|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Miért
van szükséged kisközösségekre? 3.
Közös Biblia-tanulmányozás a gyülekezetben
Cselekedetek könyve 13. fejezet 13-15;
42-45. vers
„13Aztán Pál és kísérői
elhajóztak Páfoszból, és eljutottak a pamfiliai Pergébe; János
azonban elvált tőlük, és visszatért Jeruzsálembe.
14Ők pedig
továbbmentek Pergéből, és megérkeztek a pizidiai Antiókhiába. Itt
szombaton elmentek a zsinagógába és leültek.
15A törvény
és a próféták felolvasása után a zsinagóga elöljárói odaküldtek hozzájuk,
és azt üzenték nekik: »Atyámfiai, férfiak, ha van
valami buzdító szavatok a néphez, szóljatok.«
42Amikor pedig
mentek kifelé, kérték őket, hogy a következő szombaton is hirdessék nekik
ezeket a dolgokat.
43Miután
szétoszlott a gyülekezet, sokan követték a zsidók és az istenfélő prozeliták közül Pált és Barnabást, akik szóltak
hozzájuk, és biztatták őket, hogy maradjanak meg Isten kegyelmében.
44A
következő szombaton azután majdnem az egész város
összegyűlt, hogy hallgassa az Úr igéjét.
45Amikor
meglátták a zsidók a sokaságot, elteltek irigységgel, és káromolva ellene
mondtak Pál beszédének.”
Imádkozzunk:
Urunk!
Öröm az nekünk, hogy Hozzád jöhetünk, együtt
hallgathatjuk üzenetedet keresni útvezetésedet. Nincs más, akiben így
bízhatnánk, akinek a segítségét naponta így megtapasztalhatnánk. Hálásak
vagyunk, hogy ebben a hazug világban biztos pont vagy számunkra. Köszönjük,
hogyha a bizalom meg is ingott bennünk, Te újra elfogadsz, és megbocsátod a
hitetlenségünket, bár szenvedjük annak következményeit. Köszönjük, hogy
voltak, vannak olyan szüleink vagy barátaink, rokonaink, akiknek fontos
volt, hogy személyes tapasztalataik alapján szóljanak nekünk Rólad Úr
Jézus. Köszönjük, hogy találhattunk másokkal Benned való közösséget. És
köszönjük Urunk, hogy ma sem kell egyedül lennünk az újabb és újabb problémák értelmezésében, megoldásának keresésében. A
vezetésedre is adod nekünk a gyülekezetet, közösséget, ott magyarázott Igéd,
a Bibliakörök beszélgetéseit, a családi és egyéni csendességet. Kérünk
Urunk, tedd számunkra a Rád figyelés alkalmává mai istentiszteletünket.
Lelked munkálja bennünk a nyitottságot tanításod megértésére. Adj alázatot,
hogy életünk, hozzáállásunk meg tudjon változni a Tőled kapott látással, és
majd légy velünk, hogy döntéseink ne erőtlenedjenek el. Ámen.
Mi kegyes Atyánk, kit vallunk hitünkben:
Légy segítségül ily nagy szükségünkben,
Építs meg minket mi természetünkben,
Ki vagy mennyekben.
A te szent neved szenteltessék köztünk,
Ne uralkodjék hamisság mibennünk;
A te szent igéd hirdettessék köztünk,
Hogy el ne vesszünk.
Jöjjön miközénk a te szent országod,
Csak te bírj minket, bűnös fiaidat;
Ismerhessük meg a te szent Fiadat,
Krisztus Urunkat.
482.
dicséret 1-3. vers
Cselekedetek könyve 17. fejezet 10-12.
vers
„10A testvérek
pedig még akkor éjjel elküldték Pált Szilásszal együtt Béreába.
Amikor megérkeztek, bementek a zsidók zsinagógájába.
11Ezek
nemesebb lelkűek voltak, mint a thesszalonikaiak,
teljes készséggel fogadták az igét, és napról napra kutatták az Írásokat,
hogy valóban így vannak-e ezek a dolgok.
