|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Dicsőségének magasztalására legyünk
Zsoltárok
könyve 34. fejezet 1-11. vers
1Dávidé, abból az időből, amikor eszelősnek tettette
magát Abimeleknél, aki aztán elkergette, ő pedig elment.
2Áldom az URat mindenkor, állandóan őt dicséri szám.
3Az ÚRral dicsekszik lelkem. Hallják ezt az
alázatosak, és örülnek.
4Hirdessétek velem az ÚR nagyságát, magasztaljuk
együtt az ő nevét!
5Az ÚRhoz folyamodtam, és ő meghallgatott, megmentett
mindattól, amitől rettegtem.
6Örömre derülnek, kik rátekintenek, nem pirul az arcuk.
7Kiáltott a nyomorult; az ÚR meghallgatta, és minden
bajából kiszabadította.
8Az ÚR angyala őrt áll az istenfélők mellett, és
megmenti őket.
9Érezzétek, és lássátok, hogy jó az ÚR! Boldog az az
ember, aki hozzá menekül.
10Féljétek az URat, ti szentjei, mert nem szűkölködnek
az istenfélők.
11Az oroszlánok is sínylődnek, és éheznek, de akik az
ÚRhoz folyamodnak, nem nélkülözik a jót.
Hallottuk a zsoltáros bizonyságtételét, imádkozzunk!
Mennyei Édes Atyánk! A mi szívünk hálaadással és
hódolattal van ... Uram különösen a szívem megrendül, hogy méltóvá tettél
engem, hogy ide járuljak az Úr asztalához, és a gyülekezet nevében áldást
kérjek Tőled. Uram! Szent ez a hely. Amikor Mózesnek mondtad az égő
csipkebokor előtt, hogy old le a saruidat, mert ez a szent hely, ez a föld,
amelyre léptél. Uram én is így állok előtted, hogy véletlen le akarom venni
a saruimat lábaimról és úgy állni előtted, hogy tiszta kezeket emelhessek
föl a gyülekezet nevében azért, hogy hallattassék meg a mi imánk.
Köszönjük hálaadással azt, hogy fizikai erőt adtál
mindannyiunknak, akik itt lehetünk a Te színed előtt, hogy hallhassuk a Te
életet adó beszédedet.
Köszönöm Édesatyám azt, hogy Te akarod a tieidet
erősíteni, táplálni, hogy növekedjünk, fejlődjünk a hitben, erősödjünk, és
ne csak a külső körök centrikusságában álljunk és legyünk ott, hanem minél
beljebb-beljebb, ne csak látogatók, ne csak érdeklődők legyünk, hanem a
gyülekezet tagjaivá váljunk. És a gyülekezet tagjai között, Uram, szolgáló
testvérekké akarod formálni a mi életünket.
Köszönöm Édesatyám, hogy Te üzened a közösségnek,
üzened azt, hogy nyitott szívvel, nyitott füllel hallgassuk a Te szent
beszédedet, és valóban azt meg is tartsuk és meg is éljük.
Édesatyám! Hadd kérjelek azokért, akik nincsenek itt,
és itt kellene nekik lenni. Te tudod, hogy milyen okból, mi az akadályozó
tényező, amely távol tartja a gyülekezettől őket. Uram gondolok azokra,
akik valamikor igent mondtak Néked, és most a világ forgatagában, a gonosz
csábítására hallgatva távol vannak Tőled.
Édesatyánk! Mindenkinek, aki itt van, vannak
szeretteink, akiket itt szeretnénk látni, és nincsenek itt. Kérjük Urunk,
hogy szólítsd meg őket ott, ahol vannak, hogy hadd érezzék, és hadd lássák,
hogy valóban jó az Úr hozzánk, az Őt szeretőkhöz.
Urunk! Kérjük, hogy áldd meg azokat, akik beteg ágyon
feküsznek, és fizikailag nem tudnak itt lenni, de szeretnének; lélekben
Uram itt vannak velünk. Kérjük Istenünk, hogy hadd érezzék, hadd
tapasztalják meg a Te simító kezednek az érintését, és gyógyulást kérünk az
ő számukra.
Köszönjük Urunk, hogy tehetjük lelkipásztorunkat is a
Te kezedbe, hogy áldd meg az Igét rajta keresztül, hogy úgy szóljon erővel
és hatalommal, hogy valóban az megteremje a gyümölcsöt az itt hallgatók
számára: Uram, hogy minél közelebb és közelebb kerüljünk Tehozzád, hogy
szolgáló edényeiddé váljunk. Add Uram, hogy ez így is legyen. Ámen.
