|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Gyökerek nélkül áldatlan az élet
Mózes első
könyve 48. fejezet, 8-16. vers
„8Amikor Izráel meglátta József fiait, ezt mondta: Kik
ezek?
9József ezt felelte apjának: Az én fiaim, akiket itt
adott nekem az Isten. Jákób így szólt: Hozd ide őket hozzám, hadd áldjam
meg őket!
10Izráel szemei az öregség miatt homályosak voltak, és
már nem látott jól. Közel vitte azért őket Jákóbhoz, ő pedig megcsókolta,
és megölelte őket.
11Izráel ezt mondta Józsefnek: Nem gondoltam, hogy még
meglátom arcodat, és most Isten még a gyermekeidet is megláttatta velem.
12Akkor József elhúzta őket apja térdétől, és arccal a
földre borult.
13Azután fogta József mindkettőjüket, és odavitte jobb
kezével Efraimot Izráel baljára, bal kezével pedig Manassét Izráel
jobbjára.
14Izráel kinyújtotta a jobb kezét és Efraim fejére
tette, pedig ő volt a kisebbik. A bal kezét meg Manassé fejére tette,
keresztbe téve a kezét, pedig Manassé volt az elsőszülött.
15Azután így áldotta meg Józsefet: Az Isten, aki előtt
jártak az őseim, Ábrahám és Izsák, az Isten, aki pásztorom, mióta csak
vagyok mind a mai napig,
16az angyal, aki megváltóm minden bajban, áldja meg e
fiúikat! Nevemről nevezzék őket, meg őseimnek, Ábrahámnak és Izsáknak a
nevéről! Szaporodjanak el, legyen sok utódjuk ezen a földön!”
Péter első
könyve 3. fejezet 9. vers
Ne fizessetek a
gonoszért gonosszal, vagy a gyalázkodásért gyalázkodással, hanem
ellenkezőleg: mondjatok áldást, hiszen arra hívattatok el, hogy áldást
örököljetek.
„Amikor elveszítünk egy idős embert, elveszítjük a
történelmünk egy darabját.” Mondja egy indián közmondás. Ez napjainkban
különösen is igaz. A családi hagyományoknak, gyökereknek nagyon fontos
szerepe van a családokban. Régen akár 3-4 generáció is együtt élt egy
kisházban. Együtt élték át a születést, és a halált, együtt dolgoztak,
küzdöttek, és együtt voltak, amikor összegyűltek, mondjuk a fonóban
valamilyen munkára, és közben nótáztak, történeteket mondtak. Természetes
volt, hogy az idősebbek meséltek a kicsiknek, hiszen nem volt televízió,
DVD. A régi történetek, mesék pedig gyökeret vertek a gyerekek szívében, és
ott éltek tovább a családról, Istenről, és sok egyébről, amely a hitükben, magyarságukban
segítette őket. Ha dédnagyszülő is élt a családban, akkor ezek a történetek
akár 6-7 generációra is visszamehettek, és igen erős identitást adtak a
gyermekeknek. Igazi gyökereket, áldást.
Tavaly egy szemináriumon való
beszélgetés hívta fel a figyelmemet arra a tényre, hogy a mai fiatalok
másképp tekintenek az idősekre, és a családjuk múltjára, mint akár csak
20-30 évvel ezelőtt a felnőttek. Nagyon sok mai fiatalnak nincsenek már gyökerei,
családi identitása. Ezen a kurzuson, amikor a tanár megkérdezte
tanítványait erről a kérdésről, majdnem mindenki a szüleiről beszélt, alig
néhányuk a nagyszüleik jelenlétéről, tágabb családi múltról azonban senki
sem. A beszélgetésekből kiderült, hogy legtöbbjük már a nagyszülei életéről
sem tud túl sokat, nemhogy a családja múltjáról! A ma felnövő generációk
elveszítették a múltjukat, családi hagyományaikat, identitásukat.
