|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Miért van szükséged kisközösségekre? 1.
Baráti kapcsolatok
János
evangéliuma 5. fejezet 1-9.
1Ezek után ünnepük volt a zsidóknak, és felment Jézus
Jeruzsálembe.
2Jeruzsálemben a Juh-kapunál van egy medence, amelyet
héberül Betesdának neveznek. Ennek öt oszlopcsarnoka van.
3A betegek, vakok, sánták, sorvadásosak tömege feküdt
ezekben (és várták a víz megmozdulását.
4Mert az Úr angyala időnként leszállt a medencére, és
felkavarta a vizet: aki elsőnek lépett bele a víz felkavarása után,
egészséges lett, bármilyen betegségben is szenvedett).
5Volt ott egy ember, aki harmincnyolc éve szenvedett
betegségében.
6Amikor látta Jézus, hogy ott fekszik, és megtudta,
hogy már milyen hosszú ideje, megkérdezte tőle: „Akarsz-e meggyógyulni?”
7A beteg így válaszolt neki: „Uram, nincs emberem,
hogy amint felkavarodik a víz, beemeljen a medencébe: amíg én megyek, más
lép be előttem.”
8Jézus azt mondta neki: „Kelj fel, vedd az ágyadat és
járj!”
9És azonnal egészséges lett ez az ember, felvette az
ágyát, és járt. Aznap pedig szombat volt.
Ima
Köszönöm neked Uram, hogy itt lehetünk a Te házadban,
itt lehetünk a Te szent jelenlétedben. Hallottuk Uram az Igét, és
elgondolkozunk, sokan vagyunk mi is betegek testileg vagy lelkileg,
rejtetten vagy nyilvánvalóan. Sokszor nem értjük, hogy miért engeded az
életünkben a betegséget, sokszor pedig megértjük. Kérlek Uram, hogy
használj föl minket mások gyógyulására, akár testi, akár lelki
gyógyulására. Kérlek, hogy legyünk nyitottak mások felé, s kérlek Uram
azokért, akik betegségben szenvednek, ha Te is úgy akarod, akkor adj nekik
gyógyulást. Ha nem, akkor meg megérthessük, megérthessék, hogy miért engeded
az életünkben a betegséget. Azt gondolom, hogy mindig fontos, hogy Rád
figyeljünk, hogy Tőled függjünk, hogy akarjunk Hozzád tartozni. Köszönöm
Uram, hogy Te jót akarsz nekünk a nehézségeken keresztül is. Kérlek Uram,
így áldj meg mindnyájunkat. Áldd meg az életünket, Te segíts nekünk, hogy
tudjunk feléd fordulni, Rád figyelni és Neked engedelmes életet élni.
Köszönöm Uram az ígéretedet, az örök életet. Kérlek, hogy ez valóság legyen
az elménkben naponként, mert valóban ez az egyedüli reménységünk. Ámen.
Világosítsd meg tudatlan
elménket,
Tanulásunkban vezérelj
bennünket,
A tudományra gerjeszd fel
szívünket
És mi lelkünket.
Adj jó tanító mestereket
nékünk,
Adj bölcsességet általuk
minékünk,
Add jó erkölccsel, értelemmel
élnünk,
Mi jó Istenünk!
432. dicséret 3. és 4. vers
Apostolok
cselekedetei 19. fejezet 23-32. vers
23Abban az időben nem csekély zavargás támadt az Úr
útja miatt.
24Mert egy ötvös, név szerint Demeter, ezüstből kis
Artemisz-templomokat készített, és ezáltal nem csekély keresethez juttatta
a mestereket.
25Ez az ember összegyűjtötte a mestereket, valamint a
hasonló foglalkozásúakat, és így szólt hozzájuk: »Férfiak, tudjátok, hogy
ebből a keresetből származik a mi jólétünk.
26De látjátok, és halljátok, hogy nemcsak Efezusban,
hanem szinte az egész Ázsiában nagy tömeget nyert meg és vezetett félre ez
a Pál, aki azt mondja, hogy amiket emberkéz alkot, azok nem istenek.