12Sokan
hittek tehát közülük, sőt még a tekintélyes görög asszonyok és férfiak
közül sem kevesen.”
Szeretett
Testvérek!
Föl
tudnánk-e sorolni a Loki csapatának legalább öt-hat
tagját név szerint? Nem kell jelentkezni, nem is kell most mondani
hangosan, de egy pillanatra gondolkozhatunk rajta.
Vagy
kedvenc zenekarod tagjait el tudod sorolni? Megint lehet egy kicsit
gondolkozni. Nagyon szép, ha ezt valaki meg tudja tenni. És nagyon nemes
dolog.
És
a Szívek szállodája szereplőit?
Vagy valamelyik más kedvelt TV-sorozat szereplőit el tudnánk sorolni?
És
vajon mindent elhiszünk, amit látunk a televízióban? Vagy, az biztos, hogy úgy van? Merthogy a modern ember csak
azt hiszi, amit lát. Igaz, hogy nagyon sokszor, amit lát, az nem a valóság,
hanem annak manipulált része.
Nos,
ha mindent elhiszünk (amit úgymond látunk), akkor rendkívül veszélyes
területen indultunk el.
És
vajon református keresztyén hitünk lényegét el tudnánk mondani néhány
pontban? Mert az nagyon szép, hogy a Loki tagjait
tudjuk sorolni, ők cserélődnek. Az nagyon szép, hogy a kedvenc filmsorozat
néhány szereplőjét el tudjuk mondani (még az életrendjét is ehhez igazítja
sok mindenki), de vajon keresztyén hitünk lényegét el tudjuk-e mondani?
Mert ez viszont szükséges lenne. Még pedig nagyon nagy szükségünk volna
nekünk, magunknak erre, és nagy szüksége lenne a bennünket körülvevő
világnak.
A
fölolvasott két rövid bibliai beszámolóra gondoljunk vissza. Azt olvastuk –
látszólag egyszerű beszámoló mondatokként –, hogy Béreában
készséggel fogadták az Igét. Készséggel fogadták. A modern emberre egyik
oldalról az jellemző, hogy nagyon hiszékeny. És ez
rendkívül veszélyes tulajdonság. Másik oldalról pedig az
jellemző, hogy ugyanakkor a Szentírás nem kell – azt nem fogadja hittel.
Itt valahol persze egy ellentmondás van. Ha bármit képes bevenni a mai
ember (főleg ha még látta is), akkor nem teljesen logikus, hogy miért nem
hiszünk az Isten Igéjének.
Nos
közel 2000 évvel ezelőtt a keresztyén misszió kis
csapata Béreába érkezik. Az apostol szokása
szerint először, ha a városban volt zsinagóga, vagyis a zsidók számára imaház,
olyan épület, amelyik nyilvános volt bárki számára, akkor oda ment be, ott
kezdte missziós szolgálatát. Most nem a házi
körökről van szó, amire a múltkor láttunk példákat, hogy házaknál
gyülekeztek össze; hanem most itt arról olvasunk, hogy volt olyan épület,
ahova be lehetett menni, amit mindenki tudott, hogy ott van a városban, és ahol
lehetett tanulmányozni az Igét. Pál apostol és munkatársai soha nem kerülik
el, és amíg megengedik nekik, addig úgy cselekszenek.
Emlékezzünk
a 13. fejezetben hallott eseményekre a pizidiai Antiókhiában is: amikor bementek a zsinagógába Pál és
munkatársai, a zsinagóga vezető többek között a kor gyakorlata szerint azt
mondta: van-e valakinek buzdító szava a néphez, jöjjön és szóljon! És ezt a
lehetőséget mindig fölhasználták Pálék. Nos, Béreában is ezt látjuk.
