|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Miért
van szükséged kisközösségekre? 4.
Szolgáló csoportok
Mózes 2. könyve 18. fejezet 13-24.
vers
„13Másnap Mózes leült,
hogy bíráskodjék a nép között. Ott állt a nép Mózes előtt reggeltől estig.
14Mózes
apósa látta, hogy mi mindent végez a nép között, ezért azt mondta: Miért
így végzed munkádat a nép között? Miért egyedül bíráskodsz, és miért kell
az egész népnek reggeltől estig előtted állnia?
15Mózes ezt
felelte apósának: Mert hozzám jön a nép, hogy megkérdezze Istent.
16Mert ha
valamilyen ügyük van, hozzám jönnek, és én igazságot teszek ember és
embertársa között, és tudtul adom nekik az Isten rendelkezéseit és
utasításait.
17Ekkor azt
mondta Mózesnek az apósa: Nem jól csinálod a dolgot.
18Teljesen
kimerülsz te is, meg a nép is, amely veled van. Túlságosan nehéz neked ez,
nem tudod egyedül elvégezni.
19Most
azért hallgass a szavamra, tanácsot adok neked, és Isten is veled lesz.
Légy te a nép szószólója Istennél, és te vidd ügyeiket Isten elé!
20Őket
pedig figyelmeztesd a rendelkezésekre és utasításokra, és ismertesd meg
velük az utat, amelyen járniuk kell, és azt, hogy mit kell cselekedniük.
21De
szemelj ki a nép közül derék, istenfélő férfiakat, hűséges embereket, akik
gyűlölik a megvesztegetést, és tedd őket elöljárókká ezer, száz, ötven vagy
tíz ember fölött.
22Ezek
tegyenek igazságot a nép között minden időben. Minden nagyobb ügyet
vigyenek te eléd, minden kisebb ügyben pedig tegyenek igazságot ők. Így könnyítenek
terheden, mert veled együtt hordozzák.
23Ha így
cselekszel, és Isten is ezt parancsolja neked, akkor te is helyt tudsz
állni, meg ez az egész nép is békességben mehet vissza a helyére.
24Mózes
hallgatott apósa szavára, és mindent úgy tett, ahogyan mondta neki.”
Imádkozzunk
Köszönöm
neked Uram, hogy házadban lehetek, hogy hálát adhatok az elmúlt hét
örömeiért és nehézségeiért. Köszönöm, hogy az Úr napját nem egyedül
ünnepelem, mert adtál nekem közösséget, s benne barátokat, akik által
tanítasz, nevelsz és fegyelmezel az élet dolgaiban. Köszönöm az Igét, hogy
tisztán hangzik, hogy erőt és vigasztalást ad. Köszönöm, hogy adtál
vezetőket közösségünknek, akik valóban akaratodat keresve élnek, és
szolgálnak a gyülekezetben. Kérlek Uram, erősítsd meg családjainkat, bennük
az összetartozást és a szeretetet. Kérlek Uram, építsd, neveld tovább a Te
követésedre szolgálatodban ezt a gyülekezetet és az ország többi
gyülekezetét is. Kérlek Uram országunkért, adj felemelkedést, megújulást,
mert sokszor úgy érezzük, elveszünk. Őrizd meg bennünk a reményt, hogy van
még ebből a mélységből kiút. Adj mindnyájunknak olyan hitet és
bölcsességet, ami megtart bennünket szilárdan melletted, és nem olvadunk be
észrevétlen a világ dolgaiba, hanem tudjuk neved dicsőíteni és Téged
áldani. Az Úr Jézus Krisztusért kérünk Urunk, áldd meg istentiszteletünket.
Ámen.
A te áldott Szentlelked,
Kérlek, tőlem el ne vedd,
Sőt újítsd meg bennem,
hogy dicsérjem neved,
Szolgálhassak tenéked.
Reád bíztam magamat,
Te viseljed gondomat,
Igazgasd jó útra az én lábaimat,
Én minden szándékimat.
205.
dicséret 9. és 10. vers
Cselekedetek könyve 6. fejezet 1-7.
vers
„1Azokban a napokban
pedig, mivel nőtt a tanítványok száma, zúgolódás támadt a görögül beszélő
zsidók között a héberek ellen, hogy mellőzik a közülük való
özvegyasszonyokat a mindennapi szolgálatban.
2Ekkor
összehívta a tizenkettő a tanítványok egész gyülekezetét, és ezt mondták
nekik: »Nem helyes az, hogy az Isten igéjét elhanyagolva mi szolgáljunk az
asztaloknál.