27Nemcsak az a veszély fenyeget azonban, hogy ez a
mesterség csődbe jut, hanem az is, hogy a nagy istennőnek, Artemisznek a
templomát is semmibe veszik, és így ő, akit egész Ázsia és az egész
földkerekség tisztel, el fogja veszteni dicsőségét.«
28Amikor ezeket hallották, haragra gerjedtek, és így
kiáltoztak: »Nagy az efezusi Artemisz!«
29A zűrzavar kiterjedt az egész városra. Majd
megragadva a macedón Gájuszt és Arisztarkhoszt, Pál
útitársait, egy akarattal a színházba rohantak.
30Pál is be akart menni a népgyűlésbe, de őt nem
engedték a tanítványok.
31Néhány ázsiai főtisztviselő, aki barátja volt,
szintén üzent neki, és kérte, hogy ne menjen el a színházba.
32Ott pedig az egyik ezt, a másik azt kiáltozta; a
gyűlés ugyanis zűrzavarba torkolott, és a legtöbben azt sem tudták, miért
jöttek össze.”
Szeretett Testvérek!
Miért van szükségünk kisközösségekre?
Szeretnék először idézni egy könyvből, Bene Éva: „Megdőlt
az életfa” című könyvéből. 1945 után hamarosan (és innen kezdődik az
idézet): „A korábbi csoportstruktúrát, a közösségeket tudatosan
szétrombolták. Az egyén és a nemzet viszonyában a súlypontot az egyén
irányába tolták el. A faluközösségeket szétverték, a falvakat megfosztották
értelmiségétől, a parasztságot nincstelenné tették, az iparba hajszolták,
és az elűzöttek munkásszállásokon vagy ingázva, családjukból, megszokott
környezetükből, életrendjükből kiszakadva a társadalom perifériájára
kerültek. A civil szervezeteket betiltották. A vallási és hagyományőrző
közösségeket ellehetetlenítették. Az egyén és a közösségek közötti
kötelékek fellazultak, és az egyén elbizonytalanodva, világ-proletárrá
válva magára maradt, mint aki már nem is tartozik semmiféle közösséghez.”
Az idézetet folytatom mindjárt, de már ez is jelzi,
hogy társadalmunk beteg. De hozzá kell tennem, az egyházak is betegek.
Az idézet így folytatódik: „A társadalom drasztikus
átalakítása kóros állapothoz, társadalmi méretű lelki válsághoz, széleskörű
kiszolgáltatottsághoz, gyökértelenséghez, identitás-vesztéshez,
meghasonláshoz és elidegenedéshez vezetett. A rendszerváltás folyamata a
magyar társadalom fejlődésében javulás és regeneráció helyett újabb zavarokat
idézett elő. Hagyományos értékrenden, minőséget követő kiválasztáson
alapuló társadalmi hierarchia helyett, bizonytalan, amorális alapokon
nyugvó, torz felépítésű társadalmi szerkezet rögződése érzékelhető,
amelyben az érvényesülést a tőkefajták birtoklása, a materiális, a
kulturális-szociális és a kapcsolati tőke szabja meg. Hiányzik egy
általánosan elfogadott szerkezet, feldarabolódtak a hagyományos osztályok,
rétegek, nem léteznek nagyok, koherens csoportok, csak kis létszámú, zárt
csoportok és identitás zavarral küzdő, individumok vannak.” Eddig az
idézet.
Kölcsönöztem ezt az idézetet annak leírására, hogy
beteg a magyar társadalom, már legalább fél évszázada, ha nem több. És az
előbb említettem, hogy betegek az egyházak, beteg a Református Egyház is.
A kérdés az volt: miért van szükségünk kis
közösségekre? Azért, mert a gyógyulás útjának egyik eszköze a kisközösségek lennének. És az
előbbi szerzőt hadd idézzem, ő ezt így fogalmazza meg:
„A társadalom belső szervezettsége, integrációja
önvédelmi erő. A közösségek stabilitást, ellenálló képességet jelentenek.
Szokásokhoz, hagyományokhoz, értékrendhez való ragaszkodást képviselnek.
Sokkal kevésbé befolyásolhatók, mint az egyén. És a hatalommal szemben
ellenállást képesek kifejteni. Ezért a hódító idegen hatalom szempontjából
minden közösség káros és megszüntetendő.”
