|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Elfogódottságból elfogadottság
Lekció: Bírák
könyve 6. fejezet 11-24.
11Azután eljött az ÚR angyala, és leült Ofrában a
cserfa alatt, amely az Abíezer nemzetséghez tartozó Jóásé volt. A fia,
Gedeon, éppen búzát csépelt a présházban, hogy megmentse Midján elől.
12Az ÚR angyala megjelent előtte, és így szólt hozzá:
Az ÚR veled van, erős vitéz!
13Gedeon azonban ezt mondta neki: Kérlek, URam, ha
velünk van az ÚR, miért ért bennünket mindez? Hol vannak mindazok a csodák,
amelyekről atyáink beszélnek nekünk, hogy hogyan hozott ki bennünket az ÚR
Egyiptomból? Most meg eltaszított bennünket az ÚR, és Midján kezébe adott!
14Az ÚR ekkor odafordult hozzá, és azt mondta: Menj, és
a te erőddel szabadítsd meg Izráelt Midján markából! Én küldelek téged!
15Gedeon ezt mondta neki: Kérlek, Uram, hogyan
szabadítsam meg Izráelt? Hiszen az én nemzetségem a legszegényebb
Manasséban, és én a legkisebb vagyok atyám házában.
16Az ÚR így válaszolt neki: Majd én veled leszek, és
úgy megvered Midjánt, mintha csak egy ember volna.
17Erre ő így szólt hozzá: Ha elnyertem jóindulatodat,
add nekem valami jelét annak, hogy valóban te beszélsz velem!
18Ne távozz el innen, míg vissza nem jövök hozzád, és
ki nem hozom ajándékomat, hogy eléd tegyem. - Az ezt mondta: Itt fogok
ülni, amíg vissza nem térsz.
19Ekkor Gedeon elment, és elkészített egy kecskegidát,
meg egy véka lisztből kovásztalan kenyeret. A húst egy kosárba tette, a hús
levét meg egy fazékba, azután kivitte hozzá a cserfa alá, és odatette
eléje.
20Az Isten angyala ezt mondta neki: Vedd a húst és a
kovásztalan kenyereket, tedd le erre a sziklára, és öntsd rá a levét! Ő úgy
cselekedett.
21Ekkor az ÚR angyala kinyújtotta a kezében levő botot,
és a végével megérintette a húst meg a kovásztalan kenyereket. Erre a
sziklából tűz csapott ki, és megemésztette a húst meg a kovásztalan
kenyereket. Az ÚR angyala pedig eltűnt a szeme elől.
22Amikor Gedeon látta, hogy az ÚR angyala volt az, ezt
mondta: Jaj nekem Uram, ó URam, mert az ÚR angyalát láttam színről színre!
23Az ÚR azonban ezt mondta neki: Békesség neked, ne
félj, nem halsz meg!
24Ezért Gedeon oltárt épített ott az ÚRnak, és így
nevezte el: Az ÚR a békesség. Még ma is ott van ez Ofrában, Abíezer
nemzetségének a földjén.
Textus: Ézsaiás
könyve 40. fejezet 29-31.
29Erőt ad a megfáradtnak, és az erőtlent nagyon erőssé
teszi.
30Elfáradnak és ellankadnak az ifjak, még a
legkiválóbbak is megbotlanak.
31De akik az ÚRban bíznak, erejük megújul, szárnyra
kelnek, mint a sasok, futnak, és nem lankadnak meg, járnak, és nem fáradnak
el.
Kilenc éves kislány voltam, amikor a nővéremnél
nyaraltam, aki elvitt egy fafaragó ismerőséhez. A műhelye pedig tele volt
rönkökkel, hatalmas ágakkal és barackmagokkal. Emlékszem, hogy volt ott egy
vastag ág, és belőle félig kifaragva egy öregember szobra. Épp azon
dolgozott, amikor érkeztünk. Furcsa volt látni, hogy néhol szinte még az
eredeti faág, de máshol már látszik a szobor alakja, sőt szinte teljesen
készen egy-egy részlet. Kérdeztem, hogy miért pont öregembert formál. Mire
elmondta, hogy amikor talál, vagy vesz egy-egy fadarabot, mindig jó erősen
nézi, végigsimogatja aprólékosan a göcsörtöket, hogy ugyan mi rejtőzhet
benne? Majd fogja, és azt alakít ki belőle. Majd fogott egy barackmagot,
együtt nézegettük egy darabig, gondolkoztunk rajta, hogy mire hasonlít,
majd kifaragott nekem belőle egy banán-evő majmocskát, amit még most is
őrzök. Néha előveszem, és rácsodálkozok arra, hogy ez lett volna az egykori
mag, amit miután leettük róla a gyümölcsöt, egyszerűen el kellett volna
dobjunk?
