|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Van Atyánk a mennyben
Lekció: Lukács 15:11-32
„11Azután így folytatta: »Egy embernek volt két fia.
12A fiatalabb ezt mondta az apjának: Atyám, add ki
nekem a vagyon rám eső részét. Erre megosztotta köztük a vagyont.
13Néhány nap múlva a fiatalabb fiú összeszedett
mindent, elköltözött egy távoli vidékre, és ott eltékozolta a vagyonát,
mert kicsapongó életet folytatott.
14Miután elköltötte mindenét, nagy éhínség támadt azon
a vidéken, úgyhogy nélkülözni kezdett.
15Ekkor elment, és elszegődött annak a vidéknek egyik
polgárához, aki kiküldte őt a földjeire disznókat legeltetni.
16Ő pedig szívesen jóllakott volna akár azzal az
eleséggel is, amit a disznók ettek, de senki sem adott neki.«
17»Ekkor magába szállt és ezt mondta: Az én apámnak
hány bérese bővelkedik kenyérben, én pedig itt éhen halok!
18Útra kelek, elmegyek apámhoz, és azt mondom neki:
Atyám, vétkeztem az ég ellen és teellened.
19Nem vagyok többé méltó arra, hogy fiadnak nevezzenek,
tégy engem olyanná, mint béreseid közül egy.
20És útra kelve el is ment az apjához. Még távol volt,
amikor apja meglátta őt, megszánta, elébe futott, nyakába borult, és
megcsókolta őt.
21A fiú ekkor így szólt hozzá: Atyám, vétkeztem az ég
ellen és teellened, és nem vagyok méltó arra, hogy fiadnak nevezzenek.
22Az apa viszont ezt mondta szolgáinak: Hozzátok ki
hamar a legszebb ruhát, és adjátok reá, húzzatok gyűrűt a kezére, és sarut
a lábára!
23Azután hozzátok a hízott borjút, és vágjátok le!
Együnk, és vigadjunk, 24mert ez az én
fiam meghalt és feltámadott, elveszett és megtaláltatott. És vigadozni
kezdtek.«
25»Az idősebb fiú pedig a mezőn volt, és amikor
hazajövet közeledett a házhoz, hallotta a zenét és a táncot.
26Előhívott egy szolgát, és megtudakolta tőle, hogy mi
történik itt.
27Mire a szolga így felelt: A testvéred jött meg, és
apád levágatta a hízott borjút, mivel egészségben visszakapta őt.
28Ekkor az megharagudott, és nem akart bemenni. De az
apja kijött, és kérlelte.
29Ő azonban ezt mondta az apjának: Látod, hány
esztendeje szolgálok neked, soha nem szegtem meg parancsodat, és te sohasem
adtál nekem még egy kecskegidát sem, hogy mulathassak barátaimmal.
30Amikor pedig megjött ez a fiad, aki parázna nőkkel
tékozolta el vagyonodat, levágattad neki a hízott borjút.
31Ő azonban ezt mondta neki: Fiam, te mindig velem vagy,
és mindenem a tied.
32Vigadnod és örülnöd kellene, hogy ez a te testvéred
meghalt és feltámadott, elveszett és megtaláltatott.«”
Textus: Róma 8:14-17
„14Akiket pedig Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.
15Mert
nem a szolgaság lelkét kaptátok, hogy ismét féljetek, hanem a fiúság Lelkét
kaptátok, aki által kiáltjuk: »Abbá, Atya!«
16Maga
a Lélek tesz bizonyságot a mi lelkünkkel együtt arról, hogy valóban Isten
gyermekei vagyunk.
17Ha pedig gyermekek, akkor örökösök is: örökösei
Istennek és örököstársai Krisztusnak, ha vele együtt szenvedünk, hogy vele
együtt meg is dicsőüljünk.”