Jehova csak néked éneklek,
Ki volna más tehozzád
fogható?
Dicséretet csak néked zengek,
Csak téged áldlak, ó
Mindenható!
Jövel, segíts, én édes
Jézusom:
Hogy könyörgésem mennybe
eljusson!
Ó vonj, Atyám, Fiadhoz engem,
Hogy szent Fiad is hozzád
elvigyen:
S míg jóvoltodat áldva
zengem,
Keblem Szentlelked hajléka
legyen:
Add békességed ízét érzeni
És dicséreted vígan zengeni!
228. dicséret 1. és 2. vers
Efézusbeliekhez
írott levél 1. fejezet 3-14. vers
„3Amikor
kijelentésével ismertette meg velem a titkot, ahogy előbb röviden megírtam.
4Ha elolvassátok, megtudhatjátok belőle, hogyan értem
én a Krisztus titkát,
5amely más nemzedékek idején nem vált ismertté az
emberek fiai előtt úgy, ahogyan most kijelentette szent apostolainak és
prófétáinak a Lélek által:
6hogy tudniillik a pogányok örököstársaink, velünk egy
test, és velünk együtt részesek az ígéretben is Krisztus Jézusért az
evangélium által.
7Ennek lettem szolgájává az Isten kegyelmének
ajándékából, amelyben hatalmának ereje által részesített engem.
8Nekem, minden szent között a legkisebbnek adatott az
a kegyelem, hogy a pogányoknak hirdessem a Krisztus mérhetetlen
gazdagságát,
9és hogy világossá tegyem mindenki előtt, mi ama titok
megvalósulásának a rendje, amely el volt rejtve öröktől fogva Istenben,
mindenek teremtőjében;
10és hogy ismertté legyen most az egyház által a
mennyei fejedelemségek és hatalmasságok előtt az Isten sokféle bölcsessége.
11Ez felel meg örök végzésének, amelyet megvalósított
Krisztus Jézusban, a mi Urunkban:
12őbenne van bátorságunk és szabad utunk bizodalommal a
benne való hit által.
13Kérlek tehát titeket, ne csüggedjetek el az értetek
szenvedett megpróbáltatásaim miatt, hiszen számotokra dicsőség ez.
14Ezért meghajtom térdemet az Atya előtt…”
Szeretett Testvérek!
Az elmúlt vasárnapokon ama bizonyos koncentrikus
körökben, és ott kiábrázolt módon újra és újra úgy szólított meg bennünket
az Ige, hogy egyre közelebb és közelebb hívott az Úrhoz. A gyülekezetbe
hívogattunk, az Úrhoz közelebb hívogattunk, de… És itt meg kell állni egy
pillanatra.
Hova hívogatunk? Miért hívogatunk? Egyik oldalról
mondhatjuk azt, hogy ez a mi világunk, ez a zavaros világ, amelyben
napjainkban élhetünk, az embereket elbizonytalanítja, olykor tudatosan, és
a nagy bizonytalanságban sokan keresnek biztos pontot – hát hívogatunk,
mert egyik oldalról érzékeljük ezt. De tudjuk mi, hogy hova hívogatunk?
Tudjuk mi, hogy mire hívogatunk? Tudjuk mi, hogy miért szeretnénk a gyülekezet
közösségébe hívni embereket? Az Úrhoz hívni embereket? Mennyire tudjuk
megfogalmazni, ha visszakérdez valaki? – akit megszólítottunk, akivel
beszéltünk, hogy jöjjön a gyülekezetbe, jöjjön istentiszteletre, jöjjön
valamilyen kiscsoportos alkalomra.
Na de minek van a gyülekezet? Mi a gyülekezet létének
a célja? Hát sokféle klub létezik a világon, hasonló érdeklődésű emberek
összegyülekeznek különböző céllal, nagyon sokan bizonytalanok, nem tudják,
nem értik, mi a gyülekezet célja. Mi inkább ezt a kifejezést szoktuk
használni: a gyülekezet küldetése, a gyülekezet feladata; de most használom
ezt a kifejezést is, hogy célja. Miért jöjjön, hogyha esetleg mi erre
bizonytalan választ tudunk adni? Ha mi magunk se tudjuk pontosan
megfogalmazni – akkor miért jöjjön?
