|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Reménység
Lekció: János
evangéliuma 1. fejezet 1-13. vers
„1Kezdetben
volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige.
2Ő
kezdetben az Istennél volt.
3Minden
általa lett, és nélküle semmi sem lett, ami létrejött.
4Benne
élet volt, és az élet volt az emberek világossága.
5A
világosság a sötétségben fénylik, de a sötétség nem fogadta be.
6Megjelent
egy ember, akit Isten küldött, akinek a neve János.
7Ő
tanúként jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról, és hogy mindenki
higgyen általa.
8Nem
ő volt a világosság, de a világosságról kellett bizonyságot tennie.
9Az
Ige volt az igazi világosság, amely megvilágosít minden embert: ő jött el a
világba.
10A
világban volt, és a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg őt:
11saját
világába jött, és az övéi nem fogadták be őt.
12Akik
pedig befogadták, azokat felhatalmazta arra, hogy Isten gyermekeivé
legyenek; mindazokat, akik hisznek az ő nevében,
13akik
nem vérből, sem a test, sem a férfi akaratából, hanem Istentől születtek.”
Textus: Római levél
15. fejezet 13. vers
„A reménység Istene
pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel, hogy
bővölködjetek a reménységben a Szentlélek ereje által.”
„Mindenből van kiút. Minden út határtalan.
Egyetlen úttorkolatban sincs tábla, amely azt jelezné, hogy zsákutca. Az
élet útjáról beszélek. Minden utat végigjárhatsz. A végén száz új út vár.
Menj tovább. Ha lezárnak előtted egy utat, célod felé másik száz vezet.
Indulj. Menj. Járj. Meg ne állj. Remélj!”
Na igen – mondhatjuk – könnyen beszél Mácz István!
Száz út, amely megnyílik, reménység! Ugyan már! Az életünk egyre
reménytelenebb! Egészen igaz az előbb látott színdarab, ahol megszólalt az
éhezés, a kiábrándultság, a gonoszság. Ha csak a következő évre gondolunk,
egyből az jut eszünkbe, hogy csak rosszabb lehet. Elképesztő sötétség vesz
bennünket körül, és nemigen látjuk az alagút végét. Leküzdhetetlen rémként
magasodnak felénk a várhatóan magas számlák, az újabb elbocsátások tömege,
hogy az egészségügyi ellátás is változik, drágább lesz minden. Állandó
beszédtéma, hogy hogyan fogjuk kibírni?
Akkor pedig még nem is beszéltünk arról, amiket belül
élünk meg. Annak a reménytelenségét, hogy csak dolgozunk, dolgozunk, van,
aki több műszakban is, mennek a napok, egyik a másik után, majd a napokból
hetek lesznek, a hetekből hónapok, azokból évek, és csak taposómalommá
válik az élet apróbb megszakításokkal, amíg el nem múlik. Közben
kapcsolatok tömege romlik és szakad meg körülöttünk, szinte alig van
rendezett körülmények között felnövő gyermek lakótelepeinken. Mindezt látva
félünk a jövőtől, reménytelennek látjuk a holnapot. Pedig a holnaptól
várjuk a változást, de minden holnap átcsúszik a következő holnapra, míg
végül reménytelenül ott fekszünk egy kórházi ágyon, tudva, hogy talán nem
lesz holnap.
Nagyon lecsupaszítva, kisarkítva beszéltem az
életről, de sokak számára valóban ennyi az élet. Esetleg még hozzájárul
annak a sajnálata, hogy egyrészt mennyivel jobb volt egykor, és az illető
egyre csak visszafelé tekintget, illetve a „mi lett volna, ha…” kísértése,
hiszen az elmulasztott, másképpen megélt pillanatok már vissza nem
hozhatók, legfeljebb újfent reménytelenségbe, elkeseredésbe süllyeszthetik
bele az embert.
***
Pál apostol azonban nem efféle életérzésekről beszél,
hanem reménységről, örömről, békességről és bővölködésről. Olyan furcsán
hangzik mindez! Márpedig ha valaki, hát ő tudta, hogy miről beszél! A saját
bőrén tapasztalta meg!
