|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Közösség egymással
János 1.
levele, 4. rész 7-21. vers
„7Szeretteim,
szeressük egymást; mert a szeretet Istentől van, és aki szeret, az Istentől
született, és ismeri Istent;
8aki pedig nem szeret, az nem ismerte meg az Istent;
mert Isten szeretet.
9Abban nyilvánul meg Isten hozzánk való szeretete,
hogy egyszülött Fiát küldte el Isten a világba, hogy éljünk őáltala.
10Ez a szeretet, és nem az, ahogy mi szeretjük Istent,
hanem az, hogy ő szeretett minket, és elküldte a Fiát engesztelő áldozatul
bűneinkért.
11Szeretteim, ha így szeretett minket Isten, akkor mi
is tartozunk azzal, hogy szeressük egymást.
12Istent soha senki sem látta: ha szeretjük egymást,
Isten lakik bennünk, és az ő szeretete lett teljessé bennünk.
13Abból tudjuk, hogy benne maradunk, és ő mibennünk,
hogy a maga Lelkéből adott nekünk.
14És mi láttuk, és mi teszünk bizonyságot arról, hogy
az Atya elküldte a Fiát a világ üdvözítőjéül.
15Ha valaki vallja, hogy Jézus Isten Fia, abban Isten
marad, ő pedig Istenben;
16és mi ismerjük és hisszük azt a szeretetet, amellyel
Isten szeret minket. Isten szeretet, és aki a szeretetben marad, az
Istenben marad, és Isten is őbenne.
17Abban lett teljessé a szeretet közöttünk, hogy
bizalommal tekinthetünk az ítélet napja felé, mert ahogyan ő van, úgy
vagyunk mi is ebben a világban.
18A szeretetben nincs félelem, sőt a teljes szeretet
kiűzi a félelmet; mert a félelem gyötrelemmel jár, aki pedig fél, nem lett
tökéletessé a szeretetben.
19Mi tehát azért szeretünk, mert ő előbb szeretett
minket.
20Ha valaki azt mondja: »Szeretem Istent«, a testvérét
viszont gyűlöli, az hazug, mert aki nem szereti a testvérét, akit lát, nem
szeretheti Istent, akit nem lát.
21Azt a parancsolatot is kaptuk tőle, hogy aki szereti
Istent, szeresse a testvérét is.”
Hallottuk Isten megszólító szavát, most csendesedjünk
el és imádkozzunk!
Urunk Istenünk! Magasztalunk Téged, hogy összehívtál
bennünket egy közösséggé. Köszönjük Urunk, hogy a Te egyházadban helye
lehet fiatalnak és idősnek, férfinak és nőnek. Köszönjük Urunk, hogy
különböző nemzetekből, különböző népekből áll a Te néped, hogy különbözőek
vagyunk és mégis egyek tebenned. Urunk Istenünk! Magasztalunk, hogy Te a
különböző kegyességi embereket, kik másképpen dicsérnek Téged, mégis
összehívod a Te házadba, hogy együtt, különbözőségeikben is magasztaljanak
Téged. Urunk ez szinte felfoghatatlan a mi számunkra, de olyan jó
megtapasztalnunk, hogy ez a valóság. De könyörgünk Hozzád azért, hogy
bocsáss meg nekünk. Bocsáss meg, hogy sokszor oly kicsinyesek vagyunk, hogy
néha haraggal, féltékenységgel, irigységgel tekintünk egymásra, és nem úgy
nézzük a mellettünk ülőt, mint ahogy Te nézed őt. Taníts erre bennünket
Istenünk. Adj nekünk olyan szemeket, amely úgy néz a másikra, ahogy Te
nézed őt. Könyörgünk Hozzád Istenünk, hogy most ez az istentiszteleti
alkalom ilyen közösség lehessen, amikor majd együtt kimegyünk a Te
asztalodhoz, akkor egyrészt találkozásunk lehessen Teveled, másrészt
könyörgünk Hozzád azért, hogy valódi közösséget élhessünk meg egymással is.
Légy közöttünk Urunk a Te Szentlelked által, add a Te áldásodat, kegyelmedet
erre az igehirdetésre és istentiszteletre. Ámen.