Ma is, mint néhány
vasárnapon, próbáljunk erre a kérdésre is feleletet keresni. Mert
hívogatunk, és ha visszakérdeznek, vagy ha nem is kérdeznek vissza, tudnunk
kellene megmondani, hogy mi célból hívogatunk. Az kevés önmagában, hogy „én
ide szoktam jönni”. „Talán jó itt lenni, gyere te is.” De mi célja van a
gyülekezetnek? Milyen feladatot, küldetést kapott a gyülekezet? Egymás
között gyülekezetben azt is mondhatjuk: milyen terve van Istennek a
gyülekezettel?
A mai alkalommal először a Zsoltárok könyve 34.
fejezetét hallottuk. A zsoltáros ott arról beszél többek között: „Hirdessétek velem az Úr nagyságát,
magasztaljuk együtt az Ő nevét.” De a zsoltár összefüggése arról szól,
hogy mennyi nyomorúságban volt a zsoltáros. Szó szerint üldözött állapotban
volt; menekülnie kellett. Vagyis nem éppen a legszebb, a legnapsütésesebb
szakasz volt Dávid életében, mégis arra hívja az embereket, „jöjjetek
velem, hirdessük az Úr nagyságát”. „Magasztaljuk együtt az Úr nevét.”
Pál apostolnak az Efezusbeliekhez írott leveléből fölolvasott
igeszakasz egy hosszabb, az eredeti görög szövegben ez a fölolvasott rész az
első fejezet 3. versétől a 14-ig terjedő versek egy nagy mondat. Mi magyar fordításban több részre tagoltuk
mondat szerint, de eredetileg egy hatalmas íve van ennek az egy nagy
gondolatnak.
Több szempontból érdemes az efezusi levél fölolvasott
szakaszát figyelnünk. Szabad figyelnünk úgy is, hogy észre vegyük, hogy
tulajdonképpen a Szentháromság
munkája hogyan szólal meg. Hogyan áll előttünk Isten, az Atya, aki
Őbenne, azaz a Krisztusban megváltott, és aki az Ő Lelke által megszentel
minket. Mert gyönyörűen benne van a trinitárius tanítás.
Lehetne más szempontból is figyelni. Most én egy
másikfajta hármasságra szeretném fölhívni a figyelmet, mert ez segíthet a föltett
kérdésre a válasz keresésében, hogy többek között: mi célja lehet a
gyülekezetnek? Merthogy a Kátéval el tudjuk mondani, hogy Isten a világ
kezdete előtt, meg Igéje, meg Szentlelke által; meg összegyűjt egy népet,
meg őrzi, meg megtartja… De hogyan tudnánk néhány szóban elmondani, hogy mi
a célja a gyülekezetnek, és így mi célja, feladata, küldetése lehet nekem,
az egyénnek, a hívő embernek, a gyülekezet tagjának. És miért hívogatlak én
ide?
Először is az apostoli tanítás eme hatalmas ívű egy
mondatában arról olvashattunk, hogy az Atya kiválasztott minket, Ő magának.
Kiválasztott a Krisztusban. Hatalmas dolog. És itt megint, hogyha a hármas
tagolást nézzük, akkor idői értelemben is van egy hármasság ebben a
szakaszban, itt a múltról beszél
az apostol, majd a jelenről
illetve a jövőről is fog szólni.
A múlt, tudniillik, hogy a világ teremtése előtt Isten előre elhatározta,
hogy fiává fogad a Jézus Krisztus által. Mi csak beleremegni tudunk, mert a
mi értelmünk véges. Mi még e teremtett anyagi világ megismerhető valóságát
is képtelenek vagyunk teljesen felfogni. Az az összes ismeret, amit
összegyűjtött az emberiség eddig, azt ma már egy ember képtelen felfogni.
És még csak az általunk évszázadok, évezredek alatt összegyűjtött
ismeretekre utaltam.
Nos bele kell, hogy remegjen a mi életünk, a mi
szívünk és a mi gondolatunk, amikor arról van szó, hogy a világ teremtése
előtt, az idő teremtése előtti örökkévalóságban, az Isten elhatározta, hogy
fiává fogad, mindezt Jézus Krisztus által, hogy szentek és feddhetetlenek
legyünk. Merthogy a szabad akarattal és választási lehetőséggel teremtett
ember, ha elbukik, akkor Isten helyreállító, megváltó terve lép életbe. És
az Isten erre előre felkészült. Felkészült, hogy az elesett, bűnbeesett
embert megváltsa, hogy mi szentek és feddhetetlenek legyünk. És mindez az
idő előtti örökkévalóságban már eldöntetett.
