|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az egyszemélyes szolgálat útján
Lekció: Apostolok
cselekedetei 8. fejezet 26-40.
„26Az
Úr angyala pedig így szólt Fülöphöz: »Kelj fel, és menj Dél felé a
Jeruzsálemből Gázába vezető útra, amely néptelen.«
27Ő felkelt, és elindult. És íme, egy etióp férfi, a
kandakénak, az etiópok királynőjének udvari főembere, aki egész kincstára
fölé volt rendelve, és Jeruzsálemben járt az Istent imádni, 28visszatérőben
hintóján ülve olvasta Ézsaiás prófétát.
29Ezt mondta a Lélek Fülöpnek: »Menj oda, és csatlakozz
ahhoz a hintóhoz.«
30Amikor Fülöp odafutott, hallotta, hogy Ézsaiás
prófétát olvassa, és megkérdezte tőle: »Érted is, amit olvasol?«
31Erre az így válaszolt: »Hogyan érthetném, míg valaki
meg nem magyarázza?« És megkérte Fülöpöt, hogy szálljon fel, és üljön mellé.
32Az Írásnak az a szakasza, amelyet olvasott, ez volt:
»Amint a juhot levágni viszik, és amint a bárány néma a nyírója előtt, úgy
nem nyitja meg a száját.
33A megaláztatásért elvétetett róla az ítélet,
nemzetségét ki sorolhatná fel? Mert élete felvitetik a földről.«
34Az udvari főember megkérdezte Fülöptől: »Kérlek,
kiről mondja ezt a próféta? Önmagáról vagy valaki másról?«
35Fülöp beszélni kezdett, és az Írásnak ebből a
helyéből kiindulva hirdette neki Jézust.
36Amint tovább haladtak az úton, valami vízhez értek,
és így szólt az udvari főember: »Íme, itt a víz! Mi akadálya annak, hogy
megkeresztelkedjem?«
37(Ezt mondta neki Fülöp: »Ha teljes szívedből hiszel,
akkor lehet.« Ő pedig így válaszolt: »Hiszem, hogy Jézus Krisztus az Isten
Fia«.)
38Megparancsolta, hogy álljon meg a hintó, és
leszálltak a vízbe mind a ketten, Fülöp és az udvari főember, és
megkeresztelte őt.
39Amikor kijöttek a vízből, az Úr Lelke elragadta
Fülöpöt, és nem látta őt többé az udvari főember, de örvendezve haladt
tovább az útján.
40Fülöp pedig Azótoszba került, és végigjárva
valamennyi várost, hirdette az evangéliumot, míg Cézáreába nem ért.”
Textus: Apostolok
cselekedetei 8. ,29
„29Ezt mondta a
Lélek Fülöpnek: »Menj oda, és csatlakozz ahhoz a hintóhoz«.”
Egyházi ünnepeink között sajnos a pünkösd az egyik
olyan ünnepünk, amelyről az emberek a legkevesebbet tudnak. A külső
formaságokkal, a tüzes lángnyelvek kitöltetésének történetével még
csak–csak tisztában vannak, de az ünnep igazi, belső tartalmáról, s a
Szentlélek személyéről, Annak munkájáról, már vajmi kevés ismerettel
rendelkeznek.
Amikor a pünkösd szót meghalljuk, akkor általában
először a félő tanítványok jutnak eszünkbe, ahogy imádkoznak, majd
kitöltetik rájuk a Szentlélek, ahogy Jézus megígérte, nyelveken szólnak, és
Péter igehirdetésére több mint 3000-en megtérnek. Nagy, és látványos,
szinte színpadra illő jelenetek tűnnek fel lelki szemeink előtt. A pünkösd
azonban ennél sokkal több. Nem csupán egy múltbeli esemény, amely 2000
évvel ezelőtt történt, amelyre évről-évre emlékezünk, hanem pünkösdöt mi is
átélhetünk, ha megtapasztaljuk, hogy mit jelent a Szentlélek munkája az
életünkben, vagy pedig másokéban általunk. Ezen a mai délelőttön egy olyan
történetet fogunk megvizsgálni, amelyben két ember átéli a pünkösdöt. Nem
látványosan, nem is tömegek között, hanem csendesen, a pusztában, ahol
rajtuk kívül nem volt más, csak Isten.