Néhány évvel ezelőtt, amikor egyszer egy orvosi
vizsgálatra kellett menjek, egy olyan jelenetnek voltam tanúja, ami azóta
sem ment ki a fejemből. Egy hatalmas termetű édesapa hozta ugyanabba a
rendelőbe, aprócska, alig néhány éves kisfiát. A kisfiú vékony volt,
sápadt, látszott rajta, hogy nagyon beteg, de eleven, mint a csík.
Állandóan izgett- mozgott, és kérdezgette az ő apukáját a vizsgálatról.
Láthatóan félt. Az a hatalmas ember nagy-nagy figyelemmel vette körül a
gyermekét, nyugtatgatta, és úgy vette ölébe, mintha eltörhetne a kezei
között. A fiú olyan bizalommal tekintett az édesapjára, amit megható volt
látni. Ültek ketten a váróban, és egy picike kéz ott nyugodott egy hatalmas
munkától kérges marokban, és bátorságot merítettek egymásból.
Azóta is sokszor eszembe jut ez a jelenet. Ez a
fiúcska nagy kincset kapott édesapjában. Tavaly, a segédlelkészi évem alatt
sok olyan gyereket láttam, akik alkoholista szülők mellett nőnek fel,
mindenért, a legapróbb tévedésért is megszidva, megverve. Volt olyan, akit
megforrósított alumínium csővel fegyelmeztek, úgy, hogy másnap képtelen
volt leülni. Ezek a gyerekek rettegés közepette nőnek fel, inkább vakon
engedelmeskedve, csak nehogy baj legyen otthon!
A jó, és rossz gyermekkori élmények sokakban felnőtt
korban is meghatározzák, sőt sajnos akár erősen torzítják is, az Istenről
alkotott képet, akit Atyánknak hívunk. Tehát bár földi édesapánk szerepe
nagyon fontos valamennyiünk életében, és pontosan ezért vizsgáljuk meg
elsősorban most azt, hogy az Ige, az egyetlen helyes tájékozódási pont, mit
mond el a mennyei Atyáról!
Fiúság
Izráel népe számára nem volt idegen az a gondolat,
hogy kapcsolatát Istenével az atya-fiú fogalmakkal értelmezze. Tudták jól, az
ember teremtményi viszonyban van Teremtőjével, de az sem volt rejtve
előttük, Izráel esetében ez a kapcsolat még szorosabb, hiszen őket
Isten kiválasztotta a többi nép közül, éppen ezért Isten gyermekeinek
tartották magukat. A közöttük lévő szövetség teremtette meg ehhez az
alapot. Ugyanakkor számukra Istenük, Jahwe félelmetes is volt. Isten, aki
Izrael seregeinek Ura, aki Ézsaiás szavaival élve emésztő tűz, aki bíró, és
ítél. Olyan Isten, akit nem lehet csak úgy megközelíteni, hanem a főpap
mindössze évente egyszer mondhatta ki a nevét a templomban a kárpit előtt.
(Ezért szakad meg ugyanez a kárpit Jézus halálának a napján, szimbolizálva,
hogy szabad most már az út Istenhez Jézus által, nem kell többé rettegni!)
Izráel népe azonban Jézus korában még igencsak
rettegett, és nem véletlenül! Az évszázadok folyamán egyre inkább a
törvények görcsös megtartásával akartak megfelelni az Istennel való
kapcsolatban. A minden oldalról leszabályozott élet állandó kudarcokkal, és
félelemmel teli harcot eredményezett, aminek a vége egy olyan kétségbeesett
segélykiáltás lett, amit Pál fogalmaz meg alig egy fejezettel korábban: „Én nyomorult ember! Ki szabadít meg
ebből a halálra ítélt testből?” (Róm. 7,24) Eltorzult a nép
kapcsolata Istenével, és ekkora már leginkább a szolgaság
fogalma illet rá: a teljesítmény-kényszer, a félelem, a kiszolgáltatottság,
és rabság jellemezték. Szó sincs már az igazi Atya-fiú kapcsolatról! –
mondhatták volna a korabeli zsidó írástudók.
