|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Ha elfog a kétség…
Lekció: János
evangéliuma 1,19-24
„19Ez János bizonyságtétele. Amikor a zsidók papokat és
lévitákat küldtek hozzá Jeruzsálemből, hogy megkérdezzék tőle: »Ki vagy
te?«
20Akkor vallott, és nem tagadott. Ezt vallotta: »Én nem
a Krisztus vagyok.«
21Erre megkérdezték tőle: »Hát akkor? Illés vagy te?«
De kijelentette: »Nem az vagyok.« - »A próféta vagy te?« Így válaszolt:
»Nem.«
22Ezt mondták tehát: »Ki vagy? - hogy választ adhassunk
megbízóinknak: mit mondasz magadról?«
23Erre ő így felelt: »Én kiáltó hang vagyok a
pusztában: készítsetek egyenes utat az Úrnak, ahogyan Ézsaiás próféta
megmondta.«
24A küldöttek között voltak farizeusok is, 25és ezek tovább kérdezték őt: »Miért keresztelsz
tehát, ha nem te vagy a Krisztus, sem Illés, sem pedig a próféta?«
26János így válaszolt nekik: »Én vízzel keresztelek. De
közöttetek áll az, akit ti nem ismertek, 27aki utánam jön, és akinek saruja szíját megoldani sem
vagyok méltó.«
28Ez Betániában történt, a Jordánon túl, ahol János
keresztelt.
29Másnap János látta Jézust, amint jön felé, és így
szólt: »Íme, az Isten Báránya, aki hordozza a világ bűnét!
30Ő az, akiről én megmondtam: Utánam jön egy férfi, aki
megelőzött engem, mert előbb volt, mint én.
31Én nem ismertem őt, de azért jöttem, és azért
keresztelek vízzel, hogy ismertté legyen Izráel előtt.«
32Így tett erről bizonyságot János: »Láttam, hogy a
Lélek leszállt az égből, mint egy galamb, és megnyugodott rajta.
33Én nem ismertem őt, de aki elküldött engem, hogy
vízzel kereszteljek, ő mondta nekem: Akire látod a Lelket leszállni és
megnyugodni rajta, ő az, aki Szentlélekkel keresztel.
34Én láttam, és bizonyságot tettem arról, hogy ez az
Isten Fia.«”
Textus: Máté
evangéliuma 11,2-6
„2Amikor pedig János a börtönben hallott Krisztus
cselekedeteiről, ezt üzente neki tanítványaival:
3»Te vagy-e az Eljövendő, vagy mást várjunk?«
4Jézus így válaszolt nekik: »Menjetek, és mondjátok el
Jánosnak, amiket hallotok és láttok:
5vakok látnak, és bénák járnak, leprások tisztulnak
meg, és süketek hallanak, halottak támadnak fel, és szegényeknek
hirdettetik az evangélium, 6és boldog, aki
nem botránkozik meg énbennem.«”
„Most Ő az, vagy nem? Mi van, ha tévedtem? Miért nem
jön az ítélet? Mi van akkor, ha mégsem az igazságra tettem fel az életem?” –
tépelődhetett egykor Keresztelő János a börtönben. – „Kicsoda Jézus? A
Messiás, akire várunk, vagy mégsem? Mi van, ha valóban csak egy tanító, egy
ember, és nem az Isten Fia? Mi van akkor, ha hiábavaló volt minden a
részemről?” Ilyen, és ehhez hasonló gondolatok járhattak a fejében, amikor
végül arra az elhatározásra juthatott, hogy elküldi néhány tanítványát a
Mesterhez, hogy bizonyosságot szerezzenek Jézustól.
János, akinek
bizonyossága volt
De álljunk csak meg egy pillanatra! Arról a
Keresztelő Jánosról van itt szó, aki olyan bátran hirdette az igazságot,
hogy lelkeket mentsen? Arról a Jánosról, aki bűnbánatra hívta a népet,
miközben ő maga is kész volt mindenben engedni Jézusnak? Az a János, aki
annyira megalkuvás nélkül hirdette Isten életet mentő igéjét, hogy nem félt
attól a veszélyes vállalkozástól sem, hogy Izráel zsarnok kiskirályának,
Heródesnek is szemébe mondja a bűneit?