Az
igehirdetésre készülve énekeljük a 234. dicséret 2. és 3. versét:
Jer, világosság ragyogj fel
nekünk,
Hogy Csak Krisztus légyen
mesterünk,
El ne hagyjuk őt, mi hű
Megváltónkat,
Aki népének örökséget ad,
Könyörüljél.
Ó szeretet, áraszd ránk
meleged,
Hadd kóstoljuk édességedet:
Tiszta szívből mindenkit hadd
szeressünk,
Egyességben és békében
éljünk,
Könyörüljél.
Olvassuk tovább az Igét szintén János első leveléből:
János 1. levele
1. rész 1-7.
„1Ami
kezdettől fogva volt, amit hallottunk, amit szemünkkel láttunk, amit
megfigyeltünk, amit kezünkkel is megtapintottunk, azt hirdetjük az élet
igéjéről.
2Mert megjelent az élet, mi pedig láttuk, és bizonyságot
teszünk róla, és ezért hirdetjük nektek is az örök életet, amely azelőtt az
Atyánál volt, most pedig megjelent nekünk.
3Amit tehát láttunk és hallottunk, azt hirdetjük
nektek is, hogy nektek is közösségetek legyen velünk: a mi közösségünk
pedig közösség az Atyával és az ő Fiával, a Jézus Krisztussal.
4Ezt azért írjuk meg nektek, hogy örömünk teljes
legyen.
5Ez pedig az az üzenet, amelyet tőle hallottunk, és
hirdetünk nektek, hogy az Isten világosság, és nincs benne semmi sötétség.
6Ha azt mondjuk, hogy közösségünk van vele, és a
sötétségben járunk, akkor hazudunk, és nem cselekesszük az igazságot.
7Ha pedig a világosságban járunk, ahogyan ő maga a
világosságban van, akkor közösségünk van egymással, és Jézusnak, az ő
Fiának vére megtisztít minket minden bűntől.”
Szeretett Testvérek!
Miben különbözik a gyülekezeti kiscsoport, és mondjuk
a világ különböző nemes emberi társulásai egymástól? Miben különbözik
egyáltalán a gyülekezet és a világi emberi társaságok? Miben különböznek
tehát a keresztyén barátságok, vagy amikor házaknál összegyülekeznek,
atyafiak együtt énekelnek, imádkoznak, Igét olvasnak, vagy amikor a
gyülekezet közösségében különböző kiscsoportokban igetanulmányozásra együtt
vagyunk, vagy éppen valamilyen konkrét szolgálatra néhány testvér,
gyülekezeti tag elindul? Miben különböznek ezek a közösségek, gyülekezeti
közösségek a világ nemes társulásaitól, talán egy munkatársi csapattól,
talán egy sportkör baráti közösségétől, vagy a különböző kluboktól? Mert
hogy sok hasonlóság van, ezt mindannyian el tudjuk mondani. Itt is
összegyülekeznek emberek, ott is összegyülekeznek emberek, és még
sorolhatnánk hasonlóságokat. De van-e különbség? Ha van, akkor mi az, vagy
mi kellene, hogy az különbség legyen?
A fölolvasott bibliai Igénk először is arról beszél – az apostol így fogalmaz –, azért
írunk nektek, mert nekünk közösségünk
van… és ez a közösség az Atyával
való közösség. Az Írás újra és újra beszél, János különösen sokat beszél a
közösségről. Tehát „közösségünk”,
az „közösség az Atyával”.
A teremtés szintjén, vagy a teremtés rendje szerint
tulajdonképpen mindenki számára az örökkévaló Isten egyúttal Atya is. Már
az Ószövetség beszél erről, már a kisprófétáknál olvasunk ilyet. Azt mondja
az Úr: Ha én Atya vagyok, mert így szólítatok, akkor hol van az én
tiszteletem? „Ha én atya vagyok,
miért nem tisztelnek?” [Mal. 1:6]
Tehát a teremtés szintjén, rendjén, mint alkotónk,
mindenkinek – annak is, aki hívő ember, és annak is, aki nem akar tudomást
venni a teremtő Istenről, annak is – teremtője.