Miért van szükségünk kisközösségre? Egy egyházi
szerzőt szeretnék említeni, bár az előző szerző is gyakorló hívő református
ember.
Klaus Douglass, egy német evangélikus lelkész írja
egyik könyvében: „A gyülekezet csak akkor lehet naggyá, ha egyúttal kicsivé
is válik.” A “naggyá” (itt a szövegösszefüggés szerint): létszámában naggyá
– azt jelenti. Tehát a gyülekezet csak akkor lehet népes, nagy, ha egyúttal
kicsivé is válik.
Kisközösségek – a mai és az elkövetkező néhány
vasárnap igehirdetéseit ez a cím foglalná össze, amivel ma indítottam: Miért van szükséged kisközösségekre?
És ezalatt baráti, vagy baráti-testvéri közösségre gondolok. Ez alatt
fogjuk vizsgálni, hogy a Szentírás, mit mond arról, hogy hogyan lehet a
családi otthon egy mini gyülekezet, kicsi közösség, házi istentisztelet. Azután: mit tanít az Írás arról, hogy a gyülekezetben legyenek kiscsoportok,
nemcsak vasárnap sokan, vagy sok százan együtt lenni. Vagy, mit tanít az Írás
arról, hogy szolgálatra is
kiscsoportokban kell, hogy találkozzunk.
Nézzük az előbb fölolvasott bibliai szakaszunkat: A Cselekedetek könyve 19. fejezete egy
nagyobb történetet tartalmaz, aminek egy részét olvastam most föl. Azt a
részét, ahol az efezusi zavargásokról olvasunk. Az ok, legalábbis látszólag
az, hogy a keresztyén misszió következtében sokan Krisztus-követővé lettek
ott. És mert Krisztus-követővé lettek, elhagyták korábbi
bálványszokásaikat, bálványaikat (pl. az Artemisz-kultuszt vagy
Diána-kultuszt), elhagyták, így ez azt is jelentette, hogy nem vásárolták
az ilyen típusú kegytárgyakat, emléktárgyakat, amire egy egész kis ipar
épült, kézművesipar ott Efezusban. Az ötvösök, és nyílván bizonyos
kereskedő réteg arra épült – abból volt a megélhetése, ahogy az a bizonyos
Demeter, az ötvösök hangadója meg is fogalmazza –, hogy jönnek az emberek,
a vallási turizmus vagy a kíváncsiság nagy turizmusa jön látni a világ
egyik csodáját (mármint az ottani templomépületet), és akkor némi kis
turista tárgyat, vagy vallási emléktárgyat “úgyis fognak vásárolni”. De
amikor kezdték látni, hogy csökken az Artemisz-kultusz iránt érdeklődők
száma, így csökkent a tárgyak iránti kereslet is, csökkent a bevétel. És
másvalamire nem akartak átállni (mert mást is készíthettek volna
szaktudásukkal), hanem nekitámadtak a keresztyén misszió embereinek. Ez nem
egyszer megtörtént már a történelem folyamán. Hiszen itt összekapcsolódik
az üzleti önzés és bizonyosfajta vallási fanatizmus. Ilyet már láttunk
sajnos a történelemben. És ennek következtében sikerült föllázítani a város
egy bizonyos részét, a többiek pedig, mint ahogy megint történni szokott,
mentek látni a csodát: mi történik itt? Miért van ez a tumultus? Mi ez a
hangoskodás? Álltak ki az emberek, mentek ki az utcára, aztán sodródva
haladtak a színház felé, az amfiteátrumhoz, és ez a tömeg, Pál munkatársai
közül, a keresztyén misszió ottani munkatársai közül Arisztarkhoszt és
Gájuszt magukkal ragadja, és elrángatja oda a színházba, ahol a tömeg
összegyűlt.
