|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Énektanítás:
A jövő héten advent első vasárnapja lesz, ami azt
jelenti, hogy valami új kezdődik, és ahhoz, hogy valami új kezdődjön,
valaminek véget kell érni. Véget ért egy egyházi év, és ahogy egy egyházi
év véget ért, úgy ér véget a földön rend szerint minden. Véget ér a
gyermekkor, az ifjúkor, véget érnek a diákévek, esetleg barátságok,
szerelmek. Bizonyos családi kötelékek átminősülnek, véget érhetnek azonban
nyomorúságok, próbatételek is. És véget ér a mi életünk is egyszer. Amikor
pedig véget ér az életünk, akkor oda kell majd állnunk a Krisztus
ítélőszéke elé, azonban nem mindegy, hogy hogyan tesszük ezt.
Énekeskönyvünk egyik dicsérete tanít minket erre. A 362. dicséretről van
szó:
Ébredjél fel, világ,
bűneidből,
Vedd eszedbe magad a nagy
bűnből,
Melyet néked utolsó időkről,
Magyarázott Jézus Krisztus ő
ítéletéről.
…
Reménység a reménytelenségben is
Rómabeliekhez
írott levél 8. fejezet 18-25. vers
„18Mert
azt tartom, hogy a jelen szenvedései nem hasonlíthatók ahhoz a dicsőséghez,
amely láthatóvá lesz rajtunk.
19Mert a teremtett világ sóvárogva várja az Isten
fiainak megjelenését.
20A teremtett világ ugyanis a hiábavalóságnak vettetett
alá, nem önszántából, hanem az által, aki alávetette, mégpedig azzal a
reménységgel,
21hogy a teremtett világ maga is meg fog szabadulni a
romlandóság szolgaságából Isten gyermekeinek dicsőséges szabadságára.
22Hiszen tudjuk, hogy az egész teremtett világ együtt
sóhajtozik és együtt vajúdik mind ez ideig.
23De nem csak ez a világ, hanem még azok is, akik a Lélek
első zsengéjét kapták, mi magunk is sóhajtozunk magunkban, várva a
fiúságra, testünk megváltására.
24Mert üdvösségünk reménységre szól. Viszont az a
reménység, amelyet már látunk, nem is reménység; hiszen amit lát valaki,
azt miért kellene remélnie?
25Ha pedig azt reméljük, amit nem látunk, akkor
állhatatossággal várjuk.”
Hallottuk az írott Igét, lélekben elcsendesedve imádkozzunk:
Urunk Istenünk, mennyei Édesatyánk!
Eléd hozzuk most egész életünket. Letesszük előtted
gondjainkat, betegségeinket, fájdalmainkat, félelmeinket, de letesszük
terveinket, örömeinket és reményeinket is. Köszönjük, hogy Előtted megállva
mindent lerakhatunk egy órára, amit cipeltünk idáig, hogy a Te szemeddel
nézhessünk magunkra, vizsgálhassuk meg törekvéseinket, tetteinket, gondolatainkat.
Bocsásd meg Urunk… egyszer reménytelenül sötéten látjuk a jövőt, mert csak
a hírekre figyelünk, az újságokra, és Téged kivetünk a számításainkból.
Máskor pedig… és olyan ígéretesnek tűnik minden. Hiszünk önmagunkban,
bízunk egymásban, vagy egy hangzatos szólamban, hiszünk bármiben, amiben
hinni akarunk. Aztán csalódunk, újra és újra. Urunk! Látod, ilyenek
vagyunk. Köszönjük, hogy Te mégsem hagysz minket magunkra. Áldott légy,
mert szólítasz. Szólsz, hogy lássunk tovább az orrunknál, lássunk tovább az
újságok címoldalain, tudósok prognózisain. Köszönjük, hogy Veled
túlláthatunk a síron is; a gyász, a fájdalom sötétségében, és ott lehet a
feltámadás reménysége. Köszönjük, hogy Benned, Általad van reménységünk.
Köszönjük, hogy Te ma is akarsz beszélni mindannyiunkkal. Kérünk, segíts,
hogy megérthessük szavad, és engedhessünk annak. Mert az jó. Nekünk jó.
