|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Közösség legyünk az Úrban
János szerinti
evangélium 15. fejezet 9-17. vers
9»Ahogyan engem szeretett az Atya, úgy szeretlek én is
titeket: maradjatok meg az én szeretetemben.
10Ha parancsolataimat megtartjátok, megmaradtok a
szeretetemben, ahogyan én mindig megtartottam az én Atyám parancsolatait,
és megmaradok az ő szeretetében.
11Ezeket azért mondom nektek, hogy az én örömöm legyen
bennetek, és örömötök teljessé legyen.«
12»Az az én parancsolatom, hogy úgy szeressétek egymást,
ahogyan én szerettelek titeket.
13Nincs senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki
életét adja barátaiért.
14Ti barátaim vagytok, ha azt teszitek, amit én
parancsolok nektek.
15Többé nem mondalak titeket szolgáknak, mert a szolga
nem tudja, mit tesz az ura. Titeket azonban barátaimnak mondalak, mert
mindazt, amit hallottam az én Atyámtól, tudtul adtam nektek.
16Nem ti választottatok ki engem, hanem én
választottalak ki, és rendeltelek titeket arra, hogy elmenjetek és
gyümölcsöt teremjetek, és gyümölcsötök megmaradjon, hogy bármit kértek az
Atyától az én nevemben, megadja nektek.
17»Ezeket azért parancsolom nektek, hogy szeressétek
egymást.«
Hallottuk Jézus szavait, lélekben elcsendesedve imádkozzunk!
Köszönjük Neked mennyei Atyánk, hogy itt állhatunk Előtted,
mert nem érdemeink szerint bántál velünk, amikor még a bűn útján jártunk,
Tőled elfordulva éltünk. Hálát adunk Neked, hogy Jézus Krisztus által
nekünk is megbocsátó szeretetedet kínáltad. Köszönjük, hogy Szentlelkeddel
munkálkodtál bennünk, hogy Magadhoz fordítottad szívünket. Köszönjük, hogy
választott néped sorába fogadtál bennünket, hogy fiaidnak vallhatjuk
magunkat. Bocsásd meg nekünk, hogy jóságod ellenére hiábavalóságokkal
bosszantottunk. Bocsásd meg nékünk, amikor óemberünk felülkerekedett
rajtunk, amikor a világ harsány zajától néha már nem is hallottunk Téged.
Bocsásd meg nekünk, hogy emiatt megfogyatkozott bennünk a szeretet, és
embertársainkra, már csak, mint bennünket bosszantó, akadályozó nyűgre,
koloncra tekintettünk. Elfelejtettük, hogy Jézus Krisztus értük is meghalt,
s nekünk lenne a feladatunk ezt hirdetni. Téged kérünk Urunk, hogy ahogyan
a só sós, ahogyan a meggyújtott lámpa világít, olyan természetes, hogy
belülről fakadó legyen a mi szeretetünk, a bennünk lévő Jézus Krisztus
által. Ez a szeretet indítson bennünket szolgálatra, hogy neked tetsző
gyümölcsöt teremjen életünk egyen-egyenként, s a gyülekezet közösségeként
is a Te dicsőségedre. Kérünk légy velünk az úrvacsora asztalközösségében. A
Jézus Krisztus érdeméért kérünk, hallgasd meg imádságunkat. Ámen.
Jer, világosság, ragyogj fel
nekünk,
Hogy csak Krisztus légyen
mesterünk,
El ne hagyjuk őt, mi hű
Megváltónkat,
Aki népének örökséget ad.
Könyörüljél.
Ó szeretet, áraszd ránk
meleged,
Hadd kóstoljuk édességedet;
Tiszta szívből mindenkit hadd
szeressünk,
Egyességben és békében
éljünk.
Könyörüljél.
234. dicséret 2. és 3. vers
Efezusi levél
2. fejezet 11-22. vers [Efezus 2:11-22]
11Emlékezzetek tehát arra, hogy ti egykor pogányok
voltatok, úgynevezett körülmetéletlenek a körülmetéltek szerint, akik
viszont azért nevezik magukat így, mert testükön emberkéz által körül
vannak metélve.