Nagy Heródes fia: Heródes Antipas, abban az időben
ugyanis együtt élt az egyik testvérének a feleségével, Heródiással. János,
Izráel első emberének ezt a paráznaságát nem tűrte szó nélkül, és nyíltan
szemébe mondta: „Nem szabad együtt
élned testvéred feleségével.” (Mk 6,18). Heródiást vérig sértették
János szavai. És bár Heródesre mély benyomást tett János kimagasló
személyisége és tiszta jelleme, egy születésnapi lakomán a mámor, a
királylány elragadó tánca alkalmával megpecsételődött a próféta sorsa: egy
könnyelműen tett ígéret miatt ki kellett később végeztesse Jánost.
János ekkor még csak a börtönben ült, és az ember
valóban elcsodálkozhat: hát nem ő volt az, aki nagy sokaság füle hallatára
hirdette a Jordán partján kinyújtott kézzel: „Íme az Isten Báránya, aki elveszi a világ bűnét”? Hova jutott Keresztelő
János? Nem hiszi azt, amit valamikor hirdetett? Abban bizonytalanodik el,
amire meg akart nyerni másokat, és amiben egészen bizonyos volt, amire az
életét tette?
Igen, ez a lelkileg nagyon erős, sokat tapasztalt
ember bizonytalanná vált a börtönben. Az események nem úgy követik egymást,
ahogy ő elképzelte, Jézus fellépése nem túl látványos, hiszen csak az
utakat járja, és az ítélet se jött el, pedig a kor gondolkodása szerint ez
lenne az egyik legfőbb jel. Ül, és tépelődik: egyáltalán helyesen
töltötte-e az életét? Nem tévedésnek esett áldozatul? Úgy érezte, amikor
ebben elbizonytalanodott, mintha a talajt húzták volna ki a lába alól.
Mintha valaki kikapta volna a kezéből azt a fogózót, amibe megkapaszkodott.
Van ilyen. Megtörtént Keresztelő Jánossal, és
megtörténhet velünk is. Olyan fordulatot vehet az életünk, amely alapjaiban
rengeti meg azt, és akár megkérdőjelezheti a hitünket. Elveszítjük azt,
akit legjobban szerettünk, vagy más veszteségek érnek. Talán egy-egy könyv
olvasása, vagy beszélgetés után még az is felmerülhet bennünk, hogy mi van,
ha nem igaz, amit hiszünk, hiszen annyi más magyarázat van bizonyos
történésekre. Nem látjuk, hogy a környezetünkben bármi megváltozna a hitünk
nyomán, talán még mi magunk sem.
Nemhogy kiteljesedne az Isten országa, de mintha
zsugorodna! Hiszen mennyi üres ülőhely van még itt is a templomban, és a mi
gyülekezetünk még jól is áll sok elöregedő, kihaló gyülekezet mellett. Hol
van az Isten országa, amikor a keresztyén Európában templomokat kellett épp
ezért eladni világi célokra, mert nem volt benne nép, amely összegyűlt
volna, noha a mai lakosság sokszorosa annak a népnek, amely egykor
építette, és megtöltötte ezeket az épületeket! Hol van az Isten országa,
amikor napjaink legdinamikusabban terjeszkedő vallása az iszlám, és a mai
ember inkább kelet felé nézeget, a misztika irányába a Biblia és Jézus Krisztus
helyett. Állami iskoláinkban alig tudjuk összeszedni a hittanosokat, mert
ha kosárlabdaedzésre, furulyaórára, vagy csak ki az udvarra mehetnek,
inkább azokat választják, akkor is, még ha ott fizetni is kell.