Nagyszüleikkel a mai gyerekek
alig találkoznak, ha nem egy településen laknak. A közöttük lévő kapcsolat
sem annyira szoros már, leginkább az ünnepekre korlátozódik. Nem nagyon
mesélnek, legfeljebb meséskönyvekből, imádkozni pedig nem tudnak tanítani,
hiszen maguk sem gyakorolták azt életük folyamán. Természetesen ma is
szeretik unokáikat, de általában érzik és elmondják, hogy valami – amit
általában csak körülírni tudnak – hiányzik, már nem tudják azt adni, amit
hajdan ők kaptak. Szüleik már a szocializmus éveiben nevelték a ma 50 év
körüli, nagyszülővé váló generációt, abban a korban, amely igyekezett
elidegeníteni kultúrától, hagyományoktól, Istentől és leginkább egymástól
az embereket. Ezek a nemzedékek folyamatosan veszítették gyökereiket, így
mára érthető, hogy képtelenek azokat továbbadni, mivel alig van mit…
Ez a valami pedig az áldás
lenne. Az áldás, amit egyik generáció adhat át a másiknak. Az örökség,
amely pénzzel nem mérhető, ami után nem kell adózni, de olyan kincs, ami
nélkül áldatlanná, gyökértelenné válik az élet.
Az Ószövetség tanúsága
szerint Izráel népe nemzetségekre, illetve a legkisebb társadalmi egységre,
a családra tagolódott. Ez volt az a közösség, amely leginkább meghatározta
egy felnövekvő gyermek, vagy fiatal életét, hiszen itt sajátította el az
együttélés szabályait, a hit megélését, a hagyományokat és rítusokat. Az
apa volt a családfő, aki egyúttal magában hordozta a múltat, hiszen
kapcsolódási pontot jelentett az ősökhöz. Ő volt az, aki továbbadta atyái
hitét, aki az Istenről beszélt és tanított. Nem véletlen az, hogy
Ábrahámnak, Izsáknak az Istenét ismerteti meg Jákób a gyermekeivel, és az
unokáival. Ez az az Isten, apjának, nagyapjának Istene az, Akit ő is
személyesen ismer, Akivel tusakodott, Akinek az áldásáért küzdött, majd Akitől
az Izráel nevet kapta. Ennek az Istennek az ismeretét és imádatát adja
tovább, és az Ő kezébe, gondviselésébe ajánlja fiait, és unokáit egyaránt,
amikor kezeit rájuk téve megáldja őket. Mindez egyfajta folytonosságot is
jelentett a jövőre nézve is!
De mit is jelent az a szó,
hogy áldás? Oly sokszor használjuk. „Áldást, békességet” kívánunk
egymásnak, mi lelkészek minden istentisztelet végén áldást mondunk, mégis
általában oly kevéssé vagyunk tisztában azzal, hogy mit is jelent ez a
fogalom! Egyáltalán, miért volt annyira fontos egykor Jákóbnak az áldás, és
miért adja tovább azt a következő generációknak?
Az áldás azt jelenti, hogy
kimondott szóval üdvhozó erőt közvetít az ember, valakit üdvhozó erő
hordozójának nyilvánít, vagyis valakit üdvhozó erő hordozójává tesz. Izráel
gondolkodásában ennek minden esetben a forrása, adója Isten, akkor is, ha
ember az áldás szavainak kimondója. Innen érthető az, hogy az életben való
boldogulás alapja az Istentől nyert áldás volt, amely elnyerésének
föltétele az engedelmesség volt. Az áldás, egyrészt, mivel Isten adja,
visszavonhatatlan.
Hogy ezt kicsit jobban
megértsük, meg kell értenünk az akkoriak gondolkodásmódját. A héber nyelv
gyakorlatilag igékre épül. A szavak nagy része erre a szófajra vezethető
vissza különböző módon. Minden a cselekvésről szól. Amit Isten kimond, az
egyúttal meg is történik. Isten minden szavában élet van, cselekedet, ami
tettekre, és cselekedetekre is kell, hogy indítsa az embert is. A szóban,
különösen az Úr szavában erő van. Erő, ami egyszeri, visszavonhatatlan,
valóságos, megtapasztalható, vagyis valóban az élet maga.