3Hanem
válasszatok ki magatok közül, atyámfiai, hét férfit, akikről jó bizonyságot
tesznek, akik telve vannak Lélekkel és bölcsességgel, és őket állítsuk be
ebbe a munkába;
4mi pedig
megmaradunk az imádkozás és az ige szolgálata mellett.«
5Tetszett
ez a beszéd az egész gyülekezetnek, és kiválasztották Istvánt, aki hittel
és Szentlélekkel teljes férfi volt, valamint Fülöpöt, Prokhoroszt,
Nikánórt, Timónt, Parmenászt és Nikoláoszt, az antiókhiai prozelitát;
6az
apostolok elé állították őket, és miután imádkoztak, rájuk tették kezüket.
7Az Isten
igéje pedig terjedt, és nagyon megnövekedett a tanítványok száma
Jeruzsálemben, sőt igen sok pap is engedelmeskedett a hitnek.”
Szeretett
Testvérek!
Örülsz-e,
amikor látod gyermeked növekedését? Örülsz-e, amikor látod unokád
növekedését? Remélem, hogy igen. De ez egy kétélű dolog. Hiszen, ha a
gyermek nem növekedik, ha centiben sem gyarapodik, bár az esztendők elmúlnak,
akkor aggódni kezdünk, hogy csak nincs valami baj? Vagyis valóban örülünk –
bár az arcokon ezt nem nagyon láttam az előbb –, amikor a gyermekek, vagy
az unokák szépen növekednek, gyarapodnak. Azonban, ez mivel jár? Komoly
feszültségekkel és konfliktusokkal. Kinőtte a cipőt. Jó drága már a
gyermekcipő is. Már meg kinőtte a ruhát, amit tavaly vettünk neki. Aztán,
amikor már olyan tizenéves kezd lenni, esetlenül mozog, hiszen aránytalanul
megnyúlt. Rengeteg változással jár ez az időszak. Vagyis a növekedés
feszültsége jelentkezik. Lehet, hogy ezért nem volt annyira egyértelmű a
válasz az arcokon, hogy örülünk annak, ha növekednek a gyermekeink,
unokáink. De hát azért tudom, hogy örülünk neki. Viszont látnunk kell, hogy
a növekedés feszültsége kíséri végig ezt az időszakot, és azt is mindjárt
hozzá tehetjük persze, mintegy magunk bátorítására is, hogy a növekedés
feszültsége az élet egyik jele is. Vagyis nem szabad megijedni tőle. Nem
szabad azt mondani, jaj, ne legyen feszültség, inkább egy centit se nőjön
tíz év alatt. Legyen nyugalom. Hanem azt szeretnénk, hogy növekedjen
testben, gyarapodjon lélekben, ismeretben. De ez újabb feszültségeket fog
szülni.
Nos
az élet egyik jele a növekedés feszültsége. De ez így van a gyülekezettel
is. Így volt a jeruzsálemi gyülekezettel is, sőt így volt annak idején a
pusztában vándorló Izrael népével is.
A
gyülekezet növekedése is kívánatos. Gyakran imádkozunk érte. Próbálunk sok
mindent megtenni érte, hogy gyarapodjon létszámban a gyülekezet; lélekben,
ismeretben, hitben, engedelmességben, szolgálatban is növekedjen. És amikor
egy kicsi növekedés van, amikor egy kicsi gyarapodás van, akkor azonnal
megjelennek a feszültségek is. Ahogyan a gyerek nem érzi jól magát a
szorító cipőben, a rövidre vált ruhában, úgy a gyülekezet életében is
feszültségek jelentkeznek.
Az
ősgyülekezetről azt olvassuk, hogy növekedett a tanítványok száma és
zúgolódás támadt. Erre mondhatnánk: na szép kis gyülekezet! De ez a
természetes. Ilyen zúgolódás, bár minél több támadna nálunk is,
Magyarországon, ahol a gyülekezetek növekedése miatt belső feszültségek
jelentkeznek. Ami tegnap jó volt, az holnap, holnapután (ha növekszik,
gyarapszik egy gyülekezet) nem teljesen jó megoldás, módszer, épület és sok
minden más. Egy növekvő gyülekezet kinövi a tegnapi ruháját, a tegnapi
lehetőségeit, és akkor újakat kell keresni, mert különben a feszültség
marad fönn.
Nos
a jeruzsálemi gyülekezetben is feszültség keletkezett, zúgolódás támadt,
hogy bizonyos csoport tagjai kevésbé részesülhettek az asztalok körüli
szolgálatban. Nem derül ki egyértelműen, hogy melyik értelemben kell
érteni, vagyis, hogy a görög nyelven beszélő özvegyeket nem látták el kellőképpen
segítséggel, vagy pedig nem engedték őket, hogy ebben a szolgálatban mások
felé részt vegyenek. Bármelyik is volt, most a történetünk szempontjából
mindegy, feszültség keletkezett. A mellőzöttség feszültsége a gyülekezeten
belül, bizonyos réteg nem volt annyira a középpontban. Egy időre, mintha
háttérbe szorultak volna, mintha elfelejtette volna őket a gyülekezet
egésze és emiatt feszültség keletkezett.