Áldd meg együttlétünket, Rád figyelésünket, segíts, hogy a reménység
követői lehessünk. Ámen.
Szűkölködünk
Nagy mértékben
Segedelem nélkül,
Reménykedünk,
Örök Isten,
Te légy segítségül:
Dicsérhessünk és lehessünk
Jézus szava hallgatói,
Igaz megtartói.
172. dicséret
Péter 1. levele
3. rész 8-18. vers
„8Végül
pedig legyetek mindnyájan egyetértők, együttérzők, testvérszeretők,
könyörületesek, alázatosak.
9Ne fizessetek a gonoszért gonosszal, vagy a
gyalázkodásért gyalázkodással, hanem ellenkezőleg: mondjatok áldást, hiszen
arra hívattatok el, hogy áldást örököljetek.
10Mert aki szeretne örülni az életnek, és jó napokat
látni, óvja nyelvét a gonosztól, és ajkait, hogy ne szóljanak álnokságot;
11forduljon el a gonosztól, és cselekedjék jót, keresse
és kövesse a békességet;
12mert az Úr szeme az igazakon van, és füle az ő
könyörgésükre figyel, az Úr arca pedig a gonoszt cselekvők ellen fordul.
13De ki az, aki bántalmaz titeket, ha buzgón igyekeztek
a jóra?
14De még ha szenvednétek is az igazságért, akkor is
boldogok vagytok; a fenyegetésüktől pedig ne ijedjetek meg, se meg ne
rettenjetek.
15Ellenben az Urat, a Krisztust tartsátok szentnek
szívetekben, és legyetek készen mindenkor számot adni mindenkinek, aki
számon kéri tőletek a bennetek élő reménységet.
16Ezt pedig szelíden és tisztelettudóan, jó
lelkiismerettel tegyétek, hogy amivel rágalmaznak titeket, abban
megszégyenüljenek azok, akik gyalázzák a ti Krisztusban való jó
magatartásotokat.
17Mert jobb jót, mint gonoszt cselekedve szenvedni, ha
ez az Isten akarata.
18Mert Krisztus is szenvedett egyszer a bűnökért, az
Igaz a nem igazakért, hogy Istenhez vezessen minket, miután halálra adatott
test szerint, de megeleveníttetett Lélek szerint.”
Szeretett Testvérek!
Nem tudom, hogy történelmi tanulmányainkban mennyire
figyeltünk föl, vagy személyes tapasztalatainkban mennyire vettük észre,
hogy a hanyatló hatalmak, a hanyatló kultúrák, azok mindig reménytelenséget
szülnek. Ez így volt az ókorban is, azóta is, bármilyen típusú volt a
társadalmi berendezkedés. Hiszen, ha csak a nem túl régmúltra emlékszünk
vissza, ha visszagondolunk arra, amire jó néhányan már emlékezhetünk
életkorunknál fogva, akkor eszünkbe juthatnak hangzatos, de utópisztikus
elképzelések, ideológiák és ezeknek a csődje. Amiben ugyan sokan próbáltak
hinni, de amik maguktól összeomlottak. És akkor mi van? Amikor egy-egy
társadalmi berendezkedés hanyatlani kezd, vagy amikor egy nagyobb kultúra
hanyatlani kezd, akkor mindig a reménytelenség erősödik.
Vajon amikor szavazatokért az ígérgetés és annak
versenye folyik, és utána jönnek a csalódások, jönnek a megszorítások,
amikor úgy néz ki, hogy minden nagyon nagyszerű és úgy lendülünk. És aztán
kiderül a valóság, hogy nem abba az irányba lendülünk, és nem úgy, ahogy
azt sokan szerették volna hinni és látni. Akkor mi van? Akkor úrrá lesz
rajtunk a reménytelenség? Akkor jön a folyamatos panaszkodás, kétségbeesés?
Vajon mit csinál a hívő ember? Mit csinálunk mi keresztyénként ilyen
helyzetben és ilyen világban? Amikor kilátástalannak tűnik a jövő? Amikor
ilyen csalódás, amikor ilyen aggodalom lesz, akkor mit teszünk? Amikor
kicsit bénultnak látjuk a társadalmat, az embereket, akkor vajon hívő emberként
mi mit mondunk? Mi is beállunk abba a kórusba, amelyik csak a csalódás
hangját tudja megszólaltatni, és csak
a reménytelenségről tud beszélni, csak
kilátástalannak rajzolja meg a jövőt? Mi is beállunk abba a csapatba,
amelyik: „hát úgysem tudunk semmit tenni!”, és valahol lebénultan
szenvedjük mindezeket?