De János itt többről beszél. Nem erről a közösségről
beszél. Hiszen a teremtés szintjén ugyan mindannyian Istenéi vagyunk,
Istenhez tartozunk, de ez még az emberek többségénél rendezetlen
kapcsolatot jelent. Esetleg felszínes kapcsolatot jelent. Majd amikor a „jaj
Istenem!” helyzet következik, akkor; vagy „egyébként meg ne szólj bele a
dolgaimba!” – sok embernek ennyi, és ilyen rendezetlen az Istennel a
kapcsolata. Vagy egyszerűen engedetlenség. „Közösségünk van az Atyával” – Pál apostol nem véletlen írja a Római levél elején, hogy a teremtett
mindenség értelmes vizsgálata révén az Isten istensége, bölcsessége,
hatalma megismerhető. És mivel megismerte mindenki ezen a világon, de nem
dicsőítették Istenként, ezért nincs mentségük.
Igen, mindenki a történelem minden pontján, idejében
és e földgolyó bármely részén élt is, vagy él, a teremtett mindenség
értelmes vizsgálata révén fölismerheti, amit ugye így szoktak az emberek
mondani: azért valakinek lennie kell. És azt mondja az apostol, igen, de
hogyha azt mondod, hogy valakinek lennie kell, akkor neked rendezni kellene
ehhez a valakihez a kapcsolatodat. Akkor például dicsérned kellene Őt.
Magasztalnod ezért a nagyszerű világért. De nem dicsérték, pedig
megismerték az Istent ilyen szinten.
Az apostol azt mondja, nekünk közösségünk van az Atyával,
de ez a közösség nyílván több, mint amiről az előbb szóltam; hogy valakinek
lennie kell, egyébként semmi közünk egymáshoz. Viszont az első lépcső
lehet, ha eljut valaki odáig, hogy valakinek lennie kell.
Azután erről olvastunk, János erről tesz bizonyságot,
hogy közösségünk van: „…és az ő
Fiával, a Jézus Krisztussal”. A közösségnek, az Istennel való
közösségnek van, kell hogy legyen egy sokkal mélyebb szintje, mint csupán
az, hogy valakinek lennie kell. „Hát talán valaki teremtette ezt a
mindenséget!” – ennél mélyebb az, amit János így fogalmaz, hogy a mi
közösségünk pedig közösség az Ő
Fiával, azaz Jézussal. Merthogy az Ő Fiának, Jézusnak a vére tisztít
meg minket minden bűntől. És itt már a kapcsolat rendezéséről van szó. Nem
úgy általában van valahol valaki, aki bizonyára nagyobb, mint én, mint mi
emberek; és úgy általában megvagyunk: nekem semmi közöm hozzá, ő meg csak
akkor szóljon bele az életembe, ha majd megengedem neki. Hanem, amikor az
ember fölismeri, hogy az Ő teremtőjétől elfordult, engedetlen lett, vétkes
lett; fölismeri, hogy érte jött Jézus és áldozta önmagát… hogy az Ő Fiának
vére megtisztít minket minden bűntől.
János azt írja itt, a maga sajátos stílusában és
mondataival: „Ha azt mondjuk, hogy
közösségünk van vele, és a sötétségben járunk, akkor hazudunk…”. Az nem
lehetséges, hogy mondjuk, hogy közösségünk van az Úrral, de nincs
közösségünk az Ő népével. Vagy mondjuk, hogy mi közösségben vagyunk a
testvérekkel, csak éppen nem szeretjük egymást. Akkor itt hazudik az ember.
Viszont a kapcsolat rendezésében csodálatosan vall az apostol, amikor azt
írja, hogy „hű és igaz, hogy
megbocsátja, ha megvalljuk vétkeinket”.
Tehát az első szint az lehet, hogy általánosságban,
mint a Teremtővel való valamilyen laza kapcsolat, de a következő szint az
az, hogy Jézus Krisztus által rendeződik kapcsolatom a mindenható Istennel.
