|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Szívünkbe áradt az Isten szeretete”
Rómaiakhoz
írott levél 5. rész 1-5, 12-15; 18
„1Mivel tehát megigazultunk hit által, békességünk van
Istennel a mi Urunk Jézus Krisztus által.
2Őáltala kaptuk hitben a szabad utat ahhoz a
kegyelemhez, amelyben vagyunk, és dicsekszünk azzal a reménységgel is, hogy
részesülünk az Isten dicsőségében.
3De nem csak ezzel dicsekszünk, hanem a
megpróbáltatásokkal is, mivel tudjuk, hogy a megpróbáltatás munkálja ki az
állhatatosságot,
4az állhatatosság a kipróbáltságot, a kipróbáltság a
reménységet;
5a reménység pedig nem szégyenít meg, mert szívünkbe
áradt az Isten szeretete a nekünk adatott Szentlélek által.
12Ahogyan tehát egy ember által jött a bűn a világba,
és a bűn által a halál, úgy minden emberre átterjedt a halál azáltal, hogy
mindenki vétkezett.
13Mert a törvényig is volt bűn a világban, bár a bűn
nem róható fel, ha nincs törvény.
14Mégis úrrá lett a halál Ádámtól Mózesig azokon is,
akik nem Ádám vétkéhez hasonlóan estek bűnbe. Ő pedig előképe az
eljövendőnek.
15De nem igaz az, hogy amilyen a vétek, olyan a
kegyelmi ajándék is. Mert ha annak az egynek a vétke miatt sokan haltak
meg, az Isten kegyelme és ajándéka még bőségesebben kiáradt az egy ember, a
Jézus Krisztus kegyelme által sokakra.”
18Mármost, ahogyan egynek a vétke lett minden ember
számára kárhozattá, úgy lett egynek az igazsága minden ember számára az
élet megigazulásává.
Szeretett Testvérek!
Nemrégen kezdtük el a Római levél olvasását a
Bibliaolvasó vezérfonal szerint, és újra belecsodálkozhatunk, és újra
gyönyörködtethet bennünket az a sok-sok megfogalmazás, amit Pál apostol
elénk tár. Most az 5. részből azt szeretném kiemelni, ami különösen
megmelengette az én szívemet az elmúlt napokban: gyönyörködtet, „mert szívünkbe áradt az Isten
szeretete, a nekünk adatott Szentlélek által”.
Szívünkbe áradt… Az Isten kegyelme kiáradt,
és ez nem tőlünk függ. Azt próbálja Pál apostol érzékeltetni, hogy Isten
képes mindent betölteni az Ő kegyelmével, mindent elárasztani. Ember nem
állíthatja meg az Ő kegyelmének áradását, legfeljebb elmenekül előle; vagy
úgy tesz, mintha nem venné észre, hogy az Isten kegyelme még most is árad
ránk. Árad a mi szívünkbe, nem célt tévesztve, hanem direkt mindannyiunk
életébe és szívébe. Ahogy szoktuk énekelni is: „Jöjj Szentlélek, a szívünkbe áradj…”. Igen, és ha valaki ezt
egyszer is megérezte, akkor újra és újra vágyja, hogy megérezhesse az Isten
Szentlelkének, Isten kegyelmének áradását az életében. Kérdés, hogy észre
akarom-e venni, kérdés, hogy élni akarok-e általa.
Isten mindent megtett azért, hogy az Ő kegyelme nyilvánvalóvá
legyen itt a földön. Úgy fogalmaz Pál: „…békességünk
van Istennel, a mi Urunk Jézus Krisztus által”. Isten szerzett
békességet nekünk. Olyan békességet, amit mi nem tudunk adni ennek a
világnak. Azt a békességet, amely személy szerint is érvényes lehet az
életünkben, és olyan békességet is, ami általánosan érvényes. Hiszen az Úr
Jézus Krisztus áldozata mindenkire érvényes.
Pál úgy beszél most, mint amikor egy jóérzésű orvos a
gyógyult betegnek magyarázza el, hogy mi is történt vele. Elmagyarázza
talán azt, hogy milyen közel volt a halálhoz, milyen bajra derült fény.
Elmagyarázza, hogy milyen nagy beavatkozásra volt szükség. De mindezt már a
gyógyulás időszakában akkor, amikor már van remény a gyógyulásra. Pál úgy
tudott erről írni, mint aki már megtapasztalta az Isten gyógyító
szeretetét, az Isten gyógyító kegyelmét, és el tudja mondani azt, hogy
békességet kaptunk az Istentől. Gyógyulást kaptunk az Istentől.