Fölmerülhet a kérdés, hiszen az egyházi esztendő
utolsó vasárnapján is vagyunk: honnan lehet reménység? Van-e reménység a
reménytelenség idején? Lehet-e reménység ott, amikor a bennünket körülvevő
világ inkább reménytelen jelzésekkel van felénk. Amikor nehezedik a
megélhetés, amikor bizonytalan a munka, és amikor nagyon nehéz munkát
szerezni. Vajon, akkor mit mond a hívő ember? Hogyan élünk, hogyan
beszélünk, hogyan gondolkozunk, milyen példát adunk?
Péter apostol levele – ahonnan az előbbi részletet
hallottuk – már tulajdonképpen a Római Birodalomban is egy olyan korszakban
szólalt meg, ami már a hanyatlás korszaka volt, még ha nem is mindenki
vette ezt észre. Hiszen az emberek nagyrészt akkor szokták észrevenni, hogy
egy-egy hatalom, egy-egy kultúra hanyatlik, amikor már majdnem összeomlott.
Némelyek csak az összeomlás után veszik észre, mert álmaikban hisznek, de a
szemüket nem nyitják ki.
Péter apostol ilyen körülmények között élő
gyülekezetnek írta levelét, és figyeljük meg, hogy a fölolvasott bibliai
részletünkben két vonulat szólal meg. De mind a kettő valamiben közös. Az
egyik: a hívő ember mégis cselekszi
a jót. Akkor is, ha ilyen, vagy hogyha olyan az adott társadalmi
berendezkedés. Akkor is, hogyha a bennünket körülvevő világ, és azok ígéretei,
azok nem reálisak. Akkor is, ha emberileg néha eléggé kétségbeejtőnek tűnik
a helyzet, bár vannak közöttünk is sokan, akik sokkal nehezebb időket éltek
meg háború környékén, vagy a háború utáni esztendőkben.
Az apostol arról beszél, és arra hívja a
gyülekezetet, hogy a hívő ember cselekszi a jót, bármilyen is az őt
körülvevő világ. A mi cselekedeteink, nem attól kell, hogy függjenek, hogy
az adott világ, ami bennünket körülvesz milyen, mit díjaz, mit nem, mire
mond igent, mi az ami szerinte nem fontos, hanem mert ez a küldetésünk. És
a jó cselekvése, az önmagában misszió. Misszió, hogyha a reménytelenség
idején, reménységgel teszi az ember a jót.
Hármas vonatkozást láthatunk itt. Az egyik, ami inkább
befelé (nem csak, de inkább
befelé), a gyülekezet közössége felé hangzott: „Legyetek mindnyájan egyetértők, együtt-érzők, testvérszeretők,
könyörületesek, alázatosak.” Igen, bármilyen is a bennünket körülvevő
világ, és bármennyire néha farkastörvények kezdenek úrrá lenni, vagy csak
az egymás mocskolása folyik, bármennyire szanaszét szakadoznak a
körülöttünk élők, a keresztyén ember
és a gyülekezet az egyetértésre, az együttérzésre, a testvérszeretetre, a
könyörületre, alázatra kapott küldetést.
Azután cselekedjük
hívő emberként, gyülekezetként a jót, mindenki felé is, nemcsak a gyülekezeten
belül, hiszen így olvastuk: „forduljon
el a gonosztól, és cselekedjék jót, keresse és kövesse a békességet” – egy
olyan világban, amely világ nem ezen törvények szerint működik. A hívő
ember, mert van reménysége, és ez a reménysége nem a bennünket körülvevő
világ hanyatlásától vagy éppen előrehaladásától függ, mert van
reménységünk, ezért tudja, akarja cselekedni a jót, gonosztól elfordulva,
és ezért akarja követni a békességet.