És itt érkezünk el a fölolvasott apostoli
bizonyságtétel harmadik pontjához, nevezetesen, hogy „nektek is közösségetek legyen velünk”. Közösségről beszél
három vonatkozásban János apostol: közösség az Atyával (de ez az általános szint, és ebbe még sokszor az
engedetlenség is beletartozik, mert ez csak a teremtési szinten való
közösség), de közösség Jézus
Krisztussal, és hogyha valóban van rendezett kapcsolatunk a mindenható
Istennel Jézus Krisztus által, akkor nektek is közösségetek legyen velünk. Vagyis akkor, és itt érkeztünk az
emberi szinthez, arra a szintre, ahol mi vagyunk már mindannyian, az ember,
a hívő ember és a másik hívő ember, az egyik és a másik keresztyén: akkor
közösségetek legyen velünk. Mert az lehetetlen dolog, hogy valaki azt
mondja, hogy nekem a Krisztus által az Isten mennyei Atyám, és egy másik
valaki is azt mondja, hogy nekem is a Krisztus által mennyei Atyám, és egy
harmadik valaki is ugyanezt vallja, közben nekik egymáshoz semmi közük
nincs. Egymást nem fogadják el, nem akarják elhordozni. Akkor itt valaki
hazudik. Mármint szebbnek állítja be az Úrral való kapcsolatát, mint ahol,
az valójában tart, és amilyen valójában az.
Azért írjuk, hogy nektek is közösségetek legyen
velünk. Ha van két keresztyén ezen a világon, és azok ismerhetik egymást
(mert nem olyan rettenetes messze laknak, talán egy gyülekezetet alkotnak),
akkor nekik közösségben kell lenni egymással.
Igen, „ha a
világosságban járunk, közösségünk van egymással” – írja az apostol. De
itt van egy feltételes megfogalmazás: „ha
a világosságban”. Ha valóban az Úr világosságában, ha valóban, mint
bocsánatot nyert bűnösök, mint Jézus által az Isten gyermekei, nem egyszerűen
csak teremtményei, hanem immáron hozzá visszatért gyermekei járunk, akkor
viszont közösségünk kell, hogy legyen egymással.
És ez a bizonyos harmadik közösség mit is
jelent? A Krisztusban való testvéri közösség mit is jelent? Isten hogyan
szeretett minket? – annak ellenére, amilyenek vagyunk. A bűneink ellenére.
Nem azért, mert kinézett a sok ember közül engem, meg téged, meg még
néhányunkat: ezek olyan viszonylag rendes keresztyének, no ezeket szeretem,
a többieket nem szeretem, mert nem érdemlik meg. Az Isten hozzánk való
szeretete nem a mi teljesítményünkön múlik. Nem a mi érdemeink alapján
történik. Az Isten annak ellenére szeretett és szeret, hogy milyenek
voltunk, és még hívő emberként is olykor milyenek vagyunk. Ezért tud, akar
megbocsátani is. Vagyis a gyülekezet közösségében, mint megkegyelmezett
bűnösök vagyunk együtt. Ezt legalább először önmagunkban kell, hogy
tudatosítsuk és elfogadjuk. Megkegyelmezett bűnösök. Sokan, különösen a
világ fiai közül, ha ezt hallják, hogy szent (mert igaz ez is, hogy
szentek, tudniillik a Krisztus követésére szentelték életüket, de ez nem
azt jelenti, hogy tökéletesek), akkor azonnal azt mondják: ezek szentek? Ez
a pap szent? Ha tökéletesre gondolt, akkor nem. De odaszentelt életű.
A gyülekezetben tehát megkegyelmezett bűnösök vagyunk
együtt, a gyülekezet megkegyelmezett bűnösökből áll, és nem pedig a
nagyszerű, vagy önmagukat nagyszerűnek gondoló emberek csapatából. Nagyon
sokszor találkozok ilyen fölvetéssel emberek részéről: Tiszteletes Úr!
Mehetek én oda a gyülekezetbe, a templomba? Megérdemlem én, hogy oda
menjek? Hát – mondom – nem. Hát hogy érdemelné meg, hogy ide betegye a
lábát! No de én sem érdemlem meg. Éppen azért kell oda jönnöm, mert kezdem
érezni, hogy nem érdemlem meg.
