|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Miért van szükséged kisközösségekre? 2.
Közösségben házanként
Apostolok
cselekedetei 12. fejezet 12-17. vers
„12Amikor
feleszmélt, elment Mária házához. Ez anyja volt annak a Jánosnak, akit
Márknak is neveztek. Itt sokan egybegyűlve imádkoztak.
13Amikor megzörgette a bejárati ajtót, odament egy Rodé
nevű szolgálóleány, hogy megtudja: Ki az?
14Amikor megismerte Péter hangját, örömében nem
nyitotta ki a kaput, hanem beszaladt, és hírül adta, hogy Péter áll a kapu
előtt.
15De azok azt mondták: »Elment az eszed!« Ő azonban
bizonygatta, hogy úgy van. Azok erre így szóltak: »Az ő angyala az!«
16Péter azonban tovább zörgetett. Amikor pedig kaput
nyitottak, és meglátták őt, elámultak.
17Akkor intett nekik a kezével, hogy hallgassanak, és
elbeszélte nekik, hogyan vezette ki az Úr a börtönből, és így szólt: »Mondjátok
el ezeket Jakabnak és a testvéreknek !« Azután kiment, és más helyre
távozott.”
Imádkozzunk!
Teremtő Istenünk! E csodálatos világ szép rendjében
elhelyeztél bennünket és mi oly sokszor felborítottuk ezt a rendet. Mi oly
sokszor önzésünkkel, szeretetlenségünkkel, irigységünkkel, értetlenkedéseinkkel
szembefordultunk a Te életet teremtő, formáló, védő, megszentelő
akaratoddal. De köszönjük, hogy Hozzád jöhetünk, és egyedül Hozzád érdemes
jönnünk, mert szeretnél megtisztítani és megszentelni bennünket. Ezzel az
alázattal, önvizsgálattal, bűnvallással, és ezzel a reménységgel és
bizakodással fordulunk most is Hozzád a gyülekezet közösségében. Mert jó
nékünk hajlékainkból, magányosságunkból, vagy családi közösségünkkel
eljönni a testvérek közösségébe. Köszönjük Urunk Istenünk, hogy adtad a Te
Igédet, a kijelentést, a Szentírást. Köszönjük, hogy Jézus Krisztusban
mindent elkészítettél, hogy a mi életünk megújulhasson, hogy kizökkent
életünk visszakerülhessen a Te üdvözítő akaratod útjára. Most e mai napon
is Szentlelkeddel segíts és vezérelj bennünket, hogy az Igét megértsük, az
engedelmesség lelkével támogass, hogy gyümölcsöt is teremjen bennünk.
Urunk, Téged magasztalunk, előtted teszünk vallást vétkeinkről, és Téged kérünk,
elkészített áldásaidat add nekünk, hogy életünk áldássá lehessen. Ámen.
Látod, Úr Isten, szívünket,
Tudod erőtlenségünket,
Nem rejtjük el bűneinket;
Várjuk kegyelmességedet.
Világosíts elménket,
Gerjeszd fel a mi szívünket,
Hogy dicsérhessünk tégedet,
És áldhassuk szent nevedet.
Hajlékoddá mi szívünket
Szenteljed, kérünk tégedet;
Szíveinkben lakodalmat
Szerezz és nagy nyugodalmat.
428. dicséret 1; 3-4. vers
Cselekedetek
könyve 16. fejezet 11-15. és 40. vers
„11Elhajóztunk
tehát Tróászból; egyenesen Szamotrákéba mentünk, másnap meg Neápoliszba,
12onnan pedig Filippibe, amely Macedónia vidékének első
városa, római település volt. Néhány napot ebben a városban töltöttünk.
13Szombaton kimentünk a városkapun kívülre, egy folyó
mellé, ahol tudomásunk szerint imádkozni szoktak. Leültünk, és szóltunk az
egybegyűlt asszonyokhoz.
14Hallgatott minket egy Lídia nevű istenfélő asszony,
egy Thiatírából való bíborárus is, akinek az Úr megnyitotta a szívét, hogy
figyeljen arra, amit Pál mond.
15Amikor pedig házanépével együtt megkeresztelkedett,
azt kérte: »Ha úgy látjátok, hogy az Úr híve vagyok, jöjjetek, szálljatok
meg a házamban!« És kérlelt bennünket.