Itt érkeztünk el a történetünknek ahhoz a részéhez,
amit most különösképpen szeretnék nagyító alá venni. Nevezetesen azt
olvastuk, hogy Pál apostol is oda akart menni. Őt nem találták meg, vagy
nem vették észre, nem ragadták magukkal, mint Arisztarkhoszt és Gájuszt, és
a tömeg még egyelőre nem rángatta oda a színházba, mint bűnbakot, Pál önként
akar odamenni. Kicsit úgy, ahogy Jézus mondja, ott a Gecsemáné kertben: „ha engem kerestek, őket engedjétek
szabadon” [Jn 18:8]. Pál is, talán ezért is, oda akar menni. Ne
Gájuszt, ne Arisztarkhoszt vádoljátok, ennek én voltam a vezetője; az első
számú embere. Pál vállalni akarja a sorsközösséget munkatársaival. Vagy
talán védeni próbálta munkatársait? Vagy talán úgy gondolta, hogy ott, az
amfiteátrumban az összeszaladt sok ezer ember előtt mekkora bizonyságtételt
tehetne; hogy hirdethetné a sok ezer embernek a Krisztust? – itt a
nagyszerű lehetőség! Nem tudjuk pontosan. Egy dolgot jegyez föl Lukács a Cselekedetek
könyvében, hogy Pál is oda akart menni, önként. Őt nem rángatja a tömeg.
Azonban, amikor ilyen, már-már lincseléses hangulat van (mert amikor így
mozdul meg a tömeg, akkor pillanatok alatt át tud csapni a hangulat
értelmetlen viselkedésbe is, nos amikor ilyen hangulat van, nagy kérdés,
hogy jól cselekedett volna-e Pál, ha ő maga önként belevegyülve a nagy
tömegbe megpróbál bemenni a színházba. A sok ezer, fölheccelt ember
közepette mit tudott volna tenni?
És így érkeztünk el ahhoz a bizonyos érdekes
mondathoz, azt olvassuk, hogy „de a
tanítványok nem engedték”. Az efezusi emberek, a tanítványok nem engedték, hogy Pál bemenjen a színházba. És
ezen érdemes elgondolkoznunk. A tanítványok, akik hitben, értékrendben Pál
apostolhoz hasonló emberek voltak, keresztyén emberek voltak, nem engedték…
Ők úgy látták, hogy ez nem az a szituáció, ahol Pál apostolnak meg kell
jelennie, sőt kimondottan nem szabad ott megjelennie. Nem kell mártírrá
lenni, nem kell hagyni, hogy esetleg agyonverjék ott a felheccelt, “azt sem
tudják, mit csinálnak emberek”.
És van egy másik érdekes része is ennek a bizonyos
mondatnak… Tehát Pál is be akart menni a népgyűlésbe, de őt nem engedték a
tanítványok. „Néhány ázsiai
főtisztviselő, aki barátja volt, szintén üzent neki, és kérte, ne menjen be
a színházba.” Érdemes odafigyelni erre a másik mondatra: „Néhány ázsiai főtisztviselő, aki
barátja volt” Pálnak. Nem arról esik szó, hogy ezek is keresztyének,
tanítványok lettek volna, mármint Krisztus-követő tanítványok. Azt
olvassuk, hogy barátok voltak.
Tudjuk, hogy Pál apostol körülbelül két és fél évig munkálkodott Efezusban,
és már vannak olyan barátai, akik ugyan nem lettek keresztyénné, talán azt
mondhatnánk szimpatizánsok voltak, talán azt mondhatnánk, hogy józan
gondolkozású emberek voltak, de még nem keresztyének, és mégis baráti
kapcsolatban voltak az apostollal. Ez nem kis dolog. Hiszen gondoljuk el,
hogy egy nagyvárosba, amikor bekerül valaki, bizony sokszor öt, tíz,
tizenöt év is el kell, hogy elteljen, amíg kialakulnak a kapcsolatok, az új
kapcsolatok, mert a régiek, a faluban vagy a másik településen, ahonnan
jött, megszűntek, vagy lassan megszűnőben vannak. És a nagyvárosban nagyon
nehezen alakulnak ki új kapcsolatok, akár civil kapcsolatok, akár
keresztyén hitbeli kapcsolatok. A nagyváros az magányos tömeg nagyon sokáig.
És Pál apostol két és fél év után már barátokkal rendelkezik, bár ezek nem
keresztyének. De barátai vannak. Olyan barátai, akik nem is hagyják a nehéz
helyzetben az apostolt.
