|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Felkészítsen a szolgálatra
Efézusi levél
4. fejezet 9-24. vers
„9Az pedig, hogy »felment«, mi mást jelent, mint azt,
hogy le is szállt erre a földre.
10Aki leszállt, az »fel is ment«, feljebb minden égnél,
hogy betöltse a mindenséget.
11És ő »adott« némelyeket apostolokul, másokat
prófétákul, ismét másokat evangélistákul, vagy pásztorokul és tanítókul, 12hogy felkészítse a szenteket a szolgálat végzésére, a
Krisztus testének építésére, 13míg eljutunk
mindnyájan a hitnek és az Isten Fia megismerésének egységére, a
felnőttkorra, a Krisztus teljességét elérő nagykorúságra, 14hogy többé ne legyünk kiskorúak, akik mindenféle
tanítás szelében ide-oda hányódnak és sodródnak az emberek csalásától,
tévútra csábító ravaszságától;
15hanem az igazsághoz ragaszkodva növekedjünk fel
szeretetben mindenestől őhozzá, aki a fej, a Krisztus.
16Az egész test pedig az ő hatására egybeilleszkedve és
összefogva, a különféle kapcsolatok segítségével, és minden egyes rész
saját adottságának megfelelően működve gondoskodik önmaga növekedéséről,
hogy épüljön szeretetben.
17Mondom tehát, és tanúsítom az Úr nevében, hogy többé
nem élhettek úgy, ahogyan a pogányok élnek hiábavaló gondolkodásuk szerint.
18Az ő elméjükre sötétség borult, és elidegenedtek az
Istennek tetsző élettől, mert megmaradtak tévelygésükben, és megkeményedett
a szívük.
19Ezért erkölcsi érzékükben eltompulva, gátlástalanul
mindenféle tisztátalan tevékenységre vetemedtek nyereségvágyukban.
20Ti azonban nem így tanultátok a Krisztust;
21ha valóban úgy hallottatok róla, és kaptatok felőle
tanítást, ahogyan az megvalósult Jézusban.
22Vessétek le a régi élet szerint való óembert, aki
csalárd és gonosz kívánságok miatt megromlott;
23újuljatok meg lelketekben és elmétekben, 24öltsétek fel az új embert, aki Isten tetszése szerint
valóságos igazságban és szentségben teremtetett.”
Imádkozzunk!
Mindenható Istenünk!
Hálát adunk neked azért, hogy most összegyűjtöttél
itt bennünket, a Te népedet. Jöttünk azért, hogy magasztaljunk Téged, a Te
nagyságos tetteidért, hogy dicsőítsünk Téged az életünkben megtapasztalható
dolgokért. Azokért az áldásokért, amelyeket Te árasztasz mireánk. Urunk,
mindezeket nem tudjuk meghálálni a mi gyarló életünkkel, de mégis
szeretnénk a Te szolgáid lenni, mert tudjuk, hogy az van a Te dicsőségedre,
hogy ha mi őszintén kiállunk a Te szent neved mellett, és vallást teszünk a
mi hitünkről. De kérünk azért, hogy bocsásd meg, ha mindenféle tanítás
hevében eltértünk a Te neved magasztalásától. Kérünk, segíts bennünket
abban, hogy erősen és szilárdan, a Tebenned való hitben erősödhessünk.
Bocsásd meg azt Urunk, hogy oly nehéz elszakadnunk az óemberünktől, de Te
adj erőt ahhoz, hogy mind jobban felöltözhessük a Tőled nyert újemberünket.
Urunk! Ahogyan a természet is évről évre megújul, kérünk, minket is újíts
meg a Te szent Igéddel, hogy a Te képedre formálódhassunk, és készíts fel
bennünket a Téged való szolgálatra. Ezért kérünk most, Szentlelkeddel áldj
meg bennünket, nyisd meg a mi fülünket és szívünket is, az értelmünket is,
és értelmünkkel is befogadhassuk mindazt, amit Te most üzenni akarsz
számunkra. Ámen.