Ez az isteni szeretet lehet egyedül a közösségünk
alapja. És hogyha komolyan tudjuk, hogy megkegyelmezett bűnösök vagyunk,
akkor már egészen másképp tudunk egymásra nézni. Mindjárt több lesz a
türelem is, mindjárt több lesz a megértés is, mindjárt több lesz az
elfogadás is. Nem a bűnök elfogadása, hanem az egymás elfogadása lesz több
annak ellenére, hogy hívő emberként is vannak botlásaink. És ez a közösség
– amiről János ír – hogy „nektek is
közösségetek legyen velünk”, ez jelenti azt is, hogy nagyon különbözőek
vagyunk. Nagyon sokfélék vagyunk, már a teremtés rendje szerint is,
különböző képességeink, adottságaink vannak, hívő emberként különböző
kegyelmi ajándékaink vannak, fiatalabbak vagyunk, vagy kicsit korábban
születtünk, nők vagyunk, vagy férfiak vagyunk, és sorolhatjuk a sok
különbséget, és mégis „közösségetek
legyen velünk”. Itt kezdődne igazán a gyülekezet.
Mi tehát közösségünk alapja? És térjünk vissza a
bevezetőben föltett kérdéshez. Miben különböznek gyülekezeti kiscsoportjaink,
egyáltalán a gyülekezet a világ nemes emberi társulásaitól? Ha semmiben,
akkor nem nagyon vagyunk keresztyének. Mert nyílván nem abban, hogy mi nem
a kocsmába, hanem a templomba szoktunk összejönni. Ez is különbség, de
valami nagyobb különbség kell, hogy megjelenjen.
Mi tehát az a különbség, ami mindenféleképpen meg
kell, hogy legyen a sok hasonlóság mellett? Hát mi az alapja a világ emberi
társulásainak? Mi az alapja egy megszerveződő kis munkacsapatnak, ahol kettő,
három, öt vagy tíz ember egymást elfogadja, és együtt dolgoznak? Vagy a
sport valamelyik ágáért rajongva sportkört alapítanak, vagy drukkolóként
összejárnak. Ez a szenvedélyük, az érdeklődési körük, és együtt vannak, és
sokat beszélgetnek együtt ilyen témákról. Vagy valamilyen klubba járnak,
ahol együtt beszélgetnek, együtt étkeznek, esetleg együtt kirándulnak. Hát
nem nagyszerűek ezek? De igen, a maga nemében. De mi alapján szerveződnek
ezek? Nagyrészt az emberi szimpátia alapján, ami egy nagyszerű dolog. Az
emberi szimpátia. Aki kevésbé szimpatikus, azzal nem nagyon fog gyakran
együtt vacsorázni, azzal nem sokat fog beszélgetni, azt, ha meg is ismerte,
szép lassan el fogja kerülni. De, akik egymás számára szimpatikusak, azok
egy kis baráti kört fognak alkotni, aztán lesz még másik, meg harmadik, meg
sok is, bár ugyanannak a csapatnak drukkolnak, de mégis az emberi szimpátia
az, ami leginkább összetartja az emberi, baráti csapatokat és köröket.
A gyülekezetben ennél többről kell, hogy szó legyen.
Nem elég az, hogy csupán kik azok, akik szimpatikusak nekem. Akkor jönnek a
frakciók a gyülekezetben. Ez a négy-öt ember, ez szimpatikus nekem, a
többivel nem állok szóba.
Azután látnunk kell, hogy a világban gyakran az
emberi teljesítmények hoznak össze embereket. Ami megint a maga helyén
nemes dolog. De jaj, ha a gyülekezetben is csupán a teljesítmények, érdemek
hoznának össze néhány embert egy-egy kiscsoportban. A világban gyakran a
változó érdekek hoznak össze embereket. Lehet, mint drukker, úgy is, de
lehet, hogy gazdasági érdekek hoznak össze. Most ezekkel barátkozom, mert
ezekkel meg kell ismerkedni, és baráti kapcsolatok kellenek, mert az
üzletet így tudjuk jobban előre vinni. Ez az érdekem. De hogyha az érdek
változik, és az ugye gyakran változik, akkor nagyon sokszor a barátokat is
le szokták cserélni az emberek, akik eddig jó ugródeszkák voltak, jó
kapcsolatot jelentettek, ezért úgymond barátnak tekintettem, kerestem velük
a kapcsolatot, azok egy részét most úgy elfelejtem, és keresem az újabbakat,
akiktől és akiken keresztül még nagyobb hasznot remélhetek. Jaj, ha a
gyülekezet így szerveződik, akkor valamit mi nagyon nem értettünk meg és
nem jól gyakorlunk. És jaj, hogyha az önzés, jaj, ha valamifajta külső
kényszer tart össze csupán embereket!