Másik
oldalról az a néhány szó, amivel jelzi Lukács a Béreabelieket
nagyon figyelemreméltó: ezek „nemesebb
lelkűek voltak”, mint a másik város lakói; nemesebb lelkűek, készséggel fogadták az Igét. Ez a készség, ez
a bizonyság rendkívül fontos, de mindjárt hozzá kell tennünk, ez önmagában
veszélyes is lehet. A modern ember ezért hiszékeny, rettenetesen nyitott
mindenre, mindent tudni akar, ezért habzsolja az információt
(alig néz utána az információknak), és könnyen manipuláció áldozatává
válik.
Emlékezzünk
egy régebbi filmsorozatra, Izaórára, a rabszolga
leányzó történetére. Magyarországon voltak olyanok, akik elkezdtek pénzt
gyűjteni, hogy ki kellene váltani szegény rabszolgalányt a rabszolgaságból.
Mert hát a TV-ben láttuk, hogy rabszolga! Sajnos mosolyogni való, de
hasonlóképpen nagyon sokszor átvernek bennünket. Pedig ott nem ez volt a
szándék, hiszen egyértelműen csak egy filmről volt szó.
Tehát
a modern ember rendkívül hiszékeny. Nem akar időt szánni arra, hogy
utánanézzen valaminek. Nem meggyőződni akar valamiről, csak gyorsan valamit,
valami élvezetet elérni.
Azt
olvassuk tehát a Béreabeliekről, hogy „nemesebb lelkűek voltak”, és „készséggel fogadták…”. Ez a
készség, tehát önmagában veszélyes lenne, ha – és majd mindjárt egy-két
perc múlva látjuk tovább –, ha nem írt volna valami mást is róluk Lukács,
mert valami más is jellemezte ezeket az embereket.
Előtte
azonban még szeretném fölhívni a figyelmet arra a nagyon egyszerű kis
megjegyzésre, hogy készséggel
fogadták. Mit, vagy kit? Nem Pál apostolt. Nem a kor zseniális
szónokát, nem egy nagy prédikátort, akinek a híre megelőzte, hanem az Igét. Ez nagy különbség. Mi
nagyon sokszor a nevek után szaladgálunk, még keresztyén emberként is.
Tudom, egy bizonyos szintig ez rendben volna. De vigyázzunk! Itt, amire jó
példát látunk, hogy készséggel
fogadták az Igét. Az Igének volt tekintélye előttük. És ezért volt
tekintélye Pálnak előttük és nem fordítva. Az Igét fogadták készséggel.
Vajon
mi, akik magunkat előszeretettel nevezzük az Ige egyházának, mi
reformátusok, mennyire fogadjuk készséggel az Igét? Valóban zsinórmérték a
mi számunkra? – vagy bármi más? Nos, a nyitottság, a készség nagyon fontos.
Azonban Lukács folytatja. És a folytatás is rendkívül fontos. Nevezetesen
az apostoli bizonyságtételt készséggel fogadták, az Igét készséggel fogadták,
de így folytatja Lukács: „kutatták az
Írásokat”. Mégpedig „napról-napra
kutatták”, nem vették be kritika nélkül, amit Pál apostol mondott,
hanem utánajártak. Ez a másik, ami nagyon fontos, a nyitottság, készség
mellett nagyon fontos utánajárni annak, amit láttunk és hallottunk. Nem szabad
hiszékenyen bármit bevenni. Az nem keresztyénhit.
„Napról napra kutatták az Írásokat,
hogy valóban úgy vannak-e ezek a dolgok”. Nem azért, mert Pál szavában kételkedtek, hanem azért, mert
meggyőződésre kell jutni, és tudni kell, hogy miért mondta Pál, amit
mondott. Tudniillik, hogy Jézus a Krisztus.