Ahogyan a gyermek talán még meg sem fogant, de a
szülők szeretnék, hogy legyen, és talán már a nevét is kiválasztották.
Pedig még meg sem fogant, vagy meg sem született. Vagyis léte előtti időben
már bizonyos dolgok eldőltek. A mi életünkben is ez így van, hogy
megszületésünk előtt már bizonyos dolgok eldőltek. A lakáscímünktől kezdve
sok minden. És mégis van szabadságunk azután nekünk élni. Jó rácsodálkozni
arra, hogy az Isten eldöntötte a világ teremtése előtt és elhatározta, hogy
Jézus Krisztus által fogad fiává, hogy szentek és fedhetetlenek legyünk
szeretetben. Ezt hitben ismerhetjük föl. Hiszen itt a kegyelmi
kiválasztásról is szól ez a szakasz. Vagy mások predestinációnak mondanák.
Én bibliai alapon inkább a kegyelmi kiválasztást mondanám, mert ezt jobban
értjük, és kevésbé leterhelt a kifejezés.
Hitben utólag ismerhetjük föl, hogy mi az, mennyi
minden, amit az Isten már korábban, az idő előtti örökkévalóságban
elkészített, eldöntött – mert szeret. És ennek a kiválasztottságunknak –
amit megint nem igazán tudunk felfogni, csak örömmel elindulhatunk ezen az
úton, elfogadva ezt a hívást –, a mi
kiválasztottságunknak igazán egy bizonyítéka lehet, ha valaki bizonyítékot
akar azon túl, amit olvastunk: az
odaszánt élet. A megszentelt
élet. Ez a válasz lehet egyfajta bizonyíték. De, amit az Isten, az idő
előtti örökkévalóságban, vagyis a világ teremtése előtt elhatározott,
elkészített, azt így foglalja össze az apostol, hogy „dicsőségének magasztalására legyünk”. Nos a gyülekezet létének
egyik célja, hogy az Isten
magasztalására legyünk. Vajon eszünkbe jut-e ez, amikor embereket
Istenhez hívogatunk? Eszünkbe jut-e ez, amikor elindulunk, mondjuk vasárnap
az istentiszteletre? Eszünkbe jut-e hétköznapi cselekedeteinkben, hogy arra
hivattunk, arra választattunk ki, hogy előtte szentek és feddhetetlenek
legyünk, és így magasztaljuk dicsőséges kegyelmét.
Aztán, ahogy tovább olvastuk az apostoli
bizonyságtételt, a múltról a jelenre viszi tovább a tanítást. A jelenről
beszél, amikor is ilyet olvastunk: Krisztusban
van a mi megváltásunk. Itt már rólunk, az éppen élő nemzedékről van
szó. Krisztusban van a mi
megváltásunk, bűneink bocsánata kegyelme gazdagságából; nem
érdemeinkből, hanem az Ő kegyelme gazdagságából. És ugyanakkor
bölcsességével megismerteti velünk az üdvözítő tervének egy bizonyos
részét, amennyit egyáltalán fel tudunk fogni, és el tudunk hordozni. Hogy
tudniillik „a Krisztusban egybefoglal
mindeneket, ami a mennyben és a földön van”. Mi még azt is képtelenek
vagyunk sokszor felfogni, ami ebben az országban történik. Pedig nem
vagyunk világhatalom.
Egybefoglal,
ami mennyben és a földön van. Krisztusban
van tehát a mi megváltásunk – ez a jelen. Most az időben vagyunk már. A
mi időnkben vagyunk. És Őbenne, azaz
a Krisztusban lettünk örököseivé, akik előre reménykedünk mindabban, amit
az Isten készített az Őt szeretőknek. A jelenről szól ez a tanítás, ez
a csodálatos összefoglalás, amit az Isten most végez, amit az én és a te
életedben akar végezni. És mindennek, megint mi a célja? Újra ezt olvassuk,
hogy „dicsőségének magasztalására
legyünk”. A mi megváltásunk az Isten dicsőségét szolgálja. Mi nagyon
sokszor csak a mi kis üdvösségünk nézőpontjából beszélünk a megváltásról.