Minden
növekvő gyülekezetben ez megjelenik. És ezért mondom, hogy az ilyen fajta
feszültség az a növekedésnek, az életnek a jele, és ettől nem kell
megijedni, meg kell találnunk a választ rá.
Saját
gyülekezetünkben is megtapasztalhattuk ma is, de már évek óta, hiszen az
elmúlt másfél évtizedben körülbelül megduplázódott a gyülekezet. Ez azt is
jelenti, hogy ami 10-15 évvel ezelőtt egy jó ruha volt, módszer volt, elég
épület volt, azt kinőttük. Az ma már nem elég, nem jó. Ugyanolyan
módszerekkel, ugyanolyan eszközökkel, ugyanolyan gyülekezeti struktúrával
nem lehet tovább egy kétszer akkora közösséget vezetni, és nem tud
problémamentesen élni egy megnövekedett gyülekezet. Amikor még 15 évvel
ezelőtt csak öt kiscsoportunk volt, akkor bőven elfértünk épületeinkben. Most, amikor a hittancsoportokat nem
számítva is huszonöt van, akkor lassan közelharc folyik, hogy a megfelelő
időpontban legyen terem egyik és másik csoportnak. Feszültségek
keletkeztek. Nem most, már évek óta benne élünk ebben a feszültségben. Ez a
növekedés feszültsége.
Aztán
aránytalanságok is megjelennek. Hiszen egy ilyenfajta szolgálatban, egy
ilyenfajta életben, a gyülekezetünk szolgálatának, életének egyszer az egyik
területére tudunk jobban koncentrálni, máskor a másikra, és akkor bizonyos
területek egy kicsit látszólag a háttérbe szorulhatnak, vagy nem olyan
fontosnak tűnnek. Másik oldalról túlterheltség jelentkezik, hiszen
ugyanannyi ember egy bizonyos idő után képtelen már ellátni a kívánatos
szolgálatokat. És mindez feszültséggel jár.
Akkor
most mit tegyünk? Mondjuk azt, hogy rosszak vagyunk? Mondjuk azt, hogy
csupa szeretetlenek vagyunk? Mondjuk azt, hogy baj van a gyülekezetben,
mert feszültség keletkezett? Hát ez az örvendetes feszültség, a növekedés
feszültsége. Akkor mit tegyünk? Mit tettek az apostolok? Mit tett a jeruzsálemi
gyülekezet? Mire láttunk példát Mózes könyvéből? Vagyis mi történt
háromezer pár száz évvel ezelőtt, mi történt közel 2000 évvel ezelőtt, egészen más-más
történelmi szituációkban, és mi az, amiből tanulhatunk mi, napjainkban?
Először
is: a jeruzsálemi gyülekezetben, ahol zúgolódás támadt, feszültség volt,
mindenkit tanítványnak neveztek ezek után is. Nem az volt az első reakció,
te nem vagy tanítvány, mert zúgolódsz, mert feszültség van, mert valamit
szeretnél jobbítani. Hanem tanítványnak neveztek mindenkit, aki Krisztus-követő.
Ez egy nagyon fontos mozzanat. Mert az egyház története már megmutatta, néha
éppen ott, ahol növekedés volt, hogy elkezdtek szakadozni frakciókra,
elkezdtek egymásra mutogatni, egymást kizárni, mert bizonyos dolgokban nem
teljesen egyformán gondolkoztak. Bizonyos fölmerült kérdésekre nem ugyanazt
a feleletet próbálták adni. Lássuk meg, tanítványoknak nevezi Lukács mindazokat,
akik ott, ebben a gyülekezetben ott voltak. Azt olvastuk, hogy „Azokban a napokban pedig, mivel nőtt a tanítványok száma…”. Nem azt
olvassuk, hogy gyarapodott a gyülekezet, némelyek pedig aknamunkát
folytatva zúgolódtak. Nem mindegy, hogy hogyan nézünk egymásra.
A
helyzetelemzés első fontos mozzanata, hogy lássam meg a másikban a Krisztus
által a testvért. Akkor is, hogyha bizonyos kérdésekben nem értünk egyet.
Más megoldást gondolnánk. Aztán összehívták az egész gyülekezetet. A megoldásba bevonják az egész
gyülekezetet. Szintén egy fontos mozzanat.
Azon
érdemes viszont elgondolkoznunk, hogy az apostolok miért várták meg ezt a
pillanatot, hogy tudniillik zúgolódás, morgolódás támadt a gyülekezetben.
Miért nem hamarabb utasították a gyülekezetet, hogy válasszatok ki egy
szolgáló csoportot, akik az asztalok körüli szolgálatban majd várakoznak.