Hiszen amikor még Saul volt, és felfelé ívelt a
pályája, reményteljes életút elé nézett. Mindene megvolt, amit csak egy
akkori kiteljesedett életű ember elmondhatott magáról: nagyszerű zsidó
családból származott, római polgár volt születésétől kezdve, a legjobb
taníttatásban részesült Gamáliel mellett, tiszteletben álló farizeus volt,
mindene megvolt – és mégsem volt reménysége, öröme, és békessége. Miért? Mert
mint farizeus meg akarta tartani a törvényt, de nem tudta. Ettől pedig –
saját maga ír erről a 7. fejezetben – egyre nyomorultabban érezte magát.
Aztán látja István megkövezését, hiszen őrzi a kövezők ruháját. Bármennyire
is takargatja az ember, egy ilyen esemény nyomot hagy az ember lelkén,
lelkiismeretén. Aztán üldözi a keresztyéneket, elhurcolja és börtönbe
vetteti őket. Micsoda békétlenség lehetetett a szívében később, ha ezekre a
tetteire gondolt!
Mígnem aztán egy nap, a damaszkuszi úton, találkozik
a feltámadott Úrral, és rádöbben arra, hogy kegyelmet, bocsánatot kapott –
Istentől. Új értelmet nyer az élete. No, nem könnyebb lesz. Ha eddig
reményteljes volt, ettől kezdve leginkább a reménytelen szóval lehetne
jellemezni, hiszen, ahogy ő maga beszél erről a Korithusbeliekhez írt 2.
levelében: „többször börtönöztek be, igen sok verést szenvedtem el,
sokszor forogtam halálos veszedelemben. Zsidóktól ötször kaptam negyven
botütést egy híján, háromszor megvesszőztek, egyszer megköveztek, háromszor
szenvedtem hajótörést, egy éjt és egy napot hányódtam a tenger hullámain.
Gyakran voltam úton, veszedelemben folyókon, veszedelemben rablók között,
veszedelemben népem között, veszedelemben pogányok között, veszedelemben
városban, veszedelemben a tengeren, veszedelemben áltestvérek között,
fáradozásban és vesződségben, gyakori virrasztásban, éhezésben és
szomjazásban, gyakori böjtölésben, hidegben és mezítelenségben. Ezeken
kívül még ott van naponkénti zaklattatásom és az összes gyülekezet gondja.”
Ez az ember, aki mindezt megélte, a felolvasott Igénkben arról beszél, hogy
egyrészt a mi Istenünk a reménység Istene, másrészt pedig, hogy nekünk
teljes örömöt és békességet ad hit által, hogy reménységben bővölködők lehessünk
a Szentlélek által.
Mi adja ezt a különbséget? Az, hogy ő, aki egyébként
az Írások nagy ismerője volt, rádöbbent arra, hogy neki Istene van. Azt is
mondhatnánk, gazdája van. Hogy igazi célja van az életének. Hogy az jóval
több, mint a törvények betöltése, több mint a munka taposómalma, és a
család, amik egyébként sokat érnek, de ezeknél van jóval több. Több mint halálunk
után egy életrajzban néhány évszám és esemény. Az ő élete nem csupán egy a
sok közül, hanem egy darab Isten tervében, nem pótolható, hiszen nincsen
belőle több, ahogyan belőlünk sincs. Valamennyien egyediek vagyunk,
egyszeriek és megismételhetetlenek. Értékesek, páratlanok.
***
Istenünk van! Advent van, ami
minden évben arról szól, hogy emlékezünk Jézus testet öltésére, vagyis arra,
hogy Ő eljött, mint Immánuel, a legszebb bizonyságaként annak, hogy „velünk az Isten”. Ez a várakozás
időszaka, és a várakozás, az mindig maga reménység!
Mindig várakozunk valamire. Talán épp most arra, hogy
találkozzunk valakivel, talán egy orvosi eredményre, talán egy új állásra,
vagy épp, hogy a mostanit megtarthatjuk-e, a vizsgaidőszak végére, az
ünnepekre, talán Istenre. Ha valakivel rendeznünk kell egy kapcsolatot,
akkor már előre majd ki ugrik a szívünk, ha behívatnak a főnökhöz, vagy
professzorhoz, azt talán maga a kiszolgáltatottság, nem is beszélve arról,
ha egy orvos egy vizsgálat kapcsán beszélni akar velünk. Néha nagyon nehéz
mindezt megélnünk. Türelmetlenek vagyunk, a bizonytalanság kiszolgáltatottá
tesz, hamar akarunk bizonyosságot, sürgetnénk az eseményeket, és csakhamar
önmagunk körül forgunk. Tele leszünk félelemmel, aggodalommal. Ez
természetes dolog.