Lehet,
hogy jó lenne megváltoztatni református istentiszteletünk lirturgiai rendjét, miszerint nemes dolog, hogy az Ige
hallgatására fölállunk, és a tiszteletet megadjuk, de lehet, hogy jobb
lenne, ha így kezdhetnénk az Ige olvasását: Szeretett Testvérek, vegyétek
kezetekbe a Bibliát, és keressétek ki a Cselekedetek könyve 17. vagy 13.
fejezetét! – ezt lehet, hogy ülve könnyebben tudnánk, mert akinek még
szemüveget is kell hozzá pakolni, meg még előkeresni is, lehet, hogy állva
nehezebb, de persze utána ülünk elég sokat. Hogyha lenne Bibliánk, amit föl
tudnánk ütni! Hogyha itt lenne nálunk! Nos ezt idéztem egyébként az egyik
amerikai istentisztelettől, ahol ezzel kezdte a prédikátor: testvérek akkor
most vegyétek kezetekbe a Bibliát! És emelkedtek a Bibliák, mindenki
kezében ott volt. Mondjuk a Bibliaköreinkben nagyobb részt ez már nálunk is
így van. De ahhoz, hogy az Írást kutassuk, ahhoz kell, hogy Írás legyen a
kezünkben. Anélkül elég nehéz! Anélkül
csak az emlékezetünkre hagyatkozhatunk, mert felolvasták, meg arra
hagyatkozhatunk, ami elhangzik utána.
Itt
viszont Lukács azt jegyzi, hogy az Írást kutatták. Hiszen a zsinagógában
ott voltak a tekercsek. Kutatták, hogy valóban úgy van-e, tehát nemcsak
passzívan hallgatták. Sőt nemcsak azt, hogy szombatról-szombatra (hiszen a
zsinagógáról van szó), hanem, hogy napról-napra kutatták. Képesek voltak
összejönni többször is, hogy utánajárjanak annak, amit hallottak. Persze
tudom, mit mond a mai ember: kinek van erre energiája? Kinek van erre
ideje? És a filmsorozatra? Arra van
időnk? És a szereplőket tudjuk kívülről? Netalán még a magánéleti, nem
éppen pozitív dolgait is tudjuk kívülről, mert még annak is utánaolvasunk, és utánahallgatunk?
Akkor hogyhogy nincs idő az Isten Igéjére?
Hit
nélkül nem tudunk élni, ezért nagyon sok ember a hiszékenységbe süllyed. A
keresztyén hitben (ahogy éppen a Bibliaiskolán legutóbb erről
beszélgettünk), a keresztyén hitben kell, hogy legyen ismeret. Ha nincs
benne Isten Igéjére alapuló ismeret, az nem keresztyén hit, hanem valami
vallásos hiszékenység.
A
Béreabeliek tehát kutatták napról-napra az Írásokat,
volt rá energiájuk. Nem akartak akármit bevenni, és nem akartak áldozatai
lenni vallásos szélhámosoknak, hanem valóban meggyőződésre akartak jutni.
Nem akartak bármit elhinni, mert az veszélyes. És
azzal régen is visszaéltek, és napjainkban is visszaélnek emberek. Döntésük
előtt tehát pontosan utána akartak járni, hogy hogyan is vannak a dolgok.
És ezt nekünk is nagyon komolyan kellene vennünk.
A
harmadik mozzanat, amire érdemes fölfigyelnünk ebben a rövid beszámolóban, mert
itt látszólag nem nagy teológiai tanítások hangzanak el, de igenis nagyon
jó példákat olvasunk, és a példákon keresztül tanít az Ige.