De igen! – mondja Pál Igénkben,
mégpedig Jézus Krisztus által! Jézus által, aki maga is Abbá-nak, apának,
sőt mivel ez egy kicsinyítős héber formula, apukának hívta az Istent, azt a
hatalmas, rettegett, törvényeket adó, és ítélő Urat! Nem véletlen, hogy
egykor nagyon megbotránkoztak a zsidók Jézus szavain. Szentségtörésnek,
istenkáromlásnak tűnt a szemükben. Pedig igaz volt.
Amíg Izráel népének tagjai nem voltak Isten vér
szerinti gyermekei, addig Jézus valóságosan az Atya egyszülöttje. Az
Ő váltsághalála az, ami által mi Istent Atyánknak hívhatjuk, mert Atyánk
lett az Isten! Ő hordozta el bűneink büntetését, Ő az egyetlen út a
számunkra az Atyához, ahogy Jézus mondta: „senki sem mehet az Atyához, csakis énáltalam” (Jn. 14,7),
hiszen „aki engem lát, látja az
Atyát.” (Jn. 14,9) Jézusban Isten egészen közel jött hozzánk, hogy így
megérthessük, hogy fiak vagyunk, és nem rabszolgák.
Isten nem egy távoli zsarnok a mi életünkben sem, aki
adja az Igét, és számon kér, aki azt lesi, hogy hol vétünk keresztyén
életünkben, aki korlátoz, aki előtt rejtegetni kell elrontott dolgainkat
attól félve, hogy megbüntet! Hány és hány keresztyén élete reked meg ott,
hogy felismerik bűnös voltukat, elhibázott döntéseiket, tetteiket, és
rettegnek a büntetéstől! Hányszor halljuk betegektől, kicsit beletörődve,
hogy így büntetett meg az Isten! Hány és hány keresztyén fél felszabadultan
cselekedni, és elhinni Isten ígéreteit az életére nézve, attól való
félelmében, hogyha hibázik, ha akaratán kívül engedetlen lesz, ha rosszul
dönt, akkor nem lesz visszaút, és Isten visszavonja a szavát, mert többé
nem érdemli meg az áldást.
Pedig nem erről van szó! Nem érdemekről, és
teljesítményről, hanem arról, hogy Atyánkká lett az Isten Jézus Krisztus
által. Nincs semmi „de,” vagy „ha”. Elfogad bennünket teljesítmények nélkül
is, akkor is, ha nem vagyunk tökéletes keresztyének. Egy igazi édesapa se
azért szereti a gyermekét, mert az jól tanul, jól dönt, és mindig
tökéletesen viselkedik, hanem azért, mert a fia. Illetve nagyon rossz, ha a
gyermek úgy kell érezze, hogy csak akkor kell, ha megfelel szüleinek, mert
egy ilyen helyzetben csak vesztes lehet, hiszen soha nem ütheti meg
tökéletesen a mércét. Mennyivel másabb az, ha érzi az apja szeretetét,
élvezi annak bizalmát, és szabadon, a saját akaratából keresi apja örömét,
követi engedelmesen a szavát, mert felismerte, sőt átélte, hogy az a javát
akarja, és a legjobbat adja neki!
A Lélek vezetése
Mi magunk is ezt élhetjük át! Nem igaz, hogy mindig
könnyű, hogy nincsenek olyan időszakok az életünkben, amelyekről nem
értjük, hogy miért történtek úgy, ahogy történtek. De ha csak
visszatekintünk, bizonyos, hogy észrevehetjük atyai kezét életünkön. Ha
mást nem is, azt egészen bizonyosan, hogy mi tudhatjuk, hogy Jézus Krisztus
halála ránk is érvényes, hogy megbocsáttattak bűneink. Hogy van Atyánk a
mennyben!