Ugyanakkor a sokat megélt apostol most Istenre akarja
irányítani a tekintetünket, felemelni a szemeinket önmagunkról, a bennünket
oly gyakran lehúzó örvényről, és arra emlékeztet bennünket, hogy olyan
Istenünk van, aki tud rólunk. Akiről Jézus egykor azt mondta, hogy még a
hajunk szálait is számon tarja. Hát akkor hogyne tartaná számon az életünk
terheit, kétségeit és nehézségeit!
Nem arról van itt szó, hogy nem lehetünk betegek,
hogy biztosan sikerülni fog minden vizsgánk, hogy nem veszíthetjük el az
állásunkat, hogy nem lesz néha nehéz rendezni kapcsolatainkat, és hogy soha
nem érnek minket kudarcok. Mindez megtörténhet. Az apostolt is láthatjuk,
hogy mennyit szenvedett, börtönt, megkövezést, éhezést, betegséget, és
végül a mártírhalált. Ugyanakkor tudta, és mi is tudhatjuk, nem vagyunk
ezekben magunkra hagyva. Annak, ami velünk történik, értelme van, akkor is,
ha az épp nem kellemes, vagy ha nem értjük éppen akkor a miértjeit. Az
Úrral együtt élhetjük meg a terheket is, bele kapaszkodva, rá támaszkodva,
vagyis minden nehézségünk közepette is megélve a békességet, ami gyakran
egyáltalán nem könnyű!
***
Ha a békességre
gondolok, gyakran eszembe jut egy kis mese. Sok-sok évvel ezelőtt élt egyszer
egy király, aki töméntelen aranyat tűzött ki jutalmul annak a festőnek, aki
meg tudja festeni a békesség tökéletes képét. A felhívásra sok művész
készített szebbnél-szebb képeket, de a király végül csak kettőt választott
ki közülük, amelyek a legjobban tetszettek neki. E kettőből kellett
válasszon, és ez igen nagy fejtörést okozott neki. Az egyik festmény egy
tavat ábrázolt, mely csendes fodraiban a környező helyek, a ragyogóan kék
égbolt, és egy-két bárányfelhő tükröződött. Maga volt a békesség, és a
nyugalom.
A másik képen ezzel szemben, bár ez is hegyeket
ábrázolt, kietlen volt a táj, töredezettek, kopárak a sziklák. A szürke
gomolygó felhőkből villámok cikáztak, szél cincálta a kép szélén lévő
egyetlen fát, és mindeközben a szikla másik oldalán hatalmas vízesés
robajlott. A képen nyoma sem volt a békességnek. A király azonban ahogy
hosszasan nézte a képet, a szikla egyik repedésében egy parányi fészket
vett észre, amelyben egy kismadár nagy békésen üldögélt az elemek tombolása
közepette. No, ez a békesség – mondta.
Mi gyakran azt gondoljuk, hogy az a békesség, ha
minden nyugodt körülöttünk, sőt az, ha egyedül vagyunk, szabadon minden
megkötöző, befolyásoló körülménytől. Ez tévedés. Egy idő után a nyugalom
unalmassá, és üressé, sőt zavaróvá válna. Nyugalmat akkor találhatunk, ha
belül lelünk békességre! A békességünk csak belülről fakadhat, és ez nem
önmagától való! Azt nem lehet csinálni, kikényszeríteni!
Hiszen ember legyen a talpán, aki önmagától képes
napjainkban igazán békében élni. Én kétlem, hogy lehet, vagy ha mégis, csak
nagyon keveseknek. Ha igazán lehetne, nem lenne annyi ideges, stresszes
ember, nem lenne annyi gyomorfekélyes, magas vérnyomással küzdő beteg. A
békesség ajándék. Istentől. Ő adja, csak komolyan kell tudjuk venni ezt.