Jézus Krisztus egy Mesterünk,
Mennyei szent bölcsességünk,
És nékünk bizonyos idvességünk:
Plántáljon nagy egyességet,
Igaz és szent szeretetet,
Szívünkbe isteni szent
félelmet.
Hogy téged bátran
vallhassunk,
E földön néked élhessünk,
Mennyben aztán veled
lakozhassunk.
371. dicséret 1., 6. és 7. vers
Korinthusi első
levél 12. fejezet 12-31. vers [1Korinthus 12:12-31]
„12Mert ahogyan a test egy, bár sok tagja van, de a test
valamennyi tagja, noha sokan vannak, mégis egy test, ugyanúgy a Krisztus
is.
13Hiszen egy Lélek által mi is mindnyájan egy testté
kereszteltettünk, akár zsidók, akár görögök, akár rabszolgák, akár
szabadok, és mindnyájan egy Lélekkel itattattunk meg.
14Mert a test sem egy tagból áll, hanem sokból.
15Ha ezt mondaná a láb: »Mivel nem vagyok kéz, nem
vagyok a test része«, vajon azért nem a test része-e?
16És ha ezt mondaná a fül: »Mivel nem vagyok szem, nem
vagyok a test része«, vajon azért nem a test része-e?
17Ha a test csupa szem, hol lenne a hallás? Ha az egész
test hallás, hol lenne a szaglás?
18Márpedig az Isten rendezte el a tagokat a testben,
egyenként mindegyiket, ahogyan akarta.
19Ha pedig valamennyi egy tag volna, hol volna a test?
20Így bár sok a tag, mégis egy a test.
21Nem mondhatja a szem a kéznek: »Nincs rád szükségem«,
vagy a fej a lábaknak: »Nincs rátok szükségem!«
22Ellenkezőleg: a test gyengébbnek látszó részei nagyon
is szükségesek, 23és amelyeket a
test tisztességtelen részeinek tartunk, azokat nagyobb tisztességgel
vesszük körül, és amelyek ékesség nélkül valók, azok nagyobb megbecsülésben
részesülnek:
24az ékeseknek azonban nincs erre szükségük. Isten
szerkesztette így a testet egybe: az alacsonyabb rendűnek nagyobb
tisztességet adva, 25hogy ne legyen
meghasonlás a testben, hanem kölcsönösen gondoskodjanak egymásról a tagok.
26És így ha szenved az egyik tag, vele együtt szenved
valamennyi, ha dicsőségben részesül az egyik tag, vele együtt örül
valamennyi.
27Ti pedig Krisztus teste vagytok, és egyenként annak
tagjai.
28Ezek közül pedig némelyeket először apostolokká
rendelt az Isten az egyházban, másodszor prófétákká, harmadszor tanítókká.
Azután adott csodatevő erőket, kegyelmi ajándékokat: gyógyításra,
gyámolításra, vezetésre, különféle nyelveken szólásra.
29Mindnyájan apostolok? Mindnyájan próféták? Mindnyájan
tanítók? Mindenkiben van csodatevő erő?
30Mindenki rendelkezik a gyógyítás kegyelmi
ajándékával? Mindnyájan szólnak nyelveken? Mindnyájan meg tudják azt
magyarázni?
31De törekedjetek a fontosabb kegyelmi ajándékokra.
Ezen felül megmutatom nektek a legkiválóbb utat.”
Szeretett Testvérek!
Három kifejezést említek. Ez a három kifejezés
tulajdonképpen egy szóból származik. Mi a különbség közöttük? – különösképpen,
hogyha az egyházra, a gyülekezetre vonatkoztatva tesszük föl a három
kifejezést. Az egyik a ‘kiszolgál’, a másik a ‘szolgáltat’ és a harmadik a
‘szolgál’. Érezzük, hogy sok a hasonlóság. De bizonyára mindannyian
érezzük, hogy nagyon nagy a különbség is aközött, ha kiszolgál az egyház
valamit, valakiket, valamilyen érdekeket, és érezzük, hogy nagy a különbség,
bár sok a hasonlóság, hogyha szolgáltatást nyújtana az egyház, mint fő
feladataként. Érezzük, bár sok a hasonlóság, hogy nagy a különbség a
szolgálat, a szolgáltatás és kiszolgálás között.