Vajon Debrecenbe, ne feledjük, az elmúlt fél
évszázadban százezer ember költözött be, vajon a tíz, húsz, harminc éve itt
élőknek, hány barátja van a városban? Vajon van már gyülekezete? Mert nekem
sokan dicsekedtek, hogy „tetszik tudni, hogy Piripócson, alsón vagy felsőn,
vagy Erdélyben, vagy… szóval, ahonnan jöttem, hát mi ott egyháztagok
voltunk, mi ott jártunk templomba”. Tíz éve itt nem találta meg a
templomot. Nem két és fél év alatt! Tíz év alatt sem.
Bizony szétszakadoztak a szálak, és nagyon el kell
gondolkoznunk azon, hogy az apostol két és fél évet munkálkodott Efezusban,
és két és fél év alatt nemcsak keresztyénné lettek némelyek, tanítvánnyá – ahogy
itt olvastuk –, hanem barátai lettek, mégpedig olyanok között is, akikről
nem gondolnánk; nevezetesen: főtisztviselők között. Itt olyan emberekről
van szó, akik az ottani nagy ünnepi játékoknak, például a védnökei,
patrónusai is voltak. Tekintélyes, befolyásos emberek voltak Efezusban, és
Efezus akkor nagyvárosnak számított, a birodalom első hat nagyvárosában
benne volt, majdhogynem azt mondhatnánk, hogy Debrecenhez kicsit hasonló
méretű volt. Nagyon nagy város volt ókori mércével mérve. És ott vannak két
és fél év alatt barátai is. És ezek a barátok is azt üzenik: Pál ne menj be
az amfiteátrumba, mert ott összerohant a tömeg, nagyrészt azt sem tudja
miért, csak “szájtátni” ment, mert sokan arra mentek: lássuk mi lesz! És
ott nem lehet tudni, hogy mi fog történni, te ott életveszélybe kerülhetsz,
és rád szükség van. Az Úr Isten több mindent akart rád bízni, nem kell
magadat idő előtt mártírrá tenni.
Nagyon érdekes ez a két rövidke mondat. A
tanítványok, a Krisztus-követővé lett Efezusiak nem engedték Pált, és nem
engedték ezek a főtisztviselők, akik valamilyen szinten baráti kapcsolatban
voltak az apostollal. Pedig mi azt gondolhatnánk, Pál biztos jól döntött,
amikor azt mondta, hogy megyek. Megyek, ott vannak a munkatársaim, megyek
kiszabadítani, megyek bizonyságot tenni a Krisztusról.
Eszembe kell, hogy jusson Sámuel második könyve 18.
fejezetéből egy történet, egy eléggé hasonló ószövetségi történet. Mert ez
az eset nem egyedülálló a Bibliában. Nevezetesen ott Absolon lázadásáról
olvasunk, Dávid ellen való lázadás, egy puccs történik, és amikor mennek
Dávid emberei Ahitófel ellen, ott szó szerint belharc alakul ki az
országban. Amikor mennek Dávid emberei, akkor Dávid is indul velük, hogy
megy ő is. És ekkor azt mondják Dávid emberei: nem. Te maradj itt a
városban. Mi lehet, hogy elesünk a küzdelemben. Mi lehet, hogy
megfutamodunk. Nem tudjuk mi fog történni most a lázadók elleni harcban. Te
maradj itt. Egyenesen azt mondják neki, hogy többet érsz, mint tízezer más.
Az Úr Isten rád olyan feladatokat bízott, amihez neked életben kell még
maradnod. Nem sodorhatod magadat egy olyan részfeladat ügyében
életveszélybe, amit majd mi el fogunk végezni.
Nagyon érdekes, Dávid ott marad a városban. Őt sem
engedték az emberei, hogy kivonuljon, és életveszélynek tegye ki magát.
Miért érdekes ez a történet? – akár Dáviddal kapcsolatosan,
akár Pál apostollal kapcsolatosan. Azért, mert észre kell vennünk: legyenek embereink, legyenek barátaink.
Erről mi ritkán szoktunk prédikálni, pedig ennek is olvassuk nyomait a
Szentírásban. A kis közösségek egyik alapsejtje a baráti közösség. Ez a
baráti közösség lehet keresztyén barátok közössége, de lehet olyan is, hogy
részben keresztyének, részben nem keresztyének, de mégis baráti kapcsolatot
ápolunk.