Ez rendkívül fontos, de könnyen hívő önzéssé szűkülhet. Az apostol nem
erről beszél. Arról beszél, hogy a mi megváltásunk, a Krisztusban való
megváltásunk, a megtérés, az újjászületés, az Isten dicsőségének
magasztalására van – ez a célja. Nos, akkor szentek és feddhetetlenek
vagyunk? Nem mondom, hogy elértem,
de igyekszünk – Pál apostollal szólva –, hogy szentek és fedhetetlenek legyünk, hogy a mi életünk
magasztalja az Istent. Hiszen életünknek, a gyülekezetnek ez a
feladata, az egyik feladata. Ez a célja az Isten üdvözítő tervének, hogy
dicsőségének magasztalására legyünk. Olyan szépen tudjuk mondani: Soli Deo Glória;
Egyedül Istené a dicsőség – „no de azért nekem is jusson belőle!” Ezt nem
szoktuk mondani, csak magunknak kiharcoljuk – megrövidítve az Urat.
És harmadszor az apostol, ebben az eredetileg egy
hatalmas mondatban, szinte egy szuszra mondja el, mint amikor valakinek
rendkívül nagy örömhíre van és fut, szalad, megy, és végre odaérkezik, és mondhatja
annak, akinek szeretné; akkor levegőt is alig tud venni, csak mondja,
mondja, mondja, hogy minél hamarabb elmondhassa – az apostol valahogy így
beszél itt. Hiszen a legcsodálatosabb és legnagyszerűbb dologról beszél,
hogy szinte egy szuszra, egy mondatban akar mindent elmondani. Nos ennek a
harmadik része ez a jelen, ill. már a jövő idő, ahol az Isten Lelkének – a
Szentlélek által végzett – munkájáról beszél. „Eljegyzett pecsétjével a megígért Szentlélekkel” – olvashattuk
az előbb. Tudniillik „miután
hallottátok az igazság beszédjét, üdvösségetek evangéliumát”.
Üdvösségetek evangéliuma – benne van. A személyes megtérés, újjászületés és
a személyes üdvbizonyosság fontos, de az Úr magasztalása sokkal nagyobb és
sokkal fontosabb. Tudniillik senki nem mondja, hogy Jézus Úr, csak a
Szentlélek által. Jézust életem Urának csak azért mondhatom, mert a
Szentlélek bennem végzett munkájának igent mondtam, engedtem.
Eljegyzett
pecsétjével a megígért Szentlélekkel, miután hallottátok az igazság
beszédjét, üdvösségetek evangéliumát – itt már személyessé
válik; személyessé ez a hatalmas bizonyságtétel. „És hívőkké lettetek – folytatja az apostol –, és így szólal
meg, hogy „eljegyzett pecsétjével, a
megígért Szentlélekkel, örökségünk zálogával.” Itt már a jövőről van
szó, amit szem nem látott, amit fül
nem hallott, amit emberi értelem meg sem gondolt, olyat készít el Isten az
Őt szeretőknek. Itt már az idők utáni örökkévalóságról van szó. Azzal
kezdődött a szakaszunk, hogy az Atya,
Őbenne, azaz a Krisztusban kiválasztott minket – ez az idő előtti
örökkévalóságban történik. Az időben történik a mi megváltásunk. Az idő
utáni, mert ez a mi időnk el fog múlni, és most nem a saját földi hatvan, hetven,
nyolcvan, kilencven évünkről beszélek, hanem ez a világ és ennek ábrázatja el fog múlni. És az idők utáni
örökkévalóságról beszél, az örök életről, örökségünkről, és örökségünk
záloga a nekünk adott Szentlélek. A bennünk, általunk munkálkodni akaró Lélek.
És ez a harmadik szakasz megint azzal zárul: az ő dicsőségének magasztalására.
Ebben az eredetileg egy
mondatban háromszor van benne, hogy „az
Isten dicsőségének magasztalására”. Hogy kegyelmének magasztalására legyünk – a gyülekezet egyik célja ez kell, hogy legyen.
Erre rendeltettünk. Amikor tehát a gyülekezet közösségébe, amikor Istenhez
hívogatunk embereket, akkor tudnunk kell, hogy először is erre hívott. Mert
talán, ha igaz, mi is erre szántuk oda magunkat. Ha nem is mindig így
történik: „hogy az Ő dicsőségének
magasztalására legyünk.”
Évekkel ezelőtt egyszer már, erről a szakaszról
prédikálva próbáltam kifejteni, hogy mit jelent, és miért fontos az Isten
magasztalása. Ő nagyon jól megvan nélküle. Nekünk van erre szükségünk. De
ennek most részleteit nem sorolnám végig. Most csupán, mint küldetésünk egyik fontos mozzanatát lássuk.