ApCsel. 16.40
„Amint kijöttek
a börtönből, elmentek Lídiához, és látva a testvéreket, bátorították őket,
majd eltávoztak.”
Szeretett Testvérek!
Ha ezt a szót halljuk, hogy ‘istentisztelet’ – vajon
ki mire gondol? Mi az, ami azonnal eszünkbe jut? Valószínűleg nekünk is és
az utca emberének is ilyesmi jutna először eszébe: templom, harang,
liturgikus öltözetben ott valaki valamit csinál. Talán az, hogy orgona, esetleg
az, hogy Biblia. És önmagában úgy gondolom nem rossz, hogyha ezek
valakiknek az eszébe jutnak; ha ilyenekre asszociál.
De mi van akkor, ha nincs templom, mi van akkor, ha
nincs harang? Mi van akkor, ha nincs liturgikus öltözetben ott valaki, vagy
valakik, mi van akkor, ha nincs orgona? – akkor nincs istentisztelet? Vajon
az istentisztelet annyi lenne, hogy templom, harang, meg valami palást, meg
orgona meg valami liturgia?
Ha megnézzük az egyház történetét, akkor egyértelműen
látnunk kell a Szentírásból a korai első századot, vagy az egyháztörténet
lapjairól a második és harmadik századát a keresztyénségnek… tehát
egyértelműen látnunk kell, hogy az első három évszázadban a
keresztyénségnek nem voltak mai értelemben vett templomai. Vagyis, aki
akkor azt hallotta, hogy ‘istentisztelet’, annak ilyen falak nem nagyon
jutottak eszébe. Nem voltak ilyenek. A korai időben az apostol és mindazok,
akik a keresztyén misszióban szolgáltak, amikor városról városra mentek,
akkor, ha volt ott zsinagóga – vagyis a szétrajzott zsidóságnak volt ott
imaháza –, akkor oda mentek be először, és ott próbáltak érvelni az Írás
alapján, és beszélni a Szentírás alapján Jézusról, mint Krisztusról.
De néhány évtized után a zsinagóga kizárta,
kiközösítette a Krisztus-követőket; valamint nem volt minden nagyvárosban
sem zsinagóga. Például abban a Filippiben sem volt, amiről az előbb
olvastunk: egy római település volt, kimondottan a rómaiak alapították, és
ott nem engedélyezték, hogy építsenek zsinagógát. Ezért a városon kívül
gyülekeztek össze az istenfélők.
Tehát a zsinagógából előbb-utóbb kizárták őket, és nem
is volt minden helyen a kisebb településeken a birodalomban zsinagóga.
Akkor mi van? A keresztyének ekkor nem templomokat építettek, nem is
építhettek, hiszen különböző hullámokban, különböző intenzitással az első
három évszázadra alapvetően a keresztyénüldözés volt a jellemző. A római
birodalomban olykor voltak türelmesebb idők, de akkor sem törvényes volt a
keresztyénség. Az akkori jogszabályok szerint, olykor pedig, mint új vallás,
törvényen kívülinek tekintették, és üldözték – nem egyszer vérre menően,
olykor tömeges kivégzésekkel, vadállatok elé dobálva, keresztre feszítve,
elégetve őket.
Nem voltak tehát templomaik, mai értelemben vett
épületeik a keresztyéneknek a korai évszázadokban. Összegyülekeztek, amíg
lehetett zsinagógákban, vagy összegyülekeztek, ahogy itt olvastuk éppen
Filippiben kívül a városon, a folyóparton imádkozni: A szabad ég alatt,
ahol békén hagyták őket a városlakók.
Vagy a Cselekedetek
könyvében bőségesen olvasunk olyanról, hogy Pál apostol, amikor a
zsinagógában ellene álltak, nem fogadták el, akkor például egy iskola
épületét bérelte ki, és ott beszélt a Krisztusról. Vagy, amiről a ma olvasott
mindkét bibliai szakaszunk (a 12. és a 16. fejezetből felolvasott is)
beszél: magánházaknál jöttek össze.