Honnan tudhatjuk ezt olyan bizonyosan? Isten Lelke
által bizonyosságot ad, és vezeti az övéit. Mit jelent ez? Ő
valamennyiünknek adni akarja az Ő Lelkét, és munkálkodni szeretne az
életünkben. Aminek az egyik jele, hogy a Szentlélek az, aki bűnbánatra
indít, hiszen általa értjük meg, hogy képtelenek vagyunk önmagunkat
megszabadítani a bűn rabságából, hiába akarunk Isten előtt érdemeket
szerezni, és önmagunktól elveszünk. Ő általa halljuk meg Isten hívását,
értjük meg Igéjét, és élhetjük át a bűnbocsánat erejét, azt, hogy
bármilyen elrontott is az életünk, nincs többé kárhoztató ítélet ellenünk,
mert az végrehajtatott a kereszten. A Lélek által értjük meg, hogy Jézushoz
tartozunk.
Általa szabadulhat fel az életünk, mert nem kell
rettegnünk, Isten nem szolgákat lát bennünk, hanem fiakat, akiket szabadságra
akar elhívni. Ő, az Atyánk az, ki a mindennapokban tanácsol,
újjáteremt, átformál, és megszentel. A Vele való kapcsolatban élhetjük
át az Istennel járás csodáját. Ezért helyezi belénk az Ő Lelkét.
Ettől természetesen nem válik az ember istenné, sokkal inkább képessé, és
késszé arra, hogy a Szentlélek eszközévé legyen. Új dolgok jelennek
meg az ember életében, amik eddig nem jellemezték. Ettől kezdve fogja tudni
követni Őt, engedelmeskedni neki, mégpedig örömmel, önként, meggyőződésből.
Nem külső kényszer, hanem belső késztetés hatására. Szeretetből, aminek a
szeretet a rugója.
Ezt átélve érthetjük meg, hogy Jézus Krisztus által
valóban fiak vagyunk, és van Atyánk a mennyben! Ezt a bizonyosságot a Lélek
adja Isten gyermekeinek, és valóban általa kiálthatjuk, hogy „Abbá, Atya!” Nem bizonytalanul
suttogva, hanem teljes hittel, és bizalommal hívhatjuk Őt így, ahogy a
gyermekek szólítják édesapjukat, egy pillanatig sem kételkedve annak
kilétében, és szeretetében!
Örökség
A fiúságunk másik ajándéka az örökség. Ez napjainkban
elsősorban pénz, ingatlan, ingóság. Az örökség átvétele után ezekkel a
javakkal azt kezd az új tulajdonos, amit csak akar, minden az övé. Régen, a
Biblia világában ez másképp volt. Az örökség fogalma ennél jóval többet
takart: magában foglalta az Isten áldásának, ígéretének továbbadását, a
szellemi javak, és hagyományok továbbélését az anyagi javak átvételén
kívül. Abban az időben mindennél fontosabb volt Isten ígéretének
örökösévé válni, sokkal fontosabb az anyagiaknál. Innen érthetjük meg,
hogy Jákóbnak miért volt annyira fontos elnyernie az elsőszülöttségi jogot:
az áldást, hogy azért még csalni is képes volt.
Az
örökség azonban nem csupán hasznos élvezetet jelentett, hanem felelősséget,
kötelezettséget is: tovább kellett vinni, gazdagítani a családi
értékeket szellemi, lelki értelemben is, nem csupán fizikailag. Méltónak
kellett maradni a későbbiek során is az atyai áldáshoz, az isteni
ígérethez.
Ezt értette meg a tékozló fiú is szó szerint a
saját bőrén. Ahogy sok mai ember, ő is csak az anyagiakat akarta, a
kincseket, amiket az apja tudott adni. Magányában, a disznók mellett érti
meg csak, hogy mit is jelent az Atya mellett élni, és ekkor már nem a
javak kellenének, hanem az Atya maga. Ekkor tudatosul benne, hogy még szolgaként
is jobb mellette lenni, mint nélküle, távol tőle élni. Az atyai házban
a szolgák feje fölött tető volt, biztonságban élhettek, nem kellett
aggódjanak a holnap miatt, hiszen tudták, hogy van munkájuk, lesz kenyerük.
