|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Láss, ne csak nézz!
Lekció: 1.
Korinthus 15, 1-6; 12-20
„1Eszetekbe juttatom, testvéreim, az evangéliumot,
amelyet hirdettem nektek, amelyet be is fogadtatok, amelyben meg is
maradtatok.
2Általa üdvözültök is, ha megtartjátok úgy, ahogy én
hirdettem is nektek, hacsak nem elhamarkodottan lettetek hívőkké.
3Mert én elsősorban azt adtam át nektek, amit én magam
is kaptam; hogy tudniillik Krisztus meghalt a mi bűneinkért az Írások
szerint.
4Eltemették, és - ugyancsak az Írások szerint -
feltámadt a harmadik napon, 5és megjelent
Kéfásnak, majd a tizenkettőnek.
6Azután megjelent több, mint ötszáz testvérnek
egyszerre, akik közül a legtöbben még mindig élnek, néhányan azonban
elhunytak.
12Ha pedig Krisztusról azt hirdetjük, hogy feltámadt a
halottak közül, hogyan mondhatják közületek némelyek, hogy nincs halottak
feltámadása?
13Hiszen ha nincs a halottak feltámadása, akkor
Krisztus sem támadt fel.
14Ha pedig Krisztus nem támadt fel, akkor hiábavaló a
mi igehirdetésünk, de hiábavaló a ti hitetek is.
15Sőt Isten hamis tanúinak is bizonyulunk, mert akkor
Istennel szemben arról tanúskodtunk, hogy feltámasztotta a Krisztust, akit
azonban nem támasztott fel, ha csakugyan nem támadnak fel a halottak.
16Mert ha a halottak nem támadnak fel, Krisztus sem
támadt fel.
17Ha pedig Krisztus nem támadt fel, semmit sem ér a ti
hitetek, még bűneitekben vagytok.
18Sőt akkor azok is elvesztek, akik Krisztusban hunytak
el.
19Ha csak ebben az életben reménykedünk a Krisztusban,
minden embernél nyomorultabbak vagyunk.
20Ámde Krisztus feltámadt a halottak közül, mint az
elhunytak zsengéje.”
Textus: János
20, 1-3; 11-18
„1A hét első napján, korán reggel, amikor még sötét
volt, a magdalai Mária odament a sírhoz, és látta, hogy a kő el van véve a
sírbolt elől.
2Elfutott tehát, elment Simon Péterhez és a másik
tanítványhoz, akit Jézus szeretett, és így szólt hozzájuk: »Elvitték az
Urat a sírból, és nem tudjuk, hova tették!«
3Elindult tehát Péter és a másik tanítvány, és
elmentek a sírhoz.”
„11Mária pedig a sírbolton kívül állt és sírt. Amint ott
sírt, behajolt a sírboltba, 12és látta, hogy
két angyal ül ott fehérben, ahol előbb Jézus teste feküdt; az egyik fejtől,
a másik meg lábtól.
13Azok így szóltak hozzá: »Asszony, miért sírsz?« Ő ezt
felelte nekik: »Mert elvitték az én Uramat, és nem tudom, hova tették.«
14Amikor ezt mondta, hátrafordult, és látta, hogy Jézus
ott áll, de nem ismerte fel, hogy Jézus az.
15Jézus így szólt hozzá: »Asszony, miért sírsz? Kit
keresel?” Ő azt gondolta, hogy a kertész az, ezért így szólt hozzá: »Uram,
ha te vitted el őt, mondd meg nekem, hova tetted, és én elhozom.«
16Jézus nevén szólította: »Mária!« Az megfordult, és
így szólt hozzá héberül: »Rabbuni!« - ami azt jelenti: Mester.
17Jézus ezt mondta neki: »Ne érints engem, mert még nem
mentem fel az Atyához, hanem menj az én testvéreimhez, és mondd meg nekik:
Felmegyek az én Atyámhoz, és a ti Atyátokhoz, az én Istenemhez, és a ti
Istenetekhez.«
18Elment a magdalai Mária, és hírül adta a
tanítványoknak: »Láttam az Urat!«, és hogy ezeket mondta neki.”