Mint a gyülekezet létének céljaként az egyik
fontosat. Annyira fontos, hogy az apostol egy hosszú mondatban háromszor elmondja. És mi az, amit
többször el szoktunk mondani? Hát, amit fontosnak gondolunk. Ami hangsúlyos.
Mert szóban így tudjuk hangsúlyozni. Vagy esetleg, hogy emelt hangon
mondjuk. Írásban, nyomtatva tudjuk nagyobb betűvel nyomtatni, vastag betűvel
nyomatni, hogy fölhívja az olvasó figyelmét.
Nos az apostol leírja, háromszor, trinitárius módon,
hogy az Isten, mint Atya, ahogyan
cselekedett, és ezért magasztaljuk. És ahogyan a Fiúban, Jézusban, a megváltásban cselekedett, ezért
magasztaljuk. És ahogyan a Szentlelkével
munkálkodik, ezért magasztaljuk.
A gyülekezet
létének tehát az egyik küldetése, feladata, célja: az Isten magasztalása. Mennyire van ez bennünk?
Vajon nem kellene akkor több
örömnek lenni bennünk? Nem kellene több
magasztalásnak hangzania? Gondoljunk imádságainkra. Mennyi benne a
magasztalás, a hálaadás? Vagy csak a kesergő panaszkodás, zsörtölődés, meg
a követelődzés? – vagy szebben fogalmazzuk: a kérés. Milyen arányban? Csak
az én kis dolgaim, Uram!? Emlékezzünk, amikor a tanítványok azt kérték Jézustól:
„Uram taníts minket imádkozni!”.
Akkor azt mondta: „na hát akkor mondjuk, így imádkozzatok”. És ugye, mit
fogunk mondani ma is, és sokszor elmondjuk az úri imádságban: „Jöjjön el a Te országod, legyen
meg a Te akaratod” – tehát „először
az Isten ügyéért könyörögjetek”. Mert az jó nektek. Azután van szó a
mindennapi kenyérről, bűneinknek bocsánatáról, a szabadításról. Mi sokszor
ezzel a második felével kezdjük, és aztán vége is az imádságunknak. „Csak
nekem Uram, nekem Uram, meg még a családomnak Uram!” De az Isten hatalmas,
üdvözítő tervét, szinte elfelejtjük. Elfelejtjük érte magasztalni,
elfelejtünk azért könyörögni, hálát adni. Nagyon magunk körül forgunk, és
magunkat szegényítjük meg. A gyülekezet létének, küldetésének egyik célja
tehát, a teremtő, megváltó és megszentelő Isten magasztalása – mert ez nekünk jó – „minden lelki áldásért” – kezdte az apostol az Efézusi levélben.
„Áldott a mi Urunk Jézus Krisztus
Istene és Atyja, aki megáldott minket mennyei világának minden lelki
áldásával a Krisztusban.” Az Isten magasztalásával kezdi az apostol. És
utána háromszorosan hív az Ő
magasztalására.
A zsoltáros, noha igen nehéz, üldözött helyzetben
volt Dávid, menekülnie kellett (ezt is elmondja a zsoltárában), és ebben a zsoltárban
beszél arról, hogy „hirdessétek velem
az Úr nagyságát, magasztaljuk együtt az Ő nevét”. Mert ugyan „az oroszlánok sínylődnek és éheznek, de
akik az Úrhoz folyamodnak, nem nélkülözik a jót” – az Isten szerint
való jót. Mert amit mi gondolunk, az nem mindig igazán jó. Mi mikor
magasztalnánk az Urat? Hát amikor nagyon szépen mennek a dolgaink, akkor el
szoktuk felejteni. Amikor meg baj van, akkor „jaj Uram, segíts meg, de most
azonnal!” – és akkor meg a hálaadást felejtjük el. Dávid akkor hívja a többieket az Úr
magasztalására, hogy „velem együtt gyertek, magasztaljuk az Isten nagyságát”,
amikor ő kegyetlenül nagy bajban volt. És nem akkor, amikor olyan nagyon
szépen, kényelmesen, jól mentek a dolgai.
A gyülekezet küldetése, feladata, a gyülekezet
létének tehát egyik célja: az Isten kegyelmének magasztalása.