Nagyon sokan küzdünk efféle érzésekkel, hogy amikor
már nem vagyunk elég jók, hasznosak, egyszerűen félreállítanak, és eldobnak
bennünket, mint a hasznavehetetlen magját a gyümölcsnek. Nagyon nehéz tud
lenni ez az érzés.
Ezzel küzdöttek sokan Izraelben is Gedeon idejében.
Nem véletlenül. De ahhoz, hogy a felolvasott történetet igazán értsük,
vissza kell menni időben! Kr.e. 1200. táján hozta ki Isten a népét
Egyiptomból, ahol rabszolgasorba süllyedt, és vezette vissza Mózes
irányításával atyáik földjére. Útközben a Sinai hegynél Isten szövetséget
kötött népével, aminek írásos dokumentuma a Tízparancsolat.
Ennek a szövetségnek a lényege az volt, hogy az egy
igaz, élő Istenen kívül, Akit megismertek, hiszen megszabadította, és
vezette őket, sohase imádjanak istenként senki és semmi mást. Egyrészt
azért, mert nincs más Isten, – az összes többit csak emberek találták ki.
Másrészt azért ne imádjanak mást, mert a bálványokkal való kacérkodás az
Istennel kötött szövetség megszegése. Amíg hűségesek Istenükhöz, Ő védeni
fogja őket mindenkivel szemben. Ha azonban kilépnek ebből a szövetségből,
védtelenekké válnak. Ezzel jó, ha előre számolnak. Ez volt a legfontosabb,
amit Isten mondott nekik.
Izrael népének azonban mindvégig nagy kísértést
jelentettek a környező pogány népek vallásos kultusza. Ebben az időszakban
különösen, hiszen több évszázados rabszolgaság után, több évtizedes pusztai
nomád élet után megérkezett Kánaánba ez a nép, rácsodálkozott arra
civilizációra, amit ott talált, s ez roppan csábítóan kezdte vonzani Isten
népét. Nem akartak lemaradni az ott talált pogány népek mögött. Elkezdték
utánozni őket, és ebbe beletartozott az is, hogy az Úr mellé, odatették
ezeknek a pogány népeknek a bálványisteneit is, és a láthatatlan igaz Isten
mellett elkezdtek imádni mindenféle szobrot, és fát. A legnépszerűbb ezek
közül a kánaánita bálványok közül a termékenység istene, Baál volt, és a
felesége, Asera.
Elkezdték imádni a Baált is, meg az Urat is. Ezzel
Isten népe kilépett a szövetségből és védtelen maradt, nem számíthatott
szövetséges Urára. Ilyenkor azon a résen, ami a szövetségen így támadt,
valamilyen ellenség benyomult. Ebben az esetben a közelben élő
legveszedelmesebb beduin törzs, a midianiták martalékává lett Izrael.
A midianiták harcmodora az volt, hogy általában a
termés betakarítása után jelentek meg, magukkal vittek minden élelmet és elhajtottak
minden állatot. Így olvastuk az Igében: ott táboroztak és „…tönkretették a föld termését, nem
hagytak élelmet Izraelben, sőt egyetlen juhot, marhát, vagy szamarat sem…”
Rengetegen voltak, és harcra idomított tevéikkel, kezükben tartották a
környéket. „Jószágaikkal és
sátraikkal együtt vonultak, úgy jöttek, mint a sáskák, tömegesen, maguknak
és tevéiknek számuk sem volt, behatoltak az országba, hogy tönkretegyék.”
– ilyen nyomorúságos volt a helyzet.
Ezért volt az is, hogy Gedeon a présházban, elbújva
csépelte a gabonát. Rejteget, eldugva, hogy nehogy megtudja az ellenség, és
azt is elvegye! Szinte lopják a sajátjukat, titkon félelmükben. A gabonát
ugyanis rendes körülmények között kint, egy jó szeles helyen csépelték,
hogy a törmeléket, port kifújja a szél. Közösségileg végezték ezt a munkát,
egymást segítve az emberek. Népünnepély volt egy ilyen alkalom, tele
énekelléssel, hálát adva a termésért, beszélgetéssel, és nevetéssel. Itt
pedig ez a fiatalember egyedül, a sötétben, valószínűleg fuldokolva a
portól dolgozik.