A madár és a
kalitka
Egyszer egy angliai gyülekezetben húsvétot ünnepeltek
a testvérek. Pontosan úgy, ahogy mi tesszük ezt most. Sütött kinn a nap, és
ahogy kényelmesen elhelyezkedtek, még érezték a lábukban az odavezető séta
érzését, és amikor elhallgatott az orgona, a vastag falakon keresztül is
hallották a madarak énekét. Tavasz volt, együtt ünnepeltek a gyülekezetben,
és otthon a családdal. Jóleső érzés töltötte el őket, várták a
lelkipásztorukat, hogy elmondja nekik a húsvéti üzenetet. A lelkipásztor el
is indult a szószék felé, és a gyülekezet legnagyobb meglepetésére egy
hatalmas kalitkát emelt fel. Ezt mondta: „Testvérek, ne csak nézzetek,
hanem lássatok is!” Lerakta, és elindult csendesen lefelé. Nem volt benne
semmi, csupán az üres kalitka kinyitott ajtóval. Morajlás futott végig a
padsorokon. Mit jelent ez a kalitka, és mit jelenthet ez mondat? Mit kell
nézni, és mit lehet látni? Lehet nézni a kalitkát, de lehet látni a
szabadon engedett madarat is, amely hasítja az eget, ahogy egykor, szabad
voltában. Nem lehet többé fogva tartani.
A mai Igénk ugyanígy szólít fel bennünket Mária története
alapján. Testvérek, mi szintén ne csak nézzünk, hanem lássunk is!
Nézni, de csak
kívülről
Felvirradt a hét első napja, aminek első napsugarai
Magdalai Máriát már Jézus sírjánál köszöntötték. Ő volt az az asszony,
akiből Lukács evangélista szerint Jézus 7 ördögöt űzött. A nagy mélységek
és szenvedés után megtisztulva élhetett tovább, sőt Jézus követője lett asszonyok
között. Ez a nő nagyon hűségesen követte őt, hallgatta szavait, szerette Mesterét,
hát nem csoda, ha őszinte szomorúsággal várta a percet, amikor a törvények
szerint joga lett újra kimenni a sírhoz.
Még alig pitymallott, amikor odaért, és legnagyobb
döbbenetére a hajnali derengésben valami retteneteset látott: ott a sír, de
az azt lepecsételő kő el volt hengerítve. Mária nagyon jól tudta, hogy a
temetés után oda katonákat rendeltek, hogy őrizzék a sírt, és mindent
biztosan lezártak. Hogy mire gondolhatott:
·
A Jézust megfeszítő zsidók bosszúból ellopták a testet, hogy
meggyalázzák azt még halálában is. Nehogy a követők számára zarándokhely
legyen!
·
Esetleg sírrablók járhattak arra, azok hengerítették el a követ,
hiszen tudjuk, hogy Nikodémus 100 font drága kenettel kereste fel, és úgy
vélhették, hogy azt ott fogják találni, talán mások által vitt más
értékekkel együtt.
Egyáltalán nem csoda, hogy nem mert belépni, ki tudja,
hátha még van bent valaki! Így aztán Mária meglátva a nyitott sírt, szaladt
a tanítványokhoz, hogy segítséget kérjen, és elmondja, amit látott, vagyis
amit gondolt a látottak a nyomán: „Elvitték
az Urat a sírból, és nem tudjuk, hova tették!”
Igen, Mária elmondja, amit lát KÍVÜLRŐL. Nézett, és
csupán annyit látott, amennyi a szeme előtt volt. Nagyon sok ember van ezzel
így mind a mai napig! Sokan nem jutnak el, csupán a sírig. Kívülről
nézegetik az emlékezés szemeivel, egy szép legendának tartják a feltámadás
történetét, amely később összekapcsolódott népi hagyományokkal, a tavasz, a
kikeletvárással, és a termékenységhittel, amit a tojásokkal, a
locsolkodással fejezünk ki. „Milyen szép ünnep kerekedett egy legenda
által! – mondják, vagy gondolják sokan kissé cinikusan. – Mert ugye, azt
bebizonyítani nem lehet, hogy Jézus feltámadt! Az történelmi tény, hogy ott
volt a nyitott sír, de a többi! Vagy hiszem, vagy nem! Úgy van ez is, mint
a többi történelmi históriával. Kicsit hozzátesznek, kicsit elvesznek
belőle az évek, évtizedek, évszázadok, aztán végül még a mesélők is
elhiszik, hogy az úgy történt, ahogy.” Igen, ennyit látnak azok, akik csak
néznek.