A keresztyénség az első három évszázadban alapvetően házi gyülekezetekből
állt. Nem ismerték azt a fajta istentiszteleti rendet, épületeket, azt a
fajta megszokott istentiszteleti formát, amit mi ismerünk, és azt
gondoljuk, hogy csak ez lehet, vagy csak ilyen lehet az istentisztelet.
Alapvetően házaknál jöttek össze – erre is nagyon sok
példát látunk a Szentírásban –, tehetősebb emberek, akiknek volt nagyobb
háza, fogadták be a helyi gyülekezetet. Nem is egy ilyen embernek a nevét
is ismerjük a Bibliából, akinek a házában, hajlékában összegyülekeztek. Nem
voltak templomaik, de volt istentisztelet. Nem voltak mai értelemben vett
egyházi épületeik, de volt gyülekezet, sőt terjedt a keresztyénség. A
növekedő keresztyénség egyértelmű volt. A mai értelemben vett közös
épületeink sokáig nem voltak mindaddig, amíg az üldözött állapotból ki nem
kerülhetett a keresztyénség; lényegileg nem nagyon voltak, olykor ugyan valamit
próbáltak készíteni, de aztán egyéb üldözéses időszakban azt elvették,
tönkretették.
Nos, ez a helyzet, hogy nem voltak mai értelemben
vett templomaik, ez egyik oldalról nehézségnek
is felfogható. Másik oldalról pedig gazdagodás
is lehetett. Nehézség az üldözések miatt. Nehézség esetleg, mert egy-egy
tehetősebb ember nagy háza, vagy annak nagy udvara is esetleg már kicsi
volt arra, hogy a helyi gyülekezet oda beférjen. De nagyon nagy gazdagodást
is jelenthetett. És mi ezt, amit én most gazdagodásnak neveztem, ezt egy
kicsit elveszítettük napjainkban.
Nézzük meg tehát a fölolvasott két bibliai szakaszunk
bizonyságtételét.
A magánházakban összegyülekező keresztyénekről ezt
olvassuk például: Márk anyja (annak a Márknak az anyja, akit Jánosnak is
neveztek), Mária házában gyülekeztek össze, itt voltak együtt, miközben
Péter börtönben volt. És amikor Péter kiszabadul a börtönből, akkor ide
megy el, Márk (János) anyja, Mária házához, mert ott gyülekeztek össze, ott
voltak, ott erősítették egymást, ott imádkoztak, ott volt az
istentisztelet. És Péter oda megy az övéihez, a gyülekezethez, amikor
kiszabadul a börtönből.
Vagy a másik ma fölolvasott bibliai szakaszunk,
amelynek helyszíne nem Jeruzsálem, hanem Filippi (már Európa), nos itt azt
olvassuk, hogy Lídia házába mennek. Ez a Lídia az, aki a keresztyén misszió
révén tér meg, lesz Krisztus-követővé felnőttként, majd megkeresztelkedik a
háza népe is, és akkor azt mondja, hogy „ha
az Úr hívének láttok engem, jöjjetek, szálljatok meg a házamban!”.
Fölajánlja a misszió szolgálatára a saját otthonát. És amikor majd Pált is
megvádolják bizonyos emberek, és a hatóság Pált is munkatársaival együtt
börtönbe veti, majd kiszabadulnak, akkor azt olvassuk, hogy Pálék elmentek
Lídia házához, és ott találták a testvéreket. Ott volt összegyülekezve a
kis gyülekezet. A Krisztus-követők Lídia házában vannak. Amíg azt olvassuk
a Péter szabadulásakor, hogy Mária házában sokan egybegyűlve imádkoztak,
addig a másik, kicsit későbbi történetünkben pedig Pál kiszabadulásakor azt
olvassuk, hogy Lídia házában voltak együtt a testvérek, és Pálék
bátorították őket. Bátorító prédikáció, bizonyságtétel hangzott el az Úr
kiszabadító hatalmáról.
De olvasunk arról, hogy Laodicea városában, Nimfa
házában gyülekezett össze a kis közösség.
Vagy olvasunk arról is a Szentírásban, a teljesség
igénye nélkül, de említett még, hogy Kolossé városában pedig Filemon
házában gyülekeztek össze. Nem volt templom se Kolosséban, se Laodiceában. Keresztyén
épület nagyon-nagyon sokkal később lett csak – de volt gyülekezet!
