|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az Istentől kapott név
Lekció: Gen. 27,1-13
„1Amikor Izsák megöregedett, és annyira
meghomályosodott a szeme, hogy nem látott, behívta a nagyobbik fiát, Ézsaut, és így szólt hozzá: Fiam! Az felelt neki: Itt
vagyok.
2Izsák ezt mondta: Lásd, én megöregedtem, nem tudom
halálom napját.
3Most hát fogd a fegyvereidet, tegzedet és íjadat,
menj ki a mezőre, és lőj nekem valami vadat!
4Azután készíts nekem jó falatokat, ahogyan én
szeretem, és hozd be nekem, hogy egyem, és megáldjalak, mielőtt meghalok!
5Rebeka azonban hallgatózott, amikor Izsák a fiával, Ézsauval beszélt. Amint elment Ézsau
a mezőre, hogy vadat lőjön, és elhozza,
6Rebeka ezt mondta fiának, Jákóbnak:
Hallottam, hogy apád a bátyáddal, Ézsauval
beszélt, és ezt mondta:
7Hozz nekem vadat, és készíts jó falatokat, hogy
egyem, és megáldjalak az ÚR színe előtt, mielőtt meghalok.
8Most azért, fiam, hallgass a szavamra, amit én
parancsolok neked.
9Menj el a nyájhoz, és hozz onnan két kecskegidát a
javából, hadd készítsek abból apádnak jó falatokat, ahogyan ő szereti.
10Azután vidd be apádnak, hogy egyék, és téged áldjon
meg, mielőtt meghal!
11De Jákób ezt mondta
anyjának, Rebekának: Igen, de Ézsau bátyám szőrös
ember, én pedig simabőrű
vagyok.
12Hátha megtapogat az apám, és akkor azt hiszi, hogy
csúfot űzök belőle, és így átkot szerzek magamnak, nem áldást.
13De azt mondta neki az anyja: Engem sújtson az az átok, fiam, te csak hallgass a szavamra, menj, és
hozd, amit mondtam!”
Textus: Gen. 32, 23-29
„23De fölkelt még azon az éjszakán, fogta két feleségét,
két szolgálóját és tizenegy gyermekét, és átkelt a Jabbók-gázlónál.
24Fogta és átküldte őket a patakon, és átküldte
mindenét.
25Jákób pedig ott
maradt egyedül. Ekkor Valaki tusakodott vele egészen hajnalhasadtáig.
26De látta, hogy nem bír vele, ezért megütötte a
csípője forgócsontját, és kificamodott Jákób
csípőjének forgócsontja a tusakodás közben.
27Akkor ezt mondta Jákóbnak:
Bocsáss el, mert hajnalodik! Ő azt felelte: Nem bocsátlak el, amíg meg nem
áldasz engem.
28Ekkor megkérdezte tőle: Mi a neved? Ő így felelt: Jákób.
29Erre azt mondta: Nem Jákób
lesz ezután a neved, hanem Izráel, mert küzdöttél Istennel és emberekkel, és győztél.”
Kedves Testvérem, ki vagy te? Ha meghalljuk ezt a
kérdést, elsőre talán a nevünk ugrik be. Egy vezetéknév, amely a gyökereinket,
múltunkat hordozza, hiszen ugyanazt a nevet viselte apánk, nagyapánk, és a
többi ősünk. A családi összetartozásunk kifejezője. Ez tesz bennünket
különbözővé a többi családtól. Kutatjuk, hogy meddig tudunk visszamenni
időben, milyen rangú, múltú emberek voltak az elődeink. A keresztnevünk pedig egyedivé tesz bennünket, még akkor
is, ha más is viseli ugyanazt a nevet, ugyanazt a hangsort. Így szólítanak,
becéznek bennünket. A kisgyermek egyes szám 3. személyben így emlegeti
önmagát. Ő a Panni, vagy a Tomi. Egyedi, egyszeri és megismételhetetlen
személyiség, valóság valamennyiünk.