Ma, amikor nem túl gyakran látunk tömegeket egyszerre
Istenhez térni, jó megvizsgálni egy ilyen történetet is ezen az ünnepen.
Már csak azért is, mert Isten talán jónak láthat bennünket is használni egy
másik ember életében, hogy az személyesen is átélhesse, hogy mit is jelent
a Szentlélek munkája az életében.
*
Nincsenek véletlenek. Lehet, hogy mi sokszor úgy
érezzük, hogy események egészen váratlanul történnek az életünkben, de
higgyük el, és vegyük nagyon komolyan, hogy Isten életünk minden
eseményénél jelen van. Ebben a mai történetben is látszólag véletlenül ment
Fülöp a Gázában vezető úton, és épp véletlenül ment arra az etióp főember.
Látszólag. De igazából az Úrnak terve volt ezzel a két emberrel, ahogy azt
már az első versben is olvashatjuk.
De mit is tudunk róluk? Fülöp egyike az első hét
diakónusnak és evangélista volt. Tehát Isten választott embere, hogy az Ő
szavát hirdesse. Miután elhagyta Jeruzsálemet, bejárta Samáriát, és
hirdette az evangéliumot, miközben városról városra járt, folytatta
missziói munkáját ott, ahová az Úr vezette, majd Cézáreában telepedett le,
ahol valószínűleg az első kis keresztyén csoport általa jött létre. Az
egyik ilyen útja során, amikor az Úr angyala vezetésére a Gáza felé vivő
úton ment, találkozott ezzel az etióp főemberrel.
Ki is lehetett vajon ez a főember? Mindössze annyit
tudunk róla, hogy fekete lehetett, hiszen Etiópiából származott, és igen magas
tisztséget töltött be. Az Ige szerint ő volt a királynő egyik főembere, aki
a kincstárt felügyelte. Ma talán azt mondanánk rá, hogy pénzügyminiszter.
Óriási megtiszteltetés, ez az ember valódi karriert tudhat a háta mögött,
szinte a lehetséges legmagasabb fokig jutott el a ranglétrán! Gazdag
lehetett, hiszen volt elég pénze, hogy vásároljon egy Ézsaiás tekercset,
aminek az ára kisebb vagyon lehetett. Művelt is volt, hiszen héberül
olvasta az Ószövetséget, ráadásul még istenfélő is, hiszen Jeruzsálembe ment
imádni az Urat. Első látásra ez egy tökéletes életpálya, meg van benne
minden: siker, tudás, hit. Valószínűleg sokunk vágyakozhat ilyen
magasságokba!
Azonban ennek a magas pozíciónak komoly ára volt: ez
a főember eunuch volt, meg volt fosztva attól, ami egy férfit férfivá
teszi. Ez még a mai világban is óriási tehertétel egy férfi számára, hát
még abban az időben, amikor az utód volt Isten áldásának legszembetűnőbb
megnyilvánulása. Teljes mértékben megvetették azt, aki képtelen volt a
gyermeknemzésre, aki pedig ezt tudatosan elvetette, az szinte a gyilkossal
volt egyenrangú a zsidó tanítások szerint. Ha talán szemtől-szembe a
pozíciójánál fogva nem is bántották, de azért mégis érezhette a megvetést,
a háta mögötti összesúgást. Ráadásul ő még idegen nép fia is volt, aki
ugyan imádhatta Izráel Istenét, de azért nem teljesen olyan formában, mint
a született izraeliták. Fogyatékossága miatt itt is erőteljes
megkülönböztetést szenvedhetett. A törvények értelmében ugyanis
megcsonkított ember csak a templom külső csarnokába léphetett. De ő még ezt
is vállalta, csakhogy megközelíthesse a templomot. Nagy utat vállalt, noha
tudta, hogy a többi „normális” férfi közé nem mehetett, éppen csak a szent
hely legszélén állhatott meg. Itt van tehát előttünk egy látszólag sikeres,
de valószínűleg lelkileg igencsak sérült ember, aki kétségbeesetten keresi
Istent. Képes 4000 km-t megtenni, hogy Isten lakóhelyére, a jeruzsálemi
templomba elmehessen, és még utazás közben is visszafelé Ézsaiás könyvét
olvassa.
