|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az élet istentisztelete
Lekció: Zsoltárok 118:1-9,
19-29
„1Adjatok hálát az ÚRnak, mert jó, mert örökké tart
szeretete!
2Mondja hát Izráel, hogy örökké tart szeretete!
3Mondja hát Áron háza, hogy örökké tart szeretete!
4Mondják hát, akik félik az URat, hogy örökké tart
szeretete!
5Nyomorúságomban az URat hívtam segítségül. Az ÚR
meghallgatott, tágas térre vitt engem.
6Velem van az ÚR, nem félek, ember mit árthat nekem?
7Velem van az ÚR, segít engem, és én megvetéssel nézek
gyűlölőimre.
8Jobb az ÚRnál keresni oltalmat, mint emberben bízni.
9Jobb az ÚRnál keresni oltalmat, mint előkelő
emberekben bízni.
19Nyissátok ki előttem az igazság kapuit! Bemegyek, és
hálát adok az ÚRnak!
20Ez az ÚR kapuja: igazak mehetnek be rajta.
21Hálát adok neked, hogy meghallgattál, és
megszabadítottál.
22Az a kő, amelyet az építők megvetettek, az lett a
sarokkő.
23Az ÚRtól lett ez, csodálatos a mi szemünkben.
24Ez az a nap, amelyet az ÚR elrendelt, vigadozzunk és
örüljünk ezen!
25Ó URam, segíts meg! Ó URam, adj szerencsét!
26Áldott, aki az ÚR nevében jön! Megáldunk titeket az
ÚR házából.
27Az ÚR az Isten, ő adott nekünk világosságot.
Kötelekkel kössétek az ünnepi áldozatot az oltár szarvaihoz!
28Istenem vagy, hálát adok neked, Istenem, magasztallak
téged!
29Adjatok hálát az ÚRnak, mert jó, mert örökké tart
szeretete!”
Textus: Lukács 4:16-21
„16Amikor Názáretbe ment, ahol felnevelkedett, szokása
szerint bement szombat napján a zsinagógába, és felállt felolvasni.
17Odanyújtották neki Ézsaiás próféta könyvét, ő pedig
kinyitotta a könyvet, és megkereste azt a helyet, ahol ez van megírva:
18»Az ÚR Lelke van énrajtam, mivel felkent engem, hogy
evangéliumot hirdessek a szegényeknek; azért küldött el, hogy a szabadulást
hirdessem a foglyoknak, és a vakoknak szemük megnyílását; hogy szabadon
bocsássam a megkínzottakat, 19és hirdessem az Úr kedves
esztendejét.«
20Ekkor összegöngyölítve a könyvtekercset, átadta a
szolgának, és leült. A zsinagógában mindenkinek a szeme rajta fügött;
21ő pedig szólni kezdett hozzájuk: »Ma teljesedett be
ez az írás fületek hallatára«”.
Templom. A találkozás helye, a
közösség megélésének helye, no, meg a tanításé. Megszólal az orgona, ez a
különlegesen szép hangú hangszer. Belép a lelkész, köszönt, majd együtt,
közös énekkel dicsőítjük Istent hétről, hétre. Gyönyörű, régi énekeink
szólalnak meg ilyenkor, amelyekkel már őseink is kifejezték hálaadásukat,
bűnbánatukat, magasztalásukat. Ismerjük, szeretjük ezeket a régi, talán ma
már néha idegen dallamvilágú, furcsa szóhasználatú zsoltárainkat,
dicséreteinket. Jó énekelni az Úrnak, elcsendesedni, békességre találni e
falak között. Majd felcsendül az Ige, és az imádság. Tudjuk, következik a
prédikáció, kicsit elvackolódunk a helyünkön, felkészülünk arra, hogy most
egy hosszabb lélegzetvételű tanítás fog következni. Egyesek talán már a két
felolvasott igeszakasz kapcsán gondolatban találgatják a témát, és
izgatottan várják, hogy mi fog következni. Istentisztelet van.
Gondolkoztunk már azon, hogy miért jövünk ide
hétről, hétre? Mi vonz bennünket? És mi változik a vasárnap délelőttjeink
hatására? Egyáltalán mit jelent az a szó, hogy istentisztelet? Hogyan
válhat az istentisztelet, sőt az egész életünk még inkább Isten
dicsőítésévé?
Ezek azért fontos kérdések, mert az előbb felolvasott
igeszakasz többek között ezeket feszegeti. Jézus, munkássága kezdetén, egy
a miénkhez sokban hasonlító istentiszteletre ment. Otthon volt, Názáretben,
ahol felnőtt, és elmegy a mi értelmezésünk szerinti templomba, a
zsinagógába.
Azért mondom ezt így, mert a zsidó nép számára a zsinagóga nem volt templom.