Emlékezzünk, az előbb János evangéliuma 5.
fejezetéből olvasott szakaszra, a betesdai (régóta) beteg történeténél,
amikor Jézus megkérdezi, hogy „akarsz-e
meggyógyulni?”. Akkor ez a beteg nem azt mondja, hogy „nincs Isten,
évtizedek óta itt kell nyomorult betegként lennem”. Hanem, mit mond ez a
beteg? „Nincs emberem” – emberem
nincs. Nincs egy barátom, aki engem odasegítene a vízhez kellő időben. Míg
mások megelőznek mindig. Nincs emberem.
Nekünk szükségünk van emberekre, szükségünk van
barátokra. Szükségünk van keresztyén barátokra, de még nem keresztyén, de
józanul gondolkodó barátokra is. Miért? Azért, mert ők tartanak számon,
hogy a tömegben ne elveszett emberek legyünk. Azért, mert az ilyen pici
csoport, a néhány emberből álló baráti közösség, az a személyes kapcsolatok
területe. Ahol sok százan együtt vagyunk, belső személyes dolgainkban nem
nagyon tudunk tanácsot kérni. A nagy sokaságnak, a nagy gyülekezetnek más
funkciója van. De szükségünk van arra, hogy minket személyesen számon
tartsanak.
Előfordulhat, hogy hetekig nem vesszük észre
(sajnos), hogy egyik vagy másik testvérünket nem látjuk. Bár nem gondolunk
azonnal rosszra – elutazhatott, valami olyan dolog jöhetett közbe, több
műszakban dolgozva nem jött ki a lépés… De lehet, hogy hónapok múlva kezd
csak föltűnni, hogy itt a padban, aki mellettem szokott ülni, vagy kettővel
arrébb, már régen nem látom.
De ahol vannak barátok, ott már csörög a telefon:
Hogy vagy? Mi van veled? Megvagy? Csak nem történt valami baj? És erre a
személyes számontartásra nekünk szükségünk van. Szükségünk van arra, hogy a
hasonlóan gondolkodókkal együtt tudjunk gondolkozni. A hasonló értékrendet
vallókkal, a hasonló hitben lévőkkel baráti értelemben is tudjunk olykor
találkozni.
Ennek a kapcsolatrendszernek identitáserősítő
funkciója is van, amiről az előbb idézett könyvrészlet éppen beszél. Önvédelmi
erő, hogyha léteznek ezek a kis közösségek, ezeknek az egész szövete,
rendszere, a társadalomban és a gyülekezetben.
Bizonyos erőknek az a célja, hogy ne létezzenek, mert
egyenként kiszolgáltatott leszel, és azt tesznek veled, amit akarnak.
Legyenek embereid, legyenek barátaid, legyen közösségünk.
Miért? Azért, mert ők tudnak igazán együtt érezni
velünk. Velük tudjuk megosztani… Ezt csak szűk kis körben tudjuk megtenni,
hogy valóban bizalmas, belső gondjainkat, problémáinkat megosszuk. Ők
tudnak együtt érezni velünk, ők tudnak lelki támaszt adni, ők tudnak
vigyázni, védeni, erősíteni bizonyos esetekben az ellenálló képességünket,
hogy ne sodorjon el a pillanatnyi hevület, indulat vagy a részismeret.
Legyenek barátaid, keresztyének és még nem keresztyének közül is, akik
tanácsolhatnak, akik segíthetnek. Az egészséges önvédelmedet segíthetik.
És még azt is hozzá kell tennünk, mert a fölolvasott
történetünk és a hivatkozott ószövetségi hasonló történet is, arról beszél,
hogy: kontrol. Kontrolcsoport lett.
