|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Kísértések között
Zsoltárok könyve 16. rész 5-11.
vers
„5URam, te vagy
osztályrészem és poharam, te tartod kezedben sorsomat.
6Osztályrészem kies helyre esett, örökségem nagyon
tetszik nekem.
7Áldom az URat, mert tanácsot ad nekem, még éjszaka is
figyelmeztet bensőm.
8Az ÚRra tekintek szüntelen, nem tántorodom meg, mert
a jobbomon van.
9Ezért örül a szívem, és ujjong a lelkem, testem is
biztonságban van.
10Mert nem hagysz engem a holtak hazájában, nem
engeded, hogy híved leszálljon a sírba.
11Megismerteted velem az élet útját, teljes öröm van
tenálad, örökké tart a gyönyörűség jobbodon.”
Imádkozzunk
„Áldjad, lelkem,
az URat, és egész bensőm az Ő Szent nevét! Áldjad, lelkem, az Urat, és el
ne feledd, mennyi jót tett veled!… megőrzi életedet a sírtól, kegyelemmel
és irgalommal koronáz meg. Betölti javaival életedet, megújul ifjúságod,
mint a sasé.”
Urunk áldunk és magasztalunk Téged a Te házadban. Áldunk és magasztalunk,
mert oly sok jóval vettél körül. De áldunk és magasztalunk Téged különösképpen
azért, mert mieink lehetnek a Te ígéreteid. Mieink lehetnek azok az
ígéretek, hogy ezen a földi életen túl valami mást is készítettél nekünk.
Áldunk és magasztalunk azért, hogy mi már ismerhetjük az Úr Jézus
Krisztust, aki életét adta miérettünk, hogy nekünk üdvösségünk lehessen.
Áldunk és magasztalunk Urunk, hogy nem kell egyedül küszködnünk, hanem
velünk vagy minden napon. Köszönjük, hogy így élhetünk a Te jóságodban, így
élhetünk a Te kegyelmedből. Áldunk Téged azért, hogy közösséget adsz nekünk
a gyülekezetben. Áldunk azért, mert valóban érezhetjük naponként a Te
megújító kegyelmedet. Köszönjük, hogy felvirrasztottál erre a napra, és
segíts bennünket, hogy valóban megértsük a Te akaratodat, és cselekedjük
azt a Te Szentlelked által. Az Úr Jézusért kérünk, hallgass meg minket.
Ámen.
Ó, Atya Isten, irgalmas nagy Úr,
Bűnbánó szívvel ím eléd borul,
Hű néped, áldva felséges neved,
Hogy esdve kérje nagy kegyelmedet.
Gondolsz ránk, híven oltalmaz kezed,
Rólunk egy percre azt le nem veszed,
Irgalmasságod mindig oly közel,
És erős karod minket átölel.
168. dicséret 1.
és 2. vers
Péter 1. levele 1. rész 3-12.
vers
„3Áldott a mi
Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja, aki nagy irgalmából újjá szült minket
Jézus Krisztusnak a halottak közül való feltámadása által élő reménységre,
4arra az el nem múló, szeplőtelen és hervadhatatlan
örökségre, amely a mennyben van fenntartva számotokra.
5Titeket pedig Isten hatalma őriz hit által az
üdvösségre, amely készen van, hogy nyilvánvalóvá legyen az utolsó időben.
6Ezen örvendeztek, noha most, mivel így kellett
lennie, egy kissé megszomorodtatok különféle kísértések között,
7hogy a ti megpróbált hitetek, amely sokkal értékesebb
a veszendő, de tűzben kipróbált aranynál, Jézus Krisztus megjelenésekor
méltónak bizonyuljon a dicséretre, dicsőségre és tisztességre.
8Őt szeretitek, pedig nem láttátok, őbenne hisztek,
bár most sem látjátok, és kimondhatatlan, dicsőült örömmel örvendeztek,
9mert elértétek hitetek célját, lelketek üdvösségét.