Aztán olvasunk arról, maga Pál emlékezteti az Efézusi
véneket, amikor Pál elbúcsúzik tőlük Jeruzsálembe menet, és ezt mondja
nekik: emlékezzetek, hogy hogyan „tanítottam
nyilvánosan és házanként”. [Ap. csel. 20:20] Vagyis a házi
gyülekezetekben. És tanítottak nyilvánosan, legyen az iskola, vagy éppen
amíg lehetett zsinagóga, vagy a szabad ég alatt, vagy a főtéren és
házanként. Ahol összegyülekeztek, és ahol élt a gyülekezet.
Egyik oldalról tehát ez néha nehézség is volt, hiszen
néha kicsi volt az épület, nehézség volt, hiszen olykor üldözéses időszakok
is voltak, titokban gyülekeztek össze, de ugyanakkor mégis ez gazdagodás is
lehetett.
Ezt a gazdagodást
próbáljuk megvizsgálni egy kicsit a mai két igeszakaszunkban, a „Miért
van szükséged kisközösségekre?” főcímet viselő igehirdetési sorozat keretén
belül. Amíg a múlt alkalommal alapvetően a baráti kapcsolatokról szólt a
bibliai bizonyságtétel – hogy legyenek keresztyén és józanul gondolkozó nem
keresztyén barátaink is, ahogy Pálnak is voltak például Efézusban –, nos a
mai alkalommal, és ez a mai igehirdetés címe is: Közösségben házanként. A mai alkalommal vizsgáljuk meg, hogy ez
a házi gyülekezet, ez milyen gazdagodást is jelenthetett a keresztyénség
számára? Milyen áldások lehetségesek ott?
Először is észre kell vennünk, hogy a hétköznapi élet és a kegyesség közel
került egymáshoz, amikor templomokat építhetett a keresztyénség, mert
türelmi rendeletet adatott ki Augustus császár. Vagy fogalmazzuk meg
fordítva: amikor majd 70 évvel később Theodozius császár 380-ban
államvallássá erőszakolta a keresztyénséget, és onnan kezdve állami pénzből
is építették a templomokat és behajtották az embereket… nos onnan kezdve
kezdett eltávolodni a hétköznapi
élet és a liturgia, az istentisztelet. Az istentisztelet onnan kezdve
egyre több embernek annyit jelentett: majd elmegyünk a templomba, egy órát
vagy kettőt rászánunk, de 166, 167 órán keresztül a héten, az… az egy más;
az a mi életünk, annak semmi köze a keresztyénséghez, a hithez. Kezdett
kettészakadni sok ember tudatában és cselekedeteiben is a hit, a gyülekezet,
az istentisztelet és a hétköznapi élet. De amíg házaknál gyülekeztek össze,
amikor ilyen kisebb csoportban is együtt voltak, addig közelebb volt egy
kicsit egymáshoz ez a kettő: a hétköznapi élet és a kegyesség. Hiszen
ugyanabban az épületben, ugyanabban a szobában énekeltek együtt, imádkoztak
együtt azok, akik ott összegyülekeztek kevesen, vagy egy kicsivel többen,
hiszen minden ilyen épület általában kevés embert tudott befogadni. De
együtt énekeltek, imádkoztak, együtt beszélgettek az Igéről ott, ahol éltek,
ahol a hét nagy részét töltötték. Vagyis az Igének a mondanivalója azonnal
életközelbe kellett, hogy kerüljön. És nem úgy volt, hogy majd letudom a
templomban, utána pedig élem a magam életét.
Aztán látnunk kellett azt is, hogy ez a fajta összegyülekezés
rugalmasabb. Az ilyen találkozás
interaktív – ahogy ma mondanák.
Amikor így összegyülekeztek néhányan egy-egy házban, egy hajlékban, akkor
ez egy személyesen számon tartó…
itt mindenki észrevette, hogy abból a 10-20 főből, vagy esetleg kicsit
nagyobb létszámból most hiányzik valaki. De amikor ahogy mondani szoktuk katedrálisaink
lettek, és amikor már sok százan vagyunk együtt – aminek megint sok áldása
és funkciója van, de azok másmilyenek –, akkor könnyen nem vesszük észre,
hogy valaki hiányzik, talán már néhány hete hiányzik.