Mi tehát a különbség? A különbség az, hogy a
gyülekezetbe nem egyszerűen csak az emberi szimpátia működik, ami a
világban egyébként (sőt egy bizonyos szintig lehet a gyülekezetben is) a
barátságoknak az alapja. De egy gyülekezetet nem tud összetartani csupán a
szimpátia, és az még nem keresztyénség. Ahhoz nem kell keresztyénnek lenni,
hogy bizonyos embereket szimpatikusnak tartsunk, és azok egy részével
baráti kapcsolatot ápoljunk. Azt a világ fiai is tudják, és jó, hogy tudják
és gyakorolják. És szabad keresztyénként nekünk is komolyan vennünk az emberi
szimpátiát. De sokszor tapasztalom, hogy összetévesztik keresztyén emberek
is, azt hiszik, hogy az emberi szimpátia az már keresztyén szeretet. Az
nem. A keresztyén szeretet ennél sokkal több, hiszen a keresztyén
szeretetnek az az alapja, hogy az Isten annak ellenére, amilyen vagyok,
elfogad és szeret. És nem pedig, mert szimpatikus vagyok neki, mert én
rendesebb vagyok, mint a többi, mert az Úr Istennek haszna van abból,
hogyha velem jó kapcsolatot ápol.
Akkor hogy is van tehát? Mi lehet, és mi kell, hogy
közösségünk alapja legyen? És ezzel a mai Igével a sorozatot, hogy „Miért van szükséged kisközösségekre?”, szeretném
most lezárni – tehát miért? Azért, mert az Isten megbocsátott nekem, azért
mert szeretett engem, és én ebből a szeretetből merítek és adok tovább. Így
a kegyelmet nyert ember megbocsát a másik bűnösnek és elfogadja őt.
Elfogadja, mint másik kegyelmet nyert bűnös embert. A Krisztusban fogadom
el, a Krisztusért fogadom el, és nem azért, mert annyira szimpatikus nekem.
Az majd lehet a gyülekezeten belül barátom. Mert emberileg meg még plusz
szimpatikus is nekem. Mert hasonló az érdeklődési körünk. De a keresztyén
közösség az nem az emberi szimpátiára kell, hogy épüljön csupán, hanem
arra, hogy ha nekem megbocsátott az Isten, és így néz rám a Krisztusért,
akkor én is a Krisztuson keresztül nézzek a másikra, mert neki is
megbocsátott az Isten, és így lesz közösségünk egymással. A Krisztusért, a
Krisztusban fogadjuk el egymást. És a gyülekezet minőségileg akkor kezd
emelkedni, erősödni, hogyha ez a Krisztusi szeretet erősödik bennünk és
közöttünk. Mert Isten elfogadott engem is annak ellenére, amilyen vagyok a
Krisztusért, és én is elfogadom a másik embert a gyülekezetben annak
ellenére, amilyen a Krisztusért. Mert őt is elfogadta, neki is megbocsátott
az Isten, és engem is elfogadott, és nekem is megbocsátott az Isten. Tehát
a kegyelmet nyert bűnös megbocsát a másik kegyelmet nyert bűnösnek, és a
Krisztusért és a Krisztusban elfogadja, és kapcsolatot ápol vele. Hogyha
még a Krisztusban testvérek között azután találunk néhányat, aki emberileg
meg szimpatikusabb, akkor plusz szabad. És legyenek így barátaink,
keresztyén barátaink, de ne gondoljuk, hogy az emberi szimpátia elég ahhoz,
hogy Isten népe éljen és működjön. Az nem az Isten népe, hogyha csak emberi
szimpátia mozgat bennünket.
Kapcsolataink tehát a megbocsátó szeretetre kell,
hogy épüljenek, és így kell, hogy gyakoroljuk a közösséget.