10Ezt az üdvösséget keresték és kutatták a próféták,
akik a nektek szánt kegyelemről prófétáltak,
11kutatva, hogy melyik vagy milyen időről tett
kijelentést a Krisztus bennük levő Lelke, amikor előre bizonyságot tett a
Krisztusra váró szenvedésekről, és az ezeket követő dicsőségről.
12Ők azt a kijelentést kapták, hogy nem maguknak, hanem
nektek szolgálnak azokkal, amikről most az evangélium hirdetői prédikálnak
nektek a mennyből küldött Szentlélek által, és amikbe angyalok vágyakoznak
beletekinteni.”
Újra
olvasom az egyik verset:
„Ezen
örvendeztek, noha most, mivel így kellett lennie, egy kissé
megszomorodtatok a különféle kísértések között.”
Szeretett
Testvéreim!
Hogy vagyunk? Hogy vagy? – próbáljuk megválaszolni
magunkban, csendben. Ezt a kérdést sokszor feltesszük egymásnak, és erre
különféleképpen szoktunk válaszolni. Van, amikor csak automatikusan
ráfelelünk, hogy kösz jól, van, amikor elgondolkozunk rajta, hogy valóban
hogy is vagyunk, és van, amikor pedig azonnal mondjuk, hogy hogyan is
vagyunk, talán a panaszainkat, talán a fájdalmainkat.
Eszembe jutott egy nagyon régi diákélményem, amikor is
a Kollégium területén sok tanárcsalád, professzorcsalád is lakott, és
diákokként szívesen megkérdeztük az egyik kisgyermektől, hogy „hogy vagy?” –
mert olyan szépen válaszolt rá. Megkérdeztük, és az a kisgyermek teljes komolysággal
úgy tudott válaszolni: „Isten kegyelméből jól vagyok”. Vagy másik
alkalommal: „hála Istennek, jól vagyok”. És ennek a kisgyermeknek a
válaszában láttuk a nagyapát, akit ismertünk, és tudtuk, hogy a nagyapa
mindig így válaszolt: „Isten kegyelméből jól vagyok”. A gyermek szájából
érdekesen hangzottak ezek a szavak, de talán éppen ezért figyelemfelkeltőek,
hogy hogyan tudják a mi gyermekeink is megfigyelni, hogy mi hogyan
válaszolunk erre a kérdésre. Vajon azt látják a keresztyének életéből, hogy
ugyanúgy panaszkodnak, mint a világ fiai? Ugyanúgy mondják erre a kérdésre
a válaszaikat, a keserűségeiket, mint a világ fiai? Vagy beleérzik, és ott
látják az Isten kegyelmét is, akár a bajok között is.
Eszembe jut az a testvérünk, aki évekig, talán
évtizedekig köszöntött bennünket a templomajtónál (sokan ismertük őt),
amikor olyan hosszan mondta az Isten csodálatos dolgait, hogy „az Úr
békéje, szeretete, irgalma legyen a testvérekkel”, hogy érezhettük belőle,
hogy valóban túlcsordul belőle ez a hit, amit mindenkinek szeretne továbbadni,
szeretne mások számára is hozzáférhetővé tenni. Igen, pedig ő is
hátratételt szenvedett, ő is szenvedésekkel volt tele, és mégis tudott
ilyen túlcsorduló örömmel szólni az Úr békéjéről és szeretetéről.
És vajon mi határozza meg, hogy mi van a mi szánkban,
mi van a mi szívünkben? Isten magasztalása hol helyezkedik el az
életünkben? Mindennek az előzményeként, vagy valaminek az eredményeként,
vagy talán elmarad az Isten magasztalása? Mindennek az előzményeként
megjelenhet úgy, hogy bármi történjék is az életemben, tudom, hogy az Isten
kegyelme őriz hit által. Bármi történik is az életemben, áldott az Isten.
Bármi történjék is, a 16. zsoltár csodálatos szavaival: „ teljes öröm van tenálad Uram”, és „áldom az Urat”, és tudom mondani,
hogy „az én örökségem, az én
osztályrészem nagyon tetszik nekem”. Az, amit kaptam az Istentől, még hogyha
talán sokszor keserves is.