Ha sokan vagyunk együtt, akkor nem lehet annyira
rugalmas minden, mert akkor könnyen átcsúszhat a zűrzavarba. De amikor egy
hajlékban 10-en, 20-an együtt vannak, ott bele lehet szólni, ott lehet
kérdezni, ott ez jobban működik, ha sok százan vagyunk együtt, ez már
kevésbé működik jól.
A hétköznapi élet és a kegyesség tehát ilyen
értelemben közelebb volt egymáshoz. Kevésbé a kultusz volt a hangsúlyos, hanem
inkább a személyes követés.
Mit jelent Krisztus-követőnek lenni a hétköznapokban?
Mit jelent a hálószobában, mit jelent a konyhában, mit jelent az
előszobában, a ház udvarán? Mert ott éltek. Vagyis a hét többi napján és
többi órájában sokkal hamarabb előjöhetett mindaz, amiről ugyanúgy együtt
beszéltek, énekeltek és imádkoztak, hamarabb eszébe juthatott, hiszen ott
volt közelebb. „Hát egy órával ezelőtt, ebben a helyiségben beszélgettünk
arról, hogy…? Akkor most úgy kellene élni.” Kevésbé távolodott el sokak
tudatában a keresztyénélet, a hétköznapi élettől.
Aztán ez a házaknál való összegyülekezés jelentette
azt is, hogy itt egymást tudni kell elfogadni, mert csak akkor fogadjuk be.
A templomba be lehet úgy ülni, hogy egyébként nem nagyon vagyok hajlandó
szóba állni vele, de hát minden templomnak van legalább két ajtaja, akkor
én az egyiken járok be, ő a másikon; én a templom egyik sarkában ülök, ő a
másikban, és így együtt énekelünk, de nem vagyunk igazán egymást elfogadó
emberek. Egy hajlékban, egy szobába bemenni és ott együtt énekelni, együtt
imádkozni, az Igét együtt tanulmányozni, megbeszélni úgy nem lehet, hogy
nem állok szóba a másikkal, hiszen testközelben pár méterre vagyunk
egymástól. Muszáj legalább köszönni egymásnak.
A hétköznapi élet tehát, és a kegyesség, ilyen
értelemben közelebb kerülhetett egymáshoz. Kevésbé lehetett individualista,
ami a modern, és posztmodern embernek az egyik legnagyobb betegsége: hogy
itt túlságosan az én került a
középpontba a közösség rovására. Pedig az én, (egész pontosan az egyén) közösség nélkül elveszett. A
keresztyénségben is elveszett. Sőt ott vész el igazán.
Szükségünk van a közösségre, a kisebbre, és a
nagyobbra is (erről majd más bibliai szakaszok tanítanak minket). A
személyes példaadás hatásosabban működik ott, ahol személyesen ismerjük
egymást, ahol rendszeresebben találkozunk, ahol a hétköznapi cselekedetek
is történnek. Ott kevésbé lehet képmutatóskodni, amivel gyakran vádolni
szokták a keresztyénséget: „elmegy, szenteskedik a templomban, hét közben
pedig hogy él!” Ha a hajlékunkban leülünk családtagokkal, szomszéddal,
baráttal, ismerőssel, néhány keresztyéntestvérrel együtt énekelni,
imádkozni, ott el- és befogadjuk
egymást. A templomban lehet, hogy csak
egyszerre vagyunk jelen, és nem érezzük annak szükségét, hogy
megtanuljuk el- és befogadni egymást. Mert a templomajtó úgyis nyitva van
mindenki előtt – mondjuk.
A hit tehát és az életproblémák sokkal inkább közel
maradtak egymáshoz. És akkor érdemes végiggondolnunk, vajon ma nem lenne szükségünk ilyen
közösségekre is? Vajon a keresztyénség csak annyi, hogy hűségesen
hétről-hétre megszenteljük az Úr napját, és eljövünk, ahova sokan beférünk,
templomba?
Szeretnék először néhány korábbi bizonyságtételt
fölidézni arról, hogy a keresztyénségnek igenis mindenkor szüksége volt és
van! arra, hogy atyafiak kisebb körben is leüljenek, és együtt énekeljenek,
imádkozzanak, ahol mint olvastuk, házanként. És itt nem egyszerűen csak
arról van szó, hogy ez egy kényszerhelyzet volt! Mert részben akkor ez az
volt! Hanem azután is szüksége van a keresztyénségnek a kisközösségre,
miután vannak nagy épületeink – mert szabad olyat építeni, és nem pakolják
be a templomainkat.