Egyetlen templomuk volt ugyanis, Jeruzsálemben, amelyet a babiloni fogság
után építettek újjá. Itt mutatták be az áldozatokat, ez volt Isten
lakóhelye hitük szerint. A zsinagógák a tanítás helyét jelentették a fogság
korától kezdve. A helyet, ahol összegyülekeztek, és minden zsidó férfi
felolvashatott a Tórából, Mózes 5 könyvéből, vagy valamely prófétától,
esetleg zsoltárból. Ha kívánta magyarázhatta is.
Jézus, szokása szerint, ahogy máskor is tette, betér
gyermekkora színhelyén a zsinagógába. Ézsaiás
könyvét veszi elő, és felolvassa a 61. rész elejét, majd összegöngyölve
a tekercset, azt mondja, ma teljesedtek be ezek a szavak, vagyis magára vonatkoztatja őket. Hatalmas
megbotránkozás lett belőle, hiszen tudták, hogy ezek a szavak az eljövendő
messiásra vonatkozhatnak, és azt elképzelni sem tudták, hogy Józsefnek, az
ácsnak, a közöttük felnőtt fia lehetne a messiás! Olyannyira képtelenek a
hallottakat megemészteni, hogy le akarják taszítani Jézust egy szakadékba a
város határánál.
Jézus mégis, mindezek ellenére fontosnak tartotta,
hogy így, Isten Igéje által kiküldetve, azokat betöltve kezdje meg
szolgálatát. Ezeket a próféciákat nem
egy hegyen olvassa fel a sokaságnak, nem is gyógyításai közepette,
hanem munkássága legelején, egyfajta programként egy istentiszteleten. A
zsinagógából, mai értelmezésünk szerint egy templomból indul el.
A templomból, az Istennel való közösség színhelyéről.
Jeruzsálemben is felkereste a
templomot ottlétekor, és itt azt olvassuk, hogy zsinagógába szokott
járni, vagyis nem ez volt az első alkalom. Az Atyával való közösségben töltődik fel, merít erőt, és lép tovább,
és cselekszik. De nem csupán szolgálatát kezdi meg a zsinagógából
kiindulva, hanem rendszeresen olvassuk azt, hogy elvonul imádkozni, hol egyedül, hol tanítványaival. Nem
önerőből, saját gondolatai által vezettetve cselekszik, hanem az Atya
akaratát megértve.
Mindaz, amit tesz, hogy lehajol a szegényekhez,
szabadulást hoz megkötözötteknek, gyógyulást, vakoknak és bénáknak, jóval többről szólnak, mint irgalomról, és
jócselekedetről! Mindezek jelek. Annak jelei, hogy eljött a Messiás,
pontosan úgy, ahogyan az Igében van. Szavai ott a zsinagógában erről
árulkodnak, és erről beszél minden tette később: Isten szabadító kegyelme,
szeretete érkezett el a világba.
Egykor ezt a názáretiek
nem ismerték fel. Ez talán érthető is, hiszen közöttük nőtt fel,
az ács legidősebb fiaként, és olyan volt, mint bárki más. Ahogy nekünk
nagyon nehéz a családtagjaink előtt beszélni hitünkről, úgy az ő szavait is
kétkedve fogadták. Jézus azonban nem győzködi őket. Nem bizonygatja a maga
igazát, sőt mi több nem zsinagógáról zsinagógára járkált bizonygatva az
egykori próféciákat, hanem kimegy az emberek közé. Kijelenti az
igazságot, hogy beteljesedtek a próféciák, és megy és mindenki számára
nyilvánvalóvá teszi tettei által, hogy ez az igazság.
Jézusról sokan azt gondolják, hogy egy nagyon jó ember volt csupán,
aki egyfajta etikai minta a számunkra. Csakhogy tettei a könyörületen kívül
többről szóltak: arról, hogy
elközelített az Isten országa, mert Ő eljött közénk, és a próféciák egymás
után teljesednek be!
„Nincs igaz
istentisztelet az ember megkerülésével!” – tanította nekünk egyszer egy ifjúsági
bibliaórán egy régi lelkipásztorunk. Amikor erre a mai szolgálatra
készültem, újra és újra ezek a szavak csengtek a fülembe. A zsinagógai
istentisztelet egykor, és minden imával eltöltött idő nem önmagáért volt
csupán Jézus életében, hanem értünk, akikhez küldetett, hogy felismerjük,
hogy ki is Ő.