Egy tegnapi beszélgetésünkben, arról is
beszélgettünk, hogy volt az egyháznak egy időszaka, amikor éppen azokat,
akik különféle látványos bűnbe keveredtek, azokat eltiltották az
úrvacsorától. Ez olyan – úgy fogalmaztuk meg –, minthogyha az orvos
megmondaná valakinek, hogy beteg, gyógyulásra van szüksége, de eltiltanák a
gyógyszertől.
Igen, az Isten adja a gyógyulás lehetőségét is, és
adja a mi számunkra az Ő kegyelmét, árasztja ránk az Ő kegyelmét. A bűn
miatt halottak voltunk – mondja Isten Igéje –, és a bűn valóban ilyen
halálos, veszélyes módon terjed ebben a világban.
Aztán megint csak az egészségügy területéről
gondolkozva bizony előfordul az is, hogy sok évig hordozunk valamit a
szervezetünkben, és talán észre sem vesszük, vagy nem tulajdonítunk neki
jelentőséget. Sok ember nem is tudja, hogy beteg, csak amikor orvoshoz kerül.
S megint a párhuzamot megvonva arra gondolhatunk, sok
ember nem is tudja, hogy milyen halálos veszedelemben van a lelke, az élete
a bűn rabságában, a bűn fogságában. Sokan hordozzák ezt a rabságot észre
sem véve azt.
József Attila őszinte sorai azt hiszem nagyon
jellemzőek a mai emberre, akik nem szeretnek erről hallani, hogy a bűn
mennyire meg tudja fogni az ember életét. Én nem tudtam – ez a vers címe.
Én úgy hallgattam mindig, mint mesét
a bűnről szóló tanítást. Utána
nevettem is - mily ostoba beszéd!
Bűnről fecseg, ki cselekedni gyáva!
Én nem tudtam, hogy annyi szörnyűség
barlangja szívem. Azt hittem, mamája
ringatja úgy elalvó gyermekét,
ahogy dobogva álmait kínálja.
Most már tudom. E rebbentő igazság
nagy fényében az eredendő gazság
szívemben, mint ravatal, feketül.
S ha én nem szólnék, kinyögné a szájam:
bár lennétek ily bűnösök mindnyájan,
hogy ne maradjak egész egyedül.
Én nem tudtam. Milyen sokan megvallják azt, amikor
már Krisztushoz tértek, talán visszatekintve, hogy én nem is gondoltam, én
nem is tudtam, hogy ilyen „sok
szörnyűség barlangja szívem”. Én nem tudtam, hogy ilyen veszélyes az az
élet, amit élek. És akkor azt mondja József Attila (és mondhatjuk mi is), „most már tudom, e rebbentő igazság nagy
fényében”. Igen, a Szentlélek fényében lesz nyilvánvalóvá az, hogy mi
is az a veszélyes betegség, mi is az a halált érdemlő bűn, mi is az a bűnös
életünk, kárhozatot érdemlő életünk, amit a Szentlélek világosságában
ismerhetünk csak fel igazán.
Könnyű talán takaródzni egy darabig, hogy „én nem
tudtam”, de amikor ez a világosság bevilágít az életünkbe, akkor már nem
tehetünk mást, csak hogy meghalljuk, és kérjük Isten kegyelmét. És, hogy
nem maradt egyedül József Attila, ezt mondja Pál is, és tudjuk mi magunk
is, hiszen éppen itt a Római levélben van többször is megfogalmazva, hogy „mindnyájan vétkeztünk, és mindnyájan híjával
vagyunk az Isten dicsőségének”. Ahogy itt fogalmaz: egynek bukása által
„úrrá lett a halál”; az egyetlen
egy ember által. Igen, a bűn halálos veszedelembe sodorja az életünket.
Fáradttá és mindenre képtelenné tesz bennünket. Ádám bűne az volt (és tulajdonképpen
a mai ember bűne is az), amikor kivonja magát az Istennel való közösségből,
és hátat fordít Istennek, és ő maga akar mindenben dönteni. Erről a belső
harcról beszél a mi Igénk. És különösképpen majd a 7. részben fogjuk ezt
látni a Római levél olvasásakor,
amikor Pál fölrajzolja, hogy a bűn mennyire hatalmában tartja az ember életét,
akkor szinte felkiált: „Én nyomorult
ember! Ki szabadít meg ebből a halálra ítélt testből?” És van, aki csak
idáig jut el, a kétségbeesésig, hogy én bűnös vagyok, és nyomorult az
életem, de nem igazán találja meg a megoldást. És őérettük is könyörögtünk
és könyörgünk szinte mindig. Pál megkapta és megadja a feleletet, és
remélem mi is megadjuk a feleletet, hála az Istennek, a mi Urunk Jézus
Krisztus, Ő az, aki megszabadíthat a halálra ítélt testből. És amit Ádám
elrontott, azt Krisztus jóvátette ott a kereszten. Az egy ember árán, vétke
miatt az Úr Jézus Krisztus szenvedett. Hiszen az Isten igazsága magával
vonja azt, hogy a bűnt meg kell, hogy büntesse, de ezt nem rajtunk,
természeti embereken végezte el, hanem az Úr Jézus Krisztus áldozatával.