12Ti abban az időben Krisztus nélkül éltetek, Izráel
közösségétől elkülönítve, és mint az ígéret szövetségein kívül álló
idegenek, reménység nélkül és Isten nélkül éltetek a világban.
13Most pedig Krisztus Jézusban ti, akik egykor »távol«
voltatok, »közel« kerültetek a Krisztus vére által.
14Mert ő a mi békességünk, aki a két nemzetséget eggyé
tette, és az ő testében lebontotta az elválasztó falat, az
ellenségeskedést, 15miután a
tételes parancsolatokból álló törvényt érvénytelenné tette, hogy békességet
szerezve, a kettőt egy új emberré teremtse önmagában.
16Megbékéltette mindkettőt egy testben az Istennel,
miután a kereszt által megölte az ellenségeskedést önmagában, 17és eljött, és »békességet hirdetett nektek, a
távoliaknak, és békességet a közelieknek«.
18Mert általa van szabad utunk mindkettőnknek egy
Lélekben az Atyához.
19Ezért tehát nem vagytok többé idegenek és jövevények,
hanem polgártársai a szenteknek és háza népe Istennek.
20Mert ráépültetek az apostolok és a próféták alapjára,
a sarokkő pedig maga Krisztus Jézus, 21akiben az egész épület egybeilleszkedik, és szent
templommá növekszik az Úrban, 22és akiben ti is együtt épültök az Isten hajlékává a
Lélek által.
Szeretett Testvérek!
Mi az egyház küldetése? Mi az egyház feladata? Mi az
egyház célja?
Nem nagyon ragyognak a szemek! Pedig igazán kellene,
hogy ragyogjanak, mert hogy tudjuk, mert hogy örömmel azonosulunk vele.
A múlt vasárnap – szintén az Efezusi levélből, annak
az első fejezetéből – olvastuk az Igét, és ott az apostol háromszor, az
Isten munkájáról szólva háromszor mondja el, hogy az Isten népe az Isten dicsőségének magasztalására legyen. Az
egyház egyik küldetése, a hívő emberek közösségének egyik feladata, célja
az kell, hogy legyen, hogy ebben a világban az Istent magasztalja. Már
legalább ezért kellett volna, hogy csillogjon a szemünk.
És van-e még más? Van-e még más valami, ami szintén
az egyház feladata, küldetése, amit csak az Isten népe tehet és kell, hogy
tegyen ebben a világban.
Most is az Efezusi levélből olvastam az Igét, a
második fejezetből. Az apostol többször említi, hogy Isten Jézusban
békességet szerzett, megbékéltetett. Megbékéltetett bennünket, akik
elidegenedtünk – az Efezusi levélben olvashatjuk ezt a kifejezést; ezt nem
a modern pszichológusok a modern társadalomról ismerték föl először és
mondták, hanem már az Ige beszél arról, hogy az ember, az Istentől
elfordult ember elidegenedett. Elidegenedett a szent élettől,
elidegenedtünk Istentől, elidegenedtünk egymástól. És ez a fajta elidegenedés
ott a jeruzsálemi templomban – az olvasók még ezt értették elég jól –, a
jeruzsálemi templomban kiábrázolódott egy kicsit úgy is, hogy annak a
templomnak voltak udvarai, maga az oltár is a nyílt udvaron volt, ott folyt
az istentisztelet, és a legkülsőbb udvar volt az, ahova a nem Ábrahám fiai,
vagyis a népek fiai eljöhettek. Aztán voltak beljebb udvarok, oda már ők
nem léphettek be. Szó szerint volt egy védő korlát, azon tábla, hogy tilos
belépni; tovább menni tilos a népek fiainak. Nos, erre is utal itt az
apostol, amikor azt mondja, hogy a Krisztusban ezt az elválasztó falat
Isten lerombolta, lebontotta, és így egy új emberré teremtette a
Krisztusban az Őbenne hívőket. Új emberré teremtette. Ez az, amiről Jézus
beszélt Nikodémusnak, hogy „szükség
néktek újonnan születnetek”. És így egy új közösség jött létre ebben a
világban.
