|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
András-szolgálat 1.
Jézusra mutat
Példabeszédek
könyve 2. fejezet 1- 11. vers
1Fiam, ha megfogadod mondásaimat, és parancsaimat
magadba zárod,
2ha figyelmesen hallgatsz a bölcsességre, és szívből
törekszel értelemre,
3bizony, ha bölcsességért kiáltasz, és hangosan kéred
az értelmet,
4ha úgy keresed azt, mint az ezüstöt, és úgy kutatod,
mint az elrejtett kincseket,
5akkor megérted, mi az ÚR félelme, és rájössz, mi az
istenismeret.
6Csak az ÚR ad bölcsességet, szájából ismeret és
értelem származik.
7A becsületeseknek jutalmat tartogat, pajzsot a
feddhetetlenül élőknek.
8Vigyáz a törvény ösvényeire, és híveinek útját
megőrzi.
9Majd megérted, mi az igazság és a törvény, a
becsületesség és az igazán jó út.
10Bölcsesség költözik szívedbe, és az ismeret gyönyörködteti
lelked.
11Megfontolás őrködik feletted, értelem oltalmaz téged.
Ima
Mi Urunk, Jézus Krisztus! Hálát adunk Neked a
tornyokban és a szívekben megcsendülő harangokért, melyek idevezettek
bennünket a Te házadba, a Te szavaidra figyelni. Hálát adunk Neked, hogy Te
bölcsességet adsz azoknak, akik fáradtsággal és nagy igyekezettel keresnek,
és akik elérik az igaz Isten-ismeretet. Hálát adunk Uram szeretetedért,
mely áldásodban nyilvánul meg, s mely áldásokat a gondok és problémák miatt
szem elől tévesztünk. Kérjük, ne vond meg áldásodat ezután sem tőlünk.
Kérjük, Te vezess magadhoz minket, és bárcsak jó eszközök lehetnénk ebben a
munkában mi is. Hálát adunk a nyári élményekért és örömökért, és kérünk, Te
vezess az új iskolai évben is bennünket. Kérünk, maradj velünk minden nap.
Ámen.
»Imádkozzatok és buzgón kérjetek«,
Bűnös voltunkért, Uram, ó ne
vess meg!
Tiszta szívet és Szentlelket
adj nékünk
Hallgass meg Fiad nevébe’, ha
kérünk.
„Keressetek buzgón és megtaláltok!” –
Téged keresünk, Uram: hogy
bűn s átok
Erőt ne vegyen mi rajtunk,
légy nékünk
Égi útunk, igazságunk,
életünk!
„Zörgessetek buzgón Isten ajtaján!” –
Elfáradtunk, Uram, e világ
zaján;
Ó, nyisd meg az égi béke szép
honát,
Add, hogy zenghessünk örök
halleluját!
475. dicséret
János szerinti
evangélium 1. fejezet 35-40. vers
„35Másnap ismét ott állt János két tanítványával együtt,
36és rátekintve
Jézusra, aki arra járt, így szólt: »Íme, az Isten Báránya!«
37Meghallotta a két tanítvány, hogy ő ezt mondta, és
követték Jézust.
38Jézus megfordult, és amikor meglátta, hogy követik
őt, megszólította őket: »Mit kerestek?« Ők pedig ezt válaszolták: »Rabbi -
ami azt jelenti: Mester -, hol van a lakásod?«
39Ő így szólt: »Jöjjetek, és meglátjátok.« Elmentek
tehát, meglátták, hol lakik, és nála maradtak azon a napon; körülbelül
délután négy óra volt ekkor.
40A kettő közül, akik ezt hallották Jánostól és
követték őt, András, Simon Péter testvére volt az egyik.
41Ő mihelyt találkozott testvérével, Simonnal, ezt
mondta neki: »Megtaláltuk a Messiást» - (ami azt jelenti: Felkent).
42Odavitte Jézushoz, aki rátekintve így szólt: »Te
Simon vagy, Jóna fia: téged Kéfásnak fognak hívni« - (ami azt jelenti:
Kőszikla).
43Másnap Jézus Galileába akart indulni. Ekkor
találkozott Fülöppel, és így szólt hozzá: »Kövess engem!«
44Fülöp pedig Bétsaidából származott, András és Péter
városából.
45Fülöp találkozott Nátánaéllel, és így szólt hozzá: »Megtaláltuk
azt, akiről Mózes írt a törvényben, akiről a próféták is írtak: Jézust, a
József fiát, aki Názáretből származik.«”
Szeretett Testvérek!