A zsidó emberek nem sok szót
használtak, de azt tudták, hogy a kimondott szóban erő van, és
visszavonhatatlan. Éppen ezért az áldásban különösképpen is az van. Az
Istentől kapott áldásban ott van az illető múltja, jelene és jövője
elrejtve. Olvassuk csak el majd otthon a 49. fejezetet, amelyben Jákób
megáldja a fiait! Ezekben a szavakban ott rejlik a későbbi törzsek sorsa,
noha ezek a férfiak akkor még mit sem tudtak arról, hogy mennyi
leszármazottuk lesz egykor! A kimondott szóban erő van, és
visszavonhatatlan.
Ez az, amit talán nekünk is
jobban komolyan kellene venni! Olyan könnyen kiejtünk szavakat, és nem
gondolunk bele a súlyába! Oly könnyen gyilkoljuk egymást velük, néha pont
az igazság nevében, és még csak észre sem vesszük! Gyökössy Endre egyik
megrázó története arról szól, hogy volt egy kis vézna, alacsony
osztálytársa, aki ugyan nagyon okos és szolgálatkész volt, de mégis
mindenki gúnyolt a külseje miatt. A tornatanára csak „töpörtyűként”
emlegette, gúnyosan. A fiú felnőve geológus lett, kitüntetéseket szerzett
munkájával, mégis amikor 30 évesen felakasztotta magát, csak egy cédulát
találtak a zsebében: „minek éljen egy ilyen töpörtyű”. Lassan ölő méreggé,
átokká váltak egyszerű szavak, és ugyan ki sejthette?!
Vagy belegondolunk abba, hogy
mit is jelent, amikor „áldást, békességet” kívánunk egymásnak a
templomajtóban? Érezzük a súlyát egy-egy levél, vagy születésnapi lapra
írt: „Áldjon meg az Úr!” súlyának, vagy csak egyszerűen megszokásból, rutinból
kívánjuk ezt egymásnak, kegyes szólamként? Ezeknek a szavainknak súlya van,
ezekben a mondatokban erő van. A lehető legtöbbet kívánjuk ilyenkor a
másiknak, hiszen Isten üdvösség adó kegyelmébe, az Ő kezeibe ajánljuk a
másik embert! Nem játék kimondani ezeket a szavakat!
Még inkább nem volt játék
Jákób kimondott szava egykor! Örökséget kaptak, egy olyan köteléket, amely
visszavonhatatlanul összekapcsolta őket őseik Istenével, és ezzel
gyökereket, identitást és értékeket adott nekik a jövőjükre nézve!
Ez az, amit napjainkra a
legtöbb ember elveszített! Illúzió lenne azt gondolni, hogy a 20. század
első felében, amikor még tele voltak a templomok, és mindenki
vallásoktatásban részesült, mindenki hívő keresztyén lett volna. Ha ez így
lett volna, nem ürültek volna ki oly hamar a templomok egykor. Mégis maga
az a tény, hogy legalább minden vasárnap ugyanabba a közösségbe elmentek, a
vallásórák alkalmával megismerték a Biblia fő üzenetét, és ha abból igazi
Isten-hit nem is fejlődött, erkölcsi tartást mégis sokaknak adott az
életvezetésre tekintve. Régen a fiatalokat az egyházba beszocializálták.
Egyértelmű volt, hogy ott nőttek fel, a nagyszülőkkel együtt imádkoztak.
Felnőttként ezt az életformát pedig folytatták, majd gyermekeiknek általában
továbbadták, ha másképp nem, hát szokás szintjén. Ez a folyamat láncolatot
alkotott a különböző generációk tagjai között, gyökereket adott. Mára ez a
folyamat felbomlani látszik, ezt jelzik a közösségről-közösségre vándorló
keresők tömege, akik – családi gyökerek híján – elsősorban élményeket,
kötődést, vagyis mégiscsak gyökereket keresnek tudat alatt is.