A tanítványok nem engedték Pált a színházba. Pedig
Pál oda akart menni, mert a munkatársait odahurcolta a tömeg. És nem
engedték. És ezek a nem keresztyén, de józanul gondolkodó, befolyásos efezusi
főtisztviselő barátok hasonlóképpen úgy látták, hogy ez nem a Pál feladata,
hogy bemenjen oda, egy bizonytalan, zavaros tömeg közepébe. Pál úgy
gondolta, hogy megy, ő segíteni akar, ő bizonyságot akar tenni. De
megjelenik egy csoport, amelyik azt mondja: „Pál! Gondold végig másik
oldalról is. Mert abban sok részigazság van, és nagyon szép dolog, hogy te
menni akarsz, ott akarsz lenni, nem hagyod cserben azokat, akikkel együtt
hirdetted az evangéliumot. De Pál! Neked olyan feladataid vannak, amit más
nem tud átvenni. Neked most nem kell odamenni. Ezt majd mások oldják meg.”
Egyfajta kontrol, amikor gondolatainkat, elképzeléseinket egy másik
nézőpontból kezdik láttatni velünk.
Miért van szükségünk kisközösségekre? Hát például
ezekért. És nagyon megdöbbentő és érdemes elgondolkozni rajta, hogy nemcsak
azt olvassuk a nagy apostollal kapcsolatosan, hogy a tanítványok, a
legbelső munkatársi kör azt tanácsolta, hogy ide most ne menjél, ez nem a
te dolgod! És hallgat rájuk. Már ez is nagy dolog. Hanem, hogy a nem
keresztyén barátok, Efezus bizonyos tekintélyes, befolyásos vezető emberei
szintén odafigyelnek és üzennek, ebbe a zavargásba nem szabad neked
bemenni, mert kiszámíthatatlan az eredmény. És hallgat rájuk. Nem azt
mondja, hogy semmi közötök hozzá.
De, hogy ilyen kisközösségünk (és majd még jó néhány
típusút láthatunk a Szentírásból) legyen, ezért nekem, neked is tenned kell!
Nem várhatjuk a sült galambot! Tennünk kell valamit. Látnunk kell a baráti
közösség fontosságát és hasznát. És nem csak azt, hogy rohanni kell, és
több pénzt kell szerezni, és ilyesmire nincs időm. Meg az evangéliumot
akarjuk hirdetni, mi nagyon csinálni akarjuk a ránk bízott szolgálatot,
nincs időnk itt ilyen efezusi főtisztviselőkkel beszélgetni. Pálnak volt
erre ideje. Nekünk is tennünk kell valamit, mert a romboló erők mindig
működtek és működnek ma is. Tennünk kell valamit azért, hogy legyen, újra
épüljön ez a fajta kapcsolati rendszer. Meg kell tehát becsülnünk, és
munkálnunk kell, ha már van ilyen mini közösségünk. Ha vannak keresztyén
barátaink, vagy akár józan, normális gondolkozású, nem keresztyén
barátaink. Nemcsak elfogadni kell, hanem magunknak is munkálni kell, akarni
kell, cselekedni kell az Igét.
És végül látnunk kell, hogy így épülhet újra
társadalmunk finom szövete is. A nép, az előző rendszerben tudatosan
szétverték – ahogy a bevezetőben olvasott idézet szépen leírja – és a
rendszerváltás után is zűrzavarosak még mindig a társadalom belső
önszerveződő erői. Bizonytalanok még mindig. Egy társadalom, egy nép csak
akkor épülhet föl, ha ezek a finom szövetek, ezek a látszólag háttérben
lévő, de alapfunkciókat teljesítő kisközösségek működnek. Ezek segítik a
gyülekezet növekedését is, hogy most már lefordítsuk a magunk nyelvére, és
a magunk területére, a keresztyén misszióra is.
Amit az előbb olvastam rövid idézetként, „a gyülekezet
csak akkor lehet naggyá, népessé, ha egyúttal kicsivé is válik”. Vagyis ha
vannak benne kicsi baráti, hittestvéri közösségek és erős
kapcsolatrendszerek. Mert azoknak funkciója a személyes számontartás. Az
egész gyülekezetnek másabb feladata és funkciója van. Így épülhet újra és
gyógyulhat beteg egyházunk és egyházaink is.