Nézzük csak meg, hogy amikor fényképeket nézegetünk,
hogyan viszonyulunk az azon lévő ismeretlenekhez. Általában elsőre félreraknánk
őket, hiszen nincsen semmiféle kapcsolatunk velük, nem sokat jelentenek a
számunkra. Aztán, ha megtudjuk a nevüket, vagy egy történetet arról, hogy
milyen emberek is a képen lévők, milyen ágon rokonok, vagy ismerősök,
esetleg kalandokat az életükből, vagy hogy hogyan készült a kép, ezek az ismeretlen
emberek hirtelen ismerőssé válnak egy kicsit. Jobban megviszgáljuk
a hallottak fényében az arcokat, és hirtelen valóssá válnak a számunkra. A
papírképen lévők, a szavak által életre kelnek azáltal, hogy néven nevezik
őket, beszélnek róluk. Aztán ha később találkozunk személyesen is, mivel
már tudjuk a nevüket, ismerősnek tekintjük őket
hiszen a képek által már láttuk őket, hallottunk róluk, és kialakulhat
közöttünk egy igazi, mélyebb kapcsolat is.
A nevünk által azonosítjuk be egymást, gyakorlatilag
identitásunkat hordozza. Gyermeket váró szülők ezért töltenek annyi időt a
névválasztással. Egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan szólítják meg az
embert egy életen át! Nem csupán az a kérdés ilyenkor, hogy nekünk
tetszik-e, hanem az is, hogy hogyan illeszkedik a vezetéknévhez, illetve,
hogy mi a név jelentése.
Ez utóbbi különösen is fontos volt az ókorban. A név
és viselője között szoros, lényegi kapcsolat van az akkori ember hite
szerint. A név nem csupán hangzók egymásutánja, hanem a személy nevében létezik,
lényegét, hatalmát árulja el. Gyakorlatilag benne rejlett az egész sorsa.
Ha egy istenség nevét is elrejtették benne, akkor az azt is jelezte, hogy
kinek, melyik istennek a fennhatósága alatt él az illető. A névben erő van,
meghatározhatja viselője egész életét.
Nem volt ez másként Jákób
életében sem! Testvérével, Ézsauval ikrek voltak.
Húsz év imádságos várakozás után születtek meg az Úr ajándékaként. Ézsau született meg elsőnek. Elképzelhetjük az édesapa
örömét, amikor meglátta kisfiát, aki erős volt, és szőrös. Igazi kis
vasgyúró lehetett! Majd megszületett az öccs is,
aki jó ikertestvérhez méltóan már ott is az első akart lenni: fogta a
bátyja sarkát, hogy visszahúzza, hogy ő bújhasson ki hamarabb. Ilyen kis
furfangos csaló volt már akkoriban is Jákób,
akinek a neve csalót jelent. Ő lett a másodszülött. Ikrek, együtt
fejlődtek, és néhány percen múlik, hogy ki az elsőszülött, hogy kié az
áldás!
Jákób egész életét az
elsőszülöttségéért, és az áldásért való harc határozta meg! Igazság előtt
már a születése előtti időtől fogva, hiszen ezt olvashatjuk: már születésük
előtt is harcoltak, hogy Rebeka meg is kérdezte az Urat, aki így válaszolt:
„Két nép van méhedben, két nemzet
válik ki belsődből: egyik nemzet erősebb lesz a másiknál, de a nagyobbik
szolgál a kisebbnek!” De később se marad abba a küzdelem. Ezért veti be
a lencsés trükköt, és később ezért csapja be később az apját. Már
születésénél benne van ez a vágy. Képzeljük el a fájdalmát, amikor azt
látja, hogy a bátyja az édesapjuk kedvence, ő, aki a vadont járja, vadász,
és alig törődik az otthonnal, a jószággal. Mindent az
fog örökölni, az kapja az áldást, aki a szabadság gyermeke, aki nem is érzi
igazán a súlyát mindannak, amit kapni fog! El akarja érni a céljait,
megvalósítani a vágyát, hát nevének megfelelően csal. Megcsalja azt is, aki
e nevet adta neki, az apját.
Az anyja ötletét követve beöltözik Ézsaunak, hogy őt áldják meg a bátyja helyett. Az apa
az, aki a csaló nevet adja a fiának, és az anya az, aki erre még buzdítja
is ötletével. Nem igaz, hogy nincs felelősége mind abban
ami történik, de lássuk meg, hogy mennyire meghatátározók
ebben az eseménysorban a szülők! Otthonról hozza ezt a magatartást, az
apjától, és az anyjától. Felnőtt ember már, felelős a tetteiért, tudja,
hogy nem jó amit cselekszik, de mégis megteszi.