A nyári vakáció vége felé, a családi nyaralások vége
felé egy picit érdemes
visszagondolnunk arra, hogy hogyan készültünk föl akár csak egy
egynapos kirándulásra, vagy esetleg egy egyhetes nyaralásra. Azt nagyon jól
tudjuk, hogy a kisgyermekek ilyenkor lázban égnek, már aludni se nagyon
akarnak, csak azt számolgatják, hogy hányat kell még aludni az utazásig.
És azt is tapasztaltuk felnőttként, hogy a szülők is
kicsit lázban égnek, vagy a nagyszülők, akiknek mindezt szervezni kell,
bonyolítani kell: ott legyen minden, ki ne hagyjunk valamit a csomagból.
Nos, fölkészülünk egy egynapos kirándulásra is,
fölkészülünk egyhetes utazásra is. Miért? Sorolhatnánk az indokokat. A
fölkészülés egyik része arról szól, hogy pontosan tájékozódunk, hova
akarunk menni, és hogy lehet oda eljutni? Ehhez beszerezzük a megfelelő útikönyveket,
ha szükséges térképeket, és aztán még menet közben is erősen figyeljük a
táblákat, hogy nehogy túlszaladjunk egy elágazáson; nehogy 40 km után
kelljen rájönni, hogy ez az út nem oda visz – bár valaki mondta az autóban,
hogy szerintem nem jó irányba megyünk.
Nos próbálunk fölkészülni. És ez nagyon helyes is. És
próbálunk figyelni minden olyan segítségre (alapvetően ezek az
információkat adó táblák), amelyek bennünket a jó irányba eljuttathatnak.
A mostani igehirdetésben Bódás János
lelkészköltőnknek egy verséből többször fogok néhány sort idézni. A vers
címe: Útjelzők, és mindjárt így
kezdődik: „A hatóság ültette el őket az utak mellett”. Igen, oda vannak
rakva az utak mellé, hogy segítsenek. És csak egy egynapos kirándulásra is
megpróbálunk felkészülni. Egy egynapos kirándulásnál is figyelembe vesszük az
információs táblákat, sőt, azokat figyeljük még akkor is, hogyha nem is
nagyon messze mentünk, mert nem szeretnénk eltévedni; nem eltévedéssel
szeretnénk az időt eltölteni.
És egész életünkkel hogy van ez? Mert ugyan az ember
büszkén mondja, hogy ‘homo sapiens’, nagyon büszke a modern ember az
értelmére, a tudására, de néha megdöbbentően könnyelműek vagyunk. Míg egy
napra fölkészülünk, míg egy nyaralásnál figyeljük mindig a táblákat, hogy
merre kell menni, hogy a megfelelő célhoz érkezzünk, hogy ne rontsuk el ezt
a nyaralási időt, addigra a modern ember nagyon könnyen és nagyon hamar
hagyja, hogy az élete tévedjen el. Ott képes heteket, hónapokat, éveket is
zsákutcában tölteni, mert nem akar tájékozódni komolyan.
A modern ember azt gondolja, hogy ő mindent tud,
tudja az élet igazi értelmét, tudja hogyan, s miképpen célszerű élni, merre
kellene haladni. Csak a mi életünkben, hogyha éveket, vagy évtizedeket
töltünk el egy zsákutcában, az elég sokba szokott kerülni. Onnan néha
majdnem ugyanannyi idő kijutni.
Egész életünkkel eltévedhetünk? A fölolvasott bibliai
szakaszunk alapján tegyük föl most másképp a kérdést: hogyan lett András
Jézus követője? Hogyan lesz egy ember Jézus követőjévé? És hogyha az Isten
éltet bennünket, akkor még néhány vasárnap, ezzel a közös főcímmel, hogy “András-szolgálat” hangzanak majd
bibliai Igék és igehirdetések.
Most először a kérdésre próbáljunk választ keresni: hogyan lett egy ember (név szerint
András) Jézus követőjévé?
Először is azt olvastuk János evangéliuma legelején,
hogy „Másnap ismét ott állt (Keresztelő)
János…”. Egy látszólag roppant
egyszerű közlés. Hát ott állt. Pedig rendkívül fontos üzenetet hordoz.
Korábban is ott állt a Jordán mellett, és napról napra mondta az üzenetet.