Ezzel szemben ő mindenét elveszítette azzal, hogy a saját feje után ment:
nem volt otthona, a munkája megalázó, tisztátalan, kenyere alig. Ennél
mélyebbre már nemigen lehetett volna süllyedni. Mindezt pedig magának
köszönhette. Ez a felismerés hozza fel benne a bűnbánatot, és indítja el őt
hazafelé, az atyai ház felé, ahol már nem az örökség érdekli többé, hanem
az apja.
Az apja, aki várja őt, hiszen már messziről
észreveszi jöttét, aki előkelő zsidó létére nem átallja megalázni magát, és
futni a fia elébe, aki megtagadta őt, aki már életében kérte, majd
elherdálta az örökségét. Az apa, aki ahelyett, hogy megfeddené, vagy
kioktatná fiát, megöleli, mielőtt az csak egyetlen bocsánatot kérő szót is
ejthetne, a fiúság gyűrűjét adja neki, lakomát csinál a tiszteletére, és
visszahelyezi örökségébe, fiúi mivoltába. Ez a fiú már egész biztos, hogy
nem akart többé elmenni, és nem a pénz miatt, hanem az atyjával való
kapcsolata miatt!
Jézus ebben a történetben egykor a mi mennyei
Atyánkról beszélt, aki ugyanezzel a szeretettel vár ránk, akik talán egykor
nem őt, hanem csak az áldásait, a jó egészséget, anyagi boldogulást, szép
családot szerettük volna. Az Atyáról, aki nem felhánytorgat, hanem akihez
jó tartozni, akinek a szavain jó tájékozódni, és aki örökséget ad.
Ugyanis mi is fiak vagyunk Jézus által, mondja Igénk,
és ezáltal örökösök is, „örökösei
Istennek, és örököstársai Krisztusnak.” Mi a mi örökségünk? Az,
hogy mi is egy ígéret részesei, örökösei lehetünk. Közösségünk lehet
Istennel, és átélhetjük, hogy a feltámadott Jézus Krisztus szavai,
amelyeket mennybemenetele előtt tanítványainak mondott, ma is igazak: „Én veletek leszek minden napon, a világ
végezetéig.” Az Ő jelenlétét ma is meg lehet tapasztalni a
mindennapok nehézségei, örömei, fájdalmai között. Meg lehet Őt szólítani,
kérni a vezetését, vigasztalását, erejét, békességét. Ez az ígéret azonban
nem csupán erre a földi éltre vonatkozik, hanem a jövendőre is. Nem csupán
a jelenben lehetünk részesei az Ő dicsőségének, hanem majd egykor az Ő
eljövendő országában is. Jézus azt ígérte, hogy Ő elmegy, hogy helyet
készítsen ott nekünk, követőinek. Ott majd letöröl minden könnyet, nem lesz
többé halál, sem gyász, sem jajkiáltás, vagy fájdalom. (Jel 21,4).
Ezeknek az ígéreteknek örökösei vagyunk. Ez azonban,
ahogy egykor, úgy ma is kötelezettséget, felelősséget hordoz magában: a
tanúságtétel felelősségét. Nem hallgathatjuk el mások elől sem, hogy van
Atyánk a mennyben, és Ő mindenkit hív és vár magához.
Kedves Testvérek, merjük bátran átélni a Szentlélek
által, azt a kiváltságot, hogy mi nem a szolgaság, hanem a fiúság lelkét
kaptuk Jézus Krisztusban, ami által teljes bizonyossággal kiálthatjuk, hogy
„Abbá, Atya” és részesülhetünk az
örökség ígéretében, ami az örök élet. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|