Ez a fiatalember nagyon kiszolgáltatott helyzetben
érezhette magát, félve, elbizonytalanodva. Amikor az angyal megszólítja,
egyből védekezik, és fiatal voltára, szegényes családi körülményeire
hivatkozva próbálja elutasítani a megszólítást. Majd többször is, újra meg
újra jeleket kér, mert bizonytalan. Nincs még egy ember a Bibliában, aki
ennyi konkrét, kézzel fogható bizonyítékot kérne Istentől, és kapna, mint
ő. Ő az, aki azonnal jelet kér az előtte megjelenő angyaltól, aki
megerősítésül tűzzel megemészti a neki kirakott ételt, majd eltűnik. Majd a
felolvasott jelen kívül kétszer is kirakja a gyapjút, hogy az az egyik
esetben a száraz füvön legyen egyedül nedves, majd hogy a nedves, harmatos
füvön, egyedül az legyen száraz. Később, mielőtt csatába mennének, mivel
fél, Isten leküldi az ellenség táborába hallgatózni, ahol meghallja, hogy
az ellenséges katonák egyike megálmodja a győzelmüket. Hiába beszél vele
angyal, hiába hallja az Úr szavát, éli át a vezetését nagyon konkrét módon,
mégis állandóan bizonytalan, kevésnek, jelentéktelennek érezve magát.
Emberileg nézve érthető ez! Valószínűleg, amióta az
eszét tudta, mindig félniük kellett az ellenségtől. A családja valóban
nagyon szegény lehetett, ha ők voltak a legszegényebbek a sok kirabolt
között, és ráadásul ő volt a legfiatalabb is. Mindezek mellett, pedig ő már
valószínűleg nem ismerte az Urat. Az apja házánál Baál oltár volt, ahogy a
legtöbb más helyen is. Hogyne bizonytalanodna el már csak a rábízott
feladat hallatán is!
Sokan küzdünk hasonló érzésekkel, azzal, hogy nem
vagyunk elég jók, kevésnek érezzük magunkat másokhoz képest. Ez a mostani
világ különösen ezt érezteti velünk, sőt erősíti bennünk. A média állandóan
azt akarja elhitetni velünk, hogy attól leszünk valakik, ha sok pénzünk
van, amivel megvehetjük a legjobb dolgokat, ha karriert csinálunk. Azt
gondolnánk tehát, hogy akik mindezt elérték, azok erősek, és nem
szoronganak, félnek, és érzik magukat kevésnek, pedig nem így van.
Csináltak egy kísérletet egy angliai egyetemen, aminek az lett az
eredménye, hogy a tanárok, és professzorok 75%-a küzd kisebbrendűséggel.
Pont annyian szoronganak titkon, vagy nyíltan a sikeres emberek közül, mint
azok, akik kevesebb iskolázottsággal, alacsonyabb beosztással bírnak.
A környezet gyakran még inkább erősíti ezt bennünk
elvárásaival, vagy épp közömbösségével. Egy asszony mesélte el nem is olyan
régen, hogy addig, amíg az urának magas beosztása volt, állandóan
meghívásokat kaptak, mindenki a barátjuk akart lenni. Karácsonykor,
húsvétkor száz számra kapták, és küldték a képeslapokat, külön listát
kellett vezetni, nehogy véletlenül kimaradjon valaki. Aztán amikor a férj
megbetegedett, folytatták a levelezést. Továbbra is küldték a rengeteg
lapot a barátaiknak. De valahogy egyre kevesebb jött, egyre fogyott a
lista. Amire pedig a férj meghalt, 15 évvel később, már csak a legszűkebb
baráti kör maradt. A feleség próbálta legalább ezekkel az emberekkel
tartani a kapcsolatot, akik kitartottak az ura mellett, de hamarosan
rádöbbent, hogy alig-alig jön vissza válasz. Keserűen beszélt a régi
időkről, és arról, hogy ennyit ér csak egy ember élete, vagy egy kapcsolat.
Úgy érezte, hogy magára maradt, mert őt már senki nem keresi, ő már nem is
számít.
