|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Akadályozhatom-e Istent…?
…a családban
Jeremiás
próféta könyve 7. fejezet 16-20.
„16Te pedig ne imádkozz ezért a népért, ne mondj értük
esdeklő imádságot, ne is kérlelj engem, mert nem hallgatlak meg!
17Nem látod, mit csinálnak Júda városaiban és Jeruzsálem
utcáin?
18A fiak fát szedegetnek, az apák tüzet gyújtanak, az
asszonyok pedig tésztát gyúrnak, hogy áldozati süteményeket készítsenek az
ég királynőjének, és italáldozatot mutassanak be más isteneknek, és ezzel
bosszantsanak.
19Vajon nekem okoznak bosszúságot - így szól az ÚR -,
nem saját maguknak? Mert majd szégyen borítja arcukat!
20Ezért így szól az én Uram, az ÚR: Lángoló haragom
kiárad erre a szent helyre, emberre és állatra, a mezők fájára és a föld
gyümölcsére. Égni fog, nem alszik ki!”
Hallottuk a
prófétai bizonyságtételt, lélekben elcsöndesedve imádkozzunk!
Uram! Méltók vagyunk a haragodra. Te olyan türelmes
vagy hozzánk és mi folyton visszaélünk vele. Köszönjük, hogy újra és újra
figyelmeztetsz. Köszönjük, hogy mindnyájan fontosak vagyunk neked, név
szerint ismersz és számon tartasz.
Urunk Istenünk! Kérünk, tedd ma mindannyiunk számára
világossá, vannak-e idegen istenek életünkben és hitünkben? Adj nekünk
bátorságot a bálványdöntögetéshez. Adj bátorságot, hogy leboruljunk előtted
és tudjuk azt mondani: én Uram és én Istenem!
Mennyei Édesatyánk! Hálát adunk az édesanyákért, az
áldozatos, gondoskodó, féltő, szerető szívűekért. Áldd meg és őrizd meg
őket. Köszönjük azok életét, akik hozzád vezették gyermekeiket. Könyörgünk
azokért, akik édesanyák szeretnének lenni. Tedd Uram őket áldássá.
Teremtő Istenünk! Eléd hozzuk minden gondunkat,
terhünket, nyomorúságunkat, nehéz döntéseinket. Így könyörgünk a
betegekért, a műtét előtt állókért, s azokért, akik túl vannak rajta. A
gyászolókért, az élet-halál mezsgyéjén járókért. Könyörgünk azokért, akiknek
szívük tele van félelemmel. Hadd merítsenek, merítsünk erőt belőled. Add,
hogy bizonyosságot nyerjünk afelől, hogy Te mindenható Úr vagy, s nálad
semmi sem lehetetlen. Kérünk úgy szólíts most meg Igéddel, hogy az
személyes és meggyőző legyen mindnyájunk számára. Az Úr Jézus nevében
kérünk. Ámen.
167. dicséret
1. és 2. versét énekeljük:
Jöjj mondjunk hálaszót
Hű szájjal és hű szívvel,
Mert rajtunk itt az Úr
Nagy csoda dolgot mível.
Már anyaölben is
Volt mindig gondja ránk,
A sok jót, mellyel áld,
ki sem mondhatja szánk.
Dús kincséből az Úr
Jó békességet adjon,
Hogy szívünkben a kedv
Víg és derűs maradjon.
Ne hagyja híveit
Bú-bajban sohasem;
A rossztól óvja meg
Itt s túl ez életen.
Márk
evangéliuma 10. fejezet 13-16.
„13Ekkor kisgyermekeket vittek hozzá, hogy megérintse
őket, a tanítványok azonban rájuk szóltak.
14Amikor ezt Jézus észrevette, megharagudott, és így
szólt hozzájuk: »Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket, és ne tiltsátok
el tőlem őket, mert ilyeneké az Isten országa.
15Bizony, mondom néktek: aki nem úgy fogadja az Isten
országát, mint egy kisgyermek, semmiképpen sem megy be abba.«
16Ekkor átölelte és kezét rájuk téve megáldotta őket.”
Szeretett Testvérek!
Így tavasszal, nyár elején, újra és újra
rácsodálkozhatunk arra, hogy a magban élet van. Rácsodálkozhatunk arra,
hogy egyszer csak a kicsirázott mag kibújik a földből, és egy-egy kis
növény elkezd növekedni. De úgy gondolom, tapasztaltunk már olyat is,
amikor némelyik mag – bár élet volt benne, sőt csirázott, sőt kezdett növekedni
–, nem jutott napvilágra. Vagy legalábbis később. Mert rá kellett jönni,
hogy valahol ott a földben, ott volt egy kis kődarab, ott volt valami, ami
akadályozta, és amit megpróbált a kis növény kikerülni, hogy mégis a
napfényre érkezhessen.