Mária gyásza
Mária elszaladt a tanítványokhoz, és Péter Jánossal
szaladt is a sírhoz, akik visszamentek vele, beléptek, majd megértették,
hogy ott valami emberi értelem számára felfoghatatlan csoda történt. Majd a
két tanítvány elgondolkodva és megdöbbenve ment vissza a városba.
A férfiak lépteinek zaja egyre távolodott, Magdalai
Mária pedig ottmaradt a sír bejáratánál egyedül. Nemcsak a gyász nehezedett
rá, hanem a magányosság is: elveszítette azt, aki élete középpontját
jelentette. Azért ment a sírhoz, hogy sírjon és gyászoljon, hogy gyászolja
azt, akit talán a legjobban szeretett a világon. Talán emlékezni ment a szeretett,
de elveszített Mesterre. Talán még egyszer látni akarta, ha holtan is, azt
a kedves arcot, akihez annyira ragaszkodott. Sírt. Aztán benézett a sírba,
és azt látta, hogy ahol Jézus holtteste feküdt korábban, fejtől és lábtól
egy-egy fehér ruhában lévő angyal ül. Nem is tud szólni semmit, s az
angyalok megkérdezik tőle: “Asszony,
miért sírsz?” Mária pedig ezt felelte: “Mert elvitték az én Uramat, és nem tudom, hová tették.”
Annyira megrendítő ez a kép, annyira emberi, és olyan
nagyon rólunk szóló! Ott áll Mária, Isten követeivel, angyalokkal
találkozik, akik szólnak hozzá, és semmit sem vesz észre. Leköti saját
fájdalma, gondolatai, és képtelen önmagától ezeken felülemelkedni. Az egész
lényét betölti a veszteség, és fájdalom, és igazából még mindig ott tart,
ahol akkor, amikor a tanítványokhoz szaladt szólni. Pedig már nem csupán
kívülről látja a sírt, hanem benézett! Látja a lepedőket, és a kendőt, sőt,
ő még az angyalokat is, akik biztos jelei Isten jelenlétének és
cselekvésének, de ő még mindig maga körül forog, képtelen kitörni ebből.
Máriát teljesen lekötik az emlékei, a veszteség.
Együtt volt ő is a tanítványi körrel, hosszú időn át, hallgatta Jézus
szavait, de most valahogy mégsem jut eszébe mindaz, amiről oly sokszor
beszélt: haláláról és feltámadásáról, szenvedéséről, és arról, hogy mi lesz
vele. Mária elfelejtette ezeket, és csak abba tudott kapaszkodni, amire
emlékezett, vagy amit látott.
Az emlékek
hatalma
Nem jut tovább az emlékeinél, és csak kérdések
tolulnak az ajkára, amikor ott van előtte a válasz is. Miért vitték el,
hová tették? Még akkor is ilyesmiket kérdez, amikor már maga Jézus áll
előtte! Még őt sem ismeri fel, csak azok körül a kérdések és elméletek
körül forog, amiket ő állított fel, és a fájdalmát érzi, a szomorúságot.
Mária elveszítette a látását. Nem a valóságost, a fizikait, hanem a lelkit.
Angyalok állnak előtte, ami igazán nem mindennapi esemény, majd ő a
legelső, aki a Feltámadottal találkozik, és mégsem lát mindebből semmit.
Még azt sem veszi észre, hogy Isten egészen különös módon jelzi angyalai
által azt, hogy valami szokatlan történik ott húsvétkor az üres sír körül.
Mária azonban csak a maga szívbéli állapotát látja, és mást semmit sem.
Néha tényleg olyan megdöbbentő, hogy némelyekhez
szólhat az Isten, de akármilyen nyelven és módon szól, abból semmit nem
fognak fel. Például hallják az emberek az istentiszteletre hívogató harang
szavát, de soha nem jut eszükbe, hogy az nekik is szólhat. Mások élete
pedig talán tele van véletlennek nevezett Istentől való csodákkal, amelyek
által az Úr alakítani és formálni szeretné az életüket, hitüket, és mégsem
vesznek észre semmit az egészből, és csak azt mondják, hogy szerencséjük
volt, vagy épp egyéb magyarázatokat keresnek.