Nos, hogyan szolgáljunk? A gyülekezet küldetéséről
szóló igehirdetés sorozatnak az 5. és ezzel befejező része hangzik most az
előbb olvasott két igeszakasz alapján. Ennek azt a címet adtam: Küldetésünk: szolgálat.
Nézzük akkor, hogy hogyan szolgáljunk? Az Efezusi
levélből vett kifejezéssel szólva, „minden
egyes rész”, vagy a Korinthusi levélben „a tagok, a test tagjai” – vagyis itt az egyénről van szó – mindegyik
szolgál. Az egyén saját adottságainak megfelelően. Ezek nagyon különbözőek,
de mindegyik „a saját adottságának
megfelelően működve” – ahogy ott olvassuk – kell, hogy „gondoskodjék önmaga növekedéséről”.
Aztán majd szó van a közösségről is. De először nézzük meg az önmagunkról
való gondoskodást.
Pál apostol annak idején, amikor az efezusi vénektől
búcsúzik, akkor többek között beszél arról is, hogy „viseljetek gondot magatokra és az egész nyájra, amelyben a
Szentlélek titeket vigyázóvá tett”. Emlékezzünk, amikor odamennek és vitatkoznak
Jézussal némelyek, és be akarják húzni a csőbe, hogy melyik a nagy
parancsolat. Akkor Jézus idézi az Ószövetséget: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, lelkedből,
erődből, elmédből és szeresd felebarátodat!”. És ez utóbbit így idézi: „Szeresd felebarátodat, mint önmagadat!”.
Nagyon sok ember, sajnos nagyon sok keresztyén is,
azért nem nagyon tudja szeretni a felebarátját, a Krisztusban testvérét
sem, mert önmagát sem tudja szeretni. Viszont másik oldalról ellenpontozva
azt is meg kell fogalmazni, a mi világunk pedig most nagyon az önszeretetről,
az egoizmusról szól. Mégis hangsúlyoznunk kell az Ige szerint való,
önmagáról való gondoskodást is. Hogy tudniillik önmaga növekedéséről gondoskodjon. Gondot kell viselni
önmagunkról is, mert különben nem tudunk másokról gondot viselni, és nem
tudunk másoknak szolgálni. Tehát minden egyes rész, minden egyes tag így
kell, hogy cselekedjen.
Ugyanakkor mindkét igeszakaszunk határozottan beszél
a közösségről. A Korinthusi levélben a test biológiai képét hozza az
apostol. Az Efezusi levélben ezt olvassuk, hogy „épüljön szeretetben a különböző kapcsolatok révén összekapcsolva”
sok egyén; a sok különböző
keresztyén személyiség közösséggé, Krisztus-testté épüljön.
Nézzük most a közösség vonatkozását. „Sok tag”, de „egy test” – olvastuk az előbb. És hogy ne legyen meghasonlás –
merthogy nagyon hamar keletkezik meghasonlás a gyülekezetben a keresztyén
emberek között is –, az apostol figyelmeztette a korinthusi gyülekezetet,
és tanít bennünket is: „az Isten
rendezte el a tagokat” – a különböző tagokat – „a testben”, a Krisztus-testben és a biológiai testünkben is,
hogy ne legyen meghasonlás. Merthogy a korinthusi gyülekezetben éppenséggel
nagy meghasonlás keletkezett. A magát nagyon lelki gyülekezetnek gondoló és
önmagáról sok jót képzelő korinthusi gyülekezetben belső szakadozások
lettek. Szó szerint frakciózások is lettek: én Pálé, én Péteré vagyok… és
sorolták ott. Nos, ebben a gyülekezetben, amely gyülekezetben bőségesen
volt kegyelmi ajándék, meghasonlás támadt. Mert némelyek a nyelveken
szólást mindenek fölé helyezték, és csak azt tartották igazi embernek,
igazi lelki embernek, aki így is dicsőíti az Istent. Az apostol kénytelen
határozott tanítást adni – majdhogynem azt mondhatjuk, tejjel etetni ezt az
úgymond nagyszerű gyülekezetet.