És a harmadik terület egyfajta kifelé fordulás is,
nevezetesen, hogy „ne fizessetek a
gonoszért gonosszal, vagy a gyalázkodásért gyalázkodással”. Lehet, hogy
ez a divat, lehet, hogy ez a sikk; lehet, hogy emberileg, pillanatnyilag
rövidtávon így előrébb lehet jutni, de a hívő embernek hosszú távú
reménysége van, a gyülekezetnek hosszú távú reménysége van, ezért nem „gonoszért gonosszal” cselekszik,
ezért nem „gyalázkodásért gyalázkodással”
válaszol.
Az apostol, mintha hallaná a gyülekezet hangját, azt
írja, úgy folytatja: „de ha mégis
szenvedni kellene az igazságért…” – ha jó cselekedeteitek nem lenne
elég bizonyságtétel… Ha nem hirdetné elég egyértelműen, hogy „van
reménységetek, mégpedig az Úrban”, nos, ha mégis kellene szenvedni az
igazságért, merthogy volt, és van ma is ilyen, és holnapután is lesz ilyen,
de mégis reménységünk van. Mégis olyan reménységgel élhetünk, amit senki
nem vehet el tőlünk. Nos, ha mégis szenvedni kellene, ha mégis úgy látnánk,
hogy ez nem igazán működik ebben a világban, legalábbis rövidtávon… mégis
túl hangosak a vádaskodók, a gonoszok, a gyalázkodók jutnának előrébb,
akkor emlékezzetek a ti Uratokra, a Krisztusra, aki szenvedett. És
szenvedjétek el. Szenvedjük el azt, amit el kell ebből szenvedni, hogy
tudniillik az igazságért talán mégis lenéznek egy időre, vagy talán
megvetnek egy időre bennünket.
Ha a körülmények olyanokká válnak, hogy úgy látjuk,
hogy a jó cselekedetnek kicsi a haszna, gyenge a missziós értéke, mégsem
változtathatunk a módszeren. Itt eszünkbe kell, hogy jusson az apostoli
korban a zélóták szerepe. Azok, akik nagy buzgalommal, a jó ügyért
harcolnak, és a fegyvert és az erőszakot is besorolták a jó ügyért való
harcolás, egész pontosan az Isten ügyéért való harcolás eszköztárába.
Mégpedig a mindennapos eszköztárba. Kivéve az ellenállás jogát, ami ritkán
történik (gondoljunk Bocskaira), nem ez a hívő ember és a gyülekezet útja. Ha
mégis szenvedni kell, ha mégse úgy fogadja a világ reménységből fakadó
megszentelt életünket és annak jócselekedeteit, akkor is tudnunk kell, hogy
ez a fajta „szenvedés”, mégis új
élet csiráját hordja magában. Mégis a jövő, az itt van. Mert az Isten Igéje
az a mag, amely élet. Tudnunk kell, mert van Krisztusba vetett
reménységünk. És tudnunk kell azt is, hogy emberi értelmet meghaladó
megoldáshoz vezet, ha hitünk reménysége szerint élünk és szólunk; ha
reménységben vagyunk, és reménységből cselekszünk és szólunk akkor is,
amikor körülöttünk hanyatlik, vagy nehezebbé válik az élet. Amikor a
körülmények nem ezt sugallják. Amikor a társadalom letargiába süllyed. A
hívő ember akkor is tudja, van minden emberi értelmet meghaladó megoldás is
– amikor emberileg nem látjuk reményteljesnek, akkor is van reménység. De
ez a reménység már nem az emberből, nem a mi bölcsességünkből, hanem az
Úrtól van. Ezért mondja az apostol, még ha szenvedni kellene is, „boldogok vagytok”. Ha az
igazságért, ha az Úrért, ha az ő ügyéért kell megvetést, lenézést,
megszólást, vagy valami mást elszenvedni. Az apostol nem egyszerűen azt
írja: hát szenvedjétek el; hanem azt mondja: „boldogok vagytok”.