Nevezetesen,
hogy hol történik ez? Hogy történik mindez a zsinagógában? Pál, ahogy
említettem korábban, mindig oda ment először. És amíg lehetett, nem adta
föl a nyilvános tanítás lehetőségét. Nem véletlen mondja majd, a
Cselekedetek 20-ban olvashatjuk, az efézusi
vénektől elbúcsúzva: emlékezzetek, hogy mindenkor tanítottam nyilvánosan és
házanként. Nos a zsinagógában történt. Volt olyan hely, ami bárki számára
nyitott volt. Hiszen a magánházaknál is összegyülekeztek, de azok általában
szűkebb lehetőséget adtak, és egy nagyobb városban már ez nem mindenki
előtt volt nyilvánvaló, hogy az hol van. Annak is megvan az áldása, ahogy a
múlt alkalommal láttuk. Most viszont vegyük észre azt is, hogy
összegyülekeztek olyan épületben, ami közösség céljára épült azért, hogy
ott együtt legyenek. Ugyanakkor nem árt tudnunk, hogy azok a zsinagógák (a béreabeli is valószínűleg), azok elég kicsi épületek
voltak. Mi a magunk templomát kicsinek nevezzük, nos a korabeli zsinagógák
ennél lényegesen kisebbek voltak. A kapernaumi
zsinagóga, amelynek a falai részben még ma is állnak, és nagyon sokan már
látták még gyülekezetünkből is, a mi templomunk fele. Csak akkora. Pedig az
egy nagy zsinagóga volt. Názáretben, az a zsinagóga, amely annak a helyére
épült jó másfélezer évvel ezelőtt, amelyikben még Jézus is annak idején
járt, az kisebb, mint a mi gyülekezeti termünk. De
alkalmas volt arra, hogy 50 vagy 100, vagy a nagyobb zsinagógákban esetleg
100-nál több ember együtt legyen. De az, hogy napról-napra együtt voltak,
ez valahol azt jelzi, hogy nem volt zsúfolva ez a zsinagóga még eleinte,
viszonylag áttekinthető, viszonylag kiscsoport volt ez. Az érdeklődők
közössége volt, ahol egyúttal a kontroll is
megvolt. Az igei kontroll és a közösségi kontroll.
Hogy az Igét közösen tanulmányozták olyan helyen, ahová bárki jöhetett.
Amit lehetett hirdetni, ahova lehetett hívogatni embereket.
Nos
az Írás belső összefüggéseit próbálták megismerni. Itt nem sorolja fel
Lukács, máshol igen, ott is csak röviden, nagyon frappánsan,
hogy azt vizsgálták, hogy Jézus-e a Krisztus. Hogy valóban a názáretiben
teljesednek-e be az ószövetségi messiási próféciák:
kutatták az Írásokat. A
Cselekedetek könyvében, utánanéztem jó néhány évvel ezelőtt, azon
kifejezések, amelyek valamiféleképpen az evangélium hirdetésére vonatkoznak,
azon kifejezéseknek körülbelül fele nagyjából az a szó, amit mi az ‘evangelizálni’
szóval fordítunk (bár nem teljesen egy az egyben ugyanaz a kettő), és a
többi, körülbelül a fele a fölsorolásokban más kifejezés. Emlékezzünk, még
a magyar fordítás is jelzi: vitatkozott
velük, bizonyította nekik az Írások alapján, nem egyszerűen csak
prédikált. Emlékezzünk, hogy a pizidiai Antiókhiában, amikor bent vannak a zsinagógában, a
zsinagóga vezető a liturgia egy bizonyos pontján
azt mondta: „akinek van bátorító
szava, jöjjön és mondja”.
Szükséges
tehát, hogy így vizsgáljuk és így kutassuk az Írásokat, hogy „úgy vannak-e azok”. Hogy ne egyszerűen
csak Pál szavára higgyünk, ne egyszerűen csak a prédikátor
bizonyságtételére higgyünk, hanem mi
magunk is tudjuk, hogy mit miért
hiszünk. Hiszen csak akkor tudunk mi is másoknak jól bizonyságot tenni.
Jó példát láthatunk tehát arra, hogy hiteles forrásból, az Isten Igéjéből kell meríteni a
bizonyítékot, mert az a legfontosabb. Jó példát látunk tehát arra, hogy nem
bizonytalan atyai vallásos hagyományok… Emlékezzünk, Pál apostol nevezi
így, hogy „egykor szerfelett
rajongtam atyai hagyományaimért”. Ezek vallásos hagyományok voltak. De
bizony volt már benne jó néhány torzulás is. És végül ezek a torzulások
határozták meg őt, és egészen keresztyénüldözésig lendítették el egykor. De
miután valóban megvilágosodott előtte az Írás belső összefüggése, és
megragadta őt a Krisztus, ahogy ezt majd később leírja, azután
mindig az Írásokból és az Írások
alapján bizonyította, hogy Jézus a Krisztus. Ne bizonytalan hagyomány
legyen. Sok ilyen hagyomány létezik ma is, még protestáns körökben is.