Alapdolgokat kell tanítania. És sokszor így vagyunk mi is. Sok
minden jót gondolhatunk magunkról, és sokszor alapdolgokkal nem vagyunk
rendben.
Hogy ne legyen meghasonlás, Isten rendezte el a
tagokat így. Ugyanakkor az apostol így fogalmazta meg: „egy Lélek által egy testté kereszteltettünk” – önmagát is
beleérti. Egy Lélek által egy testté kereszteltettünk – az egyház egyik
titka ez, és ezért más, mint minden más földi szervezet. Ha ez nem jelenik
meg határozottan, hogy „egy Lélek
által… egy testté”, a Krisztus-testté kereszteltetünk meg, akkor viszont
nem nagyon különbözünk más földi emberi társaságtól.
Néhány évvel ezelőtt a gyülekezeti nagytábor
témájaként is megfogalmaztam, és ezt a címet is adtam akkor a hét
témájának: egymást gazdagító
különbözőségek. Nos, a most olvasott igeszakaszunk határozottan beszél
erről. És ahogyan határozottan beszél erről, ezt nekünk is észre kell
vennünk. Az egymást gazdagító különbözőségekben, hogy kölcsönösen
gondoskodjanak egymásról a tagok. Úgy is kell gondoskodnunk egymásról, hogy
most például itt, közöttünk van nem is egy olyan személy, akinek nem magyar
az anyanyelve. És akkor valamiféleképpen tolmácsolni kell. El kell fogadni
szeretettel azt, hogy ezt a körülötte ülők egy kicsit hallják. De remélem,
hogy a mikrofon hangosabb. Az egymást gazdagító különbözőségek így is kell,
hogy működjenek a gyülekezetben. Kölcsönösen gondoskodva egymásról a tagok.
A gyülekezet tagjai kölcsönösen gondoskodjanak
egymásról. Amíg az Efezusi levélben azt olvastuk, hogy önmagáról
gondoskodjon, addig most azt látjuk, hogy a tagok egymásról gondoskodjanak.
Mind a kettő hangsúlyos a keresztyén életben.
A fölolvasott nagyon szép biológiai testkép
figyelmeztet bennünket arra is, hogy minden tag fontos. Minden szolgálat
fontos. Sőt, a kevésbé látványosak fontosabbak sokszor, mint a nagyon
látványosak. Sokkal fontosabb, hogy a szívünk, a vesénk, a tüdőnk és még
sok minden más dolgozzon. Ugye egyikünk sem beszélgetett most itt az előbb
a szívével, veséjével, tüdejével, hogy „figyelj, ne hagyj már ki 10 percre,
ne pihenj most egy fél órát”, de, hogy „ügyes kezű ember”, azt szoktuk
mondani. Mert ez látszik. De mire megy a kezünk a többiek nélkül?
A gyülekezet közösségében kölcsönösen kell egymásról
gondoskodnunk és egymást kiegészítenünk, mert így tudja a gyülekezet teljesíteni
azt a szolgálatot, amit együtt kell teljesítenünk.
És így elérkeztünk oda is, hogy ez a szolgálat, ez az
egymást építő szolgálat, ez folyamatos kell, hogy legyen. Az Írás hűségről
beszél sokszor. Emlékezzünk a talentumokról szóló példázatokban, ki-ki
képességéhez mérten kapott sok vagy kevesebb értéket, eszközt, hogy azt
forgassa, használja. És a visszajövő gazda nem azt kéri számon, hogy miért
nem ad mindenki az elszámoláskor 5-öt, noha volt, aki 5 egységnyit kapott,
volt, aki kettőt, volt, aki egyet, hanem mindenkitől arányosan kéri számon,
ami a 100 %, vagyis a hűséget.