Sokan belefáradnak ebbe a harcba, mert sokak számára
valóban harccá válik kivívni mások figyelmét, és törődését. Belefáradnak
abba, hogy mindig csak a második, vagy harmadik helyen álljanak, mert
fontosabb a munka, hiszen abból nem lehet csak úgy kiszállni. Fontosabbak
azok, akiket támogatni kell, és már észre se vesszük, hogy a hozzánk
legközelebb állókat kellene inkább támogatni, mert különben elveszítjük
őket. Házasságok, barátságok mennek rá gyakran, főleg, ha a bátortalanabb
fél végül teljesen visszahúzódik, elnémul, és csak magában küzd
tehetetlenül.
Nagyon sok feleség küzd azzal, hogy nem tud
megfelelni az elvárásoknak, amit a munkahely, a feleségi, anyai, sőt néha
ezen kívül, ha idős szülők vannak, még a gyermeki szerep is megkíván. Nem egy
férfi ismerősömet, legyen bármilyen korú, hallom arról panaszkodni, hogy
milyen nagy kudarcként éli meg, hogy ő még nem tart ott anyagilag, vagy
teljesítményben, mint esetleg kortársai, hogy becsületesen képtelen
továbblépni, és akár így, akár úgy, de mindenképp folyton meghasonlik
önmaga előtt, sőt akár az állását is elveszítheti, mert pillanatok alatt
pótolható 10 másikkal. Gyermekeknél és fiataloknál tapasztalom, hogy
mennyit sérülnek egy-egy szülői elvárás miatt, különösen, ha azt folyton
hangoztatják is nekik, hogy „bezzeg ilyennek, vagy olyannak kellene
lenned…” Vagy „bezzeg XY ezt így csinálja…”, aminek akár egész életükre
kihatása lehet. Elvárások az élet megannyi területén, és egyáltalán nem
csoda, ha időnként elcsüggedünk, és úgy érezzük, belefáradtunk mindebbe!
Ha szoktuk így érezni magunkat, ha szoktunk Gedeonok
lenni, akkor Jézus szavai nekünk is szólnak: „Jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok, és meg vagytok
terhelve, és én megnyugvást adok nektek.” (Mt. 11,28) Jézus mindenkit
hív! Hívja azt is, aki belefáradt a hétköznapokba, azokat, akik kicsiknek,
erőtleneknek érzik magukat, azokat is, akik úgy érzik, hogy őket biztos nem
hívja, mert ők úgyis méltatlanok lennének, vagy mert őket úgysem hívja
senki! Dehogynem! Jézus valamennyiünket hív!
A világban hívják a fiatalokat, erőseket, bátrakat,
munkabírókat, okosokat. Talán Jézus az egyetlen a világon, aki kifejezetten
a megfáradt, kilúgozott, el- és meggyötört embereket hívja! És nekünk ilyen
Urunk van! Ilyen Úrként mutatkozik be Gedeonnak is angyala által, miközben
az búzát csépel félve ott a présházban, és feladatot bíz rá: neki kell
megszabadítania Izraelt a midiániták kezéből. Hogy miről is szól ez a
megbízás? Arról, hogy Gedeon elfogadott, és nem kell elfogódott legyen! Nem
igaz, hogy csupán annyi Gedeon, amennyi első látásra kiderül róla: egy
félénk fiatalember, aki a legszegényebb családból való Manassé törzséből,
és a legkisebb a testvérei között. Lehet, hogy abban a pillanatban, ott a
présházban, csak ennyinek érzi magát, de az Úr tudja róla, hogy ő több,
csak ki kell faragni belőle, ahogyan az igehirdetésem elején a fa
szobrokról mondtam. Isten már itt, a törékeny, bizonytalan emberben látta a
hadvezért, a bátor harcost, az Istenben feltételek nélkül bízó, és
engedelmes férfit, az elsőt, akiből királyt akarnak majd csinálni, de aki
majd visszautasítja ezt a pozíciót, mondván: „Én nem uralkodom rajtatok, és nem fog uralkodni rajtatok a fiam
sem. Az ÚR uralkodjék rajtatok!” (Bír. 8,23)
Gedeon – Gyökössy Endre szójátékával élve – az
elfogódott ifjúból, elfogadott férfi lett. De mit jelent elfogadottnak
lenni? Annak érzése, sőt biztos tudata, hogy engem Isten szeret! Annak
ellenére szeret. Annak ellenére,
hogy néha egyáltalán nem vagyok szeretetreméltó, és talán tüskés természetű
vagyok… Annak ellenére, hogy
sokszor félek… annak ellenére,
hogy nem vagyok a legokosabb, legbátrabb, leginkább kimagasló
teljesítményű… mindezek ellenére
szeret, és feladatot bíz ránk!