De
most sarkosabb példaként Erdélyi Zsuzsanna kutatónak Hegyet hágék, lőtöt
lépék című kötetére hadd hivatkozzak. Ő évtizedeken keresztül gyűjtötte
római katolikus területen az úgynevezett népi imádságokat. És egy kötet is
megjelent (elég vastag), nagyon-nagyon sok úgymond imádsággal. És ez a
kutató maga három csoportra osztotta be az imádságokat. Az első, amit
kimondottan ő maga is pogány imádságnak
nevez; aztán a fél-pogány és a keresztyén imádságok. De a pogány
imádságokban is ott van Jézus neve! De ettől még pogányul! Írásellenes! És
ugyanakkor (mint ahogy minden kutató) egy kicsit próbál utánajárni a
forrásnak, ahonnan, és akitől gyűjtötte, úgyhogy a lábjegyzetekben mindig
olvassuk, hogy kitől, hol és mikor gyűjtötte be ezt a bizonyos imádságot, az
imádságokat. Aztán megkérdezte azt is, hogy kitől tanulta. Nyílván, amikor
ilyet gyűjtenek, akkor az idősebb generációt szokták
kérdezni, hogy időben is minél régebbre vissza lehessen nyúlni. Nos, ezek
az idősebb valakik elmondták, hogy anyámtól, vagy nagyanyámtól tanultam –
nagyon vallásos volt! Ott van szépen a lábjegyzetben. Aztán mást is kérdezgetett
tőlük természetesen: hol mondták? Hol használták ezeket az
úgymond imádságokat? Hát mondtuk otthon! És a templomban? Templomban nem,
mert a pap tiltotta. Hát persze hogy tiltotta! Legalábbis, ha normális plébános kollega volt, akkor kellett, hogy
tiltsa. Pogány imádság attól nem lesz keresztyén, hogy Jézus nevét
beleszúrjuk! Vagy az Úr Istenre hivatkozunk! A Jézus nevében való imádság
nem azt jelenti, hogy bármit mondhatok, de egy kis vallásos mázzal nyakon öntjük,
és akkor már ettől ez keresztyén.
Nos,
nagyon sokszor bizonytalan forrásból származnak az ismeretek, a vallásos
hagyományok nálunk is, protestáns körökben is.
Amikor
magunkat az Ige egyházának szeretnénk mondani, akkor nagyon komolyan kell
tehát vennünk, hogy amit hallottunk, annak járjunk utána. Mégpedig az Írásból.
Az Írás mellé, fölé semmi nem emelkedhet! – mert akkor megint pogány
talajra süllyedünk – vagy csúszunk át. Hagyományaink sem lehetnek
nagyobbak, mint a kijelentés. Az egyház tekintélye sem lehet nagyobb,
hiszen egyház azért van, mert az Isten az Ő Igéje és Lelke által munkálja
ezt. Munkálja a közösséget.
Összegyülekeztek
tehát nyilvános közösségi épületben és kiscsoportokban, kisebb létszámban
is, kutatták az írásokat. Ennek a közösségnek, ennek a kutatásnak nagyon
fontos eredménye az, hogy hitre jutnak. Hiszen ezt olvassuk (és harmadszor
erre had utaljak): „teljes készséggel
fogadták az igét és napról-napra kutatták az Írásokat,
hogy valóban így vannak-e ezek a dolgok. Sokan hittek tehát közülük, sőt még a tekintélyes görög
asszonyok és férfiak közül sem kevesen.”
Szeretett
Testvérek!