És amikor Jézus arra járt, akkor konkrétan Jézusra mutatva mondta, hogy „Íme, az Isten báránya”. No itt van
az, aki hamarabb volt, mint én, aki előttem volt, mint én, akinek
saruszíját se vagyok méltó, hogy megoldjam, aki utánam jött, bár előttem
volt, és akit érdemes követni. Másnap ismét… János mondhatta volna azt, „na
Uram kimegyek oda a Jordán mellé, és pusztába kiáltó szóként hirdetem, hogy
elközelgetett a Messiás”. De Uram egy nap. Többet nem! Hát nem csinálok
magamból bolondot, hogy még másnap is, meg még harmadik nap is ezt mondjam!
Uram, egy napot odaszánok. Itt azt olvassuk, másnap. Ez nem föltétlen egy napot jelent, egy következő
egységet jelent, hiszen János evangéliumában többször találkozunk ilyen
meghatározással. De ha másnapot jelent, akkor is észre kell vennünk, hogy
Keresztelő János milyen türelmesen, milyen állhatatosan, milyen kitartóan
van ott, és jönnek is hozzá az emberek. Tudjuk az evangéliumokból, hogy
tömegek mennek ki. Kimennek még a nép vezetői is, kimennek a katonák,
kimennek a vámszedők, aztán kimennek a küldöncök, a nyomozók is megtudni,
hogy ki ez a János. De János ott van, bár különböző szándékkal jönnek hozzá
az emberek, ő másnap is ott van, és akkor is mondja a rábízott üzenetet.
János olyan most, mint egy jó útjelző tábla.
A versben így fogalmaz Bódás: „Törzsüket hőség,
csontrepesztő fagy foga rágja, állják, tűrik, mindig vigyázban, feszül
rajtuk a tábla, s azon szavak, számok, jelek foszforeszkálnak éjjel”.
János ott van, tűri a tömeget, tűri az álszent
nyomozókat, tűri az öntelt kegyeseket, fogadja a bűnbánatra jutottakat, és
kereszteli őket. Ott van hőségben, ott van, és mondja, mondja a rábízott
üzenetet.
Hogyan lett András Krisztus-követővé? Úgy, hogy volt
egy ember, aki másnap is ott volt. Akit meg lehetett találni, aki nem adta
fel, aki elszenvedett mindent. De tudjuk, ez az András kapott vallásos
neveltetést annak rendje, módja szerint, mint minden tisztességes zsidó
családban őt is megtanították a törvényre, Mózes törvényére, megtanították
a próféták irataira, megtanították arra, amit mi ószövetségi Szentírásként
ismerünk. És András is azok közé tartozhatott, akik várták a Messiást. Akik
a próféciák alapján komolyan várták a Messiást. András nem volt Isten
nélküli ember, nem volt Isten-tagadó. Ma azt mondanánk, kapott vallásos
neveltetést. De várja az Isten ígérete alapján a Messiást. És ott van,
kimegy oda a Jordán mellé, és ott találkozik Keresztelő és András. Mert
Keresztelő János is ott van, másnap is ott van! Nem mondta azt: „Uram,
kimentem, elmondtam, hát olyan fafejű és kemény nyakú nép ez, én még
egyszer nem fogom mondani. Hát nem égetem magam! Hát nem blamálom magam! Hát
kinevetnek, hát szembe fordulnak velem! Hát néhányan, ilyen bűnösök, azok
vették csak komolyan. A tekintélyesek mind elutasítanak, lesöpörnek. Uram,
én ilyet nem vállalok!” János ott van másnap is, és mondja az üzenetet.
Hogyan lett András Jézus követőjévé, hogy majd aztán
általa is mások Jézus követőjévé legyenek? Úgy, hogy ott volt egy ember,
akit Keresztelőnek nevezünk. Ott volt egy ember, aki önmagán túlmutat,
Jézusra mutat, pedig a népszerűségi lista szerint igen-igen előkelő helyen
lehetett ezekben a napokban Keresztelő János. Hiszen tömegek mentek oda,
róla beszéltek Izraelben.
Akik a Világtalálkozó
záró istentisztelete után még nagy nehezen megtalálták, hogy végül is a
Vojtinában, Nyírő “Próféta” című
darabját csak bemutatják, nos Keresztelő Jánost láthatták.