Először egyet, egy 1636-ban magyarul megjelent úgymond
Imakönyvből hadd idézzek: Medgyesi Pál:
Praxis Pietatis/Kegyességgyakorlás
című könyvében – ezt angolból fordította ő magyarra, és 1636-ban jelent meg,
és nagyon sokáig használták református keresztyének is, házi imakönyvként
is –, nos ebben például ilyet írt: „Minek okáért, ha áldást kívánsz
Istentől mind magadra, s mind pedig házad népére, magad egyes könyörgésének
(ez a magános egyéni imádságot jelenti, vagy előtte, vagy utána) gyűjtsd
össze minden házad népét valamely illendő helybe, és elsőben vagy magad,
vagy pedig mással olvastass egy részt az Isten könyvéből, s ha annyira való
időd vagyon hozzá, intheted is őket az elolvasott résznek valamely
cikkelyéből, és azután a feljebb megírt mód szerint nagy tiszteletesen
térdepeljél le véle, s könyörögjél ilyenképpen…” – és ott van az imádság, amit
együtt mondhattak. 1636 – itt ez még az a világ, az a gazdasági világ,
amikor még nagyrészt egy-egy család, azok tagjai, több generáció együtt,
egy udvaron, egy portán, egy épületben lakott, és ott laktak a cselédek, a
szolgák is azon a portán. És itt erre vonatkozik ez a szakasz, hogy „magad
és cselédeid”. Sőt nagyon keményen bírálja azokat, akik a munkást, mint
barmokat (ezt a kifejezést használja) használják csupán, a testi erejüket,
és nem törődnek a lelki épülésükkel. Te, velük együtt, gazdaember, a
cselédekkel együtt térdepelj le az Isten előtt, és imádkozzatok együtt, és
olvassátok az Igét, és magyarázz nekik a házadban. 1636.
Vagy amit már sokkal többen ismernek, a Keresztyéni tanítások és imádságok
című kötet, ami bizonyára többeknek megvan nálunk is a gyülekezetben, Szikszai György írta (Szikszai
imádságos könyve – némelyek ezt csak így szokták emlegetni). 1795-ben, 211
évvel ezelőtt (ha jól számoltam) a következőket írja imádságos könyvében ez
a református lelkész: „Vedd eszedbe azért keresztyén házigazda és
gazdaasszony, hogy neked egy szükséges kötelességed az, hogy nemcsak a
templomban, nem is csak magányosan, hanem annak felette, bizonyos órákon, a
te házad népével és cselédiddel együtt is tiszteljed és imádjad az Istent.”
Majd egy kicsit lejjebb így folytatja: „Mely illendő dolog, hogy a te házad
népe olyan légyen, mint valamely kicsiny eklézsia (mint gyülekezet, ahogy
mondanánk ma), amelyben az Isten tiszteltessék és dicsőíttessék. A te
házad, mint valamely kicsiny templom, amelyből reggel és este lelki
áldozatok menjenek fel Isten elejébe, hogy így elmondhasd a kegyes
Józsuéval, »én és az én házam népe«”.
És 2001-ben jelent meg (a múlt alkalommal idéztem egy
mondatát) Klaus Douglass: Uj reformáció
című kötete (egy német evangélikus lelkész ő napjainkban), ahol többek
között ilyet olvashatunk könyvében: „A házi gyülekezetek és a kiscsoportok
léte elengedhetetlen feltétele a gyülekezet nagybani növekedésének. Ahol jó az istentiszteletek
látogatottsága, működik egy többé-kevésbé élénk házi gyülekezeti rendszer.
Statisztikailag bizonyítható, hogy ha legalább az istentiszteleteken
résztvevők fele nem tartozik valamilyen házi vagy más kiscsoporthoz,
megszűnik a gyülekezet növekedése.
Igen, végig kell gondolnunk mindezt. Ugyanide
érkezett vissza 2000 tájékán is a gyülekezet, a misszió felől gondolkozó
ember, amit már őseink és atyáink régen leírtak és régen még gyakoroltak
is.