A korábbi vasárnapokon, amikor a koncentrikus
körökkel is próbáltam egy kicsit szemléletesebben kiábrázolni, hogy az
érdeklődéstől a látogatáson, templomlátogatáson keresztül, hogyan hív
lépésről-lépésre közelebb bennünket az Isten, hogy a szolgáló közösségbe,
az Isten népe közösségében legyünk. Nos, erre visszagondolva, akkor most
fel kell, hogy tegyük magunknak a kérdést, amikor mi hívogatunk embereket. Hova
hívogatunk? Ha azt mondják: „miért menjek én oda?” – „Én nagyon jól érzem
magam a pecások társaságában. Kimegyünk, és ott mi beszélgetünk, meg
csöndben elücsörgünk. Van nekem egy jó társaságom.” – Akkor mit mondunk,
hogyha az illető azt mondja, hogy „én ott jól érzem magam”? Vagy a másik
egy másmilyen nemes evilági klubot megnevez: „vannak nekem barátaim, én
azokkal időnként szoktam találkozni itt vagy ott; hát te meg a templomba
mész”. Akkor mit mondunk? Hát ez 1:1! – legalábbis szerinte.
Tudjuk-e, és föl merjük-e vállalni, és ki merjük-e
mondani, hogy a gyülekezetnek, az Isten népének Istentől való küldetése van
ebben a világban. Egy olyan küldetése van, amilyet semmilyen más e világi
nemes társaság, klub, közösség nem tud és nem is fog teljesíteni. Csak mi
teljesíthetjük. Nekünk kellene Krisztusban újjászületett életű embereknek
teljesíteni.
A most fölolvasott bibliai szakaszunkban egy másik
mozzanat, a gyülekezet küldetésének, feladatának, a gyülekezet létének egy
másik fontos mozzanata hangsúlyos, ez pedig a közösség. Új emberré teremtette önmagában a kettőt, tudniillik
Izráel fiait, és annak idején úgymond a pogányokat, akik között nagy
elválasztó volt; új emberré, egy új közösséggé teremtette. Ebben a világban
Isten az Ő Igéje és Szentlelke által egy népet hívott ki. És itt egy
egészen új valami kezdődött el és ebben hívott bennünket, hogy mi, mint
gyülekezet, mint egyház, közösség
legyünk az Úrban. Nem valamilyen egyéb érdeklődési területen, azok
nemes dolgok, de itt valami egészen mást akar az Isten cselekedni. Vajon
mennyire csillog a mi szemünk, amikor arról van szó, hogy van feladata,
küldetése a gyülekezetnek? És mennyire vagyunk ezzel tisztában? Ha mi sem
igazán tudjuk, akkor nagyon könnyen és nagyon hamar azt mondja az a valaki:
„jó, hát téged érdekel a vallás, te járjál a templomba, engem érdekel a
pecázás, én oda járok”. „Engem egy másmilyen dolog érdekel, én abba a
klubba járok, a harmadik meg egy harmadik fajta klubba jár, és mindenki
maradjon meg ott, ahol van.” Tudunk-e valamit mondani, hogy miért más és
több? – mert nem miattunk. Nem azért, mert mi sokkal kiválóbbak
vagyunk. Bár lenne így. Hanem azért
több és más, mert az Istennek
van terve; valami többet és mást szeretne ebben a világban a gyülekezet, az
egyház által megjeleníttetni.
Ezt most ezzel a szóval fogalmaztam meg, hogy közösség. És a fölolvasott bibliai
szakaszunkban az apostol három képet használ, ennek tartalmi
szemléltetésére, kibontására. Az egyik az Isten királysága. Ne engedjük át bizonyos csoportnak a
királyság kérdését. Az Isten uralma, az az Isten akarata szerint való.