Mennyire sugárzik rajtunk ez a boldogság? Vagy mi is
pillanatok alatt átvesszük a bennünket körülvevő társadalom háborgását,
elkeseredését, reménytelenségét? Ha valóban boldogok vagyunk, mert van
reménységünk, akkor nem kell félnünk fenyegetéseiktől, nem kell
megrettennünk – bátorít az apostol. De mindez csak akkor lehetséges, ha
valóban igaz az, hogy az Urat tartjuk szentnek szívünkben. Ha valóban igaz
az, amit tudunk nagyon jól, sokszor halljuk Jézus szavát: „nékem adatott minden hatalom mennyen és
földön”. Ezt tudjuk kívülről. De így hisszük? Hisszük mi, hogy az Úr
kezében vagyunk? Vagy csak azt hisszük, hogy ki vagyunk szolgáltatva a
pillanatnyi társadalmi ilyen-olyan változások, politikai, vagy gazdasági
nehézségek, hullámzások és mindenféle másnak? Ha ezeknek a
kiszolgáltatottjai vagyunk, ha csak erre nézünk, akkor kétségbeesünk. „Az Urat tartsátok szentnek szívetekben.”
Vagyis azt, akit a mennyei Atya küldött: Jézust tartsuk hatalmasnak.
És így érkezünk el fölolvasott bibliai szakaszunk
legfontosabb részéhez: „ha számon
kérik tőletek reménységeteket”. Tudniillik, ha így viselkedünk, ha reménytelennek
látszó helyzetek közepette is van reménységünk, és ezért cselekeszük a jót,
még hogyha ez bolondságnak tűnik is, vagy legalábbis nem valami könnyű
karriernek, ha elszenvedjük, ha kell, az igazságért az elszenvedni valót,
akkor előbb-utóbb megkérdezik: te miben bízol? Neked honnan van
reménységed? Miért maradt meg a te boldogságod? Miért sugárzik a te arcod?
Ahol sokan kétségbeesve és panaszkodva járnak, ahol emberek csak zúgolódni
tudnak, ott, hogyha vannak reményteljes arcok, még egy szót nem szóltak, de
meg fogják kérdezni. Előbb-utóbb meg fogják kérdezni. Hát észre szoktuk
venni, hogy ha valakinek az arca nagyon komor: csak nincs valami baj? És
észre szoktuk venni, hogy ha valaki nagyon vidám: no veled meg mi történt,
hogy...? Vajon hívő emberként mit vesznek észre rajtunk?
Az apostol arra emlékeztette az akkori gyülekezetet
is, és a mindenkorit, és bennünket is most erre hív és erre bátorít az Ige,
hogy ha a reménység, az az Úrba vetett reménység, és ha mi reménység
szerint élünk és szólunk, akkor előbb-utóbb számon kérik tőlünk
reménységünket.
Az apostol azt mondja: „legyetek készen számot adni”. Legyetek készen az ilyen
helyzetben megszólalni. És itt megint a misszióhoz érkeztünk vissza.
Korábban a cselekedetekről volt szó, hogy cselekedd a jót együtt érző,
testvérszerető, könyörületes szívvel, a jót munkálva, a békességet
munkálva; most pedig oda érkeztünk, hogy mindez a bizonyságtételre, a szóbeli bizonyságtételre fogja
megteremteni az alkalmat. De akkor legyünk készen felelni.
A kérdezők, lehet, hogy érdektelenek csak úgy
odalökik a kérdést… lehet, hogy csipkedni fognak: na te meg mit vigyorogsz
itt, hát nem látod milyen nehéz a helyzet?! De e mögött is kicsit ott van,
még ha ez kicsit takarózás is, ott van egy érdeklődés. Lehet, hogy cinikus,
aki kérdez és kíváncsiskodik. Lehet, hogy hatóság előtt kell számot adni – gondoljunk
majd vissza az apostoli kor vége felé elinduló keresztyénüldözésekre.
Hatóságok előtt kellett számot adni, hogy „kit hisztek, ki az úr, a
császár, vagy a Krisztus”. Bárki is és bárhol is, de meg fogják kérdezni.
Amikor a külső körülmények kevésbé adnak okot arra, hogy reményteljesek
legyenek az emberek, amikor egyre több elkeseredett, panaszkodó,
zsörtölődő, háborgó ember van, azok között pillanatok alatt kitűnik, feltűnik
az, aki komoly reménységgel rendelkezik, mert másmilyen az arca, másképp
áll az ügyekhez, a problémákhoz is. És akkor kérdezni fognak. Kérdezni
fognak, mert izgatni fogja őket a körülmények ellenére (amit hanyatló kultúrának
neveztem), neked honnan van reménységed? Hát te miben bízol? És itt az
alkalom, hogy szóljunk.