A gyülekezet közösségében a hűséges, folyamatos
szolgálat rendkívül fontos. A mi világunk kicsit másról szól. Akciókról
szól. Mindenhol akció, meg akarnak ragadni bennünket (egész pontosan a
pénztárcánkat), és ez a kereskedelemben bizonyos szintig rendben is van. De
nem kell nekünk átvenni az akciót. Akkor sem, hogyha természetesen a
gyülekezet életében vannak fontosabb, alkalmi rendezvények. De az a fajta akciózás,
az a fajta szenzációéhség, ami a mi világunkban állandóan ostromol
bennünket, az ne legyen a mi gyakorlatunk. Hiszen nem lehet az, nem él úgy
a gyülekezet, nem él a közösség, nem él a biológiai testünk, ha közben
kihagynak a fontos szervek néhány órácskát, esetleg jó néhány napot, akkor
végül a test sem fog élni.
A folyamatos szolgálat, a hűséges szolgálat, a
kitartás a szolgálatban nagyon-nagyon fontos. Ezen kívül jó, hogyha vannak
rendkívüli alkalmak. De a keresztyén élet, az nem akció kérdése, hogy „majd,
amikor ráérek”. Meg „majd, ha valami rendkívülire hívnak, rendkívülit
rendeznek, akkor szóljanak, akkor hívjanak, akkor elmegyek”. A keresztyén
élet, az folyamatos, ahogyan a testünk minden szerve, tagja folyamatosan
dolgozik, hogy éljen a test, és így működhessenek a tagok.
Az apostol külön fölhívta a korinthusiak figyelmét,
hogy melyik a fontosabb, melyik a hasznosabb. Nem mindig a leglátványosabb
a leghasznosabb. Ahogyan a testünkben sem. A leglátványosabb mindig a
nélkülözhetetlen. Jó néhány olyan kevésbé látványos szervünk van, amiről
megfeledkezünk, amíg dolgozik. De ha nem dolgozik, akkor kapkodunk, hogy
baj van. Az Isten rendezte így, hogy ne legyen meghasonlás.
Vagyis akkor próbáljuk most már sorba szedni, hogy is
van hát? Az előző négy vasárnap négy hangsúlyt megfogalmaztunk, ehhez most
hozzátettük az ötödiket, a
szolgálatot. A bevezetőben föltettem a kérdést, mi a különbség a
kiszolgál, a szolgáltat és a szolgál kifejezések között. Érezzük
mindannyian a sok hasonlóságot, de látnunk kell a radikális különbséget. Az
egyháznak nem az a küldetése, hogy bármilyen világi elvárást kiszolgáljon.
Mert ha embereknek akarunk tetszeni, a végén könnyen nem leszünk Isten
szolgái. Miközben a zsidónak zsidóvá, a görögnek göröggé lenni, az ő
nyelvén beszélni, de a ránk bízott üzenetet nem cserélhetjük ki.
Érezzük és látjuk, hogy a szolgáltat és a szolgálat
között van sok hasonlóság, mégis nagy a különbség. Szolgáltat – a
szolgáltató céghez hogyan viszonyulunk? „Nem tud valaki egy gázszerelőt?” –
szoktuk megszólítani egymást, amikor hirtelen elromlik egy gáztűzhely. Merthogy
legutoljára 10 éve volt szükségünk rá, akkor még fölírtuk a telefonszámát,
de azóta már valahová elszórtuk. Most gyorsan kellene, jöjjön valaki, aki
ezt a szolgáltatást elvégzi. Kijavítja, és utána abban reménykedünk, hogy
legalább 10 évig nem kell látni egymást. Nos, nagyon sokan azt gondolják,
hogy ez az egyház feladata: amikor éppen bajban vagyok, ugorjon és
szolgáltasson, egyébként nem is akarom látni 10 évig, 20 évig.
Bizony nem egyszer találkoztam emberekkel, akik
mondták, hogy „hát igen, 10 éve, anyám temetésénél jártam itt utoljára”.