Rámutatni tehát az Isten hatalmára és tervére – mert ez a magasztalás erről
szól. Hiszen ez a hatalmas mondat, amiben összefoglalja Pál apostol az
Isten üdvözítő, megváltó, megszentelő tervét, ez tulajdonképpen egy
hatalmas bizonyságtétel; ez misszió. Magasztalja az Urat, és
eközben elmondja az Isten üdvözítő tervét. És ezért lehet magasztalni az
Urat. De amikor rámutatunk az Isten hatalmára, üdvözítő tervére, hogy a
világ teremtése előtt már az Isten, mit döntött el, és milyen szeretettel
készítette a majd elbukó ember megmentésének tervét is, hogy azután,
bennünket üdvösségre hívjon, hogy mi is arra hívjunk embereket, nos mindez
azt is jelenti, hogy trónfosztottá nyilvánítja a mi bálványainkat. Ha az
Isten magasztalása ott van a mi életünk középpontjában, ha újra és újra
tudatos bennünk, hogy a gyülekezet létének egyik fontos célja és feladata
az Isten magasztalása, akkor ez azt jelenti, hogy ott más dolgok nem
istenkedhetnek. Nem növekedhetnek bálványok istenekként. Ott egyedül Ő az
Úr.
Nem ezzel kezdődik a tíz parancsolat? „Én az Úr vagyok a te Istened, aki
kihoztalak téged Egyiptom földjéről. Ezért ne legyenek idegen isteneid.” Akkor itt ne tisztelj más
dolgokat, embereket, hatalmakat, ideológiákat, netalán önmagadat Istenként!
Trónfosztottá nyilvánítjuk a bálványokat, ha az Urat magasztaljuk. Ha az Úr
magasztalása elhalványul életünkben, akkor előbb-utóbb elkezdenek növekedni
a bálványok. Aztán meg egyből elkezdünk azoktól félni, túlságosan
kiszolgáltatottnak érezve magunkat.
A cél, a feladat, a küldetés, hogy magasztaljuk a mi
Urunkat, hogy hódoljunk előtte, hogy dicsőítsük Őt, mert ez a magasztalás fölemel bennünket. Az Úr
magasztalása helyez bennünket az Isten szerinti helyünkre. És tart meg bennünket, erősít meg bennünket, ad tartást a mi életünknek, mert
mindig jön a világ a maga bálványaival és mindig elvárja, hogy azok előtt
hódoljunk. Időnket, erőnket, mindent neki hagyjunk. De ha újra és újra
magasztalja a gyülekezet és így az egyes tag is az Urat, akkor mások itt nem
istenkedhetnek, sem a közösségben, sem a személyes életünkben. Az Isten magasztalása, más
szavakkal: az Isten dicsőítése
hitvallás.
Mi nagyon megszoktuk liturgikus környezetben, hogy „jertek
tegyünk vallást hitünkről”, és elmondjuk nagyon szépen a közös hitvallást, a
Hiszekegyet. De az Isten
magasztalása, az mindig hitvallás, és egyúttal: szeretetünk, az Úr iránti szeretetünk megvallása.
A gyülekezet feladata, célja: az Úr magasztalása. Ha
az Urat magasztaljuk, akkor ez azt is jelenti, hogy jelenlétét hirdetjük
ebben a világban. Mert ez a világ elfelejti, ki akarja szorítani innen az
Istent, de a gyülekezet feladata, hogy újra és újra önmagunkat és az egész
világot emlékeztesse arra, hogy ez a világ a teremtő Istené. Hogy „az Úr bír ez egész földdel” – ahogy
mondjuk a 24. zsoltárban – és minden benne lévőkkel, nemcsak a hívőkkel.
Jelenlétét hirdetjük, arra emlékeztetünk, amikor az
Urat magasztaljuk, és ez bizonyságtétel. És ezzel, egyúttal döntés elé
állítjuk az embereket. Amikor azt látják, hogy összegyülekezünk, hogy az
Urat magasztaljuk, akkor ez döntés elé állítja a körülöttünk élőket. Mert
vagy az Urat magasztalja, vagy valami mást, vagy másokat fog istenként
tisztelni. Ha elhalványul a gyülekezet tudatában, ha elhalványul a mi
gondolatunkban az Úr magasztalása, mint egyik legfontosabb küldetésünk,
akkor ott a misszió halványul el. A bizonyságtétel lesz gyönge. És „hogyha a trombita bizonytalan zengést
tészen, kicsoda készül harcra?” Ha a katonai riadó hangja csak úgy
hasonlít arra, ahogy szokták, de mégsem teljesen az, akkor a katonák nem
tudják, hogy most riadó van vagy nincs – most mit kell csinálni?