Érdekes azt látnunk, hogy mennyire meghatározza ezt a fiatalembert az,
ahogy születése pillanatától kezdve kezelték: ő a csaló, aki végül úgy is viselkedik több ízben is mint csaló!
Testvérek, kik vagyunk mi? Csupán egy név? Aligha,
ahogy Jákób esetéből is kiderül. Tulajdonságok,
szokások, reakciók serege tesz bennünket egyedivé.
Fel tudjuk sorolni, hogy hogyan nézünk ki, mit kitől örököltünk, a szemünk,
az alkatunk, a belső tulajdonságaink. Lobbanékony természetünk mondjuk a nagyapánktól,
érzékenységünk az édesanyánktól. Nagyon összetett az, amit hordozunk
magunkban, és az, hogy kik vagyunk, még ennél is bonyolultabb.
A külsőnk és belsőnk adottság. Ezt kaptuk, ilyenek
vagyunk. A kérdés az, hogy mit kezdünk mindezzel! A családunk nagyon
meghatározó az életünkben. Az, hogy hogyan neveltek, milyen értékrendet
kaptunk, mire hogyan reagálunk. Az, hogy hogyan
látjuk magunkat, nagyban függ attól, hogy a környezetünk hogyan lát
bennünket. Jákóbot születésétől kezdve csalóként
tartották számon. Ahányszor kiejtették a nevét, egyből beugorhatott róla ez
a kép, nem véletlen hát, hogy nem tiltakozik, amikor édesanyja csalásra
buzdítja célja elérése érdekében.
Ezért van nagy felelősségünk valamennyiünknek
a környezetünkkel szemben! Nagyon sok törött lelkű felnőtt, fiatal, sőt
gyerek él közöttünk. Döbbenetesen sokan küzdenek kisebbrendűséggel. A
szavainknak, visszajelzéseinknek súlya van, mert a másikra hatással van,
hiszen az így kialakított képnek fog megfelelni a másik, illetve mi magunk
is, ahogy mások kezelnek bennünket. Pszichológiai vizsgálatokkal is
kimutatták ezt. Volt két átlagos képességű osztály. Se nem kiemelkedően
jók, se nem kiemelkedően rosszak. Az egyikkel elhitették, hogy azért őket
válogatták össze, mert tehetségesek, és ennek megfelelően is bántak velük,
míg a másikat úgy kezelték mint gyengécskéket, és
aszerint is kezelték őket. Hamarosan kiderült, hogy azok, akikhez pozitívan
álltak, egyre jobban teljesítettek, míg a másik csoport egyre gyengébben.
Jóval rosszabban, mint ahogy eredetileg elvárták tőlük. Meghatározó az,
ahogy a másikhoz viszonyulok, és meghatározó az is, ahogy engem kezelnek,
hiszen nagyrészt azon a szemüvegen keresztül nézünk önmagunkra, amit a
környezetünk ad ránk!
Nagyon sok fiatal küzd azzal, hogy értéktelennek,
csúnyának érzi magát, mert a viszonyítási alap a sztárok világa, akik
ragyogóak, szépek és gazdagok, illetve azok a társaik, akik valamelyest
megközelítik ezt a mércét. Ebbe a képbe pedig, nem férnek bele a
pattanások, a fogszabályzók, a félszeg mondatok, vagy az izzadó tenyér!
Érzik-e a gyerekek és fiatalok, hogy szüleik értékesnek látják őket, és
büszkék rájuk? Ha nem a kimagasló tanulmányi eredményeik miatt, hát a
sportban elért teljesítményükért, kedves természetükért, egy-egy tettükért,
amikor máson segítettek. Észrevesszük-e ezeket az apróságokat, és szóvá
tesszük-e? Látják-e a kislányok, és nagylányok az édesapjuk szemében
megcsillanó elismerést, ha kicsinosítják magukat, akkor is, ha furcsa a sok
szemfesték, vagy érdekes színű és fazonú ruha?
De ugyanezt megkérdezhetjük arról, hogy az asszonyok
biztosítják-e férjeiket arról, hogy büszkék arra, hogy eltartják a családot,
hogy biztonságot adnak? Erősítjük-e bennük az érzést, hogy ők a családfők,
a szó igazi értelmében, vagyis nem csak névleg, hanem hogy valóban a család
fejét jelenti a személyük? És a férfiak szépnek látják-e a feleségeiket sok
év házasság után is, akkor is, ha esetleg már nem lányos az alajuk, és van néhány ránc a szemük sarkában?