Lehet, hogy a világ, a barátok, a szeretteink
időközönként félretesznek bennünket, lehet, hogy belefáradtunk az állandó
bizonyításba, lehet, hogy legszívesebben mi is elbújnánk egy sötét
présházba, de Istennek nem ez a hozzánk állása! Ő nem tesz félre bennünket,
sőt komolyan veszi félelmeinket, gátlásainkat, elkeseredésünket.
Olyannyira, hogy Gedeon esetében még a jelkérését is teljesíti, noha az egy
igen kétélű dolog, ilyen sokszor pedig szinte a hitetlenség határait
súrolja.
Az Úr az, le akarja venni a tekintetünket
önmagunkról, az önmagunk körül forgó kesergéseinkből, ki akkor vinni a
sötét présházból, a félelmek helyéről a napfényre, ahol vele lehet
találkozni, ahol meg lehet hallani a bíztatását: „Erőt ad a megfáradtnak, és az erőtlent nagyon erőssé teszi. Elfáradnak
és ellankadnak az ifjak, még a legkiválóbbak is megbotlanak.” (Ézs.
40,29-30)
Miről szól ez az Ige? Mindenek előtt arról, hogy
időközönként igenis megfáradunk, és ellankadunk, hogy kevésnek érezzük
magunkat, hibázunk néha. Nem kell szégyenkeznünk miatta, vagy vádolnunk
magunkat. Van ilyen. Igaz ez a legkiválóbbakra is. De az is benne van, hogy
ennek azért nem kell így maradnia! Itt nem kell megállni, mert az Ige
folytatódik: „De akik az ÚRban
bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a sasok, futnak, és nem
lankadnak meg, járnak, és nem fáradnak el.” (Ézs. 40,31)
Isten az, aki megerősít, Ő az, aki megújítja az
erőnket. Ő az, aki minket, Gedeonokat biztosít elfogadott voltunkból, és
kiformálja belőlünk azt, akivé általa lehetünk. Ehhez azonban nagyon kell a
mondat első fele: „akik az Úrban
bíznak”. Az, hogy szárnyra kellhessünk, mint a sasok, hogy futhassunk,
és ne lankadjunk meg, ahhoz Istenben kell feltétel nélkül bízni. Le kell
tenni a kezébe az életünket, és fel kell rá nézni. Nem csak elméletben,
hanem komolyan. Mi oly sokszor csak az Úr ígéretére akarunk figyelni, majd
semmi sem történik, de ehhez mi is kellünk. Teljesen. Ez az, amit mi oly
lelkesen tudunk ígérni, aztán a hétköznapokban elfelejteni. Én is. Amikor
az élet dolgai nem úgy alakulnak, ahogy várnánk, amikor csalódunk, amikor
megbántanak, vagy lenéznek, esetleg más tör a hőn áhított pozíciónkra
munkahelyen, vagy épp kapcsolatainkban. Az Úr arra szólít bennünket, hogy
bízzunk benne, abban, hogy meg fog erősíteni, és igenis szárnyalni fogunk!
Tudják a testvérek, hogy hogyan repül a sas?
Elrugaszkodik, néhányat csap, majd kitárja a szárnyait, és egyszerűen
engedi, hogy vigye a szél. Nem erőlködik, nem csapkod, vagy kalimpál, hanem
méltóságteljesen szeli a levegőt. Mi ugyanígy szárnyalhatunk, ha hajlandók
vagyunk rábízni magunkat a Szélre, ami fúj, ahová akar, vagyis a
Szentlélekre, Aki bátorít, megerősít, vígasztal, bizonyosságot ad, és még
sorolhatnánk.
Egykor Gedeon nagyon komolyan vette ezt. Bízott az Úr
szavában, és még aznap éjjel, tíz markos emberrel ledöntötte apja Baál
oltárát, és kivágatta a szent fákat, nem törődve a következményekkel, majd
szintén az Úr szavának engedve lecsökkentette a hadseregét 300 főre, ami
kész öngyilkosságnak tűnt, és úgy ment a retteget midianita ellen. Ebből a
félénk elfogódott fiatalemberből, azáltal, hogy átélte, hogy Isten „igen-t”
mond rá, elfogadja őt, Izrael egyik legnagyobb bírája lett, és az Ő
vezetése által nem csak az ő, hanem egész Izrael ereje megújult. Isten
adja, hogy mi is átélhessük ezt a saját életünkben. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|