És azt olvastuk, hogy ez a mi megigazulásunkra van.
Ez a szó, hogy megigazulás, átment a teológiába, és nagyon sok irodalma
van, de talán nagyon röviden annyit mondhatnánk róla, hogy igaznak nyilvánít
az Isten. Nem azt jelenti, hogy én magamtól igaz vagyok, nem azt jelenti,
hogy én magamtól tökéletes vagyok, nem a magam érdeméért nyilvánít igaznak,
hanem amit az egy ember elrontott, azt az Úr Jézus Krisztus helyrehozta, és
így lehet az, hogy mentesülünk a vád alól. Így lehet az, hogy a vádiratot a
keresztre szegezte érettünk a mi Urunk.
Dosztojevszkij egyszer leírta az ő halálra
ítéltetésének a történetét, és egészen közel volt már a halálra ítéléshez,
meg is volt az ítélet. Így ír róla: „mindnyájunkat kivezettek a térre,
hármat közülünk máris cölöpökhöz kötöttek, és aztán fehér ingben vártuk,
hogy ki következik. Egy perc volt hátra az életemből. Ez arra volt elég,
hogy búcsúzzam és megöleljem szeretteimet. És akkor (és ez valóban csoda
volt ott is), az egész ítélethirdetést lefújták. Előhozták a cölöpökhöz
kötött embereket, és felolvasták, őfelsége, a császár visszaadta az
életünket”.
Talán több ilyen történetet is ismerünk. De valami
hasonló történt velünk is, hiszen meg van ellenünk a vádirat. Mindnyájan
vétkeztek. Mindnyájan vétkeztünk, és híjával vagyunk az Isten dicsőségének.
És akkor megjön számunkra a kegyelem, szívünkbe árad az Isten kegyelme és
bűnbocsátása, és akkor (majd Pál így ír a 8. részben) „nincsen immár semmi kárhoztatásuk azoknak, akik a Krisztusban
vannak”. Nincs most már semmi kárhoztató ítélet. Volt-e már ilyen
örömünk? – hogy amikor megvan ellenünk a vádirat, akkor jön a kegyelem, a
kegyelemnek az irata.
János apostol így ír az egyik levelében, hogy „vádol minket a mi szívünk”. Igen,
olyan is előfordul, amikor a mi szívünk elítél minket, és akkor azt mondja
János, hogy „nagyobb az Isten a mi
szívünknél”.
Mi sokszor talán nem tartjuk méltónak magunkat a
kegyelemre, és talán már azt gondoljuk, hogy nincs mentség a számunkra, de
Isten nagyobb a mi szívünknél, az Ő kegyelme ma is árad ebben a világban.
Mi tesz minket igazakká, mi az a megigazulás? Egyedül
az Úr Jézus Krisztus vére, egyedül az Úr Jézus Krisztus áldozata az, ami
hogyha a szívünk elítél, akkor is felemel bennünket, és hogyha a törvény
által ítéletre méltónak talál (talán sok mindenki, talán mindenki), akkor
is Jézus Krisztusban kegyelmet találhatok.
Ádám romboló cselekedetével, a kárhozat erőivel
szemben Jézus Krisztus üdvözítő erejét kell, hogy itt lássuk, és kell, hogy
felragyogjon egyen-egyenként a mi életünkben. Ádám bűne uralomra segítette
a halált ebben a világban, de Jézus Krisztus kegyelme, Jézus Krisztus
áldozata sokkal nagyobb ennél az uralomra törő bűnnél és kárhozatnál, és Ő
új teremtést tud létrehozni, új életet tud adni, új életformát tud adni.