Elmondjuk-e egymásnak, hogy mennyit jelent az együtt végigküzdött évek
sokasága, az összetartozás? Elmondjuk-e a másiknak, hogy hogyan látjuk őt,
vagy csak azt hánytorgatjuk fel, hogy megint nem vett tejet, nem vitte le a
szemetet, rossz jegyet hozott, nem elég a konyhapénz, túl rövid a szoknya
hossza, és miért kell havonta új hajszínt kipróbálni?
Mindebben felelősségünk van. Jákób
volt az egykor, aki hallgatott édesanyja szavára. Felelős volt abban, hogy
belement a csalásba, hiszen érezte, hogy helytelen az
amit tesz, hangot adott kétségeinek.
Ugyanakkor benne van is, hogy csak a nevének megfelelő módon
viselkedik, hiszen könnyebb ez a már megszokott út, a kockázat is jóval
kevesebb benne, hiszen így könyvelték el, ráadásul még a célját is
elérheti!
Igen ám, de a tetteknek ilyen esetekben is
következménye van: veszteségek, kapcsolatok sérülnek. Jákób
mindenre képes azért, hogy megkaphassa az áldást, vagyis beteljesedjék az
ígéret a születése előtti ígéret: csalásra, hazugságra, tiszteletlenségre
apja iránt! Végül pedig megszerzi amit akart, és a
boldogság helyett menekülhet. Hiába övé a jog, az áldás, üres kézzel mehet
az ismeretlenségbe, család nélkül, társak nélkül egyedül! Ézsau, a bátty bosszút
forral, édesapa, ahogy a 33. versben olvashatjuk „igen megrendül”, vagyis sír, édesanyja
pedig elveszíti mind a két fiát: az egyiknek mennie kell, a másik meg
sértett. Végül pedig Lábán házánál, mintegy végső
kegyelemdöfésként becsapják a csalót. Apósa, ahogy ő egykor saját apjánál,
kihasználja, hogy nem láthat a sötét szobában a nászéjszakáján, és gyenge
szemű, idősebb leányát, Leát vezeti be hozzá a
szeretett kisebbik leány, Ráchel helyett. A csaló
futni kényszerül az életéért, majd őt magát is becsapják, hogy így átélje
ugyanazt a csalódást és összetörettetést.
De ami különösen is széppé teszi ezt a történetet, az
az, hogy Isten nem hagyja magára a csaló Jákóbot. Vele menekül, és vele van apósa házánál is.
Megjelenik neki álmában, kijelenti neki magát, és kézzel fogható áldást ad
munkájára olyannyira, hogy még Lábán is felismeri: „Megtudtam a jelekből, hogy teérted áldott meg engem az ÚR.” (Gen. 30,27) Nem azt jelenti
mindez, hogy Isten helyeselné Jákób tettét, hanem
azt, hogy Ő nem mond le erről az emberről! Lehet, hogy csaló, lehet, hogy
szereti maga intézni a dolgait még Isten ellenében is, de attól még Isten
által szeretett, és elfogadott. Nem a bűnei, hanem ő maga!
Ugyanez igaz ránk is! Lehet, hogy mi nem csalók
vagyunk, hanem bizonytalanok, vagy épp nehezen fogadjuk el a szeretetet.
Lehet, hogy a külsőnkkel küzdünk, vagy épp hirtelen természetünkkel.
Előfordulhat, hogy gyermekkorunkból cipelünk fájdalmas terheket, és olyan
sebzettek vagyunk, hogy senkiben sem merünk bízni, vagy kötődni, de higgyük
el, hogy Istennek mindezekkel együtt fontosak vagyunk! Lehet, hogy a mi
életünk is tele van varga-betűvel, lehet hogy mi magunk is sokáig
menekültünk lelkileg, kerestünk, vagy épp követtünk el bűnöket, de
mindezekkel együtt Istennek fontosak vagyunk. Nem az elkövetett hibáinkra,
tetteinkre, sebeinkre és rossz természetünkre mondd „igen”-t az Isten,
hanem ránk magunkra!