Napjainkban
is nagyon nagy szükségünk lenne, és nagyon nagy szükségünk van minderre. Hogy
komolyan vegyük mindazt, amit itt egyszerűen csak leír Lukács, de jó
példaként írja le a mi számunkra. Hiszen készséggel fogadták – megvolt a nyitottság. Nem egyszerűen
kapásból elutasítja! – még nem tudja, hogy mit, de máris elutasítja. De nem
hiszékenyen fogadták, hanem utánajártak mindannak, amit hallottak és
olvastak, hogy úgy vannak-e azok a dolgok. És ne gyűjtsünk Izaorának – de a modern rabszolgaságnak meg ne legyünk
áldozatai! És hogyha utána akarunk járni, akkor fontos a nyilvános közösség
is, a gyülekezet nyilvánossága és közössége. Mert az Isten sok áldást
helyezett el itt is.
A
bölcs ember utánajár a dolgoknak, mielőtt valamit elfogadna, mielőtt
valamit készpénznek venne, hogy ne legyen hazugság áldozatává. Vallásos
módon se legyen azzá. Az Írás alapján azután hagyja magát az Isten Lelke
által meggyőzetni. Másképp mondom: hitre jutni. De a folyamat mindegyik
lépcsője nagyon fontos.
Szükségünk
van tehát akár a hitre jutáshoz, akár a hitben megmaradáshoz és majd a
szolgálathoz, erre a nyilvános közös Biblia-tanulmányozásra. Ezt leginkább
mi is a kiscsoportjainkban tudjuk végezni, ahol már gyakorlat, hogy “és
akkor most vegyétek kezetekbe az Írást, és keressük ki”. És még keressük ki
a másik helyen, és még az ötödik helyen is, és az Írás egésze alapján
fogalmazzuk meg, értsük meg és mondjuk ki, amit az Ige mond számunkra.
Hagyjuk tehát magunkat, miután utánajártunk meggyőzetni is. Erre a
kiscsoportra, ami ott a zsinagógákban, ebben a kicsiny imaházakban
gyakorlat volt, erre a kiscsoportra, az Igének tanulmányozására nagyon nagy
szükségünk van. Mert lehet a szószéki igehirdetés buzdító, de itt (kivéve a
gyülekezeti hétvégénket), ilyenkor nincs kérdezési lehetőség. De a
kiscsoportokban igen. De itt is utána lehet, és utána kell olvasni mindannak,
amit hallunk. És nagyon fontos, hogy olyan helyen is legyen
Biblia-tanulmányozás, ahol az ajtó mindenki előtt nyitva van, ami
hirdethető egy egész nagy közösség számára is. Hiszen gyülekezeteinkben is
összejönnek atyafiak házanként, és vannak itt csoportjaink. Azt, hogy
mikor, hol, a város melyik pontjában, hol fognak éppen összejönni néhányan Igét
olvasni, imádkozni, ezt kevésbé tudjuk itt hirdetni és nyomon követni, mint
lehetőséget. De azt, hogy a gyülekezet épületében vannak alkalmak és
lehetőségek az Írás tanulmányozására, ezt tudjuk hirdetni, ezek nem változó
pontok, ez itt van. Ez bárki előtt nyitva lehet, és könnyebben ide
találhatnak emberek.
Nos,
a korai gyülekezetek éltek mindegyik lehetőséggel. És ahogy szükségünk van
kisközösségre, szükségünk van baráti közösségre, szükségünk van arra, hogy
hívő emberek összegyülekezzünk, és tudjunk együtt, házakban, otthonokban
énekelni és imádkozni az Igével foglalkozni, úgy szükségünk van arra, hogy
a gyülekezet közösségében legyenek olyan alkalmak, ahova bárki jöhet, hogy
tanulmányozzuk az Igét. Csak biztos bibliai alapokra épülhet a hívő élet, a
gyülekezet és a misszió. A bizonytalan, homályos,
vallásosnak látszó, magunk se tudjuk pontosan az eredetét – erre nem
épülhet.
No,
akkor hány nevet sikerült összegyűjteni a Lokiból?
Hány nevet tudsz fölsorolni a kedvenc zenekarod tagjai közül? Vagy a
kedvenc filmsorozatod szereplőit tudod mondani? Meg az eseményeket? Nagyon
szép, ha tudod.