Arról már nem is beszélve, hogy hányszor csalódunk
lelkészekben, hívő keresztyén testvéreinkben, akik – beleértve saját
magunkat is, ha őszinték vagyunk – nem feltétlenül úgy cselekszenek, ahogy
azt mi elvárnánk az ige alapján! Hányszor megállunk a hitben való járásban,
kételkedünk még Isten személyében is, szaladgálunk fűhöz-fához tanácsért,
mert oly nehéz elhinni, hogy Isten valóban vezet bennünket, és a javunkat? Gyűlnek
a kérdések, nő a kételkedés, de nincs, aki válaszolhatna. Pedig a válasz az
egész múltunkat minősítené, és az egész jövőnk attól függ, hogy mi a válasz
ezekre a kérdésre.
Jézus a
Krisztus?
Életbe vágóan fontos kérdés volt ez akkor Jánosnak,
akárcsak nekünk manapság: Jézus-e a Krisztus? Bizonyos-e, hogy benne
teljesedtek be az ígéretek? Ő volt az útkészítő, most már itt van végre a
Király, de Ő-e az igazi? Ha Jézus a Krisztus, és beteljesedett az ígéret,
akkor különösebben nem izgatja, hogy mit csinálnak vele a börtönben és
meddig lesz ott, de ha nem… Akkor ő még nem végezte el a küldetését. Akkor
még tenni kell, de hogyan? Mi az igazság? Ilyen, és ehhez hasonló kérdések
gyötörhették bezártságában.
A Holt-tenger mellett raboskodott, Jézus pedig tőle
200 km-nyire északra, Kapernaum környékén munkálkodott. János végül nem
bírta tovább a bizonytalanságot. Amikor megengedték neki, hogy a
tanítványai meglátogassák, kettőjüket megbízta: keressétek meg Jézust, és
kérdezzétek meg tőle: „Te vagy-e az,
aki eljövendő, vagy mást várjunk?”
Halála előtt nem sokkal János ugyan a legfontosabb
kérdésben bizonytalanodott el, de Jézust kérdezi. Megtehette volna, hogy
szemtanúkat kérdez, vagy tanítványait, akik biztos hallottak Jézus
csodáiról, de ő nem magával tanakodik, nem másokkal tárgyalja meg
kételyeit, hanem Jézust kérdezi személyesen.
A válasz
S erre Jézus csak ennyit üzent: „Mondjátok meg Jánosnak azt, amit hallotok és láttok: a vakok
látnak, a sánták járnak, a leprások megtisztulnak, és a süketek hallanak, a
halottak feltámadnak, és a szegényeknek evangélium hirdettetik; és boldog,
aki énbennem meg nem botránkozik.” Vagyis boldog, aki énbennem nem
kételkedik. Semmi kézzelfogható, semmi, ami bizonyítaná Jézus messiási
voltát. Igen, történnek csodák a keze nyomán, de miért nem mond semmit,
miért nem igazolja magát még neki sem?
1. A
"csapda": Illetve üzent neki valami többet is Jézus, csak az a sorok közé
volt elrejtve, egy kicsi szó mögé. Így mondta Jézus: „boldog, aki énbennem meg nem botránkozik.” Megbotránkozni.
Ennek a szónak (görög) a gyöke azt jelenti, botrány, skandalum; a csapdának
a nyelve, amit ha meglöknek, akkor lecsapódik a csapda. De hol van itt
csapda? – tehetjük fel magunkban a kérdést. Azt a csapdát, amit a Sátán
állít Isten embereinek kezdettől fogva, amikor megkérdőjelezi Isten
kijelentéseit. Ezt a csapdát állította már az Édenkertben az első embernek,
amikor azt kérdezte: „csakugyan azt
mondta az Isten, hogy a kertnek egy fájáról se egyél?” Ilyen csapdákat
állít az Ördög ma is. Van idő, amikor azt is megkérdőjelezi, amit teljes
szívünkkel hiszünk, amire az életünket tettük, és még csak észre sem
vesszük.
A kommunizmus alatt szenvedett lelkipásztorok
műveikben több helyen beszélnek arról, hogy milyen rejtett praktikákkal
igyekeztek a keresztyéneket rábírni arra, hogy elhagyják a hitüket. Mennyi
kínzásban volt részük, hányszor felajánlották utána, ha megtagadják az
Urat, ha besúgókká válnak, akkor nem lesz többé magánzárka, kényszermunka,
és szenvedés.