Hiszen így olvastuk: „Ezért tehát nem
vagytok többé idegenek – írja az apostol az efezusiaknak – és jövevények, hanem polgártársai a
szenteknek”. Az Isten választott népéhez tartozóak vagytok ti is.
Polgártársak vagytok. Ezt fogalmaztam így, hogy az Isten uralma, az Isten
királysága ez. Ez nem földrajzi kategória. Egy lelki struktúra: „Ahol ketten vagy hárman az én nevemben
összejönnek, jelen vagyok” – ígérte Jézus. És ezt hirdeti az apostol.
És gondoljuk el, hogy az akkori valóság mi volt. Az akkori világ legnagyobb
birodalmának, a római birodalomnak volt állampolgára maga Pál is, az efezusiak
is. És az akkori világ világbirodalma közepette arról tesz bizonyságot az
apostol, hogy az Istennek van országa. Az Istennek akarata, uralma itt
szeretne bennünk és általunk megvalósulni. Miközben mi, itt benne élünk
ebben a világban, de mégsem e világ szerint kell élnünk. A pogányok
polgártársaivá lehetnek az Isten választott népének. Ez kiváltság is meg feladat is. Kiváltság olyan értelemben, hogy a „szükség néktek újonnan születnetek”,
a megtérés, az újjászületés által lettünk tagjai ennek a közösségnek – és
ezt most, az egyszerűség kedvéért a születési anyakönyvi kivonattal
szimbolizálom – és így vagyunk polgárai az Isten országának. És van az,
amit egy másik kifejezéssel próbálok jelezni, a vízummal. Tudjuk mit
jelent. Bizonyos országba, ha szeretnénk elmenni, oda külön beutazási
engedélyt kell szereznünk. Vagy megadják, vagy nem. Mert nem vagyunk
születés szerint jogosultak ott. És ha még meg is kapjuk a beutazási engedélyt,
akkor sem részesülünk mindabban, amiben az adott ország a saját
állampolgárait részesíti. Igen, a Krisztusban újjászületett emberek, az
Isten népe közösségének minden kiváltságában részesülnek. A beutazók, azok
csak egy töredékében részesülhetnek.
A feladat pedig az Isten királysága,
az Isten uralma vonatkozásában, amiért annyit szoktunk imádkozni, de fele
annyit cselekedni: „Jöjjön el a te
országod, legyen meg a te akaratod” – hát nem így tanított imádkozni
bennünket a mi Urunk?
Az egyik kép tehát, hogy polgártársaivá lehettetek az Isten országának, az Ő uralmának.
A másik kép a közösség kiábrázolására, hogy Isten háza népe lettetek, az Isten családja lettetek – mondanánk
mai szavakkal. Vagyis itt a szeretetközösségről
van szó. Míg előbb az Isten uralmáról, akaratáról és annak örvendetes
elfogadásáról, a mi részünkről, addig a másik képpel ezt a közösséget – ami
az egyház küldetése –, ezt a szeretetközösséget az „Isten háza népe vagytok” kifejezéssel fogalmazta meg az
apostol. Vagyis egy Atya gyermekei vagytok, tehát testvérek vagytok. Tehát
testvérek vagyunk.
Egy családon belül is vannak ilyen és olyan tagok. És
nem azért kell, hogy szeressük egymást, mert mindig nagyon megérdemeljük,
hanem mert a család tagjai vagyunk. A gyülekezeten belül sem vagyunk mindig
nagyon szeretetreméltók. Nem vagyunk tökéletesek és szuper keresztyének.
Mégis az Isten háza népe közösségében, a szeretetközösségben kell élnünk,
mert a Krisztus által egy Atya, a mennyei Atya gyermekeivé lettünk. Ez egy
bensőséges kapcsolat. Eltérően az előzőtől, ahol az Isten uralma, akarata
volt a hangsúlyos.