Ha felépültünk egy betegségből, ha visszakaptuk az
életünket, akkor ellátnak bennünket újabb tanácsokkal, hogy hogyan is őrizhetjük
meg azt. Ha megigazultunk Krisztus által, akkor igenis el kell
gondolkoznunk, hogy mi az út számunkra ezután, mi az az új életforma, mi az
az út, a megszentelődés útja, amiben előre kell haladnunk, amiben
növekednünk kell.
Sokak számára jelent problémát az, hogy én vettem az
Úr kegyelmét, érzem, hogy megkaptam már, érzem, hogy kegyelmet nyert ember
vagyok, és mégis vannak bűneim. Igen. Ebben a feszültségben élünk még itt e
földön, ebben a feszültségben élünk, hogy még bűnösen, ebben a világban, de
már Isten által megigazítottként éljük az életünket. Még bűnösen, de már
mégsem úgy, mint régen. És ebben az a különbség, hogy már mégsem vagyunk a
bűnnek alávetve, mégsem vagyunk mindenben a kárhozatnak alávetve, hanem
vannak kísértéseink, vannak botlásaink, vannak engedetlenségeink, de a
legfontosabb dologban már kegyelmet nyertünk az Úr Jézus Krisztus áldozata
árán.
Igen. Ez az öröm kell, hogy eltöltse az életünket,
hogy én kegyelmet nyertem, én bűnbocsánatot nyertem. Nem vagyok tökéletes,
egyszerre vagyok bűnös, és egyszerre vagyok igaz, de Krisztus lát engem
igaznak, Isten lát engem igaznak az Úr Jézus Krisztus vére által. Még
bűnös, de már igaz. És ez a ‘már’, az fontosabb, mint a ‘még’ állapota. És
az a jó, hogy az Isten visz bennünket előre, és ezt szeretné a mi
életünkben.
Itt az 5. részt, hogyha elolvassuk, akkor kipróbáltságról, állhatatosságról, reménységről beszél, és „ez az a reménység, ami nem szégyenít
meg”. Igen, vannak bűneink, botlásaink, ami kipróbáltságot eredményez,
s visz előre, segít, hogy máskor könnyebben győzzek a bűn felett,
könnyebben győzzek bűnös természetem felett.
De legyen a miénk az az öröm, hogy Krisztusban már
kegyelmet nyertünk. Ámen.
Aki értem megnyíltál,
Rejts el ó örök kőszál!
Az a víz s a drága vér,
Melyet ontál a bűnér’
Gyógyír légyen lelkemnek,
Bűntől s vádtól mentsen meg!
Törvényednek eleget
Bűnös ember nem tehet;
Buzgóságom égne bár,
S folyna könnyem, mint az ár:
Elégtételt az nem ad,
Csak te válthatsz meg magad.
458. dicséret 1. és 2. vers
Imádkozzunk!
Mennyei Édesatyánk!
Olyan jó érezni a Te kegyelmed áradását. Olyan jó
tudni, hogy Te nem akarod a bűnös halálát, hanem, hogy megtérjen és éljen.
Bocsáss meg, hogyha a felkínált kegyelmet sokszor
megvetettük büszkeségből, értetlenségünk miatt. Különösen kérünk most
azokért, akik még igazán bele sem gondoltak a bűn miatti veszélybe, és nem
kérték még kegyelmedet. Áldunk Jézus Krisztusért, hogy Ő az egy igaz ember,
aki elvehetné a világ bűneit. Áldunk azért, hogy új életet nyerhettünk
Őbenne. És kérünk Téged, hogy segíts Szentlelkeddel, hogy valóban ne uralkodjék
rajtunk a bűn, hogy a Te kegyelmedből élő gyermekeidként a Te kegyelmedet
hirdessük másoknak is.
És most könyörgünk azokért, akik az elmúlt héten
megszomorodtak szívükben a testi halál miatt, mert szerettüktől kellett
búcsúzniuk. Vigasztald meg őket Szentlelkeddel, és add nekünk Urunk az örök
élet reménységét.
Kérünk betegeinkért, Te erősítsd őket lelkileg,
testileg.
És kérünk mindazokért, akik bizonytalankodnak még
döntésükben, adj bizonyosságot, és add, hogy elfogadják a Te kegyelmedet.
Kérünk gyülekezeti közösségünkért, hogy élhessünk
úgy, abban az örömben és abban a reménységben, hogy valóban a Te
dicsőségedre, a Te gyermekeidként együtt, egymást szeretve lehetünk. Az Úr
Jézus Krisztusért kérünk, hallgass meg bennünket. Ámen.
„Az Isten
békessége, mely minden értelmet felülhalad, meg fogja őrizni a mi szívünket
és gondolatainkat a Krisztus Jézusban.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|