Péter első levelében a 3. vers különösképpen, és majd
még egyszer megszólal ez a túlcsorduló öröm, ez az áldás Isten iránt. „Áldott a mi Urunk Jézus Krisztus Istene
és Atyja, aki nagy irgalmából újjá szült minket Jézus Krisztusnak a
halottak közül való feltámadása által élő reménységre…” Áldott az
Isten! És miért ez az előzmény? Az Isten nagyságos tettei, az Isten
megváltó szeretete az az előzmény, ami miatt minden körülmények között áldott
az Isten. Ez a kicsorduló, ujjongó hálaadás, azok szívében lehet ott, akik
így ismerték meg az Istent, szabadító és megváltó Istennek. Aki olyan
csodálatos mennyei kincset készített el az ember számára.
Az Ószövetség embere is tud az örökkévaló örökségről.
Az Ószövetség embere is tud arról, hogy örökké tarthat a gyönyörűség Isten
jobbján, de még teljesebb módon itt van számunkra, az Újszövetség emberei
számára Jézus Krisztusban, aki meghalt és feltámadott miérettünk, aki az Ő
halálával és feltámadásával újjászül bennünket élő reménységre. Vagyis
meghalhatunk a bűnnek és élhetünk általa. Élhet a mi belső emberünk, amit
így fogalmaz az Ige, hogy az a romolhatatlan mag, amit az Isten elhelyezett
mindannyiunk életében, az növekedhet, újraéledhet, belső emberünk
megindulhat. Igen, ez lenne az az újjászületés, amely által bármilyen
körülmények között örömünk lehet. Ez az örökség az, amelyért Jézus Krisztus
meghalt és feltámadott.
Akinek nincs ez az öröme, az valahogy úgy van, mint
az a bácsi, akiről talán már szóltam itt a közösségben, hogy mikor
megkérdezték tőle, hogy mi lesz a halála után, akkor olyan ködösítve
próbált beszélni arról, hogy „hát majd az Úr Isten valamit csak tesz
énvelem”. Aki nem érti, hogy milyen csodálatos örökségre hívott el minket
az Isten, annak nincs meg ez az öröm a szívében és életében. Akinek nagyon
tetszik ez az örökség, aki megértette már, hogy mit készített el a mi Urunk
Istenünk az Őt szeretőknek, azok tudnak igazán örvendezni és hálát adni. Ez
az, amire azt mondtam, előzményként
bármi történjen is, áldott az Isten, magasztalom Őt.
Aztán vannak nagyon sokan olyanok, és sajnos megkísérti
még a hívő embert is, akik úgy gondolkoznak az Isten magasztalásáról, hogy ha valamit tesz velem, valamit adott
nekem, akkor azért magasztalom. Azt talán megköszönöm. Azt azért még
igyekszek észrevenni, amikor valamilyen eredmény nyomán jön ki a számból,
jön ki a magasztalás az életemből. Ennek az a betegsége, hogy csak akkor
magasztaljuk az Urat, ha valami sikerül, valamit adott nekünk, valamit már
megkaptunk Tőle, és nincs ott az a megalapozott hit, ami abból fakad, az az
öröm, ami abból fakad, hogy az Úr Jézus életét adta érettem.
És a harmadik a legszomorúbb, amikor elmarad az Isten magasztalása.
Azért olvastam föl azt a versszakot, amiben ez az ellentét van meg, ott azt
mondja az Igénk, hogy „…ezen örvendeztek,
noha most, mivel így kellett lennie, egy kissé megszomorodtatok…”. Hát
én nagyon sokszor úgy érzem, hogy sok ember életében, talán jellemzően
kicsit a magyarok, nem akarok általánosítani, de sokszor a mi református
kegyességünkben is így van, hogy majdnem megfordítva érthető. Majdnem
megfordítva látszik sok ember életén. Szomorúak vagytok. Igen. Most próbák
alatt nyögtök, és meg lehetne fordítani úgy a kérdést: van egyáltalán
örömötök? Megvan az az örömötök, hogy örökségetek van a mennyben? Vagy
valahol nagyon-nagyon mélyen, nagyon nehezen jön elő ez az öröm az
életetekből?