A magyar lakosság nagy része
a szocializmus évtizedei ellenére is vallásos maradt – csak épp a maga
módján. Bár ez elsősorban nem a vallás rendszeres gyakorlását jelenti,
hanem azt, hogy azért a legtöbb ember vallja, hogy van Isten, és
spirituális, lelki élményekre vágyik. A lakosság alig 1-2%-a valóban
ateista, a többiek mind hisznek valamiféle felsőbbrendű lény, energia, erő
létezésében. Ugyanakkor a válaszokat általában nem a templomokban keresik,
és nem is a Bibliában, hanem a misztikában, a jóslásban, asztrológiában, és
egyéb transzcendentális dolgokban.
Ráadásul ott vannak igen nagy
számban a szociológiai felmérések tanúsága szerint a magukat vallásosnak
mondók, de hitüket nem gyakorlók tömegei. A családjukban megtalálható
néhány keresztyén hagyomány, de ők maguk már csak nagyon ritkán, vagy
egyáltalán nem látogatják a gyülekezeteket. Bár gyakran vannak kételyeik
Isten létét illetően, vagy saját egyházukon belül nem találnak megfelelő
vallási élményt, és közösséget, mégis kialakítanak egy maguk alkotta
istenképet, és „összeeszkábálnak” egy maguk alkotta vallást, amelyben
különféle más vallások elemei is megtalálhatók.
Mindez a vallási kavalkád mit mutat? Mindenekelőtt
azt, hogy
1. az emberekben igen nagy az
éhség a közösség iránt, egy hely iránt, ahová tartozhatnak, ahol
személyesen törődnek velük.
2. Nagyon sokan elveszítették a
gyökereiket. A nagy családok felbomlása, a gyakori költözések mind-mind ebben
akadályoznak bennünket. Illetve a legtöbb gyermek már meséskönyvből hall
csak mesét, de akkor legalább még megvan a mesélés adta közösség! De egyre
többen a TV előtt nőnek fel, és egyáltalán nem tudják, hogy mit jelent a
közösen végzett munka az idősebb generációk tagjaival, a történetmesélés a
régmúlt dolgokról.
3. Ez a kettő pedig
identitás-válságot ad. Egyre többen küzdenek azzal, hogy nem tudják kik is
ők. Összekeverednek a szerepek a családon belül, a nemek között.
Munkahelykeresés esetén kreatív jelentkezőket részesítenek előnyben, de a
munkahely megtartása szempontjából már inkább az alkalmazkodó, a vezetők
akaratának és véleményének engedő munkatársak vannak előnyben, így sokaknak
nincs igazi önazonossága. Állandó megerősítésre szorulunk, és közben mivel
nem tudjuk, hogy mi érték, és mi nem, hát a véleményünkben könnyen
megingathatók vagyunk.
Isten Igéje pedig épp az
ellenkezőjéről beszél nekünk! Amikor Jákób megáldotta a két fiút azok
pontosan tudták, hogy hová, kihez tartoznak! Átélték, hogy van családjuk,
van múltjuk, hiszen az áldás kimondásával egy láncolat folytatódott.
Tudták, hogy az életük egybefonódik atyáik Istenével, aki hordozta, vezette
apjukat, nagyapjukat, dédnagyapjukat. Tudták, hogy nem véletlen, hogy az
öreg Jákób fontosnak érezte ebben az örökségben részesíteni őket, hiszen ő
maga is megtapasztalta az Istennel való közösség megtartó erejét a
hétköznapokban. Vagyis gyökereket kaptak Istentől a Vele és követőivel való
kapcsolat által, és identitást, hiszen az áldás kapaszkodót jelentett a
jövő nehézségei közepette. Ehhez a ponthoz vissza lehet nyúlni, erőt lehet
belőle meríteni, hiszen Isten valósága, megtartó ereje van felkínálva benne
a számukra.