Ez egy napon érdekes pont. És itt érdemes egy picit megállnunk. Hát nem
lett volna jobb, ha megelőzve elébe mennek a dolgoknak? Miért várták meg?
Nem olvasunk feleletet, de ha újra és újra végigolvassuk a történetünket,
és hogyha az Írás más összefüggéseire is odafigyelünk, meg az élet
tapasztalataira, akkor azt hiszem, hogy mégis tudunk felelni. Miért nem
léptek hamarabb a túlterhelt, a szolgálatban túlterhelt apostolok? Először
is talán azért, mert a tagok, mert az emberek a saját tapasztalataik
alapján könnyebben meggyőzhetők, minthogyha valaki egy-két lépéssel vagy öt
lépéssel előttük tud menni, és már előre tudja mondani, hogy ennek és ennek
ez lesz a következménye; hogy ne kerüljünk ebbe a feszültségbe,
megelőlegezve már kezdjük el a megoldást. Nem mindenki lát 2-3-5 lépést
előre. Nagyon sokan csak éppen a pillanatot látják. Ezért nem szabad
bántani őket.
Az
apostolok (részben talán ezért) vállalták, egy bizonyos pontig vállalták a
többletszolgálatot, ami már a saját elhivatásuk terhére ment. Az
igeszolgálat terhére ment, amíg a tagok nem vették észre, hogy itt valamit
lépni kell. És nem merült föl a közösségből az igény, hogy itt valamit
változtatni kell. Mert hogyha már többen fölismerik, akkor könnyebb lesz a
változtatás, minthogyha csak valaki előre mutatja, hogy ennek ez és ez lesz
majd a következménye. Azon nagyon hamar és nagyon sokáig képesek vitatkozni
emberek, hogy tényleg úgy lesz-e majd holnap, vagy holnapután. De úgy lett.
És amikor úgy lett, akkor keresik a megoldást. A gyülekezet tagjai közül
egyre többen kezdik mondani, hogy itt valamit változtatnunk kell, ez a
struktúra, ez a szolgálati rend, ahogyan eddig éltünk, ez így nem
folytatható, mert nem fog növekedni a gyülekezet. És ez egy fontos
tapasztalat. Ez ma is igaz egyébként. Valamivel könnyebb, vagy lényegesen
könnyebb (de akkor sem könnyű) egy-egy mozzanaton változtatni, ha azt már
sokan látják, nem csak némelyek tudják előre jelezni, hogy itt és itt változtatnunk
kellene.
A
másik, amiért talán az apostolok bevárták, és nem előre, mintegy kijelentésszerűen
szervezték, hanem bevárták ezt a helyzetet, az valószínűleg az lehetett,
hogy ha ők hamarabb jelzik, hogy „mi megmaradunk az igeszolgálat mellett és
az imádság mellett, ami ránk bízatott, ti pedig válasszatok magatoknak
segítőket, és szervezzétek meg, hogy az asztalok körüli szolgálat is szépen
menjen” – ha ezt hamarabb teszik az apostolok, akkor némelyek azt mondták
volna: lusta emberek, nem akarnak dolgozni, derogál nekik az asztalok körül
szolgálni. És amikor ilyen hangok jelennek meg, amikor némelyekben ez a
lelkület erősödik föl, akkor utána ebből nagyon nehéz változtatni.
Az
apostolok megmutatták, hogy nem esik le az aranygyűrű az ujjukról, hogyha
az asztalok körül felszolgálnak. Csak amikor a gyülekezet is kezdte érezni,
hogy az igeszolgálat rovására megy az egész, ha az apostolok azokkal a
feladatokkal foglalkoznak, amit mi is meg tudnánk csinálni, akkor már
sokkal könnyebben vették az útmutatást, a tanácsot és a kérést a megoldás
felé, amivel az apostolok majd elő is állnak. Vagyis a helyzetelemzés
nagyon fontos akkor, amikor a növekedés feszültségében van egy közösség.
És
bizony nálunk is így van ez. Hiszen ahogyan gyarapodott a gyülekezet, ez
azt jelentette, hogy egyre több lett a feladat és a szolgálat,
hatványozottan növekedtek a feladatok. És akkor mi lesz? Vagy mindent
megpróbál néhány ember magára vállalni, amit nem tud egy bizonyos pontnál
tovább végezni, mert a fizikai teljesítő képességünk és a szellemi
teljesítő képességünk mindannyiunknak korlátozott. És akkor megtorpan a
gyülekezet? További újabb aránytalanságok lesznek a szolgálatban? És
legfőbbképpen nem azt végezhetik, ami a feladatuk. Az Efezusi levélben
olvashatjuk, hogy például a pásztoroknak, a lelki tanítóknak az a feladata,
hogy felkészítsék a szenteket, a gyülekezet tagjait, a Krisztus követésére
életüket odaszentelt embereket a szolgálat végzésére. Vagyis, azt a fajta
speciális szolgálatot kell, hogy végezzék, hogy helyzetbe hozzák a többi
hívő embert, szolgálati helyzetbe hozzák, hogy ők is léphessenek.