Milyen sokan vannak így manapság is! No nem abban,
hogy a templom felé igyekeznének, vagy Ézsaiás könyvét olvasnák, hanem
abban, hogy a mai ember is kétségbeesetten keresi Istent. Sokan nem tudják
már nevén nevezni, hogy ki is az, aki hiányzik, de mást sem csinálnak, mint
keresnek. Ezt a legtöbb ember bevallja. Előbb-utóbb mindenkinek választ
kell adnia az életében azokra a kérdésekre, amelyek az életről, és a
halálról szólnak. Miért születünk, miért élünk és miért halunk meg, mi lesz
utána? Egyre több a sérült lélek, akárcsak az az ókori főember ott a
kocsin. Őt fizikálisan tették impotenssé, a mai ember lelkileg az. Ezt
mutatja az a rengeteg törött kapcsolat, a válási-árvák egekbe kúszó száma.
Látszólag nincs semmi baj, kívülről minden rendben van, mosolygunk, és
magunkba fojtjuk a problémáinkat, hiszen szégyen beszélni róluk, de egyre
több a pszichológus, a pszichiátriák tele vannak. Szenvedélybetegségben a statisztikáinál
az egyik listavezető ország vagyunk, akárcsak a stressz okozta betegségek
listáján. Nagyon sok a kiábrándult,
elkeseredett és depressziós élet! Sokan élnek páros-magányban titkon, és
már természetesnek veszik azt 15-20 év házasság után. Vágynak ők valami
tartalomra, szeretetre, odafigyelésre (sokan ezt keresik a pótszerekben),
de azt már maguk sem nagyon tudják, hogy hogyan kell megadni. Nem hiszem
azt, hogy mindenki így élne, tudom, hogy vannak boldog családok, és
elégedett életek, de emberekkel sokat beszélgetve kiderül, a kívülről
tökéletesnek látszó álarc mögött nagyon sok keserűség, és „miért” van, amire
a mai ember keresi a választ.
Az az etióp ember a jeruzsálemi templomban kereste a
megoldást, hiszen egyébként nem utazott volna oly sokat odáig. Történetünkben
azonban arról olvasunk, hogy onnan elfelé tartott. Távolodott. Akárcsak sok
mai ember. A legtöbb ember, akivel esküvő, vagy temetés kapcsán
beszélgetünk, elmondja, hiszi, hogy van Isten, de az egyházzal már nincs
kapcsolata. Nem tud vele mit kezdeni. Nem érzi hitelesnek, olyannak,
amelynek az élet valóságához van köze. Nem egy hozzánk betérő megdöbben,
amikor hall a kismama-körről, a 9 ifjúsági csoportunkról, vagy épp a
táborról. Nem ilyen kép alakult ki az egyházról az emberekben – sajnos – az
elmúlt évtizedek során!
Van, aki elmondja, hogy otthon, a falujában még
csak-csak járt, de Debrecenbe jőve már nem talált közösséget. Ebben az
esetben nem a város-falu összehasonlításon van a hangsúly, hanem azon, hogy
nem találnak közösséget, nem tudnak gyökeret ereszteni gyakran még azok
sem, akiknek valahol mélyen van egyházi kötődése! Istenhez közeledő emberek
beszélnek néha arról, hogy oly idegenül érzik magukat a régóta hívők
között, mert ők még nem bennfentesek az Igék ismeretében, még nem olvastak
mindent, csak épp elkezdték szeretni az Urat. Aztán kényelmetlenül érzik
magukat, kiszorulnak, elmaradoznak. Van benne felelősségük, de nekünk is,
akiknek be kellene fogadnunk az ilyen embereket, hogy ne eltávolodjanak a
templomtól, hanem közeledjenek!