János ott van, tömeg megy hozzá, a vezetők is
kezdenek kimenni hozzá, némelyek őszintén, némelyek nyomozásként, de nagy
tömeg van ott, sokan meg is keresztelkednek, komolyan veszik a János által
hirdetett üzenetet. János népszerű ember. És nem szédíti meg Keresztelő
Jánost ez a népszerűség. Nem él vissza ezzel, hogy tömegek mennek ki hozzá.
És ez egy nagyon fontos mozzanat. Ahhoz, hogy András Jézus követőjévé
váljon, ahhoz kellett egy ilyen
Keresztelő János. Kellett az Úrnak egy olyan ember, aki nem magát
mutogatja, hanem önmagán túl Jézusra
mutat. És a mai igehirdetésnek ezt a címet is választottam: “Jézusra mutat”. Igen. A verssel
folytathatnám: „Virágot nem tesz senki rájuk, előttük nem térdel le, nem
kegyesek bálványai, pléh-Krisztust nem viselnek. Nem ködös, de határozott
célok felé terelnek. A pontos utat, irányt mutatják mindenkinek”. János így
vállalja. Előtte nem kell leborulni, nem fogadja el ő sem (mint ahogy
később Mestere sem, Jézus) a népszerűségből fakadó mindenféle kísértést,
hódolatot. Nem azért küldetett, és nem azért jött, hogy magát mutogassa. Hanem
hogy önmagán túlra mutasson, az eljövendő, már ott lévő, de még nem ismert
Jézusra. Nagyon fontos. András úgy lesz Jézus követőjévé, hogy van egy
ember, aki nem a vallásos szokásokat, nem a korabeli vallásos előírásokat
hirdeti, nem azokat helyezi a középpontba: „ha ebből néhányat megtartasz,
akkor derék, becsületes Istenfélő vagy! és a többit meg felejtsd el!
(mármint a többi parancsolatot) – hanem Jézusra mutat. Ha Keresztelő
Jánosra gondolunk, eszünkbe kell, hogy jusson Pál apostolnak az efezusi
vénekhez intézett beszédéből az, hogy „vigyázzatok,
mert még közületek is támadnak majd gonosz farkasok, akik nem kímélik a
nyájat… magukhoz vonzzák a tanítványokat”. Keresztelő nem ilyen. Ő nem
magához vonz. Nem magához akarja bilincselni az embereket; ő nem akar
korrupt lenni, akitől lelki, függőségi, kisgyermekségi állapotba kell, hogy
legyen mindenki. A modern ember olyan mélyre süllyed, hogy gurukat keres.
Olyanokat, akiket imádhat, akik elé virágot tehet, akik előtt letérdelhet.
János nem magához vonz, hanem túlmutat, a nagyobbra mutat: Jézusra mutat.
És András azért is lehetett Jézus tanítványává, mert találkozott Keresztelő
Jánossal, és egy ilyen Keresztelő Jánossal találkozott. Nem elég egy Isten-félő
emberrel találkozni, aki önmagát mutogatja, mert akkor akadály lehetünk, és
nehezen találhatnak oda emberek Jézushoz. Olyan valakivé kell lennünk, akik
önmagunkon túl a nagyobbra, a Mesterre mutatunk.
Aztán: hogy lett András Jézus tanítványává? Úgy, hogy
nemcsak hogy önmagán túl mutatott, Jézusra mutatott „Íme az Isten báránya” rövid üzenettel Keresztelő János, hanem át is adja, rábízza Andrást –
korábbi tanítványát. Hiszen ezt olvastuk: „Másnap ismét ott állt János két tanítványával együtt…” Az
egyik András volt. Átadja, rábízza. Eddig tartott az én szolgálatom. Most
már menj, kövesd Jézust. És János nem esik kétségbe, hogy „jaj, eggyel
kevesebben lettek körülöttem! Ez az András komolyan vette az üzenetet, és
ment Jézus után.”
Keresztyénségünk egyik betegsége, amikor így
magunkhoz akarjuk láncolni az embereket. Lehet, hogy nagyjából jót mondtunk
és hirdettünk, egyébként meg Jézusról beszéltünk, de magunkat állítottuk a
középpontba. János engedi, hagyja, hogy András menjen Jézus után. Az
útjelző tábla ne akarjon magához bilincselni. Mert hogyha magához
bilincsel, akkor tulajdonképpen az történik, hogy „vad gépek ütköznek neki”
– írja Bódás, vagyis ott egy baleset történt. Ott valaki nekihajtott az
útjelző táblának, és mind a ketten megsérültek. És lehet, hogy ott is
maradtak.