Elkezdi keresni reménységünk okát. Elkezdi keresni
reménységünk alapját. Elkezdi őket érdekelni, vagy felszínesen, vagy nagyon
komolyan, de érdekelni fogja őket.
Vajon a mai Magyarországon a keresztyén emberek, mi,
mennyi reménységet sugárzunk?
Vagy mi is, a mi ábrázatunk is, a mi szavaink is,
aszerint formálódnak, ahogy éppen a társadalmi közhangulat?
„Legyetek
készen számot adni a bennetek élő reménységről.” Mert észre fogják venni. És
előbb-utóbb érdekelni fogja őket. Érdekelni fogja őket, hogy mégis látod az
életet reményteljesen? Mégis látod az életnek értelmét? Látod a munkádnak
értelmét? Előtted van perspektíva? – mert mi nem nagyon látunk ilyet.
Érdekelni fogja, honnan van neked reményteljes jövőképed. És ekkor lehet
szólni, hiszen kérik, várják.
Az előbb a Római levélből olvastuk, hogy: „sóvárogva várják az Isten fiainak
megjelenését”. Vajon ilyen reményteljes istenfiak vagyunk mi ebben a
világban?
És végül az apostol még arra tanít, hogy hogyan
valljuk meg hitünket és reménységünket: „vallástételünk
jó lelkiismerettel legyen”. Ebben a nagyon rövid kifejezésben foglalja
össze a módot. Mit is jelenthet ez? Nyilvánvalóan nem azt, hogy fölényes
legyen, kioktató legyen. Nem valamifajta beteges hívő magabiztosság, vagy
gőg legyen. Hiszen ez taszítani fog. Hanem szelíd, őszinte, de Krisztusban
bizakodó, felszabadító, bizalmatlanságot oszlató legyen ez a
bizonyságtétel. Megnyerő legyen, kapcsolatépítő legyen. Jó lelkiismerettel
– fogalmazza az apostol. Amikor megkérdeznek, vagy amikor a beszélgetésben
egyszerűen nem kérdésként jön, de föl van kínálva tálcán az alkalom, hogy
megszólaljunk és megszólaltassuk a keresztyén reménységet, amely nem
egyszerűen a pillanatoktól függ, és aszerint hullámzik, hanem a megfeszített és föltámadott
Krisztusban bízik, akkor merjünk jó lelkiismerettel szólni.
És egy kicsit azt is észre kell venni, hogy valószínűleg
nem csupán a megszokott egyházi fordulatokkal, nem csupán azokkal a
kegyességi, egyébként nagyon helyes bibliai szavakkal, hanem egyszerűen a
hétköznapi kifejezéseinkkel. Ott, úgy, ahogy abban a helyzetben, az
leginkább jó. Mert várja a világ.
Szeretett Testvérek!
Amikor lassan már a jövő évi költségvetést kezdi
ki-ki gondolni, mit miből fog kifizetni, amikor kezdjük lassan
végiggondolni, hogy egy esztendő megint lepereg (az egyházi év utolsó
vasárnapján már erre gondolhatunk), amikor a holnap felé fordulunk – hogyan
lesz holnap? –, akkor legyünk készek megvallani: van olyan reménységünk,
ami nem egyszerűen attól függ, ami itt bennünket körülvesz. Ez az a
többlet, amit a hívő ember és a gyülekezet adhat ennek a világnak. És ezt
kell, hogy adjuk.
A Heidelbergi Káté első kérdés-feleletével fejezem
be, erre emlékeztetek. A kérdés ugye így hangzik… (és nagyon érdemes
végiggondolni), nem tantételeket kérdez, hanem, hogy mi értelme van az
egész hitednek? Hiszen így fogalmazták meg már közel félezer évvel ezelőtt
az atyák német földön is, fogadták el a mi őseink is: „Mi tenéked életedben és halálodban egyetlen egy vigasztalásod?”