Az elmúlt két vasárnapon ezzel a fő kérdéssel
próbáltam foglalkozni: Akadályozhatom-e
Istent?
Egyik oldalról persze azonnal rávágjuk: én, a teremtmény
a Mindenhatót? Hát nem. De vigyázzunk, mert az Úr Isten feladatokat adott,
kiosztotta a feladatokat, és a magunk helyén, és a magunk feladatában
bizony akadályaivá lehetünk az Isten ránk bízott, általunk elvégzendő
munkájának.
Úgy gondolom, mindannyian ismerjük a Márk
evangéliumából az előbb olvasott rövid szakaszt: „Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket”. Legtöbben így
ismerik. De Márk evangéliumában és a másik evangéliumban is ott van, hogy „engedjétek hozzám, és ne tiltsátok”.
Sőt a másik helyen: „ne
akadályozzátok a kisgyermekeket, hogy hozzám jöjjenek”.
Jézus kortársaiban is ott volt az a fajta gondolkozás,
ami azóta is létezik, és valószínűleg holnapután is, nevezetesen, hogy az
Isten országát, a hitet, a kegyességet, azt felnőttekre méretezzük.
Felnőttekre, ráadásul kicsit farizeusi módon méretezzük felnőttekre: majd
ha megérdemli, majd ha kiérdemli. Mindig megkísérti a keresztyéneket is az
érdem-keresztyénség, ami nyilvánvalóan tudjuk, nem bibliai gondolat. Néha
úgy gondolkozunk, és akkor így is próbálunk cselekedni, a hit, az a
felnőttek dolga, majd ha felnőtt lesz, majd ha nagy lesz, majd akkor.
Némelyik kegyességi csoport, irányzat, egyenesen kizárólagosan azt mondja,
hogy „csak, majd ha felnőtt lesz”. Akár keresztség vonatkozásában is.
Mintha a hit az Úrba vetett bizodalom, az engedelmesség, az életkor kérdése
lenne. Hát vajon a gyermekeinktől, a kicsiny gyermektől nem azt várjuk,
hogy a jó szülői tanácsnak engedelmeskedjen? Hát nem úgy neveljük a
gyermekeinket, hogy „gyermekem elmondom, hogy tudjad, hogy majd ha felnőtt
leszel, onnan kezdve engedelmeskedjél. Hanem bár kicsiny, nem érti igazán
még, mégis, éppen a hit és bizalom alapján elvárjuk tőle, hogy a jóban
engedelmeskedjen.
A rabbik annak idején vitatták, a tanítványok pedig
kizárták a gyermekeket; elzárták a gyermekeket. Látszólag úgy néz ki,
minthogyha óvnánk, hogy „ne zavarjátok Jézust, meg Jézus tanítását”. De
valójában nem erről van szó – a tanítványokat zavarta a gyermekek
jelenléte. A tanítványi érdemkeresztyénséget, érdem-krisztuskövetést,
érdemvallásosságot zavarta a gyermekek kötetlen, bizalmi jelenléte. És ez
nagyon sok felnőtt keresztyént is szokott zavarni. Majd, ha olyan hite
lesz, ahogy mi azt előírjuk, és akkor sok szabályt hozunk (amit nem hoz a
Szentírás); majd ha ezt kiérdemelte, akkor… akkor lehet áldás például.
Hiszen, azért hozták ide a gyermekeket, hogy megáldja őket az Úr. És akkor
jönnek a felnőttek: „nem, vigyétek innen; zavartok!”.
Megdöbbentő, de nem egyszer találkozunk napjainkban
is ezzel a gondolattal. Csak akkor kaphatod az Isten áldását a templomi
esküvőn, ha előtte konfirmáltál. Ez valóban jó lenne, mert sokkal többet
jelentene mindaz, amiért történik. De az Írás sehol nem szabja ilyen
feltételhez, hogy majd ha kiérdemled, mert teljesítettél ezt, és ezt és
ezt. A hit, az nem a felnőttek dolga csupán. A hit az nem életkorkérdés,
hanem életkérdés. És megdöbbenve olvashatjuk: „megharagudott Jézus”.