A keresztyén ember szolgálata éppen ilyen: Keresztelő
Jánosi szolgálat is, aki önmagán túlmutat, és amikor valóban már tovább
kell, hogy lépjen valaki, akkor engedi, hogy menjen is. Nemcsak mondja,
hanem engedi is. Azt olvassuk: „…és
követték Jézust”. Igen, András követte Jézust, a másik valaki, az az
evangélium írója, János volt. Csak önmagát nem nevezi meg az evangéliumban
többször, több esetben is az evangélista János.
És követték
Jézust. Figyeljük
meg a bizalom lépcsőit. Először is András
bízott Keresztelőben – ez egy nagyon fontos mozzanat. Számára
Keresztelő János hiteles ember. Számára a Keresztelő János által mondott
üzenet komolyan veendő. Keresztelő János számára egy útjelző tábla. És
bízik benne. De tudja András is, hogy ha az útjelző táblánál megállunk,
akkor az általa jelzett célba soha nem érkezünk el. Ezért tovább megy. És
mert bízott Keresztelő Jánosban, és a Keresztelő János által elmondott
üzenetben, ezért tud bízni Jézusban és tudja követni Jézust. Mi nagyon sokszor szeretnénk, hogy
emberek körülöttünk Krisztus-követőkké legyenek, csak az a baj, hogy
bennünk sem lehet igazán bízni, ezért nem mernek igazán bízni már
Krisztusban sem, akire mi mutatunk. Egyébként helyesen. Mert hogyha a mi életünk
sem igazán hiteles, akkor az üzenetet miért vegyék komolyan (ami pedig jó
volna), hogyan bízzanak akkor abban, akire mi mutatunk, hogyha bennünk sem
igazán lehetett bízni? És követték Jézust. Ahhoz, hogy András Jézust
követhesse, ahhoz először is bíznia kellett Keresztelőben.
Vajon mennyire lehet bennünk bízni? Vajon mennyire
bízhatnak a körülöttünk élők bennünk? Mert csak annyira fognak bízni
valószínűleg az általunk hirdetett evangéliumban is. Követték Jézust.
Mentek bizalommal Jézus után, mert bíztak Keresztelőben, és így bíztak a
Keresztelő által meghirdetett üzenetben: „Íme, az Isten báránya!”, őt kell követni, én csak az utat
mutatom nektek arrafelé.
Igen, kereső emberekként, Messiást váró emberekként,
András is, János is megy. Vagyis nem kicsi, de mégis a Jézuséhoz képest
kicsi a Keresztelő szolgálata, de fontos
szolgálat. Fontos szolgálat. Ha az úton gyakran járunk, és látjuk az
útjelző táblát ötször, tízszer, aztán tizenegyedszer más irányba mutat; tizenkettedszer
arra megyünk megint, és más irányba mutat; tizenharmadszor megyünk, megint
valami más irány felé van, akkor tizennegyedszer már nem nagyon fogjuk
ajánlani másoknak, akik éppen arrafelé akarnak haladni. – Menjél, ott van a
tábla, oszt mutatja, hogy merre kell menni! – már nem hiteles. Pedig minden
pontos. Tábla, rajta a szöveg, vagy az út, főút száma, sorszáma, csak éppen
már az iránya bizonytalan. Jönnek kereső emberek, az ilyen embereknek
fölhívjuk a figyelmét: lesz ott egy tábla, de lehet, hogy rossz kölykök,
vagy lehet, hogy gonosz szívű felnőttek időnként eltekergetik. Gondoljunk a
régebbi típusú útjelző táblákra, amelyeket könnyebben el lehetett
fordítani.
Észre kell vennünk azt is, hogy „…és követték őt” (tudnillik Jézust), de János nem ment velük. Itt ez egy nagyon fontos mozzanat, majd
később ennek az ellenkezőjét is látjuk, az pedig, ott lesz fontos mozzanat.