És
vajon mennyire értjük mi, amit hiszünk? És mennyire tudjuk pontosan a
forrását? Hogyha valaki megkérdezi, föl tudjuk ütni a Szentírást és meg is tudjuk mutatni? – no itt, ezt a szakaszt olvasd!
Másik kérdése van – akkor ezt olvasd! Vagy csak ahhoz vagyunk hozzászokva,
hogy majd a lelkészek ezt elmondják.
Szükséges
tehát a nyitottság, de ez önmagában hiszékenységbe süllyedhet, szükséges a
nyitottság után, hogy kutassuk, hogy utánajárjunk, szükséges, hogy nyilvános
csoportban tegyük mindezt, ahol egymást is segíthetjük, mert az Isten lelke
segít egymás hite által való épülésben is, és szükséges, hogy így
próbáljunk kifelé is szolgálni. A nyitottság, a kutatás egyszerre szükséges, hogy megalapozott,
biztos hitünk legyen. Ámen.
Te pedig, híveidnek szemefénye,
Úr Jézus Krisztus, életem reménye,
Vedd fel szolgádat erős karodra,
És vigyázz énrám, gyenge juhodra.
Oktass és taníts hathatós igéddel,
Biztass, erősíts a te Szentlelkeddel,
Hogy végre pályafutásom után
Hozzád mehessek az élet útján.
292.
dicséret 7. vers
Teremtő
Istenünk!
Hatalmadat,
bölcsességedet hirdeti a teremtett világ szépsége, rendje, összhangja.
Magasztalunk,
hogy nem hagytál bennünket bizonytalanságban, hanem kijelentetted önmagadat
az atyák, a próféták által, és legteljesebben a mi Urunk, Jézus Krisztus
által. Magasztalunk, hogy kezünkbe adtad akaratodat, újjáteremtő,
megszentelő szereteted jó hírét a Szentírásban.
Bocsásd
meg, hogy magunkat ugyan keresztyénnek, Krisztus-követőnek valljuk, de
hiányosan ismerjük kijelentésedet, az Igét, és hiányosan, gyengén értjük
megváltó, üdvözítő terved összefüggéseit.
Bocsásd
meg Urunk, hogy mindezért részben magunknak csináltunk
egy torzult hitvilágot, melyben magunk és mások is csalódni fognak.
Segíts
Urunk, hogy komolyabban vegyük kijelentésedet. Segíts, hogy alaposabban, készségesebben
tanulmányozzuk az Igét. És segíts megértett akaratodat szívünkbe fogadni.
Segíts Urunk, hogy legyenek nyilvános Biblia-tanulmányozó kiscsoportjaink,
ahol kérdéseinkre is feleletet találhatunk az Igéből. Segíts megalapozott
hittel élni és szolgálni.
Könyörgünk
így az egyházak evangélium szerinti tisztulásáért, és könyörgünk
gyülekezetünk Ige szerint való megújulásáért.
Kérünk,
hogy a megalapozott hitű keresztyének hiteles élete nemzetünket megújító
szolgálattá lehessen. Így könyörgünk városunkban is lelki ébredésért. És
Hozzád kiáltunk Urunk, betegekért, gyászoló szívekért, mindazokért, akik
nehéz terheket hordoznak, hogy a mélységből Hozzád forduljanak először is.
De segíts bennünket, hogy segítségül lehessünk gyógyulni, vigasztalódni. És
könyörgünk csalódott, megfáradt népünkért, a megélhetési gondokkal is
küszködő családokért, hogy éppen az élet nehézségei miatt még inkább
keressék az élethez a reményt, az erőt, a vezetést, az értelmet adó bibliai
kijelentést.
Urunk!
Köszönjük a lehetőségeket. Köszönjük a gyülekezet alkalmait, és Lelkeddel
ösztönözz bennünket, hogy jól éljünk az Igével néped közösségében. Ámen.
„A reménység Istene
pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel, hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|