Máshol is olvassuk, csak a Jézus-képbe nekünk nem
nagyon illik ez bele. Legalábbis sokak Jézus-képébe nem illik bele. Jézus
önmagától sosem haragudott. De amikor az Isten ügyét emberek akarták
akadályozni bármilyen módon, akkor bizony olvasunk erről a szent haragról
is. De igazán a megdöbbentő az, hogy Jézus a tanítványi gondolkozással és
cselekedettel szemben azt mondja, hogy „engedjétek csak ide, ne tiltsátok,
engedjétek”. És azt olvassuk: „átölelte”
őket, és „megáldotta” őket.
Nemcsak a felnőtteket áldotta meg, nemcsak azokat, akik úgymond
fölfoghattak vallásos érdemeket, mert a vallás nem ettől függ. Megáldotta
őket. Olyanoké az Isten országa, akik tudják, hogy kicsik, hogy
kiszolgáltatottak, ezért bíznak.
És elérkeztünk a másik gondolathoz. Az Isten
országának nem előfeltételei vannak (mármint ilyen vagy olyan kegyes
cselekedet), hanem következményei kell, hogy legyenek az életünkben. Tudniillik,
ahol az Isten akarata valósul meg ugye, ez az Isten országa.
A hit tehát nem életkor kérdés, hanem életkérdés.
Bármilyen életkorú is vagyok. Aki kicsinek tudja magát az Isten előtt, azé
az Isten országa. Aki mindent Istentől vár, aki Istenre néz feltétel
nélküli bizalommal. Emlékezzünk, a kicsiny gyermekeknek mindig felfelé kell
nézni, mert ők fizikailag is még alacsonyak. Mindent felülről látnak a
nagyobbaktól a szó fizikai értelmében is. Tudják, hogy önmaguktól nagyon
keveset tudnak teljesíteni, az ő életük attól függ, hogy odabízzák-e
magukat teljesen a nagyobbra.
Azt mondja Jézus: „no tanítványok, kegyes felnőttek,
legyen ekkora és ilyen hit bennetek is, maradjon meg ez a hit bennetek is.
Vagyis, aki az Isten ajándékozó kegyelmére támaszkodik. Mi nagyon hamar
átcsúszunk a magunk érdemeire, és abban kezdünk bizakodni. És innen kezdve
akadállyá kezdünk válni, miközben gyermekeinkért imádkozunk, miközben
szeretnénk, hogy a gyermekek, fiatalok között misszió történjen, és olyan
feltételeket támasztunk, amellyel akadállyá lehetünk.
Jézus átölelte azokat, akiket a tanítványok el akartak
küldeni. Vajon hány embert ölel át az Úr, akiket mi, az egyház esetleg
elküldenénk? Vagy mi kegyes emberek, mert „nem vagy olyan” és „nem úgy
gondolkozol”, és „nem teljesítettél annyit, amit én, meg ahogy mi” alapján
elküldenénk.
Tegyük föl tehát végül is a kérdést. Akadályozhatjuk
a gyermekeinket? Tegyük föl anyák napján a kérdést, az apáknak is, nekünk
magunknak felnőtteknek. Vajon nem akadályozzuk néha gyermekeinket? Vajon
nem vagyunk néha olyan kis kő, amit az a kicsiny növény nagy küzdelemmel
esetleg kikerül, mert az élet az keresi a fényt, és a világosságot. Ha csak
feltételeket támasztunk, ha kegyes törvényeskedésbe csúszunk bele, és
ilyeneket követelünk, akkor könnyen akadállyá lehetünk. Ha azt mondjuk,
hogy „túl kicsi, úgysem érti; majd ha felnő”, akadály leszünk. Nagyon sok
szülővel találkoztam: „Ja, hát igen, fontos lenne ez a hittan, de, majd ha
nagy lesz, én nem akarom befolyásolni. Majd ha nagy lesz, döntse el”. És
mondom, addig hagyja? Húsz évig hagyja, hogy mások befolyásolják, csak éppen
azt, amit állítólag szülőként fontosnak tart, azt nem adja neki? Hát ezzel
lesz akadállyá. Mert majd mások hatással lesznek rá.
Bizony sokan ilyen félreértett szabadság alapján
hanyagolják el szülői feladatukat, hogy tanítsák és taníttassák gyermekeiket
az Úr útjára. És mindenféle más külön órákkal agyon terheljük a gyermeket,
akit csak a hittantól szeretnénk megkímélni, hogy elmehessen, még focizni
is délután egy kicsit. Nincs értékzavar bennünk ilyenkor?