Sokan úgy vannak, mint magdalai Mária: az Úr szólhat
hozzájuk, de ők befelé fordulnak, és csak az általuk feltett kérdésekre
akarnak választ kapni: ha létezik az Isten, miért van annyi szenvedés,
könny, betegség, gyász, halál, irgalmatlanság, erőszak és éhezés? Miért
olyan hiánycikk a békesség és az emberek közötti megértés? Miért van annyi
magányos, miért sújtják terhek a keresztyéneket is, miért nem tökéletesebb
hely az Egyház? És sorolják az egyébként értelmes és jogos kérdéseiket
látva a világban folyó eseményeket, de nem veszik észre, hogy Isten másról
vagy inkább másról is akar beszélni velük. Hogy ezek ugyan fontos kérdések,
vannak még ezeknél is fontosabbak Isten szemében!
Akár keresztyénként is hányszor megtörténik velünk,
hogy csak a saját problémáinkat látjuk, a saját érzéseinkre,
veszteségeinkre vagyunk képesek fordítani csupán lelki szemeinket, és nem
vesszük észre, hogy Urunk már cselekedett, hogy másra akar rámutatni az
életünkben. Mi közben pedig hajtjuk a magunkét, vagy épp szomorkodunk, pontosan
úgy, ahogy Mária tette, akinek a szíve tele volt a saját fájdalmával, és
kérdéseivel, de másra nem tudott figyelni.
Mert mit is tudott ő? Azt, hogy Jézus meghalt, hiszen
látta, hogy felszegezik a keresztre, és ő végig ott volt, az evangéliumok
említik a nevét. Látta, hogy levették, és eltemették, most pedig nincs ott
a sírban. Igen, valóban, racionálisan ennyi van az ember szeme előtt. Sokan
csupán az ismeretig jutnak el.
A találkozás
A legtöbb ember ismeri Jézus halálának és
feltámadásának a történetét, hiszen kultúránk részét képezik ezek az
események. Megjelenítődnek a történések festők vásznain, zeneszerzők
műveiben, költeményekben, filmekben. Ennél azonban Ő nem több sokak
számára. Az élő Jézust sokan nem ismerik. Életük nem rezdül az Isten
szavára. Isten tervét a saját életükre nézve nemigen akarják megismerni,
mert úgy vélik, és tapasztalják, hogy tudnak Jézus nélkül élni. Sőt,
legtöbben úgy gondolják, hogy jobban tudnak élni. Miért van ez így?
Azért, mert sokan félreismerik Jézust. A legtöbb
emberben van egy kialakult és rögzült kép az Isten népéről. Az elmúlt
évtizedekben a keresztyénség fogalma egyet jelentett a szocialista kor
felfogása szerint a maradisággal, életidegenséggel, szűklátókörűséggel. Mind
a mai napig ezt erősíti sok televízióban elhangzó riport. Amit
pozitívumként emlegetnek, legfeljebb az az egyház szociális és oktatói
munkája. Arra jó, de másra nem.
A legtöbb ember ma is meglepődik, amikor megtudja,
hogy egy hívő ember is gondolkodhat tudományosan, szórakozhat, hogy az
Istennel járás nem elvesz, hanem éppen többletet ad az ember életéhez.
Nagyon sokan azonban nem ismerik, vagy még inkább félre ismerik Istent, és
a saját képzeteikkel ruházzák fel, az élet különböző helyzeteihez alakítják
az általuk kialakított istenképet. Vagyis ők maguk készítenek egy istent,
akinek az a dolga, hogy őket segítse, vagy épp békén hagyja. Ezért
fordulhat az elő, hogy ezektől nem ismerik fel azt sem, amikor Ő valóban szól,
akárcsak Mária egykor.
A történet ugyanis fokozódik. Az elkeseredett,
gyászoló asszony a kert őrzőjének nézi a Feltámadottat. Udvariasan uramnak
szólítja a vélt kertészt, és teljes jóhiszeműséggel kéri tőle: „ha te vitted el őt, mondd meg nekem,
hova tetted, és én elhozom.” Még mindig csak a holttestre gondol, ezért
nem ismeri fel az élőt. Arra sem gondol, hogy egymaga nehezen tudná
visszavinni a testet a sírhoz.