János ott marad. Gondoljuk el, hogy ha a nyári
kirándulás idején minden útjelző tábla – miután megmutatta nekünk, hogy az
elágazásnál merre kell menni –, utána azt mondaná, „tegyél be a
csomagtartóba és vigyél magaddal”. Hát a végén egy teljes teherautó
kellene, másik oldalról pedig, akik utánunk jönnek, azoknak nem lesz
segítség. Keresztelő János ott marad. Ott marad a Jordánnál, és mondja
másoknak is az üzenetet. János nem ment velük. Jánosra még ott volt
szükség. És ezt János tudja és vállalja. Nem megy Andrással és az
evangélistává lett Jánossal, hogy „Uram Jézus látod? Itt van, én hoztam
őket”. Azt mondja, menjetek, ott az Isten báránya. Én pedig itt maradok,
hogy másokat is erre az útra segítsek. Olykor ez a hibánk is, hogy
valakinek úgy a nyakára akaszkodunk, aki végre nyitott az evangélium felé,
hogy már-már kolonc vagyunk a nyakán, lelki kiskorúságban tartjuk, és
mennénk, és akik jönnek ott az úton, azoknak meg nem lesz, aki Jézus felé
mutassa az irányt.
Keresztelő János bízott abban, hogy amit neki kell,
azt ő elvégezte, és az Úr is
munkálkodik. A történetben valóban azt olvassuk: és Jézus megfordult,
és amikor meglátta, hogy követik őt, megszólította őket: „mit kerestek?”. Egymásba
kapcsolódnak itt a szolgálatok. János tudta, hogy ha ő Jézusra mutat, és
Jézushoz irányít embereket, aki Jézushoz
megy, azt nem veti ki, nem hagyja el Jézus. Igen, Jézus fölveszi. Jézus
szólítja meg. Nem András kiabál, hogy „Jézus, Jézus! János küldött, várjál
már”. Jézus fordul oda, és megkérdezi: mit kerestek? Figyeljük meg, nem
azt, hogy kit? Azt kérdezi Jézus,
hogy mit? De válaszban azt
mondják, hogy Mester. Vagyis, kit? Jó útmutatást kaptak. Nem az anyagiakat,
nem a karriert keressük, hanem a Messiást keressük, az Isten bárányát
keressük. És Jézus tovább viszi őket.
Hisszük mi ezt, hogy a mi szolgálatunk az nem azt
jelenti, hogy valaki valaha végre hallgatott ránk, akkor innen kezdve úgy
rátelepszünk nagy lelki szeretettel, hogy már-már megfojtjuk, és
kiskorúságban tartjuk, mert még 20 év múlva is mi akarjuk mindig kézen fogva
vezetgetni? Hisszük mi azt, hogy az Úr végzi a maga munkáját, és abba a
helye megvan a mi szolgálatunknak, amit másnak végeztünk el?
Szeretett Testvérek! A mi életünk a pontos utat és
irányt mutassa meg mindenkinek. Ez nagyon fontos szolgálat.
Tegyük föl hát végül a kérdést: hova mutat életünk? Mert mindannyiunk élete egy útjelző tábla –
akarom, nem akarom. Útjelző tábla. Szótlanul is, irányával is, cselekedeteivel
is, szavaival is, életünk útjelző tábla mások számára. És ez nem attól
függ, hogy akarom, vagy nem akarom. A mi világunk gyakran megtéveszt
embereket, hiszen olyan hangzatos szövegeket lehet hallani, hogy ‘világnézetileg
semleges nevelés’ – ilyen nincs, hacsak nem az ateizmust akarjuk ilyen
címszó alatt tovább folytatni. A hangzatos szövegek, amiknek nagyon sok
fiatal szülő bedőlt már: „én nem akarom a gyerekemet befolyásolni, majd ha
felnő, akkor eldönti, hogy mit csinál”. És mondom, addig a 20 évig, mit
gondol, mások sem fogják befolyásolni? A horror filmek, és az aluljáró kultúra
– ez nem fogja érni? És vajon szülőként nem tudja, hogy mi a feladata?
Akarom, nem akarom, befolyásolom. Szavaimmal, cselekedeteimmel, vagy
szótlanul és életem irányával. Amerre én fordulok, és amerre gyakran
fordulok, az fontos nekem. És ezt látják a gyermekeink is, unokáink is.
Akkor is, ha én belülről abban a tévhitben ringatom magam: én nem akarom
befolyásolni. Majd hadd válasszon felnőttként. Miből? Abból az evangéliumból,
amit én nem éltem meg és nem mondtam el neki. Hála az Úrnak, hogy még
lesznek Keresztelők akkor is, meg Andrások, meg mások, de nekem kellett
volna először útjelző táblává lenni, talán éppen családunkban. Hová mutat a
mi életünk?
Valaki egyszer így fogalmazott: olyan hangos vagy
(ezt kegyes embernek mondta, buzgó, nagy missziós lelkületű, Isten-félő
embernek), olyan hangos vagy, hogy beszédedtől nem hallom az Úr szavát.