***
Valami hasonlóról kellene szóljon a mi szolgálatunk,
még inkább az életünk. Felelősségünk
van a világban: nem mehetünk el a nyomorult, a rászoruló mellett, ahogy
Ő sem tette ezt. Nem elégedhetünk meg annyival, hogy nekünk jó közösségünk,
szép otthonunk, kedves gyülekezetünk van, és még Vele, az Úrral is
közösségünk van. Nincs jogunk bezárkózni a keresztyén világunkba,
vagy úgy is mondhatnám, hogy a templomunk falai közé, mert ott kívül a
világban, szükség van ránk.
Hány olyan
barátunk van, aki nem hívő? A múltkorában gondoltam végig, és rájöttem, hogy
nagyon kevés. Sokak élete hasonló, a munkahelyen kívül szinte csak a
keresztyén közösségre épül. Hívő barátok, gyülekezeti közösség. Közben a
szolgálatról beszélünk mások felé. Jól elvagyunk a saját közösségünkben, és
saját kegyességünkkel. Pedig ez kevés. Ez annyi, mintha Jézus csak
zsinagógáról zsinagógára járt volna, és csak a kora kegyeseivel
beszélgetett volna! Jézus elmondja a templomban a próféciát, ami
róla íratott, majd kimegy, és megéli azok tartalmát, ami jelként
igazolta, hogy ki is Ő. Gyakorlatilag ugyanerről van szó a mai világban is:
ahhoz, hogy egy nem hívő ember számára nyilvánvalóvá váljon az Ige
igazsága, ki kell menjek a falak közül, hogy más is láthassa, sőt
megtapasztalhassa, hogy mit jelent Istennel járni.
Nem arról
beszélek, hogy jó emberek legyünk csupán. Ahhoz nem kell hívőnek lenni!
A krisnások is ennivalót osztanak a rászorulóknak, híres emberek is
jótékonykodnak, a Fókuszban, és más magazinműsorokban láthatjuk, hogy
hányan és hányan segítenek rászorulókon. Ezt egy világi, ateista ember is
megteszi minden további nélkül. Keresztyénnek lenni azt jelenti, hogy
követem Jézust. És ez jóval több, mint egyszerű jócselekedet. Azt jelenti,
arra megyek, amerre vezet, és megélem azt, ami az Igében van. Gyakorlatilag nekem magamnak kell élő templommá lennem, és az egész életemnek Istentiszteletté, hitvallássá.
A templom, és a gyülekezet csak az összegyülekezés helye, a
feltöltődésé, majd a kibocsáttatásé.
Itt kezdődik minden, az Istennel való járásom, amely kiteljesedik a
hétköznapokban. A bűnbocsánat, lelki megújulás, gyógyulás helye-e ez a
templom? Isten kínálja ezt a lehetőséget a számunkra alkalomról alkalomra.
De az, hogy előtte rendezzük az életünket, azt is kell jelentse, hogy
rendezzük egymással is. Nem lehet a harag, az egymás iránt táplált gyűlölet
helye az Isten háza, hanem a megbocsátásé, megbékélésé, hiszen az Atya is
megbocsátott és megbékélt velünk Fia halála által. Ő az alapja annak, hogy
mi, a keresztyének serege Isten élő házává, templomává épülhetünk.
Ez lehet az oka a mi Isten-dicsőítésünknek is
énekben, vagy szóban, imádságban, orgonával, gitárral lehajtott fejjel,
vagy felemelt karokkal, nagyon sok különböző módon, ahogy azt a hívők
teszik szerte a világban, szabadon, kifejezve Istennek magasztalásukat,
hálájukat, szeretetüket.
De mit jelent Isten
élő templomává válni? Küldetést. Isten követőjének, tanújának lenni az
Istenről tudomást venni nem akaró világban. Szentnek, Istennek
elkülönítettnek lenni, de a világban élni. Szép példa erre Albert Schweitzer, az egykori
teológus, orvos, és orgonaművész élete. Egyszer Lambarénében fölkereste egy
újságíró. A doktort pedig ott találta rövidnadrágban, piszkosan gerendákat
cipelve, mivel épp építették a kórházat. Meglepődött. Ő hallva ennek a nagy
tudású, istenhívő embernek a történetét, egy fehérköpenyes tudóssal akart
találkozni, aki áhítatos arccal ül a rendelőjében. „Én egy szentet kerestem – mondta az újságíró – és találtam egy modern szentet.”
Igen, mert nem azt jelenti Istennek elkülönítve lenni, hogy csupán vasárnap
eljövök az Ő házába, hanem azt is, hogy az itt kapott erővel, békességgel,
üzenettel visszamegyünk az emberek közé, valahogy úgy, ahogy ez a tudós
teológus-orvos tette ott a feketék között, hordozva a nehéz oszlopokat, a
betegei gondját-baját, építve a kórházat, és építve ezzel a világot –
Krisztus lelkületével.
Ez azonban csapatmunka!