Vagy akadálya lehetünk, amikor kevés jó példát adunk,
mert észreveszik a többit is, ami nem jó. Leginkább éppen gyermekeink
veszik észre, hiszen lakva ismerjük meg egymást.
Vajon, amikor a generációk szétszakadnak, amikor
ifjak az öregekkel, lányok az idősekkel nem dicsérik az Urat – akkor nem
akadályozzuk? Félelmetes dolog, amikor egy-egy idős szülő temetése kapcsán
az életútját átbeszélgetjük, és akkor kiderül, hogy a 20-25 éves unokának
fogalma sem volt arról, hogy presbiter volt a nagyszülő. A gyermek még
tudta hallomásból. Valahol akadállyá lettünk.
De segíthetjük, hogyha mi is merünk kegyelemből élni,
és nem pedig vallásos törvényeskedésből. Ha merünk mi is fölfelé nézni,
ahogyan a kisgyermektől mindig azt várjuk, hogy fölfelé nézzen, mert most
hozzá szólunk, mert most adunk neki valamit, mert most segíteni akarunk.
Merjünk mi is így fölfelé nézni az Úrra és kegyelemből élni, mert akkor a
gyermekeink, unokáink is könnyebben megtalálják a kegyelmet, a
törvényeskedésre nincs szükség. Ne azzal akarjuk Krisztus-követővé tenni,
azzal csak elriasztani lehet. Ne a
feltételeket mondjuk, hanem a kegyelmet hozzuk közel hozzájuk. Majd annak
lesznek következményei az életében, élete megváltozásában. Ragyogjon át
rajtunk tehát ez az öröm, és ez az életszentség, mert az Igében élet van,
az növekedni fog. Mi ne legyünk olykor kisebb-nagyobb kövek, olykor kegyes
módon, törvényeskedő módon, mert ugyan kikerülhetnek bennünket, de az Úr
nem azért állított oda, hogy bennünket kerülgessenek a gyermekek, unokák,
lelki, hitbeli növekedésük idején; hanem azért, hogy munkatársai legyünk az
Úrnak a gyermekek lelki, hitbeli nevelésében.
Engedjük, munkáljuk, hogy növekedjen a hit, hogy
növekedjenek a kegyelemben velünk együtt gyermekeink. És akkor nem akadály,
hanem az Isten gondolata szerint munkatárs lesz a mi életünk. Ámen.
Szívem jó vallástételét,
Jó lelkiismerettel
Megtartom, s adom jelét
Kegyes és szent élettel,
Hogy életem folyása
Légyen másnak lámpása.
Szent lábaidnál ülök,
Hallgatok törvényedre,
Bűnt útálok, kerülök,
Hogy lehessek kedvedre;
S megmutassam valóban:
Örül szívem a jóban.
449. dicséret 6., 7. vers
Imádkozzunk!
Hálát adunk Teremtő Istenünk, hogy elhelyeztél
egy-egy családban, hogy szülő gondoskodó szeretetével felneveltettél.
Hálát adunk a mindennapi kenyérért, a tiszta ruháért,
otthonaink melegéért, hogy tanítottak és taníttattak minket, és a Te utadat
is megismertették velünk.
Hálát adunk Urunk Istenünk szülőkért, különösképpen
édesanyák hitéért és jó példájáért; és hogy bennünket is meg akarsz bízni
ilyen szolgálattal, erre föl akarsz készíteni.
Bocsásd meg Urunk, amikor kegyelmes szereteted
áradását emberi érdemekhez, mint feltételekhez akarjuk kötni. Bocsásd meg,
amikor új életet munkáló Igédnek, Lelkednek engedetlenségeinkkel
akadályaivá lettünk egy időre. Segíts Urunk, hogy kegyelmedből élve
engedjük, sőt munkáljuk bűnbocsátó irgalmad tovább áradását. Segíts, hogy
gyermekeink előtt vonzó, hiteles, hívő élettel adjunk jó példát a Benned
való bizalomra, az irántad való engedelmességre. És segíts, hogy
életkoruknak megfelelően tanítsuk és taníttassuk őket a Te utadra a
családban és gyülekezetben.
Könyörgünk érettségire készülő fiatalokért, hogy
tudásuk legjavát adhassák. És könyörgünk nemzetünkért, hogy minél több
hitben élő család segíthesse e nemzet lelki megújulását. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el
titeket.”
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|