Olykor ez is veszély. Amikor úgy mondjuk, úgy mondjuk, és mindig csak mondjuk,
mondjuk… egyébként jó lenne! csak éppen az Urat nem lehet hallani.
Keresztelő János azt mondta: „íme az Isten báránya”. És András meg elindult, az evangélista
János elindult és sokan elindultak.
Hova mutat a mi életünk? Földi hiábavalóságokra,
vallásoskodásokra, törvényeskedő formaságokra? Hova mutat a mi életünk?
Mert valamerre mutat.
Aztán azt is végig kell gondolni: tudunk mi másodikok lenni? Mert
Keresztelő János tudott. Tudatosan vállalta, hogy ő második. Tudniillik első az Úr. „Neki növekednie kell, nekem alább szállni” – fogalmazza meg
János a hitvallásában. És itt is, nem önmagát állítja oda, hogy jertek! Velem
jertek! – hanem azt mondja, hogy megjött a Messiás, az Isten báránya, és
döntsd el, hogy merre mész ember. És
András elindult abba az irányba. És János nem fogta meg a kezét, és nem
húzta vissza, hogy „na, na, azért ne siess annyira, hát először még egy
kicsit hadd örüljek, hogy itt vagy”. Tudott második lenni (tudniillik az Úr
után a második lenni).
Mert a mi missziós buzgóságunkban még az is
előfordul, hogy mi akarunk az elsők lenni, mi még az Úr előtt is az elsők
akarunk lenni – és akkor inkább rombolunk. Meg kell értenünk azt is, nagy
bátorításként, de figyelmeztetésként is, hogy a legkisebb információ is
fontos. Ne mondd azt testvérem, hogy én nem tudok ékesen beszélni. Mondta
ezt Mózes is, mondta ezt Jeremiás is, elküldte mégis őket az Úr. A
legkisebb információ is fontos. Amikor ott ülünk az autóban, vagy
gyalogosan egy turista helyen járunk, akkor nem kell föltétlen nekünk is 100
oldalas könyv. Sőt, az bosszant bennünket, mert meg kéne benne találni,
hogy most hol is vagyunk? Elég egy információs tábla, ahol oda van írva: ön
most itt áll. És a következő információ, hogy a cél pedig, amit keres, arra
van. Ez egy nagyon pici információ. Ehhez nem kell teológiai végzettség.
Ehhez nem kell nagyon bölcsnek lenni. Tudni kell, ki az Úr, hitelesnek kell
lenni, és másnap, vagy az adott pillanatban ott állni, vagy ott szólni,
ahol kell. Jézusra mutatva. Itt egy egészen kicsi, de nagyon fontos
információt mondott el Keresztelő János, és ez bőven elég volt arra, hogy a
kereső, érdeklődő András, majd az evangélista János és mások, Jézus-követőkké
legyenek.
Aztán azt is észre kell vennünk és ez is bátorítás,
hogy a szolgálatok egymást kiegészítik,
egymást folytatják, egymásra épülnek. Amíg innen Miskolcra elmegyünk,
hányszor látjuk kiírva, hogy Miskolc és egy nyíl. (Valaki majd egyszer
számolja meg.) Mert minden elágazásnál, ahol el lehetne téveszteni az
irányt, ott lesz a tábla megint, hogy Miskolc merre van. Megyünk tovább,
megint egy információ lesz. Nem olvassuk Miskolc egész történelmét, azt
majd el lehet olvasni az útikönyvben, meg majd ott. De amíg oda érkezünk,
addig elég annyi: „Íme az Isten
báránya”. Majd amikor Jézushoz érkeznek, akkor sokkal több mindent
fognak tudni Andrásék is. A szolgálatok egymásra épülnek, az egyik útjelző
tábla információja a következő tábláig tart, addig tart a szolgálata. Aztán
más veszi át, és ő is egy darabig, majd azután a következő.
Keresztelő János átadja, rábízza Jézusra Andrásékat. De
Andrásékat valakik az Isten Igéjére, az ószövetségi kijelentésre már
Keresztelő János előtt megtanították. Megtanították, hogy jön a Messiás,
mert megígérte az Úr. És ebbe a láncolatba fontos, hogy „íme az Isten báránya”.