És Medgyesi Pál 1636-os könyvéből még hadd folytassam
így, hogy milyen áldása lesz mindennek, ő így fogalmazta meg – ki kellene számolni
hány száz évvel ezelőtt – mindezt: „Ha minden házigazda ilyen szorgalmatos
volna házában gyermekinek és háza népének az isteni félelembeni
szolgálatban, tiszte szerint való nevelésében és tartásában, tehát az Úrnak
háza jobban megtelnék, az Úr
asztala is inkább gyakoroltatnék
vasárnap, és a tanítóknak is sok prédikációi gyümölcsösebbek lennének, hogy mint vannak”. Medgyesi nagyon
szépen megfogalmazza azt, amit már a Cselekedetek
könyve is tulajdonképpen leír, és ahova a mai egyházi életet vizsgáló
ember is el kell, hogy jusson: ezek a kicsi, olykor talán házakban
összegyülekezők, kisközösségek, talán családtagok és még néhány hittestvér,
ezeknek a kegyessége, ez a személyes kis közösség azt is jelenti, hogy az
Úr háza, azaz a templom jobban megtelik, ez azt is jelenti, hogy az Úr
asztala inkább gyakoroltatik, komolyabban veszik a nagyközösséget, az úrasztali
közösséget is a keresztyének, és a vasárnap tanítóknak a prédikációi
gyümölcsösebbek lennének. 1636. De ugyanide érkezik a ma egyház életét
vizsgáló ember is.
Szeretett Testvérek! Ma is szükségünk lenne ilyen
közösségekre. Ezeket a közösségeket részben az élet, részben pedig tudjuk,
hogy bizonyos diktatórikus nyomás is eléggé tönkretette. De nem
engedhetjük, hogy ők szabják meg a keresztyén élet rendjét. Mert azt
egyedül az Úr szabhatja meg, és az isteni Ige szabhatja meg.
Szükségünk van tehát arra, hogy a régi, talán
szomszédolásnak nevezték, vagy amikor este még egy-két óráig a lámpás
égett, aztán takarékoskodásból még azt is eloltották, de együtt voltak
családtagok, néha nemzedékek, néha még a régi nagyobb gazdaságban ott
dolgozók is, és beszélgettek, és közben olvastak az öreg Szikszaiból vagy a
Szentírásból, és együtt énekeltek, nos szükségünk lenne, hogy valami
hasonló újra talpra álljon. Mert mi van ma helyette? Egy dobozt nézünk,
nagyon sokszor még ráadásul külön szobákban is a családtagok, mert az egyik
az egyik műsort nézi, a másik a másikat. És csodálkozunk, hogy a
gyülekezeteink gyengék. Az alapsejtek nem élnek. Ha pedig egy testben a
sejtek nem élnek, akkor a test nem fog élni. A biológiai test is meghal, ha
sejtjei betegek, ha sejtjei elpusztulnak.
Ma is szükségünk lenne ilyen közösségre tehát
házanként, családtagokkal, vagy barátokkal, hívő testvérekkel együtt.
Kötetlen evangéliumszerinti beszélgetésre, egymás lelki, személyes hitbeli
erősítésére. Ez nem váltja ki a vasárnapi összegyülekezést. A kettő nem
egymás ellen, hanem egymásért van. Erről tesznek bizonyságot a korábbi
évszázadok keresztyénjei, mert erre tanít a Szentírás bennünket.
Legyenek ilyen testvéri találkozások. Nyílván a
gazdasági körülmények változtak, ma nem úgy van, mint a régi alapvetően
mezőgazdasági világban, hogy te és a te cselédeid, akik ott laknak a
nagyobb portán még, azokkal ülj le. De ma is szükségünk van arra, hogy
tudjunk találkozni otthonainkban, és tudjunk együtt énekelni, és közösen
beszélgetni a keresztyén élet örömeiről és gondjairól.
Szükségünk van az ilyenfajta kisközösségekre, mert
csak abból épülhet fel a nagyközösség és a gyülekezet. Mert az Isten így is
akar tanítani, így is akar segíteni, így is akar védeni, és ezen csatornák
által is áldást akar adni.
Keresd tehát, építsd ezt a házi, hitbeli közösségedet
is, ne engedd, hogy az élet „nem érek rá” rohanásában a sejtek pusztuljanak.