Az etióp főember, ha hazafelé tartott is, de legalább
Isten Igéjét olvasta. A kocsi lassan haladt, így az ember nyugodtan
olvashatott rajta. Ezt tette ez a főember is, ha nem is értette, hogy kiről
is szól Ézsaiás könyve 53. részében lévő kép Isten szenvedő szolgájáról. Keleten
ebben a korban hangosan olvastak, így Fülöp meghallotta a szöveget. Magától
valószínűleg nem mert volna egy gazdag, előkelő embert a kocsiján
megszólítani, zavarni, de így jó ürügy volt a beszélgetéshez. Valami
elkezdődik. Fülöp elkezd neki beszélni erről a bizonyos szolgáról, Jézus
Krisztusról, aki valóban szenvedett értünk, helyettünk a kereszten.
Beszélhetett neki valószínűleg arról a szeretetről, amely utána ment a
nyomorultnak, megállt Zákeus fája alatt, szóba elegyedett a férfi-szerető
samáriai asszonnyal, eléfutott a tékozló fiúnak, akinek fontos volt az az
elkóborolt századik bárány, aki végül maga is áldozati báránnyá lett, és
meghalt a Golgotán. Különös utazás ez! Egyetlen ember hirdeti egyetlen
másik embernek az egyedüli evangéliumot!
Nem véletlen, hogy ez a fekete ember megértette, hogy
pontosan ez volt az a válasz, amit, illetve Akit keresett. Azért akar
megkeresztelkedni, mert megérti, hogy az ő élete fontos volt az Úrnak, hogy
őt, a más nép gyermekét, az eunuchot ennyire szerette az Isten, és ő is meg
szeretné vallani szeretetét és hitét. Ez a férfi többé nem az volt már, aki
korábban. Ez a pünkösd. Az, amikor valakinek a Szentlélek megnyitja a
szemét, és a szívét, átformálja és betölti az egész életét. Ahogy Pál apostol
írja, új teremtés történik, „a régiek
elmúltak, ímé újjá lett minden” a Szentlélek ereje által.
Nem változott meg külsőségeiben ez az ember – hacsak
abban nem, hogy az öröm sugárzott róla. Etióp maradt, és eunuch, akinek a
háta mögött valószínűleg továbbra is összesúgtak az emberek, de benne
valami teljesen kicserélődött: őt már Isten Lelke szabaddá tette,
EGÉSZ-ségessé.
*
Így is át lehet élni a pünkösdöt. Ez a történet az
egyszemélyes pünkösd, az egyszemélyes szolgálat és lelkigondozás története.
Ahogy arról már beszéltünk, az embereket már nem a népegyházi keretek
ragadják meg. Valószínűleg mi magunk sem ezért jövünk ide hétről-hétre.
Sokkal inkább azért, mert egykor volt valaki, aki úgy szólított meg
bennünket közvetlenül vagy közvetve (mondjuk egy hiteles életvezetés által)
az evangéliummal, hogy eljöttünk a templomba, és itt ragadtunk. Vagy inkább
Isten Lelke által megragadtattunk. Egyetlen ember szolgált sokunk életében
felénk, aminek köszönhető, hogy most itt ülünk. Talán nem is lelkész volt az
illető, ahogy Fülöp sem volt az egykor. Nem papi személy, nem is a 12-es
kör tagja, csak afféle diakónus. Egy egyszerű ember, akinek a lelke mélyén
megszólal az angyal-hang: eredj! És ő engedelmesen megy. Akkora utat tesz
meg gyalog, mintha Budapesttől Szolnokig gyalogolna. Mindez egy ismeretlen
emberért!