Vegyük komolyan, hogy az Úr így munkálkodik. „Én ültettem, Apollós öntözte…” – írja
Pál apostol majd később, a növekedést meg az Isten adja. Vagyis nem csupán
Keresztelő János munkálkodik itt, hanem már előtte is munkálkodtak, s
legfőbbképpen a mennyei Atya munkálkodik.
Vegyük nagyon komolyan mindezt, és akkor igaz lehet
ránk is, amit az előbb idézett vers így fogalmaz az útjelző táblák
szolgálatáról: „Életet óvnak, mentenek, hű szolgái a köznek”. Igen, a mi
életünk ilyen szolgálat lehet, és akkor az Andrások Jézus-követőkké
lehetnek.
Szeretett Testvérek! A nyitott, kereső Andrások
lehessenek ma is hiteles Jézusra mutatók által Krisztus-követőkké. És
hogyha van itt olyan, aki nem sokszor hallott még a Szentírásról, aki
mostanában jött el templomba, akkor érdeklődő barátom az előbbi vers egyik
utolsó sorával mondom: „Mint árva prófétákra néz rájuk” (tudniillik az
útjelző táblákra). Nem azért, mert nagyon tökéletesek, néha összecsapják az
autók és besározzák. Sok minden történik. De amíg hitelesek, addig jó
irányt mutatnak.
Szeretett Testvérek! Utazásra fölkészülünk, és az
életünk merre tart? És hova irányít, és merre segít másokat? Hogyan lett
András Jézus-követővé? Néhány mozzanatot láttunk, ami segíthet, taníthat,
bátoríthat, olykor megítélhet bennünket. Vegyük komolyan mindezt, hogy a mi
életünk is ilyen András-szolgálat. Most már magyarul mondom, az
András-szolgálat annyit jelent, hogy Jézushoz vezetni. Itt most még Andrást
vezette Keresztelő János Jézushoz. Az elkövetkező hetekben András
szolgálatát fogjuk vizsgálni, ahol újra és újra azt látjuk, hogy valahol
Jézushoz vezette. Ámen.
Áll a Krisztus szent
keresztje
Elmúlás és rom felett,
Krisztusban beteljesedve
Látom üdvösségemet.
Bánt a sok gond, űz a bánat,
Tört remény, vagy félelem:
Ő nem hágy el, biztatást ad:
Békesség van én velem.
Boldogságnak napja süt rám;
Jóság, fény jár útamon:
A keresztfa ragyogásán
Fényesebb lesz szép napom.
Áldássá lesz ott az átok.
Megbékéltet a kereszt;
El nem múló boldogságod,
Békességed ott keresd!
Áll a Krisztus szent
keresztje
Elmúlás és rom felett,
Krisztusban beteljesedve
Látom üdvösségemet.
230. dicséret
Ima
Hálát adunk Istenünk Neked, hogy életünk számára
adtál hűséges, Rád mutató útjelzőket, bizonyságtévőket, talán nagyszülők,
talán szülők, gyülekezeti tagok, hitoktatók, ifjúsági vezetők, tanítók,
lelkipásztorok által. Magasztalunk szeretetükért, hűségükért, állhatatosságukért,
türelmükért, hiteles életükért és szolgálataikért, hogy sokak szolgálata
által szólítottál és hívtál, segítettél magadhoz bennünket.
Bocsásd meg Urunk, amikor gyengék voltak a mi
szavaink, kishitűségünkben hamar feladtuk a hívogatást, az útmutatást.
Bocsásd meg, amikor életünk szélkakasként forgott össze-vissza, és így
másokat is megtévesztettünk. Bocsásd meg, amikor gyülekezetünk, egyházunk
csak hiányosan és ritkán mutatott Feléd, mert minden mással nagyon
elfoglaltuk magunkat.
Segíts, hogy az élet értelmét keresőket Hozzád
irányítsuk. Segíts Urunk, hogy a bálványok rabjainak fölragyogtassuk
szabadításodat. Segíts Urunk, hogy erőtleneket, mi is Hozzád, az erő
forrásához irányítsunk. Segíts, hogy hűségesek és állhatatosak legyünk, és
mindig egy irányba, Jézusra mutassunk, szavainkkal, cselekedeteinkkel,
életünkkel. És segíts Istenünk, hogy az önmegváltó vallásoskodásban
csalódottak, általunk, a Megváltóhoz juthassanak el. Segíts Urunk, hogy
értékvesztett, anyagias világunkban az örök élet útját mutassuk a Jézus
Krisztus által. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|