek a mi követőinkké…”.
Micsoda? Igen, de azt írja Pál: „…amint mi a Krisztusé”. Amint mi a
Krisztusé!
Szeretett testvérek, nézzük meg ezt most másik
oldalról. Hiszen ha visszaemlékezünk a koncentrikus körök rajzára (vagy ott
van a kezünkben, talán a kijáratoknál még mindig van belőle jó néhány
példány), akkor a koncentrikus köröknél most eggyel feljebb léptünk. A két
ma fölolvasott igeszakaszunk beszél a közösség vezetéséről, beszél a
munkatársak kérdéséről. A múlt alkalommal már volt szó a közösséget
vállalókról, a szolgálatokról, de a szolgálatokat is tudni kell szervezni,
és a közösséget is vezetni kell.
Nos, mi a vezetés feladata? Nézzük meg így,
ebből a nézőpontból a fölolvasott bibliai szakaszokat.
Pál apostol így fogalmazta meg az Efezusi levélben,
hogy Isten ugyan rendelt a gyülekezet életébe, az egyház életébe
apostolokul, némelyeket prófétákul, evangélistákul, pásztorokul, tanítókul,
hogy felkészítse a szenteket a szolgálat végzésére. A szent nem az a
bizonyos glóriás valami vagy valaki! A Szentírás szóhasználatában minden
Krisztus követésére magát odaszentelő ember szentnek neveztetik. Tessék
elolvasni az apostoli levelek bevezető néhány sorát. Ne zavarjuk meg
magunkat az egyháztörténetben valamiért kialakult szent kultusszal. Vagyis
felkészíteni a szenteket a Krisztus követésére, életüket odaszentelt
gyülekezeti tagokat a szolgálat végzésére. Azért rendelte a pásztorokat, a
tanítókat – írja az apostol. És nem azért rendelte a pásztorokat, a
tanítókat, hogy ők csináljanak mindent, és a gyülekezet pedig – mint ahogy
a színházban – ül figyelmesen, aztán azon gondolkozik, hogy legközelebb
eljövök-e még egyszer. Tetszett, nem tetszett, tapsoljak, ne tapsoljak, ne
talán fütyüljek? Vagy nem illik fütyülni, de majd utána nem jövök el még
egyszer. Az Ige arról beszél, hogy a gyülekezet vezetésének az a feladata,
hogy a gyülekezet tagjait helyzetbe hozza, a szolgálat végzésére
felkészítse.
Nézzük meg, hogy ez a két igeszakasz ilyen
vonatkozásban mire tanít minket. Először is nagyon fontos az információ, az
informálás. Ilyeneket olvastunk itt, hogy Anthiókiából elment a
küldöttség, és elmondták Jeruzsálemben, hogy mi a gondunk, mi a bajunk,
mihez kérünk segítséget. Aztán az informálás – miután keresték, kutatták és
fölismerték az Isten akaratát, megszületett a válasz; akkor megírták a
válaszlevelet.
Mi az, ami tehát itt az informálás vonatkozásában
rendkívül fontos? Fontos az, hogy elment a küldöttség. A küldöttség elment,
mert élőszóban is el kellett vinni az információt.
Azután mi a vezetés feladata? A tanítás. Sőt a
bátorítás. Erről is olvastunk az előbb a Cselekedetek könyvében.
Nevezetesen, amikor a választ elvitték, akkor így írja Lukács: „Ők
tehát, miután útnak indították őket, le is mentek Anthiókiába. Összehívták
az egész gyülekezetet, átadták a levelet. Amikor fölolvasták, megörültek a
bátorításnak.” A vezetés az bátorítást is jelent, hiszen ha
elbizonytalanodik az ember nagyon nagy szükség van bátorításra. Ha zavar
keletkezik a közösségben, és végre megvan egy jó irány, akkor bátorítani
kell, hogy abba az irányba haladhassunk. Az informáláshoz tartozott: a
küldöttségek. Kiválasztottak, meghatalmaztak, ebben az ügyben menjetek,
kérjetek segítséget; a jeruzsálemi gyülekezet kiválasztott, meghatalmazott
néhány testvért: menjetek, vigyétek a választ, hogy tudják, hogy ismerjék
meg.
Mi a vezetés feladata? – a tanítás, a bátorítás.