Mert szolgáltatásként, gyakran a telefonban is hallom ezt, hogy „ezt, meg
ezt a szolgáltatást szeretnénk igénybe venni”. Na most ez lehet
nyelvbotlás, de amikor kiderül, hogy valóban ez a lelkiség van mögötte,
akkor itt súlyos tévedés van. Ennek a tévedésnek mi is lehetünk okai. Az
életünk nem evangélium szerinti szolgálat volt, az egyház hajlott arra,
hogy látszólag embereket megnyerjen, hogy szolgáltatást nyújtson, és
valójában ne evangéliumot hirdessen elsősorban. A mi feladatunk a
szolgálat. Jézus nem azt mondta, hogy „én olyan vagyok közöttetek, mint aki
kiszolgál mindenkit”; nem azt mondta, hogy „én olyan vagyok közöttetek,
mint egy szolgáltató cég” – bár akkor is voltak ilyen elvárások: gyógyítsa
meg a betegeinket, de a 10 leprásból csak egy ment vissza hálát adni. A
szolgáltatást elfogadta, merthogy szolgáltatásnak tekintette, de aki adja,
az nem kell –, hanem én olyan vagyok közöttetek, mint aki szolgál.
Szeretett Testvérek!
Emlékezzünk vissza az előző négy hangsúlyra: mi a gyülekezet
küldetése? Tulajdonképpen az előző négy teljesítése is szolgálat. Hiszen
emlékezzünk vissza: „dicsőségének
magasztalására legyünk” – olvastuk az Efezusi levél első fejezetéből
háromszor is. Ha valóban az Isten dicsőségét magasztaljuk, akkor ezzel
figyelmeztetjük magunkat és a világot is: ne bálványoknak szolgálj! Ezzel
segítünk embereknek, segítünk világunknak is, hogy ne merüljön el bálványok
kiszolgálásában.
A gyülekezet küldetése – a második hangsúlyban, így
fogalmaztuk meg: közösség legyünk az
Úrban. Nos, egymást segítő tagokként, egymást építő tagokként valóban a
közösség vagyunk, ezzel szolgálunk egymásnak is, és szolgálunk kifele a
világ felé is. Mert egy olyan példát mutatunk föl, amit az apostol úgy
fogalmazott meg, hogy „a Lélek által
egy testté kereszteltettünk”. Hogy az Isten ebben a világban valami
egészen újat kezd a megtérés által. Hogy lehet újat kezdeni. A tanúságtétel
erről szól.
Tanúságtétel
Krisztusban
– fogalmaztuk meg harmadszor a gyülekezet küldetését. Hirdetni a megtérést
és a bűnbocsánatot. Lehet új életet kezdeni! Nem igaz az, amit nagyon sok
embertől hallottam már: „Tiszteletes Úr! Hát sajnos mi nem kaptunk vallásos
neveltetést, én se, a feleségem se – tetszik tudni, annak idején nem
lehetett, hát ez most már így marad”. Jobb esetben így folytatták: „de
legalább a gyerekek!”. És mondom, a gyerekek a szülők nélkül hogy fogják?
Miért kell úgy vesznie? Már egy 40 éves ember úgy megöregedett, hogy már
feladta, már semmi változást nem tud elképzelni? Lehet megtérni. Jézus az
öreg teológustudósnak, Nikodémusnak mondta, hogy „szükség néked újjászületni”, és nem kisgyerekeknek mondta ezt.
Amikor a Krisztusról tanúságot teszünk, akkor a megújulás, a megtérés
nagyszerű lehetőségét hirdetjük, és így szolgálunk felebarátainknak.