Ilyen könyveket olvasva, vagy csak magáról a
Krisztusért való szenvedésről gondolkodva, gyakran eszembe jut, hogy hol
lenne a határ? Lenne-e egyáltalán? Nekünk itt, és most olyan könnyű
hinnünk, de némely iszlám, és Távol-Keleti országban élet-halál kérdéséről
van szó. Ugyanígy vállalnánk a hitünket kételyek nélkül, ha szeretteinket
látnánk szenvedni, és nem látnánk változásra reményt? Keresztelő János
helyzete ugyanis egykor ez volt. Jézus ezt üzeni neki azzal, amit mond: te,
csak vedd komolyan azt, amit eddig komolyan vettél!
2. Nézz szét! S mennyire jellemző Jézusra,
hogy nem tesz szemrehányást, hogy pont János kételkedik benne, aki az
útkészítő, nem tart előadást sem, nem üzen tételeket, hanem azt mondja a
követeknek: „azt mondjátok el neki,
amit láttatok és hallottatok”. Mintha ezt mondaná: nézz szét, János, és
megkapod a választ. Ott van előtted, az egész világ azt harsogja, hogy ki
is vagyok, csak meg kell látnod és hallanod! Bizonytalanságunkban Jézus
nekünk is ezt mondja. Ő nem bizonygatja kilétét, nem magyarázkodik, de
tetteiben megmutatja, hogy ki is Ő. Ehhez azonban ki kell nyitni a
szemünket, és meg kell lássuk a csodáit.
Ha elfog bennünket a kétely – mert időközönként
előfordul ez a legsziklaszilárdabb hitű keresztyénnel is – Krisztust
illetően, álljunk meg egy percre, és gondoljuk végig azt, amit eddig Isten
tett velünk, és általunk. Ahogy azt is, hogy mit várunk Jézustól? Hogyan
mutassa meg, hogy ki is Ő?
János ismerte őt, teljes szívvel és lélekkel hirdette
a Messiás eljövetelét. Amikor azonban jöttek a bajok, a börtön, elgyengült.
Már nem felfelé tekintett, hanem saját magára, arra, hogy helyes úton
jár-e, azt tette-e amit kellett?
Hasonló a baj sokszor velünk is, magunkra nézünk,
tehetetlenségünkre, környezetünkre, és elbizonytalanodunk. A világ az
ideiglenességet hirdeti.
A tárgyakat nem az elnyűhetetlenségre tervezik, hanem
arra, hogy 3-5 év múlva újat vegyünk. A házakat nem évszázadokra építik,
ahogy egykor, hanem néhány évtizedre. Minden elnyűhető, jobbítható,
lecserélhető. Legyen az mobiltelefon, autó, vagy épp egy házasság… Ugyanez
igaz a lelki életre is. Vannak újabb és újabb hullámok, amelyek sokak
számára aszerint követendők, hogy melyik sztár épp miben hisz, miről
áradozik folyton a televízió és újság, és mi a divat. Lehet, hogy gyökereik
valamelyik ősi világvallásra megy vissza, de a megjelenési formájuk 21.
századi, korszerű – és a divat elmúltával lecserélhető. No egy ilyen
világban, hogy tegye oda az ember az életét egy ügy mellé? Honnan tudhatná
bizonyosan az ember, hogy igaz az, hogy Jézus valóban az Isten Fia, a
Megváltó, amikor semmi tényszerű, tudományosan igazolható bizonyíték sincs
rá? Honnan tudhatom, hogy jó helyen van az életem, mert ha valóban igen-t
mondok, akkor az az egész életemre kihatással lesz.
János egykor önigazolást várt, hogy jó volt, amit
egész életén át tett. Valami nagyot akart, szavakat vagy tetteket, ami
minden kétséget eloszlat majd benne. Nem várunk kételyeink közt gyakran
valami hasonlót mi is, akik Krisztus követőinek, keresztyéneknek valljuk
magunkat?