Ez a gyülekezet közös ügye kell legyen, nem csupán egyeseké! A táborban egy héten át a
hitvallástételről beszélgettünk. Nem véletlen, hogy gyakorlatokat végeztünk
szituációkban, hiszen az egésznek csak akkor van értelme, ha mások előtt
fel merem vállalni a hitemet, ha nem takargatom, ha tudom, hogy kinek,
miért és mit hiszek! Ez nagyon
nehéz, és tudom, hogy nehéz felvállalni, kimondani, hogy nekünk mit
jelent az Úrral való járás. De tegyük meg, de ne csupán mondjuk, hanem
éljük is! Mi nagyon gazdagok vagyunk a legtöbb emberhez képest, ne
rejtegessük zsugorin a kincseinket!
Hiszen akármilyen életünk is van, de mindenképp áldásban van részünk.
Lehet, hogy az anyagiakban nem állunk túl jól, lehet, hogy az
egészségünkkel vannak bajok, és már itt is fáj, meg ott is. Lehet, hogy
nincs családunk, vagy ha van, akkor messze, esetleg bajokkal terhelt, de
mindezek ellenére is áldásban van részünk. Áldás az, hogy megismerhettük az
Urat, vagy legalábbis az Ő vonzásában élhetünk. Áldás az, hogy tudhatjuk,
sokakkal ellentétben, hogy Hozzá minden nyomorúság között is fordulhatunk,
mert nála választ lehet kapni kérdésekre, és áldás ez a szép templom is, a lelkipásztorok,
a munkatársak, és a közösség, a valahová tartozás különösképpen is ebben a
mai világban. Jó itt lennünk, és mindezért hálásak lehetünk. Ugyanakkor nem
állhatunk itt meg, hiszen a „világ
– bár sokszor nincs tudatában –, de sóvárogva
várja az Isten fiainak megjelenését.”
Felelősségünk van abban, hogy az éhezőnek enni
adjunk, a szomjazónak inni, a jövevényt befogadjuk, a mezítelent
felruházzuk. Ez a felszólítás úgy hangzik, mintha utasítás lenne, pedig
éppen, hogy evangélium hangzik el benne: a szabadságunk evangéliuma!
Szabadok vagyunk arra, hogy mindezt megcselekedjük, ez pedig jóval többet
hordoz magában, mint kötelességet. Meg vagyunk váltva, valamennyien, nem
jó-pontok gyűjtéséről van szó az üdvösségünkhöz. A bűnbocsánat, az örök
élet már a miénk, kegyelemből, hit által, azért nem kell erőlködni, azt nem
lehet kiérdemelni, azt ajándékba kapjuk, és mi elfogadhatjuk hit által.
Ebben a történetben az van, hogy én tudom, ismerem, hogy milyen Uram is van
és követem Őt. Szabad vagyok arra, hogy olyanná igyekezzek formálódni,
mint Ő, hogy mások megláthassák, hogy mit jelent egy élő Úrral járni.
Jézus egykor ugyanezt tette, amikor felolvasta az
ézsaiási szavakat, hogy felismerhessék, hogy eljött a Messiás: „Az ÚR Lelke van énrajtam, mivel felkent
engem, hogy evangéliumot hirdessek a szegényeknek; azért küldött el, hogy a
szabadulást hirdessem a foglyoknak, és a vakoknak szemük megnyílását; hogy
szabadon bocsássam a megkínzottakat, és hirdessem az Úr kedves
esztendejét.” (Lk. 4,18-19). Ő maga pontosan ezt tette: azt adta mindenkinek, amiben hiánya
volt, jó szót, odafigyelést, látó szemeket, ép tagokat, démonoktól való
szabadulást, kenyeret és bűnbocsánatot. Senki nem kötelezte Krisztust, az
Isten Fiát arra, hogy mindezt megtegye. Elég lehetett volna neki a menny
dicsősége és közössége az Atyával, és nézhette volna, hogy az ember a saját
vesztébe rohan elszakítva Istenétől a bűn miatt. Miattunk jött el a
világba, hogy megértsük tettei és szavai által, hogy Atyánkká lett az
Isten, és Ő velünk van, szeret bennünket és elfogad.
A mi felelősségünk is, hogy a környezetünkben élők
meglátják-e az életünkben Isten jelenlétét. Ha meghallják a harang szavát
kívánkoznak-e az Isten házába, mert érzik, hogy itt a Világ Ura valami
olyasmit akar nekik mondani, amelyet senki más nem közölhet velük? Éljük
meg együtt, hogy az istentiszteletünk az ünneplés, és az istendicsőítés
helyévé válik, ahol az alap Jézus Krisztus halálának és feltámadásának
üzenete ugyanaz marad, ahogy az is, megéljük a mindennapokban, hogy mi vagyunk
Isten élő temploma. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|