Mondhatnánk, hogy “gól-passzt” adjanak. Olyan helyzetbe hozzák a másikat,
hogy mindazt, amit ő tehet, azt megtegye.
Igen,
ez is egy szolgálat, és sok energiát igénylő és sok időt igénylő szolgálat.
És valahol nekünk is ebbe az irányba kell mozdulnunk. Hála Istennek egyre
többen ezt kezdik fölismerni nálunk is.
Mi
volt a megoldás? Az, amit valaki, napjaink egyik teológusa így fogalmazott
meg: „A gyülekezet vezetésének legfontosabb feladata, hogy hozzásegítse a
gyülekezet tagjait adományai, képességei felismeréséhez, és segítse őket,
hogy éljenek velük.”
Nos,
hogyan tették mindezt az apostolok? Mi volt a megoldás? Odaálltak a
gyülekezet elé, azon gyülekezet elé, ahol már egyre többen fölismerték,
hogy a gyülekezet így nem fog tovább növekedni, mert ez az út már így nem
járható, kinőttük ezt a ruhát és ezt a cipőt. És itt váltani kell. Nos,
amikor már a gyülekezetből jöttek ezek az igények, hogy itt valami
feszültség van, valami nincs rendben, de egyre inkább látjuk, hogy nem
azért nincs rendben, mert ti apostolok lusták vagytok, hanem azért, mert
nem tudtok többet végezni. Képtelenség többet várni tőletek, itt nekünk is
kell most már valamit tenni. Nos, ekkor az apostolok egyik oldalról úgymond
felmentést kérnek az addig általuk is végzett asztalok körüli szolgálat alól,
hogy teljes energiájukat az Ige szolgálatára fordíthassák. És a gyülekezet
megadja nekik. És nem azt mondják, hogy mit képzeltek, így volt tegnap is,
tegnapelőtt is – ahogy ezt mondaná egy jó református: atyáink idejében is
így vót, mér akartok változtatni? A gyülekezet elfogadta. Azt mondják az
apostolok: nem lenne helyes, ha elhagynánk az imádságot, az igeszolgálatot,
hogy az asztalok körül szolgáljunk, merthogy már arra is teljes-idő ember
kellene, sőt nem is egy ember kellene. Ezért, másik oldalról, válasszatok
magatok közül olyanokat, akik ezt a szolgálatot fogják végezni. Vagyis újabb
munkatársak kellenek. Válasszatok magatok közül. Itt – ahogy később
mondanák – a diakónus választásról van szó. A diakónus szó persze, az
tágabb a Szentírásban, mint ahogy itt az utóbbi évtizedekben a magyar
nyelvhasználatba ez beszorult: csupán szeretetszolgálati, szeretetszolgálati
intézmény munkása. A Szentírásban lényegesen tágabb és sok más egyházban
is, lényegesen tágabb tartalma van a diakónusi szolgálatnak.
De
most a lényeg az számunkra, válasszatok
magatok közül… Még pedig nagyon érdekes, hogy a zúgolódók közül. Vagyis
akik fölismerték, hogy így nem lehet folytatni tovább, ebben a struktúrában
a gyülekezet képtelen tovább lépni. Éppen az Ige szolgálata akadályoztat.
Nos azok közül kellett. Hiszen, ha megnézzük a neveket, akkor ezek olyan
nevek, ahol össze tudjuk rakni… hiszen a görögök részéről jött, a görög
nyelven beszélő zsidók részéről jött a fölvetés, hogy így nem mehet tovább
a gyülekezet élete. És ekkor az apostolok azt mondják, akkor „válasszatok magatok közül”. És a
gyülekezet kiket választ? Nem zsidó származásúak közül, a gyülekezet zsidó
származású tagjai közül, hanem a zsidó származású, de görögül beszélő
tagjai közül választanak. A nevek árulkodnak. Ezek a nevek ilyen nevek.