Egy mese jutott eszembe, amiben a hajléktalan koldus
ül kinn az utcán, és naponta ezen a kegyelem-kenyéren tengeti az életét, és
amikor vége lesz az életének, meghal, akkor a kegyelmes szomszédok ott
akarják eltemetni, ahol az élete legnagyobb részét töltötte, azon a helyen
ásnak neki sírhelyet. És ahogy kiássák a sírhelyet, ott találnak egy láda
kincset. Mese, de elgondolkoztató. Ez a koldus egész életében abban a
tudatban élt, hogy napi kis betevőjét úgy kell összeszednie, és ott van a
nagy kincs birtokában, ott van alatta, ott lenne számára a lehetőség, hogy
éljen ebből a kincsből.
Hát mi sokszor ilyenek vagyunk. Napról-napra
tengetjük az életünket rövid távú kis reményekkel, és ott van az óriási
kincs, ami vihetne bennünket előre, vihetne olyan örömökre, olyan
boldogságra, amit az Isten elkészített nekünk. Milyen hamar kész vannak
azok a panaszok, és manapság különösképpen divat panaszkodni, hogy micsoda
időket élünk. De akik már több időt éltek meg, tudják, hogy éltek meg már
hasonlót, vagy még nehezebb időket. Igen, olyan sok kesergés hagyja el a
szánkat, olyan sok szomorúság látszik az életünkön. És nemcsak „noha most”,
hanem sokszor inkább az látszik az életünkből.
Péter apostol levele egy közösséghez szól, akik már
az Úrral jártak, és az Ő nevében voltak együtt. És erre mondja Péter, hogy „Isten hatalma őriz titeket hit által az
üdvösségre… és ezen örvendeztek”. Ennek örülhettek. És csak
kismértékben lehet igaz az életetekre, hogy noha most, olykor-olykor
megszomorodik a ti szívetek, mert ennek is meg kell lenni. De alapvetően az
kellene, hogy meghatározza az életeteket, az a boldogság, az az öröm, hogy
üdvösség van számunkra elkészítve, hogy királyi gyermekek vagyunk. Noha
most megszomorodtatok, mivel így kellett lennie. Igen, a szenvedés és
kísértés a kísértő részéről azt szeretné elérni, hogy minél távolabb
kerüljön az ember az Istentől. Isten részéről viszont azt jelentené, hogy
minél közelebb kerüljön az ember őhozzá, minél inkább magához kapcsolja az
embert.
Nagyon jól ismert a Bibliából Jób és az ő feleségének
a története. Jób felesége a betegségben, a próbában nagyon hamar kimondja,
hogy „átkozd meg az Istent és halj
meg”. A kísértő ezt akarta elérni Jób életében is, de Jób ezt nem
mondja ki. Sőt, azt mondja: „tudom,
az én Megváltóm él, és utoljára az én porom felett megáll, és testem nélkül
látom meg az Istent”. Pedig ez is az Ószövetség, mégis ott van az a
tudat, az a hit, hogy az Isten nem hagy el, hogy az Isten velünk van a
szenvedésben is.
Van egy kedves versem, hosszú vers, ezért nem olvasom
most föl. Egy finn szántó-vetőről szól és feleségéről. Ez a finn
szántó-vető, el tudjuk képzelni, tőlünk sokkal északabbra, még nagyobb
küszködéssel és még nagyobb munkával keresi a kenyerét. Minden évben vet,
minden évben várja, hogy a gabona szárba szökkenjen, és minden évben ott
van a lehetőség, hogy nem lesz kenyere, mert azokon a vidékeken még több a
fagy, még több a jégeső. És leír három évet az életéből ez a vers, és
elmondja, hogy az első évben bizony a hólé már a vetésnek a felét elvitte,
aztán jött a jégzápor és jött a fagy, és alig maradt valami a vetésből. És
akkor az asszony (Jób feleségéhez hasonlóan) azt kezdi el magyarázni a
férjének, hogy „elhagyott minket az Isten”. És a gazda pedig újra és újra
ezt tudja mondani: „megpróbál, de el nem hagy az Isten”. A második év is
hasonlóképpen történik, jön a jégeső és jön a fagy. És azt mondja ez a
gazda, hogy tegyél fakérget a liszt helyett a kenyérhez. És akkor az
asszony megint mondja, hogy „elhagyott minket az Isten”. A gazda pedig újra
tudja mondani: „megpróbál, de el nem hagy az Isten”. És a harmadik év
csodálatos módon sikerül, sem a jégeső, sem a fagy nem viszi el a termést.