Isten egykor nem úgy tekintett Jákóbra
mint csalóra, hanem mint Izráelre, Isten
harcosára, akinek még ki kell formálódnia belőle. Mert ennek a férfinak az
igazi lényege nem a csaló volt, hanem az az
ember, aki képes Istenért küzdeni, kapcsolatot rendezni, helyt állni, és
engedelmeskedni. Isten Jákóbbal megy
láthatatlanul az atyai házból, és észrevétlen formálja őt egészen addig,
amíg egy éjszaka, az Ézsauval való újbóli
találkozás előtt szembe nem fordul önmagával, és meg nem küzd Isten
angyalával.
Ebben a küzdelemben már látszik, hogy nincsenek
vargabetűk, számítgatás. Csak ő van, és Isten. Ott van a küzdelem fájdalma
életre, halálra, mert erről szól ez a harc. Az áldásról, a mindenről,
magáról az ÉLETRŐL, mert ekkor már tudja Jákób,
hogy küzdhet, lehet 11 fia, 4 felesége, gazdagsága, de Isten nélkül mindez
semmi. Lehet jogilag övé apja öröksége, Izsák a fejére tehette a kezét, de
mindez mit sem ér, ha nem Isten az, aki megáldja, aki örökséget ad neki.
Neki ebben a harcban már Isten kell. Ehhez azonban el kell
veszítse önmagát. Egy angyalt legyőzni lehetetlenség, hiszen az Isten
erejével küzd. Őt becsapni nem lehet, de ez ekkor már nem érdekli Jákóbot. Eljut arra a pontra, amikor már saját maga sem
érdekli, nem gondolkozik, csak azt tudja, hogy apja, és nagyapja Istenének
áldása nélkül nem élhet tovább.
Ez az a pont, ahová általában eljut minden ember.
Mindenki életében megtörténik, hogy számot kell adjon
arról, hogy Istennel, vagy Isten nélkül megy-e tovább? Köztes út ugyanis
nincs. Nem Isten ismeretéről van szó, hiszen a Biblia olvasása, a
kiscsoportok, az a prédikációk mind-mind ismeretet
adnak, hanem arról kell számot adni, hogy Isten maga kell-e nekünk? Oda
tudom-e adni neki magam mindenestül, akkor is, ha ismeretlen ez az út, és
nem látom a végét? Jákób egykor nem tudhatta,
hogy mi lesz az angyallal való tusakodása vége, csak azt, hogy kell neki
Istent, és feltételek nélkül a karjaiba vetette magát.
Olyan ez, mint a mélybe való ugrás, ahol az ember nem
látja a szakadék alját. Az ember retteg a mélységtől, és alapvetően bennünk
van, hogyha csak a peremen is, de látszólag biztonságban, már ismert
területen billegünk. Merünk-e nekirugaszkodni, és ugrani? Elhisszük-e, hogy bár az ugrás pillanatában semmi sem
látszik, csak a vak sötét, de nem halálra fogjuk zúzni magunkat, hanem
Isten tenyerén fogunk landolni? Ez a hit ugrása,
Testvérek! Végig merjük-e csinálni mindazt, amit Jákób végigcsinált?
Először szembe kellett fordulnia önmagával. Az angyal
ugyanis megkérdezi a nevét. Mire neki meg kell mondania, hogy Jákób, vagyis, hogy csaló. Ki kell
mondja lényének addigi legmélyebb tartalmát. Nem szépíthet, nem
magyarázkodhat, nem kenhet semmit a szülői házra, vagy testvérére, apósára,
hanem azzal kell szembenézni kendőzetlenül és őszintét, ami valóban ő. A
sebeivel, a bűneivel, elrontott tetteivel, kapcsolataival. Mindez benne van
ebben a megrendítő egyetlen szóban: Jákób.
Mi szembe merünk-e nézni önmagunkkal ugyanígy? A
sebeinkkel, félelmeinkkel, bizonytalanságainkkal, bűneinkkel? Ahhoz, hogy Jákóbból Izráel lehessen,
vagyis azzá formálódhasson, aminek Isten őt teremtette, ahhoz 100%-kosan
oda kell adja magát Istennek. Nem csak egy kicsit,
nem csak egy-egy dolgot, hanem mindent. Ez nagyon nehéz, és nagy bátorság
kell hozzá. Félelmetes letekinteni a mélybe, kockázatos, de másképp nem
megy.