Vagyis azok közül, akik fölismerték, hogy ez így nem folytatható tovább,
mert a növekedés akadálya lesz; akik szóvá tették. Őket nem lesöpörték,
hogy rossz testvérek vagytok, már még testvérek se vagytok. Tanítványok
vagytok. És hogyha fölismertétek, akkor gyertek és cselekedjetek. És ez egy
fontos dolog. Mert amikor csak kritizál valaki, de a szolgálatban nem akar
részt venni, akkor ott szemléletbeli hiba van. Itt találtak olyanokat
közülük, akik nemcsak a kritikai észrevételt tették meg, hanem készek
voltak arra, hogy akkor a javulás érdekében cselekedjünk. Nos fontos
mozzanat ez is. Fontos az is, hogy megvan a feltétele, nem akárkiket
lehetett odaállítani: „Válasszatok ki
magatok közül atyámfiai két férfit, akiről jó bizonyságot tesznek, akik telve vannak Lélekkel és bölcsességgel,
és őket állítsuk be ebbe a munkába”. Megvannak a kritériumok is, hogy
azért kiket válasszatok erre a szolgálatra; hogy utána állítsuk be őket ebbe
a szolgálatba (nem ők magukat, hanem a közösség által, ha elfogadottak,
akkor állítsuk).
Mi
az, amit megtanulhatunk mi is az előbb olvasott szakaszból, vagy akár a
Mózes történetéből is, ahol Mózes is a nép vezetésére hívattatott el, de
nagyon sok ügyes-bajos dolog volt, bíráskodó dolog is volt; gyere és
segíts, döntsd el, hogy most a vitatkozásban kinek vagy hogyan van igaza.
És Mózes eleinte fölvállalta ezt. Aztán annyira sok ilyen ügy lett, annyira
rákaptak az emberek, hogy már hosszú sorban álltak egész nap Mózesnél, hogy
gyere és segíts a mi ügyünkben, meg a másik vitás ügyben, és a nép
vezetésére nem maradt ideje Mózesnek. És ott is változtatni kellett.
Nos
közel másfél évtizeddel ezelőtt egy elég jelentős változást elkezdtünk a
gyülekezetben, nevezetesen, hogy elindítottuk a közösséget a kiscsoportos
szolgálatok irányába, hogy az öt helyett minél több csoport legyen – „mert egy gyülekezet csak akkor lehet
naggyá, ha egyúttal kicsivé is lesz” (ahogy idéztem valakit néhány héttel
ezelőtt). Csak akkor lehet személyesen számon tartani mindenkit sok száz
fős közösségben, ha vannak kicsi sejtek, ahol egymást számon tartják az
emberek.
Nos
a kiscsoportok felé való elindulás többek között ezt a célt szolgálta. És
ezen az úton elindultunk, erre sokan vevők voltak, partnerek voltak
gyülekezetünkben. A gyülekezet növekedésének (nagy fölmérések szerint)
fontos, sajátos jellemzője, hogy egy gyülekezet csak akkor gyarapszik
létszámban, ha a gyülekezetbe járók, mondjuk úgy, hogy a vasárnapi
istentiszteletre járóknak legalább fele hét közben kiscsoportos együttléten
ott van. Ha lényegesen kisebb ez az arány, akkor nem tud gyarapodni egy
gyülekezet. Mert félkarú óriássá próbál válni, és az sokáig nem működik.
Elindultunk
tehát ebbe az irányba (ehhez nyílván egyre több segítő is kellett, önkéntes
csoportvezető is kellett), elindultunk ebbe az irányba és ezen a vágányon. Ebben
az irányban az ifiknél most előrébb tartunk, mint a felnőtteknél. Hiszen jó
pár esztendő eltelt, és egyetlenegy új felnőtt kiscsoportot nem tudtunk
indítani. Ennek több oka is van, ami most nem tartozik még ide. Kellenek
önkéntes munkások, akik erre a szolgálatra fölkérhetők, beállíthatók. De ez
azt is jelenti, hogy akkor nekünk pedig őket kell segíteni, hogy ők még
több embert elérjenek, mint ahányat mi, néhány lelkész el tudunk érni.
A
kiscsoportok, a kiscsoportos szolgálat tehát egy fontos irány volt, és egy
fontos eszköz volt a gyülekezet létszámbeli növekedéséhez is. Hiszen van
presbitérium, vannak bizottságaink (bár nagyon meg kellene őket
erősítenünk), vannak gyermekmunkásaink, vannak hitoktató ifi-vezetők, a
táborban csoportvezetők is (ott már felnőtt csoportokat sem mindig
lelkészek vezetnek, mert akkor nem vihetnénk el annyi felnőttet a táborba),
de itthon ezen a területen gyengék vagyunk. És ez a növekedés egyik
akadálya. Gyengék vagyunk. Kevesek vagyunk.
Amit
a mai Igénk különösképpen a szívünkre helyezhet, hogy a szolgálatok
megosztása, az a gyülekezet növekedését jelentheti. És szükségünk van szolgáló csoportokra is, nem csupán
Biblia-tanulmányozóra – ahogy a múltkor olvastuk, kutatták az írásokat a
Béreabeliek – hanem más szolgálatokat végző csoportok erősítésére és
gyarapítására is vannak ilyen csoportjaink, de több kellene és
megerősítenünk kellene. Mert hiába próbálnak sokan leülni a lakodalmi
asztalhoz és még többen holnapután, hogyha ugyanolyan kevés emberrel
akarjuk kiszolgálni őket, mint a családi ebédnél. Oda elég néhány ember. De
amikor sokan akarnak részesedni a közösség áldásaiból, ott sokaknak kell
együttmunkálkodni. Ez másképp nem megy.