És akkor az asszony végre örül, hogy tiszta rozsból sütheti a kenyeret. És
ekkor a gazda leinti, azt mondja, hogy elbuknánk a próbán. Most is fele
rész kérget tegyél a liszthez a kenyérbe, mert a mi szomszédunknak
elfagyott a vetése és őt kell segítenünk.
Megpróbál, de
el nem hagy az Isten. Vajon tudunk-e ilyen hittel gondolkozni? Tudunk-e így előre
tekinteni akkor is, amikor benne vagyunk a próbákban és kísértésekben. És
tudunk-e úgy Isten kezéből fogadni próbatételt és szenvedést, hogy azt a
vallomást tegyük meg: „elég néked az
én kegyelmem” – ahogy Pál apostol mondta.
Kissé megszomorodtatok? És hadd legyen itt egy
kérdőjel: Mi kissé szoktunk
megszomorodni? Kevésbé? Vagy pedig elvész sokszor a reménység? A kísértő
azt akarja, hogy elmenjen a mi életünkből a reménység. Azt akarja, hogy
elvegye tőlünk azt az örömet, azt az örökséget, amit az Isten készített
számunkra. Megváltás nélkül, újjászületés nélkül ez sikerülhet. És az
elkeseredés eluralkodhat az embereken.
A jövő emlegetése ma is divat, mindig is az volt, és
a régidőkről beszélni mostanában is szokás. Meddig és merre haladunk? – kérdezi
a tudomány. De megváltás nélkül és újjászületés nélkül ez csak rémisztgetés
lehet, ez csak félelemkeltés lehet. Akinek van hite az újjászületésben,
akinek van hite ebben az örökségben, az az Isten ígéreteinek biztos talaján
állhat. Akinek nincs, az elmondhatja a költővel együtt, hogy „a semmi ágán
ül szívem”. Úgy érzem magam, mintha légüres térben lennék. Úgy érzem magam,
mintha semmi sem tartana meg ebben a világban. Isten pedig azt akarja, hogy
minket ez a hit őrizzen az Ő napjára.
Megpróbál, de el nem hagy az Isten. Vagyis azért adja
a szenvedéseket, hogy megtisztítsa a mi életünket. Itt Péter apostol egy
csodálatos képet mond (nemcsak itt, hanem máshol is találjuk ezt a képet): a
szenvedés tűzként lehet jelen az életünkben. Tűzben megpróbálja a mi
hitünket, életünket: „…hogy a ti
megpróbált hitetek, amely sokkal értékesebb a veszendő, de tűzben kipróbált
aranynál, Jézus Krisztus megjelenésekor méltónak bizonyuljon a dicséretre,
dicsőségre és tisztességre”.
Igen, a tűz megemészti a fát, szénát, pozdorját. Ha
azt építettünk az alapra, akkor ne csodálkozzunk, hogy megfeketedik,
megsemmisül a mi reménységünk. De ha valóban arany, valódi a mi
újjászületésünk, valódi a mi hitünk, akkor csak edződhet, tisztulhat
általa. Az arany megmarad. Az arany tisztul. Jól vigyázzunk tehát, hogy mit
építettünk arra az alapra, amit az Isten ad nekünk. És az újjászületett
ember tud így megmaradni minden próbában és tisztulhat az élete. Az
óemberünk csak befeketedik, elszenesedik, semmivé lesz a próbákban.
Isten hordozni akarja a mi életünket minden
körülmények között. És itt egy csodálatos kép van, ezt az üdvösséget
keresték és kutatták a próféták, és majd az evangélium hirdetői, és ez
hordoz bennünket. Hordoz bennünket már itt, ezen a földön és hordozhat
bennünket az örökkévalóságig.