Mert, ha a sejtek pusztulnak, akkor a szervek és végül a test is el fog
pusztulni. És akkor mi veszítünk. Szükségünk van arra tehát, hogy mindent
megtegyünk önmagunkért és a körülöttünk lévőkért, hogy legyen alkalom arra,
amikor néhányan otthonainkban is, valamilyen rend vagy rendszeresség
szerint, de tudunk az Isten dolgairól együtt beszélgetni. Hiszen a nagygyülekezet
erre épülhet. A kiscsoportok léte elengedhetetlen feltétele a gyülekezet
nagybani létszámbeli növekedésének – mondja az előbb idézett német szerző.
Éppen ezért merjük újra komolyan venni, fölfedezni,
akinek még fölfedeznie kell, hogy a baráti kapcsolatokon túl szükségünk van
ilyenfajta hitbeli testvéri közösségekre is. Szükségünk van személy
szerint, szüksége van családunknak, mert ahol ezt a példát látják a
gyermekeink és unokáink, a minta az megmarad bennük, még ha esetleg most
nem igazán értékelik és értik az egészet. De a minta megmarad, és tudjuk,
hogy a mintát jobban követik az emberek, mint a beszédet. Vagyis ez a fajta
szolgálat, ez a fajta összegyülekezés, ez a fajta istentisztelet, ami nem a
templomban van, nincs hozzá orgona, nincs hozzá harangozás, mégis
istentisztelet, egészen már-már az élet istentisztelete, ez nagyon sok
áldás forrása most gyermekeink és unokáink számára, és az egész gyülekezet
számára. Ámen.
Jelen vagyon velem az Isten
Köztük, kik engem segítnek;
Megvetem őket, félre nézvén,
Akik engemet gyűlölnek.
Sokkal jobb az Istenben
bízni,
Hogynem valamely emberben;
Sokkal jobb benne
reménykedni,
Hogynem a fejedelmekben.
Az Úr énnékem erősségem,
És én őróla éneklek;
Csak ő énnékem segedelmem,
És én őbenne reménylek.
A hívek vígan énekelnek
Az ő hajlékukban széjjel,
Mert jobb-keze az Úr Istennek
Nagy erős dolgokat mível.
118. zsoltár 4. és 7. vers
Magasztalunk Teremtő Istenünk, hogy eltévedt
életünket Te magad jöttél megszólítani, megkeresni. Magasztalunk, hogy
Jézus halála, föltámadása által kegyelemből Te magad készítetted el
visszatérésünk útját. És magasztalunk Istenünk, hogy megtalált, megtért
életünk számára a hitben megerősödést és a szolgálat útját is Te magad
készítetted el a hitben testvérek kisebb és nagyobb közösségeiben.
Bocsásd meg, hogy mi elhanyagoltuk pillanatnyi anyagi
érdekeink vagy kényelmességünk miatt áldásaid ezen csatornáinak, lehetőségeinek
megragadását. Bocsád meg, hogy így magunkat és környezetünket is
megfosztottuk áldásaid nagy részétől.
Segíts Urunk felismerni, hogy szükségünk van józanul
gondolkozó és keresztyén barátokra is. Segíts felismerni a keresztyének
házi, kis közösségében felkínált lelki javakat. És segíts Urunk, hogy
mindent megtegyünk ilyen családias, hívő közösségeinkért, azok hasznos
működéséért. Segíts, hogy így erősítsük egymást a hitben, közösségben, a jó
cselekvésében, egymás szeretetteljes számontartásában. És kérünk, segíts,
hogy így minden ilyen házi kis közösség által épülhessen, hogy ezek a
közösségek, testvéri találkozások fontos építő elemei lehessenek
gyülekezetünk egész nagy közösségének.
Könyörgünk most a hazugságok miatt megtévesztett,
csalódott és meghasonlott népünkért, hogy mindenekelőtt a bizalom
helyreállításáért tegyünk meg mindent, mert csak abból és azután lehet
gazdasági felemelkedésünk is.
Könyörgünk Urunk, hogy a keresztyének kis- és
nagyközösségei, hogy a mi hitünk és közösségépítő szolgálatunk is
segíthesse nemzetünk gyógyulását. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|