Vajon hol tartunk? Egyáltalán mennyire vesszük
mi komolyan, hogy rendesek próbálunk
csak lenni, és hát úgy próbáljuk a szimpatikusabb embereket szeretni. No de
hát ezt a világ is tudja, és törekszik is a világ nemesebb része erre.
Ebben semmi többlet nincsen. Ehhez nem kell egyház. Ehhez nem kell az
evangélium. Ez mindenkinek kötelessége lenne.
Valaki így fogalmazta: „szeretetre (egymást elfogadó
szeretetre) szeretet tesz képessé”. Nem az érdek, nem a pillanatnyi haszon,
nem valami hasonló érdeklődési kör: én is Loki drukker vagyok, te is,
haver, akkor most már együtt sörözünk, te vagy a barátom!
Szabad ilyet. De szeretetre szeretet tesz képessé. Ha
valóban az Isten megbocsátó szeretetéből élek, akkor ez a szeretet képessé
tesz arra, hogy elfogadjam a másik, szintén Úr szeretetéből élő embert,
noha nagyon más, noha még az érdeklődési körünk se hasonló, noha nem is egy
generációhoz tartozunk, noha nem is úgy énekli a zsoltárt; meg a másikat
szereti, és nem azt, amit én szeretek, de mégis el tudjuk egymást így,
szeretetben fogadni. Ezt kell nekünk megélni, felmutatni ebben a világban.
Itt, de itt kell, hogy különbség legyen, a nemes emberi baráti társaságok
és egy gyülekezet között.
Szükségünk van közösségre, hogy gyakoroljuk magunkat
ebben a megbocsátó (mert
bocsánatot nyertünk), elfogadó
(mert minket is elfogadott az Isten) szeretetben. És a megterített asztal
közössége pedig kiváltképpen való alkalom arra, hogy ez kiábrázolódjon
számunkra, ne csak hirdettessék, és hogy meg is élhessük ezt a
közösségünket. Ámen.
Imádkozzunk!
Hálát adunk Istenünk a tisztességes munkatársakért.
Hálát adunk a hasonló érdeklődési kör alapján kapott ismerősökért. Hálát
adunk azokért, akik nekünk szimpatikus emberek, és kitüntettek bennünket
barátságukkal. Bocsásd meg, ha gyakran összetévesztjük az emberi
rokonszenvet, szimpátiát és a krisztusi szeretetet. Azt gondoljuk, hogy a kettő
ugyanaz. Bocsásd meg, hogy a gyülekezetben is sokszor csak a szimpátia van
jelen, mint a világban, és kevésbé a feltétel nélküli elfogadó és
megbocsátó szeretet. Segíts, hogy most asztalodnál, megbocsátó szeretetedet
elfogadva egymásnak is megbocsássunk, hogy egymást szeretetben elhordozzuk,
hogy szeretetközösségünk, krisztusi többleteink jellé lehessenek ebben a
világban. Segíts Urunk, hogy a Te szeretetedből merítve egymást is
megajándékozzuk ezzel a szeretettel minden különbözőségünk, gyarlóságunk ellenére.
És így szeretetben, egy test tagjaivá formálódva hirdessük hozzánk való
irgalmadat.
Könyörgünk betegeinkért. Kérünk azokért, akik súlyos
terhet hordoznak, és szeretteikért, akik nehéz napokat élnek.
Könyörgünk azokért, akiknek búcsúzniuk kellett az
elmúlt napokban szerettüktől, hogy a Te vigasztaló és irgalmas szereteted
karolja át életüket, ők pedig keressék ezt a vigasztaló szeretetet.
Erősítsd meg így hitüket, hogy keressenek Téged, keressék a népeddel való
közösséget, hiszen Te akarsz így vigasztalást adni nekik.
És könyörgünk a keserű indulatokkal, csalódásokkal
teljes népünkért, hogy népünk közösségében a gyülekezetek a megélt krisztusi
szeretet által lehessenek a lelki megújulás, fölemelkedés, gyógyulás
munkásai. Áldd meg, szenteld meg úrvacsorai közösségünket a Te elfogadó
szeretetedből, segíts bennünket, hogy mi is testvérként, szeretetben
fogadjuk el egymást. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|