A
jeruzsálemi gyülekezet is eljutott arra a pontra, hogy sokan szerettek
volna részesedni a gyülekezetben elérhető áldásokból, de még mindig ugyanaz
a kicsi csapat próbálta ezt végezni. És amikor egyre többen fölismerték, és
zúgolódtak, hogy ez így nem mehet tovább, mert nem megy tovább, akkor az
apostolok azt mondták: igazatok van, most már ti is kezditek látni,
változtassunk. Tessék akkor embereket beállítani, és legyenek olyanok, akik
vállalják, és akiket megbíztok, és akitől elfogadjátok a szolgálatot.
Nos
szükségünk lenne nemcsak csoportvezetőkre, hanem sok más szolgálati
csoportokra is. Akár olyanokra is, akik a gyülekezeti, hivatali
ügyvezetésben (időnként vannak csúcsmenetek), és akkor megszólíthatók
lennének, és egy-két óra erejéig el tudnának jönni. Talán lehet, hogy a
számítógépnél beírni egy névsort; talán amikor így a tanévet kezdjük, ősszel
(vagy 800 levelet szét szoktunk küldeni, iszonyatos papírmunka, amíg
mindezt elvégezzük, elkészítjük), akik megszólíthatók lennének, hogy igen,
hogy ha ilyen lesz, akkor jöjjön egy telefon, és ha tudok szaladok, ha nem,
akkor egy másik valakit lehessen megkérni, hogy most eljöhetsz segíteni a
gyülekezetnek.
Elindult
a presbitériumon belül a gyülekezet fogadása istentiszteleten, itt a
templomajtókban. Néhány atyafi végzi hűségesen, több kellene. Van a
templomnak másik ajtaja is, nem jut oda ember. Több kellene, mert hasznos
és áldásos szolgálat.
Lehetne
a templomkertünkből is sokkal több és sokkal szebb. Haladhatnánk előrébb
ének és zene ügyben is, hogyha sokkal többen lennének hozzá.
Haladhatnánk
előrébb a diakóniai szolgálatban, a látogatásokban is, ha nem egyszerűen
csak a kis diakóniai bizottságunkra maradna minden.
Mehetnénk
előrébb az istentisztelet gazdagításában is. Évek óta mondogattam, de
nagyrészt süket fülekre talált, hogy például egy-egy istentiszteleten
elhangozhatna egy-egy nagyszerű vers. Ehhez kellene egy csapat, akik
összeállítják egy évre, összeválogatják az adott verseket, meg egy másik
kis csapat, akik ezt szépen el tudják mondani. És akkor ezt szét lehet
osztani és egy évben egyszer, vagy kétszer, vagyis nem túlterhelve részt
vehetnének egyre többen a szolgálatban.
Jó
lenne, ha lenne egy kreatív csoportunk, aki plakátoktól kezdve sok minden
mást el tudna készíteni.
El
kellene jutnunk odáig, hogy legyen egy olyan technikai csoportunk, és
technikánk, hogy ha kell, akkor akár az igehirdetés vázlatát ki tudjuk ide
vetíteni. Vagy az ahhoz szükséges egyéb valamit.
Mind
gazdagítaná a gyülekezetet, de ehhez emberek kellenek. Mert ehhez kevesen
vagyunk.
Szeretett
Testvérek! Mi lett az eredménye a jeruzsálemi gyülekezetben ennek a
feszültségnek? – a növekedés feszültségének. Hát nem az, hogy összevesztek!
Nem az, hogy kiközösítettek némelyeket, mert szóvá tettek hiányosságokat. De
nem is az, hogy némelyek azt mondták, hogy igazunk van, ugye igazunk van,
szóvá tettük, de közben egy lépést sem tettek a megoldás érdekében; hanem
jó eredménye lett mindennek.
De
mi kellett ehhez? Szükséges tehát, hogy ez a látás vezéreljen mindenkit. És
ott a gyülekezetben ez bekövetkezett. Fölismerték a növekedésből következő
feszültségeket. Közösen meg tudtak egyezni az előrehaladás irányába, és ez
a látás vezérelte a gyülekezetet, eszerint cselekedtek. Ez ma is így van.