Most az apostol a „háza népe” kifejezéssel a
közösségnek a bensőséges voltát, a szeretetteljes voltát próbálja
hangsúlyozni. Ahol egymást szeretetben elfogadják, és egymást szeretetben
segítik – mert bennünket is elfogadott az Isten. Nem, mert megérdemeltük.
És nem azért, mert vannak, akik szerintünk megérdemlik a gyülekezetben,
hogy szeressük; hanem azért, mert az Isten megbocsátott nekem, és neked, és
akkor egymást is megbocsátó szeretettel fogadjuk.
A gyülekezet feladata, küldetése, hogy közösség
legyen ebben a világban. Az Isten akarata szerint való közösség. És ennek a
harmadik kifejezése pedig, hogy „fölépültök
Isten hajlékává a Lélek által”. Vagyis a gyülekezet az Isten temploma.
Az Isten hajléka. Vagyis az Isten jelenlétének a reprezentánsa. A
kiábrázolója. A megvalósítója. A meghirdetője. Az Isten temploma vagytok –
jóllehet, Isten nem lakik kőből épített templomokban. Már az Ószövetségben
is azt olvassuk, már Salamon is így szól, hogy az Úr az Ő nevét helyezi oda
a Jeruzsálemi templomba. Őt, magát – mondja Salamon – a falak, ez a
hatalmas templom sem fogadhatja be, de jelenlétének szimbóluma,
kiábrázolója.
Nos, mi az Isten temploma kell, hogy legyünk. És ez a
lelki közösség, ahol nem a kőfalak a lényeg, hanem hogy tagjai leszünk, sőt
építő kövei ennek a közösségnek. Amikor arról beszél az apostol, hogy „az Isten hajlékává épülünk a lélek
által”, akkor ezzel azt is kimondja, hogy ennek a közösségnek, az Isten
népe közösségének nincs földrajzi központja. Mint ahogy az Isten országa is
lelki struktúra, és nem földrajzi, sengeni vagy nem sengeni, határok által
körülhatárolt terület. Nincs földrajzi központja az Isten hajlékának. Nem
központja Róma, nem központja Konstantinápoly, nem központja Debrecen, nem
központja a Nagyerdei Gyülekezet. „Mert
ahol ketten vagy hárman együtt vannak az Úr nevében, jelen vagyok.” Az
Isten temploma ezen az egész világon jelen van a hívők közösségében. És ezt
nekünk nagyon komolyan kellene venni! Ez az egész templom, a sarokkőre épül és a sarokkőhöz igazodva épül. Ahogyan a
régi építésekben a terméskövet összegyűjtötték, és az építőmester
kiválasztotta a legnagyobb, a legnagyszerűbb követ, és azt tette az épület
sarkánál a fundamentumba. Kettős funkciója volt, az egyik megadta az irányvonalat,
lehetett húzni a zsinórt, és rakni a falakat, a másik pedig rá-épült. A legnagyobbat, a
legerősebbet tette a sarokra, hiszen ott van több támadásnak kitéve. Nos, ez a sarokkő Jézus. Őhozzá igazodik,
és Őreá épül az apostolok és próféták által az Isten temploma ebben a
világban. És aztán épül, és egybeilleszkedik, és növekszik. Nincs készen. „Egybeilleszkedik” és „növekszik”. És ami csodálatos – írja
az Efezusiaknak, a nem Ábrahám utódainak, a népek fiainak –, hogy ti,
úgynevezett pogányok, nemhogy egy elválasztó fal túloldaláról nézhetitek,
hogy az Isten mit cselekszik ebben a világban, hanem ti magatok építő kövei vagytok ennek a lelki templomnak. Nem
egyszerűen csak bejöhettek, bekukucskálhattok, hanem ti vagytok a lelki építő kövek, ahogy erről majd Péter is ír a
levelében.
Szeretett Testvérek!