Ugyanez a lehetőség ma is nyitva áll előttünk! Emlékszem
arra a mai napig, amikor az Egyesült Államokban hazajöttöm előtt a
gyülekezet vezetői az istentiszteleten kezüket rám téve imádkoztak értem,
és áldást kértek a jövőmre nézve. De mondhatnám a lelkészszentelés
alkalmát, vagy még inkább azt a napot, amikor itt a gyülekezetben, az első istentiszteletemen
megáldattam. Mások talán a házasságkötésükkor kapott áldásra emlékeznek,
esetleg a konfirmációra. Olyan pillanatok ezek, amelyekhez vissza lehet
nyúlni, és biztos fogódzót jelentenek Isten által, amikor megingunk, vagy
megfáradunk. Mi magunk is, ahogy egykor az a két fiú gyökereket kapunk,
hiszen valamennyien érezzük és tudjuk, hogy bár lelkipásztor mondja ki az
áldó szavakat, a forrás maga az Isten, aki megelevenít.
A gyülekezet, ahol Isten
Igéje köré gyűlünk, az a hely, ahol ebben az áldásban részesülünk. Az a
hely tehát, ahol gyökerekre, és identitásra találhatunk, és közösségre
lelhetünk napjainkban. Hogy ez mennyire valóságos dolog, mi sem bizonyítja
jobban, mint a gyülekezeti nagytábor. Ha nem éreznénk mindezt, ugyan mi
vonzaná azt a kb. 350 embert, hogy együtt menjen egy nem sok luxust kínáló
helyre, ahol sok különböző generációnak kell elhordoznia egymást? Miért
töltenék sokan ilyen módon a nyári szabadságukat, ahelyett, hogy mondjuk
külföldre utaznának? Ha a gyülekezet, amely az Ige köré gyűlik, nem az
áldás helye lenne, akkor nem egy fiatal nem mondta volna el, hogy a
nagytáborban látva a családokat, és kézen fogva sétáló időseket, érezte
azt, hogy mégis van remény a boldog családi életre, és Isten valóságáról
kapott bizonyosságot az ott levőkben, mert velük beszélgetve azt érezte,
hogy a szavak mögött tartalom van, és megélt valóság, amely Istenre mutat.
A gyülekezet az áldás helye,
hiszen Isten Igéje köré gyűlünk össze alkalomról alkalomra, és közösséget teremt
számunkra egymással, és Istennel egyaránt. Ilyenkor kapcsolatba kerülünk a
múlttal, gyökereket kapunk, hiszen a Biblia történetei, ünnepeink mind-mind
az emlékezésre adnak alkalmat, hiszen több ezer évvel ezelőttre röpítenek
bennünket vissza, de úgy, hogy érezzük, hogy mindez, mivel Isten szaváról,
Jézus Krisztus értünk hozott áldozatáról szól, meghatározza a jelenünket,
és kihatással lesz a jövőnkre is.
Később már nem áldották meg az
apák Jákóbhoz hasonló módon fiaikat. Ehelyett azonban Isten parancsának
engedve újra és újra elismételték Isten szabadító tetteit, és tanították
nagyon komolyan a fiatalokat Isten törvényére, és az Ő útján járni. Ezek a
történetek összekapcsolták őket nem csupán egymással, hanem Istennel is,
pont úgy, mint József fiai megáldásakor. Gyökereket, közösséget, és
identitást kaptak.
Nincs ez másként ma sem. A
gyülekezet, a templom, a hívő otthon mind-mind a történetmondás helye, és
ily módon az Isten áldásának átadására szolgáló hely is. Az otthon, ahol
lehet Istenről beszélgetni, együtt imádkozni, és Igét olvasni, ahol a
szülők meg is élik azt a hétköznapokban, az egymás közötti kapcsolatokban,
a gyermeknek és fiataloknak, sőt nekünk magunknak is olyan örökséget
adhatnak át lelki értelemben, amely gyökereket, és igazi áldást rejt
önmagában egy egész életre nézve. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|