Azt olvassuk, hogy összehívták a gyülekezetet, amikor fölmerültek a
kérdések. Megvizsgálták mindezt az apostolok és a jeruzsálemi vének.
A vezetés feladata, hogy amikor egyetértésre
jutottak, amikor nyilvánvalóvá lett, hogy mi az Isten akarata, akkor ezt az
irányvonalat megmutatták. Ezt az irányvonalat leírták, elküldték a
küldöttségek, nyilvánvalóvá tették, egyértelművé tették. Hiszen ha a kürt
bizonytalan zengést tészen, kicsoda készül a harcra? Ha nincs egyértelmű
tanítás és vezetés, akkor egy közösség, egy család teljesen
elbizonytalanodik, és lassan mindenki a maga feje után megy.
A vezetés feladata – ezt is láthatjuk – hogy igei
kontroll alatt vezessenek. Nem azt olvassuk, hogy „és Péter előállt, és
pápai szóval eldöntötte: ez pedig így van”; hanem azt olvassuk, hogy
mindenkit meghallgattak. Pált is meg Jakabot is. És leginkább azt olvassuk,
hogy Jakab nem azt mondta, hogy „szerintem tudjátok, én milyen fontos ember
vagyok, és az én szavam ezért…”; hanem Jakab azt mondja: mit is olvasunk
Ámós próféta könyvében? Mit is mond az Ige? Nem azt olvassuk, hogy
„apostoli tekintélyünknél fogva”, hanem hogy megvizsgálták, kutatták, ebben
a helyzetben mi is az Isten szava, mi is a helyes cselekvés. Tehát igei
kontroll alá helyezték magukat, és utána erre hívtak mindenkit. Így hívtak
mindenkit engedelmességre. Az anthiókiai gyülekezetet is.
Mi a vezetés feladata? Feladata, hogy meghatalmazzanak,
felhatalmazzanak, hogy elküldjenek szolgálatra. Rendkívül fontos. Az
anthiókiai gyülekezet kiválasztotta Pált és munkatársát, és meghatalmazta:
menjetek, és ebben az ügyben keressetek segítséget. A jeruzsálemi
gyülekezet kiválasztotta a küldöttséget: menjetek és vigyétek a választ. És
nem azt mondta, hogy „hát, aki majd gondolja, az majd mondja meg a
sógorának, és az ő sógora megint mondja meg… és akkor majdcsak eljut
Anthiókiába”.
Meghatalmazni és elküldeni. Hogy nagyon
gyakorlatiasan fordítsam le mindezt: amikor egy-egy tábort megnyitunk,
bizonyára sokan emlékeznek, akik megfordultak már a gyülekezeti
nagytáborunkban, hogy a megnyitó egyik nagyon fontos mozzanata, nemcsak a
csoportbeosztás, hanem hogy a csoportvezetőket megkérem, hogy jöjjenek oda.
Azt is, aki már ötödször, tizedszer bízatott meg csoportvezetéssel,
odaállítjuk az egész tábor elé, hogy tudja mindenki, hogy kik bízattak meg,
és azokat pedig, akiket először kértünk meg, még külön is bemutatjuk pár
mondattal. Mert tudnia kell a közösségnek, hogy ki, mire hatalmaztatott
fel. Mert nem elég az, hogy szeressük egymást gyerekek, és menjünk a magunk
feje után. Hanem a közösségben a vezetésnek ezt fel kell vállalnia, és a
közösségnek pedig együtt akkor el kell fogadnunk. Azért mondtam, hogy
együtt, mert ez azt is jelenti, hogy akkor, ha egy csoportvezetéssel
megbíztunk valakit, akkor ez azt is jelenti, hogy én átadtam egy
részterületet, innen kezdve azért ő felel.
Mit tanulhatunk meg a fölolvasott Igékből? Azt, amit
így olvasunk majd az Efezusi levélben, hogy minden egyes részt és az egész testet (Krisztus-testet vagy
gyülekezetet) összefogva – írt
erről Pál apostol. Így lehet felelősen növekedést munkálni. Így lehet
szolgálni.
Szeretett Testvérek!