Oly sokan várják, hogy nagy evangélizáció kellene,
nagy ébredés kellene! – és sokszor nem vesszük észre, hogy a helyünkön, a
magunk területén milyen feladatunk van. Hogy ezeket a kicsi alapegységeket
kellene meggyógyítani, helyre állítani, hogy ez az egész egy nagy
szövetrendszerré összeálljon. Ahogy a testünkben is nemcsak egy-két nagyon
ismert szerv van, hanem sokféle finom szövet, egész rendszerek. Látnunk
kell, hogy az egyén és a kis közösség mennyire fontos építő
kölcsön-hatásban van. Nemcsak azért kell tehát fáradoznunk, hogy számszerűen,
anyagilag az életszínvonalunk még valahogy emelkedjen, vagy ilyen rossz
gazdaságpolitika miatt legalább szinten maradjon, hanem azért is fáradoznunk
kell, hogy a szellemi, lelki, emberi kapcsolataink is erősödjenek,
épüljenek, mert, hogyha nem fáradozunk ezen, nagyon sokat veszítünk.
Pál apostol be akart menni oda a színházba, oda,
amiről azt jegyzi föl Lukács a fölolvasott szakaszunk végén, hogy
tulajdonképpen az egyik ezt, a másik azt kiáltozta, a gyűlés ugyanis
zűrzavarba torkollott, és legtöbben azt sem tudták miért jöttek össze. És
Pál apostol elfogadja, mert vannak ilyen barátai, keresztyének és nem
keresztyének is, hogy másik nézőpontból megvizsgálva most melyik lenne a
bölcs cselekedet az ő számára.
Miért van szükségem kisközösségekre? Például ezekért
is. Ámen.
Ha pedig még többet vehetek
Ingyen való jóvoltodból
És másokkal is jót tehetek
Velem közlött áldásodból:
Engedd, hogy legyek hű sáfára
Nálam letett javaidnak,
Lehessek vígasztalására
Velem testvér fiaidnak.
Dolgaimnak követésére
Adj testemnek egészséget,
A bajoknak meggyőzésére
Lelkemnek elevenséget!
Indíts szívemben akaratot
És készséget minden jóra,
Hogy bennem vidám indulatot
Leljen az estvéli óra.
499. dicséret 5 és 6. vers
Ima
Magasztalunk teremtő Istenünk, hogy a sejtek,
szövetek, különböző szervek bonyolult és csodálatos rendjében adtad nekünk
testi életünket. Hálát adunk, hogy lelki és szellemi javakat akarsz adni
nekünk, és köszönjük, hogy mindezekhez a barátokat, a hitben testvéreket
akarod adni. Adni akarsz a mi otthonainkba is Téged tisztelő lelkületet.
Köszönjük, hogy mindezekhez adni akarod, hogy lelkileg, szellemileg
gyarapodjunk gyülekezetünkben is, a kiscsoportokban is, hogy testvéri
közösségre hívsz, közös szolgálatra és összefogásra. Urunk Istenünk
köszönjük, hogy ezekkel is meg akarsz ajándékozni minket. Bocsásd meg, hogy
tudomásul vettük, és már szinte el is fogadtuk, hogy az életellenes erők
szétrombolták a közösségnek ezt a finom szövetét nemzetünkben és az
egyházak életében is. Segíts Urunk megérteni, hogy a kisközösségek által
akarod megtartani egyéni életünket az élet veszélyei közepette. Segíts
legyőzni önzésünket, segíts legyőzni az önzést erősítő liberalizmus
vadhajtásait gondolatainkban. Segíts élni a nekünk fölkínált, közösségekben
elhelyezett áldásaiddal. És segíts Urunk, hogy munkáljuk családi, baráti,
testvéri kapcsolatainkat is. Könyörgünk nemzetünk erkölcsi újulásáért, hogy
felelős, megbízható képviselőket választva népünk felemelkedését munkálják.
Könyörgünk egyházunk lelki erősödéséért, szolgálatának hiteles
teljesítéséért. És kérünk mindazokért, akik éppen embert keresnek, mert
betegségben, gyászban, magányosságban járnak, hogy valóban keressék a
közösség által nekik is felkínált erőt, reményt, bátorítást.
Urunk Istenünk! Köszönjük, hogy Te közösséget
vállaltál velünk a Krisztusban, és köszönjük, hogy a különböző
kisközösségek által sok áldást szeretnél adni nekünk és rajtunk keresztül
környezetünknek. Ámen.
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|