Vegyük nagyon komolyan az egyszemélyes szolgálatot,
amelyre valamennyiünket hív az Úr! Sokak számára nehéz, járatlan út ez. Nem
véletlenül. De Jézus maga ad ebben példát, hiszen az egyszemélyes szolgálatot
nagyon is komolyan vette. Igaz, hogy volt, hogy tömegekhez, és sokasághoz
beszélt, de nem átallott megállni, és személyesen megszólítani egy vámszedő
Mátét. Vagy az Igét, hogy „Mert úgy
szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne,
el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn. 3,16), amelyet mi
aranymondásként és evangélizációs textusként oly sokat használunk, egyetlen
idős embernek, Nikodémusnak mondta az éjszaka közepén. Még utolsó perceiben
is egyszemélyes szolgálatot végzett, amikor azt mondta az egyik latornak: „Még ma velem leszel a Paradicsomban.”
A négyszemközti, fülöpös szolgálatnak hallatlan
jelentősége van! Egy-egy beszélgetés közben olyan hallatlan mélységekre
derülhet fény, amelyre így, a szószékről talán nem is lenne mód. Ki
végezheti ezt a szolgálatot? Inkább azt kellene kérdezni, hogy ki ne
végezhetné? Bárki végezheti. Mindenhol, és mindenkor.
Két dolog azonban elengedhetetlen hozzá: egyrészt az
emberismeret. Elengedhetetlen, hogy megismerjem az előttem lévő embert.
Legyen rá időm, hogy meghallgassam, ő legyen a fontos, az ő problémája.
Lássam meg őt a maga emberségében, szeretetreméltóságában és éhségében.
Másrészt pedig pont ezért kell a Szentlélek. Az Ő vezetése nélkül nem fog
menni. Ő az, Aki emberszeretetre tanít. A lélektan, a pszichológia esetleg
emberismeretre taníthat, ami ahogy már említettem nagyon fontos, de
emberszeretet nélkül nem sokat ér. Isten Szentlelke az, aki megtaníthat
bennünket odahallgatni, és érzékennyé lenni, mikor a másik ember hosszan-hosszan
beszéli a fájdalmát, és Őt kérve juthatunk el a megoldáshoz is. A
megoldáshoz, amely nem okoskodás, nem a saját bölcsességünk, és nem
erőlködés, hanem szavak és tettek, amelyekben erő van, szeretet és igazság.
A Szentlélek nélkül könyörtelenné válhat a leglelkesebb szolgálat is.
Bízzunk Isten Szentlelkében, abban, hogy Ő az, Aki megerősít, és vezet
bennünket, mert igaz az Ige, hogy „nem
a félelemnek lelkét adta nekünk az Isten, hanem az erő, a szeretet és a
józanság lelkét.” (2Tim. 1,7).
Vegyük ezt komolyan, különösen, amikor
elbátortalanodunk, vagy akkor, amikor különböző okok miatt nem indulunk
meg, noha tudjuk, hogy Isten Szentlelke indítani akarna bennünket. Legtöbben
nem prédikációkat várnak tőlünk. Azt valamennyien megtehetjük, hogy bekopogunk
a beteg vagy magányos szomszédhoz, munkatárshoz egy tányér süteménnyel,
elbeszélgetünk velük, meghallgatjuk, szeretjük őket, és amikor Isten Lelke
az ő szívüket is megnyitja, ahogy azét a főemberét, akkor majd ők is pont
úgy akarnak hallani arról a Valakiről, az Úrról, Akit már nem ismernek, de
mégis felismertek a mi életünkben. Vegyük komolyan a ránk, valamennyiünkre
bízott egyszemélyes szolgálatot úgy, ahogy egykor Fülöp tette, hiszen ha ő
akkor nem engedelmeskedik, és nem gyalogol vagy 100 km-t, az az etióp ember
talán soha nem érti meg az evangéliumot, hiába ment Jeruzsálembe, és hiába
olvasta Ézsaiást!
*
Isten adja, hogy megértsük, hogy a pünkösd ünnepe nem
csupán emlékezés, hanem annál sokkal több: rólunk, a mi életünkről, és a mi
szolgálatunkról szól. Az Úr töltsön be valamennyiünket Lelkével, és
formálja át az életünket, hogy elindíthasson bennünket a másik ember felé,
ahogy egykor Fülöpöt, hogy annak az etióp eunuchnak az életében is
valósággá válhasson a Isten Lelkének munkája. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|