Tőle kell elvegyük, és vele kell tudjuk megélni életünk viharait. Ha komolyan
tudom venni, hogy életem és halálom is egy napon az Ő kezében van, hogy Ő a
reménység Istene, akkor békességgel, rá nézve fogom tudni megélni azokat.
Ez nem tétlen belenyugvást jelent. Nem passzivitást,
hanem nagyon is aktív odaszánást. Ez nem a „majd lesz valahogy” életforma,
hanem egy nagyon is odaszánt, újra és újra megharcolt, tudatosan Isten
melletti döntéseket jelent. Ez egyáltalán nem könnyű, hit kell hozzá,
bizonyosság abban az Úrban, akit nem látok, nem tudok megtapintani, de
mégis megtapasztalom újra és újra a jelenlétét, vezetését.
Nem véletlen az, hogy a zsidók úgy köszönnek
egymásnak, hogy „salom”, és hogy mi is „áldást és békességet”
kívánunk egymásnak. Ez a legtöbb, amit az ember kaphat. Ez maga az áldás,
Isten ajándéka.
A békesség szó fogalma egyfajta rendezett, megbékélt
viszonyt jelent Istennel, és emberekkel egyaránt. Ezt azonban senki sem
önmagától érheti el, csak az Úrtól kaphatja áldásként, ajándékként. Ezért
bírhatnak különös jelentőséggel Jézus szavai, amikor János evangéliuma
szerint Ő ad békességet. Hogyan? Úgy, hogy halála által megbékéltet
bennünket az Atyával, lerója, kifizeti bűneink adósságának a terhét a
kereszten. Helyreállítja az Isten és ember között elromlott kapcsolatot.
Nem véletlen, hogy az egyik ézsaiási prófécia úgy
beszél az eljövendő messiásról, mint a békesség fejedelméről. Ez az a béke,
amely közösséget teremt az Úrral. Ez az ajándék az, amely által Pál egykor
le tudta tenni korábbi bűneit, hogy nem megfojtódott az élete az István,
keresztyén családok, és önmaga ellen elkövetett bűnök miatti rágódásban.
Ezért tehetjük le a terheinket, bűneinket, kezdhetünk újat, tiszta lappal
előtte. Ez lehet a miénk Jézus által az egymásért való fáradozásunkban, a
feszültséggel, stresszel, háborúsággal teli hétköznapjainkban. Ez az a
békesség, amely által tudok békejobbot nyújtani a családtagomnak,
barátomnak, és engedni akkor is, ha nekem van igazam, amely által utána
tudok menni a másiknak, és rendezni tudom ellentéteket, amely nem
hánytorgat fel régi sebeket és sérüléseket, mert tudom, hogy Jézus megbékéltetett
az Atyával, noha semmi érdemem, és jogom sem volt Vele szemben.
***
A békesség mellé pedig így kaphatjuk meg az örömöt is. Ami nem azt
jelenti, hogy soha nem fogok megfáradni, elkeseredni, hanem sokkal inkább
egy bizonyosságot, amelyet az Úrral való kapcsolatban élhetek meg.
Felszabadultságot, boldogságot, akár a legnehezebb pillanatokban is. Pál a
filippibelieknek a börtönből, a rabságból írja nagy nyomatékkal, hogy örvendezenek
az Úrban mindenkor. Nem arról szól ez, hogy mindig fülig kell érjen a
szánk, hanem azt, hogy hittel, humorral élhetjük meg a legnehezebb
pillanatokat is. Belső bizonyossággal, hogy velünk van az Isten. Nem
vagyunk magunkra hagyva, elvetve, magányosan.
Erről senki egyszerű szavakkal meg nem győzhető.
Azonban Isten Szentlelke az, aki mindezt megadhatja nekünk, aki
kimunkálhatja bennünk a reménység istenébe vetett hitet. Ő tesz bizonyságot
bennünk erről, ahogy egykor Pálban is, aki teljes bizonyossággal tudja írni
a római gyülekezetnek, noha emberileg derékba tört Istenért felfelé ívelő
karrierje, noha oly sokszor börtönt viselt, betegeskedett, volt magányos,
fáradt és hétköznapi gondokkal küzdő ember, hogy „a reménység Istene
pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel, hogy
bővölködjetek a reménységben a Szentlélek ereje által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|