A cél, a feladat egyike az Úr magasztalása. És ezzel
állítunk döntés elé tehát másokat. Ezzel hívunk döntésre másokat. És amikor
dicsőítjük az Urat, amikor magasztaljuk, amikor előtte hódolunk, akkor betöltjük feladatunkat is, és másoknak reménységet is adunk ebben
a zavaros, bizonytalan világban, ahol sokan biztos pontot keresnének, ahol
annyi mindent dicsőítenek és magasztalnak – sokszor dollármilliókat
fektetve bele. Nekünk az a nagy kiváltságunk, hogy örömmel és hálaadással, Úrtól való küldetésként, mint fontos
feladatot és célt magasztaljuk az Urat. Az apostol, ebben az egy szuszra
elmondott hatalmas üdvösségtörténetben, ahol az Atya, Fiú, Szentlélekisten
munkájáról beszél, mindegyikkel kapcsolatosan megáll, és azt mondja, hogy „igen,
az Ő magasztalására”. Igen, magasztalására. És harmadszor is
magasztalására.
Szeretett Testvérek!
Ha mi gyülekezetbe hívunk, ha mi Istenhez hívunk
embereket, mit tudunk mondani, mit szoktunk mondani? Ha visszakérdez, hogy „minek
menjek én oda?” „Nem érek én rá, nekem fontosabb, hasznosabb dolgaim
vannak!” Tudok mondani valamit? Meg tudom mondani, hogy mi a célja a
gyülekezetnek? Mi a küldetése?
A mai Igék emlékeztessenek bennünket akár Dávid
szavaival: „hirdessétek velem az Úr
nagyságát, magasztaljuk együtt az Ő nevét”, vagy az apostoli
bizonyságtétellel, hogy „dicsőségének
magasztalására legyünk”.
Legyen kész
a mi életünk örömmel magasztalni azt, aki egyedül méltó erre, az Urat.
Ámen.
Száma nincsen, Uram,
jótéteményidnek,
Vége, hossza nincsen
kegyelmességednek;
Azért magasztallak felette
mindennek,
Mert hiszen én lelkem te ígéretednek.
Kész mindenha lelkem néked
énekelni,
Mind e világ előtt rólad
vallást tenni,
Sok jótételidért néked hálát
adni,
Örökkön örökké tégedet
dicsérni.
451. dicséret 1. és 4. vers
Istenünk! Teremtett világod, természet, akaratlanul
is hatalmadat és bölcsességedet hirdeti. Vétkeink pedig engedetlenségünkről
beszélnek. A golgotai kereszt pedig kegyelmedet ragyogtatja föl felénk.
Hálát adunk, hogy gyülekezetet formáltál, hogy minket
is megszólítottál, visszafogadtál, hogy életünknek új értelmet, új célt
adtál. Bocsásd meg, hogy ugyan kegyelmedet elfogadtuk, és magunkat népedhez
tartozónak valljuk, de kevésbé
ismerjük és értjük a gyülekezetre vonatkozó tervedet és akaratodat.
Bocsásd meg, hogy részben ezért sem töltjük be hűen tervedet, és bocsásd
meg, amikor mi olykor a magunk akarata szerinti gyülekezetet szeretnénk
formálni. Segíts Urunk megérteni és teljesíteni a gyülekezet küldetését,
feladatát, célját. Segíts Urunk, hogy megtérésre hívjunk, szeretettel
szolgáljunk, tanítsunk, közösséget építsünk, és Nevedet magasztaljuk,
dicsőítsük e világban. Így magasztalunk, így dicsőítünk Urunk ma minden
lelki áldásodért. Így magasztalunk, és így dicsőítünk Téged és hirdetjük
hatalmadat. Dicsőítünk jelenlétedért, életeket újjászülő kegyelmedért.
Áldunk Téged, magasztalunk Téged, mert egyedül Te vagy méltó minden
hódolatra és imádatra. Téged dicsőítve szeretnénk hozzád hívni, segíteni
betegeket és gyászolókat, megfáradtakat, és életük célját eltévesztetteket.
Dicsőítünk és magasztalunk, mert erre nekünk is szükségünk van, hogy
hitben, reménységben megerősödjünk.
Urunk! Vedd kedvesen a mi hódolatunkat, hálaadásunkat,
magasztalásunkat Neved dicsőítéséért, és segíts bennünket, hogy így, Téged
magasztalva éljünk, szolgáljunk egyenként, és mint gyülekezet ebben a
világban. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|