A fel nem ismert Jézus nem magyarázkodik, hogy ő az,
nem mutatja meg igazolásként a sebeit, csak egyetlen személyes szót mond
ki: „Mária”. És ekkor ő átéli a
csodát. Ahogy ezt az egy szót meghallja, ahogy átéli azt, hogy őt ismerik, róla
tudják, hogy kicsoda, felismeri az előtte állóban a Feltámadottat. Igen,
lehet nekünk kulturális ismeretünk, tudásunk, bármiféle képzetünk, de
csupán a szeretet képes felismerni a másikat. Ez a rezonancia az élet
csodája, a Jézusra való hangolódás misztériuma, ahogy azt Gyökössy Endre
megfogalmazza.
De kit tudunk mi szeretni? Azt a valakit, akit
ismerünk, akivel kapcsolatban vagyunk. Hogyan ismerhetjük meg Jézust, hogy
valódi ismeretünk legyen, és ne feltételezésekre, képzetekre hagyatkozzunk?
Egyetlen módon: az Igéből. Megismerhetjük tetteit, az értünk hozott áldozatának
üzenetét, az életünkkel való terveit. Az Igét hallva és olvasva pedig
átélhetjük, ahogy szól hozzánk életünk egy-egy nehéz percében, örömében,
hogy útmutatást, megoldást ad – mert ismer bennünket. Valóban ismer, és
megszólít a Szentlélek által. Vezetni, hatni akar az életünkre, sőt,
imádság által mi magunk is megszólíthatjuk, elé tárva kérdéseinket,
hálánkat és dicsőítésünket. Mi ez, ha nem kapcsolat? Közösség valakivel,
akit ismerek, akiben bízok, és szeretek, aki már nem csak egy közömbös,
távoli Úr, hanem az „én Uram” –
ahogy Mária is mondja.
Lehet, hogy ő valóban maga körül forgott, és nem
látott túl önmagán, de azért volt így, mert nagyon szerette Jézust, és fájt
neki az elvesztése. Ez a szeretet az, ami miatt ez a találkozás egykor
létrejöhetett. Aki így fordul hozzá, annak ma is lehet találkozása a Feltámadottal,
és annak az élete megváltozhat, ahogy egykor Máriáé.
Most már minden
más
Mert bizony ez az asszony meg kell, itt értse, hogy
minden megváltozott. Rohanna Jézushoz, borulna le előtte, kulcsolná át a
lábait, hiszen ott van az, aki neki új életet adott egykor! És Jézus azt
mondja neki: „Ne érints!” Miért
ne? – tehetjük fel a kérdést, hiszen néhány nap múlva maga szólítja fel
majd erre Tamást, hogy tegye az ujjait a sebeibe! Igen, de a feltámadással
minden megváltozott. Ez a mondat nem arról szól, hogy Jézus érinthetetlen
lenne, hanem arról, hogy Mária számára a feltámadott már nem ugyanaz, mint
aki volt, akivel együtt járt. Jézusnak meg kell tanítani Máriát arra, hogy
lásson túl az emlékeken, valami új kezdődött el, valami, ami még a
korábbiaknál is több. Nem ragaszkodhat többé hozzá úgy, mint korábban, el
kell, hogy tudja engedni, és saját magára támaszkodni a hite által! Ebben
azonban nem kell, hogy magára maradjon! Jézus ígéri az Ő jelenlétét
valamennyi követője számára a Szentlélek ajándéka által. Ahogy Jézus
elküldi a Pártfogót, örökké tanítványaival marad tértől és időtől
függetlenül.
Ezért is adja neki azonnal a feladatot, menjen, és
mondja el, hogy mit is látott, és hallott, hogy találkozott a feltámadott
Úrral. Ránk is ezt bízta, nem többet, és nem kevesebbet. Valamennyiünknek,
akik átéltünk már ilyen húsvéti találkozást, azokhoz szól a felszólítás:
menjünk, és beszéljünk róla! Ne maradjunk csupán a templom falain belül
ezzel az élménnyel, ne akarjuk oda bezárni Istent, hanem beszéljünk róla,
és hadd lássák meg minél többen, hogy mit is cselekedett Ő az életünkben,
hogy Ő ma is él, és hatni akar az életünkre! Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|