Az egyház küldetésének, az egyház létének, az egyház
feladatának a második jellemzője tehát: a közösség. Ahogyan a múlt vasárnap az Efezusi levél első
fejezetéből nagyon hangsúlyos volt, hogy az Isten magasztalására legyünk – mert senki más nem hivatott
erre –, úgy: közösség legyünk az
Úrban. Erre hivattattunk. Ebben a világban ezt az egyedülálló
közösséget lehet és kell megélnünk. Hármas vonatkozása volt – (1) Közösség
legyünk az Úrban: tudniillik akarata egyre inkább közöttünk megvalósul;
(2) Közösség legyünk az Úrban: tudniillik, mint háza népe, mint
család, a szeretet bensőséges közösségét éljük meg; (3) Közösség
legyünk az Úrban: tudniillik, így a jelenléte ábrázolódik ki ebben a
világban és e világ számára, mint a megbékélt testvérek közösségében jellé
lehetünk. Ez a küldetésünk, ez is feladatunk ebben a világban. Értsük meg
ezt az isteni tervet. Tanuljuk meg és fogadjuk szívükbe, és csillogjon a mi
szemünk, hogy erre hivattattunk. Hogy a mi életünknek igazán úgy adott
értelmet az Isten, hogy nem egyszerűen a kis földi céljainkkal eltöltjük az
időt: hogy „hát tanulni kellene, szerzek majd egy diplomát, házasságot
kellene kötni, hát a gyereket is fel kéne nevelni, már meg az unokákra kell
vigyázni, már meg a koporsóra gyűjteni – ennél sokkal többre hivattattunk!
Sokkal többre, hogy mindezeknek is igazán értelme legyen, amit az előbb
fölsoroltam.
Tanuljuk meg és fogadjuk szívünkbe. És most az
úrvacsora közösségében éljük meg, hogy feladatunk, küldetésünk, az egyház
létének céljához tartozik, hogy ebben
a világban közösség, egy különleges közösség legyünk az Úrban. Ha ezt
fel tudjuk mutatni, mert értjük és éljük, akkor, ha hívogatunk, talán el
tudjuk mondani, hogy miért gyere ide azonkívül, hogy eljársz pecázni. Azonkívül,
hogy van jó társaságod, és nemes dolgokat cselekszel ott. Ez a kettő, ez
nem egy súlycsoport. Itt valami sokkal többről van szó, és valami többre
hivattattunk, nem mi vagyunk többek, hanem többre hivattattunk, és ezáltal
lehet a mi életünk több. Jel lehet az elidegenedett, a különféle gazdasági,
politikai és egyéb önző indulatok és falak által széttagolt világban. Jellé
lehet a mi életünk. Hogy mondta Jézus a tanítványainak? Olyan szépen tudjuk,
és olyan szépen szoktuk idézgetni is: „Ezeket
azért parancsoltam nektek, hogy szeressétek egymást”. Ámen.
Imádkozzunk!
Teremtő Istenünk!
Önzésünk miatt anyagi, gazdasági, politikai, családi
életünket is megrontottuk, válaszfalakat építve. Ugyanakkor szeretetre
vágyakozunk, és mégis magányos tömeggé lettünk. Magasztalunk Istenünk, hogy
Jézusban lerontottad, lebontottad bűneink egymástól elidegenítő válaszfalát,
és áldunk Téged, hogy Jézusban megbékélhettünk Veled, egymással és
önmagunkkal. Téged magasztalunk, hogy a Krisztus-test tagjává tettél bennünket.
Segíts, hogy gyülekezetünk küldetését, Tőled való célját megértve, egyre
jobban megvalósuljon bennünk és közöttünk a Te akaratod. És segíts
bennünket, hogy egymást elfogadva megéljük a Tőled kapott szeretetet.
Urunk, segíts, hogy így jelenlétedet felmutassuk életünkben, közösségünkben
e világ számára. És erősíts most minket, hogy az úrvacsora közösségében is,
és majd a hétköznapokban is megvalósuljon a Krisztus-követők közösségében,
a mi gyülekezetünkben is a Te üdvözítő terved, hogy így jel legyünk, rólad
bizonyságtevő közösség legyünk ebben a világban, hogy betöltsük a Te
üdvözítő tervedet, Tőled való feladatunkat. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|