Ötödik vasárnapja olvasunk bizonyos bibliai
szakaszokat, és ezt az öt igehirdetést, a fölolvasott tíz bibliai szakaszt,
ebben a két szóban próbáltam meg összefoglalni, és az első alkalommal ki is
mondtam: Érdeklődéstől
elkötelezettségig.
Gyülekezetben sokan és sokfélék vagyunk. És ha emlékezünk
a kivetített vagy a kézben lévő lap koncentrikus köreire, igen, sokfélék
vagyunk. Az Isten megszólít, az Isten hív, amíg vezet megbíz, mert
szeretné, hogy a Krisztus-test, a gyülekezet épüljön szeretetben, magyarul
missziót végezzen.
És hogy is van mindez? Lehet, hogy alkalmi érdeklődő
vagy, Isten szeretne tovább vezetni.
Lehet, hogy talán már néhány hónapja, éve
templomlátogató vagy. Isten szeretne tovább vezetni, hogy
templomlátogatóból közösséget vállaló is legyél, gyülekezethez tartozó is
legyél.
A gyülekezet közösségébe tartozóként az Isten
szeretne megbízni szolgálattal, hogy neked is meglegyen a saját feladatod,
amivel a közösségben, a közösség építését szolgálod.
És hogyha szolgálatokat – mert szolgálata mindenkinek
van valamilyen, ezt föl kell ismerni, és föl kell vállalni –, de a közösség
építésében vannak minősített szolgálatok, vannak, akiket meg kell bízni
részterületekkel, legyenek csoportvezetők, vagy nevezhetjük másképpen is,
meg kell bízni, munkatársakká kell tenni, és a közösséget valahol vezetnünk
kell együtt.
Az Isten szeretne bennünket érdeklődőből látogatóvá,
látogatóból a gyülekezet tagjává, gyülekezeti tagként szolgálatot végzővé,
a szolgálatot végezve akár még vezetői feladatokkal is megbízva rövidebb
vagy hosszabb időre, vagy csak egy-egy ügyekben, vagyis szeretne missziói
feladatokkal megbízni bennünket. Az Úr szeretne tovább vezetni. Nevezhetjük
ezt megszentelődésnek is.
De most szándékosan inkább ezt mondom, és a mai
igehirdetésnek ezt a címet választottam (már a múlt alkalommal a lapra rá
is írtam): Evangéliumi vezetés és
engedelmesség. Az engedelmesség vezetőre és vezetettre is vonatkozik,
de evangéliumi vezetés és engedelmesség szükséges ahhoz, hogy a Krisztus-test
épüljön.
Merjünk egy kicsit gondolkozni azon, hogy az Isten,
ha megszólított, kit milyen helyzetben, hol talált meg a megszólító Ige, és
merjünk személy szerint gondolkozni azon, mi az a következő lépés, amire
személy szerint, kit-kit az Isten szeretne tovább vezetni.
Pál apostol így írt az Efezusi levél fölolvasott
szakaszának utolsó, igen hosszú mondatában: „Az egész test pedig (vagyis az egész gyülekezet), az Ő, (azaz a Krisztus) hatására egybeilleszkedve és összefogva,
a különféle kapcsolatok segítségével, és minden egyes rész saját
adottságának megfelelően működve gondoskodik önmaga növekedéséről, hogy
épüljön szeretetben”. Az Istennek ez az akarata. Ezt nem nélkülünk,
hanem velünk és általunk szeretné munkálni. Nemcsak a mi javunkra, hanem,
hogy a gyülekezet közössége bizonyságot tévő közösség legyen. Ámen.
Hű pásztorunk vezesd a te
árva nyájadat,
E földi útvesztőben te mutass
jó utat:
Szent nyomdokodba lépve, a
menny felé megyünk,
Ó halhatatlan Ige, vezérünk,
Mesterünk.
Mert boldog az az ember, ki
dicsér tégedet,
És kóstolgatja mindennap
szent beszédedet:
Hát legeltessed igéddel
bolygó nyájadat,
És terelgessed Lelkeddel juhocskáidat.
Szentlelkedet töltsd ránk ki,
mint hajnal harmatát,
És adj fejünkre tőled nyert
ékes koronát,
Hogy áldozatra felgyúlt,
megszentelt életünk
Oltárodon elégjen, Királyunk,
Mesterünk!
229. dicséret
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|