A bizonyosság:
Aki hatalmas, mindent eldöntő szavakat és tetteket
vár, az csalódni fog. Milyen igazak Krisztus tetteire Reményik Sándor
szavai:
Ne várd, hogy a föld
meghasadjon
És tűz nyelje el Sodomát.
A mindennap kicsiny csodái
Nagyobb és titkosabb csodák.
Jézus nem igazolja magát, soha nem hivatkozik
messiási voltára, nem harsogja világgá – sőt gyakran meg is tiltja – hanem
csendesen, észrevétlen munkálkodik. Nézzük meg, amikor meggyógyítja a
leprásokat, vakokat, bénákat, egyszer sem mutatkozott be, hanem
cselekedett. Az emberek pedig a tettek mögött meglátták az Istent. Felismerték,
hogy Ézsaiás szavai beteljesedtek: „jön Isten, és megfizet, megszabadít
benneteket! Akkor kinyílnak a vakok szemei, és megnyílnak a süketek fülei.
Szökellni fog a sánta, mint a szarvas, és ujjong a néma nyelve.” (Ézs.
35,4-6) Nem akarta, hogy azért higgyenek benne, mert Ő azt mondja, hogy
“valaki”, hanem azért, mert felismerték tettei és szavai mögött, hogy Ő a
VALAKI. Az a valaki, aki nem harsog, nem erőlteti rá másokra magát ma sem,
akit el lehet utasítani, ki lehet gúnyolni, le lehet köpni, mégis látható
módon megmutatja, hogy az élet és halál ura. Fel lehet Őt ismerni ma is a “csendes
csodák” között az életünkben, és ez kegyelem.
Kicsit még visszatérve az előbb említett
keresztyéneknek a beszámolójához, nagyon kevesen beszéltek nagy és
látványos csodákról, szabadulásokról. Ha így visszagondolok, talán egyet
sem olvastam. Azonban mind arról beszéltek, hogy Isten megerősítette őket a
börtönben, ha úgy érezték, hogy nem bírják tovább, ha kételkedni kezdtek,
Igék jutottak újra és újra az eszükbe, kaptak társakat, megőriztettek, és
bizonyosságuk volt akkor is, ha tudták, hogy a kivégzés, és halál felé
tartanak. Isten ígéretei, amelyeket erre nézve adott Jézusban,
beteljesedtek az életükben.
Isten ma is cselekszik, és ha elbizonytalanodunk
hitünkben, álljunk meg egy pillanatra, és nézzünk szét, sőt nézzük meg a
saját életünket is! Rá fogunk döbbenni, hogy mennyire magán viseli minden
Isten keze nyomát! Valamennyien tudnánk csodákat sorolni az életünkből,
amelyekről tudhatjuk, hogy nem maguktól valók, nem véletlenek, ahogy
esetleg sokan gondolnák. Hogyan erősíttetünk meg gyászunkban, vagy
betegségünk alatt. Hogyan menekültünk meg előre nem látható bajoktól, vagy
épp erősített meg bennünket, ha bekövetkezett az életünkben olyan módon,
ahogy azt nem is reméltük. Milyen nagy javunkra vált engedni a vezetésének!
Nem látványos események ezek, talán sokan megvonnák rajta a vállukat, de
mi, akik átéltük, tudjuk, hogy nem maguktól történtek.
Földi élete utolsó útján sem látták meg sokan, hogy
ki is Ő. Nem tett akkor sem semmi rendkívülit: nem szállt le a keresztről,
nem hívta az angyalok seregeit. Némán meghalt az egyik kereszten, a
Golgotán, mint bármely más bűnöző a korban. Olyan volt, mint mindenki más,
fájt neki, ha nem értették, szomorú volt, ha meghalt a barátja, örült, ha
szerették. Mégis, amit tett, rendkívüli volt: elvégezte a megváltás művét
értünk. Ennél többet nem tehetett, és ennél nagyobb jelet nem is várhatunk,
mert nincs nagyobb.
Isten adja, hogy felismerjük életünkben a csendesen
munkálkodó Isten Fiát, és igaz lehessen ránk is Jézus kívánsága: „Boldog, aki énbennem meg nem
botránkozik”. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|