Ha ez a látás egyre többünk látása lesz, és ezt egyre többen magunkévá
tesszük, akkor eljuthatunk oda, amit itt olvastunk: „az Isten igéje pedig
terjedt, és nagyon megnövekedett
a tanítványok száma Jeruzsálemben”. Ez lett az eredménye. Nem az,
hogy összevesztek, bár volt nézetkülönbség közöttük. Nem az, hogy kialakult
egy bíráló csoport, akik mindig karba tett kézzel csak bíráltak, mert nekik
ez a dolguk; hanem akik zúgolódtak, akik észrevették a hiányosságot, tessék
jertek; és egy-egy részt akkor vállaljatok – a megadott szempontok szerint.
Ma
is terjedhet tovább az Ige, és a Nagyerdei Gyülekezet is növekedhetne, mert
megtorpantunk. Létszámban megtorpantunk, legalább is egy évtizedhez képest.
Stagnálunk. Minőségben tudom, hogy előrébb léptünk sok területen, de
terjedhetne az Ige bennünk, közöttünk, és kifelé is a város felé, ha egy
ilyen látás vezérelne mindannyiunkat. Viszont, ha az Ige terjed, ha ez a
látás vezérel bennünket, akkor a növekedés újabb feszültségét vehettük el.
Mert, ha tovább gyarapszik a gyülekezet, újabb feladatok és szolgálatok,
mint hiányosságok jelennek meg. Ez törvényszerű. Ettől nem szabad
megijedni, erre keresni kell a megoldást és a választ.
A
jeruzsálemi gyülekezetben jó eredménye lett a növekedés feszültségének.
Vettek nagyobb cipőt és nagyobb ruhát. És nem pedig azt mondták, hogy nem
szabad a gyermeknek növekedni, elég sokan vagyunk most már a templomban,
most már ne jöjjön ide több ember.
Nekünk
is meg kell keresnünk azt a módot, hogy több ember között többen, többet
tudunk szolgálni. Ámen.
Te vagy az Ura
Választott népednek,
És hű pásztora
Minden időben
Most s jövendőben
Gyenge seregednek.
Kiket megváltál
Drága szent véreddel,
Megszabadítál
Bűntől, haláltól,
A kárhozattól
Elégtételeddel.
Azért már élünk Néked,
nem magunknak;
Hát úgy bánj velünk,
Hogy nagy örömmel
Szolgáljunk szívvel Néked,
mi Urunknak!
297. dicséret
7-8-9. vers
Magasztalunk
Istenünk, gyermekeink, unokáink testi, szellemi gyarapodásáért, az így
kapott örömökért és feladatokért is.
És
magasztalunk Istenünk, hogy láthatjuk Szentlelked munkáját gyülekezetünk
életében is, a megtérések, a lelki megújulások csodáiban.
Bocsásd
meg, hogy a lelki növekedés által létrejött feszültségek kezelésére,
megoldására nem voltunk mindig készen.
Bocsásd
meg, hogy nem Igéd szerint, hanem emberi indulatok szerint próbáltuk
kezelni azokat. Vagy semmit sem tettünk.
Hálát
adunk a keresztyén barátaink, házi testvéri találkozások, kiscsoportjaink
és az együtt végzett szolgálatok által adott áldásaidért.
Segíts
Szentlelkeddel, Igéddel, hogy a gyülekezetünk növekedésével keletkezett
aránytalanságokat, hiányosságokat, feszültségeket közösen, szeretetben
tudjuk feloldani és megoldani.
És
segíts Lelkeddel, hogy egyre többen keressék, ismerjék fel és végezzék a
nekik készített szolgálatokat. Segíts Igéddel, hogy egyre több szolgáló
csoportunk, munkaközösségünk legyen. És segíts Szentlelkeddel, hogy
testvériesen, egymást kiegészítve szolgálhassanak sokan.
És
segíts Urunk, hogy lelkészeink minden erejüket a tagok szolgálatra való
felkészítésére fordíthassák az Ige szolgálatában.
Könyörgünk,
hogy az így növekedő, szolgáló gyülekezetünk áldásul lehessen felbolydult
nemzetünk életében. Könyörgünk, hogy az előttünk járt nemzedék szabadságszeretetének
jó példája is lelkesítse mai nemzedékünket. Így könyörgünk hazánkért,
népünkért, határon belül és azon kívül is.
De
könyörgünk Urunk mindazokért, akik mindezek közepette az élet gondjaival
vannak elfoglalva, vagy éppen betegágyon fekszenek, vagy szívükben friss
gyászt hordoznak, hogy megtapasztalhassák gyülekezetünkben is, vigasztaló
szeretetednek erejét és hatalmát.
Kérünk
mennyei Atyánk, hogy a Te üdvözítő gondolatod terve, akaratod szerint
munkáld közöttünk bennünk is a növekedést, és hogy a növekedés boldogító
feszültségében élhessünk. Ámen.
„Ti azonban választott nemzetség,
királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett népe vagytok, hogy
annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő csodálatos
világosságára hívott el titeket.”
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|