Oly sokan vagyunk úgy azzal, hogy megértünk valamit
Isten lényegéből, szeretetéből, mondjuk, hogy értünk halt meg, és a
bűnbocsánat kegyelme a miénk, Jézus örök életet szerzet nekünk, és itt
megállunk. Nem arról van szó, hogy kevés lenne, mert ez a minden, a
legtöbb, az alap, amely nélkül nem lenne tovább. Csakhogy van ennél is
tovább, mert ezt megérteni csak a kiindulási pont. Az az
Isten, aki képes volt emberi formát felvenni, erre a világra megszületni,
szenvedni, Fiát adni értünk, az életünket is megszeretné
gyógyítani! Pál arról beszél, a 2Kor. 5,17-ben,
hogy: „ha valaki Krisztusban van, új
teremtés az: a régi elmúlt, és íme: új jött létre.” De ehhez mi is
kellünk! Jákób és az angyal tusakodásához Jákób is kellett, nem csupán az Úr angyala!
Amikor Jézus Krisztus meghalt értünk Isten a
leghatalmasabb módon biztosított bennünket elfogadó szeretetéről. Ha nem
talált volna értékesnek bennünket törött életű, csonka-bonka
embereket, nem vállalta volna a poros utak fáradtságát, a meg nem
értettséget, az otthontalanságot, az elárultatást, a fájdalmat, elvettetést
és halált. Ez nem csupán az emberiség nagy egészének szóló üzenet, hanem
nekünk, magunknak is. Jézus minden tette, csodája, halála és feltámadása
rólunk szól! Arról, hogy Isten 100%-an elfogad bennünket, szeret, és
fontosak, sőt mi több becsesek vagyunk neki! Nem a bűneinkre, rossz
természetünkre, sebeinkre mond igen-t, hanem ránk! Ő nem úgy néz bennünket,
ahogy a környezetünk, vagy mi magunk saját magunkat, hanem úgy, ahogyan
csak Ő képes: Fia vérén keresztül, Ő azt látja, akinek teremetett
bennünket, az igazi valónkat, amit talán sok szenny eltakar, mint Jákób esetében. Ő azzá akar formálni bennünket, akikké
lehetünk Őbenne. Gyógyítani akar, helyreállítani, értelmet és célt adni az
életünknek. Ehhez azonban mi is kellünk. 100%-osan. Nem csak Istenen múlik!
Jákóbnál sem csak az angyalon múlt! Le kell nézni
a mélybe, fel kell tárni mindent, vagyis le kell ugrani a szikláról, akkor
is, ha bizonytalan, akkor is, ha rettegünk, hogy esetleg halálra zúzzuk
magunkat. Higgyük el, hogy ott lesz a kéz, ami megtart. Ha egykor vállalta
ugyanaz a kéz értünk az átszegeztetést, és kínt, ne lenne ott is, hogy
elkapjon bennünket?
Jákób új nevet kapott: Izráel, Isten harcosa. Az egész élete megfordul ebben a
tusakodásban. Nem véletlen, hogy a róla a zsidó nép mind a mai napig az ő
nevét viseli! Új identitást, új tartalmat nyert az élete, ami a
környezetére is kihatott: Ézsauval rendeződik
kapcsolata, haza térhet, és gyermekeiből nem véletlenül születnek törzsek
később. Jákób áldáshordozóvá válik.
Nincs ez másként a mi életünkben sem. A Jel. 2,17 beszél egy kis fehér kövecskéről, amit isten ígér
azoknak, akik Benne győznek. Ezen a kövecskén egy új név lesz, amelyről
senki sem tud, csak az, aki kapja. Urunk nem csak Jákóbnak
akar új nevet adni, hanem nekünk is. Olyan nevet, amelyben el van rejtve
egész lényünk üzenete, tartalma, aminek Ő az alapja. Ne féljünk hát
100%-osan odaadni neki magunkat, ahogy egykor Jákób
tette, hogy kibontakozhasson az az életünkben,
amire rendeltettünk: hogy a miénk lehessen az
áldás, és környezetünk is átélhesse a csodát, hogy az Istennel való
kapcsolatban erő van, ami gyógyít, helyreállít és megtart. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|