És a múlt alkalommal fogalmaztuk meg a negyedik
hangsúlyt, a befelé szóló hangsúlyt: a
gyülekezet tagjainak a lelki nevelése. Ez is fontos feladatunk. Az Efezusi
levélben így olvastuk, hogy „felkészíteni
a szenteket” a Krisztus követésére, életüket odaszentelt embereket a
szolgálat végzésére. A gyülekezet vezetésének ez az első számú feladata. És
nem az, hogy a gyülekezet helyett szolgáljanak, hanem az, hogy felkészítsük
a gyülekezet tagjait lelkileg építve, erősítve a szolgálatra. És akkor
ehhez társul – mert ez mind, ez a négy is szolgál egyúttal –, a szolgálat
sajátos hangsúlya is.
Illyés Gyula egyik helyen ezt írta: „Minden örömöm
megkétszerezem azonmód, hogy véled megfelezem”. Szolgálunk ennek a
világnak, ha az örömöt, az evangéliumot, a jó hírt tovább adjuk. Szolgálunk
ennek a világnak, ha megosztjuk velük. De közben magunkat is építjük – ahogy
Illyés Gyula megfogalmazta.
És bizony Szentgyörgyi Albert egyik imádságos
hosszabb versében többek között így könyörög, mert erre is nagy szükség van:
„Uram! Küldd el hozzánk a te szolgáid, hogy megmutassák az utat, amely
tehozzád, a békébe, amely embert emberhez vezet!”
És amikor most az öt hangsúlyt immár együtt láttuk,
akkor végezetül két rövid gondolat. Az egyik, hogy ezeket egyensúlyban kell
tartani, mert mindegyikre szükség van. Nem elég csak az egyikkel
foglalkoznunk a gyülekezetben, vagy csak a másikkal. Nem elég csak a
magasztalás, nem elég, az hogy csak a mi kis közösségünket megéljük, nem
elég az, hogy csak kifele fordulunk, csak kifelé és magunkkal már nem
törődünk, nem elég az, hogy csak a tagokat próbáljuk lelkileg nevelni,
hanem ezekre mindig, folyamatosan szükség van a gyülekezetben, vagyis ezeket
egészséges egyensúlyban kell tartanunk.
És a másik, a fölolvasott bibliai szakaszunkat
mindannyian jól ismerjük: az egy test, sok tagja van… És nagyon jól
ismerjük az utána következő szakaszt is: ha csak ennyit mondok, hogy I.Korinthus
13 – ugye, a Szeretet himnusza.
De vajon a kettőt összekötő mondatot, el tudnánk mondani? Pedig anélkül se
az egyik, se a másik nem sokat ér. És nagyon hajlunk még mi keresztyének is
arra, hogy szétszakítsuk azt, amit az Ige egybe mond el. Ha mi is hajlunk
arra, hogy a Szeretet himnuszt így kiemeljük a Szentírásból, és abból az
összefüggésből, amiről ott van szó, és amiben elhangzott, akkor ne
csodálkozzunk, hogy a világ is ezt teszi, mert egyébként nagyon szép az a
Szeretet himnusz.
Nos, mi az összekötő mondat? Ma már fölolvastuk: „De törekedjetek a fontosabb kegyelmi
ajándékokra”. És most jön az összekötő mondat: „Ezen felül megmutatom nektek a legkiválóbb utat. Ha emberek vagy
angyalok nyelvén szólok is, szeretet pedig nincs bennem…” – és jön az
úgynevezett Szeretet himnusz. Mi az összekötő mondat? „Ezen felül megmutatom nektek a legkiválóbb utat” – tudniillik
a szeretet útját. A közösség csak úgy épül, a test csak úgy épül, ha a
tagok szeretik egymást. A Szeretet himnuszt nem lehet a test és tagjai
nélkül hirdetni. Aki úgy akar Szeretet himnuszt, az illúziókat és szép illúziókat
emleget. A test tagjairól beszél az apostol, egy meghasonlott korinthusi
gyülekezetet tanít, hogy értsétek meg: különböző tagok, de egy a test, és
ha az Ige szerint, ha az Úr Lelke szerint akartok élni, mert egy Lélek
által kereszteltettünk egy testté, akkor ezt szeretetben kell megélni.