A reménység felől kérdez, és majd azután sorolja föl a káté tételszerűen is,
ennek a reménységnek a tartalmát. De mit is válaszoltak rá? Az énekeskönyv
végén ott van, ahol a Mi atyánk,
a Hitvallás, a Tíz parancsolat található (ha
valakinek a káté már nem lenne a keze ügyében), ott van a válasz: „Az, hogy mind testestől, mind
lelkestől, mind életemben, mind halálomban nem a magamé, hanem az én
hűséges Megváltómnak, a Jézus Krisztusnak tulajdona vagyok…”. Vagyis
nem egyszerűen csak e világ függvénye, hanem az Úr tulajdona. „…aki az Ő drága vérével minden
bűnömért tökéletesen eleget tett, és engem az ördögnek minden hatalmából
megszabadított, és úgy megőriz, hogy az én mennyei Atyám akarata nélkül,
egy hajszál sem eshetik le fejemről, sőt inkább szükséges, hogy minden az
én boldogságomra szolgáljon. – Ezért Ő, Szentlelke által, az örök élet
felől engem is biztosít, és szív szerint hajlandóvá és késszé tesz arra,
hogy ezentúl Őneki éljek.” Ilyen hitünk van? Amelynek ez a
következménye és gyümölcse, hogy szív
szerint hajlandóvá és késszé tesz arra, hogy ezentúl Őneki éljek? Vagy
a kultúrák, a bennünket körülvevő világ ilyen-olyan hanyatlása, hullámzása,
ígérgetése az, ami bennünket is elsősorban meghatároz? A világ várja
sóvárogva a reménységet. A reménységet hirdető és megélő embereket. Legyünk
szív szerint hajlandók és készek hitünket megvallani reménységgel. Ámen.
Mely igen jó az Úr Istent dicsérni,
Felségednek, én Uram,
énekelni.
Szent nevedet dicsérvén
magasztalni,
És mindenütt e világon
hirdetni.
Rólad, Uram, akik
megemlékeznek,
Mint a pálmafa, szintén úgy
zöldelnek:
Mint cédrusfák, ugyan
meggyökereznek
Az igazak, kik igaz hitben
élnek.
Vallást tesznek minden
emberek előtt,
Hogy az Isten igaz mindenek
fölött:
Hamisságot soha nem
cselekedett,
Mint kőszikla, ő ád nagy
erősséget.
255. dicséret 1, 7. és 8. vers
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk, hogy tudhatjuk, a teremtés
jogán kezedben vagyunk. Magasztalunk, hogy tudhatjuk, hogy a megváltás
révén gyermekeiddé fogadtál. Áldunk Téged, hogy megszabadítottál és
megőrzöl minket. Hogy minden boldogságunkra kell, hogy szolgáljon. Hogy az
örök élet felől is biztonságban lehetünk. Hogy felszabadítottál minket
mindenféle földi emberi aggodalmaskodástól, hogy jó reménységgel, neked élve
éljünk, szolgáljunk ebben a világban.
Bocsásd meg Urunk, hogy bár tudjuk és hisszük
mindezt, de nem mindig látszik meg életünkön, reménységünkön, örömünkön,
hálánkon.
Segíts, bátoríts megvallani reménységünket szelíden,
de határozottan, bölcsen és bátorítóan e világ számára is érthető módon,
hogy a kétségbeesett, aggodalmaskodó életek erőt, reményt meríthessenek.
Hogy reménységünk megvallásával Rád mutassunk, mert Te vagy reménységünk.
Segíts, hogy amikor hitünket megvalljuk, a körülmények ellenére is hitben
és reménységben járunk, akkor áldássá lehessünk népünk, nemzetünk számára
is.
És könyörgünk, segíts, hogy betegek, gyászolók, az
élet személyes problémáiban járók között csalódott, reményvesztett
felebarátaink között ilyen reménységgel tudjunk járni az ő javukra, vigasztalásukra.
És könyörgünk gyülekezetünk jövőjéért, hogy lássuk a
jövőt. Könyörgünk épületeink bővüléséért, hogy legyen elég tér a közösség
életének.
És könyörgünk Urunk, örvendező, hitvalló, reménységet
sugárzó gyülekezeti életért, hogy a Te áldásod rajtunk keresztül is
áradhasson ebben a városban. Sokak javára, dicsőségedre. Ámen.
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által”. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|