Valahogy úgy képzelhetjük el, mint egy folyamot, mint
egy erős folyamot, amiben nagyon sok titok van, de hordozza a mi kis csónakunkat,
hordozza a mi kis életünket az üdvtörténetben. Hordozza a mi életünket a
végig, és hordozza úgy a mi életünket, ami végül is ott lehet az Istennél.
Ebben a folyamban sok-sok titok van. De a legfőbb titok az, hogy az Ige a
Lélek által újjászüli az ember életét, Jézus Krisztus által. És ennek a
láthatatlan Úrnak a dicsőítése lehet a mi számunkra olyan valósággá, hogy
ha arra a kérdésre, amit fölteszünk egymásnak, hogy „hogy vagy?”, akkor
dicsőült örömmel válaszolhatunk, örvendezhetünk, mert így mondja az
apostol: „mert elértétek hitetek
célját, lelketek üdvösségét”. Ezt az üdvösséget keresték és kutatták a
próféták, evangélisták. Kutatjuk mi magunk is, ma élő emberek, és így
érthetjük meg, hogy Isten mit készített el a mi számunkra.
Túrmezei Erzsébet néhány sorával fejezem be:
„Egy darabig elvisz a láb is,
de gyilkos ingoványhoz ér,
és akkor nincs tovább.
A hit elvisz… elvisz a célig,
megfáradottnak szárnyat ad.
És vészen át és poklon át
oda, az Istenig ragad.
És akkor nincs tovább.
Nincs tovább, mert vége az útnak,
és nincs tovább a küszködés,
és nincs tovább a fájdalom.
Csak az élet, csak az öröm,
a béke van tovább.
A 338. dicséretünk első két
versével könyörögjünk:
Lelki próbáimban, Jézus, légy velem.
El ne tántorodjék tőled életem.
Félelem ha bánt, vagy nyereség kísért,
Tőled elszakadnom ne hagy semmiért.
Ha e világ bája engem hívogat,
Nagy csalárdul kínál hitványságokat:
Szemem elé állítsd szenvedésidet,
Vérrel koronázott, szent keresztedet.
Imádkozzunk
„Áldjad lelkem
az Urat, és el ne feledd mennyi jót tett veled.” Urunk! Megvalljuk, hogy
sokszor elfeledjük, mennyi jót tettél velünk. Megvalljuk, hogy sokszor a
panaszaink vannak előtérben. Gyakran a keserűségeinket visszük csak eléd.
Megtörnek minket szenvedések, betegségek, sokszor a mi testi gyengeségünket,
a mi lelki erőnket is megpróbálják, kísértések és kételyek a mi
gondolatainkat is elferdítik. Urunk! Szeretnénk minden helyzetben Téged
dicsőíteni. Segíts erre minket Szentlelkeddel.
Áldunk Jézusunk, hogy irgalmadból újjáteremtesz
minket, és hogy ez ma is lehetséges. Kérünk mindazokért, akik még nem értik
az újjászületés titkát, és nem járnak az új életben, nem kérték a Te
segítségedet. Urunk, kérünk Téged, a gyülekezet közösségében adj élő
reménységet nekünk, hogy mindenek felett ez adjon örömet.
Kérünk mindazokért, akik most kell, hogy próbákat
éljenek át betegágyon, kórházakban vagy otthonaikban. Te segíts a testileg
gyengélkedőknek, hogy lélekben erősek maradjanak. Sőt napról-napra újítsd
meg rajtuk a Te kegyelmedet, és így adj élő reménységet a halál felett is
gyászoló testvéreinknek. Segíts, hogy a Te gyermekeiden, a Te népeden
látszódjék meg a Lélek által, hogy Benned örvendezünk, és boldog, szép életet
ajándékozol nekünk itt e földön és a Te országodban. Add, hogy ez valósággá
legyen a mi gondolatainkban, szívünkben, érzéseinkben. Jézus nevéért
kérünk, hallgass meg minket. Ámen.
„Növekedjetek a kegyelemben,
a mi Urunk, üdvözítő Jézus Krisztusunk megismerésében, övé legyen a
dicsőség most és mindörökké.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|