Két nagyon nagy tanítás van együtt, ezzel az egy
összekötő mondattal: a legkiválóbb
út, nem a kegyelmi ajándékok önmagukban vagy azokból egyik-másik
kiemelése. Nem is az, hogy akkor a dicsőségének magasztalására tegyünk
hangsúlyt – mondjuk, mondjuk mindig… Nem is az, hogy csak a közösséggel
foglalkozzunk… Nem is az, hogy mindig kifele prédikáljunk, evangelizáljunk…
Nem is az, hogy csak a tagok lelki nevelésével… Nem is csak az, hogy
szolgáljunk, hanem ezek együtt a
legkiválóbb út, hogy ezt a közösséget, ebben a szeretetben és ilyen
szeretettel éljük meg. Itt két fontos dolog kapcsolódik össze. Legtöbbször
el szoktuk felejteni, és így kicsit levegőben marad az egy test, sok tagja van fontos tanítás, és kicsit a levegőben
marad – ezért mondtam, hogy illúzióvá nemesedik és szépül – a Szeretet himnusz.
Az apostol egy meghasonlott, de önmagában belülről
meghasonlott gyülekezetnek mondja el ezt a kettőt egyszerre. És ha nem
szeretnénk meghasonlott gyülekezet lenni, nem szeretnénk torzult gyülekezet
lenni, akkor egyszerre kell a
kettőt, az egy test különböző tagjai közösségét megélnünk szeretetben.
Ámen.
Óh seregeknek Hatalmas
királya,
A nagy Istennek, Mi
teremtőnknek,
Gondviselőnknek Szerelmes
szent Fia:
Te vagy az Ura Választott
népednek,
És hű pásztora Minden időben
Most s jövendőben Gyenge
seregednek.
Kiket megváltál Drága szent
véreddel,
Megszabadítál Bűntől,
haláltól,
A kárhozattól Elégtételeddel.
Azért már élünk Néked, nem
magunknak:
Hát úgy bánj velünk, Hogy
nagy örömmel
Szolgáljunk szívvel Néked, mi
Urunknak!
297. dicséret 1. és 7-9. vers
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk, hogy teremtett világod
szépségével, rendjével és célszerűségével Te szolgálsz nekünk. Dicsőítünk, hogy
gondviseléseddel átkarolod életünket, és Jézus áldozatával és
föltámadásával elkészítetted nekünk az örök életet. És hálát adunk, hogy
szolgálatra hívtál bennünket, gyermekeidet. Segíts Urunk, hogy dicsőségedet
magasztalva utat mutassunk sokaknak Tehozzád, és segíts, hogy a Benned való
szeretetközösségünkben szolgáljunk egymásnak.
Urunk! A Te segítségedet kérjük, hogy egész életünk
tanúságtétel legyen arról, hogy lehet megtérni és új életet kezdeni. És
segíts, a gyülekezet tagjait jobban felkészíthessük a szolgálatra, hogy
mindezeket cselekedve életünk és közösségünk szolgálata áldás legyen
egyházunknak és népünknek, a tagok személyes cselekedetei által.
Így könyörgünk népünk szellemi, lelki újulásáért
határon innen és túl.
Könyörgünk városunkban lelki ébredésért,
megtérésekért, és Hozzád kiáltunk betegekért, gyászolókért, hogy a
föltámadott Krisztusra nézve legyen gyógyulása, legyen reménysége, legyen vigasztalása
életüknek.
Könyörgünk azokért a felnőttekért, akikben Lelkeddel
elvégezhetted, hogy keresztelésre, hitvallástételre, konfirmációra
készülnek, hogy életük legfontosabb döntése áldás legyen nekik és a
gyülekezetnek.
Könyörgünk a tervezett ifjúsági napért és a
gyülekezeti missziós napért, hogy fiataloknak és a rohanó idő szorításában
élőknek megújulást jelenthessenek ezek az alkalmak.
Urunk, odaszánjuk magunkat a szolgálatra, taníts,
vezess, hogy alkalmasabb legyen életünk Téged dicsőíteni, népedet építeni,
és e világnak a Te szereteteddel szolgálni. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságába hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|